Kaliskie Linie Autobusowe

Wszystko o naszych lokalnych przewoźnikach.
Awatar użytkownika
Vocatont
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4995
Rejestracja: 22 cze 2010, o 12:38
GG: 24732954
Lokalizacja: WDK

Re: Kaliskie Przedsiębiorstwo Transportowe

Nieprzeczytany post autor: Vocatont » 16 paź 2016, o 16:46

Gdzie mieszka sporo ludzi to i tam powinno być sporo klientów KLA.
Niestety przez lata żadnej oferty nie było więc ludzie przyzwyczaili się do własnych aut.

Jeden autobus co godzinę to zdecydowanie za mało czasem trzeba trochę zainwestować/stracić by potem przynosiło to zyski.

Bo to chore przez lata co jakiś czas powstają osiedla,drogi a my nadal z twierdzeniem że jedyne potopy pasażerskie są na starych trasach pomijając już fakt że centrum się wyludnia.
"Cały Ostrów się z was śmieje, gdzie są drogi i koleje?"
autor anonimowy
Kalisz w Budowie

Awatar użytkownika
<Przemek>
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3488
Rejestracja: 2 kwie 2013, o 15:19

Re: Kaliskie Przedsiębiorstwo Transportowe

Nieprzeczytany post autor: <Przemek> » 16 paź 2016, o 19:21

No i tutaj sie z Caspressem zgadzam akurat. Moze nazwiecie to naiwnoscia, ale ja rowniez uwazam, ze gdyby kiedys, pare lat temu, wdrozono inne linie, zreorganizowano troche siatke polaczen, tak, aby rozpoczac obsluge rowniez innycch osiedli, wtedy byc moze byloby to oplacalne.

A teraz? Wiadomo, ze jak damy nagle nowa linie np na Tyniec, z czestotliwoscia - 2 autobusy na godzine, to na poczatku pewnie sie to nie zwroci. Dlaczego? Bo ludzie sie przyzwyczaili, ze na Tyniec autobusem nie dojedziesz wiec trzeba korzystac z wlasnych srodkow lokomocji. Damy za to autobus raz na 4 godziny czy nawet rzadziej to efekt tez bedzie ten sam, linia nie bedzie sie oplacac. I to jest problem. Bo jak teraz ludzi zachecic do korzystania z komunikacji? Dajac linie, ktora jezdzi cztery razy na dzien? Raczej nie. Z drugiej strony, jak mowilem, wieksza czestotliwosc tez z poczatku bylaby nieoplacalna. I tak w kolo macieju.

Jak z tego wyjsc? Nie wiem. Jedno jest pewne. Obecny angielski uklad nalezy zreformowac, ale z wykorzystania glownego ciagu komunikacyjnego Hanki - Gornoslaska - Chopina - Palnty, nie mozemy zrezygnowac.

Miki, czy twoim zdaniem, gdybysmy postawili na male autobusy, typu wlasnie Kapeny, obsluga pzostalych, do tej pory nieobslugiwanych, osiedli moglaby byc oplacalna? No i tez konkurencyjna w stosunku do transportu indywidualnego?

Awatar użytkownika
<Przemek>
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3488
Rejestracja: 2 kwie 2013, o 15:19

Re: Kaliskie Przedsiębiorstwo Transportowe

Nieprzeczytany post autor: <Przemek> » 16 paź 2016, o 21:43

Sorry za posta pod postem, ale jeszcze jedna kwestie chcialbym poruszyc, nieco inna, niz te, nad ktora rozwazamy od kilku postow.

Otoz kwestia wykorzystania pustych przejazdow linii, ktorych ostatnie kursy koncza sie na petlach, zlokalizowanych w dalszych czesciach miasta. Za przyklad niech posluzy linia 19E. Wedlug planu na dzien 17 pazdziernika, ostatni kurs z Ostrowa dojedzie do Torunskiej ok godziny 00.00. Zakladam, ze autobus nie spedza nocy w okolicy szpitala, ale wraca na baze na Wroclawska. Czy w takm razie nie mozna by zrobic z tego powroru jeszcze dodatkowego kursu, rzecz jasna ze zmieniona informacja na przednim wyswietlaczu?

Zauwazylem, ze w przypadku kilku innych linii tak to zostalo zrobione, bowiem ostatnie kursy czesto koncza sie na przystanku Gornoslaska Dworzec PKS, co jak mniemam podyktowane jest zjazdem do zajezdni. Jednak te linie koncza swoj dzien wczesniej niz nasza transaglomeracyjna 19E. Czy to moze chodzi o pozna pore? Wydaje mi sie, ze mimo poznej godziny, mogloby soe znalezc zawsze kilku chetnych, zwlaszcza, ze ten autobus i tak do bazy jakos wrocic musi.

