Sieć tramwajowa w Kaliszu

Wszystko to, co chcielibyśmy zobaczyć w naszym mieście.
sector-ostrow
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1270
Rejestracja: 16 kwie 2007, o 11:36
Lokalizacja: --------------

Nieprzeczytany post autor: sector-ostrow » 17 cze 2011, o 10:00

Myślę, że na chwilę obecną projektowanie sieci trakcyjnej dla tramwajów czy trolejbusów mija się z celem. Obecnie technologia magazynowania energii elektrycznej rozwija się w takim tempie (min. ostatnie dokonania polskich naukowców), że za 5-10 lat prawdopodobnie autobusy miejskie będą napędzane właśnie silnikami elektrycznymi, ale z wewnęrznych akumulatorów, które będą wielokrotnie mniejsze i wydajniejsze niż te jakie dziś używamy. Wszystko zmierza w tym kierunku.
Nie rozumiem tez tej fascynacji siatką kabli nad ulicami. Przecież to oszpeca miasto. Jeśli komuś się to podoba to musi być jakimś fetyszytsą industralnym :twisted:
zgoda buduje, niezgoda rujnuje

cheetah
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 518
Rejestracja: 3 wrz 2010, o 21:44
Lokalizacja: Czaszki/Mokotów

Nieprzeczytany post autor: cheetah » 17 cze 2011, o 10:09

sector-ostrow pisze:Myślę, że na chwilę obecną projektowanie sieci trakcyjnej dla tramwajów czy trolejbusów mija się z celem. Obecnie technologia magazynowania energii elektrycznej rozwija się w takim tempie (min. ostatnie dokonania polskich naukowców), że za 5-10 lat prawdopodobnie autobusy miejskie będą napędzane właśnie silnikami elektrycznymi, ale z wewnęrznych akumulatorów, które będą wielokrotnie mniejsze i wydajniejsze niż te jakie dziś używamy. Wszystko zmierza w tym kierunku.
Myślę, że z tymi 5-10 latami grubo przesadziłeś. Lobby paliwowe jest zbyt silne, żeby na coś takiego pozwolić. Musi minąć co najmniej kilkadziesiąt lat, żeby coś takiego się stało. Co nie zmienia faktu, że świat będzie wyglądał całkiem inaczej bez smrodzących samochodów.

kaliszanin2
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3648
Rejestracja: 20 kwie 2006, o 12:47

Nieprzeczytany post autor: kaliszanin2 » 17 cze 2011, o 12:14

cheetah pisze:
sector-ostrow pisze:(...) Obecnie technologia magazynowania energii elektrycznej rozwija się w takim tempie (... dokonania polskich naukowców), że za 5-10 lat (...) autobusy miejskie będą napędzane właśnie silnikami elektrycznymi, ale z wewnęrznych akumulatorów (...)
(...) Lobby paliwowe jest zbyt silne, żeby na coś takiego pozwolić. Musi minąć co najmniej kilkadziesiąt lat, żeby coś takiego się stało (...)
Nonsens, gdyby ktoś dysponował odpowiednimi akumulatorami, to lobby paliwowe mogłoby mu co najwyżej naskoczyć. Wtedy on byłby lobby paliwowym. Producenci tradycyjnych paliw nie mają żadnych możliwości powstrzymania badań, nie mogą ich zabronić, co najwyżej sami mogą nie chcieć ich finansować. Różne potęgi padały w wyniku postępu technicznego, może przyjść pora i na nafciarzy (dystrybutorów). Chociaż niewykluczone, że to właśnie oni przestawią się na dostarczanie i ułatwianie wymiany (zdecydowanie szybszej niż ładowanie) ogniw.

cheetah
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 518
Rejestracja: 3 wrz 2010, o 21:44
Lokalizacja: Czaszki/Mokotów

