Strona 19 z 23

: 5 cze 2012, o 23:05
autor: Gumiś
Panowie to teraz mam dla Was zagadkę....które miejsce w Naszym mieście przedstawia ta fotografia.

Obrazek

: 5 cze 2012, o 23:19
autor: jantad
Kościół św. Wojciecha na Zawodziu?

: 5 cze 2012, o 23:26
autor: newuser
Gotarda, pierwszy drewniany.

: 5 cze 2012, o 23:26
autor: Gumiś
Nie :D :D :D

: 5 cze 2012, o 23:28
autor: Gumiś
newuser pisze:Gotarda, pierwszy drewniany.
Brawo :lol: :lol: :lol: :lol: piwo się należy :lol: :lol: :lol:

Pełny opis;

Modrzewiowa kapliczka św Gotarda położona na wysokim pagórku, służyła mieszkańcom Rypinka aż do 1911 roku. Gdy w 1906 r. Rypinek, decyzją cara, przyłączono do Kalisza, okazała się ona niewystarczającą dla ciągle zwiększającej się liczby ludności.

Dodam,że fotka pochodzi z Fotopolska.eu celowo ukryłem logo w poprzednim poście.

: 5 cze 2012, o 23:43
autor: newuser
Gdzie to jest/ było?:
Obrazek
{zbiory własne}

: 6 cze 2012, o 10:07
autor: sobieray-3
To jakiś budynek koszarowy z czasów carskich, potem pewnie zburzony wq 1914 roku ? Nie widać także otoczenia, więc trudno go zlokalizować. Co to za oddział? Jedni mają okrągłe czapki z daszkiem, a pozostali takie dziwne ,,toczki'' bez dacha :)? Może to oddział 12 Kaliszskoj Pogranicznoj Brigady?

: 6 cze 2012, o 13:12
autor: newuser
Datowanie by się zgadzało.
Obrazek
Budynek ten stał najprawdopodobniej przy moście kolejowym w Piwonicach.

: 6 cze 2012, o 16:10
autor: sobieray-3
Teraz, to tylko p.Leszek Ziąbka może szukać fundamentów. A ci na to nasz kolega Zacharski :)? Saperkę ma.

: 6 cze 2012, o 16:14
autor: Zacharski
sobieray-3:
Saperkę ma.
To się sobieray uwziąłeś na moją saperkę :lol: Dobra jest, do paska przypinam, więc jest zawsze pod ręką :wink:

: 6 cze 2012, o 19:38
autor: Gumiś
newuser pisze: Budynek ten stał najprawdopodobniej przy moście kolejowym w Piwonicach.
Ciekawe w którym miejscu,oto jest pytanie.....bo jakoś nie potrafię sobie wyobrazić takiego gmachu.....i braku śladu po nim.

: 6 cze 2012, o 21:10
autor: sobieray-3
,,Prosnabruecke'' , to napewno ,,kolejówa''! A willa pewnie została pod EC Piwonice ? No bo gdzie indziej mogłaby stać ? Problem w tym, czy zbudowali ją carscy czy kajzerowscy budowniczy?

: 6 cze 2012, o 21:21
autor: Gumiś
Równie dobrze mógł stać w miejscu obecnego domu dróżnika w Piwonicach.

: 20 cze 2012, o 11:25
autor: sobieray-3
Nie obiekt, ale persona - zagadka historyczna. Asnykowiec, choć urodzony w Sieradzu :
Osetkowski Wiesław Marcin,6.2.1918 Sieradz w.Łódź, 13.5.1941 lAWRENCE kIRK, gb, cc, Sleepy Hillock, I.C.85.
http://cmentarzmontecassino.com.pl/wyka ... ii_M-T.pdf

Ponoć pilot? Proszę o wszelkie informacje.

: 20 cze 2012, o 22:06
autor: lolka
Pomyłka w nazwisku. Winno być Osełkowski Wojciech. Ukończył LO Asnyka w 1938 r. Poza tym w żadnych drukowanych źródłach nie znalazłam informacji o nim. Pozostaje tylko to, co w internecie ew. archiwum Asnykowców, ale nie mamy do niego dostępu.

: 21 cze 2012, o 11:25
autor: sobieray-3
Tak - to zmienia postać rzeczy - dzięki. Pisał mi to nazwisko na kartce ... dr nauk medycznych :), także asnykowiec.,,Trochę mało czytelnie''! Zdradził mi pewną informację, ale nie mogę jeszcze jej publikować.

