Strona 1 z 12

Rower miejski

: 5 mar 2014, o 23:35
autor: tomash
Jest to system publicznych rowerów miejskich.
Jak pokazują doświadczenia miast, w których funkcjonują wypożyczalnie, rower stał się środkiem komunikacji miejskiej umożliwiającym szybkie i sprawne poruszanie się w przestrzeni publicznej, a także narzędziem do aktywnego wypoczynku.
Zorganizowanie wypożyczalni rowerów w Kaliszu może przyczynić się do zwiększenia atrakcyjności Miasta, do zmniejszenia ilości samochodów poruszających się po Kaliszu oraz do zaktywizowania mieszkańców do korzystania z tej jakże zdrowej formy wypoczynku.
Systemem rowerów zarządzałoby Kaliskie Przedsiębiorstwo Transportowe (opcjonalnie należałoby się zastanowić, czy istnieje możliwość połączenia systemu z kartą elektroniczną KLA).
System składałby się z:
12 stacji,
12 terminali,
180 stojaków rowerowych
120 rowerów


Przewidziany koszt inwestycji: 1,1 mln zł

Obrazekfoto: http://rozie.blox.pl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Obraz1.png
Obraz1.png (1.25 MiB) Przejrzano 23201 razy
Hala Arena
Rondo Solidarności
Dworzec PKS, PKP oraz Galeria Amber
Skrzyżowanie Polna/Legionów lub opcjonalnie skrzyżowanie Polna/Górnośląska
Ulica Poznańska obok szpitala oraz galerii Kalisz
Ulica Poznańska obok Cmentarza Komunalnego i kampusu studenckiego
Plac Św. Stanisława
Przystanki autobusowe przy ul. Parczewskiego
Ul. Sportowa przy Aquaparku
Przy domu studenckim „Bulionik” oraz fabryce Winiary
Opcjonalnie przy ul. Metalowców lub w okolicy McDonald’s przy ul Wojska Polskiego.

Co sądzicie o moim pomyśle?
Oczywiście można rozłożyć na 2-3 lata tą inwestycje

Re: Rower miejski

: 5 mar 2014, o 23:42
autor: dawidborowiak.pl
Pomysł może i atrakcyjny, ale:
1. W obecnym budżecie 1.1mln zł możliwy do wydania jest wyłącznie, gdy ten budżet obywatelski, co teraz kleją zaistnieje (a max ma być 500tys. zł na projekt).
2. Dlaczego znowu coś musi robić miasto?
3. Jeśli to jest tak dobry pomysł, uważam, że warto zainteresować prywatnego inwestora, w innym wypadku należy liczyć się z bardzo dużym dotowaniem kolejnej inwestycji.
Reasumując, w chwili obecnej byłbym bardzo przeciwny tego typu inwestycji. Uważam, że są ważniejsze projekty, które oczekują swoich złotówek. :)

Re: Rower miejski

: 6 mar 2014, o 00:01
autor: milo
Ten projekt komercyjny nigdy nie będzie, stąd rola miasta dawidzie...

1/ ile kosztuje stacja/terminal ?
2/ jakie są możliwości dofinansowania ze środków zewnętrznych publicznych ?
3/ jakie są możliwości zmniejszenia kosztów poprzez środki prywatne np. reklamy czyli jak to w innych miastach jest bo nie wiem
4/ jaki jest koszt systemu w ciągu np. 3 lat ( zużycie rowerów , kradzieże czy wandalizm)

5/ czy przy okazji na stacji byłaby możliwość bezpiecznego zostawienia własnego roweru np. w ostrowie przy PKP stoi latem ich sporo choć wyłącznie "rzęchy" nie warte kradzieży...

