Kalisz - Powstanie nowoczesny ośrodek badawczy?
Uruchomienie Centrum Doskonałości Badań Kół Zębatych, to najnowszy pomysł Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Kaliszu.
Uczelnia zamierza stworzyć jeden z najnowocześniejszych w Europie ośrodków badawczych, zajmujących się kołami zębatymi produkowanymi przede wszystkim przez firmy z branży lotniczej i samochodowej. Oferta jest także skierowana do przedsiębiorstw działających w przemyśle maszynowym oraz zajmujących się przetwórstwem tworzyw sztucznych. Firmy oraz ośrodki naukowe z całej Europy będą mogły nie tylko korzystać z wyników badań, ale także kierować swoich pracowników na staż i praktyki do Kalisza.
Inwestycja szacowana jest na około 22-25 mln złotych.
- Na początku przyszłego roku chcemy złożyć wniosek o unijną
dotację na budowę centrum - mówi prof. Jan Chajda, rektor PWSZ w Kaliszu. - Jest to unikalne przedsięwzięcie w Europie. Dzięki temu będziemy mogli prowadzić badania wszelkich wyrobów. Zadaniem centrum będzie również kształcenie przyszłych pracowników naukowych. Projekt już powstaje w naszej szkole.
Przewiduje on wybudowanie nowoczesnego obiektu na terenie kampusu przy ulicy Poznańskiej. Miałby on również zostać wyposażony w najnowszą aparaturę. Z usług centrum mogą korzystać m.in. firmy zrzeszone w Wielkopolskim Klastrze Lotniczym - Pratt&Whitney, Vac Aero, Meyer Tool Poland oraz WSK "PZL-Kalisz". Niebawem ma dołączyć do nich znana amerykańska spółka Hamilton Sundstrand.
- W tej chwili zajmujemy się doskonaleniem technologii. Z chwilą powstania takiego centrum pojawiłaby się możliwość badania nowych konstrukcji - mówi Bogusław Sokołowski, dyrektor operacyjny Pratt& Whitney Kalisz. - Możliwość przeprowadzenia badań pozwoli zwiększyć naszą konkurencyjność. Powstanie centrum może również przyciągnąć do Kalisza kolejnych inwestorów.
Już teraz na potrzeby przyszłego centrum powstał kilkunastoosobowy zespół badawczo-naukowy. W jego skład wchodzą naukowcy Państwowej Wyższej Szkoły w Kaliszu, Instytutu Technologii Mechanicznej Politechniki Poznańskiej oraz Katedry Konstrukcji Maszyn Politechniki Rzeszowskiej.
No to inwestycja znowu ma szanse wrócić do realizowanych