jp pisze: ↑12 sie 2015, o 11:57
Teraz propozycja będzie dotyczyła fragmentu głównego szlaku: Centrum (przystanki przy plantach) –Kaliniec –Rondo Westerplatte.
Clou tej koncepcji jest ul. Górnośląska. Górnośląską na odcinku od Polnej do Rogatki całkowicie pozbawiłbym KZ. Zresztą tam i tak nie ma po drodze przystanku. Linie typu 1,2,3 puściłbym od Rogatki ulicami: Nowy Świat, Legionów do Polnej i Polną do Górnośląskiej. Górnośląską na odcinku od Polnej do Rogatki zwęziłbym do 2 pasów, a na odcinku od Polnej do wieży ciśnień pozostawił 4 pasmową, z tym ze z wydzielonymi pasami dla autobusów (buspasy).
Przebiegi linii dwucyfrowych na odcinku od al. Wolności do „Kalińca” poddałbym tylko drobnej korekcie. Polegałaby ona na puszczeniu linii od Polnej przez Górnośląską wspomnianymi wcześniej buspasami, tak jak w przypadku linii jednocyfrowych.
Dlaczego omijamy Górnośląską na odcinku od Rogatki do Polnej ?
Podobnie jak w przypadku centrum (planty) zwiększamy częstotliwość poprzez łączenie przebiegów linii jednocyfrowych z dwucyfrowymi na przystankach: Górnośląskiej z Polną i Legionów na całej długości. Z bogatszą ofertą docieramy także do Nowego Światu (rejon UAM).
Poza tym na omawianym odcinku Górnośląskiej i tak nie było przystanku, więc na zniknięciu tego jałowego przebiegu oferta KLA nic nie ucierpi. Podobnie jak w przypadku przystanków w rejonie Rogatki i Górnosląskiej/Polnej. W przypadku Górnoślaskiej/Polnej oferta nawet się poprawi!
Kolejnym powodem jest pomysł zmiany funkcji ul.Górnośląskiej na odcinku od ul.Polnej do Rogatki z komunikacyjnej na reprezentacyjną. Marzy mi się piękny bulwar z szerokimi chodnikami, zielenią, ławkami, którym przyjemnie byłoby spacerować i który byłby wizytówką Kalisza.
Niezbędne inwestycje:
Właściwie to już sama zmiana przebiegu linii, bez inwestycji w infrastrukturę, uruchamia pomysł. Jednak taka zmiana minimum nie byłaby w pełni satysfakcjonująca. Proponuję więc buspasy w ul.Górnośląskiej na odcinku od Polnej do wieży ciśnień; przystosowanie skrzyżowań Polnej z Górnośląską i Polnej z Legionów dla sprawnego i szybkiego przelotu autobusów (konieczne)
Nowy Świat jest dwujezdniowy/ czteropasmowy, a więc nie byłoby problemu z wyznaczeniem buspasów w razie potrzeby.
W wariancie full wypas (docelowym) można także pomyśleć o przebudowie ul. Legionów pod kątem potrzeb KZ.
Szkoda jp że przestałeś już zabawę, z reorganizowaniem KLA bo niektóre pomysły na prawdę świetne
Według mnie ten plan legionów/górnośląska świetny jak już kiedyś pisałem.
Jednak po przemyśleniach osobiście widziałbym to odwrotnie czyli wariant Legionowski miałby poruszać się Górnośląską do Rogatki następnie Nowy Światem.
Przede wszystkim osobiście nie wyobrażam sobie Górnośląskiej w wersji 1x1 , jeżeli mówić o jakiś miejscach reprezentatywnych to niech miasto się pierw zajmie centrum a nie terenami położony 1,5km od ratusza.
Te wygaszanie ruchu samochodowego w Kaliszu wygląda NIJAK zamiast tworzyć alternatywy dla samochodu, myśli się tylko jak dokopać kierowcą i niestety wychodzi to zawsze odwrotnie czyli liczba samochodów ciągle się zwiększa.
Szczytem była Śródmiejska która jak wiemy niedługo wróci do starej przepustowości.
Według mnie właśnie należałoby wykorzystać tą przepustowość Górnośląskiej zamiast ją zwężać proponowałbym Buspasy po których mogliby się poruszać również rowerzyści.
Postaram się teraz jakoś odnieść do argumentów które podałeś pominę wspólne argumenty jak np:
Podobnie jak w przypadku centrum (planty) zwiększamy częstotliwość poprzez łączenie przebiegów linii jednocyfrowych z dwucyfrowymi na przystankach: Górnośląskiej z Polną i Legionów na całej długości.
Pierwsza kwestia
Z bogatszą ofertą docieramy także do Nowego Światu (rejon UAM).
Szczerze mówiąc tutaj wszystko zależy od tego co leży na trasie w wypadku
Legionów: UAM i ZSP nr2.