Re: Rower miejski

: 6 mar 2014, o 07:55
autor: Vocatont
Osobiście bym z tego nie korzystał :)
Ale brakuje mi punktu gdzieś na Majkowie :)

Re: Rower miejski

: 6 mar 2014, o 08:49
autor: LOOK
Kolejny oderwany od rzeczywistości pomysł, Kalisz nie jest i długo ( o ile kiedykolwiek ) nie stanie się atrakcją turystyczną, więc w tym kontekście argument za instalacją chybiony.
Nie wpłynie to również na zmniejszenie ruchu samochodów, co oczywiście jest pożądane, ale żaden z podejmowanych kroków nie zmierza w tym kierunku.
Dla tych, którzy lubują się w jałowej dyskusji, temat idealny. Tyle w temacie.
Natomiast wart uwagi jest aspekt zmniejszenia ruchu samochodowego w centrum, czego włodarze absolutnie nie potrafią zrobić. Na przestrzeni lat zauważam, że stosowane rozwiązania inwestycyjne wręcz idą w odwrotnym kierunku.
Chcąc zmniejszyć ruch, nie inwestuje się w poszerzanie dróg, nie dobudowuje się parkingi, wyłącza się większe obszary z ruchu samochodowego, przy jednoczesnym zagęszczaniu sieci komunikacji miejskiej.
Zmniejszenie nakładów na inwestycje drogowe, z przeznaczeniem środków na dofinansowanie mające na celu obniżanie cen komunikacji miejskiej, to jedyna metoda. Wiele miast potrafiło to rozwiązać idealnie i wystarczy skorzystać. Oczywiście zaraz podniesie się krzyk kierowców, którym ciągle za mało inwestycji drogowych, ale miasto nie jest dla samochodów a dla ludzi. Tak długo jak tego myślenia nie zmienimy, będziemy jak inni idioci wydawać wielkie pieniądze w inwestycje drogowe, z których tak naprawdę nie ma większych korzyści. Tym, którzy tego nie rozumieją proponuję, by pomieszkali trochę w Berlinie,

Re: Rower miejski

: 6 mar 2014, o 10:11
autor: K-man
Muszę się zgodzić z Lookiem.

Re: Rower miejski

: 6 mar 2014, o 18:59
autor: <Przemek>
Pomysł może i fajny, ale mam dwie zasadnicze obawy. Po pierwsze skąd pieniądze, skoro wiadomo nie od dziś, że w kaliskiej kasie na wszystko brakuje. Oczywiście przy rozsądnym gospodarowaniu pieniędzmi można odpowiednią sumę na ten cel przeznaczyć. Ale wówczas nasuwa się kolejna wątpliwość, a mianowicie -czy oby na pewno czegoś takiego Kaliszanie potrzebują? Wydaje mi się, że Kalisz i tak jest już bardzo "zroweryzowanym" miastem, chociaż warunków do korzystania z tego wspaniałego środka transportu u nas zbytnich nie ma. Jak już ktoś powiedział, to się sprawdza w większych miastach, u nas nie wiem czy by się to przyjęło. Być może, nie podejmuję się tutaj wyrokowania. Mimo wszystko jednak wolałbym te i inne pieniądze wydać na budowę większej ilości ścieżek rowerowych i to tych z prawdziwego zdarzenia. Z własnego doświadczenia bowiem wnioskuję, że bardzo dużo ludzi ma swój własny rower, nie mają tylko często gdzie jeździć. Motyw wyprowadzenia aut z centrum jak najbardziej, ale nie wiem czy da się to zrobić dzięki utworzeniu roweru miejskiego. Ja osobiście wolałbym o wiele wiele więcej nakładów na budowę ścieżek. :)

Re: Rower miejski

: 6 mar 2014, o 19:39
autor: RoyBatty
Szczerze mówiąc, moim zdaniem pomysł chybiony. Kaliszanie mają własne rowery, a z zewnątrz mało kto będzie chciał się przesiadać z samochodu na rower, jesteśmy zbyt małym miastem, żeby się to opłacało. Zdecydowanie lepiej wydać te 1,1 mln na ścieżki rowerowe, jeszcze sporo ich brakuje w Kaliszu żeby móc swobodnie się po nim poruszać.

