Sieć tramwajowa w Kaliszu
Re: Sieć Tramwajowa w Kaliszu
Ostatnio przypadkowo przeczytałem że była chęć zbudowania w Kaliszu linii tramwajowej przed I WŚ, to prawda? Wie ktoś coś może jeszcze na ten temat?
- gawronik13kalisz
- Moderator
- Posty: 8995
- Rejestracja: 4 lis 2009, o 17:24
Re: Sieć Tramwajowa w Kaliszu
Tak to prawda, w tym temacie, na którejś stronie na pewno znajdziesz szczegółowe info na ten temat
g13k
Re: Sieć Tramwajowa w Kaliszu
Wikipedia:
Konieczność budowy tramwaju elektrycznego w Kaliszu pojawiła się w 1902 po wybudowaniu Kolei Warszawsko-Kaliskiej i gwałtownej rozbudowie miasta w kierunku dworca kolejowego. Rozpoczęte w 1912[42] prace projektowe zostały przerwane w 1914 w wyniku zburzenia i wyludnienia miasta w czasie I wojny światowej.
W dwudziestoleciu międzywojennym linie autobusowe łączyły Śródmieście i dworzec kolejowy. Podobnie jak przed I wojną światową plan budowy tramwaju elektrycznego w mieście nie został zrealizowany
Re: Sieć Tramwajowa w Kaliszu
Akurat to już wiem, myślałem że ktoś coś od siebie doda albo podałby inne źródło niż Wikipedię.
Re: Sieć Tramwajowa w Kaliszu
Szukałem czegoś o dawnych planach tramwajów w Kaliszu...
A napotkałem co innego.
"FanPage Facebook"
A wracając do tematu tramwajów
Dawny potencjał Polski
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... ajowej.png" onclick="window.open(this.href);return false;
W miejscowości Gubin dawniej były tramwaje
A napotkałem co innego.
"FanPage Facebook"
http://www.facebook.com/metrokalisz?filter=1" onclick="window.open(this.href);return false;Jestem za budową dwóch lini metra w kaliszu
W kaliszu nie ma miejsca na tramwaje, autobusy głównie stoją w korkach. Dlatego potrzebujemy metra a najlepiej dwóch lini.
A wracając do tematu tramwajów
Dawny potencjał Polski
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... ajowej.png" onclick="window.open(this.href);return false;
W miejscowości Gubin dawniej były tramwaje
Re: Sieć Tramwajowa w Kaliszu
Bardzo fajna prezentacja pokazująca plusy tramwajów nad samochodami i autobusami w mieście. http://fro.net.pl/prezentacja/trampdf.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Sieć Tramwajowa w Kaliszu
Jest okazja kupić po cenie złomu warszawskie parówki, to nic że stare ale niezawodne.
Re: Sieć Tramwajowa w Kaliszu
Na tramwaje nie ma miejsca
To może czas rozważyć kolei nad miejskiej
Jak w Rzeszowie
viewtopic.php?f=6&t=1629" onclick="window.open(this.href);return false;
To może czas rozważyć kolei nad miejskiej
Jak w Rzeszowie
viewtopic.php?f=6&t=1629" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Sieć Tramwajowa w Kaliszu
Ja się zastanawiam dlaczego ciągle nie ma szynobusu między Kaliszem a Ostrowem. Tramwaj byłoby na pewno fajnie zobaczyć w Kaliszu, ale niestety nie ma gdzie:)
- jasiek20
- Użytkownik
- Posty: 7136
- Rejestracja: 3 kwie 2009, o 13:08
- Lokalizacja: Kalisz/Wrocław/Warszawa
Re: Sieć Tramwajowa w Kaliszu
Oprócz Olsztyna, w którym obecnie trwa budowa linii tramwajowej, mówi się o budowie tramwajów w Jaworznie...
http://katowice.gazeta.pl/katowice/1,35 ... apos_.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.jaw.pl/video/show/12946" onclick="window.open(this.href);return false;
http://katowice.gazeta.pl/katowice/1,35 ... apos_.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.jaw.pl/video/show/12946" onclick="window.open(this.href);return false;
"To pięknie, gdy człowiek jest dumny ze swego miasta, lecz jeszcze piękniej, gdy miasto może być z niego dumne".
