Dalsza modernizacja dworca kolejowego

Wszystko to, co chcielibyśmy zobaczyć w naszym mieście.
kaliszanin2
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3622
Rejestracja: 20 kwie 2006, o 12:47

Dalsza modernizacja dworca kolejowego

Nieprzeczytany post autor: kaliszanin2 » 26 mar 2021, o 15:42

Okres wstępnego planowania KDP z łącznikiem do kaliskiej stacji to najlepszy czas dla wystąpienia do kolei z postulatem dalszej modernizacji kaliskiego dworca kolejowego. Kiedy KDP będzie budowana, to już będzie za późno na pomysły (tak, tak, wiem, że kaliscy mądrale, jak zawsze zachwyceni swoją niezwykłą przenikliwością i znajomością "realiów", uważają, że to KDP to pic na wodę - to samo mówili o drogach ekspresowych, więc ich nie mamy - po co komu pic?).

Moim zdaniem najlepiej byłoby po drugiej stronie torów, od Obozowej, zbudować obiekt symetryczny do obecnego dworca (na miejscu istniejących tam magazynów), a pomiędzy tymi obiektami przebudować układ torów tworząc dwa perony skrajne przy budynkach dworcowych i dwa wyspowe. Pomiędzy peronami po dwa tory, a budynki i perony połączone podziemnym tunelem z windami dla niepełnosprawnych. Tory pomiędzy peronem 1 i 2 służyłyby głównie pociągom KDP zatrzymującym się w Kaliszu, pomiędzy 2 i 3 byłyby dla połączeń lokalnych (Sieradz, Ostrów, KDP do Jarocina i Poznania), a pomiędzy 3 i4 dla dalekobieżnych Łódź-Wrocław/Zielona Góra po dotychczasowych liniach. Może Vocatont, który ma dryg do takich rysunków, mógłby coś takiego naszkicować na mapie?

Takiej inwestycji kolejowej powinny towarzyszyć inwestycje kaliskie (częściowo wspólne). Przy Obozowej należałoby zbudować zbudować w miarę obszerny parking podziemny pod ulicą, przylegającym placem i nowym budynkiem dworcowym, który przejąłby obsługę pasażerów. Zabytkowy dworzec powinien zostać zaadaptowany na ośrodek kulturalno biznesowy, jedynie jego hall byłby jednym z miejsc dostępu do dworca (koniec tunelu). Dla dobrej dostępności nowej części dworca należałoby też wrócić do projektu wiaduktu Podmiejska-Piwonicka oraz przebudować wiadukt na Spółdzielczej i Torową.

Uzasadnieniem postulatu takiej modernizacji jest węzłowy charakter stacji Kalisz po zbudowaniu łącznika KDP i prawdopodobne znaczne zwiększenie częstotliwości pociągów i liczby pasażerów. Oczywiście można też postulatu modernizacji nie zgłaszać i wtedy jej na pewno nie będzie. Kto niczego nie chce, ten nic nie ma.

K-man
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 10958
Rejestracja: 5 lis 2007, o 21:17
Lokalizacja: Rypinek Kalisz Wielkopolska Wschodnia

Re: Dalsza modernizacja dworca kolejowego

Nieprzeczytany post autor: K-man » 26 mar 2021, o 20:28

Ciekawy pomysł.
Wolne Miasto Jego Królewskiej Mości i Rzeczypospolitej Kalisz

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2506
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Re: Dalsza modernizacja dworca kolejowego

Nieprzeczytany post autor: jp » 27 mar 2021, o 21:52

Modernizacja, rozbudowa stacji w kontekście KDP to bardzo dobry pomysł, a w przypadku wariantu szprychowego wręcz konieczność i bardzo dobrze, że zwróciłeś na to uwagę. Co do szczegółów, to nie mam przekonania do przenoszenia obsługi pasażerskiej na drugą stronę miasta ;-)(Obozowa)

kaliszanin2
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3622
Rejestracja: 20 kwie 2006, o 12:47

Re: Dalsza modernizacja dworca kolejowego

Nieprzeczytany post autor: kaliszanin2 » 27 mar 2021, o 22:12

jp pisze:
27 mar 2021, o 21:52
rozbudowa stacji w kontekście KDP to bardzo dobry pomysł, a w przypadku wariantu szprychowego wręcz konieczność (...) nie mam przekonania do przenoszenie obsługi pasażerskiej na drugą stronę miasta ;-)(Obozowa)
Stacja ma potencjał. Jest miejsce na zaproponowany układ torów i peronów, który dobrze by rozdzielał kierunki ruchu pociągów po wybudowaniu łącznika. Jeśli chodzi o Obozową, to dość łatwo byłoby tam wybudować parking podziemny sięgający aż pod Obozową, a nad nim dodatkowy budynek dworcowy i plac. Taki parking służyłby niemal wyłącznie pasażerom kolei, bez kolizji z użytkownikami innych obiektów, byłoby też z niego wyjście bezpośrednio na dworzec i na perony. Problemem jest jednak lepsze skomunikowanie tego miejsca z miastem. W hallu zabytkowego dworca można by pozostawić kasy (najlepiej automatyczne), natomiast reszta powinna nabrać charakteru obiektu śródmiejskiego o różnorodnych zastosowaniach.
Warianty rozbudowy mogą być, oczywiście, różne, natomiast myślę, że ze zgodnym postulatem samej rozbudowy powinny wystąpić do kolei i CPK władze miasta przy wsparciu kaliskich posłów.