Górnośląskiej: SP nr4, ZSZ i przychodnia Rogatka.
Poza tym na omawianym odcinku Górnośląskiej i tak nie było przystanku, więc na zniknięciu tego jałowego przebiegu oferta KLA nic nie ucierpi.
Ten argument tak naprawdę jest uniwersalny dla tych dwóch wariantów bo ile tych przystanków mamy na Legionów?
Mamy Legionów Polna czyli odpowiednik Górnośląska Polna oraz Legionów Handlowa czyli odpowiednik Górnośląskiej Rogatki.
Teraz jakby ten wariant wpłyną na dotychczasowy przebieg?
Przystanek Legionów Polna pominę bo można by tu założyć wariant jp z tym że na odwrót czyli autobusy Górnośląska - Legionów - Polna. (Jednak o tej kwestii wspomnę trochę niżej)
A więc jakby wyglądała kwestia przystanku Legionów Handlowa a właściwe szkół czy uczelni w pobliżu?
Według mnie na +dla tej zmiany
Pierwsza kwestia ZSP nr 2
Kierunek Centrum:
Według Google od przystanku Legionów Handlowa 04 do wejścia szkolnego, pieszo jest aż
230m
W proponowanym wariancie czyli od przystanku Lipowa01 do szkoły jest tylko
210m czyli o
20m bliżej.
Kierunek Dobrzec:
Według Google od przystanku Legionów Handlowa 01 do wejścia szkolnego, pieszo jest aż
230m
W proponowanym wariancie czyli od przystanku Nowy Świat04 do szkoły jest tylko
190m czyli o
40m bliżej. (PS. Google niestety nie wykrywa pasów także prowadzi ulicą, jednak gdyby stworzyć pasy na wysokości Rzemieślnicza - Nowy Świat to tak właśnie by to wyglądało)
UAM:
Kierunek Centrum bez zmian
Kierunek Dobrzec:
(Szczerze mówiąc nie wiem które wejście w UAMie to główne wejście
jednak w sumie w tym wypadku to bez znaczenia. Liczę od wejścia w tym nowym budynku)
Od UAMu do przystanku Legionów Handlowa 01 jest aż
300m
Wo proponowanym wariancie czyli do przystanku Nowy Świat04 jest tylko
250m czyli o
50m mniej.
Paradoksalnie mogłaby również troszkę skorzystać 16 gdyby jeszcze zatrzymywała się na Rogatce to tak na prawdę śmigałaby przez kilka przystanków gdzie troszkę autobusów by jeździło a nie tak jak jest obecnie.
Jednak główny argument który sprawił że przeanalizowałem tą trasę był zupełnie inny a mianowicie.
Długie okrężne trasy autobusów które są zmorą naszego miasta.
Niestety ale autobusy jadące aktualnie Rogatką-Chopina mają nieco dłuższa trasę niż te przez Legionów
Dla przykładu 1 od przystanku Górnośląska Kaliniec do przystanku Pl. Jana Pawła jedzie aż 11 minut
11 od tego samego do tego samego przystanku trasę pokonuję w 9 minut
Gdy dodamy wariant Górnośląska - Polna - Legionów dochodzi 1 minuta (Liczone na przykładzie 6)
W tym wypadku główne pytanie jednak jakie sobie należy zadać to czy autobusy są w stanie tam skręcać?
Bo szczerze mówiąc o ile z Polnej do Legionowa nie byłoby problemu o tyle z Legionowa w Polna jest tam bardzo ostry skręt nawet dla osobówki. (Tyczy się to również wariantu podanego przeze mnie)
Te przystanki dzieli tylko 200m niestety te 200m jest dojść problematyczne jeszcze należy znaleźć w tym wszystkim miejsce na przystanek dla porównania na głównych trasach przystanki są często co ok. 400m pytanie brzmi czy należałoby sobie odpuścić?
No i kwestia Nowego Światu tutaj do Rogatki dochodzą kolejne 2 minuty.
Aktualnie autobusy od Kalinca do Rogatki jadą 4 minuty
A od Kalinca w okolice UAMu jadą też 4 minuty
Jednak wariant Polnej i Nowego Światu dodaje nam kolejne 3 minuty czyli z 4 robi się 7minuty
Co łącznie sprawiłoby że autobusy w wariancie aktualnej rogatki trasę od Kalinca do Pl. Jana Pawła 2 pokonywałyby w 14 minut.
Czyli dysproporcja dojazdu do centrum różniłaby się aż o 5 minut co wydaje się sporym czasem jak na Kaliskie realia.
W moim wariancie co prawda wygląda to podobnie z tym że zamiast wydłużać aktualną długa trasę proponowałbym jednak zrównać czasy przejazdów na 2 trasach.
A jeżeli już o turystyce czy o fajnych wrażeniach mówimy to na pewno z okien autobusu Górnośląska o wiele ładniej się prezentuje niż Legionów.