— Abraham Lincoln
— Abraham Lincoln
Re: Sieć Tramwajowa w Kaliszu
W Kaliszu możemy tylko pomarzyć
Bo w każdym innym mieście co najwyżej nie ma funduszy a w Kaliszu nie ma miejsca
Bo w każdym innym mieście co najwyżej nie ma funduszy a w Kaliszu nie ma miejsca
Re: Sieć Tramwajowa w Kaliszu
Ja bym powiedział inaczej, miejsce by się znalazło, ruch kołowy w naszym mieście nie jest aż taki duży, to nie Poznań czy Wrocław, gdzie się poruszać prawie nie da. Także jakby się chciało to by się znalazło. Innym problemem byłaby nie szerokość ulic lecz układ ulic, który jest dość specyficzny, jest dużo wzniesień i przewyższeń, a jak wiadomo tramwaje raczej po wielkich górkach nie jeżdżą. Ale pieniędzy nie ma. Niestety. Mimo że prezydent w 2005 roku coś wspominał o tramwaju, to można to jednak rozpatrywać w kontekście jakiejś swobodnej i bardzo nierealnej swobodnej myśli.
Re: Sieć Tramwajowa w Kaliszu
Kalisza na pewno nie można porównywać do Poznania czy Wrocławia chodź stosunkowo jako miasto tej wielkości jesteśmy jednym z miast które posiada najwięcej samochodów.
Ruch na ulicy rzeczywiście może nie jest jakiś duży ale może to przez to że w Kaliszu są jakieś niby obwodnice...
Większe natężenie ruchu można zdecydowanie odczuć w Ostrowie Wlkp. a nawet w małym Sieradzu.
Rozwój sieci dróg w tych miastach można porównać do Kalisz z 1939r.
A wyglądał on tak jak na mapie.
Wyobraź sobie teraz jak by wyglądał obecny Kalisz z taką siecią
(Oznakowania dróg podaje obecne)
Lewy brzeg: DK25 - DK12 - DW450
Prawy brzeg: DK25 - DK12 - DW442 - DW470
I całe ten natężenie przez ścisłe centrum...
I tak wygląda wiele miast tym czasem u nas są i były niby obwodnice ruch się rozładowuje np:
Wariant I : Ten co na mapie
Wariant II : Wojska Polskiego
Wariant III: Obecna obw. czyli podmiejska itd.
Wariant IV: Trasa Bursztynowa
A Kolejny wariant w planach... Wyobraź se jak by wyglądał Kalisz jak by te warianty znikły w 1...
Ruch na ulicy rzeczywiście może nie jest jakiś duży ale może to przez to że w Kaliszu są jakieś niby obwodnice...
Większe natężenie ruchu można zdecydowanie odczuć w Ostrowie Wlkp. a nawet w małym Sieradzu.
Rozwój sieci dróg w tych miastach można porównać do Kalisz z 1939r.
A wyglądał on tak jak na mapie.
Wyobraź sobie teraz jak by wyglądał obecny Kalisz z taką siecią
(Oznakowania dróg podaje obecne)
Lewy brzeg: DK25 - DK12 - DW450
Prawy brzeg: DK25 - DK12 - DW442 - DW470
I całe ten natężenie przez ścisłe centrum...
I tak wygląda wiele miast tym czasem u nas są i były niby obwodnice ruch się rozładowuje np:
Wariant I : Ten co na mapie
Wariant II : Wojska Polskiego
Wariant III: Obecna obw. czyli podmiejska itd.
Wariant IV: Trasa Bursztynowa
A Kolejny wariant w planach... Wyobraź se jak by wyglądał Kalisz jak by te warianty znikły w 1...
