Strona 54 z 68

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

: 11 gru 2020, o 22:13
autor: Vocatont
Czyli o wariancie miejskim nie ma już mowy?

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

: 11 gru 2020, o 23:43
autor: Stanis
Zadaniem obwodnicy nie jest usprawnienie połączeń lokalnych, obwodnica ma wyprowadzić ruch tranzytowy z miasta.
Uważam, że wariant S proponowany przez burmistrza NS podraża tylko koszt budowy i późniejsze utrzymanie tej drogi. Trzeci dodatkowy węzeł nie ma sensu, jest to tylko rekompensata dla Gniazdowa, Boczkowa i Biskupic za utrudnienie połączenia z Kaliszem.
W wariancie Z krótszym o 300 m nie jest to dużo, ale w przeliczeniu na ilość przejeżdżających samochodów i lata, to uzbiera się pokaźna ilość CO2.
Ja bym poszedł jeszcze dalej i od węzła za Skalmierzycami 25 skierował na Wtórek by ominąć Ostrów.

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

: 12 gru 2020, o 15:48
autor: jp
Stanis pisze:
11 gru 2020, o 23:43
...Ja bym poszedł jeszcze dalej i od węzła za Skalmierzycami 25 skierował na Wtórek by ominąć Ostrów.
:lol: Wtedy 25 nie byłaby już drogą łączącą Kalisz z Ostrowem... Rozumiem, że chodzi o utrudnienie i tym samym zniechęcenie do poruszania się samochodem pomiędzy Kaliszem i Ostrowem ? :wink: Rozumiem, że można daleko chodzić, ale spacery na trasie z Kalisza do Ostrowa to wielu nie lada wyzwanie :lol:

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

: 12 gru 2020, o 15:55
autor: jasiek20
Stanis pisze:
11 gru 2020, o 23:43
Ja bym poszedł jeszcze dalej i od węzła za Skalmierzycami 25 skierował na Wtórek by ominąć Ostrów.
Odsuńmy drogę od Kalisza. Najlepiej niech powstanie od razu w okolicach Leszna 💪

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

: 12 gru 2020, o 16:23
autor: jp
Stanis pisze:
11 gru 2020, o 23:43
Zadaniem obwodnicy nie jest usprawnienie połączeń lokalnych, obwodnica ma wyprowadzić ruch tranzytowy z miasta.
A jeśli obwodnica wyprowadzająca ruch tranzytowy z miasta przy okazji może dodatkowo usprawnić połączenia lokalne, to zle ?
Czy w przypadku drogi nr 25 nie chodzi czasem także o usprawnienie ruchu na trasie Kalisz-Ostrów? Czy ruch na trasie Kalisz-Ostrów jest jeszcze ruchem lokalnym, czy może już nie? A jeśli lokalnym, to w jaki inny sposób go usprawnić, jeśli nie poprzez rozbudowę drogi nr 25?

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

: 12 gru 2020, o 17:08
autor: marekchelsea
Nie jestem zwolennikiem radnego PO D. G., ale tym razem jego wypowiedź jest adekwatna do tematu. Ale za to w komentarzu pod artykułem szambo wylał poseł PiS J. M., który reprezentuje nie wiadomo kogo... Interesy partyjne jak zawsze najważniejsze, dobro lokalne już nie...

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

: 12 gru 2020, o 18:31
autor: kaliszanin2
marekchelsea pisze:
12 gru 2020, o 17:08
Nie jestem zwolennikiem radnego PO D. G., ale tym razem jego wypowiedź jest adekwatna do tematu. Ale za to w komentarzu pod artykułem szambo wylał poseł PiS J. M.
A mógł siedzieć cicho. Tacy to się na kamieniu znajdują.

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

: 12 gru 2020, o 23:47
autor: satori
Stronami postępowania formalnie są tylko właściciel nieruchomości przez które projektuje się warianty przebiegu. Dlatego na konsultacje z mieszkańcami przedstawia się mapy ewidencyjne na podkładzie ortofotomapy z wyznaczonym pasem drogowym (często prezentując więcej niż 1 wersję węzła). Dlatego w ankiecie trzeba obowiązkowo podać "Gmina / Obręb / Nr działki" żeby można było odnieść punkt widzenia przedstawiony w ankiecie do konkretnego wariantu w konkretnym miejscu na gruncie. Byłoby dalece niesprawiedliwe gdyby głos kogoś kogo inwestycja bezpośrednio nie dotyczy (nie jest właścicielem zajętej w przyszłości nieruchomości lub w najbliższym sąsiedztwie) miał taką samą wagę jak kogoś np. z odległej dzielnicy czy nawet innej miejscowości...
Nie wiem czy D.G. nie wiedział o nieskuteczności ankiet ludzi "przypadkowych" czy wiedział ale chciał zaistnieć w temacie..

