Reorganizacja linii KLA

Wszystko o naszych lokalnych przewoźnikach.
Awatar użytkownika
Vocatont
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4995
Rejestracja: 22 cze 2010, o 12:38
GG: 24732954
Lokalizacja: WDK

Re: czy powina ponownie powstac linia nocna w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: Vocatont » 29 maja 2014, o 17:06

Przemku w wypadku Hanki chyba jedyną krzyżówką z inną nazwą jest sam koniec czyli Graniczna :?
"Cały Ostrów się z was śmieje, gdzie są drogi i koleje?"
autor anonimowy
Kalisz w Budowie

Awatar użytkownika
Vocatont
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4995
Rejestracja: 22 cze 2010, o 12:38
GG: 24732954
Lokalizacja: WDK

Re: czy powina ponownie powstac linia nocna w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: Vocatont » 1 cze 2014, o 22:56

No i stało się brzydka Kapena z historycznym nr 10 jechała koło mnie :lol: :twisted:
"Cały Ostrów się z was śmieje, gdzie są drogi i koleje?"
autor anonimowy
Kalisz w Budowie

Awatar użytkownika
jasiek20
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 7136
Rejestracja: 3 kwie 2009, o 13:08
Lokalizacja: Kalisz/Wrocław/Warszawa

Re: czy powina ponownie powstac linia nocna w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: jasiek20 » 2 cze 2014, o 13:05

Radocha jakby tramwaj uruchomiono :D

zdjęcia z fejsa:
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
"To pięknie, gdy człowiek jest dumny ze swego miasta, lecz jeszcze piękniej, gdy miasto może być z niego dumne".

— Abraham Lincoln

Awatar użytkownika
gawronik13kalisz
Moderator
Moderator
Posty: 8994
Rejestracja: 4 lis 2009, o 17:24

Re: czy powina ponownie powstac linia nocna w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: gawronik13kalisz » 2 cze 2014, o 15:15

Drugie zdjęcie - bardzo ciekawe ujecie :D
Było branie czy raczej pustki? ;)
g13k

Awatar użytkownika
Cristof
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3260
Rejestracja: 7 wrz 2013, o 20:42

Re: czy powina ponownie powstac linia nocna w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: Cristof » 1 lip 2014, o 18:33

Kaliskie Linie Autobusowe: Nocna linia popularna w weekendy
Minął dokładnie miesiąc od kiedy Kaliskie Linie Autobusowe wznowiły działalność nocnej linii. W czerwcu skorzystało z niej około 1300 pasażerów. Największe obłożenie jest w weekendy.
http://kalisz.naszemiasto.pl/artykul/ka ... ,t,id.html" onclick="window.open(this.href);return false;

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2506
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Reorganizacja linii KLA

Nieprzeczytany post autor: jp » 10 sie 2015, o 14:39

System funkcjonował w miarę dobrze zaledwie do kilku lat od jego wprowadzenia. Po kilkunastu latach cięć kursów, likwidacji niektórych linii, odchodzenia od rygorystycznego przestrzegania równych odstępów czasowych na głownych szlakach, wygląda to wszystko jak wygląda.

Sprawna komunikacja zbiorowa = duża częstotliwość kursowania. Dużą czestotliwość uzasadniają z kolei jedynie odpowiednio duże potoki pasażerskie. Chyba, że chcemy wozić powietrze. Należy więc tak prowadzić linie, aby obsługiwały jak największe skupiska ludzi. Poza tym w celu zwiększenia częstotliwości można jeszcze na wybranych odcinkach (w miarę możliwości jak najdłuższych) skupiać strumienie z różnych kierunków o mniejszych skupiskach.
W pewnym sensie kaliska kom. autobusowa tak właśnie funkcjonuje.
W tej chwili odpowiednie potoki zapewnia jedynie szeroko rozumiana trasa Dobrzec - centrum.

Co zatem można w Kaliszu poprawić?

Zacznijmy od centrum. Terminu centrum będę używał jako skrótu myslowego, który będzie dotyczył „ratuszowych okolic”, czyli mniej więcej obszaru miasta lokacyjnego i historycznych przedmieść.
Przez centrum należy jak najwięcej linii poprowadzić jedną wspólną trasą, najlepiej śródmiejskim ringiem, a właściwie dwoma kawałkami sródmiejskiego ringu, który wytyczono w XIX wieku, a więc ulicami: Babiną/Parczewskiego oraz aleją Wolności. Te dwa kawałki ringu dzisiaj już nie spełniają swojej zaplanowanej funkcji, ponieważ nie są ze sobą sprzężone jak to kiedyś w wątku o tramwajach pisał @ww.
Można je jednak z powodzeniem wykorzystać do kom. zbiorowej.

Częściowo są już nawet wykorzystywane (przez planty kursują np.linie 1,2,3)
Jeżeli pozostałe linie przebiegające przez centrum (np.11, 12, 19 ) poprowadzimy także ulicami Babiną /Parczewskiego, znacząco zwiększymy tym sposobem częstotliwość odjazdów. Chcąc się dostać z ok. Gł.Rynku np. na Kaliniec, nie będziemy musieli tak jak teraz biegać pomiędzy wieloma przystankami i zastanawiać czy wybrać np. ten przy dawnym PDT (linie 11,12,19) czy może przy ul. Babinej (linie 1,2,3), Wszystkie te linie będą dostępne z każdego przystanku przy plantach. Zarówno te jadące przez Rogatkę, jak i te kursujące przez al.Wolności, Legionów.

