Kaliska Kolej Dojazdowa

Główne forum, poświęcone wątkom dotyczących Kalisza.
Awatar użytkownika
Stig
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 26
Rejestracja: 19 lip 2008, o 18:05
Lokalizacja: Kalisz
Kontakt:

Kaliska Kolej Dojazdowa

Post autor: Stig » 19 paź 2008, o 20:01

Kaliską Koleją Dojazdową w przyszłość:
Inwestycje na Kaliskiej Kolei Dojazdowej. Infrastruktura kolejki jest przygotowywana do wprowadzenia w przyszłości nowego typu przewozów - wagonów normalnotorowych, tzw. rolboków. - "Nowe wagony będą wykorzystywane w transporcie na kolei wąskotorowej" - mówi Tomasz Strapagiel pezes Stowarzyszenia Kolejowych Przewozów Lokalnych w Kaliszu.

- "Chodzi o to, żeby w przyszłości nowoczesne typy wagonów mogły wjechać na sieć kolei dojazdowej. Te nowoczesne wagony przy pomocy urządzeń, które dzisiaj posiadamy, niestety nie będą mogły jeżdzić. Musimy poprawić i przystosować infrastrukturę. Już wymieniliśmy 7 tysięcy podkładów, do końca roku wymienimy jeszcze 10 tysięcy podkładów. Do 2010 roku odcinek Opatówek - Biernatki musi być gotowy na przyjęcie nowych wagonów."

- "Nowoczesna infrastruktura jest niezbędna w rozwoju kolejki, chcemy dzięki tej inwestycji przede wszystkim być dobrze przygotowani do przewozu różnego typu towaru budowlanego naszych klientów" - dodał Strapagiel.

Inwestycja będzie kosztowała około 200 tysięcy złotych. Środki pochodzą z kasy stowarzyszenia. Nowe wagony będą zakupione w przyszłości, na razie trwają rozmowy z władzami samorządowymi o ewentualnej dotacji.

http://www.skpl.kalisz.pl

szymkalisz
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1885
Rejestracja: 29 mar 2007, o 16:59
Lokalizacja: KL

Post autor: szymkalisz » 19 paź 2008, o 22:11

Świetna wiadomość. Już jakieś 3 dobre miesiące interesuję się SKPL i doszedłem do wniosku, że KKD trzeba rozbudowywać.
Rysowałem mapy i oto wynik:
Kropka - stacja
czarna linia - sieć
szara linia - kierunki rozwoju

Może byłoby to kosztowne, ale skuteczne. Jeżeli wyliczono, że opłacałoby się uruchamiać pociąg na trasie Zbiersk - Turek, gdyby na całej trasie przejechało 7 osób, albo 13 na odcinkach. A gdyby to zbudować na rozstaw 1000mm, i wybudować sieć tramwajową w Kaliszu na 1000 to byłoby super. Przecież gdyby walczyć o dotacje z Unii mięlibyśmy nawet 75% funduszy od tak. Może z 15% dałoby państwo. Oto mapa:
Obrazek

Awatar użytkownika
Gumiś
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6834
Rejestracja: 23 mar 2008, o 22:41
Lokalizacja: Tylko Kalisz
Kontakt:

Post autor: Gumiś » 20 paź 2008, o 16:42

Szymek teren który zaznaczyłeś jest rozległy ale co za tym idzie piękny krajoznawczo,podoba Mi się pomysł.Ale jest jedno ale;w Tłokini nie ma już torów zdemontowali je kilka lat temu a szkoda.Nie wiem jak to wygląda teraz w Kaliszu a dokładnie na Stawiszyńskiej w kierunku Niedżwiad,są tam jeszcze tory???
Gumiś
Bez historii jesteśmy nikim,nikt o nas nie będzie pamiętał,przeminiemy jak pora roku........

szymkalisz
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1885
Rejestracja: 29 mar 2007, o 16:59
Lokalizacja: KL

Post autor: szymkalisz » 20 paź 2008, o 16:44

Chyba też nie, ale ja chciałbym, aby właśnie tak wyglądała KKD. Jask już wcześniej pisałem - gdyby podczepić to pod tramwaj miejski mięlibyśmy 75% dotacji z UE.

