Nieprzeczytany post
autor: jasiek20 » 5 lis 2018, o 15:38
Możliwość wprowadzenia trolejbusów w Kaliszu
Docelowo udział pojazdów zeroemisyjnych we
flocie operatora kaliskiej komunikacji miejskiej
powinien wynosić 30%. KLA sp. z o. o. posiada w
swojej flocie 63 pojazdy (52 pojazdy w ruchu), co
oznacza, że powinna posiadać 19 pojazdów
zeroemisyjnych (16 w ruchu, zakładając ten sam
poziom wskaźnika wykorzystania autobusów co
obecnie). Wymianę autobusów spalinowych na
trolejbusy założono w stosunku 1 do 1.
Najbardziej optymalny wariant uruchomienia
trakcji trolejbusowej obejmowałby wymianę
autobusów kursujących na liniach 1, 2, 5, 8, 16,
18, 19, ponieważ tworzą one wiązkę linii na
możliwie długich wspólnych odcinkach trasy.
Obecnie linie te w szczycie komunikacyjnym
obsługiwane są przez łącznie 16 autobusów typu
MAXI. Trasa linii 5, 8 będzie w całości będzie
pokryta siecią trakcyjną, natomiast linie 1, 2, 16,
18, 19 nie będą miały sieci trakcyjnej na całej
trasie, gdyż zakłada się kursowanie trolejbusów
z napędem pomocniczym. Linia 1 nie będzie
posiadała sieci trakcyjnej na fragmencie trasy od
ulicy Łódzkiej do przystanku Leśna Winiary Pętla,
natomiast linia 2 na ulicy Poznańskiej od
skrzyżowania z ulicą Korczaka do pętli
Poznańska Kampus PWSZ. Linia 16 nie będzie
posiadała trakcji na ulicy Polnej od skrzyżowania
z Legionów do przystanku Obozowa Pętla. Linia
18 również nie będzie posiadała trakcji na Alei
Wojska Polskiego od skrzyżowania z
Skłodowskiej-Curie przez ulicę Wrocławską do
skrzyżowania z Górnośląską oraz na ulicy Długiej
od skrzyżowania z Stawiszyńską do przystanku
Długa Pętla. Na trasie linii 19 nie przewidziano
sieci trakcyjnej na ulicy Stawiszyńskiej od
skrzyżowania z Długą do przystanku
Godebskiego Pętla. Wyjazdy z zajezdni będą
odbywać się z wykorzystaniem akumulatorów.
Wprowadzanie trolejbusów wymagać będzie
zmiany przydziałów pojazdów do brygad, jako że
na chwilę obecną stosowane są służby łączące
różne linie, a także takie, na których nie jest
możliwa obsługa trakcją trolejbusową. Łączna
długość sieci trakcyjnej dla trolejbusów w Kaliszu
docelowo może wynieść 50,5 km (w tym jest 2,7
km odcinka jednokierunkowego).
Do obsługi liniowej będzie potrzebne 16
trolejbusów klasy MAXI, dodatkowo zakłada się
również rezerwę 3 sztuki. Koszt budowy 1km
sieci trakcyjnej w jedną stronę szacuje się na
2 mln zł netto. Istotnym elementem są podstacje
trakcyjne, które powinny być rozmieszczone co
około 3 km – koszt budowy 1 podstacji szacuje
się na poziomie około 2,1 mln zł netto. Poniżej
zestawiono łączne koszty uruchomienia trakcji
trolejbusowej w komunikacji miejskiej w Kaliszu
"To pięknie, gdy człowiek jest dumny ze swego miasta, lecz jeszcze piękniej, gdy miasto może być z niego dumne".
— Abraham Lincoln