Niestety, żeby system mógł działać sprawnie będzie wymagał inwestycji. Oczywiście można je ograniczyć do minimum, zmieniając tylko organizację ruchu, tj. puścić linie 11, 12 itp. buspasem pod prąd jednokierunkowej al.Wolności i dalej przez most kamienny do Parczewskiego.
Docelowym rozwiązaniem powinna być jednak budowa mostu z „wyspy słodowej” do ul. Parczewskiego/Babinej. W ten sposób autobusy mogłyby swobodnie dwukierunkowo kursować przez Złoty Róg i al. Wolności z pominięciem mostu kamiennego.

Z pomysłem wiąże się jeszcze jedna inwestycja, a mianowicie poprawa przepustowości ulic: Parczewskiego i Babinej dla potrzeb kom. zbiorowej. Zarówno ulicę Babiną jak i Parczewskiego czekałaby przebudowa. Ulice pozostałyby jednokierunkowymi, ale za to z 2 pasami ruchu na całym odcinku. Z tym, że po jednym pasie (zewnętrznym) zarezerwowałbym wyłącznie dla autobusów (tzw. buspasy)

Co nam dają powyższe rozwiązania?

Tak jak wcześniej wspomniałem, większą ilość kursów z przystanków zlokalizowanych w centrum. Przystanki przy plantach (proponuję 2 lub 3 lokalizacje po obu stronach) stałyby się głównym odcinkiem /węzłem kom. miejskiej, przez który przejeżdżałoby większość autobusów ze wszystkich kierunków miasta i okolic. Stworzyłoby to większe możliwości przesiadkowe niż obecnie. Uporządkowało kom. zbiorową w śródmieściu, której trasy stałyby się bardziej przejrzyste. Ożywiło historyczne śródmieście poprzez lepsze, bardziej przejrzyste i dogodne skomunikowanie z pozostałymi dzielnicami.

Dlaczego nie przez Sukienniczą i Kolegialną ?

Głównie z powodów o których już wspomniałem, tj zwiększenia częstotliwości na głównej linii, czyli plantach. Drugi powód to zbyt bliska odległośc ul. Parczewskiego i Babinej od ul. Sukienniczej, żeby rozdzielać potoki zmniejszając tym samym częstotliwość odjazdów.
Kolejna to brak przystanków na ul. Sukienniczej i Kolegialnej. Po co nam tranzyt autobusów przez śródmiejskie ulice bez przystanków? Można by oczywiście żądać uruchomienia przystanku pomiędzy al. Wolności i pl. Kilińskiego, ale wobec braku możliwości wytyczenia buspasów na Sukienniczej i Kolegialnej uważam za bardziej zasadne ominięcie tego wąskiego gardła i puszczenie wszystkich autobusów przez Parczewskiego, Babiną. Uważam, że przystanki na Babinej i Parczewskiego (w 2 lub max 3 miejscach) w zupełności wystarczą żeby zapewnić bardzo dobrą obsługę centrum, czyli miasta lokacyjnego wraz z historycznymi przedmiesciami. Aha! opcjonalnie mamy jeszcze bonus w postaci przystanku na al.Wolności w okolicach Złotego Rogu !(dla linii kursujących przez al. Wolności, Legionów, Częstochowską itd.)

Kręgosłup komunikacji miejskiej oparty na historycznym śródmiejskim ringu i trasach centrum – Dobrzec, które zapewniają największe potoki daje podstawę do rozbudowy sieci.
Reorganizacja tras poza centrum też jest konieczna, chociażby ze względu na niedostateczną obsługę wielu obszarów miasta i okolicy. Można to uzyskać np. poprzez zwiększenie liczby odgałęzień, niekoniecznie trzeba tworzyć niezliczoną ilość nowych nierentownych linii. Nad reorganizacją tras poza centrum muszę jeszcze popracować ;)

P.S. Rozpoczęcie reorganizacji linii od historycznego centrum doskonale wpisuje się w rewitalizację śródmieścia. Myślę, że pewnie można by na to zadanie poszukać dotacji...

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2506
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Re: Reorganizacja linii KLA

Nieprzeczytany post autor: jp » 12 sie 2015, o 11:57

Wypasiona KZ sprawdza się w dużych miastach, jest w nich koniecznością. W wielkich miastach większość ruchu odbywa się (bądź powinna) poprzez KZ, bo jest to bardziej korzystna forma podróżowania niż KI. Infrastruktura drogowa ma swoje ograniczenia, a centra miast nie są w stanie pomieścić wszystkich samochodów.
W małych miastach większość ruchu odbywa się poprzez KI, z KZ korzystają najczęściej Ci, którzy nie mają samochodu.

Czy w Kaliszu autobusy mogłyby kursować z dużą częstotliwością także poza godzinami szczytu. Czy znalazłoby się na tyle dużo pasażerów żeby nie woziły tylko powietrza?

Kalisz jest gdzieś na granicy, KI już stanowi problem a KZ jeszcze się nie opłaca. Inaczej mówiąc, największe skupiska ludności nie zajmują na tyle dużego obszaru żeby KZ naturalnie mogła być efektywna.
Dlatego zawsze powtarzam, należy czynić wszelkie starania żeby nasze miasto mogło w przyszłości przytyć. Póki co raczej się kurczymy :( Nie mamy więc wyboru, pozostaje nadal poprawiać infrastrukturą dla KI i nie obrażać się na samochody. A utrudnianie życia indywidualnym wobec braku alternatywy jest bez sensu.
Mimo tej konkluzji należy jednak szukać rozwiązań, które usprawniłyby KZ (KLA) i tym samym zmniejszyły dysproporcje pomiędzy KI a KZ.
Oprócz tego za wszelką cenę należy usuwać auta z ulic, które można przywrócić pieszym, bez względu na to czy głównym środkiem kom. będzie KZ czy KI.

