Sieć tramwajowa w Kaliszu

Wszystko to, co chcielibyśmy zobaczyć w naszym mieście.
Rysiek55
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 41
Rejestracja: 28 kwie 2022, o 16:06

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: Rysiek55 » 15 lis 2022, o 23:01

ww pisze:
15 lis 2022, o 18:16
Rysiek55 pisze:
15 lis 2022, o 18:00
Chyba nikt o zdrowych zmysłach nie wierzył w bajki o tramwajach.
Bo?
Bo nas po prostu na to nie stać. A grajdoł wielkości Kalisza można z powodzeniem obsłużyć transportem autobusowym. 18 metrowe pojazdy w zupełności są w stanie realizować kaliskie potoki.

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1744
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: filip » 15 lis 2022, o 23:17

Stać nas pod warunkiem dofinansowania. Z RPO nie ma co liczyć, bo jest dla miast wojewódzkich (to tramwajowe). Ale jest coś takiego jak SUMP-y i jak się dobrze uzasadni to może dostalibyśmy pieniądze

Jesteś tego pewien? Możesz się mylić bardzo poważnie mylić. Na takiej jednej bardzo mocnej, magistralnej linii zdecydowanie dałoby się wygenerować potoki pod linię tramwajową.
Oprócz populacji Kalisza (tej GUS-owskiej) musisz doliczyć dużo imigrantów, studentów (tych chcemy, aby było więcej), ludzi którzy przyjeżdżają do Kalisza z obszaru funkcjonalnego i dalszych okolic (od powiatu Jarocińskiego do Sieradzkiego) oraz trochę turystów.
Duży potencjał jeszcze jest w obecnych kierowcach. Tych w Kaliszu jest od cholery i jeszcze trochę. W Kaliszu popyt na dobrą komunikację szynową zdecydowanie by się znalazł.
Przy dobrej komunikacji miejskiej nie dałoby się obsłużyć Kalisza tylko klasycznymi przegubami (18 m). Już teraz przy socjalnej komunikacji idzie się udusić w autobusie, co prawda są to 12 metrowe, ale w 18 metrowych byłoby tylko nieco lepiej.
Gdyby w Polsce były legalne autobusy dwuprzegubowe (24 m) to jeszcze jest to jakaś opcja. Tylko, że to jest drogie, szybko się niszczy (żywotność autobusów jest krótka) i robi straszne koleiny.

W tramwaju jeszcze bardzo ważny jest czynnik miastotwórczy. Dobrze wpasowany w tkankę miejską tramwaj potrafi zupełnie odmienić obliczę miasta.

Rysiek55
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 41
Rejestracja: 28 kwie 2022, o 16:06

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: Rysiek55 » 16 lis 2022, o 17:11

filip pisze:
15 lis 2022, o 23:17
Stać nas pod warunkiem dofinansowania....
Czyli nie stać nas, bo dofinansowanie nie dostaniemy. Po drugie oprócz dofinansowania trzeba mieć wkład własny. Po trzecie infrastrukturę trzeba później utrzymać. Koszty,koszty i jeszcze raz koszty. Niepotrzebna fanaberia w przypadku miasta wielkości Kalisza.

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1744
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: filip » 16 lis 2022, o 19:53

Rysiek55 pisze:
16 lis 2022, o 17:11
filip pisze:
15 lis 2022, o 23:17
Stać nas pod warunkiem dofinansowania....
Czyli nie stać nas, bo dofinansowanie nie dostaniemy. Po drugie oprócz dofinansowania trzeba mieć wkład własny.
Mogliśmy się starać o dofinansowanie z Nowego Ładu. Tylko, że u nas się o tym nie myśli, bo szyny są złe...
Na wkład własny to Kalisz ma za świat. Kalisz budżet inwestycyjny roczny ma ok. 100 mln zł.
Rysiek55 pisze:
16 lis 2022, o 17:11
Po trzecie infrastrukturę trzeba później utrzymać. Koszty,koszty i jeszcze raz koszty.
Jak się dba to bez remontów można kilkadziesiąt lat na spokojnie. Linie tramwajowe też są tańsze, niż autobusowe (teraz w kryzysie trochę się odwróciło) w utrzymaniu. Dochodzi do tego, że jeden tramwaj (jak się dba) może na spokojnie jeździć z 40 lat, a zwykły autobus mający 15 lat to gruz.
Rysiek55 pisze:
16 lis 2022, o 17:11
Niepotrzebna fanaberia w przypadku miasta wielkości Kalisza.
Równie dobrze można to powiedzieć o obwodnicy. Koszt budowy sporo wyższy (1 mld zł) i utrzymania też, bo drogi się szybciej niszczą. Nie budujemy?

