Kaliskie mosty

Awatar użytkownika
Gumiś
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6834
Rejestracja: 23 mar 2008, o 22:41
Lokalizacja: Tylko Kalisz
Kontakt:

Kaliskie mosty

Post autor: Gumiś » 30 lis 2008, o 23:50

Zakładam ten temat ponieważ jest warty dyskusji,nie na darmo Kalisz nazywano kiedyś Wenecją północy.Piszcie co sądzicie o tym.
Kaliskie mosty


Na rzece i jej odgałęzieniach od samego początku stały mosty, a na ich utrzymanie miasto łożyło odpowiednie kwoty. M.in. Król Michał Korybut Wiśniowiecki w 1673 r. pozwolił miastu na pobieranie mostowego w wysokości 3 groszy od konia. W XVIII w. było 5 mostów i znane są ich wymiary. Prof. Władysław Rusiński w swej pracy Kalisz w XVII i XVIII w. podaje w przypisie spis mostów w połowie XVIII w.21

1. przy klasztorze Bernardynów długości 44 łokcie czyli ok. 22 m.
2. przy Bramie Toruńskiej długości 63 łokcie czyli ok. 32 m.
3. przy Bramie Wrocławskiej długości 70 łokci czyli ok. 35 m.
4. na lewej odnodze Prosny długości 49 łokci czyli ok. 25 m.
5. na Przedmieściu Wrocławskim długości 85 łokci czyli ok. 42 m.

Sumy łożone na utrzymanie mostów były znaczne. Przykładem niech będzie cieśla, któremu za budowanie mostów na Przedmieściu Wrocławskim i na Swędrni pod Winiarami zapłacono 500 złp gotówką, 10 beczek piwa wartości 100 złp i dwa garnce wódki wartości 6 złp i 16 groszy. Drewno na budowę dostarczyć miało miasto.
Pierwszy ze wspomnianych mostów stał przy bramie Wrocławskiej i był do XIX w. drewniany. Nazywano go Młyńskim, ponieważ od niego odchodziła kładka do trzech młynów stojących obok na rzece. Wspomniany most początkowo był zwodzony, potem stały, a od 1824 r. z kamienia. Nazwano go oficjalnie Aleksandryjskim, od imienia panującego wówczas cesarza rosyjskiego Aleksandra I. Most w języku potocznym nazwano Kamiennym i ta nazwa utrzymała się do dziś.
Był to pierwszy most z kamienia w Kaliszu i dlatego należy mu poświęcić więcej miejsca, tym bardziej, że jest dziś zabytkiem architektury.
Wybudowano go na wniosek Prezesa Komisji Wojewódzkiej Józefa Radoszewskiego, który projekt powierzył młodemu architektowi Sylwestrowi Szpilowskiemu, autorowi projektów wielu reprezentacyjnych gmachów miasta. Do budowy przystąpiono w roku 1824 w marcu, a zakończono ją w sierpniu roku następnego. Roboty prowadził majster Bogumił Jensch, a nadzorował dyrektor generalny dróg i mostów w Warszawie - Christiani. Prace prowadzone były przy pomocy kafarów, którymi w dno pod fundamenty łuku mostowego wbito 104 pale dębowe. Koszt całego przedsięwzięcia wynosił 62.669 złp.
Na jednej z dwu kamiennych tablic wmontowanych w balustrady mostu umieszczono herb Kalisza, a na drugiej napis w języku łacińskim, który w tłumaczeniu na język polski brzmi:
Obywatele kaliscy pragną, aby most ten kosztem publicznym miasta wystawiony, w marcu 1824 rozpoczęty, a w sierpniu 1825 roku pod imieniem najjaśniejszego Aleksandra I, cesarza i króla, ojca ojczyzny i opiekuna miasta tego ukończony, był dla potomnych świadkiem ich wdzięczności i przywiązania22.
Drugi most przerzucony przez odnogę Prosny, płynącą wzdłuż ul. Babinej, nazwano Zamkowym. Trzeci, stojący na odnodze - Bernardynce, wiódł w lewo w kierunku Stawiszyna i w prawo przez ulicę Garncarską do Opatówka. Czwarty most położony był na kanale Rypinkowskim, a nazwano go wówczas Topionym z racji częstego zalewania go przez wodę, ponieważ położony był zbyt nisko. Dziś most ten nazywa się Reformackim. Wreszcie piąty most przerzucono nad wysychającym strumieniem, o nieznanej nazwie, płynącym wzdłuż dzisiejszych ulic: Fabrycznej i Kościuszki w miejscu, gdzie dziś przecina je ulica Śródmiejska. W latach sześćdziesiątych, przy robotach ziemnych w tym miejscu, wydobyto resztki wspomnianego drewnianego mostu.
Do XIX w. istniała jeszcze kładka, przez którą w okolicy dzisiejszej ulicy Wodnej przeprowadzono rurociągiem wodę pitną do miasta, z pobudowanego w XVI w. zbiornika na strumieniu Krępica we wsi Korczak. Pozostałe odnogi Prosny przekraczane były w płytkich miejscach brodem.
Miasto rozwijało się, budowano nowe mosty, m. in. drewniany most łączący ul. Sukienniczą z nowo powstałą w 1800 r. Aleją Luizy, nazwaną tak na cześć żony króla pruskiego Fryderyka Wilhelma III. Most ten stojący dokładnie na wprost sądu nazwano Trybunalskim. Następny nowo zbudowany most drewniany łączył Aleję Luizy (od 1807 r. Aleję Józefiny) z parkiem tuż przy teatrze. Póżniej w miarę rozszerzania terenów parkowych budowano kolejne mosty, w tym także dla pieszych. Potem wzniesiono na Babince drewniany most Kanonicki. W sumie w roku 1825 było 14 mostów w granicach miasta i 1 na przedmieściu Ogrody.
Adam Chodyński wymienia na łamach Kaliszanina w 1874 r. następujące mosty, które zostały także zamieszczone na planie miasta Kalisza według O. Wollego z 1878 r.