Awatar użytkownika
Vocatont
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4995
Rejestracja: 22 cze 2010, o 12:38
GG: 24732954
Lokalizacja: WDK

Re: Dalsza modernizacja dworca kolejowego

Nieprzeczytany post autor: Vocatont » 28 mar 2021, o 00:48

Dalsza modernizacja dworca kolejowego
Okres wstępnego planowania KDP z łącznikiem do kaliskiej stacji to najlepszy czas dla wystąpienia do kolei z postulatem dalszej modernizacji kaliskiego dworca kolejowego.
Mi to bardziej pachnie rozbudową jak dalszą modernizacją.
Jak mniemam mówisz o CPK bo temat KDP już dawno umarł.

Nie do końca śledzę temat CPK, więc nie wiem za wiele wybrano już jakiś wariant? a może stworzono nowe?
Były trzy warianty, dwa biegły wzdłuż Szlaku Bursztynowego oraz jeszcze wariant trzeci mniej kontrowersyjny czyli linia przez Sulisławice z odnogą do Kaliskiego dworca przez Piwonice. (W sumie nie do końca rozumiem wariant przez Sulisławice, oczywiście odbicie na Kaliski dworzec jak najbardziej rozumiem, ale po co ta linia powiedzmy że prosta przez Sulisławice?
Skoro pociągi w ramach CPK zjeżdżałyby na Kaliski dworzec to co miałoby jeździć ta linią? Pociągi towarowe raczej odpadają bo w pobliżu niema możliwości zjazdu na starą 14 więc obwodnica kolejowa Kalisza w takim wypadku odpada a wątpię by powolne pociągi mogłyby się od tak poruszać takimi liniami dziesiątki kilometrów)

Kaliszanie bardzo tragicznie odnieśli się do wariantów przez Szlak Bursztynowy,(Może niektórzy pamiętają ale kilka lat przed pomysłem CPK właśnie wyrysowałem sam taką opcję), oczywiście nie znamy szczegółów czy linia miałby iść wzdłuż drogi czy może miała by zastąpić zastąpić drogę pominę już tych co piszą o różnicy terenów bo czy wy tak serio?
W okolicy 1850r w Europie ludy zachodnie nie takie cuda budowały
Obrazek
Ktoś powie o jak wysoko więc żeby było ciekawiej kawałek dalej ta linia kolejowa biegnie pod ziemią żeby było lepiej pod miastem.

Nie rozumiem krytyki tego wariantu no może po za tamtejszymi mieszkańcami bo to zrozumiałe.
Ale tak to na lewo na prawo piszecie a bo źli Rosjanie wybudowali linię kolejową (dworzec) daleko od centrum.
No to macie dwa warianty CPK biegnące wzdłuż Szlaku Bursztynowego wystarczy zlokalizować dworzec przy rondzie Ptolemeusza no i dworzec będzie prawie o połowę bliżej względem Ratusza.

Ponadto tworzy to jakieś podwaliny do ewentualnej linii do Konina mam tu namyśli problematyczne przebicie się linii na południe Kalisza. (Wariant Sulisławicki ani nie daje centrum ani przebicia przez Prosnę na południe Kalisza)

Jak dla mnie najlepsza opcja to wariant przez Winiary-Rajsków-Trasę Bursztynową , wariant ten w lesie Winiarskim krzyżuję się z aktualną linią, dzięki czemu pociągi regionalne mogłyby wjeżdżać na miejski odcinek CPK tworzą główny dworzec przy rondzie Ptolemeusza jest oczywiście więcej plusów chociażby przybliżenie przystanku Winiarskiego do os.Winiary/Rajsków.

Ten drugi wariant TB jest gorszy czyli przebicie przez Tyniec ponieważ tam linia daleko wybiega od starej linii i niema mowy o ewentualnym łączniku no chyba że taki by doprojektowano jednak aktualnie takiego niema co za tym idzie przystanek przy rondzie w tym wariancie niemiałby większego sensu.

Jednak odnosząc się do ewentualnej rozbudowy aktualnego dworca.
Szczerze mówiąc nie zdziwię się jeżeli taka nastąpi podczas nawet remontu kolejowej 14. (Oczywiście nie taka jak zaproponował kaliszanin2)
Ale pragnę zwrócić uwagę że w ramach tego remontu planowany jest nowy przystanek w Piwonicach a w Szczypiornie ma być przeniesiony.

Nasz perony drugi nie został wyremontowany do aktualny standardów PKP tylko został poddany estetyzacji, myślę przynajmniej jestem takiej nadziei że w ramach remontu 14 doczekamy się prawdziwego peronu wyspowego.
Bo już dziś jest to uciążliwe chociażby to że pociągi kończące/zaczynające bieg u nas na dworcu muszą uciekać na boczne tory.