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

: 13 gru 2020, o 10:43
autor: kaliszanin2
Najbardziej zagadkowe jest, że nosiciele bardzo popularnego wśród kaliskich elit przekonania, że im dalej od drogi, tym lepiej, jakoś nie widzą związku swoich poglądów z galopującym upadkiem znaczenia naszego miasta.

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

: 13 gru 2020, o 20:46
autor: jp
Czas na podsumowanie. Mamy do wyboru 3 warianty, a praktycznie 2,5 :wink: Warianty miejskie są do siebie tak zbliżone, że należy traktować je jako jeden. Warianty pozamiejskie różnią się nieco bardziej. Można więc przyjąć, że mamy do wyboru 3 warianty, jeden miejski i dwa pozamiejskie (S i Z). Wiadomo, że wg oceny wielokryterialnej wygrał wariant pozamiejski. Myślę, że duży wpływ na taką ocenę miało niedoszacowanie znaczenia najważniejszego fragmentu drogi Ostrów-Konin, czyli odcinka aglomeracyjnego. Myślę, że niedoceniono znaczenia tego odcinka jako drogowego kręgosłupa AKO.
Pokuszę się więc o własną ocenę.
Dostosowanie trasy do kierunków przepływu pojazdów. Przy różnych przebiegach występować będą różnice w stopniu wykorzystania trasy. W przypadku wariantów S i Z natężenie ruchu powinno byc zbliżone, zaś w przypadku wariantu miejskiego wykorzystanie trasy byłoby dużu, dużo większe,
Oszczędność czasu podróży oraz koszt podróży. Chodzi o użytkowników, którzy zrezygnują z korzystania z nowej trasy ze wzgledu na nadkładanie drogi. W tym przypadku też wygrywa wariant miejski. Ruch, który w przypadku wariantu miejskiego obsługiwałaby obwodnica, w wariancie pozamiejskim pozostanie na istniejących przeciążonych arteriach typu ul. Podmiejska, al.WP, Stanczukowskiego, TB itp.
Ocena wpływu projektu na środowisko. Tutaj nie podejmuję się oceny.
Redukcja liczby wypadków Rozbudowa obwodnicy NS niewątpliwie poprawiłaby ten aspekt
Wpływ projektu na rozwój regionu. Wariant miejski usprawnia połączenia między obszarami AKO ale może też być barierą rozwoju miasta o czym nizej.
Kryteria przestrzenne. Myślę, że w rejonie Kalisza nie jest możliwe znalezienie przebiegu, co do którego nikt nie miałby zastrzeżeń. Każda trasa spowoduje rozcięcie struktur przestrzennych. a to stwarza dyskomfort. Zachowanie zadowalających powiązań między obszarami znajdującymi się po obu stonach drogi wymaga kosztownych połączeń (wiadukty, kładki) W tym aspekcie droga odleglejsza od terenów miejskich ma przewagę. W skrajnym przypadku obwodnica w wariancie miejskim może odcinać Kalisz od potencjalnych terenów inwestycyjnych, mieszkaniowych etc. czyli pisząc w uproszczeniu stanowić barierę rozwoju. Można temu oczywiście zaradzić budując połączenia. Wówczas taka dobrze rozbudowana infrastruktura stałaby się nie barierą a wręcz motorem rozwoju! Dlatego zawsze powtarzam, że równie ważne jak przebieg a niekiedy nawet ważniejsze są rozwiązania szczegółowe.
Poprawa i wykorzystanie istniejącej infrastruktury. Preferowane powinny być właśnie takie projekty. Wariant miejski w znacznym stopniu wykorzystuje istniejące już obiekty. Zmniejsza tym samym koszty budowy oraz koszty wykupu terenów.
Kolizje z obowiązującymi mpzp. W tym przypadku też wygrywa wariant miejski, gdyż korytarz od wielu lat widnieje w Studium Uwarunkowań i Kier. Zag. Przestrzennego.

