DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

Już niedługo zobaczymy w Kaliszu...
satori
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 387
Rejestracja: 11 sty 2009, o 20:11

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

Nieprzeczytany post autor: satori » 20 maja 2017, o 20:08

http://www.faktykaliskie.pl/wiadomosci/spoleczne/jest-nowa-koncepcja-przebiegu-krajowej-25,1296.html pisze:Kolejnym i najpoważniejszym argumentem, który każe rozpatrywać wersję trzecią jest fakt, że tylko ona pozwoli zmniejszyć liczbę samochodów wjeżdżających do miasta każdej doby. – Ta droga to życiodajna oś biegnąca przez całą Aglomerację Kalisko – Ostrowską.
Dziennikarz który łyknął jak pelikan ten bełkot powinien zastanowić się nad istotą zawodu. To wygląda jak komunikat agencji PR-owej... A może chodzi głównie od kilkanaście lub kilkadziesiąt złotych od materiału..? A nie od jego jakości..? więc po co się wysilać..? Oczywiście mogę się mylić...
Ostatnio zmieniony 20 maja 2017, o 22:18 przez satori, łącznie zmieniany 1 raz.
TAK DLA Szybkiej Kolei w Kaliszu i CPK!
Mapka DK25 + KDP

kaczorkalisz
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1873
Rejestracja: 31 mar 2009, o 14:47
Lokalizacja: XXV lecia

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

Nieprzeczytany post autor: kaczorkalisz » 20 maja 2017, o 21:40

jesli puszcza ta trase w tak duzej odleglosci od Kalisza to masakra. Stracimy wazna krajowa droge, nasze tereny stana sie mniej atrakcyjne. PORAZKA

Awatar użytkownika
Marcin_ze_Zbierska
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 5
Rejestracja: 11 maja 2017, o 20:31
Lokalizacja: Zbiersk-Cukrownia

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

Nieprzeczytany post autor: Marcin_ze_Zbierska » 20 maja 2017, o 22:12

kaczorkalisz pisze:jesli puszcza ta trase w tak duzej odleglosci od Kalisza to masakra. Stracimy wazna krajowa droge, nasze tereny stana sie mniej atrakcyjne. PORAZKA
Ale zwróć uwagę, że kiedyś Kalisz może się rozrosnąć, jeśli trend przyrostu się odwróci. I co eska pójdzie między domkami jednorodzinnymi?

Dawiol
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 36
Rejestracja: 20 lut 2017, o 17:45

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

Nieprzeczytany post autor: Dawiol » 20 maja 2017, o 22:14

To nie można tego sensownie od razu zrobić jako obwodnicę ?

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2509
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

Nieprzeczytany post autor: jp » 20 maja 2017, o 23:15

Marcin_ze_Zbierska pisze:
kaczorkalisz pisze:jesli puszcza ta trase w tak duzej odleglosci od Kalisza to masakra. Stracimy wazna krajowa droge, nasze tereny stana sie mniej atrakcyjne. PORAZKA
Ale zwróć uwagę, że kiedyś Kalisz może się rozrosnąć, jeśli trend przyrostu się odwróci. I co eska pójdzie między domkami jednorodzinnymi?
A jeśli Kalisz rozrośnie się aż do Gołuchowa albo jeszcze dalej do Pleszewa? Może zapobiegawczo puśćmy obwodnice Kalisza pod Pleszewem ? A co będzie jak Pleszew się rozrośnie ? :lol:

Po to właśnie wcześniej wyznacza się szeroki pas drogowy w szczerym polu, żeby nie budować tam domków! Nie ma też przeszkód, żeby w przyszłości tereny zurbanizowane dzieliła droga. W dużych miastach jest to normalne, np. S8 we Wrocławiu.

