29 Pułk Strzelców Kaniowskich

Awatar użytkownika
Zacharski
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1524
Rejestracja: 9 sty 2011, o 21:06
Lokalizacja: kaliska
Kontakt:

Post autor: Zacharski » 8 sty 2012, o 11:32

Fundacja "Walkiria"
http://fundacjawalkiria.cba.pl" onclick="window.open(this.href);return false;

Awatar użytkownika
newuser
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 364
Rejestracja: 3 lis 2010, o 22:00
Lokalizacja: prawie centralna

Post autor: newuser » 8 sty 2012, o 12:38

Co to jest? Za 1200 to chodzi korespondencja sztabu Napoleona;)

Awatar użytkownika
Zacharski
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1524
Rejestracja: 9 sty 2011, o 21:06
Lokalizacja: kaliska
Kontakt:

Post autor: Zacharski » 8 sty 2012, o 15:25

newuser pisze:Co to jest? Za 1200 to chodzi korespondencja sztabu Napoleona;)
Może dlatego nikt nie licytuje...Aczkolwiek cena może być uwarunkowana częstotliwością sprzedaży pamiątek po 29 psk (czyli bardzo rzadko). Zobacz przykładowo na to:
http://allegro.pl/wroblewski-armia-lodz ... 79054.html
Czemu taka akurat cena? Wydana w 1975 roku, więc nie za stara. Są inne podobne monografie z podobnego okresu, dotyczące armii Poznań, Prusy itd. za o wiele niższą cenę. Więc skąd ta cena? Ano stąd, że niski nakład wypuszczono. W żadnej kaliskiej bibliotece jej nie znajdziesz (sprawdzone). Mnie ktoś ją wypożyczał w bibliotece wojskowej we Warszawie.
Fundacja "Walkiria"
http://fundacjawalkiria.cba.pl" onclick="window.open(this.href);return false;

Awatar użytkownika
Zacharski
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1524
Rejestracja: 9 sty 2011, o 21:06
Lokalizacja: kaliska
Kontakt:

Post autor: Zacharski » 8 sty 2012, o 17:02

sobieray-3 pisze:Mam trochę odmienne zdanie. Wystarczy policzyć po ile ,,kartek'' jest w poszczególnych wątkach. Te liczby się nie zmniejszają, a przy wiekszej ilości występują trudności ze znalezieniem wcześniej zamieszczonych postów czy fotografii.
Jak na ironię (choć nie żartuję) mam zapytanie : Otóż kiedyś na rogatkowym Cm.Miejskim natrafiłem na grób 25-cioletniego ppor. Józefa Górskiego, który 15 Września 1939 roku poległ pod Łęczycą (ur.08 VIII 1914 r). Nie wiem jednego - w jakieim pułku/formacji służył ten pporucznik? Nie wiadomo również czy to jest tzw.pusty grób czyli c e n o t a f ( jak np grób króla Władysława III Warneńczyka pod Warną)

http://pl.wikipedia.org/wiki/W%C5%82ady ... %C5%84czyk

czy zwłoki były ekshumowane i przeniesione z okolic bitwy i czy epitafium jest tylko ,,pro memoria''?
Obrazek

Może faktycznie grób pusty w Kaliszu. W poście z 16 grudnia 2011 r. pisałem, że zmarł w szpitalu w Kutnie, więc chodzi o tą samą osobę. Ciekawe...
Fundacja "Walkiria"
http://fundacjawalkiria.cba.pl" onclick="window.open(this.href);return false;

sobieray-3
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6903
Rejestracja: 21 sie 2008, o 10:11
Lokalizacja: Woj.Rozdarte Prosną
Kontakt:

Post autor: sobieray-3 » 9 sty 2012, o 11:42

Zacharski dzięki. Jedna sprawa na 90% jasna. Takich tablic epitafijnych ,,Pro Memoria'' napewno jest więcej, choć ta - ppor Górskiego sprawia wrażenie , że on jest pochowany na CM .