: 21 cze 2012, o 11:38
autor: sobieray-3
( ...) Podchorąży Wiesław Osełkowski urodził się w lutym 1918 roku w Sieradzu. Podczas nauki w elitarnym liceum im. Asnyka w Kaliszu działał intensywnie w harcerstwie i uzyskał uprawnienia pilota szybowcowego. Po maturze odbył służbę wojskową i w styczniu 1939 roku dostał się do wymarzonej deblińskiej Szkoły Orląt. Wojna przerwała jego lotniczą edukację. Po wrześniowej klęsce przedostał się do Wielkiej Brytanii i został skierowany najpierw na kurs podstawowy w bazie RAF w Carlisle, a następnie na zaawansowany kurs pilotażu do 8. Flying Training School w Montrose. 13 maja 1941 roku wsiadł do treningowego Milesa Mastera i wystartował. Wziął kurs na niedalekie lotnisko w Fordoun. Niestety, podczas podchodzenia do lądowania samolot roztrzaskał się, a pilot zginął na miejscu.Po wojnie lotnisko służyło przez krótki czas jako baza jednostki ratownictwa górskiego, a w 1950 roku zamknięto je na dobre. Do życia przywróciła je kilkanaście lat temu grupa pasjonatów lotnictwa.
Montrose znajduje się niecałą godzinę jazdy od Aberdeen, więc w piątek postanowiłem odwiedzić to arcyciekawe miejsce. Na lotnisku działa niewielkie muzeum prowadzone przez wolontariuszy w zaawansowanym wieku, którzy bardzo chętnie oprowadzają zwiedzających ( ... )
http://blogbiszopa.pl/2012/04/lotnisko- ... -i-bunkry/

Smutny finał. Więcej szczęścia miał nawigator - ,,latający sierżant'' Zygmunt Pryliński jr. Ten zmarł już w Kaliszu we wczesnych latach 80-tych i spoczywa na tynieckim cmentarzu.

: 21 cze 2012, o 12:30
autor: mirza
Jeszcze takie CV znalazłem:

"Wiesław Marcin OSEŁKOWSKI, born in 1918 in Sieradz, was a student of the renowned high school (ASNYK lycee) in Kalisz - the oldest Polish city (mentioned in the II century by Claudius Ptolemy). During his school days he was an active scout and also did a flight course at the gliders flying club. In August 1938, on a training camp in Ustjanowa (near Ustrzyki Dolne) he got a certificate of a B-class glider pilot. Then, as a candidate for university education, he probably had to go through a basic military training. At the end of 1938 or at the very beginning of 1939 he became an air cadet in the Polish Air Force Academy, commonly known as „Eaglets' School”. During their training and studies to become commissioned officers, air cadets held a rank of officer cadet (podchorąży) and were gradually promoted from aircraftman officer cadet at the start to pilot officer (second lieutenant, podporucznik) at the commencement (accolade ceremony/graduation ceremony) after graduating from the Academy. Due to the start of the II World War, Wiesław and his colleagues could not complete the whole academy course and had to start their tough military service without official commencement. Wiesław Osełkowski's last Academy rank was a corporal officer cadet (plutonowy podchorąży). In 1940 young Wiesław reached Great Britain (via France) and continued his military flying education first in Carlisle and then in 8 Flying Training School based at RAF Montrose (in middle-east Scotland). On May 13, 1941, he took of on a training sortie. His aircraft entered a spin and crashed one mile north of Laurencekirk, Mearns, Scotland. RAF airman, Wieslaw M. Oselkowski was buried in a military grave at Sleepyhillock cemetery just outside Montrose. The information and photographs of Wieslaw Oselkowski and Polish pilotes trained at RAF Montrose are exibited at Montrose Air Station Heritage Centre.”
inf. Marek Moga

: 29 cze 2012, o 18:38
autor: K-man
Pytanko czy w Kaliszu istniejej jeszcze budynek, gdzie stacjonował 15 Aleksandryjski Pułk Dragonów. Ja słyszałem, że to ta zielona kamienica na Nowym Świecie przylegająca do PWSZ. Tylko nie jestem pewien, czy to prawda.

: 30 cze 2012, o 22:27
autor: sobieray-3
Ile koni mógł liczyć taki pułk? Wydaje mi się, że to nie jest możliwe. Z tego co wiem na Nowym Świecie nr 2 było kasyno oficerskie i mieszkania dla oficerów.Koszary były pod nr 4 (PWSZ) . Nie znamy dawnej zabudowy tego miejsca - pomiędzy NŚ i Fabryczną, a wjazd do koszar właśnie był od Fabrycznej , tam gdzie Wodociągi. Z kolei maneż, za dr T.Pniewskim lokalizuję pomiędzy ul.Krechowicką (ob.Rumińskiego i Handlową ( może tylko Nowym Światem ?). Ponadto istniał tam szpital św.Trójcy i pawilon zakaźny (chińczyki).