Twierdzenie, że odsunięcie obwodnicy pozwoli zmniejszyć liczbę samochodów wjeżdżających do miasta jest nieporozumieniem. Będzie akurat odwrotnie!
W przypadku odsunięcia obwodnicy wyeliminujemy tylko ruch tranzytowy i to nawet nie cały.
Kalisz jest głównym ośrodkiem leżącym przy DK 25. W związku z tym dla dużej części pojazdów (w tym tirów) korzystających z DK25, Kalisz wraz z okolicami jest docelowym miejscem podróży i transportu. Pojazdy, które w przypadku korzystniejszego (bliższego) przebiegu mogłyby zostać skierowane na obwodnicę, w przypadku wariantu pozamiejskiego nadal będą rozjeżdżały ulice wewnątrz miasta. O wykorzystaniu obwodnicy dla ruchu lokalnego możemy zapomnieć.

Jeśli zostanie wybrany wariant z przebiegiem poza Kaliszem, proponuję zmienić tytuł wątku na: DK25 Ostrów-Konin i przenieść do działu „Inwestycje w regionie” :(

Awatar użytkownika
jasiek20
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 7143
Rejestracja: 3 kwie 2009, o 13:08
Lokalizacja: Kalisz/Wrocław/Warszawa

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

Nieprzeczytany post autor: jasiek20 » 21 maja 2017, o 08:44

Najbardziej istotne argumenty zostały już tutaj użyte i chyba każdy, komu zależy na tym mieście jest za wariantem bardziej kaliskim.

Mam propozycje. Napiszmy wspólnie list otwarty (bazując na argumentach naszych forumowiczów z ostatnich stron) i porozsyłajmy go do kaliskich redakcji (rc, calisia, fakty, kalisz.naszemiasto). Na różne fanpage o Kaliszu. Następnie już bardziej oficjalne pismo skierujmy do władz naszego miasta jak i do parlamentarzystów z naszego regionu.
"To pięknie, gdy człowiek jest dumny ze swego miasta, lecz jeszcze piękniej, gdy miasto może być z niego dumne".

— Abraham Lincoln

Awatar użytkownika
Anto
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 422
Rejestracja: 1 cze 2011, o 23:08
Lokalizacja: Rypinek/Piwonice

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

Nieprzeczytany post autor: Anto » 21 maja 2017, o 10:03

Pomysł świetny i jak najbardziej zasadny.

Słowa "to nie jest dk25 ostrów-kalisz-konin tylko dk25 ostrów-konin z pominięciem Kalisza" najbardziej mnie ujęły i chyba w skrocie najlepiej obrazują ta sytuacje.

kaczorkalisz
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1873
Rejestracja: 31 mar 2009, o 14:47
Lokalizacja: XXV lecia

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

Nieprzeczytany post autor: kaczorkalisz » 21 maja 2017, o 10:06

dokladnie mowicie ze calkowicie to nie wyelimuje ruchu ciezarowych samochodow. Duzo aut ciezarowych przeciez dojezdza do rejonu Wroclawska/Obozowa. I samochod jadacy do Konina bedzie jechal przez Pleszew zeby dostac sie na Wroclawska? Bedzie bil sie przez Kalisz. Jakby byla obwodnica po starych planach z wezlem przy Castoramie to na pewno wybralby ta trase.

Nasze wladze wola wydawac miliony na Stadiony (choc uwazam ze tez sie przyda) niz na dobra inwestycje drogowa.

Obecna wladza nie zrobila zadnej powaznej inwestycji drogowej. ZADNEJ. Na wszystko rozkladaja rece. Na przedluzenie Trasy Bursztynowaj boja sie mieszkancow, na obwodnice nie ma kasy i dodatkowo skladaja takie wnioski o dofinansowanie ze sa na ostatnich miejscach.

Pawel
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2938
Rejestracja: 13 kwie 2006, o 21:48

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

Nieprzeczytany post autor: Pawel » 21 maja 2017, o 20:39

Niestety w tym przypadku nie ma dobrego rozwiązania.Przebieg 25 w granicach miasta może oznaczać, że to Kalisz poniesie koszty budowy a tylko odcinek do Poznańskiej to ponad 100 milionów.Kolejny w kierunku Konina będzie jeszcze droższy bo trzeba wybudować dwa mosty.Przejście z drogą klasy GP pomiędzy Kościołem na Dobrzecu a blokami też nie jest najszczęśliwsze.