Podobnie mozna by wykorzystac zjazd do zajezdni linii, ktore koncza swoj bieg na Hanki. W takim Poznaniu to jest naturalne, ze czesto ostatnie kursy tramwajow (a czasem i w ciagu dnia) jada inna trasa bo maja zjazd do zajezdni. Nie wiem, byc moze tylko dla mnie to wydaje sie tak banalnie proste aby o godzinie np 22, linia nr 1, ktora skonczyla ostatni kurs, udala sie na zjazd, ciagle pod szyldem "jedynki", tyle, ze z adnotacja "ZJAZD DO ZAJEZDNI"?

MIKI
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 323
Rejestracja: 15 sty 2010, o 11:30
Lokalizacja: Kaliniec

Re: Kaliskie Przedsiębiorstwo Transportowe

Nieprzeczytany post autor: MIKI » 16 paź 2016, o 22:27

Odnosząc się do twojego pierwszego posta: dużym problemem kaliskiej KM jest brak atrakcyjności. Dlaczego nowo uruchamiane linie w ostatnich latach tak szybko znikały i nie cieszyły się popularnością?

Są dwa powody:
1. Marne częstotliwości (o czym wspominasz). Niestety nikogo nie zachęci autobus raz na jedną/dwie godziny. To będzie typowy socjal którym pojadą tylko ci którzy muszą.
2. To o czym ja wspominam brak odpowiedniego wykorzystania taboru. Większa częstotliwość na początku byłaby nieopłacalna, to na pewno. Jednak tą stratę możemy zniwelować wysyłając tam odpowiednio mniejszy typ taboru. Różnice w utrzymaniu i eksploatacji 8-metrowego a 12-metrowego autobusu są olbrzymie. W przypadku 10-metrowego taboru koszta są mniej więcej zbliżone, ale nie takie same. Dlatego pewnym absurdem jest traktowanie przez KLA mniejszego taboru na równi z większym. Tym samym często mamy sytuacje że duży autobus jedzie np. na linię 9 gdzie pasażerów jest mniej, a mniejszy obsługuje szczytową brygadę powiedzmy linii 19, gdzie ludzie się nie mieszczą...

Miałem kiedyś taki projekt, stworzyłem go sobie na kolanie. Zakładał stworzenie w Kaliszu systemu opierającego się na przesiadkach. Mniejsze autobusy kursujące po osiedlach, z odpowiednio dużą częstotliwością dowożące do ustalonych węzłów przesiadkowych. Załóżmy bus typu Kapeny co 10 minut obskakuje cały Zagorzynek dowożąc do dworca PKP gdzie czeka autobus jadący do centrum. Oczywiście wymagałoby to gruntownej reformy całego systemu taryfowego i ogromnych nakładów ale w mojej opinii brzmi sensownie.

Co do drugiego posta: problem jest jeden i kluczowy. Miasto nie chce płacić za dodatkowe wozokilometry. Te kursy zjazdowe kosztowałyby sporo, a ratusz nie chce pokrywać ich kosztów. Ogólnie mówiąc szkoda... Tym bardziej że kursy z Hanki mogłyby zjeżdżać po trasie do dworca PKS i dopiero udawać się do zajezdni.

Maciek62800
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 579
Rejestracja: 28 maja 2011, o 13:07
Lokalizacja: Zagorzynek

Re: Kaliskie Przedsiębiorstwo Transportowe

Nieprzeczytany post autor: Maciek62800 » 17 paź 2016, o 14:28

Ja mam nadzieję że na dwóch Kapenach się skończy. Przecież temu wynalazkowi jest bliżej do busów znanych z Zakopanego niż do cywilizowanej komunikacji miejskiej. To już jazda koszmarnymi Dabami była przyjemnością w porównaniu do Kapen. Wyrobami autobusopodobnymi na pewno się ludzi nie zachęci do korzystania z komunikacji miejskiej, wręcz przeciwnie, i to nie trzeba być szczególnie wygodnickim.
Polak sam zeżre, a drugiemu nie da. Tak było, jest i będzie.
Marian Janusz Paździoch

MIKI
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 323
Rejestracja: 15 sty 2010, o 11:30
Lokalizacja: Kaliniec

Re: Kaliskie Przedsiębiorstwo Transportowe

Nieprzeczytany post autor: MIKI » 17 paź 2016, o 18:17

Maciek62800 pisze:Ja mam nadzieję że na dwóch Kapenach się skończy. Przecież temu wynalazkowi jest bliżej do busów znanych z Zakopanego niż do cywilizowanej komunikacji miejskiej. To już jazda koszmarnymi Dabami była przyjemnością w porównaniu do Kapen. Wyrobami autobusopodobnymi na pewno się ludzi nie zachęci do korzystania z komunikacji miejskiej, wręcz przeciwnie, i to nie trzeba być szczególnie wygodnickim.
Błąd. Ludzie pojadą wszystkim, potrzebują jedynie atrakcyjnej i łatwo dostępnej oferty i co najważniejsze z niskimi cenami biletów.