Mona
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 7
Rejestracja: 10 sty 2012, o 00:56
Lokalizacja: Kalisz

Post autor: Mona » 6 lut 2012, o 18:16

mirza pisze:Problem polega na tym, że przesunął go zupełnie bez sensu, bo wcześniej otwory obserwacyjne skierowane były na drogę z Poznania, a teraz na... na skrzynkę elektryczną. Sprawą nie zainteresował się nikt (czyli np. konserwator, władze gminy lub powiatu).
Zdjęcie jest z listopada 2009. Teraz nie wiem jak to wygląda.

Obrazek
Na stronie www.osiedlepanorama.info w zakładce galeria jest kilka zdjęć pokazujących jak ten schron był "osadzony" na nowym miejscu.

Awatar użytkownika
Zacharski
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1524
Rejestracja: 9 sty 2011, o 21:06
Lokalizacja: kaliska
Kontakt:

Post autor: Zacharski » 6 lut 2012, o 18:39

Wiemy. 7 stycznia kolega Gumiś pisał o tym w temacie: kaliska linia "Przedmoście Kalisz":
http://www.inwestycje.kalisz.pl/viewtop ... &start=100
Fundacja "Walkiria"
http://fundacjawalkiria.cba.pl" onclick="window.open(this.href);return false;

Mona
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 7
Rejestracja: 10 sty 2012, o 00:56
Lokalizacja: Kalisz

Post autor: Mona » 6 lut 2012, o 19:58

Zacharski pisze:Wiemy. 7 stycznia kolega Gumiś pisał o tym w temacie: kaliska linia "Przedmoście Kalisz":
http://www.inwestycje.kalisz.pl/viewtop ... &start=100
To przepraszam :oops: Ja na "bunkrowych" wątkach bywam raczej rzadko, więc to przegapiłam. A akurat znam osobiście autora tych zdjęć więc pozwoliłam sobie o nich wspomnieć.

Awatar użytkownika
Zacharski
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1524
Rejestracja: 9 sty 2011, o 21:06
Lokalizacja: kaliska
Kontakt:

Post autor: Zacharski » 6 lut 2012, o 22:19

Mona:
A akurat znam osobiście autora tych zdjęć więc pozwoliłam sobie o nich wspomnieć.
Szkoda że nie budowniczych tych schronów... :wink:
Fundacja "Walkiria"
http://fundacjawalkiria.cba.pl" onclick="window.open(this.href);return false;

sobieray-3
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6903
Rejestracja: 21 sie 2008, o 10:11
Lokalizacja: Woj.Rozdarte Prosną
Kontakt:

Post autor: sobieray-3 » 7 lut 2012, o 11:02

A ja swojego czasu spotkałem na rogatkowym CE-A takie tablice nagrobne :

Obrazek

Tylko nie orientuję się czy wszyscy ci oficerowie słuzyli w 29 pSK?

- por.rez. EMIL SZTARK - ur.17 III 1885 r - zm. 01V 1972
był pierwszym Komendanr\tem ZWZ - Inspektorat Kalisz, w cywilu współwłaścicielem Ultramaryny zw. też Farbkownią.
- kpt rez.DANIEL SZTARK - ur. 20VI 2887 r - zm.28IX 1965 r,
- por. rez. EDWARD SZTARK - ur. 10 VII 1898 r - zginął śmiercią tragiczna w KATYNIUU.

O nich się nie mówi dużo, byli ewangelikami. Pora odmień nastawienie w imię propagowanej przez nas wielokulturowości. Oni czuli się Polakami.
Ostatnio zmieniony 20 lut 2012, o 23:57 przez sobieray-3, łącznie zmieniany 1 raz.
,, Najłatwiej niszczyć. Trudniej zachować to, co godne zachowania.''
Wisława Szymborska

Awatar użytkownika
Zacharski
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1524
Rejestracja: 9 sty 2011, o 21:06
Lokalizacja: kaliska
Kontakt:

Post autor: Zacharski » 7 lut 2012, o 13:05

Znalazłem tylko coś takiego:
Obrazek
Data urodzenia troszkę przekręcona...Pozostałych nazwisk nie namierzyłem.
Fundacja "Walkiria"
http://fundacjawalkiria.cba.pl" onclick="window.open(this.href);return false;

mirza
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 527
Rejestracja: 4 gru 2010, o 10:11
Lokalizacja: Śródmieście