Natomiast wariant "poza miastem" pozostawia nam niedokończony węzeł ale tranzyt mamy wyrzucony daleko poza miasto a obwodnica nic nas nie kosztuje.Budowa łącznika Casotorama - Poznańska nie miałaby wtedy większego sensu.

Trzeba szukać bardziej korzystnego dla Kalisza wariantu.

kaliszanin2
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3663
Rejestracja: 20 kwie 2006, o 12:47

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

Nieprzeczytany post autor: kaliszanin2 » 21 maja 2017, o 21:39

Trzeba zabiegać o podniesienie do klasy "S" na kaliskim odcinku (nawet nie na całym, a tylko od Castoramy). Inne warianty są nie do przyjęcia. Jesteśmy jednym z nielicznych miast stutysięcznych i b. wojewódzkich bez dostępu do S, więc to powinna być rekompensata.

satori
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 387
Rejestracja: 11 sty 2009, o 20:11

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

Nieprzeczytany post autor: satori » 21 maja 2017, o 21:51

kaliszanin2 pisze:Trzeba zabiegać o podniesienie do klasy "S" na kaliskim odcinku (nawet nie na całym, a tylko od Castoramy). Inne warianty są nie do przyjęcia. Jesteśmy jednym z nielicznych miast stutysięcznych i b. wojewódzkich bez dostępu do S, więc to powinna być rekompensata.
Gdzieś czytałem o jakimś mieście który preferował GP nad S
Argumenty był mniej więcej takie:
- na S są wyższe wymagania techniczne co do samej drogi ale i infrastruktury typu zjazdy/wjazdy
- same zjazdy/wiazdy nie mogą być zbyt często
- za przejazdy S-ką może być pobierana opłata

S-ka technicznie mogłaby wymagać dużo więcej miejskiego terenu. A miasto chyba nie ma na wykup...

Na początek próbowałbym się dowiedzieć dlaczego miasto ponoć chce wariantu najbardziej odsuniętego od miasta...
Potem S-ka.

Poza raczej nieudolnymi urzędnikami kaliskimi są ludzie kompetentni z Transprojekt Gdański i GDDKiA. To nie pierwsza ich miejska obwodnica... Trochę wiary w nich. W sumie to droga będzie oddana do użytku około 2025...
TAK DLA Szybkiej Kolei w Kaliszu i CPK!
Mapka DK25 + KDP

Awatar użytkownika
Anto
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 422
Rejestracja: 1 cze 2011, o 23:08
Lokalizacja: Rypinek/Piwonice

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

Nieprzeczytany post autor: Anto » 21 maja 2017, o 22:54

satori pisze:Trochę wiary w nich. W sumie to droga będzie oddana do użytku około 2025...
Ale na zrobienie projektu i przyklepanie wszystkiego mają chyba jeszcze półtora roku nie?

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2509
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

Nieprzeczytany post autor: jp » 21 maja 2017, o 23:12

Problemem jest nie tylko odległość obwodnicy od miasta. Najbardziej przeraża mnie świadomość, że w przypadku wyboru nowego przebiegu, istniejąca już obwodnica Skalmierzyc może nie doczekać się dobudowy drugiej jezdni. A przecież obwodnica Skalmierzyc jest i zawsze już będzie główną drogą prowadzącą do Kalisza od strony Ostrowa.
Nie do przyjęcia jest, żeby droga między Ostrowem i Kaliszem na odcinku od Ociąża/Skalmierzyc do Castoramy pozostała jednojezdniową!

