Połączenie Trasy Stanczukowskiego z Szlakiem Bursztynowym

Czyli to, co jest budowane aktualnie w Kaliszu.
jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2509
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Re: Połączenie Trasy Stanczukowskiego z Szlakiem Bursztynowym

Nieprzeczytany post autor: jp » 25 mar 2024, o 22:28

wollny pisze:
25 mar 2024, o 07:59
...– samochód jest użytkowany w stopniu, wynikającym z przepustowości układu i pojemności parkingów ". Ale wiesz: "Kalisz jest specyficzny", "to że coś się udało w Honolulu to nie znaczy że uda się u nas" itp itd. :wink:
Czy Kalisz jest specyficzny pod względem użytkowania samochodu? Kiedyś utarło się przeświadczenie, że Kalisz jest miastem marketów i samochodów. Nie wiem jak jest obecnie ale kilka lat po otwarciu Amber porównywałem Kalisz z miastami podobnej wielkości i byliśmy mniej wiecej w połowie stawki, a dokładnie tylko nieco powyżej połowy.

Jeśli chodzi o przepustowość dróg i pojemność parkingów, to też nie wyróżniamy się na plus. Jedyne co wyraznie odróżnia Kalisz od większości podobnej wielkości miast i to in minus, to brak kompletnej obwodnicy śródmieścia, czyli właśnie połączenia TS ze Szlakiem Bursztynowym. Mało w którym mieście jest tak, że nie można ominąć śródmieścia z każdej strony drogą o większej przepustowości.

Ilość zaparkowanych na ulicach śródmieścia somochodów mogłaby wskazywać, że miejsc parkingowych jest więcej niż w innych miastach. Tutaj niektórzy pewnie się zdziwią ale jest ich niekiedy o wiele mniej i to nawet w porównaniu z miastami zachodniej części Europy . Fakt, że widać tam większą kulturę parkowania, mniej jest samochodów na uliczkach historycznych śródmieść i chodniki nie są tak pozastawiane autami ale z tego nie wynika, że pojemność parkingowa jest mniejsza. Jest wręcz przeciwnie. Dożo miejsc parkingowych znajduje się pod ziemią i w wielopoziomowych parkingach naziemnych. Są też parkingi na obrzeżach śródmieść.

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1768
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Połączenie Trasy Stanczukowskiego z Szlakiem Bursztynowym

Nieprzeczytany post autor: filip » 26 mar 2024, o 00:01

jp pisze:
25 mar 2024, o 22:28
Ilość zaparkowanych na ulicach śródmieścia somochodów mogłaby wskazywać, że miejsc parkingowych jest więcej niż w innych miastach. Tutaj niektórzy pewnie się zdziwią ale jest ich niekiedy o wiele mniej i to nawet w porównaniu z miastami zachodniej części Europy . Fakt, że widać tam większą kulturę parkowania, mniej jest samochodów na uliczkach historycznych śródmieść i chodniki nie są tak pozastawiane autami ale z tego nie wynika, że pojemność parkingowa jest mniejsza. Jest wręcz przeciwnie. Dożo miejsc parkingowych znajduje się pod ziemią i w wielopoziomowych parkingach naziemnych. Są też parkingi na obrzeżach śródmieść.
Do jakich ty miast porównujesz Kalisz? Bo jak sobie zerkniemy na miasta w NL (imho najlepiej zurbanizowany kawałek świata) to poza naprawdę, ale tak naprawdę naprawdę mocno rozbudowanymi obwodnicami (bardzo często autostradowymi) to generalnie mamy T30, uspokojony ruch, ciasne uliczki osiedlowe, garby, ulice rowerowe, woonerfy, buspasy, masę dróg i pasów rowerowych, a czasami wręcz tzw. strefowanie miasta (sektorowa organizacja ruchu)/filtry tranzytu i szereg innych rozwiązań mających na celu szykanowanie i gnębienie kierowców, pardon zmotoryzowanych. Parkowanie też jest znacznie bardziej cywilizowane, wzdłuż głównych ulic go często nie ma, dominuje przede wszystkim na osiedlach, są dobrze zaplanowane parkingi P+R, parkowanie jest równoległe, a nie skośne, czy prostopadle. Generalnie parkingi podziemne też jak najbardziej są, ale często są prywatne, więc miasto nie płaci horrendalnych pieniędzy za fanaberię (jak inaczej nazwać parking w centrum miasta?).
Czyli generalnie komunizm, getta 15-minutowe i prześladowanie kierowców w najlepsze. A co najlepsze w tym wszystkim oni dalej i dalej stopniowo (wiadomo, gotowana żaba) udoskonalają swoje rozwiązania, dosłownie Orłel 2137 i Holandii już nie ma.