Re: Sieć Tramwajowa w Kaliszu
Szczerze mówiąc Caspress miałem nie lada problem żeby rozszyfrować sens zwarty w Twojej wypowiedzi, ale okkej Jeżeli chodzi o ruch kołowy to oczywiście, nie chce tutaj porównywać Kalisza do wielkich metropolii, ale tak czy siak nie jest u nas źle. Nawiasem mówiąc jak słyszę wszystkich, którzy tak narzekają w jakich to korkach stoją w Kaliszu to polecam dwie rzeczy: po pierwsze pojechać do Poznania w godzinach szczytu w tygodniu i zobaczyć jakie tam są korki, a po drugie przesiąść się na inny środek transportu niż samochód, o ile to możliwe Ale to tak odnośnie korków itd.
Nie za bardzo rozumiem, co masz na myśli pisząc żebym zauważył, co by się stało gdyby wszystkie te warianty zniknęły w 1... Jeżeli chodzi Ci o to, że te nowe "niby obwodnice" odciążyły ruch w mieście to się zgadzam jak najbardziej. I to tylko pokazuje, że jakby się chciało to można by postarać się o tramwaj w Kaliszu, ale na dzień dzisiejszy chyba nawet nie ma co marzyć. Mimo że w nowej perspektywie budżetowej UE bardzo wiele środków przeznaczać się będzie na komunikację miejską, w tym właśnie tramwajową. Poznań już teraz planuje wybudować co najmniej jedną nową pętlę. No, ale kaliskie realia są takie a nie inne.
Nie za bardzo rozumiem, co masz na myśli pisząc żebym zauważył, co by się stało gdyby wszystkie te warianty zniknęły w 1... Jeżeli chodzi Ci o to, że te nowe "niby obwodnice" odciążyły ruch w mieście to się zgadzam jak najbardziej. I to tylko pokazuje, że jakby się chciało to można by postarać się o tramwaj w Kaliszu, ale na dzień dzisiejszy chyba nawet nie ma co marzyć. Mimo że w nowej perspektywie budżetowej UE bardzo wiele środków przeznaczać się będzie na komunikację miejską, w tym właśnie tramwajową. Poznań już teraz planuje wybudować co najmniej jedną nową pętlę. No, ale kaliskie realia są takie a nie inne.
Re: Sieć Tramwajowa w Kaliszu
Oj tam do Poznania lepiej do Wawy
Kaliszanie jako tako to aż tak nie narzekają na korki ale znam nie jednego mieszkańca z pobliskich wsi no to już jest problem nawet pieszo za duży ruch żeby przejść przez ulice
A wystarczy korek np: od świateł koło Kauflandu do skrz. Wrocławskiej/Górnośląskiej/Podmiejskiej że by powiedzieć "Koniec Świata".
Tak jak mówisz nie ma co liczyć obecnie na tramwaje w Kaliszu.
Ale sądzę że należy uwzględniać takie plany na drogach które będą przebudowywane bądź modernizowane.
Przykładowo:
Kaliszanie jako tako to aż tak nie narzekają na korki ale znam nie jednego mieszkańca z pobliskich wsi no to już jest problem nawet pieszo za duży ruch żeby przejść przez ulice
A wystarczy korek np: od świateł koło Kauflandu do skrz. Wrocławskiej/Górnośląskiej/Podmiejskiej że by powiedzieć "Koniec Świata".
Tak jak mówisz nie ma co liczyć obecnie na tramwaje w Kaliszu.
Ale sądzę że należy uwzględniać takie plany na drogach które będą przebudowywane bądź modernizowane.
Przykładowo:
inwestycje 2014 - 2020
przez andrzej » Wt, 12.02.2013, 14:43
5. Rozbudowa drogi krajowej nr 25, tj. budowa drugiej jezdni w ciągu drogi krajowej nr 25 na odcinku od ronda Westerplatte do ul. Godebskiego, wraz z przebudową połączenia z ul. Stawiszyńską,
Re: Sieć Tramwajowa w Kaliszu
Moim zdanie w Kaliszu na tramwaje znalazło by się miejsce
Ale czas wykorzystać potencjał al. Wojska Polskiego a nie cały czas pakować w przepełnioną komunikacją Górnośląską.
Ja bym to widział tak Główna zajezdnia koło stacji paliw Olkop czyli przy skrz. Wrocławska / Wojska Polskiego.
Następnie linia biegła by przez Wojska Polskiego i skręcała dopiero w Kościuszki następnie prowadziła by przez Chopina, Wodna i przez planty i pytanie co dalej ?