Post autor: mirza » 7 lut 2012, o 14:07

sobieray-3 pisze: - por.rez. EMIL SZTARK - ur.17 III 1885 r - zm. 01V 1972
był pierwszym Komendanr\tem ZWZ - Inspektorat Kalisz, w cywilu współwłaścicielem Ultramaryny zw. też Farbkownią.
- kpt rez.DANIEL SZTARK - ur. 20VI 2887 r - zm.28IX 1965 r,
- por. rez. EDWARD SZTARK - ur. 10 VII 1898 r - zginął śmiercią tragiczna w KATYNIUU.
O nich się nie mówi dużo, byli ewangelikami. Pora odmień nastawienie w imię propagowanej przez nas wielokulturowości. Oni cvzuli się Polakami.
Wydaje mi się, że NIE MÓWIŁO SIĘ w PRL-u i raczej nie chodziło o wyznanie, lecz pochodzenie. Władek Kościelniak do dziś o nich mówi: Polacy pochodzenia niemieckiego, choć to nieprawda, bo po paru pokoleniach pochodzenie było polskie. Nie tylko czuli się Polakami, ale po prostu byli. Nawiasem pisząc, niektórzy z nich pochodzili z Austrii.
Zresztą prześladowani przez komunistów nie wyjeżdżali do RFN, ale do Anglii lub za ocean, jak któryś ze Sztarków.

sobieray-3
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6903
Rejestracja: 21 sie 2008, o 10:11
Lokalizacja: Woj.Rozdarte Prosną
Kontakt:

Post autor: sobieray-3 » 8 lut 2012, o 00:28

W Kanadzie został pochowany Gaede - słyszałem z ust jednego z miejskich przewodnikłw PTTK; Grób jego ponoć jest pusty czyli coś w rodzaju grobu króla Warneńczyka.
,, Najłatwiej niszczyć. Trudniej zachować to, co godne zachowania.''
Wisława Szymborska

Awatar użytkownika
Zacharski
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1524
Rejestracja: 9 sty 2011, o 21:06
Lokalizacja: kaliska
Kontakt:

Post autor: Zacharski » 18 lut 2012, o 20:32

Coś dla sympatyków strzelców kaniowskich i schronów:
http://www.youtube.com/watch?v=GAjO6rX4BLA
Co prawda nie dotyczy Kalisza, ale tamatyka bardzo zbliżona.
Fundacja "Walkiria"
http://fundacjawalkiria.cba.pl" onclick="window.open(this.href);return false;

Awatar użytkownika
Zacharski
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1524
Rejestracja: 9 sty 2011, o 21:06
Lokalizacja: kaliska
Kontakt:

Post autor: Zacharski » 25 lut 2012, o 16:35

Obrazek
Rok 1921 Kalisz
s.p. Bendkowski
Antonowicz
Wysocki
Dabrowski
Piotrowski
Nowak
Wodecki
Za: http://www.28pp.fora.pl/29-pulk-strzelc ... ,1912.html
Na pierwszym planie, drugi od prawej, Franciszek Dąbrowski, późniejszy faktyczny dowódca Westerplatte.
Fundacja "Walkiria"
http://fundacjawalkiria.cba.pl" onclick="window.open(this.href);return false;

sobieray-3
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6903
Rejestracja: 21 sie 2008, o 10:11
Lokalizacja: Woj.Rozdarte Prosną
Kontakt:

Post autor: sobieray-3 » 25 lut 2012, o 17:09

Mam akurat ,,na stanie'' album,,Wojna zaczęła się na Westerplatte'' - Andrzeja Drzycimskiego i Stanisława Górnikiewicza - wyd. KAW - RSW Prasa Książka Ruch - Gdańsk 1979 r, gdzie aż roi się od fotografii kpt. Franciszka Dąbrowskiego. Mogę go(album) udostępnić do zeskanowania :).
,, Najłatwiej niszczyć. Trudniej zachować to, co godne zachowania.''
Wisława Szymborska

Awatar użytkownika
Zacharski
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1524
Rejestracja: 9 sty 2011, o 21:06
Lokalizacja: kaliska
Kontakt:

Post autor: Zacharski » 25 lut 2012, o 18:34

Najlepsze byłyby te fotki z bytności Dąbrowskiego w 29 psk, które zapewne są w tym albumie :) Mogę 5 marca wziąść depozyt do zeskanowania i wrzucić na forum.
Fundacja "Walkiria"
http://fundacjawalkiria.cba.pl" onclick="window.open(this.href);return false;

sobieray-3
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6903
Rejestracja: 21 sie 2008, o 10:11
Lokalizacja: Woj.Rozdarte Prosną
Kontakt:

Post autor: sobieray-3 » 27 lut 2012, o 19:54

#Zdaję sobie z tego sprawę, ale nie dysponuję takimi. To samo można odnieść do Stanisława Skarżyńskiego, późniejszego asa lotnictwa.
,, Najłatwiej niszczyć. Trudniej zachować to, co godne zachowania.''
Wisława Szymborska

lolka
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 81
Rejestracja: 30 kwie 2011, o 19:25
Lokalizacja: Chmielnik

Post autor: lolka » 26 kwie 2012, o 11:28

sobieray-3 pisze:
K-man pisze:To wiem. Miałem tylko nadzieję, że ktoś może wie, skąd wywodzili się zołnierze tego pułku. Chodzi mi o region, czyl była to ludnośc byłej guberni kaliskiej, czy może też z innych regionów naszego kraju.
Warto pewnie zajrzeć do biblioteki? Znalzłem coś takiego :
We wspomnieniach z wojny 1920 roku, są zapisy członków oddziałów ochotniczych, jak w książce Stanisława Rachalewskiego "Szabla na Kilimie" opisującej dzieje 203 pułku ułanów, ochotników z województwa łódzkiego i ich walkę pod Ciechanowem, gdzie znani myśliwi Andrzej Potworowski i bracia Wyganowscy w trudnej dla pułku chwili celnym ogniem z C.K.M. odparli szarżę kozaków, bo byli wprawni w obchodzeniu się z bronią.
Chciałam się upewnić, czy nikt nie dotarł do ksiązki "Szabla na kilimie", bo w kaliskich bibliotekach jej raczej nie ma, a z biblioteki z innego miasta WiMBP im. Piłsudskiego Łódź) się nie da (za stara). Mają tam być jakieś ilustracje, też może ciekawe dla nas. W formowanie pułku była podobno zaangażowana H. Kożuchowska. Gdyby ktoś miał kiedys dostęp do tej książki, mielibyśmy info, co tam jest faktycznie
http://www.pzl-lodz.pl/kultura_i_prawo. ... cu_polskim

Hmm, wtedy byli w Łódzkiem , potem w Kaliskiem , a obecnie to jest ,,terra incognita '' :wink:

Można by założyć oddzielny wątek o 203 pułku ułanów?
Tutaj mam parę info o Andrzeju Potworowskim(1887 - 1963) , mieszkał w Kobylnkach k./Uniejowa
Po śmierci Stanisława Grabińskiego o wdowę po nim, moją ukochaną Bunię, starał się Andrzej Potworowski ziemianin z majątku Kobylniki w Kaliskiem. Ten człowiek przeszedł przez piekło na ziemi: przez Oświęcim, kopalnie w Witenberdze, Wronki. Bardzo trudno było przebić się do Buni. Pamiętam, jak ukochany drugi dziadek (dziadka Stanisława nie pamiętam) wchodził schodami na górę, wręczał kwiaty Buni,. Jednak dziadunio był cierpliwy i w 1946 r. odbył się ślub. Andrzej Potworowski zmarł dwa dni po śmierci babci.
http://wiadomosci.onet.pl/kiosk/histori ... omosc.html

Te cierpienia pana Andrzeja były karą za Powstanie Warszawskie i za wojne bolszewicką pewnie?

Awatar użytkownika
Zacharski
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1524
Rejestracja: 9 sty 2011, o 21:06
Lokalizacja: kaliska
Kontakt:

Post autor: Zacharski » 5 maja 2012, o 20:22

Czyżby nowe zdjęcie ze Szczypiorna przedwojennego?:
Obrazek

http://www.1939.pl/fn/viewtopic.php?f=4&t=1079
Fundacja "Walkiria"
http://fundacjawalkiria.cba.pl" onclick="window.open(this.href);return false;

ODPOWIEDZ