Nieprzeczytany post autor: cheetah » 17 cze 2011, o 15:25

kaliszanin2 pisze:
cheetah pisze:
sector-ostrow pisze:(...) Obecnie technologia magazynowania energii elektrycznej rozwija się w takim tempie (... dokonania polskich naukowców), że za 5-10 lat (...) autobusy miejskie będą napędzane właśnie silnikami elektrycznymi, ale z wewnęrznych akumulatorów (...)
(...) Lobby paliwowe jest zbyt silne, żeby na coś takiego pozwolić. Musi minąć co najmniej kilkadziesiąt lat, żeby coś takiego się stało (...)
Nonsens, gdyby ktoś dysponował odpowiednimi akumulatorami, to lobby paliwowe mogłoby mu co najwyżej naskoczyć. Wtedy on byłby lobby paliwowym. Producenci tradycyjnych paliw nie mają żadnych możliwości powstrzymania badań, nie mogą ich zabronić, co najwyżej sami mogą nie chcieć ich finansować. Różne potęgi padały w wyniku postępu technicznego, może przyjść pora i na nafciarzy (dystrybutorów). Chociaż niewykluczone, że to właśnie oni przestawią się na dostarczanie i ułatwianie wymiany (zdecydowanie szybszej niż ładowanie) ogniw.
Pytanie tylko, czy ten ktoś nie może, czy nie chce dysponować takimi akumulatorami. Tak, czy inaczej technologia nie jest jeszcze gotowa na tak szerokie zastosowanie. Jestem zwolennikiem tej technologii, ale nie sądzą, by w najbliższym czasie coś się zmieniło w tej kwestii. Za 5-10 lat zobaczymy kto miał rację ;)

kaliszanin2
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3648
Rejestracja: 20 kwie 2006, o 12:47

Nieprzeczytany post autor: kaliszanin2 » 17 cze 2011, o 16:45

cheetah pisze:
kaliszanin2 pisze:
cheetah pisze: (...) Lobby paliwowe jest zbyt silne, żeby na coś takiego pozwolić. Musi minąć co najmniej kilkadziesiąt lat, żeby coś takiego się stało (...)
Nonsens, gdyby ktoś dysponował odpowiednimi akumulatorami, to lobby paliwowe mogłoby mu co najwyżej naskoczyć. Wtedy on byłby lobby paliwowym. Producenci tradycyjnych paliw nie mają żadnych możliwości powstrzymania badań, nie mogą ich zabronić, co najwyżej sami mogą nie chcieć ich finansować. Różne potęgi padały w wyniku postępu technicznego, może przyjść pora i na nafciarzy (dystrybutorów). Chociaż niewykluczone, że to właśnie oni przestawią się na dostarczanie i ułatwianie wymiany (zdecydowanie szybszej niż ładowanie) ogniw.
Pytanie tylko, czy ten ktoś nie może, czy nie chce dysponować takimi akumulatorami. Tak, czy inaczej technologia nie jest jeszcze gotowa na tak szerokie zastosowanie. Jestem zwolennikiem tej technologii, ale nie sądzą, by w najbliższym czasie coś się zmieniło w tej kwestii. Za 5-10 lat zobaczymy kto miał rację ;)
To po prostu bardzo trudne naukowo i technicznie zagadnienie. I dlatego trzeba będzie jeszcze dość długo czekać, a nie z powodu mitycznego spisku.

Awatar użytkownika
wollny
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1377
Rejestracja: 11 gru 2007, o 11:30
Lokalizacja: Kalisz

Nieprzeczytany post autor: wollny » 17 cze 2011, o 17:03

Przecież to lobby paliwowe dobrze wie o tym, że prędzej czy póżniej trzeba będzie odejść od paliw kopalnych i to właśnie ono finansuje te badania.
Niepusta separacja między dwoma rzeczami podstawowymi jest homomorficzna z trójwymiarową przestrzenią euklidesową, a więc pozwala określić odległości przestrzenne.

cheetah
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 518
Rejestracja: 3 wrz 2010, o 21:44
Lokalizacja: Czaszki/Mokotów

Nieprzeczytany post autor: cheetah » 17 cze 2011, o 18:27

wollny pisze:Przecież to lobby paliwowe dobrze wie o tym, że prędzej czy póżniej trzeba będzie odejść od paliw kopalnych i to właśnie ono finansuje te badania.
Jeśli głównym inwestorem badań jest lobby paliwowe, to tym bardziej szybko nie ujrzymy efektów działania. Najpierw trzeba wykorzystać w stopniu maksymalnym starą technologię, żeby póżniej przejść do nowej. Inaczej byłaby to ogromna strata pieniędzy.