Mam na myśl zarówno całkowite wyłączenia z ruchu niektórych ulic i tworzenie deptaków, jak i uspokajanie /ograniczanie ruchu, szczególnie w centrum.

Teraz przejdę do konkretów, czyli do dalszych propozycji zmian przebiegu linii KLA.
W poprzednim poście uporałem się (mam taką nadzieję;)) z obszarem miasta lokacyjnego.
Teraz propozycja będzie dotyczyła fragmentu głównego szlaku: Centrum (przystanki przy plantach) –Kaliniec –Rondo Westerplatte.
Clou tej koncepcji jest ul. Górnośląska. Górnośląską na odcinku od Polnej do Rogatki całkowicie pozbawiłbym KZ. Zresztą tam i tak nie ma po drodze przystanku. Linie typu 1,2,3 puściłbym od Rogatki ulicami: Nowy Świat, Legionów do Polnej i Polną do Górnośląskiej. Górnośląską na odcinku od Polnej do Rogatki zwęziłbym do 2 pasów, a na odcinku od Polnej do wieży ciśnień pozostawił 4 pasmową, z tym ze z wydzielonymi pasami dla autobusów (buspasy).
Przebiegi linii dwucyfrowych na odcinku od al. Wolności do „Kalińca” poddałbym tylko drobnej korekcie. Polegałaby ona na puszczeniu linii od Polnej przez Górnośląską wspomnianymi wcześniej buspasami, tak jak w przypadku linii jednocyfrowych.

Dlaczego omijamy Górnośląską na odcinku od Rogatki do Polnej ?

Podobnie jak w przypadku centrum (planty) zwiększamy częstotliwość poprzez łączenie przebiegów linii jednocyfrowych z dwucyfrowymi na przystankach: Górnośląskiej z Polną i Legionów na całej długości. Z bogatszą ofertą docieramy także do Nowego Światu (rejon UAM).
Poza tym na omawianym odcinku Górnośląskiej i tak nie było przystanku, więc na zniknięciu tego jałowego przebiegu oferta KLA nic nie ucierpi. Podobnie jak w przypadku przystanków w rejonie Rogatki i Górnosląskiej/Polnej. W przypadku Górnoślaskiej/Polnej oferta nawet się poprawi!

Kolejnym powodem jest pomysł zmiany funkcji ul.Górnośląskiej na odcinku od ul.Polnej do Rogatki z komunikacyjnej na reprezentacyjną. Marzy mi się piękny bulwar z szerokimi chodnikami, zielenią, ławkami, którym przyjemnie byłoby spacerować i który byłby wizytówką Kalisza.

Niezbędne inwestycje:

Właściwie to już sama zmiana przebiegu linii, bez inwestycji w infrastrukturę, uruchamia pomysł. Jednak taka zmiana minimum nie byłaby w pełni satysfakcjonująca. Proponuję więc buspasy w ul.Górnośląskiej na odcinku od Polnej do wieży ciśnień; przystosowanie skrzyżowań Polnej z Górnośląską i Polnej z Legionów dla sprawnego i szybkiego przelotu autobusów (konieczne)
Nowy Świat jest dwujezdniowy/ czteropasmowy, a więc nie byłoby problemu z wyznaczeniem buspasów w razie potrzeby.
W wariancie full wypas (docelowym) można także pomyśleć o przebudowie ul. Legionów pod kątem potrzeb KZ.

Pozostał mi jeszcze odcinek Kaliniec – Rondo Westerplatte. Tutaj na dobrą sprawę nie potrzeba nic zmieniać. Ulice są drożne, czestotliwość największa. Chyba, że planujemy włączyć w trasę dworzec PKP (przyszłe zintegrowane centrum kom.),

ale ten temat wymaga odrębnego potraktowania.
Ostatnio zmieniony 16 paź 2016, o 12:12 przez jp, łącznie zmieniany 1 raz.

Pawel
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2938
Rejestracja: 13 kwie 2006, o 21:48

Re: Reorganizacja linii KLA

Nieprzeczytany post autor: Pawel » 12 sie 2015, o 20:34

Obecna słabość komunikacji to właśnie skupienie jej praktycznie na dwóch ciągach Górnośląska/Legionów.Dlaczego np. żadna z linii nie skręca z Górnośląskiej w Młynarską i dalej Serbinowską do ronda Westerplatte ?

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2506
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Re: Reorganizacja linii KLA

Nieprzeczytany post autor: jp » 13 sie 2015, o 13:46

Pawel pisze:Obecna słabość komunikacji to właśnie skupienie jej praktycznie na dwóch ciągach Górnośląska/Legionów.Dlaczego np. żadna z linii nie skręca z Górnośląskiej w Młynarską i dalej Serbinowską do ronda Westerplatte ?
Ta słabość paradoksalnie jest także jej siłą;)

Wiesz co wykazały badania? Czynnikiem najbardziej zniechęcającym do korzystania z KLA jest mała częstotliwość kursowania. Nie brak punktualności, nie długi czas przejazdu, czy nawet cena biletu, tylko właśnie częstotliwość. Potwierdzeniem tego mogą być tereny w pobliżu Dobrzeckiej(Korczak) Wojska Polskiego i Serbinowskiej, czyli obszaru o sporym potencjale, który obecnie obsługiwany jest przez linię 22, kiedyś 5. Autobus kursuje tam sporadycznie, a mimo to, albo właśnie dlatego, nie cieszy się powodzeniem.
Nie pamiętam już w którym mieście, zrobiono eksperyment. Na linii, która kursowała raz na godzinę i nie cieszyła się powodzeniem, zwiększono takt aż do 10 minutowego i okazało się, ze autobusy przestały wozić powietrze, liczba pasażerów znacząco wzrosła!