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2509
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Re: Połączenie Trasy Stanczukowskiego z Szlakiem Bursztynowym

Nieprzeczytany post autor: jp » 26 mar 2024, o 17:31

filip pisze:
26 mar 2024, o 00:01
Do jakich ty miast porównujesz Kalisz?
Mam wymienić setke miast? :wink: Z pełną odpowiedzialnością podtrzymuje to co napisałem. Kalisz pod względem przepustowośći wcale nie odbiega in plus od średniej krajowej, czy europejskiej.
Na przepustowość układu drogowego składa się wiele czynników. To, że w Kaliszu znajdziesz ulice, które mogłyby być węższe, nie oznacza, że cały układ jest przeskalowany w stosunku do miast podobnej wielkości. Cały czas mówimy oczywiście o odniesieniu do średniej. Taka np. rozbudowa ul. Podmiejskiej o dodatkowe pasy też nie zmieniłaby drastycznie sytuacji. Ponieważ sumarycznie układ drogowy w tym konkretnym przypadku, w tej części miasta i tak byłby ubogi w porównaniu z innymi dzielnicami i innymi miastami. Wynika to ze specyfiki układu drogowego w tej czesci miasta. Pokazywałem to kiedyś na schemacie.
Innym specyficznym przykładem jest np. obciążona ponad miarę ruchem międzydzielnicowym ul. Sukiennicza. W innych miastach, ulica w sąsiedztwie Rynku, pełniłaby zupełnie inną funcję lub byłaby wyłączona z ruchu. No ale tak jak wspomniałem, specyfika sytuacji. Następną drogą po tej stronie ratusza jest dopiero Szlak Bursztynowy. Odległość olbrzymia w porównaniu z wiekszoscią miast, gdzie na takim dystansie znajduje się co najmniej kilka ulic. Dostrzegasz "subtelną" ;-) różnicę ?
Można oczywiście też znalezc przykłady skrajne w drugą stronę jak na tej wielkosci miasto. Np. czteropasmowa Górnośląska biegnąca niemal równolegle do al. WP.

A jeśli chodzi o ilość miejsc parkingowych, to przecież można pokusić się o wyliczenie współczynnika miejsc parkingowych na mieszkanie dla danego obszaru i zobaczylibyśmy jak to się ma do innych miast. W sródmieściu Kalisza na pewno będzie on bardzo niski. To, że w historycznym śródmieściu udaje się znalezc wolne miejsca wynika z tego, że mało kto już tam mieszka ;-)

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1768
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Połączenie Trasy Stanczukowskiego z Szlakiem Bursztynowym

Nieprzeczytany post autor: filip » 26 mar 2024, o 18:50

jp pisze:
26 mar 2024, o 17:31
Mam wymienić setke miast?
Wymień chociaż dziesięć miast, 50-250 tys. mieszk. Choć znając życie to już domyślam się z jakimi mi wyskoczysz. ;)
jp pisze:
26 mar 2024, o 17:31
Z pełną odpowiedzialnością podtrzymuje to co napisałem. Kalisz pod względem przepustowośći wcale nie odbiega in plus od średniej krajowej, czy europejskiej.
Na przepustowość układu drogowego składa się wiele czynników. To, że w Kaliszu znajdziesz ulice, które mogłyby być węższe, nie oznacza, że cały układ jest przeskalowany w stosunku do miast podobnej wielkości.
Oczywiście, że odbiega (tylko, że na minus, bo przeskalowany układ drogowy nie jest niczym na plus). Fakt faktem brakuje pewnych relacji, w zasadzie to głównie jednej, połączenia Szlaku Bursztynowego z Piłsudskiego co nie zmienia faktu, że wiele ulic ma zbyt wiele pasów, jest zbyt szeroka, autem w zasadzie to wszędzie bezproblemowo można wjechać i przekraczać prędkość. W takiej wersji jest to układ przeskalowany, zachęcający do jazdy samochodem po mieście, po prostu samochodocentryczny. Co nie znaczy, że nie da się stworzyć takiego układu, w którym konieczna byłaby rozbudowa całego ringu do 2x2/1x4, być może nawet z odcinkiem rondo Ptolemeusza-Solidarność (ale to tylko w ramach obecnej liczby mieszkańców co nie ukrywajmy, jest mało realne). Tylko pewnie wtedy, jakbym powiedział o innych rozwiązaniach w ramach tego układu to ile ja bym się tutaj nasłuchał ciekawych rzeczy (w zasadzie to naczytał). :)
jp pisze:
26 mar 2024, o 17:31
Innym specyficznym przykładem jest np. obciążona ponad miarę ruchem międzydzielnicowym ul. Sukiennicza. W innych miastach, ulica w sąsiedztwie Rynku, pełniłaby zupełnie inną funcję lub byłaby wyłączona z ruchu. No ale tak jak wspomniałem, specyfika sytuacji. Następną drogą po tej stronie ratusza jest dopiero Szlak Bursztynowy. Odległość olbrzymia w porównaniu z wiekszoscią miast, gdzie na takim dystansie znajduje się co najmniej kilka ulic. Dostrzegasz "subtelną" ;-) różnicę ?
A dostrzegasz tę subtelną różnice, że w ramach tych kilku ulic znajduję się tam zabudowa, a nie spory park?