Ponieważ wariant miejski raczej odrzucono (a może się mylę?) pozostaje wybór pomiędzy wariantami pozamiejskimi S i Z.
Zastanawiam się co skłoniło lub może kto ;-) nakłonił projektantów do wyznaczenia rozwidlenia na węzle w Ociążu? Koncepcja zrodziła się za kadencji Grega Sapinskiego. Pamietam, że zbiegła się w czasie z pomysłem rozszerzenia granic Kalisza. Być może chodziło o to, by przyłaczone miejscowości znalazły się po "miejskiej" stronie obwodnicy?
Rezerwa pod 3 pas. Planowana obwodnica ma być drogą 2jezdniową z ewentualną rezerwą pod 3 pas. Uważam, że jest to dobry pomysł. Taka rezerwa powinna powstać także na całym odcinku pomiędzy Kaliszem i Ostrowem (węzeł wschód) Problem w tym, że istniejąca obwodnica Skalmierzyc posiada rezerwę tylko pod drugą jezdnię. Na rezerwę dodatkowych pasów decydentom nie starczyło już wyobrazni. Wiadukty nie są wiec przystosowane i w razie wyboru wariantu S (tzw. kompromisowego proponowanego przez burmisytza NS) w przypadku dobudowy trzecich pasów, wiadukty musiałyby zostać przebudowane lub nawet rozebrane! W tym aspekcie przewagę ma więc wariant Z, który w całości ma przebiegać nowym śladem. Pozostaje tylko pytanie czy dla ewentualnego dodatkowego pasa, który miałby powstać w nieokreslonej przysłosci, nalezy rezygnować z szansy rozbudowy połowy odcinka obwodnicy NS ?
Strefa inwestycyjna Kalisza. Przyblizenie węzła do strefy niewątpliwie uatrakcyjnia te tereny. Istnieje też szansa, że przynajmniej cześć uczestników ruchu dojeżdżająca do strefy nadłoży drogi i skorzysta z obwodnicy drogi 25. W przypadku jedynego węzła w Ociązu/ Skalmierzycach nie ma co liczyć na to, że ktoś nadłoży drogi.
Usprawnienie ruchu wahadłowego Kalisz-Ostrów. W tym aspekcie przewagę ma oczywiście wariant S. Mankamentem wariantu Z jest wąskie gardło w postaci węzła w Ociążu/Skalmierzycach. Węzeł mozna oczywiście rozbudować, ale wymagałoby to pozyskania dodatkowego znacznego terenu. Można też rozbudować cały ponad 7 km odcinek obwodnicy NS, ale kto to zrobi w momencie przekwalifikowania drogi do rangi powiatowej?

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

: 14 gru 2020, o 11:19
autor: wollny
satori pisze:
12 gru 2020, o 23:47
Stronami postępowania formalnie są tylko właściciel nieruchomości przez które projektuje się warianty przebiegu. Dlatego na konsultacje z mieszkańcami przedstawia się mapy ewidencyjne na podkładzie ortofotomapy z wyznaczonym pasem drogowym (często prezentując więcej niż 1 wersję węzła). Dlatego w ankiecie trzeba obowiązkowo podać "Gmina / Obręb / Nr działki" żeby można było odnieść punkt widzenia przedstawiony w ankiecie do konkretnego wariantu w konkretnym miejscu na gruncie.
Myślę, że pomyliłeś konsultacje społeczne ze zwykłym postępowaniem w rozumieniu prawa budowlanego. Tam, zgodnie z art. 28 ust. 2: "Stronami w postępowaniu w sprawie pozwolenia na budowę są: inwestor oraz właściciele, użytkownicy wieczyści lub zarządcy nieruchomości znajdujących się w obszarze oddziaływania obiektu."
Ale konsultacje społeczne to jest coś szerszego, o czym z resztą w tym samym prawie budowlanym też jest, ten sam art. 28 ust. 4: "Przepisów ust. 2 i 3 nie stosuje się w postępowaniu w sprawie pozwolenia na budowę wymagającym udziału społeczeństwa zgodnie z przepisami ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (...)". Odpowiadam od razu na zarzuty - nie wiem czy konsultacje w świetle ww. ustawy były już przeprowadzane. Generalnie jakoś mocno nie interesuję się tym tematem ;)
satori pisze:
12 gru 2020, o 23:47
Byłoby dalece niesprawiedliwe gdyby głos kogoś kogo inwestycja bezpośrednio nie dotyczy (nie jest właścicielem zajętej w przyszłości nieruchomości lub w najbliższym sąsiedztwie) miał taką samą wagę jak kogoś np. z odległej dzielnicy czy nawet innej miejscowości...
Otóż właśnie w takich kluczowych dla miasta/regionu/państwa (niepotrzebne skreślić) sprawach, udział społeczeństwa powinien być jak największy i nie powinien ograniczać się tylko do wąskiego grona właścicieli nieruchomości. Po pierwsze dlatego że ta przysłowiowa droga, mimo że nie przebiega po mojej działce, to może mieć wpływ na moją działalność np. gospodarczą. Po drugie dlatego, że istnieje taka postawa jak NIMBY - not in my back yard, która charakteryzuje ludzi, którzy nie chcą mieć koło siebie inwestycji, parafrazując: "generalnie chcę obwodnicę, ale najlepiej nie blisko mnie". Pomijam oczywiście kwestie związane z wartością nieruchomości położonych przy takich drogach, kwestie ewentualnych odszkodowań itp.
satori pisze:
12 gru 2020, o 23:47
Nie wiem czy D.G. nie wiedział o nieskuteczności ankiet ludzi "przypadkowych" czy wiedział ale chciał zaistnieć w temacie..
Oczywiście nie bronię tutaj Grodzińskiego, sam nie wiem jakie są pobudki jego działań. Może chciał zaistnieć a może nie. Ale odbierając głos mieszkańcom odbierasz głos sobie, chyba że jesteś właścicielem nieruchomości ;)
EDIT: No i pomijam oczywiście skuteczność takich ankiet, bo wynik konsultacji społecznych nie jest wiążący dla decydentów.

