Droga Żelazna Warszawsko-Kaliska

sobieray-3
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6822
Rejestracja: 21 sie 2008, o 10:11
Lokalizacja: Woj.Rozdarte Prosną

Nieprzeczytany post autor: sobieray-3 » 17 lis 2010, o 10:10

Zagorzynek ? - oczywiscie, ale po drugiej stronie torow, od ul.Toroowej. Tak sobie myslę czy warto jeszcze wracać do tych starych,urokliwych mimo wszystko elementów żeliwnych czy kutych, jak to sie nigdy ne vrati :). Żaden z nowych samorządow czy prezydentow miasta nie odbuduje nam dworca w ,,wiedenskim stylu''? Zauważalna jest tendencja zupelnie odwrotna - ,,popruskie'' wagony dwa zniknęły z pod nastawni Kl i zagrozony jest beczkowy wiadukt w ciagu ul.Zachodniej, a sam dworzec - obecnie pełen zuli - jezeli sie doczeka remontu, to PKP przeprowadzi go po najnizszych kosztach. Wygląd jego będzie zatem siermiężny.

Ten ,,półwagon'' żywot mial krotki, bo na pożniejszych fotach, kiedy budynek dworcowy zostal przystosowany do obslugi, już zniknął. Służyl okresowo jako ,,pakamera'' dla stanowiska telegrafowego - niezbędnego w warunkach początkowowojennych . Ta perforacja pudła ,,robiła'' jako ówczesna klima :wink:

A do MOZK warto jednak zagladać os czasu do czasu, zeby nam się personel nie ,,sflustrowal'' kompletnie. Obecnie pokazują ciekawy Bursztyn.
,, Najłatwiej niszczyć. Trudniej zachować to, co godne zachowania.''
Wisława Szymborska

Awatar użytkownika
Gumiś
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6804
Rejestracja: 23 mar 2008, o 21:41
Lokalizacja: Tylko Kalisz

Nieprzeczytany post autor: Gumiś » 1 gru 2010, o 22:13

W temacie kolei,zerwany most na Prośnie.
Żródło-Fotopolska.eu

Obrazek
Ostatnio zmieniony 2 gru 2010, o 10:47 przez Gumiś, łącznie zmieniany 1 raz.
Gumiś
Bez historii jesteśmy nikim,nikt o nas nie będzie pamiętał,przeminiemy jak pora roku........

sobieray-3
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6822
Rejestracja: 21 sie 2008, o 10:11
Lokalizacja: Woj.Rozdarte Prosną

Nieprzeczytany post autor: sobieray-3 » 2 gru 2010, o 09:52

To saperzy carscy wysadzili uciekając przed prusakami.Widać wysadzone zachodnie przeslo mostu.
,, Najłatwiej niszczyć. Trudniej zachować to, co godne zachowania.''
Wisława Szymborska

Awatar użytkownika
Gumiś
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6804
Rejestracja: 23 mar 2008, o 21:41
Lokalizacja: Tylko Kalisz

Nieprzeczytany post autor: Gumiś » 2 gru 2010, o 10:54

Zdjęcie jest datowane na rok 1939,także to chyba nie carscy saperzy.
Dokładny opis który znajduje się pod zdjęciem.

Zerwany most kolejowy nad Prosną. Zdjęcie z pociągu jadącego naprawioną linią.
Gumiś
Bez historii jesteśmy nikim,nikt o nas nie będzie pamiętał,przeminiemy jak pora roku........

sobieray-3
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6822
Rejestracja: 21 sie 2008, o 10:11
Lokalizacja: Woj.Rozdarte Prosną

Nieprzeczytany post autor: sobieray-3 » 2 gru 2010, o 11:09

Masz Raacje Gumisiu, za szybk ogladalem fotkę. Więc, kto go wysadził, że on ,,kolapsnął''? Pewnie nasi saperzy z 29 pSK? Może Artur znajdzie coś w swojej literaturze???
,, Najłatwiej niszczyć. Trudniej zachować to, co godne zachowania.''
Wisława Szymborska

macdrew
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 10
Rejestracja: 13 gru 2010, o 08:14
Lokalizacja: Winiary