W ramach węzła czyli chociażby od nogi CPK na Poznań zapewne też by jakiś peron powstał.
należałoby też wrócić do projektu wiaduktu Podmiejska-Piwonicka
Remont 14 niestety zapewne nie jest tak priorytetowy by to wymusić.
Bo warto dodać że niektóre linie PKP, traktuje dojść poważnie i stawia tunele ewentualnie wiadukty przykład z Dębicy
link do street viev:
https://www.google.com/maps/@50.052059, ... 312!8i6656
Przełączcie na widok z satelity jest już tunel.
Natomiast budowa CPK już jak najbardziej powinna to wymusić ponadto większy ruch pociągów co za tym idzie częściej opadające rogatki paraliżowałby tą część miasta.
Moim zdaniem najlepiej byłoby po drugiej stronie torów, od Obozowej, zbudować obiekt symetryczny do obecnego dworca (na miejscu istniejących tam magazynów)
Tęsknota za Niemcami? Historia kołem się toczy :roll: (Nie no taki żarcik)
Ale faktem jest to że istnieje mapa Niemiecka z 1939r gdzie właśnie taka sytuacja ma miejsce
https://stareplanymiast.pl/PM/KALISZ/1939/
Tory pomiędzy peronem 1 i 2 służyłyby głównie pociągom KDP zatrzymującym się w Kaliszu, pomiędzy 2 i 3 byłyby dla połączeń lokalnych (Sieradz, Ostrów, KDP do Jarocina i Poznania), a pomiędzy 3 i4 dla dalekobieżnych Łódź-Wrocław/Zielona Góra po dotychczasowych liniach.
Nie za dużo tych peronów?
Jako Kaliszacy, mamy kompleks małego dworca to fakt.
Jadąc ulicą Dworcową przez przejazd kolejowy zerkając co tam na naszym dworcu głównym się dzieje a tam 2 małe perony, pusto jak w naszym centrum, no to serce się kroi w centrum, chociaż kamienice wielkomiejskie wysokie , a tu kompletnie nic myślisz o jakiś wielkich metropoliach chociażby miastach o populacji 25 tysięcznej no i co?
Do głowy przychodzi ci chociażby Żagań i widzisz te 5 Peronów wyspowych a więc przysłowiowych 10
Obrazek
Stwierdzasz no więcej peronów niż w takich Katowicach tam to mają dobrobyt :lol:
I szukasz jak wybrnąć z tej sytuacji i stwierdzasz w sumie nie ilość peronów świadczy o stacji, bo przecież taka Warszawa Śródmieście posiada aż 2 tory na stacji a nie raz bywała top 1 w kraju pod względem przewiezionych pasażerów w ciągu roku.
Jednak po chwili stwierdzasz ale to w Warszawie a nie u nas. Myślisz potem o Nowych Skalmierzycach i widzisz ten wielki piękny dworzec, z większą ilością peronów od naszego, ponadto wielki piękny wysoki wiadukt, a po drugiej stronie osiedle mieszkalne zerkasz jeszcze w stare fotografie dworca i dostrzegasz że kiedyś jeszcze mieli przejście nadziemne no i jak wybrnąć no jak?

Nie no a teraz już tak na poważnie osobiście wyznaje zasadę najlepiej 1 krawędź na 1 wylot.
Tak jak w Ostrowie mamy 3 perony z czego 2 wyspowe czyli 5, no i mamy wylot na Krotoszyn,Poznań,Łodź,Katowice,Wrocław.
Oczywiście wiem że formalnie CPK oznacza totalnie nową linię na Łódź jednak kierunek ten sam.
Czyli Peron 1 - Poznań, 2A -Zielona Góra, 2B Łódź, 3 dodatkowy na Wrocław.
Wiem że Zielona Góra oraz Wrocław to formalnie to samo a właściwie kierunek na Ostrów i tam dopiero rozdzielenie.
Jednak żeby niebyło problemu jak dziś z tymi podstawiającymi i kończącymi składami można by się pokusić o ten dodatkowy peron.

Zabrakło mi wzmianki o dodatkowych torach dla przelatujących pociągów towarowych, oczywiście teoretycznie mogą przejeżdżać przez tory dworcowe mam namyśli tory przyległe do peronów jednak to troszkę niebezpieczne.
W większych miastach ten problem rozwiązują kompleksowo obwodnicami towarowymi, jednak w Kaliszu w zupełności wystarczyłby dodatkowe tory.

Jeżeli już plany takie ambitne że budujemy nowy dworzec to szczerze zabrakło mi wzmianki o ZCP czyli włączeniu dworca autobusowego do dworca kolejowego.

A jaką masz wizję na pokrycie przestrzeni między nowy a starym dworcem?
Zwykłe perony z wiatami takie jakie jak w Ostrowie Wlkp., Żaganiu no ogólnie na większości stacji to w sumie przeżytek.
Teraz jest moda na zabudowę przestrzeni nad peronami (Szczególnie w bogatych krajach) oczywiście takowa powstała już za czasów kiedy budowano kolej na początku przykładem mogą być hale w wielu Polskich miastach chociażby Legnicy, Bytomiu czy Lwowie chodź najbardziej znany dla nas pewnie będzie Wrocław Główny.
Dla przykładu to hala w Legnicy czyli mieście wielkości naszego
Obrazek

Oczywiście u nas za dużo od czasów Pruskich się nie zmieniło.
O to przykład z Belgi 21 wiek.
Obrazek

Generalnie jest moda na wykorzystywanie przestrzeni nad peronami dworców, a to galerie, a to parkingi nadziemne a to dworce autobusowe.
Wizualizacja takiego przedsięwzięcia
Obrazek
Google Street viev uwieczniło fotki z realizacji tego projektu
https://www.google.com/maps/@50.4687318 ... 384!8i8192

Tutaj ładnie perony dworca wkomponowały się w autobusowe
Obrazek

Wracając jednak jeszcze do tematu nowego dworca to zamiast za nim to już chyba lepiej przed nim. (Przy ul. Miast Partnerskich)
Bliżej do miasta, komunikacji miejskiej itd.
Tak jak ma to miejsce w Bydgoszczy co prawda tam nowy szklany dworzec zakrył stary piękny.
Obrazek
Obrazek

I znów nawiązanie do historii i powrotu do dworca wyspowego :mrgreen:
Obrazek

Ale osobiście stwierdzam że pierw to wykorzystajmy aktualny dworzec i potem dopiero myślmy o nowy a na to się nie zanosi.
"Cały Ostrów się z was śmieje, gdzie są drogi i koleje?"
autor anonimowy
Kalisz w Budowie

kaliszanin2
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3622
Rejestracja: 20 kwie 2006, o 12:47