Re: Rower miejski

: 6 mar 2014, o 19:39
autor: Cristof
Ja może trochę zmodyfikuje pomysł.
1.Mógłby jakiś prywatny inwestor przy wsparciu Miasta otworzyć wypożyczalnię rowerów i sprzętu pływającego na Wale Piastowskim np. w obiekcie byłego LOK lub obok Aquaparku. Sam z chęcią popływał bym kajakiem po Prośnie. W upalne weekendy frekwencja murowana. Rowery też myślę by miały wzięcie na przejażdżkę ścieżką do Winiar i nie tylko. W miejscowościach wypoczynkowych funkcjonują takie wypożyczalnie i chyba mają się dobrze, skoro jest konkurencja. Wpisywało by się to w uatrakcyjnienie oferty turystycznej Kalisza i przybliżenie do rzeki Prosny.
2.Może na próbę przy punkcie informacji turystycznej zrobić małą wypożyczalnię rowerów dla turystów , wraz z mapką ciekawych tras turystycznych w okolicy.
3.Ciekawe czemu jeszcze nikt nie wpadł aby na jakimś parkingu strzeżonym zrobić wypożyczalnie rowerów pod kątem turystów zmotoryzowanych. Zostawiają samochód i zwiedzają miasto i okolice na rowerze wg. dołączonego przewodnika.

Re: Rower miejski

: 11 mar 2014, o 07:48
autor: tomash
milo pisze:Ten projekt komercyjny nigdy nie będzie, stąd rola miasta dawidzie...

1/ ile kosztuje stacja/terminal ?
2/ jakie są możliwości dofinansowania ze środków zewnętrznych publicznych ?
3/ jakie są możliwości zmniejszenia kosztów poprzez środki prywatne np. reklamy czyli jak to w innych miastach jest bo nie wiem
4/ jaki jest koszt systemu w ciągu np. 3 lat ( zużycie rowerów , kradzieże czy wandalizm)

5/ czy przy okazji na stacji byłaby możliwość bezpiecznego zostawienia własnego roweru np. w ostrowie przy PKP stoi latem ich sporo choć wyłącznie "rzęchy" nie warte kradzieży...
1.Jedna stacja/terminal kosztuje mniej więcej 91 tyś zł.
2. Większość miast finansuje rower miejski z budżetu, jednak są wyjątki. W Lublinie powstał projekt "Lubelski Rower Miejski" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Lubelskiego lata 2007-2013. Projekt zakłada 40 terminali oraz 30 km nowych ścieżek rowerowych. http://wyborcza.pl/1,91446,15424465,Lub ... skich.html" onclick="window.open(this.href);return false;
3. Reklamy - na rowerach jest powierzchnia reklamowa jednak ciężko znaleźć informacje jakie generują przychody. Jednak nie cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem.
4. Tak, system zakłada że w terminalu/stacji będzie możliwość zostawienia własnego roweru.
LOOK pisze:Kolejny oderwany od rzeczywistości pomysł, Kalisz nie jest i długo ( o ile kiedykolwiek ) nie stanie się atrakcją turystyczną, więc w tym kontekście argument za instalacją chybiony.
Nie wpłynie to również na zmniejszenie ruchu samochodów, co oczywiście jest pożądane, ale żaden z podejmowanych kroków nie zmierza w tym kierunku.
Dla tych, którzy lubują się w jałowej dyskusji, temat idealny. Tyle w temacie.
Natomiast wart uwagi jest aspekt zmniejszenia ruchu samochodowego w centrum, czego włodarze absolutnie nie potrafią zrobić. Na przestrzeni lat zauważam, że stosowane rozwiązania inwestycyjne wręcz idą w odwrotnym kierunku.
Chcąc zmniejszyć ruch, nie inwestuje się w poszerzanie dróg, nie dobudowuje się parkingi, wyłącza się większe obszary z ruchu samochodowego, przy jednoczesnym zagęszczaniu sieci komunikacji miejskiej.
Zmniejszenie nakładów na inwestycje drogowe, z przeznaczeniem środków na dofinansowanie mające na celu obniżanie cen komunikacji miejskiej, to jedyna metoda. Wiele miast potrafiło to rozwiązać idealnie i wystarczy skorzystać. Oczywiście zaraz podniesie się krzyk kierowców, którym ciągle za mało inwestycji drogowych, ale miasto nie jest dla samochodów a dla ludzi. Tak długo jak tego myślenia nie zmienimy, będziemy jak inni idioci wydawać wielkie pieniądze w inwestycje drogowe, z których tak naprawdę nie ma większych korzyści. Tym, którzy tego nie rozumieją proponuję, by pomieszkali trochę w Berlinie,
Po części zgadzam się z tobą Look jednak może czas najwyższy założyć temat w dziale "pomysły" i zaproponować pewne zmiany w Kaliszu na przykładzie innych miast?

