Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi

Już niedługo zobaczymy w Kaliszu...
tomash
Site Admin
Site Admin
Posty: 1212
Rejestracja: 25 lis 2005, o 18:23
Lokalizacja: Kalisz - Szczypiorno
Kontakt:

Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi

Post autor: tomash » 28 lis 2005, o 17:30

Superszybka kolej nie ma jeszcze oficjalnej nazwy, ale już przylgnęło do niej określenie "Y". Dlaczego? Bo linie, które połączą Warszawę z Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem tworzą kształt litery "igrek" i łączą się właśnie w Kaliszu.

Inwestycję planuje PKP Polskie Linie Kolejowe, firma Grupy PKP zajmującej się infrastrukturą kolejową. Nie będzie to zwykła modernizacja istniejących linii. Za sześć lat ruszy budowa zupełnie nowych tras przystosowanych do jazdy pociągów z prędkością powyżej 300 km na godzinę, a nie jak dotychczas - maksymalnie 160 km/h.
Obrazek
Pociągi będą jeżdzić z prędkością porównywalną z francuską superkoleją TGV (ok. 300 km/h), będą szybsze od niemieckich ICE (przeciętnie 270 km/h). Podróż z Warszawy do Kalisza będzie trwała zaledwie 70 minut. Z Wrocławia do Kalisza dojedziemy w 45 minut, podobnie jak z Poznania.

Pomysł powstał we wrocławskim magistracie, który zainteresował nim kolejarzy. - Podchwyciliśmy pomysł, bo uznaliśmy go za sensowny - mówi Łańcucki.

Za unijne pieniądze

W następnych latach linia dużych prędkości miałaby zostać przedłużona z Poznania do Szczecina, a póżniej - z Warszawy do Gdańska oraz z Warszawy przez Białystok, Trakiszki i Rygę do stolicy Estonii - Tallina.

Koszt budowy linii dużych prędkości wyniesie 3 mld euro. Część pieniędzy ma pochodzić z funduszy europejskich.

Prawdopodobieństwo, że taka superszybka kolej powstanie jest bardzo duże. Przed tygodniem Komitet Sterujący przy Ministerstwie Infrastruktury przyjął wniosek o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego tzw. studium wykonalności tej linii. Jej budowa znalazła się także w projekcie Narodowego Planie Rozwoju na lata 2007-2013.

Budowa rozpocznie od strony zachodniej. Linia pobiegnie częściowo nowymi trasami i częściowo śladem istniejących. - Układ obecnych linii jest taki, że w niektórych miejscach trzeba będzie poprowadzić skróty - tłumaczy rzecznik PLK.

Szybka kolej różni

Budową superszybkiej kolei w Polsce zaniepokoili się poznańscy urzędnicy, bo Narodowy Plan Rozwoju uwzględnienia tylko Wrocław jako końcową stację. Protest przeciwko pominięciu Poznania wysłał do Ministerstwa Infrastruktury marszałek woj. wielkopolskiego Marek Wożniak.

Jednak, według rzecznika PLK, poznaniacy nie powinni mieć powodów do niepokoju. - Do linii włączymy na pewno cztery aglomeracje, wraz z Poznaniem, bo tylko wtedy będzie to opłacalne - przekonuje rzecznik PLK.

- Nie ma żadnej konkurencji pomiędzy Poznaniem a Wrocławiem - potwierdza Andrzej Massel z Centrum Naukowo-Technicznego Kolejnictwa w Warszawie. - Widzimy sens istnienia takiej linii kolejowej tylko wtedy kiedy połączy jak najwięcej aglomeracji o dużych potokach podróżnych.

Krócej niż autem

Z analizy warszawskiego CNTK wiadomo, że ani podróże samochodem - autostradą, ani tanie linie lotnicze nie będą konkurencją dla "polskiego TGV". - Podróż pociągiem będzie krótsza niż autostradą. Natomiast tani przewożnicy lotniczy obsługują głównie połączenia międzynarodowe, a rozwoju połączeń krajowych nie należy się spodziewać - twierdzi Massel.