Re: Dalsza modernizacja dworca kolejowego

Nieprzeczytany post autor: kaliszanin2 » 28 mar 2021, o 14:08

Vocatont pisze:
28 mar 2021, o 00:48
Jak mniemam mówisz o CPK bo temat KDP już dawno umarł.
Nie do końca śledzę temat CPK, więc nie wiem za wiele wybrano już jakiś wariant? a może stworzono nowe?
Były trzy warianty, dwa biegły wzdłuż Szlaku Bursztynowego oraz jeszcze wariant trzeci mniej kontrowersyjny czyli linia przez Sulisławice z odnogą do Kaliskiego dworca przez Piwonice. (W sumie nie do końca rozumiem wariant przez Sulisławice, oczywiście odbicie na Kaliski dworzec jak najbardziej rozumiem, ale po co ta linia powiedzmy że prosta przez Sulisławice?
Skoro pociągi w ramach CPK zjeżdżałyby na Kaliski dworzec to co miałoby jeździć ta linią?
Szprychy CPK to ma być właśnie KDP. Myślę, że wybór wariantu sulisławickiego jest przesądzony. Niestety nie wszystkie pociągi KDP mają się zatrzymywać w Kaliszu (przewidywała to także koncepcja "Y"), dlatego mają jechać prosto, z pominięciem wywijasa na łączniku do kaliskiego dworca.
Vocatont pisze:Kaliszanie bardzo tragicznie odnieśli się do wariantów przez Szlak Bursztynowy (...) Nie rozumiem krytyki tego wariantu no może po za tamtejszymi mieszkańcami bo to zrozumiałe. (...) tworzy to jakieś podwaliny do ewentualnej linii do Konina
Jednak odnosząc się do ewentualnej rozbudowy aktualnego dworca. Szczerze mówiąc nie zdziwię się jeżeli taka nastąpi podczas nawet remontu kolejowej 14. (Oczywiście nie taka jak zaproponował kaliszanin2)[/quote]Pozwolę sobie przedstawić swój pomysł linii do Konina, który wykorzystując budowę łącznika KDP pozwala utworzyć połączenie Ostrów-Konin bez zawracania na stacji Kalisz.
CPK — kopia.jpg
CPK — kopia.jpg (135.24 KiB) Przejrzano 4710 razy
Zielony kolor to niezbędne łączniki i linia do Konina. Jak widać dzięki łącznikowi KDP niewiele trzeba więcej (poza samą linią do Konina). Wobec takiej możliwości nawet liczba peronów przestaje być przesadą.
Vocatont pisze:Nasz peron drugi nie został wyremontowany do aktualnych standardów PKP tylko został poddany estetyzacji, myślę przynajmniej jestem takiej nadziei że w ramach remontu 14 doczekamy się prawdziwego peronu wyspowego. Bo już dziś jest to uciążliwe chociażby to że pociągi kończące/zaczynające bieg u nas na dworcu muszą uciekać na boczne tory. W ramach węzła czyli chociażby od nogi CPK na Poznań zapewne też by jakiś peron powstał.
Te argumenty moim zdaniem świadczą o tym, że rozbudowę miasto powinno postulować.
Vocatont pisze:A jaką masz wizję na pokrycie przestrzeni między nowy a starym dworcem?
Zwykłe perony z wiatami takie jakie jak w Ostrowie Wlkp., Żaganiu no ogólnie na większości stacji to w sumie przeżytek.
Teraz jest moda na zabudowę przestrzeni nad peronami (Szczególnie w bogatych krajach) oczywiście takowa powstała już za czasów kiedy budowano kolej na początku przykładem mogą być hale w wielu Polskich miastach chociażby Legnicy, Bytomiu czy Lwowie chodź najbardziej znany dla nas pewnie będzie Wrocław Główny.
Dla przykładu to hala w Legnicy czyli mieście wielkości naszego
Obrazek
(...) Generalnie jest moda na wykorzystywanie przestrzeni nad peronami dworców, a to galerie, a to parkingi nadziemne a to dworce autobusowe.
Dzięki za zilustrowanie przeróżnych możliwości rozwiązań. Przestrzeń nad peronami rzeczywiście można rozwiązać, chociaż trzeba byłoby szukać możliwości sfinansowania. To uczyniłoby jednak z dworca obiekt prawdziwie wielkomiejski.
Vocatont pisze:Ale osobiście stwierdzam że pierw to wykorzystajmy aktualny dworzec i potem dopiero myślmy o nowy a na to się nie zanosi.
Oczywiście zanim będzie budowana szprycha to już trzeba coś z dworcem robić, ale tutaj mowa o zgłoszeniu postulatów do koncepcji KDP. Może dzięki temu modernizacje związane z remontami linii kolejowych byłyby już bliższe docelowej wizji.

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2506
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Re: Dalsza modernizacja dworca kolejowego

Nieprzeczytany post autor: jp » 28 mar 2021, o 14:19

Vocatont
Obecna lakalizacja stacji mieści się w szeroko rozumianym centrum miasta, dobrze skomunikowanym. Ul. Górnoslaska stanowi nowe centrum miasta, osiowe przedłużenie historycznego centrum. Nie widzę więc sensu przenoszenia dworca głównego w okolice ronda Ptolemeusza. Rejony przydworcowe (Górnosląska/Wrocławska/Podmiejska) posiadają duży potencjał. W miejsce wyeksploatowanych i gabarytowo zanizonych obiektów(budynki, hale, magazyny) nalezy planować obiekty co najmniej o funkcji ogólnomiejskiej oraz wysokiej intensywnosci mieszkaniówkę (np. wysokosciowce) Tereny przydworcowe to idealne miejsce na nowe centrum biurowo-usługowo-handlowe Kalisza wraz z mieszkaniówką.

