Komunikacja Miejska w Kaliszu
Komunikacja Miejska w Kaliszu
Autorstwa Dawida i Pozbusa:
Volvo zwycięzca
Volvo zwycięzca - oczywiście mowa o autobusie z numerem 100, który od początku eksploatacji bił rekordy przebiegu za co trafił do oficjalnych reklamówek firmy VOLVO. Ostatnio padł kolejny rekord - 1 mln km Oto fragment tekstu o tym fakcie:
1 milion kilometrów. Taką trasę przebyło Volvo B10BLE użytkowane przez kaliskiego przewożnika - Kaliskie Linie Autobusowe - w ciągu 8 lat eksploatacji. To także pierwszy autobus miejski wyprodukowany we wrocławskiej fabryce Volvo, którego przebieg przekroczył 1 mln kilometrów. Volvo B10BLE to niskowejściowy (niska podłoga w pierwszych i środkowych drzwiach) autobus miejski. Rekordowy egzemplarz użytkowany przez KLA to jednocześnie pierwszy autobus 12-metrowy wyprodukowany w fabryce Volvo we Wrocławiu. Jego dostawa miała miejsce w grudniu 1996 r., zatem na przejechanie 1 mln kilometrów potrzebował nieco ponad 8 lat. Daje to średnią ok. 125 tys. km rocznie, znacznie więcej niż wynosi średni przebieg autobusów komunikacji miejskiej (ok. 80 000 km). Świadczy to o efektywnym wykorzystaniu autobusu przez przewożnika, a także o niezawodności autobusu i możliwości jego wykorzystywania praktycznie non-stop. Potwierdza to Piotr Bewziuk, kierownik ds. marketingu w KLA: „Autobus pracował codziennie przez wiele miesięcy, nawet w dniach obsługi technicznej. Przeprowadzono nawet miesięczną próbę maksymalnego wykorzystania autobusu. Okazało się, że jest możliwość, aby przy intensywnej eksploatacji przepracował ponad 700 godzin i przejechał ponad 16.000 kilometrów.” Kaliskie Volvo B10BLE rocznie przewozi około 250 tys. osób. Gazeta Dolnośląska, dodatek do Gazety Wyborczej pisała w dniu przekazania autobusu, 6 grudnia 1996 r.: „... Dla kaliskiego zakładu komunikacyjnego nabytek ten jest tak ważny, że kierowcami będą osoby wyłonione w konkursie. Mogli w nim startować pracownicy z przynajmniej pięcioletnim stażem w firmie, którzy tyle samo przejeżdzili bez wypadku i dbają o powierzone autobusy. Brano także pod uwagę miłą aparycję, kulturę osobistą, dobry stan zdrowia i dobrą prezencję w służbowym stroju. ...”. Od dnia zakupu autobus jest eksploatowany głównie przez dwóch kierowców: Edwarda Stawowskiego i Ryszarda Klimka.
Zdaniem Mirosława Gila, przedstawiciela serwisowego Volvo Polska Autobusy, to właśnie doświadczeniu kierowców i dbałości o pojazdy, autobus zawdzięcza dobry stan i wyjątkowo efektywną eksploatację. „Autobusy Volvo są bardzo wytrzymałe i niezawodne. Milion kilometrów przebiegu nie jest niczym szczególnym. Jednak nie odnotowano, aby autobus Volvo obsługujący linie komunikacji miejskiej wykonał taki przebieg w okresie zaledwie 8 lat. Żeby taki wynik osiągnąć trzeba przestrzegać kilku podstawowych zasad: regularnie przeprowadzać przeglądy, przeprowadzać codzienne kontrole stanu płynów, ogumienia itp., szybko usuwać ewentualne usterki, dbać o nie przeciążanie pojazdu i dostosowywać prędkość jazdy do warunków drogowych – pędzenie na dziurawej nawierzchni na pewno pojazdom nie służy. W KLA dba się o flotę. I to się przekłada póżniej na rekordowe przebiegi.” komentuje Mirosław Gil.