Nie wiadomo ile będą kosztowały przejazdy nową linią. - Gdybym podał cenę, to by była futurologia - mówi Massel.

Źródło: Gazeta Wyborcza

pejol
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1033
Rejestracja: 25 lis 2005, o 20:41
Lokalizacja: Kalisz
Kontakt:

Post autor: pejol » 28 lis 2005, o 19:50

Plany sa świetne, mam nadzieje ze dojdzie do ich realizacji i Kalisz nie bedzie miastem "odcietym" od swiata :!:

mlody
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1572
Rejestracja: 26 lis 2005, o 13:16
Lokalizacja: Wrocław/Kalisz

Post autor: mlody » 28 lis 2005, o 20:14

Przystanek w Kaliszu?
28-11 17:53 | Z życia samorządów


Raczej Kalisz będzie przystankiem na trasie szybkiej kolei, choć pociąg może także zatrzymywać się w Ostrowie.

Takie są wstępne ustalenia po dzisiejszym spotkaniu samorządowców z Ostrowa i Kalisza z przedstawicielami PKP.

http://www.rc.fm/informacje/?id_informacje=13446

imigas
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 208
Rejestracja: 26 lis 2005, o 20:38
Lokalizacja: Kalisz

Post autor: imigas » 28 lis 2005, o 22:22

Tata mi opowiadał, że podobno miasto (Rada Miasta) wysmarowała jakiś tekst w sprawie kolei. Sam jestem ciekaw co napisali, jak tylko się dowiem, to podam!

Gość

Post autor: Gość » 28 lis 2005, o 22:24

k177 link do tej strony nie działa:p

mlody
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1572
Rejestracja: 26 lis 2005, o 13:16
Lokalizacja: Wrocław/Kalisz

Post autor: mlody » 29 lis 2005, o 11:59

Anonymous pisze:k177 link do tej strony nie działa:p
teraz działa...


Już dłuższy czas jest ten spór Kalisz-Ostrów. z mojego punktu widzenia sprawa wygląda natsępująco. Szybki pociąg (jeśli mówimy o 300km/h prędkości max) nie moz się zatrzymywać co kawałek. Pomiędzy Kaliszem a Ostrowem będzie jakieś 30km. Gdyby były to miasta tak duze jak np Gdańsk i Gdynia to OK. Można by go zatrzymać w obu. Ale ostrów nie ma nawet 100tyś. POnadto ostrów leży ewidentnie w stronę Wrocławia, podczas gdy Kalisz jets idealnym punktem do rozwidlenia linii. I tu znowy powołam sie na wielkośc Ostrowa, gdyby miał te 200-300k to możńa by dopiero za stacją Ostrów zrobić rozwidlenie na Wrocław i Poznań. Najlepszym wyjściem jest budowa stacji w Kaliszu i pominięcie Ostrowa. Wiadomo ze Ostrów by w takiej sytuacji korzystał ze stacji Kalisz.

Ostrów jest podobnej wielkosci jak Pruszków, Zgierz czy Oleśnica. Tam tez chcielibyście wybudowac stacje szybkiej kolei? Myślmy racjonalnie: Pruszków korzysta ze stacji Warszawa, Oleśnica ze stacji Wrocław, z kolei Zgierz ze stacji Łódż.

Ps:Jak wygląda częstośc przystanków na liniach typu HSl w innych krajach. Z tego co wiem to we Francji są rzadko porozstawiane tlyko w głównych miastach. W Niemczech nie weim jak jest ale widizałem masę zdjęć ICE stojącego na jakiejś niewielkiej stacji. Z kolei w Japonii na jednej lini jeżdżą 3 typy pociągów. Jedne zatrzymuje sie tylko na stacji początkowej i docelowej, drugi w głównych miastahc an trasie, trzeci w jeszcze większej ilości miast na trasie. Tylko nie wiem jak duze są te miasta które "zalicza" ten 3 typ pociągu. Żeby było jasne wszystkie 3 jeżdżą pociągi szybkie - Shinkansen.
autor:michal

target
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 423
Rejestracja: 25 lis 2005, o 21:16

