DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

Już niedługo zobaczymy w Kaliszu...
Awatar użytkownika
RoyBatty
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 207
Rejestracja: 18 wrz 2009, o 19:57
Lokalizacja: Rypinek

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

Nieprzeczytany post autor: RoyBatty » 31 maja 2017, o 12:00

jp pisze:
RoyBatty pisze:
Pawel pisze: Mieszkańcy Ostrowa również nie wykorzystają swojej obwodnicy do ruchu lokalnego.
Właśnie dlatego, że mają tak kiepski układ, jak planowany dla DK25. Węzeł północny S11 jest za Franklinowem, kilka kilometrów od granic Ostrowa. Węzeł południowy podobnie, za Przygodzicami. To jest dobry układ dla jadących tranzytem (także dla nas gdy będziemy jechać z Kalisza na Wrocław) ale dla mieszkańców słaby.
Układ nie jest najgorszy. Obwodnica Ostrowa przebiega częściowo w obrębie miasta, w odległości zaledwie ok. 3 km od Rynku ! (węzeł Ostrów Wschód). Na wysokości ul. Wylotowej będzie kolejny węzeł w niewielkiej odległości od centrum.
Dzięki tym węzłom oraz bliskiemu przebiegowi obwodnicy, mieszkańcy wschodniej części Ostrowa będą mogli korzystać z obwodnicy zarówno w kierunku na Poznań jak i Wrocław.
Zgoda, ale piszesz o niewielkiej części ruchu, dotyczącej części mieszkańców. Natomiast cały pozostały ruch, np. pomiędzy północną a południową częścią miasta będzie odbywał się z pominięciem obwodnicy, po staremu. Gdyby węzły północny i południowy były tak blisko granic miasta jak wschodni, to obwodnica przejęłaby dużo większą część ruchu lokalnego.
Panmik pisze:Na jakiej podstawie ktokolwiek uważa, że odsunięcie drogi o kilka kilometrów od granic miasta ma JAKIKOLWIEK wpływ na jego rozwój??? Przecież to bzdura.
Częściowo odpowiedź masz powyżej. Układ drogowy z pewnością ma wpływ na rozwój miasta, dobry go wspomaga, zły utrudnia. To że się buduje drogi w dużej odległości od miast, jak na obrazku który załączyłeś, wynika z tego że tak jest taniej. Oczywiście nie ma też sensu budować autostrady przez centrum miasta ale nie taki scenariusz rozważamy.

Awatar użytkownika
milo
Moderator
Moderator
Posty: 5400
Rejestracja: 24 lis 2008, o 02:30

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

Nieprzeczytany post autor: milo » 31 maja 2017, o 12:40

Panmik pisze:Na jakiej podstawie ktokolwiek uważa, że odsunięcie drogi o kilka kilometrów od granic miasta ma JAKIKOLWIEK wpływ na jego rozwój??? Przecież to bzdura.
rzesz.jpg
Można znaleźć inne przykłady poprowadzenia drogi niż w Rzeszowie, gdzie autostrada zresztą nie jest w dużej odległości od centrum miasta, a od granicy miasta to 2 km.
We Wrocławiu A18 biegnie przez miasto, w Poznaniu A2 i w Krakowie A4 też częściowo w granicach miasta. Na Śląsku A4 nie poprowadzono pomiędzy Rybnikiem i GOP tylko przez Gliwice, Zabrze, Chorzów, Katowice itd.

Nie tyle chodzi o rozwój miasta, ale o łatwe korzystanie z tej obwodnicy.
"Ani chwili przerwy w rozwoju Ostrowa."
autor anonimowy

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2509
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

Nieprzeczytany post autor: jp » 31 maja 2017, o 12:46

Piob pisze:Istniejaca obwodnica NS z jednym pasem w każdym kierunku dała by radę dla ruchu lokalnego, tym bardziej, że nie ma tam kolizyjnych skrzyżowań.
Mamy pogodzić się z faktem, ze nawet w odległej perspektywie nie będzie szans na dwujezdniową drogę klasy GP pomiędzy Kaliszem i Ostrowem? To jest kpina z aglomeracji. Mamy pogodzić się z degradacją miasta?

Panmik

Jeśli już podałeś przykład Rzeszowa, to zwróć proszę uwagę na drogi łączące miasto z A4, S19. Zapoznaj się z planami rozbudowy infrastruktury drogowej wokół Rzeszowa i w Rzeszowie. Oby kiedyś takie drogi prowadziły do Kalisza.