Nieprzeczytany post autor: macdrew » 2 sty 2011, o 19:46

Mam serdeczna prośbę o pomoc w rozwikłaniu tematu wysadzania mostów kolejowych przez Rosjan 2 sierpnia 1914r. Rosyjskie sprawozdanie nadzwyczajnej komisji śledczej z 1916 informuje, że „zostały wysadzone mosty na rzece Prośnie", a więc przynajmniej dwa mosty ( i to na rzece Prośnie). Pierwszy to w Piwoniach a drugi??? Wydaje mi się ze zaszło tu jakieś przekłamanie. Ze żródeł niemieckich wiem że został również wysadzony nasyp kolejowy pomiędzy Kaliszem a Szczypiornem. Ponad to znalazłem gdzieś i nie bardzo potrafię teraz odnależć żródła pochodzenia , fotografię z pażdziernika 1914 wysadzonego przepustu drogowego ... prawdopodobnie obecna ul. Kresowa. Wskazywało by to że Rosjanie pomylili się tylko co do ...rzeki.
Pytanie moje brzmi:
- czy ma ktoś inna koncepcję tych wydarzeń
- czy istnieją jakieś żródła mówiące o zniszczonym moście w Piwoniach
- czy wiadomo z kąt może pochodzić zdjęcie zniszczonego przepustu ( sory ale nie bardzo wiem jak je umieścić na forum).

sobieray-3
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6822
Rejestracja: 21 sie 2008, o 10:11
Lokalizacja: Woj.Rozdarte Prosną

Nieprzeczytany post autor: sobieray-3 » 2 sty 2011, o 22:41

Policzmy zatem jakie mosty i przepusty mogly wchodzic w rachube ;

1. glowny na Prosnie w km ca 107.300

Obrazek

2. Czestochowska-Rzymska ? nie wiem czy wtedy istnial?
3. przepust ok. km 111.0 ?

Obrazek

4.wiadukt nad ul.Zachdnia , beczkowy,

5. przepust półbeczka w Szczypiornie - fot. Piotr Wencfel

Obrazek

Jest taka mapka ze strony tomasch'a :

Obrazek

Dwa urządzenia jeszcze przed tym granicznym.

Obrazek

8. wiadukt graniczny ca km 117.3

Obrazek

ale on mial pruską wache :)

Obrazek


Obrazek


Wiadukt pod ul.Lódzka (Opatówek Rogatka ) nie istnial w tym czasie.

Obrazek

to wysadzenie pochodzi jednak z IX'39.
Ostatnio zmieniony 4 sty 2011, o 21:48 przez sobieray-3, łącznie zmieniany 3 razy.
,, Najłatwiej niszczyć. Trudniej zachować to, co godne zachowania.''
Wisława Szymborska

macdrew
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 10
Rejestracja: 13 gru 2010, o 08:14
Lokalizacja: Winiary

Nieprzeczytany post autor: macdrew » 3 sty 2011, o 09:15

Według relacji niemieckiego podoficera Okroba z 7 kompanii II batalionu 155 regimentu... "krótko po wycofaniu się Rosjan drugiego sierpnia słychać było dwa silne rozlegające się wybuchy. Pierwszy na pewno dotyczył nasypu kolejowego pomiędzy Kaliszem a Szczypiornem ( mówi o tym wyrażnie inne żródło niemieckie) Nasyp z resztą błyskawicznie naprawiono. Drugi wybuch to prawdopodobnie wysadzenie przepustu przy Kresowej. Odnośnie mostu Piwonicach to albo w Skalmierzycach Niemcy nie słyszeli odgłosu tego wybuchu , albo podoficer Okrob się mylił i były 3 detonacje.
Nie potrafię znależć żadnych wiarygodnych żródeł odnośnie wysadzenia mostu w Piwonicach. Wszyscy mówią o tym ze był taki fakt ale tak naprawdę nie wiadomo z skąd czerpią tą informację.

sobieray-3
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6822
Rejestracja: 21 sie 2008, o 10:11
Lokalizacja: Woj.Rozdarte Prosną