Co do ścieżek rowerowych to powiem, że powinien powstać wieloletni plan budowy ścieżek rowerowych ze szczególnym uwzględnieniem rzeki Prosny, gdzie jak w przypadku "dróg osiedlowych" powinien być rozpisany na wiele lat. Żeby np. do 2020 roku ścieżki się połączyły w jedną całość.

Re: Rower miejski

: 11 mar 2014, o 12:36
autor: LOOK
tomash pisze:
milo pisze:................ może czas najwyższy założyć temat w dziale "pomysły" i zaproponować pewne zmiany w Kaliszu na przykładzie innych miast? [/b]
tu nie chodzi o strzelanie pomysłami, z których później cześć jest podkradana przez decydentów.
Możliwości wbrew pozorom przekształcenia Kalisza w nieco bardziej atrakcyjny ośrodek jest sporo, ale do tego potrzebne jest zrozumienie przez mieszkańców, odpowiedzialności jaka na nich spoczywa co 4 lata podczas wyborów.
Na dziś bardzo nisko oceniam ogół mieszkańców, gdyż właśnie ten ogół swoimi decyzjami sprawił, że Kaliszem zarządzają partacze. Nie lepiej wyglądają też firmy, które mają bezpośredni wpływ na przyszłość turystyki w Kaliszu.
Np. średnia cena noclegu w Kaliszu jest prawie dwukrotnie wyższa niż w Krakowie. Gastronomia też mocno szfankuje.
Wszyscy chcą się nachapać zawyżają ceny i w efekcie niewiele z tego mają. W tej branży dużo bardziej się opłaca duży ruch przy niższych cenach, ale widać, nie w Kaliszu.
Tak więc, nie twórzmy kolejnych bytów internetowych. Ważniejsze jest uświadamianie mieszkańców, ale konia z rzędem temu kto przekona tysiące moherów, by głosując pomyśleli, a nie słuchali dyspozycji z ambony.

Re: Rower miejski

: 11 mar 2014, o 13:43
autor: tomash
LOOK pisze:
tomash pisze:
milo pisze:................ może czas najwyższy założyć temat w dziale "pomysły" i zaproponować pewne zmiany w Kaliszu na przykładzie innych miast? [/b]
tu nie chodzi o strzelanie pomysłami, z których później cześć jest podkradana przez decydentów.
Możliwości wbrew pozorom przekształcenia Kalisza w nieco bardziej atrakcyjny ośrodek jest sporo, ale do tego potrzebne jest zrozumienie przez mieszkańców, odpowiedzialności jaka na nich spoczywa co 4 lata podczas wyborów.
Na dziś bardzo nisko oceniam ogół mieszkańców, gdyż właśnie ten ogół swoimi decyzjami sprawił, że Kaliszem zarządzają partacze. Nie lepiej wyglądają też firmy, które mają bezpośredni wpływ na przyszłość turystyki w Kaliszu.
Np. średnia cena noclegu w Kaliszu jest prawie dwukrotnie wyższa niż w Krakowie. Gastronomia też mocno szfankuje.
Wszyscy chcą się nachapać zawyżają ceny i w efekcie niewiele z tego mają. W tej branży dużo bardziej się opłaca duży ruch przy niższych cenach, ale widać, nie w Kaliszu.
Tak więc, nie twórzmy kolejnych bytów internetowych. Ważniejsze jest uświadamianie mieszkańców, ale konia z rzędem temu kto przekona tysiące moherów, by głosując pomyśleli, a nie słuchali dyspozycji z ambony.
czyli konkretnie co proponujesz?
Co do mojego planu, pamiętajmy że na razie jest to pomysł na forum internetowym :P Tak samo przystań z prawdziwego zdarzenia na Prośnie. Przecież taka przystań (z rowerkami, kajakami, żaglówkami) tez będzie deficytowa, a oznacza to, że mamy jej nie robić?