Awatar użytkownika
Stig
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 26
Rejestracja: 19 lip 2008, o 18:05
Lokalizacja: Kalisz
Kontakt:

KTR

Post autor: Stig » 20 paź 2008, o 18:38

Mogłoby to się nazywać np. KTR – Kaliski Tramwaj Regionalny, coś podobnego do tego z Łodzi. Gdy byśmy dostali 75% dotacji było by to bardzo opłacalne, 25% mogłoby wyłożyć miasto, państwo i przyległe miejscowości na trasie tego tramwaju, bo przecież taki tramwaj to rozwój, nie tylko w kierunku turystyki, ale i gospodarki. Chętni na przejazd znależliby się na pewno.

Awatar użytkownika
Gumiś
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6834
Rejestracja: 23 mar 2008, o 22:41
Lokalizacja: Tylko Kalisz
Kontakt:

Post autor: Gumiś » 2 gru 2008, o 17:25

Ciekawa mapka z atrakcjami.
I link do tej strony.
http://www.zm.org.pl/?a=drezyny_i_kolejki-07
Obrazek
Gumiś
Bez historii jesteśmy nikim,nikt o nas nie będzie pamiętał,przeminiemy jak pora roku........

sobieray-3
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6908
Rejestracja: 21 sie 2008, o 10:11
Lokalizacja: Woj.Rozdarte Prosną
Kontakt:

Post autor: sobieray-3 » 5 paź 2009, o 11:38

Ostrów - kaputt ?

http://niusy.onet.pl/niusy.html?t=artyk ... d=86883024

Ale o tym parowoziku można, a powiedziałbym nawet trzeba pomyśleć, choćby jako eksponat w Opatówku lub Russowie. To w nawiązaniu do zamnierzeń SKPL - Kalisz.

[ Dodano: Czw, 21.01.2010, 13:17 ]
Czy ,,wypali'' tym razem ...???
Starostwo przejmuje kolejkę wąskotorową

Czy na renesansie kolei zyska kaliska kolejka wąskotorowa?

W najbliższych miesiącach powiat kaliski stanie się właścicielem kolejki wąskotorowej Opatówek – Turek. Starosta wierzy, że wąskotorówka odciąży powiatowe drogi, a z czasem może stać się ważnym elementem regionalnej infrastruktury

Powiat kaliski stanie się właścicielem kolejki, bo chęć jej przekazania wyraziły Polskie Koleje Państwowe. Akt notarialny ma zostać podpisany do końca czerwca br. Jeśli tak się stanie, powiat zainwestuje w wąskotorówkę i można liczyć na jej rozkwit.

100-letnia historia
Kaliska Kolej Dojazdowa łącząca Opatówek, Turek i Russów z Kaliszem ma blisko 100-letnią historię. Została wybudowana w latach 1914-1917. Po odzyskaniu niepodległości władze powiatu kaliskiego przekazały ją PKP i przez wiele lat była ważnym środkiem transportu lokalnego. PKP zamknęły kaliską wąskotorówkę w 2001 roku, ale już rok póżniej za sprawą Stowarzyszenia Kolejowych Przewozów Lokalnych została ponownie otwarta. Dawnej świetności nigdy jednak nie odzyskała. Obecnie tory biegną od Opatówka do Turku. Stowarzyszenie chciało uczynić z niej element infrastruktury turystycznej, ale obecnie wykorzystuje ją przede wszystkim do przewozu towarów i – jak zapewniają jego członkowie – odkąd przejęło kolejkę, po wąskich torach przejechało milion ton ładunków towarowych. A to oznacza, że kilkaset tysięcy ciężarówek zostało w garażach.
PKP zdają sobie jednak sprawę z tego, że możliwości kolejki nie są jeszcze do końca wykorzystywane – żeby tak się stało, trzeba ją doinwestować, a na to przewożnik pieniędzy nie ma. Stowarzyszenie mogłoby zostać jednak dofinansowane przez samorząd, pod warunkiem, że to właśnie powiat stanie się formalnym właścicielem. Sytuacja się zmieni, gdy zostanie podpisany akt notarialny. – Kaliska kolej chce zakupić dwa parowozy, wyremontować wagony i tabor, jednak brak środków hamuje realizację tych zamierzeń – przyznaje Jacek Bartczak z Wydziału Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa w Starostwie Powiatowym. (q)

Więcej w Życiu Kalisza
,, Najłatwiej niszczyć. Trudniej zachować to, co godne zachowania.''
Wisława Szymborska

sobieray-3
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6908
Rejestracja: 21 sie 2008, o 10:11
Lokalizacja: Woj.Rozdarte Prosną
Kontakt:

Post autor: sobieray-3 » 10 mar 2010, o 22:15

Warto up'ować, bo może Starosta Kaliski coś zdziała :)

http://www.youtube.com/watch?v=6n5XWDLnp2w&NR=1
,, Najłatwiej niszczyć. Trudniej zachować to, co godne zachowania.''
Wisława Szymborska

sobieray-3
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6908
Rejestracja: 21 sie 2008, o 10:11
Lokalizacja: Woj.Rozdarte Prosną
Kontakt:

Post autor: sobieray-3 » 9 kwie 2010, o 18:51

Warto jednak wracać do ,,korzeni'' - tylko trzeba się naszperać. Poniżej dwa unikatowe zdjęcia pochodzące ze zbioru p.Karola Waszaka (SKPL) datowane na 09 mmaja 1994 r :

- stacja Kalisz Wąskotorowy ( już naruszony)

Obrazek

- równia stacyjna w Borkowie Starym właśnie grabiona :

Obrazek

Tu przypomnę,m że szyny z naszej wąskotorowki wzmacniają skarpę xsszwedzkiej autostrady w okolicy Norrkoping.
,, Najłatwiej niszczyć. Trudniej zachować to, co godne zachowania.''
Wisława Szymborska

sobieray-3
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6908
Rejestracja: 21 sie 2008, o 10:11
Lokalizacja: Woj.Rozdarte Prosną
Kontakt:

Post autor: sobieray-3 » 19 kwie 2010, o 21:28

,, Najłatwiej niszczyć. Trudniej zachować to, co godne zachowania.''
Wisława Szymborska

Awatar użytkownika
wollny
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 958
Rejestracja: 11 gru 2007, o 12:30
Lokalizacja: Kalisz

Post autor: wollny » 19 kwie 2010, o 21:53

Gdyby ta kolej była konkurencyjna w sensie ekonomicznym i czasowym wobec samochodu, to można by pomyśleć o tym, żeby ją przywrócić, a może nawet połączyć ją z siecią tramwajową o czym już pisał Szymek.

Minutę póżniej: Już się obudziłem i wiem, że to nierealne.
Niepusta separacja między dwoma rzeczami podstawowymi jest homomorficzna z trójwymiarową przestrzenią euklidesową, a więc pozwala określić odległości przestrzenne.

sobieray-3
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6908
Rejestracja: 21 sie 2008, o 10:11
Lokalizacja: Woj.Rozdarte Prosną
Kontakt:

Post autor: sobieray-3 » 19 kwie 2010, o 22:48

Wiedz, że pomiędzy Sroda Wlkp.,Śmiglem, Jędrzejowem i Rogowem nie ma żadnej innej. Niestety pewnie z niej trzeba będzie zrobic muzeum i dofinansowywac. ale to zadania samorządow powiatowego, wojewodzkiego i sponsorow. Anglicy np. wypuszczają akcje na części swoich kolei. Faktem jest, ze mają zupelnie inne tradycje i inne zapotrzebowanie na tego rodzaju atrakcje. Oni często zadowalają się ,,ogonkami'' o dl.3,5 km :).
,, Najłatwiej niszczyć. Trudniej zachować to, co godne zachowania.''
Wisława Szymborska

Awatar użytkownika
Gumiś
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6834
Rejestracja: 23 mar 2008, o 22:41
Lokalizacja: Tylko Kalisz
Kontakt:

Post autor: Gumiś » 15 mar 2011, o 19:36

Taki mały niusik odnośnie kolejek wąskotorowych.... :wink:

Reanimacja wąskotorówek
wnp.pl (Piotr Stefaniak) - 14-03-2011 12:33
Jest szansa na podtrzymanie kursowania kolejek wąskotorowych, głównie jako atrakcji turystycznych. Demiurgiem są lokalne towarzystwa przyjaciół kolei, a wsparcie - w tym najważniejsze, finansowe - uzyskują one w jednostkach samorządu terytorialnego.
W 1998 roku nastąpiła reorganizacja kolei i wąskotorówki zostały wydzielone w strukturze PKP w odrębną dyrekcję - Kolei Dojazdowych. Ten stan trwał do czasu wejścia w życie w 2000 roku ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego PKP, bowiem zakładała ona zamknięcie linii wąskotorowych, ze względów ekonomicznych.

- Z orędownika ich rozwoju, dyrekcja KD stała się jego przymusowym likwidatorem - przypomniał Adam Gerstmann, szef Kolei Dojazdowych, obecnie kierownik działu technicznego Muzeum Kolejnictwa, podczas debaty "Turystyka kolejowa 2011 - ochrona i promocja zabytków kolejowych".