Pozamiejski przebieg obwodnicy DK25 niestety nie gwarantuje Kaliszowi (nawet w przyszłości) choćby jednej 2 jezdniowej drogi prowadzącej do miasta. Wg koncepcji droga z Ostrowa już w Ociążu odbija na północ i biegnie nowym śladem do węzła za Kokaninem. Praktycznie bez dobrego połączenia z miastem pomiędzy węzłami Ociąż-Kokanin. Węzeł w KW jak słusznie zauważył Pawel, byłby mało użyteczny dla Kalisza. Na Konin i Ostrów jeździlibyśmy tak jak obecnie...

Panmik
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 35
Rejestracja: 13 lis 2010, o 20:53
Lokalizacja: Tyniec

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

Nieprzeczytany post autor: Panmik » 31 maja 2017, o 13:02

Ale odsunięcie drogi o 4 kilometry przecież nic nie zmienia, musisz dojechać 4 kilometry zwyczajną drogą. W jaki sposób to utrudnia korzystanie z obwodnicy czy cokolwiek? Dwujezdniowa droga prowadząca do miasta - to jakiś fetysz jest chyba, nie widzę żadnej racjonalnej korzyści z tego, że droga zahacza o granicę miasta. Ważne, żeby była w zasięgu, a 4 kilometry to zdecydowanie jest w zasięgu. Przykład Rzeszowa nie jest przypadkowy, nie ma ani S19 ani A4 na terenie miasta (który to teren jest i tak maksymalnie poszerzony, zupełnie bez porównania z Kaliszem), a w niczym to miastu nie przeszkadza i nikt nie ma z tym problemu.
To chyba nasze kompleksy jakieś, że musimy mieć gościniec aż do Ratusza?

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2509
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

Nieprzeczytany post autor: jp » 31 maja 2017, o 14:57

Panmik pisze:Ale odsunięcie drogi o 4 kilometry przecież nic nie zmienia, musisz dojechać 4 kilometry zwyczajną drogą. W jaki sposób to utrudnia korzystanie z obwodnicy czy cokolwiek?
Nie w odległosci tkwi główny problem, tylko w usytuowaniu węzłów. Wariant omijający miasto uniemożliwia usytuowanie węzła w dogodnej dla miasta i aglomeracji lokalizacji.
Panmik pisze:Dwujezdniowa droga prowadząca do miasta - to jakiś fetysz jest chyba,
Jeżeli domaganie się dwujezdniowej drogi szybkiego ruchu pomiędzy Kalisze i Ostrowem zakrawa na fetysz, to tak, jestem fetyszystą ;)

marekchelsea
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 199
Rejestracja: 31 maja 2017, o 16:08

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

Nieprzeczytany post autor: marekchelsea » 31 maja 2017, o 16:18

Problem leży po stronie władz Kalisza, bo podejrzewam, że gdyby miasto wykupiło tereny pod przyszłą obwodnicę od węzła Castorama aż do granic Kalisza to GDDKiA nie szukałaby na siłę innego wariantu. Myślę, że to byłaby wtedy tańsza opcja, ale tak nie jest, bo miasto czeka na "zbawcę". Z drugiej strony nie dziwię się, że GDDKiA wybiera taki przebieg, bo poza miastem jest taniej i więcej opcji.

A jeśli takiego miasta jak Kalisz nie stać na wybudowanie drogi od Castoramy do Poznańskiej we własnym zakresie to jest problem. Konin musi dołożyć ze swojej kasy około 90 mln na budowę obwodnicy, a nas nie stać wydać 110......?!

Panmik
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 35
Rejestracja: 13 lis 2010, o 20:53
Lokalizacja: Tyniec

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

Nieprzeczytany post autor: Panmik » 31 maja 2017, o 16:25

Ok, nie będzie dwujezdniowej drogi na CAŁEJ długości pomiędzy Kaliszem i Ostrowem, ale będzie na znacznej jej części. Wg mnie nie warto wydawać 100 mln na ten fetysz, bo nie ma dowodów że w czymkolwiek to miastu pomoże. To nie są dobrze zainwestowanych pieniądze.

marekchelsea
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 199
Rejestracja: 31 maja 2017, o 16:08

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

Nieprzeczytany post autor: marekchelsea » 31 maja 2017, o 16:50

110 mln to miała kosztować droga jednojezdniowa od Castoramy do Poznańskiej budowana od podstaw. O drugiej jezdni nawet nie było mowy, jedynie nadzieja, że przy okazji GDDKiA ją dobuduje...