1. most "ku Rogatce", albo "Reformacki", dawniej zwany "Topiony" albo "Topielec" rzucony przez kanał Rypinkowski na ulicy Wrocławskiej
2. most "Rypinkowski", na grobli za teatrem na drodze do Rypinka
3. most "Parkowy", prowadzący z Alei Józefiny do parku koło teatru
4. most "Wiosenny", tuż za cukiernią w parku (dziś KTW) prowadzący wzdłuż grobli naprzeciw teatru
5. most "Majowy", na tej samej odnodze Prosny, tuż za ruinami w parku
6. most "Tyniecki", na tym samym korycie naprzeciw kolegiaty, zwany też mostem N. M. Panny
7. most "Toruński", stał na korycie zwanym Babinką, łącząc Przedmieście Warszawskie z miastem, nazywano go także mostem "Bernardyńskim"
8. most "Żelazny" lub "Stawiszyński" stał na kanale bernardyńskim tuż za klasztorem bernardynów. Wzniesiono go w 1870 r. jako pierwszy most żelazny w Królestwie Polskim
9. most "Warszawski", stał za fabryką Repphana przy drodze do Warszawy
10. most "Ogrodowski", stał na przedłużeniu ul. Ogrodowskiej (dziś przedłużenie ul. Narutowicza) na zasypanym korycie
11. most "Piskorzewski", łączył ulicę Złotą z Piskorzewiem
12. most "Czerwony", prowadził z ulicy Niecałej ku Tyńcowi, nazwany tak od koloru farby, jaką był pomalowany
13. most "Trybunalski" wzniesiony w roku 1800, łączył nowo przebitą ulicę Sukienniczą z Aleją Luizy
14. most "Aleksandryjski" z 1824 r. zwany Kamiennym
15. most "Kanonicki" prowadzący z ulicy Kanonickiej na Nowy Rynek
16. kładka drewniana przez kanał Rypinkowski na zapleczu sądu