Post autor: target » 29 lis 2005, o 18:20

k177 po raz kolejny dałeś wyraz swej inteligencji!! czy ty w ogóle wiesz co to jest dyplomacja?? w tej chwili gdy budowa tej kolei jest w planach i nic nie jest jescze ostatecznie przesądzone powinniśmy wspólnie lobbować z ostrowem na rzecz zlokalizowania jej w naszych miastach!! sam stwierdziłeś, że ostrowiacy postepują zgodnie z zasadą na złość mamie odmroże sobie uszy.. więc jeśli nie chcemy mieć wroga w staraniach o kolej to powinniśmy mówić w tej sprawie jednym głosem!!!

mlody
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1572
Rejestracja: 26 lis 2005, o 13:16
Lokalizacja: Wrocław/Kalisz

Post autor: mlody » 29 lis 2005, o 19:45

targeciku teraz juz chyba nie ma wojny z poznaniem o to ktoredy bedzie biegła trasa koleji bo to już chyba wydaje sie wszystkim jasne i oczywiste! teraz jest sprawa przystanku, czy bedzie w ostrowie czy w Kaliszu, i tu równiez znacznie wieksza szanse na przystanek ma Kalisz niz ostrów... powód powyżej

imigas
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 208
Rejestracja: 26 lis 2005, o 20:38
Lokalizacja: Kalisz

Post autor: imigas » 29 lis 2005, o 19:50

Ja uważam, że pomysł wybudowania stacji Kalisz Północ jest bardzo dobry zarówno dla Kalisza jak i Ostrowa. Czemu??

Prędzej niż kolej ma powstać droga krajowa ze Skalmierzyc obok Castoramy i Tesco, do Dobrzeckiej, czyli niedaleko Stanczukowskiego. Gdziekolwiek na północy będzie stacja, będzie można obwodnicą dojechać do stacji, a już szczególnie Ostrowiacy tą krajówką.

I tak powinno być: Kalisz powinien dążyć do większej współpracy i jedności w pewnych sprawach, co pomogło by nam się dobrze rozwinąć!

mlody
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1572
Rejestracja: 26 lis 2005, o 13:16
Lokalizacja: Wrocław/Kalisz

Post autor: mlody » 29 lis 2005, o 19:54

imigas pisze:Ja uważam, że pomysł wybudowania stacji Kalisz Północ jest bardzo dobry zarówno dla Kalisza jak i Ostrowa. Czemu??

Prędzej niż kolej ma powstać droga krajowa ze Skalmierzyc obok Castoramy i Tesco, do Dobrzeckiej, czyli niedaleko Stanczukowskiego. Gdziekolwiek na północy będzie stacja, będzie można obwodnicą dojechać do stacji, a już szczególnie Ostrowiacy tą krajówką.

I tak powinno być: Kalisz powinien dążyć do większej współpracy i jedności w pewnych sprawach, co pomogło by nam się dobrze rozwinąć!
dokładnie uważam tak samo...!!!

target
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 423
Rejestracja: 25 lis 2005, o 21:16

Post autor: target » 1 gru 2005, o 18:34

k177 zachowaj ten swój ton dla osób które tobie na to pozwalają, ja do nich nie należę. jako, że słyszałem , że unikamy agresji z ecentrum :wink: powstrzymam sie od bardziej dosadnych komentarzy! póki co..

Kolejarz
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 22
Rejestracja: 4 gru 2005, o 13:07
Lokalizacja: Kalisz-Kaliniec
Kontakt:

Post autor: Kolejarz » 4 gru 2005, o 13:11

kalisz nie bedzie staca przelotowa n tej trasie tlyko ma byc stacją rozrządową a odgałęzienie na poznan mialo by powstac w nowych skalmierzycach czyli polozyliby nowe tory ale zasanawiam sie co sie wtedy stanie z mostem kolejowym na prosnie (kolejówa)

pejol
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1033
Rejestracja: 25 lis 2005, o 20:41
Lokalizacja: Kalisz
Kontakt:

Post autor: pejol » 4 gru 2005, o 13:31

ale zasanawiam sie co sie wtedy stanie z mostem kolejowym na prosnie
No chyba nic sie z nim nie stanie, pozostanie na swoim miejscu :!:

Kolejarz
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 22
Rejestracja: 4 gru 2005, o 13:07
Lokalizacja: Kalisz-Kaliniec
Kontakt:

Post autor: Kolejarz » 11 gru 2005, o 21:05

pejol pisze:
ale zasanawiam sie co sie wtedy stanie z mostem kolejowym na prosnie
No chyba nic sie z nim nie stanie, pozostanie na swoim miejscu :!:
ale jak tam beda koleje jezdzic z predkoscia 300km/h to ten most po 2 przejazdach sie rozleci jak juz teraz sie caly trzesie jak przejedzie po nim towarowy

Pawel

Post autor: Pawel » 11 gru 2005, o 21:16

Nic sie nie bedzie trzęsło bo po tym mościce nie pojedzie szybka kolej.Traa bedzie jeśli to tego kiedykolwiek dojdzie budowana w nowym miejscu po nowych mostach i wiaduktach.

Awatar użytkownika
Mariusz
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1671
Rejestracja: 29 lis 2005, o 12:26

Post autor: Mariusz » 11 gru 2005, o 22:12

razem z wydrakiem wdrapałem się na ten most, gdy przejeżdżała towarówka. Nie zawalił się!
Obrazek

pejol
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1033
Rejestracja: 25 lis 2005, o 20:41
Lokalizacja: Kalisz
Kontakt:

Post autor: pejol » 11 gru 2005, o 22:24

<lol>
ODwazni jestescie :wink:

imigas
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 208
Rejestracja: 26 lis 2005, o 20:38
Lokalizacja: Kalisz

Post autor: imigas » 12 gru 2005, o 18:08

A to o ten "most" chodzi...

Hahaha, jakby mi ktoś powiedział, ze tam ma jeżdzić szybka kolej, dostałbym drgawek i konwulsji ze śmiechu :D i już nigdy w życiu się do gościa nie odzywał, bo głupota zaraża!

Tom
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 127
Rejestracja: 27 lis 2005, o 23:27
Lokalizacja: Kalisz (Czaszki) / Łódź (Centrum)
Kontakt:

Post autor: Tom » 12 gru 2005, o 19:22

Kolej w Kaliszu
12-12 18:13 Kalisz | Z życia samorządów

Szybka kolej nie ominie Kalisza. To już pewne. Dzisiaj na konferencji zorganizowanej przez kaliską Platformę Obywatelską ta informacja została potwierdzona.

Dziś już wiadomo, że Unii Europejska zatwierdziła dwa z kilku projektów przejazdu szybkiej kolei. Będzie to wariant pierwszy i drugi, dla Kalisza najkorzystniejszy. "Wiadomo już też gdzie będą dworce kolejowe" - mówi Tomasz Strapagiel, prezes Stowarzyszenia Przewozów Regionalnych w Kaliszu.

Senator Mariusz Sebastian Witczak powiedział, że z inwestycji należy się tylko cieszyć. Trzeba robić wszystko, by to przedsięwzięcie nie ominęło naszego regionu.

W tej sytuacji nieważne jest gdzie będzie dworzec, czy w Kaliszu czy w Ostrowie Wielkopolskim, teraz musimy mówić jednym głosem. Senator skrytykował też władze miasta Kalisza za to, że nie zabiegały o organizowanie spotkania w sprawie kolei.

Budowa szybkiej kolei najprawdopodobniej rozpocznie się w 2007 roku. Koszty inwestycji pokryje europejski fundusz spójności, wyłoży miliard siedemset milionów euro, resztę skarb państwa.

żródło: http://www.rc.fm

-------
Tylko się cieszyć :D
Kaliski Informator Adresowy
http://www.kaliszfornia.webpark.pl

mlody
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1572
Rejestracja: 26 lis 2005, o 13:16
Lokalizacja: Wrocław/Kalisz

Post autor: mlody » 12 gru 2005, o 19:40

przystanek Kalisz-Północ to najkorzystniejszy wariant

ODPOWIEDZ