Re: Rower miejski

: 11 mar 2014, o 16:06
autor: K-man
Przystań w Kaliszu na Prośnie. ? A czy Kalisz stać? Firmy z Kalisz uciekają, a nowych jest tyle co kot napłakał. Miasto chwali się małym zadłużeniem, bo chowa długi w miejskich spółkach. A ktoś tu jeszcze chce przystań na Prośnie, ludzie czy miasto nie ma "obecnie" ważniejszych spraw.

Re: Rower miejski

: 28 mar 2014, o 13:49
autor: Cristof
Niszczą i kradną rowery Veturilo. "Będziemy z tym walczyć"

Dwie sta­cje Ve­tu­ri­lo, jedna na Tar­gów­ku, druga na Pra­dze, zmie­nią lo­ka­li­za­cję. To efekt re­gu­lar­ne­go ich de­wa­sto­wa­nia i roz­kra­da­nia ro­we­rów. Ope­ra­tor sys­te­mu szuka spo­so­bów, by za­po­biec ko­lej­nym prze­stęp­stwom. W pla­nach jest ochro­na i GPS. – Bę­dzie­my wal­czyć z wan­da­la­mi i zło­dzie­ja­mi z całą su­ro­wo­ścią – za­po­wia­da ope­ra­tor.
Jak wyliczyła firma Nextbike Polska, operator systemu miejskich rowerów w Warszawie, tylko w tym roku, czyli w ciągu niecałego miesiąca funkcjonowania stacji Veturilo (zostały uruchomiony ponownie 1 marca), napraw wymagało już blisko 700 jednośladów. Kilkadziesiąt pojazdów zostało zdemolowanych i tyle samo skradzionych.

Ochroniarze złapali złodzieja

Najgorzej jest na prawym brzegu Wisły. – Liczba aktów wandalizmu i kradzieży rowerów miejskich wzrasta tam w zastraszającym tempie i ma już znamiona zorganizowanych akcji. Dlatego nawiązaliśmy współpracę z ochroną. Przyniosła ona już pierwsze efekty, bo na gorącym uczynku został złapany nastolatek, który wyłamał rower ze stojaka. Mało tego, przyjechał tam rowerem-składakiem, w którym zamocowane były skradzione wcześniej części od roweru Veturilo – mówi Onetowi Michał Dąbrowski, dyrektor ds. rozwoju Nextbike Polska.

W związku z tym, operator systemu zdecydował o zmianie lokalizacji na początek dwóch najczęściej dewastowanych i rozkradanych stacji – przy ul. Stalowej na Pradze-Północ i przy ul. Piotra Skargi na Targówku. Już zgłosił taką propozycję Zarządowi Transportu Miejskiego. Na razie nie wiadomo, w jakie miejsca zostaną przeniesione.

Będzie GPS?

To nie jedyne sposoby, jakimi firma Nextbike chce walczyć z przestępczymi działaniami. – Przeprowadziliśmy już pilotażowe testy GPS i rozważamy wprowadzenie ich na szerszą skalę. Dzięki zamontowaniu w rowerach urządzeń nawigacyjnych, będziemy wiedzieli, gdzie w danym momencie są. Tu też została już potwierdzona skuteczność działania tego systemu – w trakcie testów jeden z rowerów, mimo że nie został wypożyczony, nagle zaczął się przemieszczać. Po 10 minutach jadąca nim osoba została złapana – tłumaczy Michał Dąbrowski.