1 milion kilometrów. Taką trasę przebyło Volvo B10BLE użytkowane przez kaliskiego przewożnika - Kaliskie Linie Autobusowe - w ciągu 8 lat eksploatacji. To także pierwszy autobus miejski wyprodukowany we wrocławskiej fabryce Volvo, którego przebieg przekroczył 1 mln kilometrów. Volvo B10BLE to niskowejściowy (niska podłoga w pierwszych i środkowych drzwiach) autobus miejski. Rekordowy egzemplarz użytkowany przez KLA to jednocześnie pierwszy autobus 12-metrowy wyprodukowany w fabryce Volvo we Wrocławiu. Jego dostawa miała miejsce w grudniu 1996 r., zatem na przejechanie 1 mln kilometrów potrzebował nieco ponad 8 lat. Daje to średnią ok. 125 tys. km rocznie, znacznie więcej niż wynosi średni przebieg autobusów komunikacji miejskiej (ok. 80 000 km). Świadczy to o efektywnym wykorzystaniu autobusu przez przewożnika, a także o niezawodności autobusu i możliwości jego wykorzystywania praktycznie non-stop. Potwierdza to Piotr Bewziuk, kierownik ds. marketingu w KLA: „Autobus pracował codziennie przez wiele miesięcy, nawet w dniach obsługi technicznej. Przeprowadzono nawet miesięczną próbę maksymalnego wykorzystania autobusu. Okazało się, że jest możliwość, aby przy intensywnej eksploatacji przepracował ponad 700 godzin i przejechał ponad 16.000 kilometrów.” Kaliskie Volvo B10BLE rocznie przewozi około 250 tys. osób. Gazeta Dolnośląska, dodatek do Gazety Wyborczej pisała w dniu przekazania autobusu, 6 grudnia 1996 r.: „... Dla kaliskiego zakładu komunikacyjnego nabytek ten jest tak ważny, że kierowcami będą osoby wyłonione w konkursie. Mogli w nim startować pracownicy z przynajmniej pięcioletnim stażem w firmie, którzy tyle samo przejeżdzili bez wypadku i dbają o powierzone autobusy. Brano także pod uwagę miłą aparycję, kulturę osobistą, dobry stan zdrowia i dobrą prezencję w służbowym stroju. ...”. Od dnia zakupu autobus jest eksploatowany głównie przez dwóch kierowców: Edwarda Stawowskiego i Ryszarda Klimka.
Zdaniem Mirosława Gila, przedstawiciela serwisowego Volvo Polska Autobusy, to właśnie doświadczeniu kierowców i dbałości o pojazdy, autobus zawdzięcza dobry stan i wyjątkowo efektywną eksploatację. „Autobusy Volvo są bardzo wytrzymałe i niezawodne. Milion kilometrów przebiegu nie jest niczym szczególnym. Jednak nie odnotowano, aby autobus Volvo obsługujący linie komunikacji miejskiej wykonał taki przebieg w okresie zaledwie 8 lat. Żeby taki wynik osiągnąć trzeba przestrzegać kilku podstawowych zasad: regularnie przeprowadzać przeglądy, przeprowadzać codzienne kontrole stanu płynów, ogumienia itp., szybko usuwać ewentualne usterki, dbać o nie przeciążanie pojazdu i dostosowywać prędkość jazdy do warunków drogowych – pędzenie na dziurawej nawierzchni na pewno pojazdom nie służy. W KLA dba się o flotę. I to się przekłada póżniej na rekordowe przebiegi.” komentuje Mirosław Gil.
Odeszły ze służby
Zdjęcia - Dawid Frątczak
Jelcz PR110 #447 z MZK Kalisz na złomowisku we Wrocławiu (26.02.2003)
Jelcz PR110 #454 z MZK Kalisz na złomowisku we Wrocławiu (06.03.2003)
Jelcz PR110 #455 z MZK Kalisz na złomowisku we Wrocławiu (06.03.2003)
Jelcz PR110 #447 z MZK Kalisz na złomowisku we Wrocławiu (26.02.2003)
Jelcz PR110 #454 z MZK Kalisz na złomowisku we Wrocławiu (06.03.2003)
Jelcz PR110 #455 z MZK Kalisz na złomowisku we Wrocławiu (06.03.2003)