W 1905 roku Gazeta Kaliska donosiła, że miasto planuje budowę dwóch żelaznych mostów, jednego arkadowego na wprost sądu i drugiego na Babince z dekoracyjną poręczą w stylu modnej wówczas secesji z herbem miasta. Oba mosty oświetlono dekoracyjnymi lampami gazowymi. Mieszkańcy przyzwyczajeni raczej do mostów drewnianych wybrzydzali. Nie podobał się zwłaszcza most Trybunalski. Mówiono, że jest "jakiś kolejowy", że nie elegancki.
W czasach najnowszych, w szczególności w latach 1939-1945, niektóre mosty były zniszczone ze względów strategicznych w czasie działań wojennych. Zniknęły mosty na zasypanej Babince. Po roku 1945 większość mostów odbudowano z materiałów trwałych. Na szczególną uwagę zasługuje most na ulicy Warszawskiej nad Bernardynką. Jest on przerzucony tak, że łuk mostu z każdej strony znajduje się na innej wysokości, stąd powierzchnia mostu jest pochyła.
Dziś, podobnie jak dawniej, mosty łączą ulice i dzielnice Kalisza. Z roku na rok wzmaga się ruch komunikacyjny na ulicach. Istnieje konieczność budowy nowych dróg i mostów Najnowsze kaliskie mosty zbudowano z betonu na obwodnicy zwanej Aleją Wojska Polskiego.
Na pewno inaczej potoczyłyby się losy Kalisza, gdyby nie przepływała tędy Prosna. Zrosły się z nią dzieje miasta. Bo rzeka, nieraz kapryśna i grożna, niszczyła pracę rąk ludzkich i była przyczyną nieszczęść. Ale ta sama rzeka wspomagała ludzka pracę, nawadniała pola, dawała wypoczynek i radość, nieraz także twórczy impuls, bez którego nie może narodzić się prawdziwa sztuka.
Toteż o rzece wspominało w swych utworach wielu dawnych i współczesnych twórców: Adam Asnyk, Maria Konopnicka, Maria Dąbrowska, Wanda Karczewska, Stefan Otwinowski, Janina Broniewska czy Eligiusz Kor-Walczak.
Można też znależć wiele prac malarskich i graficznych, których tematem była Prosna, nie mówiąc o setkach, ba nawet tysiącach zdjęć fotograficznych utrwalających piękno miasta i przepływającej rzeki.
Gumiś
Bez historii jesteśmy nikim,nikt o nas nie będzie pamiętał,przeminiemy jak pora roku........

K-man
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 8834
Rejestracja: 5 lis 2007, o 22:17
Lokalizacja: Rypinek Kalisz Wielkopolska Wschodnia

Post autor: K-man » 1 gru 2008, o 15:38

Niestety większość kaliskich mostów jest w opłakanym stanie, a na dodatek są brzydkie.Jedynie mosty zabytkowe jeszcze mają jakis walor artystyczny.A budowane nowe są bardzo słabe jeśli idzie o wygląd.
Wolne Miasto Jego Królewskiej Mości i Rzeczypospolitej Kalisz


K-man
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 8834
Rejestracja: 5 lis 2007, o 22:17
Lokalizacja: Rypinek Kalisz Wielkopolska Wschodnia

Post autor: K-man » 19 cze 2009, o 13:01

Szkoda, że w Kaliszu ostanio wybudowane mosty to zwykłe brzydactwa.Mosty, mosteczki powinny byc jedną z wizytówek Kalisza.I raczej nic sie tu nie zmieni.
Wolne Miasto Jego Królewskiej Mości i Rzeczypospolitej Kalisz

sobieray-3
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6908
Rejestracja: 21 sie 2008, o 10:11
Lokalizacja: Woj.Rozdarte Prosną
Kontakt:

Post autor: sobieray-3 » 20 cze 2009, o 21:21

Po co nam mosty na wizytówce? Naszą wizytówką jest ... ,,SAMORZĄDNY KALISZ'' :):).
Pamiętacie ; Partia z Narodem, Naród z Partią'', heh.
,, Najłatwiej niszczyć. Trudniej zachować to, co godne zachowania.''
Wisława Szymborska

Awatar użytkownika
Gumiś
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6834
Rejestracja: 23 mar 2008, o 22:41
Lokalizacja: Tylko Kalisz
Kontakt:

Post autor: Gumiś » 5 gru 2009, o 04:38

Ostatnio buszując po necie natknąłem się na oto taki plan,wie ktoś coś więcej na ten temat???

Obrazek
Gumiś
Bez historii jesteśmy nikim,nikt o nas nie będzie pamiętał,przeminiemy jak pora roku........