Wracając do Twojego pytania.
Rozproszenie na więcej ciągów w tak bliskiej odległości musiałoby odbić się na zmniejszeniu częstotliwości.
Dlatego właśnie zaproponowałem połączenie ciągów Górnośląska / Legionów na odcinku Kaliniec – Górnosląska – Polna – Legionów w jeden ciąg. Oprócz zwiększenia częstotliwości miałem także na celu zrobienie miejsca właśnie pod nowy ciąg, ale w mniej konkurencyjnej odległości, nie powodującej rozproszenia na ciągu głównym.
Myślałem o rejonie miasta, którego do tej pory nie udało się pobudzić autobusowo, mianowicie o wspomnianym wczesniej obszarze oddziaływania linii 22. Myślę, że mniej więcej taki ciąg: Serbinowska- Widok- Mickiewicza- Dobrzecka-Wojska Polskiego-centrum(Babina) i gdzieś tam dalej...;) mógłby być uzupełnieniem głownego ciągu Dobrzec –centrum przez Górnosląską/ Legionów.

Pozostaje jeszcze problem skomunikowania tego obszaru z ciągiem głównym (Górnosląską/Legionów), bo obawiam się, że samo połączewnie z centrum i zwiększenie czestotliwości może nie wystarczyć do zapełnienia autobusów. Może warto pomyśleć o linii okólnej, która połączyłaby Korczak, rejon Dobrzeckiej i Wojska Polskiego z ciągiem głównym ?

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2506
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Re: Reorganizacja linii KLA

Nieprzeczytany post autor: jp » 16 sie 2015, o 17:33

jp pisze:...Pozostał mi jeszcze odcinek Kaliniec – Rondo Westerplatte. Tutaj na dobrą sprawę nie potrzeba nic zmieniać. Ulice są drożne, czestotliwość największa. Chyba, że planujemy włączyć w trasę dworzec PKP (przyszłe zintegrowane centrum kom.)
ale ten temat wymaga odrębnego potraktowania.
„Każdy rozmawia sam ze sobą, ale za świrów uważa się tych, którzy robią to na głos” ;)

No to wracamy do tego nieszczęsnego węzła.
Czy warto w Kaliszu główny korytarz KZ (kom. zbiorowej) łączyć z dworcem PKP ?

Ze stacji w Kaliszu pociągi odjeżdżają tylko w 2 kierunkach. W kier. wschodnim największymi miejscowościami są Błaszki i Opatówek. Miejscowości położone dalej na wschód ciążą już w kierunku Łodzi. Ze względu na niekorzystne usytuowanie stacji kol. Błaszki (bardzo daleko od miasta) preferowanym środkiem KZ jest tam autobus i to się raczej nie zmieni. W przeciwnym kierunku (Ostrów, N.Skalmierzyce) też wygrywa autobus. Autobus ma tę przewagę nad koleją, ze można nim dotrzeć bezpośrednio do wielu punktów na terenie miasta, bez konieczności przesiadki na dworcu. Zaletą kolei powinna być szybkość przejazdu pomiędzy miastami i tu upatrywałbym sensu zintegrowania KLA z PKP, ale...

W Studium zrównoważonego rozwoju transportu Aglomeracji Kalisko –Ostrowskiej pojawił się pomysł budowy korytarza BRT (Bus Rapid Transit) Ostrów-Kalisz- Opatówek. W przypadku powstania takiej linii, argument szybkości kolei traci znaczenie. Czy mając szybki autobus, docierający do wielu punktów miasta, ktoś zechciałby korzystać z kolei aglomeracyjnej, jeśli musiałby najpierw dojechać na stację?
Pozostaje jeszcze grupa pasażerów obierających za cel podróży odleglejsze miasta(Łódz, Poznań, Wrocław itd.) Może dla tej grupy warto integrować PKP z liniami KLA?
Tak, gdyby nie plany budowy KDP, które mogą całkowicie pogrzebać stację „Kalisz-Śródmiecie” *. Mogą ale nie muszą. Wszystko zależy od tego, czy ktoś pomyśli o jej zintegrowaniu z KDP (np. pociągi KDP relacji Wrocław-NS i Poznań-NS mogłyby kończyć bieg w Kaliszu) Wiem, że wielu się uśmiechnie, że to odległe i niepewne plany ale czy to znaczy, że mamy dziś na bazie dworca PKP planować zint. centrum przesiadkowe, które znowu będzie tymczasowe? ;)

A może centrum przesiadkowe przy PKP warto stworzyć właśnie na przekór, zapobiegawczo, w celu ratowania kolei w Kaliszu a w szczególności stacji Kalisz – „Śródmieście” *? Nawet jeśli w przyszłości miałoby służyć głównie kom. autobusowej, z parkingami (Park&Ride i Bike&Ride)?

*Kalisz-Śródmieście - nazwałem tak obecną stację kolejową w Kaliszu, bo jak wiadomo w przypadku powstania KDP, stacja dla Kalisza na tej linii ma się znajdować na terenie gminy Nowe Skalmierzyce, pomiędzy Kaliszem i Ostrowem.

P.s. Z kaliskiej stacji PKP w ciągu doby korzysta 657 osób. Myślę, że jest to spora liczba, zważywszy na skromną ofertę połączeń tylko w 2 kierunkach i brak zasilania stacji pasażerami stacji satelitarnych. W Ostrowie 1969 osób, co przy 5 kierunkach daje mniej więcej porównywalne „umiłowanie” do kolei jak w Kaliszu. A jakaś część z tych 1969 korzystających z ostrowskiego węzła dociera tam pewnie samochodem lub autobusem z Kalisza...