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

: 15 gru 2020, o 11:52
autor: Vocatont
Co prawda nie ma to nic wspólnego z tematem ale co najwyżej pokaże nieudolność naszych władz i że nic u nas nie robią.
W Zielonej Górze powstaje właśnie południowa obwodnica.
Dodam tylko że niema ona nic wspólnego z budową dróg expressowych/przyspieszonych nie jest to jakiś projektów GDDKI.
Ani tez projekt 100 obwodnic oni po prostu robią swoje
https://d-pt.ppstatic.pl/kadry/k/r/1/37 ... 1544950173

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

: 12 sty 2021, o 14:32
autor: nayem
Ponieważ wiem jak czekacie na informacje o obwodnicy - śpieszę donieść, że obwodnicy doczekają się w końcu Praszka i Gorzów Śląski w ciągu DK45 8)
Inwestycja za ponad 200 milionów złotych odciąży w końcu miasta o populacji niecałych 8 tys. i odpowiednio 2,5 tys. ludności.
Mam okazję jeździć kilka razy w roku tą trasą i w życiu nie spodziewałbym się że są to najbardziej potrzebne inwestycje drogowe w szeroko pojętym regionie - ale jak widać da się.
W przypadku Kalisza - jak widać - nie da się. Miłego dnia :P

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

: 4 mar 2021, o 11:45
autor: jasiek20
Skalmierzyce przegłosowały Kalisz. Droga krajowa nr 25 pobiegnie tak, jak chciał burmistrz Walczak.

https://zyciekalisza.pl/artykul/skalmie ... ly/1145567

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

: 4 mar 2021, o 12:28
autor: satori
Mapka: DK25 Wariant 5 odcinek w kolorze

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

: 4 mar 2021, o 12:31
autor: jasiek20
Dzięki.
Patrząc na tę mapkę, naturalne jest przyłączenie fragmentu Kościelnej Wsi w granice Kalisza.

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

: 4 mar 2021, o 12:45
autor: satori
W pięciotysięcznych Nowych Skalmierzycach do głosowania zmobilizowało się 219 osób, a w stutysięcznym Kaliszu tylko 59.
Należy pogratulować tego jak zorganizowano i obwieszczono Konsultacje Społeczne. Kalisz i Blizanów miały razem, w UM Kalisz. Większość obecnych to byli ludzie z gminy Blizanów. Kalisz nie wykorzystał wszystkich swoich kanałów informacyjnych by dotrzeć do mieszczan.

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

: 4 mar 2021, o 14:04
autor: milo
satori pisze:
4 mar 2021, o 12:28
Mapka: DK25 Wariant 5 odcinek w kolorze
Wariant fioletowy przewiduję węzeł na przecięciu z droga 442 na Wrześnię?

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

: 4 mar 2021, o 15:37
autor: jerraz
satori pisze:
4 mar 2021, o 12:45
W pięciotysięcznych Nowych Skalmierzycach do głosowania zmobilizowało się 219 osób, a w stutysięcznym Kaliszu tylko 59.
Należy pogratulować tego jak zorganizowano i obwieszczono Konsultacje Społeczne. Kalisz i Blizanów miały razem, w UM Kalisz. Większość obecnych to byli ludzie z gminy Blizanów. Kalisz nie wykorzystał wszystkich swoich kanałów informacyjnych by dotrzeć do mieszczan.
a jakikolwiek kanał wykorzystał?

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin

: 4 mar 2021, o 16:58
autor: rym-ek
Bardzo dobrze, że tak wyszło. To jest genialna informacja. :) Podsumowanie redaktora Życia Kalisza żenujące.