Nieprzeczytany post autor: sobieray-3 » 3 sty 2011, o 10:40

Na trzecie3j od konca fotografii przedstawiony jest wlasnie zniszczony wiadukt prowadzacy z Neu Skalmierschuetz do wsi Maczniki ( na granicy ze Szczypiornem. Widoczna z lewej strony nastawnia wykonawcza Sk1 istnieje do dzisiaj. Osbudowan zreszta wiadukr Tez. .Pozostalych trzeba pewnie szukac na mdpach WIG-owskich z okr.II RP?
,, Najłatwiej niszczyć. Trudniej zachować to, co godne zachowania.''
Wisława Szymborska

macdrew
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 10
Rejestracja: 13 gru 2010, o 08:14
Lokalizacja: Winiary

Nieprzeczytany post autor: macdrew » 3 sty 2011, o 11:30

No i tu jest mały problem. Na fotografii widnieje adnotacja X 1914 czyli w pażdzierniku linia pomiędzy Ostrowem a Kaliszem była by jeszcze nieczynna. Wobec tego jak wytłumaczyć następujący fakt, cyt. za żródłem... "6 sierpnia o 8.00 po południu II/L=J=R.7 wyjechał z Legnicy z dworca Kobgliner, poprzez Rawitsch -Kobylin-Ostrowo dotarł 7 sierpnia do rosyjskiego dworca Kalisz i zluzował II/J=R155... i dalej ...9 sierpnia o 8.45 do południa na dworzec w Kaliszu przybył także III/7, który opuścił Legnicę 8 sierpnia o 8.00 po południu i objął kwaterę w Dobrzec-Wielki..." Czyli w sierpniu pociągi spokojnie wjeżdżały na stację w Kaliszu. Czy aby to zdjęcie nie przedstawia wysadzonego przepustu po drugiej stronie dworca czyli np ul. Kresowa?

sobieray-3
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6822
Rejestracja: 21 sie 2008, o 10:11
Lokalizacja: Woj.Rozdarte Prosną

Nieprzeczytany post autor: sobieray-3 » 3 sty 2011, o 11:53

Przy Kresowej nie byol potrzeby stawiania nastawni czy posterunku drozniczego chyba, że tory krzyzowaly sie w poziomie drogi.
A moze fotograf kopiowal negatyw post factum w pażdzierniku i wtedy opisal go utrwalaczem na papierze fotograficznm, jak to bylo w zwyczaju?

Natknałeś się moze na Kompanie Minerska z Hirschberg( Jelenia Gora), która stacjonwala w nieznanym mi okresie w Kaliszu?
,, Najłatwiej niszczyć. Trudniej zachować to, co godne zachowania.''
Wisława Szymborska

macdrew
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 10
Rejestracja: 13 gru 2010, o 08:14
Lokalizacja: Winiary

Nieprzeczytany post autor: macdrew » 3 sty 2011, o 13:33

Chodzi zapewne o tych gości w w śmiesznych czako? Też mnie ten temat intryguje ale póki co nic nie mam do powiedzenia. A wracając do drążonego tematu mostu to... przyjmując Twój punkt widzenia fotka musiała by być wykonana w takim razie pomiędzy 2 a 7 sierpnia 1914r. Z tym że ... odbudowanie mostu w ciągu kilku dni na tyle aby mogły jeżdzić po nim pociągi było by raczej niemożliwe. Spróbuję wydrukować zdjęcie i sprawdzić w terenie.

sobieray-3
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6822
Rejestracja: 21 sie 2008, o 10:11
Lokalizacja: Woj.Rozdarte Prosną

Nieprzeczytany post autor: sobieray-3 » 3 sty 2011, o 18:34

Kilka madrych slów o wiaduktach DZW-K :

http://www.kobidz.pl/UserFiles/File/wyd ... holski.pdf
,, Najłatwiej niszczyć. Trudniej zachować to, co godne zachowania.''
Wisława Szymborska

Awatar użytkownika
newuser
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 364
Rejestracja: 3 lis 2010, o 21:00
Lokalizacja: prawie centralna

Nieprzeczytany post autor: newuser » 3 sty 2011, o 21:41

To do celów poglądowych dorzucę, niestety nie moje. Jeśli mam usunąć, proszę dać znać.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Awatar użytkownika
Gumiś
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6804
Rejestracja: 23 mar 2008, o 21:41
Lokalizacja: Tylko Kalisz