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2509
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Re: Połączenie Trasy Stanczukowskiego z Szlakiem Bursztynowym

Nieprzeczytany post autor: jp » 26 mar 2024, o 20:11

Filipie, masz prawo mieć swoją wizję miasta ale pisząc, że układ drogowy jest przeskalowany, musisz określić odniesienie. Jeśli odniesieniem ma być twoje wyobrażenie jak miasto powinno wyglądać, to ja w tę dyskusję nie wchodzę.
Zauważ, że w tej dyskusji nie chodzi o to, czy dróg powinno być mniej czy więcej, czy parkingów jest za mało czy za dużo etc. Odniosłeś się do mojego postu, w którym napisałem, że Kalisz pod względem przepustowości układu drogowego i pojemności parkingów nie jest przeskalowany względem średniej, podkreślam średniej miast podobnej wielkości. Napisałem też, że w śródmieściu współczynnik miejsc parkingowych na mieszkanie jest nawet mniejszy od średniej dla miast podobnej wielkości. Nie chcę teraz rzucać danymi na pałę, bo nie pamiętam ale to przecież można z grubsza policzyć.
filip pisze:
26 mar 2024, o 18:50
A dostrzegasz tę subtelną różnice, że w ramach tych kilku ulic znajduję się tam zabudowa, a nie spory park?
W kontekście ruchu między dzielnicami (a o takim pisałem) nie ma znaczenia czy byłaby tam zabudowa, czy nie. Przy innym układzie, ruch międzydzielnicowy rozkłada się na wiekszą ilość ulic. Przy innym układzie, taką Sukienniczą to możnaby nawet z ruchu wyłączyć.

Awatar użytkownika
wollny
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1378
Rejestracja: 11 gru 2007, o 11:30
Lokalizacja: Kalisz

Re: Połączenie Trasy Stanczukowskiego z Szlakiem Bursztynowym

Nieprzeczytany post autor: wollny » 27 mar 2024, o 10:14

Mam taką naturę, że lubię odpowiadać anegdotami, więc... Kiedyś do Poznania przyjechał słynny duński urbanista Jan Gehl. Zorganizowano z nim spotkanie w Urzędzie Miasta Poznania, na które zaproszono wszystkich ludzi odpowiedzialnych za transport, mobilność itp. No i Janek opowiadał o spektakularnych zmianach, które zaszły (m.in. z jego udziałem) w Kopenhadze. Cała prezentacja poparta danymi, wykresami, zdjęciami trwała bez mała dwie godziny. Po zakończeniu głos zabrał jeden z dyrektorów zdm, który stwierdził że prezentacja owszem piękna, ale miasto Poznań ma inny charakter niż Kopenhaga, więc takich zmian się wprowadzić nie da.
No więc w Kaliszu jest tak samo. Takich zmian wprowadzić się nie da ;)

A co do meritum - rozumiem argumentację Pana Jarosława. Co prawda nie ma Pan żadnych danych na poparcie swoich tez - bo nie ma dostępnych statystyk miejsc postojowych (nawet nie ma ich liczby [sic!], nie mówiąc o zajętości itp itd) ani dotyczących potoków ruchu (bo takie dane, nawet jeśli są w zdm, to są szczątkowe). Ale w ogóle nie odnosi się Pan do tego co wcześniej przywoływałem, że powiększając objętość systemu "zaprasza" Pan kolejnych kierowców.
Niepusta separacja między dwoma rzeczami podstawowymi jest homomorficzna z trójwymiarową przestrzenią euklidesową, a więc pozwala określić odległości przestrzenne.