Awatar użytkownika
Vocatont
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4995
Rejestracja: 22 cze 2010, o 12:38
GG: 24732954
Lokalizacja: WDK

Re: Reorganizacja linii KLA

Nieprzeczytany post autor: Vocatont » 16 paź 2015, o 22:07

JP czy mógłbyś w postaci jakiś strzałek na screenie mapy przedstawić swoją wizje rozwiązania na plantach :?:

Co do łączenia Wariantu Górnośląskiej z Leginów generalnie super pomysł :)
Dlaczego omijamy Górnośląską na odcinku od Rogatki do Polnej ?
Zabrakło mi tutaj wzmianki dlaczego omijamy odcinek Legionów od Polnej do Górnośląskiej (Kaliniec)
A zakładam że plan ten również zakładał i tutaj zmianę 8)

Generalnie pomysł jak dla mnie bajka jednak z niepokojem patrze na okolicę Legionów/ Polna

Mam tu namyśli przenosiny przystanku tak by umożliwić w takim wariancie przejazd w stronę Dobrzeca.
Brak miejsca na na zatokę na Legionów.

Najlepszą lokalizacją byłaby ul. Polna ponieważ wtedy z tej okolicy korzystać byłoby można również z linii nr 6.
(Oczywiście z założeniem usunięcia obecnego przystanku 6)
Jednak na Polnej również niema miejsca.

Tak czy siak jestem na tak jeżeli o to chodzi :)

A co do zmian na Górnośląskiej.

Na pomysłowym odcinku "wyłączony z komunikacji miejskiej" zostałbym przy obecnym rozwiązaniu... (Mówię tu o ilości pasów)
Ponieważ sądzę że niema sensu psuć prześwitu tej ulicy.
To co zawsze powtarzam najpierw zróbmy w ścisłym centrum perełkę. (Miejsce reprezentacyjne)
Bo obecnie to sobie można w tym ścisłym centrum nogi połamać a o rewitalizacji zapomnieć.

Co do odcinka z Bus Pasem czy jest sens?
Generalnie jestem zwolnieniem Bus Pasów jednak od paru lat, od kiedy centrum wymarło ulica ta nie generuje tak wielkiego ruchu, by spotkać korek na tym odcinku chyba trzeba mieć prawdziwego pecha.

Obecne wariaty łączą się na skrzyżowaniu Górnośląska/Legionów i ruch odbywa się płynnie do przystanku Kaliniec.

Mnie w tej koncepcji najbardziej przeraża tak jak już wspomniałem odcinek z Polną gdzie niewątpliwie trzeba jakiś przystanek utworzyć w stronę Dobrzeca...

A nie sądzę by znalazło się tam miejsce na zatokę a na głównym szlaku komunikacyjnym to codzienne sytuacje:
Foto z FanPage Hejted & Spotted KLA
Obrazek
I co staną takie 4 samochody na przystanku (ulicy) i niezły koreczek.
Przede wszystkim na pewno trzeba pomyśleć o biletomatach i elektronicznych tablicach odjazdu.

Zarazem pytanie czy przy takim rozwiązaniu niektóre linie mają sens.
Mam tu namyśli chociaż dawną 11 czyli S1 a 1.
Pomijając patologie przystankową na Winiarach to generalnie ich trasy różniłby się 3 czy 2 przystankami :lol:
Myślałem o rejonie miasta, którego do tej pory nie udało się pobudzić autobusowo, mianowicie o wspomnianym wczesniej obszarze oddziaływania linii 22. Myślę, że mniej więcej taki ciąg: Serbinowska- Widok- Mickiewicza- Dobrzecka-Wojska Polskiego-centrum(Babina) i gdzieś tam dalej...;) mógłby być uzupełnieniem głownego ciągu Dobrzec –centrum przez Górnosląską/ Legionów.
Wydaje mi się że pierwszym krokiem jest przetrasowanie 8.
Dzisiejsza 8 śmiga sobie prosto ul.Wojska Polskiego jak PKSy.
Generalnie jestem zwolennikiem kursów autobusów głównymi szlakami miasta jednak dopóki są tam działki to to niema sensu.
Związku z czym proponowałbym przetrasowanie 8 przez ul. Sarbinowską - Widok.
Nikt by na tym nie stracił a jedynie zyskał ponieważ autobus kursowałby przez gigantyczne osiedle i tworzył by jeden z nielicznych najbliższych dostępów do 4LO.
Dodatkowo mieszkańcy tamtej części Widoku nadal mieliby możliwość korzystania z tej linii ponieważ na ul. Widok niżej są jakieś stare nieużywane przystanki.

Ewentualnie zbadać sprawę czy jest tam wgl. jakaś frekwencja jeżeli nie to puścić ją wgl. przez Dobrzecką itd.
"Cały Ostrów się z was śmieje, gdzie są drogi i koleje?"
autor anonimowy
Kalisz w Budowie

Awatar użytkownika
Vocatont
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4995
Rejestracja: 22 cze 2010, o 12:38
GG: 24732954
Lokalizacja: WDK

Re: Reorganizacja linii KLA

Nieprzeczytany post autor: Vocatont » 17 paź 2015, o 15:47

Moim zdaniem również powinien zostać wybrany 1 wariant Bankowa a Częstochowską.
Z wybranie Bankowej czyli przeniesienie 3A,3B,3C,3D i 7 przez Bankową, Nowy Świat.