O ile w 2000 roku w strukturach PKP funkcjonowały 24 linie wąskotorowe na długości 1572 km (a ponadto w strukturach Lasów Państwowych linie: bieszczadzka i wigierska), to do 2003 roku samorządy przejęły 17 z nich, które łącznie liczyły 968 km. Od tego czasu niektóre linie zostały zamknięte, a inne reaktywowane lub zmieniły właściciela. Łącznie działa obecnie 21 linii. Mają "pod górkę" we wszystkich niemal sprawach, od przestarzałego sprzętu począwszy. Natomiast siłą nie do przecenienia jest zapał społeczników i zapaleńców.

Np. dzięki Pomorskiemu Towarzystwu Miłośników Kolei Żelaznych, dwa lata temu uruchomiono - po 20 latach od wstrzymania kursowania - pewne odcinki kolei normalnotorowej i wąskotorowej, które utworzyły ciąg od Grudziądza przez Malbork do Elbląga i Braniewa. Jest to wspólna inicjatywa leżących przy tej linii samorządów oraz prywatnego przewożnika - Arriva (obecnie w strukturze DB Schenker), a także PKP PLK, które na pewnym odcinku udrożniła tory i zwiększyła możliwość kursowania pociągów z 30 do 60 km/h.

- W 2009 roku w soboty uruchomiliśmy dwie pary pociągów, nazwanych "do zamku" i "na plażę", lecz wkrótce musieliśmy doczepiać wagony - mówił Jarosław Lipiński z PTMKŻ.

W ub.r. rozszerzono kursowanie na soboty i niedziele, ale ich frekwencję popsuły zarówno zła pogoda w większość weekendów, prace torowe na pewnych odcinkach, a także podwyżka biletów. "W tym roku przewidujemy ceny promocyjne, o ile zgodę na to, jak również współfinansowanie wyrażą wszystkie JST" - podkreślił Lipiński.

http://www.wnp.pl/wiadomosci/134825.html
Gumiś
Bez historii jesteśmy nikim,nikt o nas nie będzie pamiętał,przeminiemy jak pora roku........

sobieray-3
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6908
Rejestracja: 21 sie 2008, o 10:11
Lokalizacja: Woj.Rozdarte Prosną
Kontakt:

Post autor: sobieray-3 » 15 mar 2011, o 21:06

Gumiś, oprócz Kaliskiej żadna inna schmalspurbahn'a - przynajmniej narazie mnie nie interesuje. Pan Starosta robił pewne przymiarki, nawet coś tam obiecał. Jeden wójt - kozak nawet ją uszczknął - wiemy kto i gdzie.
Wiem jedno , że mamy na dzień dzisiejszy ca 60 km toru (łącznie z pow.Turek) w niepowtarzalnym krajobrazie i z bardzo ciekawą, a nawet z unikatową infrastrukturą techniczną, na widok której Brytyjczycy cmokali. Wiem, że przy dobrych chęciach i kasie linię udało by się nawet przedłużyć w kierunku Puszczy Pyzdrskiej np. do Glin ( a może i do Zamęt czy Jarantowa Kolonii?). Mamy ponadto - co jest bardzo istotne operatora w postaci SKPL z wszystkimi uprawnieniami na koleje ciasnotorowe i nie tylko. Mamy spory wolontariat!!! Uważam jako MKol, że pan Starosta nie powinien dopuścić do tego by ten potencjał ludzki i techniczny się ,,wypalił''. Noo, bo jak długo można czekać na zmiłowanie???

Obrazek

Powiat ziemski kaliski może byc częsciowo niezależny od monopolisty jakim jest PKS. Najwyższa pora sięgnąć po te zasoby. Ponadto na Kaliskiej KD są ogromne możliwości w zakresie czynnej rekreacji ruchowej na świeżym, prawie pozbawionym spalin powietrzu. Tu myślę o drezynowaniu i pedałowaniu na rowerach torowych. Mamy pewne zasoby kulturalne w postaci muzeów w Opatówku i Russowie i Kalisz w zasięgu ręki. Mamy także bazę noclegowo-żywieniową w Russowie, Petrykach i pewne możliwości w Goliszewie. Mamy inne atrakcje - konne w Jarantowie i Goliszewie i nie mamy na szczęcie McD! Możemy postawić na zdrową, polską żywność. Mamy wreszcie firmę o nazwie Paula ze jej wyrobami.. Może powstać dodatkowa baza w innych miejscowościach. Skoro zostaliśmy ,,skazani'' przez metropolię na obsługę rolnictwa - na Boga róbmy to, bo czasu (unijnego) zostało nam niewiele! Nastają czasy, gdzie następuje pewien odwrót od turystyki zagranicznej . Musimy ten fakt wykorzystać, bo możemy mieć w szybkim czasie niezłe warunki recepcji w turystyce przyjazdowej.