K-man
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 10958
Rejestracja: 5 lis 2007, o 21:17
Lokalizacja: Rypinek Kalisz Wielkopolska Wschodnia

Re: Dalsza modernizacja dworca kolejowego

Nieprzeczytany post autor: K-man » 28 mar 2021, o 18:10

Tereny przydworcowe to idealne miejsce na nowe centrum biurowo-usługowo-handlowe Kalisza wraz z mieszkaniówką. Do tego zdania dodałbym jedynie i "regionu"
Wolne Miasto Jego Królewskiej Mości i Rzeczypospolitej Kalisz

Awatar użytkownika
Vocatont
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4995
Rejestracja: 22 cze 2010, o 12:38
GG: 24732954
Lokalizacja: WDK

Re: Dalsza modernizacja dworca kolejowego

Nieprzeczytany post autor: Vocatont » 29 mar 2021, o 15:11

kaliszanin2 pisze:
28 mar 2021, o 14:08
Szprychy CPK to ma być właśnie KDP. Myślę, że wybór wariantu sulisławickiego jest przesądzony. Niestety nie wszystkie pociągi KDP mają się zatrzymywać w Kaliszu (przewidywała to także koncepcja "Y"), dlatego mają jechać prosto, z pominięciem wywijasa na łączniku do kaliskiego dworca.
Sęk w tym że mówisz o czasach kiedy to Kalisz miał być węzłem KDP w CPK tym węzłem jest Sieradz.
Obrazek
Niestety nie wszystkie pociągi KDP mają się zatrzymywać w Kaliszu (przewidywała to także koncepcja "Y")
W Koncepcji Y, ta linia prosto była zarezerwowana dla pociągów Wrocław - Poznań z pominięciem Kalisza.
Tym czasem dzisiejsze CPK skupia się tylko i wyłącznie na dojeździe do CPK więc pomija takie kwestie jak połączenie Wrocławia z Poznaniem.
Tak że to istota różnica tam była to linia Wrocław-Poznań a tutaj tak naprawdę jedynie to pełni rolę obwodnicy kolejowej Kalisza jednym słowem go degraduje niby pociąg będzie jechał przez Kalisz jednak w nim się nie zatrzyma.
Inne warianty na szczęście go nie posiadają

Dziwny ten wariant pomarańczowy podobna sytuacja jest w Sieradzu
Na plus czerwonego dodam jeszcze że tam również kolej została by zbliżona do miasta w Pleszewie jako łącznik CPK a starej linii.
Bo jak ktoś nie w temacie to stacja Pleszew nie mieści się wcale w Pleszewie tylko we wsi Kowalew.
Zielony kolor to niezbędne łączniki i linia do Konina. Jak widać dzięki łącznikowi KDP niewiele trzeba więcej (poza samą linią do Konina).
Myślę że trzeba o wiele więcej niż w wariancie czerwonym,
Fakt wykorzystując łącznik CPK tak naprawdę rozwiązuje się jeden problem i to problem wariantu przez zachodni Kalisz czyli oczywiście, zmiany czoła pociągu.
Ten problem nie istniej natomiast totalnie jeżeli linia wychodziłaby od wschodu Kalisza.

I na tym lista plusów się kończy, ponieważ wariant pomarańczowy od zachodu bardzo odchodzi od reszty zabudowy więc niema tam mowy nad jakimś nowy przystankiem w mieście ponadto zostaje cała reszta kosztów chociażby most nad Prosną.

W wariancie czerwonym jest możliwość stworzenia przystanku w okolicach centrum (ronda Ptolemeusza) ponadto na Tyńcu a dodatkowo jeszcze linia do Łodzi przez CPK mogłaby przybliżyć przystanek w Winiarach do os. Winiary/Rajsków.
No i problem kosztownego mostu rozwiązany za sprawą CPK.
Ponadto nie wydłużamy relacji pociągu kręcąc wokół os. Zagorzynek.
"Cały Ostrów się z was śmieje, gdzie są drogi i koleje?"
autor anonimowy
Kalisz w Budowie

kaliszanin2
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3622
Rejestracja: 20 kwie 2006, o 12:47

Re: Dalsza modernizacja dworca kolejowego

Nieprzeczytany post autor: kaliszanin2 » 29 mar 2021, o 16:42

Vocatont, nie piszę o pierwszym projekcie KDP, tylko o obecnym, związanym z CPK. W nowym, forsowanym przez nową miotłę wariancie Kalisz nie jest węzłem KDP, ale staje się węzłem kolejowym.
Most nad Prosną trzeba zbudować w każdym wariancie.
Jeśli chodzi o odcinki, które zaznaczyłem kolorem zielonym, to tylko dwa krótkie zjazdy/ wjazdy trzeba zbudować dodatkowo. Z pozostałych dwóch jeden istnieje w wariancie pomarańczowym, a drugi to już linia do Konina, jednakowo kosztowna niezależnie od tego którędy poprowadzona. Pociągnąłem je zielenią oprócz dodatkowych wjazdów/zjazdów, żeby zaznaczyć ewentualną drogę Ostrów-Konin przez naszą stację.
To są jednak kwestie poboczne, dodatkowe. Moim zdaniem po zajęciu stanowiska przez Kinastowskiego (to bardzo uparty zawodnik), czyli dla CPK przez Kalisz, wariant pomarańczowy jest już przesądzony, a do czerwonego można wracać z równym powodzeniem co do "Y".
Z powyższych powodów w tym wątku miała być dyskusja o możliwościach rozbudowy stacji w warunkach wariantu pomarańczowego i na marginesie o okazjach, jakie ten wariant stwarza, takich jak właśnie połączenie z Koninem.
Z tych rozwiązań, którymi zilustrowałeś swoją opinię, wiele można by naśladować rozbudowując kaliską stację.

szymkalisz
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1879
Rejestracja: 29 mar 2007, o 16:59
Lokalizacja: W-w Różanka

Re: Dalsza modernizacja dworca kolejowego

Nieprzeczytany post autor: szymkalisz » 30 mar 2021, o 00:05

Cześć Panowie! Pozwolę sobie dorzucić swoich kilka groszy.