Rysiek55
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 41
Rejestracja: 28 kwie 2022, o 16:06

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: Rysiek55 » 16 lis 2022, o 22:49

filip pisze:
16 lis 2022, o 19:53

Jak się dba to bez remontów można kilkadziesiąt lat na spokojnie. Linie tramwajowe też są tańsze, niż autobusowe (teraz w kryzysie trochę się odwróciło) w utrzymaniu. Dochodzi do tego, że jeden tramwaj (jak się dba) może na spokojnie jeździć z 40 lat, a zwykły autobus mający 15 lat to gruz.
40 letnie Konstale to faktycznie super wagony. Prawdziwy komfort jazdy.:D
filip pisze:
16 lis 2022, o 19:53
Równie dobrze można to powiedzieć o obwodnicy. Koszt budowy sporo wyższy (1 mld zł) i utrzymania też, bo drogi się szybciej niszczą. Nie budujemy?
Porównanie bez sensu. Tramwaj ma alternatywę a obwodnica nie.

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1744
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: filip » 16 lis 2022, o 23:01

Rysiek55 pisze:
16 lis 2022, o 22:49
filip pisze:
16 lis 2022, o 19:53

Jak się dba to bez remontów można kilkadziesiąt lat na spokojnie. Linie tramwajowe też są tańsze, niż autobusowe (teraz w kryzysie trochę się odwróciło) w utrzymaniu. Dochodzi do tego, że jeden tramwaj (jak się dba) może na spokojnie jeździć z 40 lat, a zwykły autobus mający 15 lat to gruz.
40 letnie Konstale to faktycznie super wagony. Prawdziwy komfort jazdy.:D
O tramwaje w Polsce nikt nie dba. Przejedź się do sąsiadów zza Odry i zobacz jak tam to wygląda. Tramwaje są stare, ale bardzo zadbane i sprawne. Wiadomo, że to nie to samo co nowy tramwaj, ale jazda jest komfortowa.
Rysiek55 pisze:
16 lis 2022, o 22:49
Porównanie bez sensu. Tramwaj ma alternatywę a obwodnica nie.
Ale wybiórczość. Tramwaje nie, ale drogi? Oczywiście, że tak.

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1744
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: filip » 22 lis 2022, o 23:46

https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... 76173.html
W Lozannie (140 tys., Szwajcaria) wybudują pierwszą linię tramwajową o długości 4,6 km.
Z takich ciekawostek to w Lozannie działają linie dwie linie (!) metra.

Awatar użytkownika
glootech
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 296
Rejestracja: 31 sie 2006, o 14:44
Lokalizacja: już nie Kalisz

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: glootech » 23 lis 2022, o 13:07

filip pisze:
16 lis 2022, o 23:01

O tramwaje w Polsce nikt nie dba. Przejedź się do sąsiadów zza Odry i zobacz jak tam to wygląda. Tramwaje są stare, ale bardzo zadbane i sprawne. Wiadomo, że to nie to samo co nowy tramwaj, ale jazda jest komfortowa.
Wypraszam sobie! Zawsze jestem zdziwiony (i trochę dumny!) jak to możliwe, że w Poznaniu tramwaje są czyste, zadbane, a tabor jest na bieżąco wymieniany, a w takim Wrocławiu, Łodzi, czy nawet Warszawie jeżdżą na regularnych liniach okazy, które można już uznać za zabytkowe. Natomiast faktycznie kosztuje to spore pieniądze, co przekłada się na koszt biletu - jeżeli do Poznania przyjeżdża jakiś turysta i nie ma PEKI, to ceny biletów papierowych powalają na kolana.
Gabinet Logopedyczny Logo Ruda https://logoruda.pl.

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1744
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: filip » 23 lis 2022, o 21:18

Akurat Poznań to pozytywny wyjątek od reguły. Jednak w większości kraju wygląda to po prostu źle i się nie dba o to co się ma.
Co do taboru w Poznaniu to fakt jest on wymieniany. Ale nie jest on górnolotny, bo to Modertrans (chociaż szacunek za zbudowanie takiej firmy samorządowej).
We Wrocławiu i Łodzi to ja nie wiem co się tam dzieję, tak zapuścić tabor to masakra. Tam tylko te nowe tramy wyglądają nieźle, reszta to jak z demobilu z Ukrainy, czy Rosji.
Bilety w Poznaniu nie są tak zaporowe, przynajmniej całodobowe. Ceny jak we Wrocławiu (15 zł), a jednak stan zbiorkomu w Poznaniu jest sporo lepszy. W Łodzi co ciekawe dzienny jest droższy (18 zł).