Dlaczego przez Bankową?

Ponieważ leży w większej zabudowie a Częstochowską otacza generalnie zabudowa tylko z jednej strony ponieważ z 2 jest park.
Jedynie co dopiero jakaś mniejsza zabudowa jest przy Trasie Bursztynowej.

Generalnie mówimy tu o kwestii 2 przystanków.

Sytuacja wygląda następująco pierwszym najmniej ciekawym przystankiem jest Częstochowska Teatr.
Odległość między przystankiem na Bankowej a na Częstochowskiej wynosi jakieś 150m

I 2 przystanek zlokalizowany jest na Częstochowskiej przy ul. Kwiatowej
Głównymi obiektami jest: mała przychodnia i Inkubator przedsiębiorczości.

Związku z tym moją propozycją jest przeniesienie 3ujek i 7 przez Bankową.
Ewentualnie przenieść przystanek z Ułańskiej w okolice Ułańska/Pułaskiego i utworzyć go w 2 relacje tak by był to odpowiednik przystanku przy Kwiatowej.
W tym wypadku odległość wynosiła by jakieś 500m czyli byłaby to normalna znośna odległość.

Dzięki takiemu rozwiązaniu przede wszystkim w jakimś stopniu ożyła by ul. Ułańska i Bankowa bo jakby nie było 3ujki jednak są jedynymi z najczęściej kursujących linii.
Dodatkowo UAM zyskałby ciekawe połączenie.

Przypomnę że takie coś miało już miejsce kiedy remontowano Częstochowska.

Gdyby scalono ten wariant to na Bankowej Ułańskiej byłoby można korzystać z 3A,3B,3C,3D,7,12,12K,15,18,19,S1,S3
Dodatkowo również sam przystanek przed UAM by ożył ponieważ dziś kursuje tam tylko S2 tak byłby tam 3ujki i 7 8)
"Cały Ostrów się z was śmieje, gdzie są drogi i koleje?"
autor anonimowy
Kalisz w Budowie

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2506
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Re: Reorganizacja linii KLA

Nieprzeczytany post autor: jp » 17 paź 2015, o 20:51

Caspress pisze:JP czy mógłbyś w postaci jakiś strzałek na screenie mapy przedstawić swoją wizje rozwiązania na plantach :?:
obecnie jest tak:Obrazek pomysł:Obrazek
Tu chodzi przede wszystkim o scalenie linii w śródmieściu, tak by stworzyć w całym mieście spójną, przejrzystą siatkę linii opartą na głównej osi Kaliniec-centrum.
Najlepiej by było, żeby linia bądź linie główne przebiegały drogami o przekroju 2x2, 1x4 lub buspasami+odpowiednie rozwiązania w obrębie skrzyzowań) i charakteryzowały się duzą czestotliwością kursowania.
Linie peryferyjne byłyby podłączone do linii głownej/głownych z mozliwością przesiadki lub wspomagały linie głowne wspólnym przebiegiem.

Co do szczegółów, lokalizacji przystanków, etc. temat wymaga jeszcze przemyśleń, analiz... Mam też wątpliwości co do Górnośląskiej, np. odnośnie bulwaru, buspasów itd. Trudny temat :wink:
Nie mam natomiast wątpliwości, że w obrębie historycznego centrum, jak największą ilość linii należy poprowadzić jedną wspólną trasą. Jedyną taką trasą, która się do tego nadaje (m.in. z powodu mozliwości wprowadzenia buspasów) jest historyczny śródmiejski ring, czyli planty i aleja Wolności.

MIKI
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 323
Rejestracja: 15 sty 2010, o 11:30
Lokalizacja: Kaliniec

Re: Reorganizacja linii KLA

Nieprzeczytany post autor: MIKI » 17 paź 2015, o 21:22

Caspress pisze:Moim zdaniem również powinien zostać wybrany 1 wariant Bankowa a Częstochowską.
Z wybranie Bankowej czyli przeniesienie 3A,3B,3C,3D i 7 przez Bankową, Nowy Świat.

Dlaczego przez Bankową?

Ponieważ leży w większej zabudowie a Częstochowską otacza generalnie zabudowa tylko z jednej strony ponieważ z 2 jest park.
Jedynie co dopiero jakaś mniejsza zabudowa jest przy Trasie Bursztynowej.

Generalnie mówimy tu o kwestii 2 przystanków.

Sytuacja wygląda następująco pierwszym najmniej ciekawym przystankiem jest Częstochowska Teatr.
Odległość między przystankiem na Bankowej a na Częstochowskiej wynosi jakieś 150m

I 2 przystanek zlokalizowany jest na Częstochowskiej przy ul. Kwiatowej
Głównymi obiektami jest: mała przychodnia i Inkubator przedsiębiorczości.

Związku z tym moją propozycją jest przeniesienie 3ujek i 7 przez Bankową.
Ewentualnie przenieść przystanek z Ułańskiej w okolice Ułańska/Pułaskiego i utworzyć go w 2 relacje tak by był to odpowiednik przystanku przy Kwiatowej.
W tym wypadku odległość wynosiła by jakieś 500m czyli byłaby to normalna znośna odległość.

Dzięki takiemu rozwiązaniu przede wszystkim w jakimś stopniu ożyła by ul. Ułańska i Bankowa bo jakby nie było 3ujki jednak są jedynymi z najczęściej kursujących linii.
Dodatkowo UAM zyskałby ciekawe połączenie.

Przypomnę że takie coś miało już miejsce kiedy remontowano Częstochowska.