O położeniu dworca
Niezależnie od tego, z jakim wariantem mamy do czynienia, tak na dobrą sprawę ten dworzec powinien zostać dworcem głównym dla Kalisza. Choć jego lokalizacja była nietrafiona 120 lat temu, komuniści później nie zrealizowali mokrego snu drogowców z wielkim węzłem drogowym w sąsiedztwie, nie odważyli się też przesunąć dworca o tych 250 metrów w stronę Górnośląskiej, żeby go zintegrować z miastem. Więcej – została wybudowana Podmiejska i al. Wojska Polskiego. Te dwie ulice, ale główniei AWP - to ściek komunikacyjny. Ciąg Podmiejska - AWP powstał dlatego, że nie było technicznej możliwości budowy bocznicy kolejowej na Majkowską, a jakoś trzeba było wozić towary między fabrykami a koleją. Bocznica niewykonalna, bo zbyt duże różnice wysokości (dworzec prawie 140 m n.p.m., Majkowska 40 metrów mniej). I to można przeczytać w "Planowaniu miast i osiedli" Czarneckiego (moim zdaniem biblia urbanisty PRL). Ta sama książka broniła przed zniszczeniem widoku na centrum ze Złotego Roku nawiasem mówiąc. Władze utwierdziły tylko patologiczne, oderwane od miasta położenie dworca. Najpierw jedni wybudowali TB tak jak wybudowali, zamiast zrobić porządne wejście w Podmiejską przez obszar dawnego PKS-u (temat przecież wielokrotnie wałkowany), teraz "Centrum Przesiadkowe" zostało zaprojektowane tak, żeby nikt się pieszo z Górnośląskiej tam nie zapuszczał. Drogi dojścia fatalne. Ładnie wygląda toto z lotu ptaka, ale cholernie niefunkcjonalne. Przystanki i barierki na Górnośląskiej też zniechęcają pieszych. Układ drogowy taki, że sensownej komunikacji miejskiej się nie da tam zorganizować. Bo albo wjazd kieszeniowy, albo ucięcie części linii na dworcu, a ciąg Dobrzec – centrum obsługiwany z innej strony. Słowem dramat.

Pojawia się proteza w postaci CPK i wraca kwestia "poprawy" obsługi Kalisza. Pojawia się wizja poprowadzenia linii kolejowej śladem TB. No to by się wydawało, że najlepiej byłoby ten dworzec przenieść bliżej centrum. Ale nie w realiach, gdy dostępność czasowa tego dworca pogorszyłaby się dla Dobrzeca, Widoku, os. XXV-lecia, os. Asnyka i Kalińca. To ze 35 tys. ludzi, którym byśmy pogorszyli sytuację tylko przez paradygmat o dworcu jak najbliżej zabytkowego Śródmieścia. Więc mimo jego kijowego położenia, lepiej obecnie się nie da go zlokalizować. I powinien zostać tam, gdzie stoi.

O wariancie przebiegu szprychy i linii do Konina
Nie mam wątpliwości, że rozwidlenie w Sieradzu będzie oznaczać, że pożegnamy się z szybkimi (w miarę) połączeniami z Wrocławiem. Nacisk będzie na kier. Poznań, regionalne będą śmigać z Łodzi do Ostrowa. Do tego regio Ostrów – Wrocław. Na tej trasie oferta nigdy nie będzie dobra póki marszałka województwa mamy w Poznaniu. Bo kilkanaście par pociągów do Wrocławia będzie godzić w spójność teryt. województwa. Pozostaje się więc pogodzić z marginalizacją kierunku południowo-zachodniego na rzecz Poznania. Kierunek Zielona Góra to moim zdaniem mrzonki – naturalnym byłoby łączenie ZG z WWA przez Poznań.

Kiedy zobaczyłem te warianty - złapałem się za głowę. Dziwny wariant 1, wymagające ogromnych prac ziemnych warianty 2 i 3. Kiedy jednak zacząłem myśleć o tych wariantach to uznałem, że W1 wcale nie jest taki głupi. Obliguje przejazd przez Kalisz pociągów jadących w kier. Ostrowa, pociągi szybkie jadące z postojem w Kaliszu będą lepiej dostępne dla kaliszan niż w zwykłym igreku. Łatwiej będzie to skomunikować ze zbiorkomem niż stację KDP w NS.
W2 to dwuipółkilometrowa estakada/nasyp między skrajem Lasu Winiarskiego a Rondem Ptolemeusza. Oba te punkty położone są na wys. ok. 110-115 m n.p.m. Z Ronda Ptolemeusza do Dworca do pokonania jest różnica wysokości 20 metrów (ok. 135 m n.p.m.) i ok. 1,6 km długości. To daje jakieś 12,5 promila. Za dużo. Konieczna mniejsza różnica wys. Albo więc część stacji Kalisz wędruje 5-7 metrów niżej i mamy perony "dalekobieżne" w przekopie, albo podwyższamy nasyp/estakadę nad Prosną (nad lustrem Prosny linia przebiegałaby wtedy 15-20 metrów). Z plusów - mamy pewność, że wszystko przejedzie przez nasz dworzec, zrobi się raz na zawsze porządek z Rajskowem (nikt tam nie będzie chciał mieszkać - pozbędziemy się niejako problemu z jego skomunikowaniem z resztą miasta). O więcej niż rzeczone 5-7 metrów peronów raczej nie powinno się zagłębiać, bo będzie problem, by wyjść z później w stronę NS (Kalisz Szczypiorno 137 m n.p.m., NS 139,5 m n.p.m.).
W3 ma podobny mankament jak W2 z tym pokonaniem różnicy wysokości. Jednak po tych perturbacjach z Kaliszem, wychodząc na wschód, omija pas wzniesień między Kaliszem a Opatówkiem. I tam profil linii jest łatwiejszy. W3 jest też zdecydowanie najlepszy do wpinania linii z Konina. Bo mamy raz a porządnie pokonany pas różnicy wysokości i z odnogą konińską wpinamy się już na Tyńcu, za perturbacjami natury wysokościowej.
Budowa linii kolejowej do Konina z obejściem Kalisza od zachodu to tykająca bomba – mamy szprychę do Poznania, z której się wypinamy na wysokości około 135 metrów, następnie - wg koncepcji z mapki z jednego z powyższych postów - idziemy pasem położonym na takiej wysokości aż do Kościelnej Wsi. I tu zonk, bo między DK12 (130 m n.p.m.) a Warszówką i Pruszkowem (120 m n.p.m.) mamy Prosnę (100 m n.p.m.). Dla kolei to znów kosmos. I takiego kosmosu wymagają W1 i W2. Wejście na stację Kalisz od głowicy zachodniej linii z Konina to też mało funkcjonalne rozwiązanie jeśli chcielibyśmy utworzyć ciąg dla poc. osobowych Konin - Kalisz - OW - Wrocław. Konieczność zmiany czoła (8 minut postoju). Ta pętla z wykorzystaniem W1 mija się z celem - wielkie nakłady, a pewnie takie objechanie Zagorzynka dookoła będzie trwać tyle, co ta zmiana czoła.

