Ciekawy artykuł.....kilku rzeczy można się dowiedzieć.....
Czy miasto Kalisz, położone nad brzegami rzeki Prosny, można nazwać „Wenecją północy” albo „St. Petersburgiem Południa”? Odpowiedż spróbujmy odnależć, wybierając się na długi spacer brzegami Prosny, jej kanałów i dopływów - pierwsza część opowieści o kaliskich mostach, autorstwa Andrzeja Drewicza i Krzysztofa Włoszczyńskiego.
Zgodnie z biegiem Prosny wpływamy do Kalisza szeroką, leniwą rzeką od strony Żydowa. Pierwszym napotkanym mostem jest most w Piwonicach. Istniał on w tym miejscu jeszcze na długo przed II wojną światową. Obecnie stary, wysłużony most zastąpiono nowym - z charakterystycznymi łukami, który dla ruchu kołowego do użytku oddano wiosną 2011 roku.
Kolejna budowla to mierzący 125 metrów most kolejowy, noszący miano najdłuższego mostu w mieście. Ta stalowa, wysoko zawieszona nad lustrem wody konstrukcja powstała w roku 1902, podczas budowy kolei warszawsko-kaliskiej. Pierwotnie jednotorowy z szerokim „rosyjskim” torem, niszczony podczas obu wojen światowych, kilkukrotnie przebudowywany i modernizowany, służy do dnia dzisiejszego umożliwiając przeprawę kolejową przez Prosnę.
Płynąc dalej z leniwym nurtem rzeki trafimy na jeden z najnowszych kaliskich mostów, most św. Wojciecha. Przerzucono go nad nurtem rzeki w latach 2002-2003, podczas budowy Trasy Bursztynowej. Ta wsparta na dwóch parach wbitych w dno Prosny filarów konstrukcja jest najdłuższym mostem drogowym Kalisza i mierzy ponad 100 metrów.
Po przepłynięciu pod mostem św. Wojciecha, na wysokości przystani KTW „staniemy na rozdrożu”, gdzie Prosna rozwidla się na nurt główny oraz dwa kanały: Bernardyński i Rypinkowski. Obierając nurt główny rzeki dotrzemy w okolice placu Wojciecha Bogusławskiego, przy którym znajduje się most Teatralny, zwany też Parkowym. Pierwszy most powstał tu w roku 1800 i był związany z rozbudową w Kaliszu reprezentacyjnej ulicy, Alei Luizy (dzisiejszej Alei Wolności) i połączeniu jej z parkiem.
Przepływając pod mostem teatralnym, nie sposób nie wspomnieć o mostkach znajdujących się w Parku Miejskim. W latach siedemdziesiątych XIX wieku dokonano tu zmiany przebiegu odgałęzienia Prosny, zastępując malowniczo wijącą się odnogę, biegnącym prosto kanałem. Woda z Prosny wpływa do niego poprzez przepust umiejscowiony vis a vis teatru. Wędrując po parku wzdłuż kanału natrafimy na dwa mostki: betonowy oraz drewniany znajdujące się pomiędzy zabudowaniami Kaliskiego Towarzystwa Wioślarskiego a budynkiem przedszkola (dawnej hydropatii). Trzeci, drewniany, znajduje się bezpośrednio w sąsiedztwie przedszkola a ostatni, również drewniany mostek, przerzucono przez kanał na wysokości ulicy Niecałej, tuż przed małym sztucznym stawem.
Z rozbudową Alei Luizy związany jest też kolejny most na Prośnie. W roku 1800 na wysokości sądu, drewnianym mostem Trybunalskim, połączono ulicę Sukienniczą z Aleją Luizy. Ponad sto lat póżniej, w roku 1909, przez rzekę przerzucono most kratownicowy o stalowej, nitowanej konstrukcji. Z zachowanej na przyczółku od strony Pałacu Ślubów (obecnie Villa Calisia), żeliwnej płyty erekcyjnej możemy się dowiedzieć, że jego projektantem był architekt miejski A. Herman.