Awatar użytkownika
<Przemek>
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3488
Rejestracja: 2 kwie 2013, o 15:19

Re: Kaliskie Przedsiębiorstwo Transportowe

Nieprzeczytany post autor: <Przemek> » 17 paź 2016, o 19:10

Przyznaję, że nie znam się na takich sprawach i nie wiem czy rzeczywiście dodatkowe wozokilometry były by drogie, czy też nie. Ale przynajmniej na logikę biorąc, dlaczego wykorzystanie pustego przejazdu zjazdowego na dodatkowy kurs, nawet z całkowicie zmienioną trasą przejazdu, np. przez Wojciechowskiego, Armii Krajowej, AWP i Wrocławską, byłoby zbyt dużym obciążeniem finansowym? Dla mnie, jako przeciętnego konsumenta sprawa jest prosta - autobus i tak tamtędy pojedzie, więc nic nie stoi na przeszkodzie, aby zatrzymał się na przystankach. A jeżeli postój na każdym przystanku to problem ekonomiczny, to wtedy przystanki na żądanie.

Ja to tak koncypuję, trochę na chłopski rozum, ale dla mnie problemu kosztów nie ma. Skąd więc wiemy, że taki "ekstra kurs" kosztował by dużo? A jeżeli już to o jakich kosztach mowa?

Maciek62800
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 579
Rejestracja: 28 maja 2011, o 13:07
Lokalizacja: Zagorzynek

Re: Kaliskie Przedsiębiorstwo Transportowe

Nieprzeczytany post autor: Maciek62800 » 17 paź 2016, o 19:16

MIKI pisze:
Maciek62800 pisze:Ja mam nadzieję że na dwóch Kapenach się skończy. Przecież temu wynalazkowi jest bliżej do busów znanych z Zakopanego niż do cywilizowanej komunikacji miejskiej. To już jazda koszmarnymi Dabami była przyjemnością w porównaniu do Kapen. Wyrobami autobusopodobnymi na pewno się ludzi nie zachęci do korzystania z komunikacji miejskiej, wręcz przeciwnie, i to nie trzeba być szczególnie wygodnickim.
Błąd. Ludzie pojadą wszystkim, potrzebują jedynie atrakcyjnej i łatwo dostępnej oferty i co najważniejsze z niskimi cenami biletów.
Nie zgodzę się. Oczywiście dla niektórych może być bez znaczenia czy pojadą Kapeną, Solarisem, Mercedesem czy 30-letnim rozwalającym się Autosanem H9, ale gdyby każdy tak do tego podchodził to wszystko co jest droższe, ale jednocześnie lepsze, wygodniejsze nie miałoby w ogóle racji bytu. I wszystko jedno czy mówimy o autobusach, pociągach czy prywatnych samochodach.
Polak sam zeżre, a drugiemu nie da. Tak było, jest i będzie.
Marian Janusz Paździoch

MIKI
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 323
Rejestracja: 15 sty 2010, o 11:30
Lokalizacja: Kaliniec

Re: Kaliskie Przedsiębiorstwo Transportowe

Nieprzeczytany post autor: MIKI » 17 paź 2016, o 21:42

<Przemek> pisze:Przyznaję, że nie znam się na takich sprawach i nie wiem czy rzeczywiście dodatkowe wozokilometry były by drogie, czy też nie. Ale przynajmniej na logikę biorąc, dlaczego wykorzystanie pustego przejazdu zjazdowego na dodatkowy kurs, nawet z całkowicie zmienioną trasą przejazdu, np. przez Wojciechowskiego, Armii Krajowej, AWP i Wrocławską, byłoby zbyt dużym obciążeniem finansowym? Dla mnie, jako przeciętnego konsumenta sprawa jest prosta - autobus i tak tamtędy pojedzie, więc nic nie stoi na przeszkodzie, aby zatrzymał się na przystankach. A jeżeli postój na każdym przystanku to problem ekonomiczny, to wtedy przystanki na żądanie.