Patrząc więc na to, co potencjalnie dla kolei byłoby najprostsze i przyszłościowe od razu powinno się odrzucić - tak chyba preferowany przez część - W2. Ogromne prace ziemne i zero perspektyw do wykorzystania ich do budowy linii do Konina. Zostają w grze moim zdaniem W1 i W3. W1 nieoczywisty i intrygujący, choć niebezpieczny z racji chęci trasowania pociągów z pominięciem Kalisza. W3 wymaga sporego nakładu prac i znacznej ingerencji w tkankę miejską na Tyńcu. Brak możliwości połączenia szprychy z LK14 w niedalekiej odległości i na wschód od Kalisza.

Pewnie będę niepopularny, ale w kontekście linii do Konina i uwzględniając uwarunkowania terenowe uważam, że najlepszy byłby W3. Następnie W1 i jako ostatni wskazałbym W2. Choć na mapie najładniejszy. W3 pozwoliłby uzasadnić budowę przystanku/stacji Kalisz Rypinek (tam by się zatrzymywały pociągi z Konina), dałby też możliwość zlokalizowania przystanku Kalisz Tyniec.

A jeśli już mówimy o linii do Konina. Ja bym ją poprowadził od Kalisza do Tuliszkowa. Wiem, tracą Stawiszyn, Zbiersk i Rychwał. Tam można by było jednak dołączyć odnogę do Turku. I wykorzystywać w rel. Wrocław - Ostrów - Kalisz - Konin, Turek - Konin - Poznań i Turek - Kalisz - Ostrów - Kępno (dwuczłonowe pociągi by tu starczyły).

Układ funkcjonalny dworca
Przygotowałem też taką wstępną koncepcję dla dworca i jego powiązania funkcjonalnego przy W1. Trzy dwukrawędziowe perony wyspowe w zupełności wystarczą. Odsunięcie toru najbliższego dworcowi o kilka metrów sprawiłoby, że bezboleśnie można by było urządzić przejście podziemne w obecnym wyjściu z dworca na peron pierwszy.
Przewidziałem, że dwa perony będą mieć długość 300 metrów (standard dla peronów na większych stacjach), jeden będzie miał 400 metrów długości (drugi, na wszelki wypadek – Wrocław Główny ma zdaje się jeden taki dłuższy peron). Same perony - jak widzicie - mocno przesunąłbym na wschód. By przy wyjściu z przejścia podziemnego prowadzącego z dworca te się niemal kończyły, a nie ledwo zaczynały. Dlaczego? Po to, by zmniejszyć szerokość układu torowego w kontekście wiaduktu/tunelu łączącego Podmiejską z Piwonicką. Przesunięcie peronów na wschód zapewniłoby także lepszy dostęp do peronów od TB (drugi tunel, "miejski" na perony we wschodniej części – jak na Głównym we Wrocławiu; tu by się też przebicie pieszo-rowerowe zrobiło na Zagorzynek). A w konsekwencji w pobliżu tunelu miejskiego powstałoby miejsce do potencjalnej budowy nowego obiektu dworcowego, albo po prostu zagospodarowania jakimś biurowcem. Zaproponowałem też korektę układu drogowego. Chciałem poprawić wlot TB w Podmiejską (mieszkańcy bloku najbliższego skrzyżowaniu Podmiejska/Górnośląska mnie zjedzą), domyślnie kierować auta z Podmiejskiej i Wrocławskiej w TB, uczynić nieco trudniejszym jazdę Górnośląską do centrum (odgięcie toru jazdy a nie na wprost jak teraz) i wreszcie przewidziałem placyk przy miejscu na nowy dworzec. Zostawiam tu taką wizyjkę też w formie graficznej.
Obrazek

prezesmarcin
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 112
Rejestracja: 26 gru 2010, o 22:54
GG: 52131071
Lokalizacja: Tarnowo Podgórne

Re: Dalsza modernizacja dworca kolejowego

Nieprzeczytany post autor: prezesmarcin » 30 mar 2021, o 09:39

" komuniści później nie zrealizowali mokrego snu drogowców z wielkim węzłem drogowym w sąsiedztwie"- a liberałowie ogólnie zapomnieli o kolei po 1989 roku...

