Sieć tramwajowa w Kaliszu

Wszystko to, co chcielibyśmy zobaczyć w naszym mieście.
Rysiek55
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 25
Rejestracja: 28 kwie 2022, o 16:06

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

Post autor: Rysiek55 » 15 lis 2022, o 23:01

ww pisze:
15 lis 2022, o 18:16
Rysiek55 pisze:
15 lis 2022, o 18:00
Chyba nikt o zdrowych zmysłach nie wierzył w bajki o tramwajach.
Bo?
Bo nas po prostu na to nie stać. A grajdoł wielkości Kalisza można z powodzeniem obsłużyć transportem autobusowym. 18 metrowe pojazdy w zupełności są w stanie realizować kaliskie potoki.

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 952
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

Post autor: filip » 15 lis 2022, o 23:17

Stać nas pod warunkiem dofinansowania. Z RPO nie ma co liczyć, bo jest dla miast wojewódzkich (to tramwajowe). Ale jest coś takiego jak SUMP-y i jak się dobrze uzasadni to może dostalibyśmy pieniądze

Jesteś tego pewien? Możesz się mylić bardzo poważnie mylić. Na takiej jednej bardzo mocnej, magistralnej linii zdecydowanie dałoby się wygenerować potoki pod linię tramwajową.
Oprócz populacji Kalisza (tej GUS-owskiej) musisz doliczyć dużo imigrantów, studentów (tych chcemy, aby było więcej), ludzi którzy przyjeżdżają do Kalisza z obszaru funkcjonalnego i dalszych okolic (od powiatu Jarocińskiego do Sieradzkiego) oraz trochę turystów.
Duży potencjał jeszcze jest w obecnych kierowcach. Tych w Kaliszu jest od cholery i jeszcze trochę. W Kaliszu popyt na dobrą komunikację szynową zdecydowanie by się znalazł.
Przy dobrej komunikacji miejskiej nie dałoby się obsłużyć Kalisza tylko klasycznymi przegubami (18 m). Już teraz przy socjalnej komunikacji idzie się udusić w autobusie, co prawda są to 12 metrowe, ale w 18 metrowych byłoby tylko nieco lepiej.
Gdyby w Polsce były legalne autobusy dwuprzegubowe (24 m) to jeszcze jest to jakaś opcja. Tylko, że to jest drogie, szybko się niszczy (żywotność autobusów jest krótka) i robi straszne koleiny.

W tramwaju jeszcze bardzo ważny jest czynnik miastotwórczy. Dobrze wpasowany w tkankę miejską tramwaj potrafi zupełnie odmienić obliczę miasta.

Rysiek55
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 25
Rejestracja: 28 kwie 2022, o 16:06

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

Post autor: Rysiek55 » 16 lis 2022, o 17:11

filip pisze:
15 lis 2022, o 23:17
Stać nas pod warunkiem dofinansowania....
Czyli nie stać nas, bo dofinansowanie nie dostaniemy. Po drugie oprócz dofinansowania trzeba mieć wkład własny. Po trzecie infrastrukturę trzeba później utrzymać. Koszty,koszty i jeszcze raz koszty. Niepotrzebna fanaberia w przypadku miasta wielkości Kalisza.

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 952
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

Post autor: filip » 16 lis 2022, o 19:53

Rysiek55 pisze:
16 lis 2022, o 17:11
filip pisze:
15 lis 2022, o 23:17
Stać nas pod warunkiem dofinansowania....
Czyli nie stać nas, bo dofinansowanie nie dostaniemy. Po drugie oprócz dofinansowania trzeba mieć wkład własny.
Mogliśmy się starać o dofinansowanie z Nowego Ładu. Tylko, że u nas się o tym nie myśli, bo szyny są złe...
Na wkład własny to Kalisz ma za świat. Kalisz budżet inwestycyjny roczny ma ok. 100 mln zł.
Rysiek55 pisze:
16 lis 2022, o 17:11
Po trzecie infrastrukturę trzeba później utrzymać. Koszty,koszty i jeszcze raz koszty.
Jak się dba to bez remontów można kilkadziesiąt lat na spokojnie. Linie tramwajowe też są tańsze, niż autobusowe (teraz w kryzysie trochę się odwróciło) w utrzymaniu. Dochodzi do tego, że jeden tramwaj (jak się dba) może na spokojnie jeździć z 40 lat, a zwykły autobus mający 15 lat to gruz.
Rysiek55 pisze:
16 lis 2022, o 17:11
Niepotrzebna fanaberia w przypadku miasta wielkości Kalisza.
Równie dobrze można to powiedzieć o obwodnicy. Koszt budowy sporo wyższy (1 mld zł) i utrzymania też, bo drogi się szybciej niszczą. Nie budujemy?