Ja to tak koncypuję, trochę na chłopski rozum, ale dla mnie problemu kosztów nie ma. Skąd więc wiemy, że taki "ekstra kurs" kosztował by dużo? A jeżeli już to o jakich kosztach mowa?
To znaczy trochę prostując to co napisałem. Miasto oszczędza na komunikacji jak się da i tnie koszty jak tylko może. W związku z tym nie płaci (nie zwraca kosztów) KLA za kursy zjazdowe bo autobusy nie wykonują wtedy usługi przewozowej.

Więc jak łatwo połączyć fakty wykorzystanie pustego przejazdu na dodatkowy kurs wiązałoby się z tym że miasto musiałoby już wtedy za zjazd autobusu do zajezdni zapłacić. To nie są duże pieniądze, ale jak już wspomniałem i tak jest to nie do zrobienia z wielu powodów w naszych realiach.

Z resztą ekonomiczne uzasadnienie udostępnienia zjeżdżającego autobusu dla pasażerów byłoby tylko wtedy gdyby autobus zjeżdżał z pętli na Hanki Sawickiej po trasie do dworca PKS. Wydaje mi się że trasa Hanki - Armii Krajowej - Wrocławska cieszyłaby się raczej mizerną popularnością. ;)

Ogólnie nie pamiętam w tej chwili ile miasto płaci za wozokilometr, ale postaram się to w miarę możliwie najkrótszym czasie sprawdzić, a wtedy dość łatwo będzie policzyć jakie byłyby koszta takich zjazdów.

Awatar użytkownika
<Przemek>
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3488
Rejestracja: 2 kwie 2013, o 15:19

Re: Kaliskie Przedsiębiorstwo Transportowe

Nieprzeczytany post autor: <Przemek> » 18 paź 2016, o 00:25

W takim razie MIKI serdeczne dzięki za wyjaśnienie. Jeżeli uda ci się dostać takie informacje dotyczące cen wozokilometrów to jeszcze lepiej. :)

Pawel
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2938
Rejestracja: 13 kwie 2006, o 21:48

Re: Kaliskie Przedsiębiorstwo Transportowe

Nieprzeczytany post autor: Pawel » 18 paź 2016, o 16:08

MIKI pisze:..
Więc jak łatwo połączyć fakty wykorzystanie pustego przejazdu na dodatkowy kurs wiązałoby się z tym że miasto musiałoby już wtedy za zjazd autobusu do zajezdni zapłacić. To nie są duże pieniądze, ale jak już wspomniałem i tak jest to nie do zrobienia z wielu powodów w naszych realiach.

...
A dlaczego miasto musiałoby płacić dodatkowo za kurs ?Przecież ten autobus jadąc "po trasie" czy pojedzie pusty czy z dwoma pasażerami (bo nie sadzę aby było więcej) spali tyle samo.I tak pojedzie tą drogą więc zabranie z kilku przystanków ewentualnych pasażerów nie powinno być problemem.
Ciekawe że inne miasta stać na rozbudowę sieci,wymianę taboru a u nas nic się nie opłaca.

MIKI
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 323
Rejestracja: 15 sty 2010, o 11:30
Lokalizacja: Kaliniec

Re: Kaliskie Przedsiębiorstwo Transportowe

Nieprzeczytany post autor: MIKI » 18 paź 2016, o 17:54

Pawel pisze:
MIKI pisze:..
Więc jak łatwo połączyć fakty wykorzystanie pustego przejazdu na dodatkowy kurs wiązałoby się z tym że miasto musiałoby już wtedy za zjazd autobusu do zajezdni zapłacić. To nie są duże pieniądze, ale jak już wspomniałem i tak jest to nie do zrobienia z wielu powodów w naszych realiach.

...
A dlaczego miasto musiałoby płacić dodatkowo za kurs ?Przecież ten autobus jadąc "po trasie" czy pojedzie pusty czy z dwoma pasażerami (bo nie sadzę aby było więcej) spali tyle samo.I tak pojedzie tą drogą więc zabranie z kilku przystanków ewentualnych pasażerów nie powinno być problemem.
Ciekawe że inne miasta stać na rozbudowę sieci,wymianę taboru a u nas nic się nie opłaca.
Aby kurs miał być widoczny w rozkładzie miasto musi zapłacić za jego wykonanie.

KLA realizując takie zjazdy z pasażerami na własną rękę wykonywałoby przewóz komercyjny (bez dopłaty samorządu), a spółka jest podmiotem wewnętrznym miasta i nie może tego robić.