Wariant omijający miasto byłby do przyjęcia, gdyby równolegle z jego realizacją rozbudować o drugą jezdnię istniejącą obwodnicę Skalmierzyc oraz przedłużyć ją do ul. Poznańskiej. Poznańską też warto rozbudować do węzła z DK 25 w Kościelnej Wsi. Węzeł w Kościelnej Wsi na szczęście wyznaczono od strony Kalisza. Jeśli ktoś mnie przekona, że wybór wariantu pozamiejskiego nie przeszkodzi realizacji ww. inwestycji w najbliższych latach, jestem gotów odszczekać, że wariant omijający węzeł przy Castoramie jest dla miasta bardzo niekorzystny.

tomash
Site Admin
Site Admin
Posty: 1886
Rejestracja: 25 lis 2005, o 17:23
Lokalizacja: Kalisz

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

Nieprzeczytany post autor: tomash » 21 maja 2017, o 23:29

http://bip.kalisz.pl/ogloszenia/os/wsrk2604.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

www.kaldron.pl - Film i fotografia z lotu ptaka
www.kameranabudowie.pl - Filmy z budowy

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2509
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

Nieprzeczytany post autor: jp » 21 maja 2017, o 23:35

Pawel pisze:Niestety w tym przypadku nie ma dobrego rozwiązania.Przebieg 25 w granicach miasta może oznaczać, że to Kalisz poniesie koszty budowy a tylko odcinek do Poznańskiej to ponad 100 milionów.Kolejny w kierunku Konina będzie jeszcze droższy bo trzeba wybudować dwa mosty.Przejście z drogą klasy GP pomiędzy Kościołem na Dobrzecu a blokami też nie jest najszczęśliwsze.

Natomiast wariant "poza miastem" pozostawia nam niedokończony węzeł ale tranzyt mamy wyrzucony daleko poza miasto a obwodnica nic nas nie kosztuje.Budowa łącznika Casotorama - Poznańska nie miałaby wtedy większego sensu.

Trzeba szukać bardziej korzystnego dla Kalisza wariantu.
Pozostawienie urwanej obwodnicy przy Castoramie też jest fatalne. Pojazdy, które mogłyby korzystać z obwodnicy w wariancie przebiegu przez węzeł przy Castoramie, w przypadku jego ominięcia nadal będą jeździć przez al. WP i ul. Podmiejską! Pierwszy przykład z brzegu: tiry do Panattoni od strony Konina, Poznania, Wrześni, Turku...
Ostatnio zmieniony 22 maja 2017, o 00:04 przez jp, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
milo
Moderator
Moderator
Posty: 5400
Rejestracja: 24 lis 2008, o 02:30

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

Nieprzeczytany post autor: milo » 21 maja 2017, o 23:54

satori pisze: Gdzieś czytałem o jakimś mieście który preferował GP nad S
Argumenty był mniej więcej takie:
- na S są wyższe wymagania techniczne co do samej drogi ale i infrastruktury typu zjazdy/wjazdy
- same zjazdy/wiazdy nie mogą być zbyt często
- za przejazdy S-ką może być pobierana opłata
Wjazdy na odcinkach miejskich mogą być często, przynajmniej wystarczająco na potrzeby kaliskie.
Wymagania techniczne są wyższe ale niewiele w stosunku do planowanej tu GP 2x2.
Co do opłat to jest to słaby argument z 2 powodów.
1/ miejskie odcinki autostradowe np. A2 w Poznaniu czy A8 we Wrocławiu są darmowe.
2/ wprowadzenie opłat na S-kach wymagałoby zmian prawnych, ale głównie sporych inwestycji w PPO lub system elektroniczny. W razie takiej sytuacji nie ma przeszkód by wprowadzić opłaty za niektóre GP 2x2.
"Ani chwili przerwy w rozwoju Ostrowa."
autor anonimowy

Awatar użytkownika
milo
Moderator
Moderator
Posty: 5400
Rejestracja: 24 lis 2008, o 02:30