Pawel
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2938
Rejestracja: 13 kwie 2006, o 21:48

Nieprzeczytany post autor: Pawel » 16 paź 2012, o 18:32

Olsztyn reaktywuje tramwaje a Kalisz wycofuje przegubowce ;)

http://wiadomosci.onet.pl/regionalne/rz ... omosc.html

Awatar użytkownika
jasiek20
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 7143
Rejestracja: 3 kwie 2009, o 13:08
Lokalizacja: Kalisz/Wrocław/Warszawa

Nieprzeczytany post autor: jasiek20 » 16 paź 2012, o 18:58

baaaa co więcej Olsztyn jeszcze buduje buspasy
"To pięknie, gdy człowiek jest dumny ze swego miasta, lecz jeszcze piękniej, gdy miasto może być z niego dumne".

— Abraham Lincoln

Awatar użytkownika
jasiek20
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 7143
Rejestracja: 3 kwie 2009, o 13:08
Lokalizacja: Kalisz/Wrocław/Warszawa

Nieprzeczytany post autor: jasiek20 » 17 paź 2012, o 12:16

Szkoda, że Kalisz się degraduje, a nie rozwija.

Tramwaje w mieście nie miałyby racji bytu, ale już np trolejbusy czemu nie..

zobaczcie np takie trolejbusy :
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Niestety z prowincjonalnym myśleniem włodarzy naszego miasta powiem krótko - ZAPOMNIJMY.
"To pięknie, gdy człowiek jest dumny ze swego miasta, lecz jeszcze piękniej, gdy miasto może być z niego dumne".

— Abraham Lincoln

faust
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 686
Rejestracja: 25 lis 2005, o 19:04
Lokalizacja: Księże Małe/Dobrzec

Nieprzeczytany post autor: faust » 17 paź 2012, o 12:28

Masz rację jasiek, w Kaliszu nie myśli się o mieście jako centrum, które powinno stanowić motor rozwoju dla regionu. Zawsze się słyszy, że Kalisz jest za mały. Olsztyn i Resztów teraz nawet na siłę będą starały się nabrać charakteru metropolitarnego, co może wzbudzić uśmiech, ale staje się to faktem. Kalisz przy swojej zabudowie w centrum, bardzo wysokiej, sprawia wrażenie miasta większego niż jest. Mówią mi to znajomi, którzy pochodzą z innych miast. Taka Zielona Góra w centrum wygląda jak uzdrowisko, małe domki, małe kamieniczki.

Ale wracając. Takie sieci szybkich tramwajów mogłyby łączyć np. Nowe Skalmierzyce z Opatówkiem, inne miejscowości z miastem. Mialoby to istotne znaczenie dla rozwoju Kalisza, a w perspektywnie włączenie niektórych miejscowości i wiosek. Tyle się gada o aglomeracji, która nie należy do najmniejszych w kraju, jak można przeczytać w innym temacie, jest nawet wiiększe od rzeczowskiej czy olsztyńskiej, ale niektórzy mam wrażenie siedzą w ratuszu, żeby załatwić swoje prywatne biznesy, a nie działaś na rzecz miasta.

Awatar użytkownika
jasiek20
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 7143
Rejestracja: 3 kwie 2009, o 13:08
Lokalizacja: Kalisz/Wrocław/Warszawa

Nieprzeczytany post autor: jasiek20 » 17 paź 2012, o 12:39

faust pisze: Tyle się gada o aglomeracji, która nie należy do najmniejszych w kraju, jak można przeczytać w innym temacie, jest nawet wiiększe od rzeczowskiej czy olsztyńskiej, ale niektórzy mam wrażenie siedzą w ratuszu, żeby załatwić swoje prywatne biznesy, a nie działaś na rzecz miasta.
Niestety to nie jest tylko Twoje wrażenie. Co gorsze- to jest prawda!. Jednak obowiązuje demokracja i tych ludzi wybrali mieszkańcy Kalisza.