Tuż za mostem trybunalskim znajduje się jaz z kładką. Od wieków spiętrzano tu wody Prosny, najpierw dla młyna miejskiego, następnie w XIX wieku dla folusza Repphana, a w okresie międzywojennym dla elektrowni miejskiej. W latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku na fundamentach przedwojennej elektrowni rozpoczęto wznoszenie nowego budynku elektrowni. Oddana do użytku w 2000 roku Mała Elektrownia Wodna będąca własnością państwa Malickich, nawiązuje do odwiecznych tradycji związanych z zagospodarowaniem nurtu Prosny.
Około 150 m za elektrownią wodną znajduje się most kamienny, najbardziej znany i najstarszy z kaliskich mostów. W tym miejscu do początku XIX wieku za przeprawę przez Prosnę służył najpierw most zwodzony, póżniej stały, drewniany zwany „Młyńskim”. Wiosną 1824 pod okiem autora projektu Franciszka Reinsteina rozpoczęto budowę nowego, 23 metrowego mostu. W balustradzie umieszczono dwie tablice: pierwsza ozdobiona jest herbem miasta, druga zaś łacińską inskrypcją: „Obywatele kaliscy pragną, aby most ten kosztem publicznym miasta wystawiony, w marcu 1824 rozpoczęty, a w sierpniu 1825 roku pod imieniem najjaśniejszego Aleksandra I, cesarza i króla, ojca ojczyzny i opiekuna miasta tego ukończony, był dla potomnych świadkiem ich wdzięczności i przywiązania”. Początkowo most nosił, z wiadomych przyczyn, nazwę „Aleksandryjski”. Z racji użytego budulca potocznie jednak nazywano go „Kamiennym”, a nazwa ta przetrwała do obecnych czasów.
Płynąc dalej nurtem rzeki dotrzemy w okolice ulicy Chopina. Znajdujący się tu most, powstał po II wojnie światowej, podczas rozbudowy tej przemysłowej ulicy i połączeniu jej z ulicą Kościuszki. Wcześniejsza przeprawa przez Prosnę miała miejsce na wysokości ulicy Ciasnej i Towarowej, a łączyła je drewniana konstrukcja wzniesiona w 1906 roku. Nieistniejący dziś most, zwany potocznie mostem Meissnera, służył mieszkańcom Kalisza do lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku i pozostał po nim dobrze zachowany przyczółek od strony ul. Ciasnej.
Kolejny most to konstrukcja na Alei Wojska Polskiego. Powstał on podczas budowy obwodnicy miasta, jakim kiedyś Aleja Wojska Polskiego niewątpliwie była. Most został oddany do użytku w grudniu 1975 roku. Ostatnim mostem na Prośnie w Kaliszu jest most na ul. Piłsudskiego. Pobudowany został podczas wytyczania kolejnej obwodnicy miasta w latach 90-tych ubiegłego wieku.
Między tymi dwoma mostami, znajduje się piesza przeprawa przez Prosnę, łącząca ulice: Szewską z Wodną. Mostek, początkowo drewniany, pod koniec XX wieku zastąpiony został betonową, wygodną kładką, którą codziennie na lekcje podążać mogą uczniowie licznych szkół zgromadzonych w obrębie ul. Wodnej i Al. Wojska Polskiego.
Tuż przed mostkiem na ul. Szewskiej znajduje swoje ujście do Prosny mała rzeczka Krępica przepływająca przez osiedla: Ogrody oraz Korczak. Popularna w Kaliszu „Struga”, wpływa do Prosny przepustem pod ulicą Sadową. Na terenie dzielnicy Ogrody odnajdziemy dwa mostki nad Krępicą. Pierwszy to mostek na Ogrodowej, drugi to, umożliwiający przeprawę przez rzeczkę, mostek na ulicy Poznańskiej. W roku 2000 w rejonie osiedla Korczak uporządkowano tereny nad Krępicą, tworząc nad jej malowniczymi brzegami mały park, w którym również znajduje się betonowy mostek. Dalej, w terenie już mało dostępnym „Struga” przepływa pokażnym rozmiarów przepustem pod ulicą Stańczukowskiego, a idąc w górę jej nurtu dotrzemy w okolicę wsi Dobrzec.
http://www.d-w.pl/fotorelacja/mosty-kaliskie-cz-i.html
CDN.....