Gdyby scalono ten wariant to na Bankowej Ułańskiej byłoby można korzystać z 3A,3B,3C,3D,7,12,12K,15,18,19,S1,S3
Dodatkowo również sam przystanek przed UAM by ożył ponieważ dziś kursuje tam tylko S2 tak byłby tam 3ujki i 7 8)
Powiedz mi, tak szczerze, czy ty wiesz co ty piszesz? Chcesz zabrać Częstochowskiej jedyne kursujące tam linie, nie dając nic w zamian, tylko po to aby przerzucić je na bankową gdzie jest już wystarczająco dużo autobusów, po co? Jeśli ktoś dojeżdża autobusem na UAM to korzysta z przystanków na Ułańskiej, nie na Nowym Świecie, a przejście tych kilkudziesięciu metrów to żaden problem. Gorzej jest z pacjentami przychodni na Kwiatowej, uwierz mi że z tego przystanku korzysta wyjątkowo wiele osób, wyrzucasz linie z częstochowskiej zabierasz im jedyne sensowne połączenie do lekarza. Powiedz starszej osobie, ograniczonej ruchowo że przejście 500m to jest znośna odległość, wyśmieje cię!
Co do twojego poprzedniego postu, 8 to jest typowo pracownicza linia, zawsze miała taką rolę, zawieźć/przywieźć pracowników zakładów przy Złotej, przy takiej ilości kursów jej przetrasowywanie byłoby bezsensu, mieszkańcy Widoku nic by nie zyskali. Z drugiej strony to jest linia która potrzebuje zmian, najlepiej byłoby ją zlikwidować, ale pojawia się problem czym ją zastąpić, może wariantowymi kursami 22? Ciężko stwierdzić...

Awatar użytkownika
Vocatont
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4995
Rejestracja: 22 cze 2010, o 12:38
GG: 24732954
Lokalizacja: WDK

Re: Reorganizacja linii KLA

Nieprzeczytany post autor: Vocatont » 18 paź 2015, o 08:48

JP plan scalania linii jest jak najbardziej ok jednak takiego mostu dziś nawet niema w planach więc trzeba coś innego wymyślić.

Miki
Czasem mam wrażenie że KLA działa na starsze osoby jak lek wpadają do autobusu niczym Kubica do formuły.
Nie wiem czy wiesz ale od przystanku KLA do dużego szpitala jakim jest okrąglaka jest jakieś 300m.
A my tu myśli o małej przychodni.

Zarazem warto dodać że przystanek na Ułańskiej zlokalizowany jest tylko w jedną stronę.

Powiem szczerze że wcześniej myślałem nad tą przychodnią.
Chciałem zaproponować to tak żeby 3ujki jechały przez Bankową następnie jechały na Częstochowską jednak martwi mnie prześwit tamtejszych łączników czyli wału staromiejskiego i Pułaskiego

Co do 8 generalnie martwi mnie polityka KLA odnośnie dzielnic przemysłowych...

Co do przetrasowania skupiałbym się jednak tutaj na Dobrzecką
Ponieważ ciężko by ul. Serbinowska/Widok była konkurencyjna do Podmiejskiej a na Dobrzeckiej jest naprawdę brak autobusów.

Może po za przetrasowaniem 8 przez Os Widok - Korczak warto byłby również zająć się jego dalszym przebiegiem?
Np: Proponowałbym również zmianę na docinku Wojska Polskiego/Poznańska a Długosza..

Od przystanku na WP/Poznańska autobus jechałby Harcerską - Chopina/Nowy Rynek no i dalej do Długosza.
Zawsze jakieś dodatkowe kursy do centrum :D
"Cały Ostrów się z was śmieje, gdzie są drogi i koleje?"
autor anonimowy
Kalisz w Budowie

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2506
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Re: Reorganizacja linii KLA

Nieprzeczytany post autor: jp » 18 paź 2015, o 12:57

Caspress pisze:JP plan scalania linii jest jak najbardziej ok jednak takiego mostu dziś nawet niema w planach więc trzeba coś innego wymyślić.
Pomysły polegają właśnie na tym, że wymysla się coś czego nie ma :)

Awatar użytkownika
Vocatont
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4995
Rejestracja: 22 cze 2010, o 12:38
GG: 24732954
Lokalizacja: WDK

Re: Reorganizacja linii KLA

Nieprzeczytany post autor: Vocatont » 18 paź 2015, o 13:51

jp pisze:
Caspress pisze:JP plan scalania linii jest jak najbardziej ok jednak takiego mostu dziś nawet niema w planach więc trzeba coś innego wymyślić.
Pomysły polegają właśnie na tym, że wymysla się coś czego nie ma :)
Zgadzam się ale warto pomyśleć nad czymś co jest w miarę realne :)
Inaczej pozostanie w dalekiej sferze marzeń :?
"Cały Ostrów się z was śmieje, gdzie są drogi i koleje?"
autor anonimowy
Kalisz w Budowie

kaczorkalisz
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1873
Rejestracja: 31 mar 2009, o 14:47
Lokalizacja: XXV lecia

Re: Reorganizacja linii KLA

Nieprzeczytany post autor: kaczorkalisz » 19 paź 2015, o 09:20

a czemu martwi cie polityka KLA co do dzielnic przemyslowych? Przeciez pasazerowie i KLA na wzajem sobie robia pod gorke. Jedni robia takie kursy zeby drudzy przesiadali sie do samochodow. Ostatni autobus z Łodzkiej spod fabryki jest chyba 22:20. Powiedz mi jak ktos kto pracuje w RECO czy w Pauli maja zdarzyc na niego? To juz nie te czasy ze o 21:55 juz sie jest na portierni. Teraz to do szatni sie wchodzi pare minut po zakonczeniu pracy, gdzie sie przebrac? gdzie zdazyc na przystanek z tego dołka? juz nie wspomne o jakims prysznicu. Owszem nie powiem, mlody zdazy bo zbiera ruchy.