Awatar użytkownika
Robert AB
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 119
Rejestracja: 12 maja 2022, o 17:48

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: Robert AB » 1 gru 2022, o 22:46

Tramwaje:
https://latarnikkaliski.pl/szynami-prze ... ad-prosna/

Szynobusy:
(szynobusy)
(szynobusy)
Ostatnio zmieniony 2 gru 2022, o 22:34 przez Robert AB, łącznie zmieniany 2 razy.
Środkowopolska = ziemia łęczycko-sieradzka (kraina historyczna położona w środkowej Polsce między Wielkopolską, Kujawami, Mazowszem, Małopolską i Śląskiem)

KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1744
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: filip » 1 gru 2022, o 23:13

Artykuł z Latarnika jest akurat mocno średni i bardzo nieaktualny. Brak researchu rzuca się w oczy.
Podany za wzór Olsztyn bardzo zepsuł linię tramwajową. W centrum jest jak najbardziej poprawnie, ale poza centrum jest tragedia.. Dobudowali "autostradę" do tramwaju, linia okrąża osiedle Jaroty. No tak się tego nie robi.
Wracając do Kalisza to podali nierealne koszty budowy linii tramwajowej. Obecnie ceny stali etc. są znacznie wyższe, więc koszty budowy też są wyższe.
Mateusz Tułacz przytoczył pomysł na linię Jacka Kłokockiego prowadzącego peja Mój Kalisz. Jest to linia omijająca dworzec kolejowy, (jak można współcześnie coś takiego wymyślić?) i inne główne cele podróży. To nie jest pomysł na pierwszą linię tramwajową.
Powołano też się na dofinansowanie unijne, ale ono nie jest dla miast niewojewódzkich, więc Kalisz nie mógłby finansować tego w ten sposób. Był program Polski Ład (czy jak to się tam nazywa), w którym de facto Miasto mogło próbować zdobyć pieniądze.
Tylko, że władze miejskie nie chcą budować linii tramwajowej. Ostatnio kolega mi powiedział, że wiceprezydent Grzegorz Kulawinek powiedział po zapytaniu przez kolegę (parafrazuję) "kiedy tramwaje w Kaliszu?" ten odpowiedział, że nigdy. Pisałem o tym w wątku o tramwajach w Kaliszu.

Co do linii szynobusowej pomiędzy Kaliszem i Ostrowem to oczywiście jestem wielkim fanem. Tylko, że to nadal nie dotyczy transportu wewnątrzmiejskiego, a międzymiastowego :(
To jest jedyna rzecz za która mogę pochwalić obecną ekipę. Szkoda, że prezydent, który jest architektem (więc jakieś pojęcie o urbanistyce powinien mieć) przeczy współczesnej urbanistyce i zrównoważonemu transportowi miejskiemu. Szkoda, naprawdę szkoda. No, ale (wyborcom) kaliszanom się przecież podoba. Szkoda, że młodym nie i pewnie większość nich nie będzie chciała podjąć walki o lepszy Kalisz tylko po prostu wybiorą miejsce, gdzie władze patrzą na to jak tworzyć miejsce przyjazne dla ludzi.

Ps. przepraszam za dość spory OT. ;)

Awatar użytkownika
Robert AB
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 119
Rejestracja: 12 maja 2022, o 17:48

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: Robert AB » 1 gru 2022, o 23:26

Szynobus nie wyklucza tramwaju. Szynobus czasami może być też tramwajem.
Są w Europie (również na Węgrzech) rozwiązania szynobusowe, w których pojazd szynowy częściowo korzysta z torów kolejowych, częściowo z torów wewnątrz miasta. Teoretycznie mógłby na stacji w Kaliszu zjeżdżać z torów kolejowych i jechać dalej po torach miejskich.

https://www.nakolei.pl/na-wegrzech-uruc ... systemowy/
https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... 68607.html
Środkowopolska = ziemia łęczycko-sieradzka (kraina historyczna położona w środkowej Polsce między Wielkopolską, Kujawami, Mazowszem, Małopolską i Śląskiem)

KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1744
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: filip » 1 gru 2022, o 23:41