Awatar użytkownika
arko
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 221
Rejestracja: 14 lis 2007, o 21:25
Lokalizacja: Czaszki/Rypinek

Post autor: arko » 5 gru 2009, o 14:05

Jakiś czas temu był taki pomysł żeby właśnie w ten sposób połączyć Wodną i Kościuszki ale sprawa ucichła :(
Na planach z 1939 jest most pomiędzy Towarową a Ciasną który nie istnieje, zastąpił go most na Szopena.

sobieray-3
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6908
Rejestracja: 21 sie 2008, o 10:11
Lokalizacja: Woj.Rozdarte Prosną
Kontakt:

Post autor: sobieray-3 » 5 gru 2009, o 14:58

To jest samorządowa wersja , chyba z 2005 roku. Swojego czasu na forum kaliskim Gazeta.pl padło wiele krytycznych głosów ze strony społeczności kaliskiej i sprawa tej inwestycji została jakby wyciszona przez miasto. Póżniej, co jakiś czas powracała jakby czkawką, lecz ze 2-3 miesiące temu znowu się pojawiła albo na jakimś portalu, albo w Ż K. Pojawiła się , jednak w zmienionej wersji - zamiast dwóch kosztownych mostów wymyślono jeden, ale dwuprzęsłowy ze ... zjazdem na wyspę Słodową, pewnie na teren podziemi Weigtów?
Miasto jest uparte i jak coś sobie nibyzaplanuje, to wraca to tego pomysłu jak do obwałowań Swędrni :). Pewnie trwają jakieś,ciche, zakulisowe rozmowy bo nagle MOZK odstąpił jakby od tworzenia muzeum żydowskiego w kamieniczce Tournelle'a (to współbudowniczy kaliskiego więzienia z 1844 roku) przy ul.Kościuszki 7. Nie rozumiem tego miejskiego uporu. Któś cały czas myśli o puszczeniu potoków samochodów obok zabytkowej, secesyjnej kamiernicy Szrajera (Kościuszki 9 ) i dąży do zniszczenia klimatu tej urokliwej ulicy. Ponadto nie zapominajmy, że tam przy ul.Krótkiej 9 działa Przedszkole nr 13.

[ Dodano: Sob, 05.12.2009, 14:01 ]

[ Dodano: Sob, 05.12.2009, 14:15 ]
Obrazek

Tutaj na planie Bronisława Bukowińskiego z 1908 roku widnieje4 most tzw.Majznera łączący tl.Ciasną i Towarową. Nie ma za to mostu w ciągu ul.Chopina
,, Najłatwiej niszczyć. Trudniej zachować to, co godne zachowania.''
Wisława Szymborska

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1744
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Post autor: jp » 5 gru 2009, o 15:39

Gumiś pisze:Ostatnio buszując po necie natknąłem się na oto taki plan,wie ktoś coś więcej na ten temat???

Obrazek
Był taki pomysł, nie wiem jakie jest obecne stanowiska Ratusza w tej sprawie. Czy zrezygnowano z braku kasy, czy z innych powodów.

IMO pomysł bardzo kontrowersyjny. Połączenie widoczne na mapce, choć wygodne dla kierowców poruszających się po sródmieściu, zachęcałoby także do "przelotu" przez miasto lokacyjne. A przecież należy dążyć do ograniczania ruchu kołowego w śródmiesciu.

Widziałbym tam kładki dla pieszych. Ożywiłyby wyspę, przywróciły ją miastu. A tak przy okazji, kiedy w końcu Dom pod Aniołami odzyska dawną świetność? A może jego właściciel czeka aż się rozleci? :(

Kolejna sprawa to parking. Kto w ogóle pozwolił na coś takiego? Miasto powinno wykupić ten teren. Zapłacić właścicielowi odszkodowanie, przywrócić wyspę mieszkańcom. To mógłby być bardzo piękny fragment miasta. I jeszcze wykorzystać podziemia browaru. Eh, tylko pomarzyć można...

sobieray-3
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6908
Rejestracja: 21 sie 2008, o 10:11
Lokalizacja: Woj.Rozdarte Prosną
Kontakt:

Post autor: sobieray-3 » 5 gru 2009, o 15:44

Przecież Miasto ten teren sprzedało!!!
,, Najłatwiej niszczyć. Trudniej zachować to, co godne zachowania.''
Wisława Szymborska

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1744
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Post autor: jp » 5 gru 2009, o 17:00

sobieray-3 pisze:Przecież Miasto ten teren sprzedało!!!
Nie wiem jak kształtowała się własność tych gruntów, nie pamiętam już kiedy Miasto je sprzedało, ale to chyba musiało być w latach 90-tych?
Władze się zmieniają, miasto jest wieczne :) Może kolejne ekipy naprawią błędy poprzedników.