Awatar użytkownika
<Przemek>
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3488
Rejestracja: 2 kwie 2013, o 15:19

Re: Kaliskie Przedsiębiorstwo Transportowe

Nieprzeczytany post autor: <Przemek> » 20 paź 2016, o 10:28

Odchodząc nieco od kwestii wozokilometrów, takie oto informacje zza miedzy napływają:
Ponad 14 000 000 złotych dotacji pozyskały miejskie spółki Ostrowa na zadania związane z poprawą miejskiej komunikacji. W ramach programu zakupione zostaną elektryczne autobusy i miejskie rowery, powstanie parking buforowy, nowe oświetlenie i system zarządzania ruchem.
źródło: rc.fm, http://www.rc.fm/polityczne/ostrow-wiel ... dotacja-na" onclick="window.open(this.href);return false;

ANewDay
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1943
Rejestracja: 12 lut 2006, o 12:10
Lokalizacja: xxxx

Re: Kaliskie Przedsiębiorstwo Transportowe

Nieprzeczytany post autor: ANewDay » 20 paź 2016, o 13:37

szkoda, że kursy bezpośrednie wycofali...

Awatar użytkownika
gawronik13kalisz
Moderator
Moderator
Posty: 8994
Rejestracja: 4 lis 2009, o 17:24

Re: Kaliskie Przedsiębiorstwo Transportowe

Nieprzeczytany post autor: gawronik13kalisz » 20 paź 2016, o 15:52

http://www.rc.fm/polityczne/ostrow-wiel ... iechu.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Artykuł mówi nam głównie o rzeczy już znanej. Na końcu jednak pojawia się taka wzmianka:
Ostrowska spółka nie wyklucza powrotu bezpośrednich połączeń między miastami. Zwłaszcza jeśli Kalisz wprowadzi zapowiadaną nową wersję biletu elektronicznego, który pozwoli na bardziej dokładne wspólne rozliczenia.
Nigdzie nikt nic nie mówił o jakiś nowych wersjach. O co może chodzić? Czyżby płacenie za przejechane przystanki, a nie jak do tej pory za kurs?
g13k

Pawel
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2938
Rejestracja: 13 kwie 2006, o 21:48

Re: Kaliskie Przedsiębiorstwo Transportowe

Nieprzeczytany post autor: Pawel » 20 paź 2016, o 17:17

Ostrów pozyskał z tego programu 14 milionów.Ile pozyskał Kalisz ?

Awatar użytkownika
<Przemek>
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3488
Rejestracja: 2 kwie 2013, o 15:19

Re: Kaliskie Przedsiębiorstwo Transportowe

Nieprzeczytany post autor: <Przemek> » 21 paź 2016, o 15:19

Ważna informacja dla wybierających się na cmentarze, i nie tylko, komunikacją autobusową.
1 listopada przejazd autobusami komunikacji miejskiej, na wszystkich liniach w granicach administracyjnych Miasta Kalisza, obsługiwanych przez Kaliskie Linie Autobusowe, będzie bezpłatny.
źródło: http://www.kalisz.pl/pl/q/aktualnosci/1 ... zplatnie-0" onclick="window.open(this.href);return false;

Awatar użytkownika
gawronik13kalisz
Moderator
Moderator
Posty: 8994
Rejestracja: 4 lis 2009, o 17:24

Re: Kaliskie Przedsiębiorstwo Transportowe

Nieprzeczytany post autor: gawronik13kalisz » 27 paź 2016, o 14:32

Przeczytajcie, przetrzyjcie oczy i przeczytajcie jeszcze raz. :shock: :o

Kaliski przewoźnik w dziesiątce najlepszych

http://www.faktykaliskie.pl/wiadomosci/ ... h,494.html" onclick="window.open(this.href);return false;
g13k

Awatar użytkownika
gawronik13kalisz
Moderator
Moderator
Posty: 8994
Rejestracja: 4 lis 2009, o 17:24

Re: Kaliskie Przedsiębiorstwo Transportowe

Nieprzeczytany post autor: gawronik13kalisz » 11 lis 2016, o 14:03

Darmowe przewozy to drogi interes :
http://zyciekalisza.pl/?str=233&id=202714" onclick="window.open(this.href);return false;
g13k

kaczorkalisz
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1873
Rejestracja: 31 mar 2009, o 14:47
Lokalizacja: XXV lecia

Re: Kaliskie Przedsiębiorstwo Transportowe

Nieprzeczytany post autor: kaczorkalisz » 14 lis 2016, o 23:54

jak slysze ile to on zaoszczedzil na tym PKSie to mnie krew zalewa. Niech powie ile kursow zlikwidowal. To moze te miliony zaoszczedzone niech zainwestuje w nowa flota. Bo to co jest to zlom

ODPOWIEDZ