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2509
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

Nieprzeczytany post autor: jp » 31 maja 2017, o 16:50

Panmik pisze:Ok, nie będzie dwujezdniowej drogi na CAŁEJ długości pomiędzy Kaliszem i Ostrowem, ale będzie na znacznej jej części. Wg mnie nie warto wydawać 100 mln na ten fetysz, bo nie ma dowodów że w czymkolwiek to miastu pomoże. To nie są dobrze zainwestowanych pieniądze.
nie 100 mln, tylko 15% wartości drogi, czyli ok. 20 mln. Możliwe jest uzyskanie dofinansowania w wys 85 %. Nie potrafię dokładnie oszacować kosztów budowy dwujezdniowego odcinka drogi od Castoramy do ul.Poznańskiej. Myślę, że jest to przedział od 120-150 mln.
Nie zdziwiłbym się, gdyby w przypadku wyboru wariantu pozamiejskiego, wydatki Miasta związane z inwestycjami towarzyszącymi budowie obwodnicy, a znajdującymi się już po stronie miasta, znacznie przekroczyły kwotę 20 mln.

Panmik
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 35
Rejestracja: 13 lis 2010, o 20:53
Lokalizacja: Tyniec

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

Nieprzeczytany post autor: Panmik » 31 maja 2017, o 17:03

" wydatki Miasta związane z inwestycjami towarzyszącymi budowie obwodnicy, a znajdującymi się już po stronie miasta"
Czyli jakie?

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2509
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

Nieprzeczytany post autor: jp » 31 maja 2017, o 17:11

A tak na marginesie, przy okazji tej dyskusji dowiedziałem się, że dwujezdniowa droga szybkiego ruchu pomiędzy Kaliszem i Ostrowem, mająca stanowić oś, kręgosłup aglomeracji i zespołu miejskiego Kalisza to fetysz, zbędna inwestycja, na którą szkoda pieniędzy.
Cóż, można by jeszcze dodać, że kiedyś nie było obwodnicy Skalmierzyc, nie było nawet wiaduktu w Skalmierzycach i droga z przejazdem kolejowym też dawała radę!

Panmik
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 35
Rejestracja: 13 lis 2010, o 20:53
Lokalizacja: Tyniec

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

Nieprzeczytany post autor: Panmik » 31 maja 2017, o 17:15

No no, nie ma jak sobie uprościć rzeczywistość. Zbyt skomplikowana wymaga myślenia, a tak, jaka wygoda.

Panmik
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 35
Rejestracja: 13 lis 2010, o 20:53
Lokalizacja: Tyniec

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

Nieprzeczytany post autor: Panmik » 31 maja 2017, o 17:26

Szukam w tej dyskusji argumentów merytorycznych a nie fetyszystycznych i jedyny, który znajduję, to brak wykorzystania obwodnicy przez ruch lokalny. Ale nadal nie widzę, żeby to był argument przesądzający i usprawiedliwiający wydanie grubych milionów. W sprawie jak grube będą to miliony z kasy miasta też nie ma jasności chyba.

kaliszanin2
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3649
Rejestracja: 20 kwie 2006, o 12:47

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

Nieprzeczytany post autor: kaliszanin2 » 31 maja 2017, o 17:27

Panmik pisze:Dwujezdniowa droga prowadząca do miasta - to jakiś fetysz jest chyba, nie widzę żadnej racjonalnej korzyści z tego, że droga zahacza o granicę miasta.
Dwujezdniowa droga łącząca (licząc ze Słowackiego/Kaliską w Ostrowie i AWP w Kaliszu) CENTRA obu miast to nie żaden fetysz, tylko warunek sine qua non zaistnienia kiedykolwiek aglomeracji AKO nie jako bytu postulowanego, tworu na razie papierowego, wyłącznie planistycznego, ale jako realnego układu urbanistycznego. Rezygnując z takiego połączenia, kręgosłupa szybkiej komunikacji AKO, Kalisz degraduje się do roli miasteczka.

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2509
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

Nieprzeczytany post autor: jp » 31 maja 2017, o 17:55

Panmik pisze:" wydatki Miasta związane z inwestycjami towarzyszącymi budowie obwodnicy, a znajdującymi się już po stronie miasta"
Czyli jakie?
To się dopiero może okazać, w trakcie uszczegółowienia koncepcji, np. konieczność rozbudowy ul. Poznańskiej po stronie Kalisza aż do granicy miasta. A co z obsługą terenów inwestycyjnych przy Inwestorskiej? Urwana obwodnica Skalmierzyc oraz niedokończony węzeł będą wymagały jakiegoś wykorzystania a tym samym kosztownych inwestycji. Puszczając obwodnicę przez węzeł przy Castoramie, przynajmniej ten problem mielibyśmy rozwiązany w ramach budowy obwodnicy, ponosząc tylko część pózniejszych kosztów.
Patrząc perspektywicznie, prorozwojowo, obwodnica poza miastem po prostu nam się nie opłaca!