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2509
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Re: Połączenie Trasy Stanczukowskiego z Szlakiem Bursztynowym

Nieprzeczytany post autor: jp » 27 mar 2024, o 10:32

W Kaliszu można a nawet powinno się wprowadzić wiele zmian. Jeżeli o mnie chodzi, to nie mam oporów przed zmianami. Gdyby to ode mnie zależało, to niektóre mogłyby być nawet rewolucyjne :wink:

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1768
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Połączenie Trasy Stanczukowskiego z Szlakiem Bursztynowym

Nieprzeczytany post autor: filip » 27 mar 2024, o 11:56

jp pisze:
26 mar 2024, o 20:11
Filipie, masz prawo mieć swoją wizję miasta ale pisząc, że układ drogowy jest przeskalowany, musisz określić odniesienie. Jeśli odniesieniem ma być twoje wyobrażenie jak miasto powinno wyglądać, to ja w tę dyskusję nie wchodzę.
Odniesieniem może być chociażby Oksford, czyli miasto większe od Kalisza. Miasto okala obwodnica w przekroju 2x2 (jest jedno przewężenie, ale jest ono dość krótkie), częściowo bezkolizyjna. Obejmuje ona obszar 40 km kw. Wewnątrz tej obwodnicy nie ma ANI JEDNEJ drogi 2x2/1x4 ani innych dróg obwodowych.
jp pisze:
26 mar 2024, o 20:11
W kontekście ruchu między dzielnicami (a o takim pisałem) nie ma znaczenia czy byłaby tam zabudowa, czy nie. Przy innym układzie, ruch międzydzielnicowy rozkłada się na wiekszą ilość ulic. Przy innym układzie, taką Sukienniczą to możnaby nawet z ruchu wyłączyć.
Ruch międzydzielnicowy może pojechać sobie w innym miejscu, chociażby przez AWP lub Szlak Bursztynowy (wiem, dramat). Sukiennicza/Kolegialna powinna być tylko dla osób tam mieszkających i autobusów.

Tutaj przykładu z Utrechtu.
Samochodem:
utrecht 1.png
utrecht 1.png (893 KiB) Przejrzano 968 razy
Rowerem/pieszo:
utrecht 2.png
utrecht 2.png (726.59 KiB) Przejrzano 968 razy
wollny pisze:
27 mar 2024, o 10:14
(...) jeden z dyrektorów zdm, który stwierdził że prezentacja owszem piękna, ale miasto Poznań ma inny charakter niż Kopenhaga, więc takich zmian się wprowadzić nie da.
Dyrektor ZDM i wszystko jasne. Drogowców powinno trzymać się z dala od projektowania miast, najgorsza mentalność.

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2509
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Re: Połączenie Trasy Stanczukowskiego z Szlakiem Bursztynowym

Nieprzeczytany post autor: jp » 27 mar 2024, o 13:47

wollny pisze:
27 mar 2024, o 10:14
...Ale w ogóle nie odnosi się Pan do tego co wcześniej przywoływałem, że powiększając objętość systemu "zaprasza" Pan kolejnych kierowców.
Przecież to oczywiste, nigdy tego nie negowałem, dlatego się nie odnosiłem. Od lat wskazuję tylko wąskie gardła, które należy rozbudować (np. Podmiejska, Stanczukowskiego) lub uzupełnić układ (np. połączenie TB z TS)
Moim zdaniem Kalisz potrzebuje reorganizacji i przebudowy infry drogowej pod kątem zwiększenia roli transportu zbiorowego a nie zmniejszania jej objętości, bo wcale nie jest nadmierna. Względem innych miast oczywiście.

tomash
Site Admin
Site Admin
Posty: 1886
Rejestracja: 25 lis 2005, o 17:23
Lokalizacja: Kalisz