Zapraszam do lektury "Ostre cięcie" Karola Trammera o tym co sie z koleją wyprawiało po 1989 roku .

Awatar użytkownika
Vocatont
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4995
Rejestracja: 22 cze 2010, o 12:38
GG: 24732954
Lokalizacja: WDK

Re: Dalsza modernizacja dworca kolejowego

Nieprzeczytany post autor: Vocatont » 30 mar 2021, o 12:40

szymkalisz pisze:
30 mar 2021, o 00:05
Cześć Panowie! Pozwolę sobie dorzucić swoich kilka groszy.
Witamy Witamy, Kogo moje oczy widzą no nie wierzę 8)
Pojawia się wizja poprowadzenia linii kolejowej śladem TB. No to by się wydawało, że najlepiej byłoby ten dworzec przenieść bliżej centrum. Ale nie w realiach, gdy dostępność czasowa tego dworca pogorszyłaby się dla Dobrzeca, Widoku, os. XXV-lecia, os. Asnyka i Kalińca. To ze 35 tys. ludzi, którym byśmy pogorszyli sytuację tylko przez paradygmat o dworcu jak najbliżej zabytkowego Śródmieścia. Więc mimo jego kijowego położenia, lepiej obecnie się nie da go zlokalizować. I powinien zostać tam, gdzie stoi.
Jest to dojść mocny argument który i mnie przekonuje, w kwestii dworca głównego.
Ale jeżeli jest możliwość stworzenia tam dworca osobowego to również warto nad nim pomyśleć.
Patrząc więc na to, co potencjalnie dla kolei byłoby najprostsze i przyszłościowe od razu powinno się odrzucić - tak chyba preferowany przez część - W2.
Moim zdaniem W2 jest dojść podobny do W3 oczywiście z perspektywy ziemnej oznacza to o wiele dłuższa estakadę za sprawą Rajskowa.
Niewątpliwie W3 jest najlepszy z perspektywą do Konina, jednak dopóki linia na Konin nie powstanie niema mowy o lokalnym zastosowaniu tej że linii czyli jednym słowem plany o przystanku Rypinek/Centrum oddalają się w dalszą baśnie do czasów linii na Konin.

Linia W2 natomiast sprawia że z automatu można ją wykorzystać lokalnie ponieważ na wschodzie i zachodzie Kalisza łączy się z aktualną 14.
W wypadku W2 odnośnie kontekstu przebicia do Konina tak naprawdę zostaje sprawa przebicia się przez Tyniec.
Obrazek
"Cały Ostrów się z was śmieje, gdzie są drogi i koleje?"
autor anonimowy
Kalisz w Budowie

szymkalisz
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1879
Rejestracja: 29 mar 2007, o 16:59
Lokalizacja: W-w Różanka

Re: Dalsza modernizacja dworca kolejowego

Nieprzeczytany post autor: szymkalisz » 30 mar 2021, o 14:21

prezesmarcin pisze:
30 mar 2021, o 09:39
" komuniści później nie zrealizowali mokrego snu drogowców z wielkim węzłem drogowym w sąsiedztwie"- a liberałowie ogólnie zapomnieli o kolei po 1989 roku...

Zapraszam do lektury "Ostre cięcie" Karola Trammera o tym co sie z koleją wyprawiało po 1989 roku .
Czytałem ;) Nie zdążę też czytałem.

Awatar użytkownika
Vocatont
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4995
Rejestracja: 22 cze 2010, o 12:38
GG: 24732954
Lokalizacja: WDK

Re: Dalsza modernizacja dworca kolejowego

Nieprzeczytany post autor: Vocatont » 31 mar 2021, o 11:53

Albo więc część stacji Kalisz wędruje 5-7 metrów niżej i mamy perony "dalekobieżne" w przekopie,
Tak troszkę nie w temacie, ale przypomniało mi się że kiedyś z efektu nudy, właśnie myślałem na takim przekopem/obniżeniem linii w okolicy dworca w tym wszystkim oczywiście wykorzystując wariant TB.
Wtedy wyrysowałem coś takiego
Obrazek
"Cały Ostrów się z was śmieje, gdzie są drogi i koleje?"
autor anonimowy
Kalisz w Budowie

Awatar użytkownika
Vocatont
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4995
Rejestracja: 22 cze 2010, o 12:38
GG: 24732954
Lokalizacja: WDK

Re: Dalsza modernizacja dworca kolejowego

Nieprzeczytany post autor: Vocatont » 3 kwie 2021, o 12:55

Efekt nudy
Obrazek
"Cały Ostrów się z was śmieje, gdzie są drogi i koleje?"
autor anonimowy
Kalisz w Budowie

hipis_1
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4
Rejestracja: 11 maja 2022, o 17:11

Re: Dalsza modernizacja dworca kolejowego

Nieprzeczytany post autor: hipis_1 » 18 maja 2022, o 15:50

Dworzec powinien być jeden w obecnym miejscu. Budowanie nowego dworca pod 1-2 pociągi KDP na godzinę jest bez sensu. Kalisz ma słabą komunikację miejską. Jak to potem skomunikować z blokowiskami czy starym dworcem, gdy ktoś dalej bedzie musiał jechać autobusem czy pociągiem osobowym?
Jeżdżę czasem pociągiem z Kalisza do Łodzi czy z Łodzi do Warszawy i powolna, rzadka komunikacja miejska jest problemem dla podróżnych. W Kaliszu autobusów jak na lekarstwo. A jak są, to niektóre objeżdzają centrum co wydłuża podróż. Dworzec kolejowy powinien być zintegrowany z autobusowym. Można powiedzieć, że tak jest obecnie w Kaliszu. Dworzec PKS i bliskie przystanki KLA na Górnośląskiej.

ODPOWIEDZ