Mamy to co chcieliśmy. Prężnie rozwijające się miasto- niestety tylko od rogatki do rogatki i niestety chyba tylko w oczach włodarzy miasta, którzy prawdopodobnie przyrównują Kalisz do Pleszewa czy Wielunia, bo w przeciwnym razie to nie rozumiem ich entuzjazmu co do rozwoju naszego miasta.
"To pięknie, gdy człowiek jest dumny ze swego miasta, lecz jeszcze piękniej, gdy miasto może być z niego dumne".

— Abraham Lincoln

Awatar użytkownika
Vocatont
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 5002
Rejestracja: 22 cze 2010, o 12:38
GG: 24732954
Lokalizacja: WDK

Nieprzeczytany post autor: Vocatont » 17 paź 2012, o 17:38

Wspominałem kiedyś o Trolejbusach :D
Mimo to oczywiście wole tramwaje.
Chodź nie wyobrażałem sobie ich na Kaliskich ulicach a szczególnie w centrum...
Ale patrząc na Grudziądz to nie widzę żadnych problemów
http://www.youtube.com/watch?v=nPty6Yi5YFA
"Cały Ostrów się z was śmieje, gdzie są drogi i koleje?"
autor anonimowy
Kalisz w Budowie

faust
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 686
Rejestracja: 25 lis 2005, o 19:04
Lokalizacja: Księże Małe/Dobrzec

Nieprzeczytany post autor: faust » 17 paź 2012, o 19:37

Gdyby Kalisz był pod pruskim zaborem zapewne miałby sieć tramwajów.

Pawel
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2938
Rejestracja: 13 kwie 2006, o 21:48

Nieprzeczytany post autor: Pawel » 17 paź 2012, o 20:06

Też nie ma pewności.Po wojnie w wielu miastach zlikwidowano tramwaje. Grudziądz się wtedy cudem obronił.

gawron
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 440
Rejestracja: 2 maja 2006, o 15:20
Lokalizacja: Kalisz

Nieprzeczytany post autor: gawron » 17 paź 2012, o 21:40

faust pisze: Tyle się gada o aglomeracji, która nie należy do najmniejszych w kraju, jak można przeczytać w innym temacie, jest nawet wiiększe od rzeczowskiej czy olsztyńskiej
Przypadek Rzeszowa może być interesujący z punktu widzenia egzogennych mechanizmów rozwojowych, które celowo mogą popychać "metropolizację" tego miasta. Na dobrą sprawę trudno powiedzieć, na ile jest to zasługa rzeszowskiego samorządu.

Natomiast przewaga aglomeracji kaliskiej wynika przede wszystkim z kształtu granic administracyjnych powiatów, a te wokół Kalisza mają dość specyficzny przebieg i zdają się elegancko zawyżać pozycję Kalisza (lub odwrotnie - zaniżać pozycję innych miast).

tooom
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 182
Rejestracja: 29 kwie 2010, o 23:20
Lokalizacja: tutejszy

Nieprzeczytany post autor: tooom » 18 paź 2012, o 00:03

gawron pisze:Natomiast przewaga aglomeracji kaliskiej wynika przede wszystkim z kształtu granic administracyjnych powiatów, a te wokół Kalisza mają dość specyficzny przebieg i zdają się elegancko zawyżać pozycję Kalisza (lub odwrotnie - zaniżać pozycję innych miast).
... ale tylko przy postrzeganiu bardzo mikrolokalnym, bowiem, przy spojrzeniu bardziej panregionalnym, wygląda to bladziej.
wolność dla źdźbeł traw szumiących zimą, gdy bielą skrząca czapa na wpół je skrywa przed narciarza snem o gładkim stoku

gawron
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 440
Rejestracja: 2 maja 2006, o 15:20
Lokalizacja: Kalisz

Nieprzeczytany post autor: gawron » 18 paź 2012, o 21:48

tooom pisze:]

... ale tylko przy postrzeganiu bardzo mikrolokalnym, bowiem, przy spojrzeniu bardziej panregionalnym, wygląda to bladziej.
Dokonałem sporego skrótu myślowego, odnosząc się de facto do dyskusji toczącej się w innym wątku. Była tam mowa o wskaźniku, który miałby pokazywać oddziaływanie poszczególnych miast, a wedle którego Kalisz wypada bardzo dobrze, w porównaniu z Rzeszowem i Olsztynem. Pisząc wczoraj o znaczeniu granic administracyjnych powiatów, ponownie wyraziłem wątpliwość co do faktycznej przydatności wskaźnika opartego na ich przebiegu.