Re: Połączenie Trasy Stanczukowskiego z Szlakiem Bursztynowym

Nieprzeczytany post autor: tomash » 11 kwie 2024, o 21:25

sprzed 3 tygodni, teraz już tych budynków nie ma.
Załączniki
1-526.jpg
1-526.jpg (697.67 KiB) Przejrzano 604 razy
1-525.jpg
1-525.jpg (700.75 KiB) Przejrzano 604 razy
1-524.jpg
1-524.jpg (705.3 KiB) Przejrzano 604 razy
1-523.jpg
1-523.jpg (798.09 KiB) Przejrzano 604 razy
1-522.jpg
1-522.jpg (738.56 KiB) Przejrzano 604 razy
1-521.jpg
1-521.jpg (800.53 KiB) Przejrzano 604 razy
1-520.jpg
1-520.jpg (787.18 KiB) Przejrzano 604 razy
1-519.jpg
1-519.jpg (825.67 KiB) Przejrzano 604 razy
1-518.jpg
1-518.jpg (800.11 KiB) Przejrzano 604 razy

www.kaldron.pl - Film i fotografia z lotu ptaka
www.kameranabudowie.pl - Filmy z budowy

tomash
Site Admin
Site Admin
Posty: 1886
Rejestracja: 25 lis 2005, o 17:23
Lokalizacja: Kalisz

Re: Połączenie Trasy Stanczukowskiego z Szlakiem Bursztynowym

Nieprzeczytany post autor: tomash » 11 kwie 2024, o 22:12


www.kaldron.pl - Film i fotografia z lotu ptaka
www.kameranabudowie.pl - Filmy z budowy

ANewDay
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1945
Rejestracja: 12 lut 2006, o 12:10
Lokalizacja: xxxx

Re: Połączenie Trasy Stanczukowskiego z Szlakiem Bursztynowym

Nieprzeczytany post autor: ANewDay » 12 kwie 2024, o 01:04

az sie prosi o dalszy ciag

Mrowkojad
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 67
Rejestracja: 17 paź 2021, o 15:04

Re: Połączenie Trasy Stanczukowskiego z Szlakiem Bursztynowym

Nieprzeczytany post autor: Mrowkojad » 21 kwie 2024, o 21:01

Budowa 630 metrowego odcinka idzie pełną para , ja widać teren budowy całkowicie oczyszczony na ul. Moniuszki juz zaczynają kłaść kanalizację , i w gołym polu zaraz zaczną kłaść asfalt jak pójdą takim tempem , miasto pofatygować sie i wszystkim mieszkańcom wzdłuż moniuszki zrobiła nowe ogrodzenia swoja droga teraz padaka domy maja dosłownie dwa metry od ogrodzenia , oby skończyli przed końcem roku xd nie wie ktos po jakich cenach za metr miasto kupiło grunt od właścicieli działek
Załączniki
IMG_20240421_193637_465.jpg
IMG_20240421_193637_465.jpg (569.76 KiB) Przejrzano 212 razy
IMG_20240421_194037_347.jpg
IMG_20240421_194037_347.jpg (622.25 KiB) Przejrzano 212 razy
IMG_20240421_193516_950.jpg
IMG_20240421_193516_950.jpg (509.24 KiB) Przejrzano 212 razy
IMG_20240421_193615_788.jpg
IMG_20240421_193615_788.jpg (558.49 KiB) Przejrzano 212 razy
IMG_20240421_193615_788.jpg
IMG_20240421_193615_788.jpg (558.49 KiB) Przejrzano 212 razy
IMG_20240421_193651_429.jpg
IMG_20240421_193651_429.jpg (579.53 KiB) Przejrzano 212 razy
IMG_20240421_193849_222.jpg
IMG_20240421_193849_222.jpg (578.9 KiB) Przejrzano 212 razy
IMG_20240421_193523_153.jpg
IMG_20240421_193523_153.jpg (533.03 KiB) Przejrzano 212 razy
IMG_20240421_193554_282.jpg
IMG_20240421_193554_282.jpg (518.94 KiB) Przejrzano 212 razy
IMG_20240421_193510_732.jpg
IMG_20240421_193510_732.jpg (544.45 KiB) Przejrzano 212 razy
IMG_20240421_193440_260.jpg
IMG_20240421_193440_260.jpg (515.79 KiB) Przejrzano 212 razy
IMG_20240421_193745_104.jpg
IMG_20240421_193745_104.jpg (536.82 KiB) Przejrzano 212 razy
IMG_20240421_194020_339.jpg
IMG_20240421_194020_339.jpg (576.43 KiB) Przejrzano 212 razy
IMG_20240421_194023_170.jpg
IMG_20240421_194023_170.jpg (522.28 KiB) Przejrzano 212 razy
IMG_20240421_194039_959.jpg
IMG_20240421_194039_959.jpg (581.47 KiB) Przejrzano 212 razy

ODPOWIEDZ