- Prowadzimy też rozmowy z policją i strażą miejską, dotyczące nawiązania ściślejszej współpracy. Będziemy zabiegać o to, by w rejonie stacji rowerowych częściej pojawiały się patrole tych służb – dodaje. – Z całą surowością będziemy walczyć z wandali i złodziejami – zapowiada Dąbrowski.

Tysiące wypożyczeń

System Veturilo cieszy się coraz większą popularnością. W ubiegłym sezonie miejskie rowery zostały wypożyczone blisko 1,8 miliona razy. Tylko w tym roku, w ciągu niecałego miesiąca – było już ponad 120 tysięcy wypożyczeń. Z jednośladów korzysta w sumie ok. 150 tysięcy osób.

Obecnie w Warszawie są 173 stacje Veturilo, a w nich około 2600 rowerów. Kolejne mają się pojawić jeszcze w tym roku. Rozmowy na ten temat prowadzone są m.in. z urzędami dzielnic Woli, Mokotowa i Ursusa.

Przypomnijmy, system Veturilo został uruchomiony 1 sierpnia 2012 roku. Zgodnie z taryfą ustaloną przez miejskich radnych, 20-minutowe wypożyczenie roweru jest bezpłatne, a kolejne 40 minut kosztuje złotówkę. Za drugą godzinę korzystania z roweru zapłacimy 3 zł, a za trzecią - 5 zł. Każda kolejna godzina kosztuje 7 zł.

http://wiadomosci.onet.pl/warszawa/nisz ... czyc/fqepn" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Rower miejski

: 29 mar 2014, o 17:37
autor: Kudlaty
Stacji musi powstac duzo bo co z tego ze bedzie pare punktow, zobaczcie na stacje sieci rowerowych w barcelonie

Re: Rower miejski

: 1 kwie 2014, o 15:16
autor: Cristof
Dość ciekawy artykuł, poruszający również temat roweru miejskiego.
Krajowa Polityka Miejska: priorytetem jest transport zbiorowy
„Wprowadzanie rozwiązań promujących komunikację zbiorową powinno być wspierane poprzez działania prowadzące do postrzegania roweru jako samodzielnego środka transportu, co ma być realizowane przez tworzenie całościowej infrastruktury rowerowej” – podkreślają autorzy KPM. Chodzi o budowę m.in. wydzielonych dróg rowerowych, miejsc oraz urządzeń do parkowania rowerów. Równolegle rozwijane i integrowane z innymi gałęziami transportu powinny być systemy roweru publicznego, a w dalszym etapie również samochodu publicznego.
http://biznes.onet.pl/krajowa-polityka- ... news-detal" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Rower miejski

: 3 kwie 2014, o 09:45
autor: Kreos
Świetna sprawa, przydało by się coś takiego :)

Re: Rower miejski

: 3 kwie 2014, o 12:07
autor: ben1302
A nie lepiej żeby chociaż zaczęto od dróg rowerowych żeby Ci ludzie co mieliby wypożyczać rowery mieli gdzie jeździć?

Re: Rower miejski

: 10 wrz 2014, o 14:12
autor: jasiek20
http://www.faktykaliskie.pl/parkingi-z- ... -miejskimi" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Rower miejski

: 10 wrz 2014, o 15:33
autor: Cristof
Cristof pisze:Ja może trochę zmodyfikuje pomysł.
3.Ciekawe czemu jeszcze nikt nie wpadł aby na jakimś parkingu strzeżonym zrobić wypożyczalnie rowerów pod kątem turystów zmotoryzowanych. Zostawiają samochód i zwiedzają miasto i okolice na rowerze wg. dołączonego przewodnika.
Parkingi, na których oprócz możliwości zostawienia samochodu będzie można też wypożyczyć miejski rower powstaną w Kaliszu. Miasto wpisało projekt w program Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Miejsca typu „Park and ride” mają kosztować 25 milionów złotych. W mieście ma powstać 6 takich parkingów.
http://www.faktykaliskie.pl/parkingi-z- ... -miejskimi" onclick="window.open(this.href);return false;

Ciekawa zbieżność faktów. Może decydenci po cichu czytają nasze forum.