Nieprzeczytany post autor: Gumiś » 3 sty 2011, o 21:50

Szczególnie interesująca jest ostatnia fotografia,wyłączając zdjęcie w górnym lewym rogu.Zastanawia Mnie w którym miejscu był most w Winiarach,i mam mały problem z identyfikacją miejsca na fotce w dolnym prawym rogu.
Gumiś
Bez historii jesteśmy nikim,nikt o nas nie będzie pamiętał,przeminiemy jak pora roku........

emil_p
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 297
Rejestracja: 24 sie 2010, o 07:20
Lokalizacja: Majków

Nieprzeczytany post autor: emil_p » 3 sty 2011, o 21:51

Ciekawe, bo most na Chmielniku (ostatnia kartka, dolne zdjęcie po prawej) wygląda na ten sam, co obecnie, a na zdjęciu trwała chyba jego odbudowa przez okupanta po wrześniu '39 lub przebudowa. Zawsze myślałem, że wysadzono go w 1945 roku... A może to już zdjęcie wykonane po '45 z niemieckim podpisem?

ps. Gumiś, myślę, że most w Winiarach to ten pod Opatówkiem, w tym miejscu jest wiadukt także obecnie. A most, którego nie mogłeś zidentyfikować to z całą pewnością ten koło zespołu pobernardyńskiego ;)

Awatar użytkownika
newuser
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 364
Rejestracja: 3 lis 2010, o 21:00
Lokalizacja: prawie centralna

Nieprzeczytany post autor: newuser » 3 sty 2011, o 21:57

Już ostatnia jakie mam. Nie byłem tym specjalnie zainteresowany, bo nie jestem pewien na 100%, czy to okolice Kalisza, a tak było podpisane na odwrocie.

Obrazek

sobieray-3
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6822
Rejestracja: 21 sie 2008, o 10:11
Lokalizacja: Woj.Rozdarte Prosną

Nieprzeczytany post autor: sobieray-3 » 4 sty 2011, o 21:18

Ta ,,kratownica po skosie'' znajdowała sie przed samym Ostrowem. I w poblizu ten mostek z parowozami- Suchy Staw.
,, Najłatwiej niszczyć. Trudniej zachować to, co godne zachowania.''
Wisława Szymborska

macdrew
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 10
Rejestracja: 13 gru 2010, o 08:14
Lokalizacja: Winiary

Nieprzeczytany post autor: macdrew » 4 sty 2011, o 22:01

sobieray-3, dlaczego sądzisz że pkt.8. to wiadukt graniczny ca km 117.3
Na fotce w zasadzie nie ma żadnych punktów odniesienia do jakiegokolwiek znanego miejsca. Widoczny w prawym rogu budynek jest na tyle mało rozpoznawalny że można by sugerować rożne jego funkcje w rożnych miejscach. Określenie "linia Kaliska" w podpisie może odnosić się w zasadzie do całej linii Warszawsko -Kaliskiej. Przypatrując się fotografii można zauważyć że wiadukt składał się z dwóch części opierających się środkiem o solidny filar, który dzielił przepust drogowy na dwie równe strony, można by powiedzieć dwa pasy ruchu :) Nie jestem specjalistą w tym temacie ale czy taki potężny wiadukt oddzielał w 1914r Szczypiorno od Mącznik? Jakoś mi to wygląda raczej na Łódż albo inne duże miasto. Poza tym napis mówi ze jest to most przy dworcu. Jakim dworcu... w Szczypiornie? Przepraszam, nie czepiam się ale chciałbym rozwiać wszystkie swoje wątpliwości.

sobieray-3
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6822
Rejestracja: 21 sie 2008, o 10:11
Lokalizacja: Woj.Rozdarte Prosną

Nieprzeczytany post autor: sobieray-3 » 5 sty 2011, o 10:15

Pisalem wyzej o tej nastawni wykonawczej, ktora jest tam na focie widoczna. Stoi ona w tym samym miejscu do dzisiaj(chyba km 117.4 ?). To jest moja supozycja , bi podobnych miejsc na liniach kolejowych moze byc wiele. Ponadto jestem istotą o m y l n a :).

Obrazek

Obrazek
Zdjecia wykonal Mateusz Skotowski. Dzieki.
,, Najłatwiej niszczyć. Trudniej zachować to, co godne zachowania.''
Wisława Szymborska

ODPOWIEDZ