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

Nieprzeczytany post autor: milo » 22 maja 2017, o 00:15

satori pisze:
milo pisze:Nikt nas nie dyma, sami się dymamy, informacje są niejawne i tyle tylko mogę powiedzieć.
milo coś rzucił zostawiając pole do wymyślania no i mamy festiwal :D

nie rozumiem też jak mogą być jakieś tajemnice wokół PUBLICZNEJ inwestycji za 1,1 miliarda zł.
milo, kiedy będą jawne i dlaczego są niejawne? niejawne bo co? jakiś urzędnik ma dacze na trasach bliżej miasta? :lol:

milo, miej litość napisz chociaż na PW!
Nie chodzi mi o dacze w przebiegu drogi, raczej nie ma takiego problemu.
Chodzi o skandaliczne podejście do tej publicznej inwestycji, największej od wielu lat, ze strony kaliskich władz/urzędników. Tyle mogę jedynie powiedzieć.
Na tej podstawie zresztą uważam, że wszelkie bajania o "niszczeniu" kalisza przez "górę", Poznań czy kogo tam wymyślają kaliskie media, a decydenci to potwierdzają mrugajac okiem do nas mieszkańców, są wymysłem, który ma usprawiedliwić własne błędy i po prostu lenistwo ze strony rządzących Kaliszem.

Kolejna żenada to są kaliskie media - zauważcie że my analizujemy warianty na podstawie jednej niewyraźne fotki...
"Ani chwili przerwy w rozwoju Ostrowa."
autor anonimowy

Awatar użytkownika
milo
Moderator
Moderator
Posty: 5400
Rejestracja: 24 lis 2008, o 02:30

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

Nieprzeczytany post autor: milo » 22 maja 2017, o 00:44

Pawel pisze:Niestety w tym przypadku nie ma dobrego rozwiązania.Przebieg 25 w granicach miasta może oznaczać, że to Kalisz poniesie koszty budowy a tylko odcinek do Poznańskiej to ponad 100 milionów.Kolejny w kierunku Konina będzie jeszcze droższy bo trzeba wybudować dwa mosty.Przejście z drogą klasy GP pomiędzy Kościołem na Dobrzecu a blokami też nie jest najszczęśliwsze.

Natomiast wariant "poza miastem" pozostawia nam niedokończony węzeł ale tranzyt mamy wyrzucony daleko poza miasto a obwodnica nic nas nie kosztuje.Budowa łącznika Casotorama - Poznańska nie miałaby wtedy większego sensu.

Trzeba szukać bardziej korzystnego dla Kalisza wariantu.
Pawle, argumenty ekonomiczne zawsze trzeba brać pod uwagę, tylko że wersja która nakreśliłes jest tylko częścią prawdy.

Przebieg w granicach miasta nie oznacza , że Kalisz ma zbudować ten fragment drogi w całości ze swoich środków, lecz ma dołożyć własne środki do dofinansowania.
Oczywiście "sukcesy" naszych władz w uzyskiwaniu dofinansowania na inwestycje drogowe są powszechnie znane :lol: , lecz w tej sytuacji uzyskanie maksymalnego dopuszczalnego dofinansowania w wys 85 % jest w zasięgu ręki. Bez odcinka kaliskiego przebudowa DK25 traci bowiem swój sens, a budowa odcinków kaliskich wpisuje się w program centralny i inwestycje GDDKIA. To oznacza, że nie mówimy już o setkach mln zł ale o dziesiątkach. Suma nadal spora i należałoby dalej kombinować jak ja pomniejszyć, choćby próbując zrobić tu fragment S.
Nawiasem mówiąc władze Kalisza uznały, że dofinansowanie do budowy komendy policji w kwocie 10 mln zł ( 20 % wartości inwestycji ) jest słuszne i stać nas na to, dochodzą słuchy że i więzienie będziemy współfinansować, oby się nie okazało że i do tej obwodnicy poza granicami miasta musimy trochę dorzucić.