Awatar użytkownika
milo
Moderator
Moderator
Posty: 3779
Rejestracja: 24 lis 2008, o 03:30
Lokalizacja: Kondominium rosyjsko-niemieckie pod żydowskim zarządem powierniczym :-)
Kontakt:

Post autor: milo » 5 gru 2009, o 17:13

sobieray-3 pisze:Przecież Miasto ten teren sprzedało!!!
Chyba mylisz się sobieray , nic miasto nie sprzedawało.
Ten teren od zawsze należał do Rej. spółdzielni ogrodn-pszczelarskiej.
Troche. to śmieszne ale tak jest.
"Ani chwili przerwy w rozwoju Ostrowa."
autor anonimowy

K-man
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 8834
Rejestracja: 5 lis 2007, o 22:17
Lokalizacja: Rypinek Kalisz Wielkopolska Wschodnia

Post autor: K-man » 5 gru 2009, o 23:47

Tylko i wyłacznie kładka, która prowadziłaby na wyspę.Wyspę razem z domem pod aniołaem odpowiednio zagospodarwać,o cywiście rzem z piwnicami pod browarze.Każdy kto w nich był wie, ze mają klimat.Trzeba tylko włożyc troche kasy, a przede wszystkim chęci i wysiłku.A w centum Kalisz powstanie kolejne ciekawe miejsce..Most dla samochodów zeszpeciłby strasznie widok na to magiczne miejsce.
Wolne Miasto Jego Królewskiej Mości i Rzeczypospolitej Kalisz

sobieray-3
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6908
Rejestracja: 21 sie 2008, o 10:11
Lokalizacja: Woj.Rozdarte Prosną
Kontakt:

Post autor: sobieray-3 » 6 gru 2009, o 14:38

milo pisze:
sobieray-3 pisze:Przecież Miasto ten teren sprzedało!!!
Chyba mylisz się sobieray , nic miasto nie sprzedawało.
Ten teren od zawsze należał do Rej. spółdzielni ogrodn-pszczelarskiej.
Troche. to śmieszne ale tak jest.
Wiem, że tam zawsze byli ,,pszczelarze'' . Lecz oni wybyli To oni sprzedali czy Agencja Rolna ?. Nie miałem wcześniej takiej w3iedzy, e tu się okazuje, że tych ,,obcych'' enklaw w Mieście jest za dużo. Zatem dziwię się, że Miasto tak łatwo pozbyło się swojego serca. Ktoś za tąką niefrasobliwość powinien ,,beknąć'' !!!

OTO CAŁY KALISZ WŁAŚNIE! :(
,, Najłatwiej niszczyć. Trudniej zachować to, co godne zachowania.''
Wisława Szymborska

Awatar użytkownika
milo
Moderator
Moderator
Posty: 3779
Rejestracja: 24 lis 2008, o 03:30
Lokalizacja: Kondominium rosyjsko-niemieckie pod żydowskim zarządem powierniczym :-)
Kontakt:

Post autor: milo » 6 gru 2009, o 14:56

sobieray-3 pisze: Wiem, że tam zawsze byli ,,pszczelarze'' . Lecz oni wybyli To oni sprzedali czy Agencja Rolna ?. Nie miałem wcześniej takiej w3iedzy, e tu się okazuje, że tych ,,obcych'' enklaw w Mieście jest za dużo. Zatem dziwię się, że Miasto tak łatwo pozbyło się swojego serca. Ktoś za tąką niefrasobliwość powinien ,,beknąć'' !!!

OTO CAŁY KALISZ WŁAŚNIE! :(
Likwidacja spółdzielni była w 2008 r. więc jak pszczelarze to sprzedawali , to watpię czy miasto stać było na zapłatę żądanej ceny ( vide budynek banku BGK ).
Jezeli miasto i tak nie ma wizji jak teren zagospodarować ( a wiemy po innych przykładach ze nie ma ) to dobrze że nie ładowali pieniędzy w zakup nieruchomości , która by stała następne x lat niewykorzystana.
"Ani chwili przerwy w rozwoju Ostrowa."
autor anonimowy

sobieray-3
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6908
Rejestracja: 21 sie 2008, o 10:11
Lokalizacja: Woj.Rozdarte Prosną
Kontakt:

Post autor: sobieray-3 » 7 gru 2009, o 11:01

Obawiam się, że obecny właściciel , oprócz pomysłu pt. Parking pod Anioły też nie ma ani pomysłu, ani kasy na ten teren. Jestem ciekaw kiedy rozpocznie inwestycję - remont kamieniczki ,,Pod Aniołami'' , która też jest niby jego własnością. Masm nadzieję, że kwestię tą wyjaśni KZ, bo nie można już dłużej czekać aż wpisana do Rej.Zabytków kamieniczka się rozleci. Wystarczy, ze unicestwiono tzw.Koszary Godebskiego.
,, Najłatwiej niszczyć. Trudniej zachować to, co godne zachowania.''
Wisława Szymborska

Awatar użytkownika
Gumiś
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6834
Rejestracja: 23 mar 2008, o 22:41
Lokalizacja: Tylko Kalisz
Kontakt:

Post autor: Gumiś » 24 lut 2010, o 13:31

Kolejny most do przeglądu

Wskutek zimy ucierpiał nie tylko Most Kamienny. Wiele wskazuje na to, że prac naprawczo-konserwatorskich wymaga również Most Trybunalski

Informując niedawno o fatalnym stanie technicznym Mostu Kamiennego i o ograniczeniu na nim ruchu, wspomnieliśmy o interpelacji radnego Grzegorza Chwiałkowskiego w sprawie pobliskiego Mostu Trybunalskiego. Radny alarmował, że mróz i lód nadszarpnęły konstrukcję również tej przeprawy. Kaliscy drogowcy odnieśli się do tej informacji z niedowierzaniem. Krzysztof Gałka, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich, wyjaśniał na naszych łamach, że mosty w Kaliszu poddawane są corocznym oględzinom i że w przypadku przeprawy naprzeciwko sądu nie stwierdzono zagrożenia katastrofą budowlaną. Dziś sprawa tego mostu powraca na posiedzeniach komisji Rady Miejskiej. Okazuje się, że lepiej dmuchać na zimne. Most Trybunalski powstał w roku 1909, istnieje więc od ponad stu lat. Nie jest wpisany do rejestru zabytków, chronią go jednak tzw. wpisy obszarowe. Na ich podstawie ochronie konserwatorskiej podlega cały obszar Kalisza w granicach z 1957 roku, w tym również ten most. Jednak – z konserwatorem zabytków czy bez niego – najważniejsze, że będzie tam przeprowadzona wizja lokalna, która rozstrzygnie, czy Most Trybunalski wymaga remontu, czy też doniesienia o zagrożeniu były przesadzone.
Gumiś
Bez historii jesteśmy nikim,nikt o nas nie będzie pamiętał,przeminiemy jak pora roku........

sobieray-3
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6908
Rejestracja: 21 sie 2008, o 10:11
Lokalizacja: Woj.Rozdarte Prosną
Kontakt:

Post autor: sobieray-3 » 24 lut 2010, o 19:34

Gumiś pisze:Ostatnio buszując po necie natknąłem się na oto taki plan,wie ktoś coś więcej na ten temat???

Obrazek
A ja buszując natrafiłem na starą widokówkę, której nadawczynią była p.T.Schrajerowa -współwłaścicielka wtedy kamienicy - tej z lewej, obok której miałby być zlokalizowany wylot ulicy biegnacej od Parczewskiego przez wyspę Słodoa do Koprnika ( pewnie ,,pościanie'' MOZK?) :

Obrazek
,, Najłatwiej niszczyć. Trudniej zachować to, co godne zachowania.''
Wisława Szymborska

K-man
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 8834
Rejestracja: 5 lis 2007, o 22:17
Lokalizacja: Rypinek Kalisz Wielkopolska Wschodnia

Post autor: K-man » 24 lut 2010, o 23:40

Ten plan powstał chyba w chorym umyśle.
Wolne Miasto Jego Królewskiej Mości i Rzeczypospolitej Kalisz

Awatar użytkownika
Gumiś
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6834
Rejestracja: 23 mar 2008, o 22:41
Lokalizacja: Tylko Kalisz
Kontakt:

Post autor: Gumiś » 9 mar 2010, o 10:03

Coś się zaczyna dziać w temacie,ale na ile poważnie to czas pokaże.

http://www.rc.fm/polityczne/mosty-do-remontu.html
Gumiś
Bez historii jesteśmy nikim,nikt o nas nie będzie pamiętał,przeminiemy jak pora roku........

ODPOWIEDZ