Obrazek
,, Najłatwiej niszczyć. Trudniej zachować to, co godne zachowania.''
Wisława Szymborska

Awatar użytkownika
Zacharski
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1524
Rejestracja: 9 sty 2011, o 21:06
Lokalizacja: kaliska
Kontakt:

Post autor: Zacharski » 7 kwie 2011, o 08:33

Pozostałość po kaliskiej wąskotorówce na Majkowie:

Obrazek

P.S. Panie Sobieraj, ta fotka też juz jest? :D
Fundacja "Walkiria"
http://fundacjawalkiria.cba.pl" onclick="window.open(this.href);return false;

sobieray-3
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6908
Rejestracja: 21 sie 2008, o 10:11
Lokalizacja: Woj.Rozdarte Prosną
Kontakt:

Post autor: sobieray-3 » 7 kwie 2011, o 10:16

Nieee :)!!! Przyznam uczciwie, nie.A skąd pan, Panoe Zacharsky ją ,,wytrzasnąłeś'' ??? Hmmm, tą fotą to mógłby tylko posiadać autor pracy mgr nt. KKD??? Muszęęę poszperać i wstawić jeszcze ,,Zakaz fotografowania''.
,, Najłatwiej niszczyć. Trudniej zachować to, co godne zachowania.''
Wisława Szymborska

Awatar użytkownika
Zacharski
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1524
Rejestracja: 9 sty 2011, o 21:06
Lokalizacja: kaliska
Kontakt:

Post autor: Zacharski » 7 kwie 2011, o 10:21

Ano w zeszłym roku wzięło mi się na wspominki. Mieszkałem kiedyś niedaleko owej kolejki. Pamiętam jak rano wyjeżdżała, dając sygnały a popołudniu wracała. Jako dziecko musiałem się raz z tatą nią przejechać. Tak więc w zeszłym roku przejechałem się na Majków zwiedzić stare kąty, m.in.: tereny naszej kolejki. Idę, patrzę, a tu w zaroślach taka tabliczka. Dobrze, że aparat miałem :lol:
Fundacja "Walkiria"
http://fundacjawalkiria.cba.pl" onclick="window.open(this.href);return false;

sobieray-3
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6908
Rejestracja: 21 sie 2008, o 10:11
Lokalizacja: Woj.Rozdarte Prosną
Kontakt:

Post autor: sobieray-3 » 7 kwie 2011, o 10:26

A pamiętasz może wiatrak, który tam stał? Też był ozdobąś tego terenu?
,, Najłatwiej niszczyć. Trudniej zachować to, co godne zachowania.''
Wisława Szymborska

Awatar użytkownika
Zacharski
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1524
Rejestracja: 9 sty 2011, o 21:06
Lokalizacja: kaliska
Kontakt:

Post autor: Zacharski » 7 kwie 2011, o 10:32

Pamięć ludzka bywa ulotna :( Pamiętam, że na tamtych terenach można było znaleść trochę starych ruskich monet.
Raz nawet znalazłem coś takiego:
Obrazek
Obrazek
Tylko że wtedy byłem na tyle "mądry", że wydałem go koledze-gratis.
Fundacja "Walkiria"
http://fundacjawalkiria.cba.pl" onclick="window.open(this.href);return false;

sobieray-3
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6908
Rejestracja: 21 sie 2008, o 10:11
Lokalizacja: Woj.Rozdarte Prosną
Kontakt:

Post autor: sobieray-3 » 7 kwie 2011, o 15:33

To pewnie hitlerowski krzyż zza ,,blitzkrieg'' czyli wojnę błyskawiczną ? Nie lubię i nie zbieram ,,pamniątek'' z hackenkreutzem. Mogę ci na otarcie łez podarować śrubę do mocowania szyn wąskotorowych.
,, Najłatwiej niszczyć. Trudniej zachować to, co godne zachowania.''
Wisława Szymborska

ODPOWIEDZ