Rysiek55
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 25
Rejestracja: 28 kwie 2022, o 16:06

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

Post autor: Rysiek55 » 16 lis 2022, o 22:49

filip pisze:
16 lis 2022, o 19:53

Jak się dba to bez remontów można kilkadziesiąt lat na spokojnie. Linie tramwajowe też są tańsze, niż autobusowe (teraz w kryzysie trochę się odwróciło) w utrzymaniu. Dochodzi do tego, że jeden tramwaj (jak się dba) może na spokojnie jeździć z 40 lat, a zwykły autobus mający 15 lat to gruz.
40 letnie Konstale to faktycznie super wagony. Prawdziwy komfort jazdy.:D
filip pisze:
16 lis 2022, o 19:53
Równie dobrze można to powiedzieć o obwodnicy. Koszt budowy sporo wyższy (1 mld zł) i utrzymania też, bo drogi się szybciej niszczą. Nie budujemy?
Porównanie bez sensu. Tramwaj ma alternatywę a obwodnica nie.

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 952
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

Post autor: filip » 16 lis 2022, o 23:01

Rysiek55 pisze:
16 lis 2022, o 22:49
filip pisze:
16 lis 2022, o 19:53

Jak się dba to bez remontów można kilkadziesiąt lat na spokojnie. Linie tramwajowe też są tańsze, niż autobusowe (teraz w kryzysie trochę się odwróciło) w utrzymaniu. Dochodzi do tego, że jeden tramwaj (jak się dba) może na spokojnie jeździć z 40 lat, a zwykły autobus mający 15 lat to gruz.
40 letnie Konstale to faktycznie super wagony. Prawdziwy komfort jazdy.:D
O tramwaje w Polsce nikt nie dba. Przejedź się do sąsiadów zza Odry i zobacz jak tam to wygląda. Tramwaje są stare, ale bardzo zadbane i sprawne. Wiadomo, że to nie to samo co nowy tramwaj, ale jazda jest komfortowa.
Rysiek55 pisze:
16 lis 2022, o 22:49
Porównanie bez sensu. Tramwaj ma alternatywę a obwodnica nie.
Ale wybiórczość. Tramwaje nie, ale drogi? Oczywiście, że tak.

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 952
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

Post autor: filip » 22 lis 2022, o 23:46

https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... 76173.html
W Lozannie (140 tys., Szwajcaria) wybudują pierwszą linię tramwajową o długości 4,6 km.
Z takich ciekawostek to w Lozannie działają linie dwie linie (!) metra.

Awatar użytkownika
glootech
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 287
Rejestracja: 31 sie 2006, o 14:44
Lokalizacja: Kalisz

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

Post autor: glootech » 23 lis 2022, o 13:07

filip pisze:
16 lis 2022, o 23:01

O tramwaje w Polsce nikt nie dba. Przejedź się do sąsiadów zza Odry i zobacz jak tam to wygląda. Tramwaje są stare, ale bardzo zadbane i sprawne. Wiadomo, że to nie to samo co nowy tramwaj, ale jazda jest komfortowa.
Wypraszam sobie! Zawsze jestem zdziwiony (i trochę dumny!) jak to możliwe, że w Poznaniu tramwaje są czyste, zadbane, a tabor jest na bieżąco wymieniany, a w takim Wrocławiu, Łodzi, czy nawet Warszawie jeżdżą na regularnych liniach okazy, które można już uznać za zabytkowe. Natomiast faktycznie kosztuje to spore pieniądze, co przekłada się na koszt biletu - jeżeli do Poznania przyjeżdża jakiś turysta i nie ma PEKI, to ceny biletów papierowych powalają na kolana.

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 952
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

Post autor: filip » 23 lis 2022, o 21:18

Akurat Poznań to pozytywny wyjątek od reguły. Jednak w większości kraju wygląda to po prostu źle i się nie dba o to co się ma.
Co do taboru w Poznaniu to fakt jest on wymieniany. Ale nie jest on górnolotny, bo to Modertrans (chociaż szacunek za zbudowanie takiej firmy samorządowej).
We Wrocławiu i Łodzi to ja nie wiem co się tam dzieję, tak zapuścić tabor to masakra. Tam tylko te nowe tramy wyglądają nieźle, reszta to jak z demobilu z Ukrainy, czy Rosji.
Bilety w Poznaniu nie są tak zaporowe, przynajmniej całodobowe. Ceny jak we Wrocławiu (15 zł), a jednak stan zbiorkomu w Poznaniu jest sporo lepszy. W Łodzi co ciekawe dzienny jest droższy (18 zł).

ODPOWIEDZ