Należy też wziąć pod uwagę koszty dróg dojazdowych do zaplanowanych poza miastem węzłów, tych bowiem GDDKIA nam nie zbuduje oraz użyteczność tych węzłów dla mieszkancow w kontekscie zmniejszenia ruchu w mieście.
"Ani chwili przerwy w rozwoju Ostrowa."
autor anonimowy

Awatar użytkownika
milo
Moderator
Moderator
Posty: 5400
Rejestracja: 24 lis 2008, o 02:30

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

Nieprzeczytany post autor: milo » 22 maja 2017, o 01:29

W wersji popieranej przez Kalisz mamy 3 węzły w okolicy, z tego najbliższy jest węzeł w Kościelnej Wsi i on będzie węzłem najważniejszym .
Węzeł w Skalmierzycach-Ociążu będzie użyteczny tylko dla mieszkańców południowej części Kalisza udajacych się w kierunku Ostrowa. Trudno przypuszczać, żeby mieszkaniec Dobrzeca udający się w kierunku Konina jechał do Skalmierzyc by tam wjechać na obwodnicę.
Węzeł na północ od Kokanina będzie użyteczny tylko dla mieszkańców północnej części Kalisza udających się w kierunku Konina. Gdyby chciał pojechać w kierunku Ostrowa już z niego nie skorzysta.
Dlatego najbardziej oblegany będzie węzeł w KW, z niego skorzystają mieszkańcy południowej i centralnej części Kalisza udający się na Konin oraz mieszkańcy północnej i centralnej części Kalisza udający się na Ostrów.
Do tego węzła muszą dojechać ulicą Poznańską i ona będzie wymagała poszerzenia do 2x2 , również dlatego że ruch na Poznań ulegnie zwiększeniu po tym jak DK11 będzie coraz bardziej S11. Dziś na Poznań ruch rozkłada się bowiem na 2 drogi - DK11 i dw442.
Przebudować trzeba też co oczywiste rondo Solidarności.
Kolejne do przebudowy na 2x2 będą Podmiejska , Stanczukowskiego i Piłsudskiego - bez tego dojazd do węzła się zakorkuje. To samo należało by zrobić z Poznańską od WP do ronda Solidarności, lecz to jest technicznie niemożliwe i tu będzie wąskie gardło.
Te przebudowy będą kosztowne ( mosty ) i nie uzyskamy dużego dofinansowania. Mieszkańcy zaś będą mieli do pokonania dłuższą drogę miejskimi ulicami.

W wersji z węzłami w mieście tj. na Dobrzecu przy WP , na Poznańskiej koło nieczynnej stacji, na przecięciu Dw442 oraz na północ od Kokanina będziemy mieli inną sytuację, ruch nie skupi się w jednym miejscu.
Mieszkańcy południowej części Kalisza niezależnie czy będą udawać się na Konin czy na Ostrów wjadą na obwodnicę na "swoim" węźle na Dobrzecu. Centrum wjedzie na Poznańskiej, a północ Kalisza niezaleznie gdzie bedzie jechać - na węźle przy dw442 lub Kokaninie. Ruch dojazdowy do i z obwodnicy nie skumuluje się na Poznańskiej i w ciągu Podmiejska-Stanczukowskiego-Piłsudskiego. Być może nie byłaby potrzebna ich rozbudowa jak w wersji pierwszej, skoro wypadnie z tych ulic także tranzyt.
"Ani chwili przerwy w rozwoju Ostrowa."
autor anonimowy

Piob
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 208
Rejestracja: 6 lut 2016, o 20:28

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

Nieprzeczytany post autor: Piob » 22 maja 2017, o 08:53

Co to tego nieszczęsnego wariantu 3 wariantu. Czy władze miasta są naprawdę tak naiwne że np TIRy i cały ciężki ruch ze strefy ekonomicznej z Inwestorskie czy Zachodniej będą sie cofać 8 kilometrow do węzła w Ociążu i jechać dalej obwodnicą w kierunku Poznania czy Konina? Nie, pojadą WP, Podmiejską i Poznańską do węzła w Kościelnej Wsi, korki jak są tak zostaną.
A niestety miasta nigdy nie będziestac na samodzielną budowę odcinka obwodnicy z węzła Castorama do Poznańskiej, więc powinniśmy brać wariant który sfinansuje GDDKiA

ODPOWIEDZ