O to przykładowe rozwiązania dla Wojska Polskiego
Wydaje mi się że w większości miejsce na WP wystarczyło by zlikwidować płot a torowisko by się zmieściło.
Od Widoku do Staszica drogę by trzeba jedynie nie co poszerzyć...
A w reszcie przypadków tylko zlikwidować dodatkowy pas na skrzyżowaniach
Pytanie tylko z jaką częstotliwością by miał jeździć te tramwaje bo jeśli z większa to był by problem na 1 torze.
Od Kościuszki do plant kierowcy by musieli się pogodzić z tramwajami a przez planty problemu nie ma więc w centrum były by 2 tory.
Na odcinku WP od skrz. WP z inwestorską do Widoku zamiast tory środkiem można by poprowadzić torowisko bokiem od strony Hanki i os. Widok
Tak to by na tym odcinku tez były 2 tory
Ale czas wykorzystać potencjał al. Wojska Polskiego a nie cały czas pakować w przepełnioną komunikacją Górnośląską.
Ja bym to widział tak Główna zajezdnia koło stacji paliw Olkop czyli przy skrz. Wrocławska / Wojska Polskiego.
Następnie linia biegła by przez Wojska Polskiego i skręcała dopiero w Kościuszki następnie prowadziła by przez Chopina, Wodna i przez planty i pytanie co dalej ?
O to przykładowe rozwiązania dla Wojska Polskiego
Wydaje mi się że w większości miejsce na WP wystarczyło by zlikwidować płot a torowisko by się zmieściło.
Od Widoku do Staszica drogę by trzeba jedynie nie co poszerzyć...
A w reszcie przypadków tylko zlikwidować dodatkowy pas na skrzyżowaniach
Pytanie tylko z jaką częstotliwością by miał jeździć te tramwaje bo jeśli z większa to był by problem na 1 torze.
Od Kościuszki do plant kierowcy by musieli się pogodzić z tramwajami a przez planty problemu nie ma więc w centrum były by 2 tory.
Na odcinku WP od skrz. WP z inwestorską do Widoku zamiast tory środkiem można by poprowadzić torowisko bokiem od strony Hanki i os. Widok
Tak to by na tym odcinku tez były 2 tory
Re: Sieć Tramwajowa w Kaliszu
Caspress, miejsce by się znalazło, ale niekoniecznie pieniążki. Taka to już nasza kaliska bolączka
Miałbym tylko zastrzeżenia do następujących spraw - czy różnica poziomów od Ronda Westerplatte do Widoku nie byłaby zbyt dużym problemem dla tramwaju? Wiadomo bowiem, że tramwaje "unikają" takich stromych podjazdów. Po drugie, nie wiem czy aż tak dużo ludzi poruszałoby się tym tramwajem, zwłaszcza od Wrocławskiej, bo tam raczej nie jest największe skupisko ludności, no chyba, że służyłby on w głównej mierze dojazdowi z centrum do sklepów wielkopowierzchniowych w tym regionie oraz pośrednio dla mieszkańców Dobrzeca.
Co do częstotliwości to w Aglomeracji Łódzkiej poradzili sobie z tym jakoś, mimo że do wielu miejscowości pod Łodzią, np do Lutomierska, tramwaj dojeżdża po jednym torze.
No ale i tak nie wiem czy jest sens ciągłe zastanawianie się o tramwajach w Kaliszu, bo na dzień dzisiejszy jest to po prostu niemożliwe i to każdy wie. A jeżeli władza nawet o tym milczy to nie ma szans. A szkoda, bo w nowym rozdaniu unijnych pieniążków priorytetem będzie inwestowanie w infrastrukturę kolejową/tramwajową...
Ale jednak skoro mowa na temat takiej koncepcji, to warto zwrócić uwagę, że tramwaj w Kaliszu powinien łączyć ze sobą największe osiedla, a pociągnięcie tramwaju z Majkowa do Dobrzeca czy z Majkowa do Winiar to abstrakcja.