Awatar użytkownika
Vocatont
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 5002
Rejestracja: 22 cze 2010, o 12:38
GG: 24732954
Lokalizacja: WDK

Nieprzeczytany post autor: Vocatont » 19 paź 2012, o 15:47

nie wiem czy widzieliście pomysły z innych forum odnośnie Tramwajów w Kaliszu.

szymkalisz:
Dodając do swojej wypowiedzi są to trasy na mapie
kolor czerwony - podstawa
kolor żółty - kierunki rozwoju
Obrazek

szymkalisz:
Ja mam pomysł na ok. 18 km linii tramwajowych w Kaliszu. Dzięki nim można byłoby zamknąć autobusowe:
1,2,11,19,ew.5 (jako trasę zasadniczą, która nie istnieje).
W ogóle załączam mapkę z moimi planami:
Obrazek



A to już bez obrazków:

szym
kalisz:
Ja docelowo widzę ok. 18 km. linii tramwajowych (może w 2100), ale pierwszy etap to powinna być budowa sieci na trasie Dworzec PKP - Górnośląska - Harcerska - Szopena - Wodna - Centrum (dosłownie) . Już sobie wyobrażam bimby mknące Śródmiejską od Narutowicza do Głównego Rynku przez deptak (trakcja oczywiście bez pajęczynki tylko płaska na słupach) byłoby pięknie, a i konkurencja dla KLA, bo busy tam by nie wjechały.
II etap: Dworzec PKP - Winiary Arena, rondo - Skłodowskiej Curie
III etap: Łódzka do Tyńca
IV etap: Tyniec - Winiary F-ka
-----
Dalej: Harcerska - Poznańska, Kilińskiego - Staffa może Legionów - Wolności - deptak.

Postanowiłem przeanalizować te trasy i sądzę, że moje wcześniejsze plany były mniej optymalne
Postanowiłem lekko zmienić moją koncepcję tramwaju w Kaliszu:

Widzę ok. 18 km. linii tramwajowych (może w 2100), ale pierwszy etap to powinna być budowa sieci na trasie Dworzec PKP - Górnośląska - Harcerska - Szopena - Wodna - Centrum (dosłownie) . Już sobie wyobrażam bimby mknące Śródmiejską od Narutowicza do Głównego Rynku przez deptak (trakcja oczywiście bez pajęczynki tylko płaska na słupach) byłoby pięknie, a i konkurencja dla KLA, bo busy tam by nie wjechały.
II etap: Dworzec PKP - Winiary Arena, rondo - Skłodowskiej Curie
III etap: Łódzka do Tyńca
IV etap: Tyniec - Winiary F-ka
-----
Dalej: Harcerska - Poznańska, Kilińskiego - Staffa może Legionów - Wolności - deptak.

Postanowiłem przeanalizować te trasy i sądzę, że moje wcześniejsze plany były mniej optymalne.
"Cały Ostrów się z was śmieje, gdzie są drogi i koleje?"
autor anonimowy
Kalisz w Budowie

faust
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 686
Rejestracja: 25 lis 2005, o 19:04
Lokalizacja: Księże Małe/Dobrzec

Nieprzeczytany post autor: faust » 19 paź 2012, o 16:27

Te które się konczą na osiedlu 35 lecia nie weszłyby tak daleko, wąskie ulice.

Realne byłoby puszczenie torów do Podmiejskiej, ostatni przystanek przy orliku/ul. Graniczna, a w tamte rejony tramwaj musiałby się przebuć od strony Wojska Polskiego i to za Tesco.

ODPOWIEDZ