Piob
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 208
Rejestracja: 6 lut 2016, o 20:28

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

Nieprzeczytany post autor: Piob » 31 maja 2017, o 18:53

Należy dodać, że wraz z budową obwodnicy NS powstały obiekty inżynieryjne (bezkolizyjne skrzyżowania, wiadukty, drogi serwisowe i dojazdowe), do tego jest zostawiony i przygotowany pas pod drugą dwupasmową nitkę drogi, także nakłady finansowe były by o wiele mniejsze.
Jakby został przeforsowany 3 wariant, to dwupasmowa droga w ciągu obwodnicy NS nigdy nie powstanie, tylko mały odcinek leży w obrębie miasta Kalisza, ok 80 % jej długości leży na terenie gminy Nowe Skalmierzyce. więc poza aspektami finansowymi będzie brak chęci z ich strony na ładowanie grubych milionów na drogę która im nie będzie służyć.

Awatar użytkownika
RoyBatty
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 207
Rejestracja: 18 wrz 2009, o 19:57
Lokalizacja: Rypinek

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

Nieprzeczytany post autor: RoyBatty » 31 maja 2017, o 19:23

Panmik pisze:Szukam w tej dyskusji argumentów merytorycznych a nie fetyszystycznych i jedyny, który znajduję, to brak wykorzystania obwodnicy przez ruch lokalny. Ale nadal nie widzę, żeby to był argument przesądzający i usprawiedliwiający wydanie grubych milionów. W sprawie jak grube będą to miliony z kasy miasta też nie ma jasności chyba.
Właśnie o to chodzi, że jeśli GDDKiA wybuduje drogę od węzła przy Castoramie, to miasto nie będzie musiało na nią wydawać grubych milionów. W drugim wariancie omijającym miasto, Kalisz i tak będzie musiał jakoś obsłużyć ruch w okolicach Dobrzeca i strefy przemysłowej, a to oznacza inwestycje z kasy miejskiej.
Codziennie jeżdżę trasą Kalisz-Ostrów i zapewniam Cię, że droga dwujezdniowa na całej długości to żaden fetysz, tylko konieczność przy takim natężeniu ruchu. Takie wąskie gardło w godzinach szczytu oznacza korek i wypadki. Dobra droga to z kolei zwiększona wymiana handlowa między miastami, większe szanse że mieszkańcy Ostrowa i okolic przyjadą na zakupy, uczelnię, do teatru, kina itd.

marekchelsea
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 199
Rejestracja: 31 maja 2017, o 16:08

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

Nieprzeczytany post autor: marekchelsea » 31 maja 2017, o 19:51

Trzeba powtórzyć jeszcze raz, że bez wykupu gruntów za pieniądze z kasy miejskiej nie będzie żadnej obwodnicy na terenie Kalisza... Dofinansowanie w styczniu przypadkiem nas nie ominęło... :cry:

Pawel
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2938
Rejestracja: 13 kwie 2006, o 21:48

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

Nieprzeczytany post autor: Pawel » 31 maja 2017, o 20:22

Piob pisze:Należy dodać, że wraz z budową obwodnicy NS powstały obiekty inżynieryjne (bezkolizyjne skrzyżowania, wiadukty, drogi serwisowe i dojazdowe), do tego jest zostawiony i przygotowany pas pod drugą dwupasmową nitkę drogi, także nakłady finansowe były by o wiele mniejsze.
Dokładnie.W wariancie "omijającym" przez kilka kilometrów zdublujemy obecny przebieg ponosząc dodatkowe nakłady na obiekty inżynierskie.
Piob pisze:Jakby został przeforsowany 3 wariant, to dwupasmowa droga w ciągu obwodnicy NS nigdy nie powstanie, tylko mały odcinek leży w obrębie miasta Kalisza, ok 80 % jej długości leży na terenie gminy Nowe Skalmierzyce. więc poza aspektami finansowymi będzie brak chęci z ich strony na ładowanie grubych milionów na drogę która im nie będzie służyć.
Statut drogi się zmieni z krajówki na gminną i o drugim pasie można zapomnieć.

Przykładowa obwodnica Inowrocławia w ciągu 25 (w budowie)

Obrazek

Piob
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 208
Rejestracja: 6 lut 2016, o 20:28

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

Nieprzeczytany post autor: Piob » 31 maja 2017, o 21:35

marekchelsea pisze:Trzeba powtórzyć jeszcze raz, że bez wykupu gruntów za pieniądze z kasy miejskiej nie będzie żadnej obwodnicy na terenie Kalisza... Dofinansowanie w styczniu przypadkiem nas nie ominęło... :cry:
Tu akurat jeżeli inwestorem było by GDDKiA, to koszty ponosi budżet centralny, wykup gruntów przez miasto nie byłby warunkiem koniecznym do inwestycji.

ODPOWIEDZ