Miałbym tylko zastrzeżenia do następujących spraw - czy różnica poziomów od Ronda Westerplatte do Widoku nie byłaby zbyt dużym problemem dla tramwaju? Wiadomo bowiem, że tramwaje "unikają" takich stromych podjazdów. Po drugie, nie wiem czy aż tak dużo ludzi poruszałoby się tym tramwajem, zwłaszcza od Wrocławskiej, bo tam raczej nie jest największe skupisko ludności, no chyba, że służyłby on w głównej mierze dojazdowi z centrum do sklepów wielkopowierzchniowych w tym regionie oraz pośrednio dla mieszkańców Dobrzeca.
Co do częstotliwości to w Aglomeracji Łódzkiej poradzili sobie z tym jakoś, mimo że do wielu miejscowości pod Łodzią, np do Lutomierska, tramwaj dojeżdża po jednym torze.
No ale i tak nie wiem czy jest sens ciągłe zastanawianie się o tramwajach w Kaliszu, bo na dzień dzisiejszy jest to po prostu niemożliwe i to każdy wie. A jeżeli władza nawet o tym milczy to nie ma szans. A szkoda, bo w nowym rozdaniu unijnych pieniążków priorytetem będzie inwestowanie w infrastrukturę kolejową/tramwajową...
Ale jednak skoro mowa na temat takiej koncepcji, to warto zwrócić uwagę, że tramwaj w Kaliszu powinien łączyć ze sobą największe osiedla, a pociągnięcie tramwaju z Majkowa do Dobrzeca czy z Majkowa do Winiar to abstrakcja.
Re: Sieć Tramwajowa w Kaliszu
uwazam ze sztuka nie jest wybudowac siec tramwajowa ale w przyszlosci utrzymanie calej infrastruktury kupienie tramwajow to sa nieprawdopodobne pieniadze, moze w przyszlosci jak by miasto sie naprawde dobrze rozwijalo wtedy jest sens jednak na dzien dzisiejszy nie. a po drugie tramwaje bardzo duzo halasu emituja, wystarczy usprawnic komunikacje miejska w kaliszu i czesciej by te pojazdy jezdzily choc ja nie kozyustam z komunikacji w Kaliszu bo wszedzie jezdze rowerem albo ide na piechote a mieszkam na hanki
Re: Sieć Tramwajowa w Kaliszu
No to bardzo dobrze robisz chodząc i jeżdżąc po mieście rowerem ponieważ to najlepszy jak na Kalisz środek transportu Gdyby tak wszyscy Kaliszanie podchodzili do sprawy, szczególnie ci którzy mieszkają na Rogatce a jadą na Szopena samochodem i zatruwają powietrze... Ale nie o to tu chodzi. Faktycznie nie sposób się nie zgodzić z tym, że tramwaj to wybitnie drogi środek komunikacji miejskiej i nie wszystkich na takie dobro luksusowe stać. Ale od czego jest ta Łunia Ełropejska? Zawsze można starać się o jakieś korzystne rozdanie pieniążków, o ile wcześniej nie przejdą one przez grube sito poznańskiej aglomeracji. Co do hałasu to ja akurat nie miałbym z tym problemu ponieważ studiuję w Poznaniu więc wiem co to hałas z torowiska, zwłaszcza starych 105 czy "helmutów". Ale wiem również, że produkuje się specjalne maty wyciszające, czy w jakiś inny sposób niweluje się niepotrzebne hałasy z torowiska. Są sposoby. No, ale jak mówisz, tramwaj to sfera marzeń, pięknych, acz nierealnych
Re: Sieć Tramwajowa w Kaliszu
Zgadza się u nas w mieście żaden większy projekt nie ma szans realizacji.
Co tam hałas?
Skoro i tak by się poruszały głównymi ulicami na których hałas jest dobrze znany
A w Kaliszu nie ma nocnej komunikacji więc hałas to najmniejszy problem.
Było by ekologicznie
A na poprawę KLA nie ma co liczyć
Co tam hałas?
Skoro i tak by się poruszały głównymi ulicami na których hałas jest dobrze znany
A w Kaliszu nie ma nocnej komunikacji więc hałas to najmniejszy problem.
Było by ekologicznie
A na poprawę KLA nie ma co liczyć