Dodatkowo masa ludzi pracuje w Comforty, powiedz mi jak ma dojechac do pracy? Praca jest tam 7 dni w tygodniu 24h. Praca jest tam mozliwa tylko ze samochodem.

Prosta sprawa KLA nie dostosowuje sie rynku pracy, nowych osiedli, ludzi starszych, nowych obiektow (np. przychodnia, miejsc pracy). Bo po co? jest jak jest a jak bedzie minus to miasto dolozy.

Awatar użytkownika
Vocatont
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4995
Rejestracja: 22 cze 2010, o 12:38
GG: 24732954
Lokalizacja: WDK

Re: Reorganizacja linii KLA

Nieprzeczytany post autor: Vocatont » 19 paź 2015, o 17:03

kaczorkalisz pisze:a czemu martwi cie polityka KLA co do dzielnic przemyslowych? Przeciez pasazerowie i KLA na wzajem sobie robia pod gorke. Jedni robia takie kursy zeby drudzy przesiadali sie do samochodow. Ostatni autobus z Łodzkiej spod fabryki jest chyba 22:20. Powiedz mi jak ktos kto pracuje w RECO czy w Pauli maja zdarzyc na niego? To juz nie te czasy ze o 21:55 juz sie jest na portierni. Teraz to do szatni sie wchodzi pare minut po zakonczeniu pracy, gdzie sie przebrac? gdzie zdazyc na przystanek z tego dołka? juz nie wspomne o jakims prysznicu. Owszem nie powiem, mlody zdazy bo zbiera ruchy.

Dodatkowo masa ludzi pracuje w Comforty, powiedz mi jak ma dojechac do pracy? Praca jest tam 7 dni w tygodniu 24h. Praca jest tam mozliwa tylko ze samochodem.

Prosta sprawa KLA nie dostosowuje sie rynku pracy, nowych osiedli, ludzi starszych, nowych obiektow (np. przychodnia, miejsc pracy). Bo po co? jest jak jest a jak bedzie minus to miasto dolozy.
No tak własnie to miałem na myśli
"Cały Ostrów się z was śmieje, gdzie są drogi i koleje?"
autor anonimowy
Kalisz w Budowie

Awatar użytkownika
Vocatont
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4995
Rejestracja: 22 cze 2010, o 12:38
GG: 24732954
Lokalizacja: WDK

Re: Reorganizacja linii KLA

Nieprzeczytany post autor: Vocatont » 18 gru 2015, o 21:42

Tutaj realizując wariant JP przez Legionów...
Generalnie miałbym jeszcze jedną propozycje...

Moją propozycją byłoby by autobusy wariantu "Parczewskiego" nie jechały przez Kopernika i Szopena itd.
Tylko jechały prosto Poznańską następnie skręcały w Wojska Polskiego następnie Majkowską

Dlaczego?
Dziś tak naprawdę na tym odcinku jedynym przystankiem jest przystanek na Chopina...

W wypadku mojego wariantu tych przystanków byłoby nieco więcej.
Pierwszy na Poznańskiej,
Drugi w okolicach 2LO czyli przystanek na Wojska Polskiego przejebałby rolę tego przystanku z Chopina.
Dodatkowo dalej mamy 5LO
No i przystanek kosmos.

Więc sam wariant wydaje się ciekawszy w dodatku ożywiłby ruch pasażerów na Wojska Polskiego.

No i od Majkowskiej są 2 warianty...
Pierwszy to powiedzmy dzisiejszy czyli autobusy by jechały przez nowy rynek na planty itd.

A wariant 2 niestety jest trochę dalej od centrum.
Ale zakładałby skomunikowanie PKS,KLA wariantu JP-dzisiejszego parczewskiego.

W tym wypadku autobusy wariantu JP2 z pl. Kilińskiego jechałby przez planty Nowy Rynek następnie jechałby w 3Maja.
Autobusy z wariantu parczewskiego oczywiście z Majkowskiej jechałby w 3Maja.

W ten oto sposób skomunikowalibyśmy w końcu te 2 warianty w okolicach centrum oczywiście byłoby do tego przygotować jakoś ulice 3maja.

Zarazem można by do tego jeszcze skomunikować PKS mianowicie same PKSy tak naprawdę ciągałyby się z KLA wariantu parczewskiego od skrz. Poznańska/Wojska Polskiego.

Tak się składa że PKS Kalisz w większości realizuje kursy na terenie powiatu Kaliskiego.
Związku z czym dziś są to głównie Kursy:
- Na (Wrześnie) DW442 przez Wojska Polskiego/Stawiszyńską
- Na (Konin) DK25 przez Wojska Polskiego/Stawiszyńską
- Na (Turek) DW470 przez Wojska Polskiego/Warszawską
- Na (Sieradz) DK12 przez Wojska Polskiego/Łódzką

No i bodajże jeszcze na Grabów nad Prosną lub przez Borek ale te autobusy skręcają z Wojska Polskiego w Harcerską, Nowy Świat itd ale dałoby się je oczywiście jakoś przetrasować.

Związku z czym PKSy spokojnie mogłyby jechać przez 3Maja następnie się rozdzielać na Warszawską/Łódzką i Stawiszyńską....


Co sądzicie o takim pomyśle?
"Cały Ostrów się z was śmieje, gdzie są drogi i koleje?"
autor anonimowy
Kalisz w Budowie

ODPOWIEDZ