Nie spotkałem się z tym. Widziałem tramwaje dwusystemowe.
Tu nie jest problem z tym, że jest to niemożliwe technicznie tylko umysłowo. Paradygmat lokalnych kacyków jest bardzo samochodocentryczny. Oni po prostu nie chcą usprawnień dla transportu publicznego, bo uraziłoby to kierowców.
Kilka lat temu na ul. Śródmiejskiej (ścisłe centrum) powstał rowerowy kontrapas. Wszelkiej maści środowiska prosamochodowe podnosiły larum przez rok (!), do przegranej prezydenta, za którego powstał. Za kadencji obecnie panującego prezydenta rower miejski stopniowo był "wycinany", aż go ostatnio zlikwidowali.
Jeszcze obecny prezydent chce wprowadzić bezpłatne przejazdy KLA (dla zameldowanych mieszkańców). Czym to się objawia? Pogorszeniem oferty transportowej. Później powiedzą, że nikt tym nie chce jeździć i zlikwidują, bo szkoda kasy. Jak z rowerem miejskim.
To pokazuję jaki stosunek decydenci mają do zrównoważonej mobilności miejskiej.

Awatar użytkownika
Robert AB
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 119
Rejestracja: 12 maja 2022, o 17:48

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: Robert AB » 2 gru 2022, o 13:09

Mi chodziło właśnie o tramwaje dwusystemowe:


Bydgoszcz + Toruń
https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... 68607.html


Segedyn (Szeged) + Hódmezővásárhely
https://www.nakolei.pl/na-wegrzech-uruc ... systemowy/



Szczególnie wegierska para Segedyn + Hódmezővásárhely (161000 + 47000; 23 km) jest trochę podobna do Kalisza i Ostrowa (97000 + 71000; 20 km między stacjami i 23 km między centrami miast) pod względem wielkości i odległości oraz rozwiązania w postaci połączenia obu miast tramwajem jadącym po linii kolejowej łączącej oba miasta.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Segedyn
https://pl.wikipedia.org/wiki/H%C3%B3dm ... C3%A1rhely

Mapa:
https://openrailwaymap.org/?style=stand ... 12&zoom=12 (całość)
https://openrailwaymap.org/?style=stand ... 75&zoom=13 (Segedyn)
https://openrailwaymap.org/?style=stand ... 97&zoom=14 (Hódmezővásárhely)

Zjazd z LK14 mógłby być przed kaliską stacją (podobnie do tego jak to rozwiązano w Segedynie), linia tramwajowa biegłaby Wrocławską do dworca w Kaliszu (od strony zachodniej) i dalej Podmiejską na Dobrzec i dalej do Śródmieścia.
W Ostrowie Wlkp. tramwaj mógłby zjeżdżać z LK14 w północnej części miasta i jechać przez całe miasto na jego południe mijając po drodze ostrowską stację.
Kalisko-ostrowski tramwaj mógłby być przystosowany do 3 kV DC (w sieci kolejowej) i 600 V DC (w sieciach miejskich).
Środkowopolska = ziemia łęczycko-sieradzka (kraina historyczna położona w środkowej Polsce między Wielkopolską, Kujawami, Mazowszem, Małopolską i Śląskiem)

KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1744
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: filip » 3 gru 2022, o 17:06

Robert AB pisze:
2 gru 2022, o 13:09
Mi chodziło właśnie o tramwaje dwusystemowe (...)
No to jest to coś zupełnie innego, niż szynobus jeżdżący po ulicach. ;)
Robert AB pisze:
2 gru 2022, o 13:09
Zjazd z LK14 mógłby być przed kaliską stacją (podobnie do tego jak to rozwiązano w Segedynie), linia tramwajowa biegłaby Wrocławską do dworca w Kaliszu (od strony zachodniej) i dalej Podmiejską na Dobrzec i dalej do Śródmieścia.
W Ostrowie Wlkp. tramwaj mógłby zjeżdżać z LK14 w północnej części miasta i jechać przez całe miasto na jego południe mijając po drodze ostrowską stację.
Kalisko-ostrowski tramwaj mógłby być przystosowany do 3 kV DC (w sieci kolejowej) i 600 V DC (w sieciach miejskich).
Generalnie ja z takim rozwiązaniem nie miałbym problemu (a wiem, że niektórym na forum pewnie by się nie spodobało).
Jedynie wywaliłbym ten tramwaj z Wrocławskiej, Podmiejskiej i Dobrzeca. Jeżeli to ma być linia tramwaju dwusystemowego to zrobiłbym to tak. Ostrów Wielkopolski (stacja kolejowa) -> Nowe Skalmierzyce (stacja kolejowa) -> Kalisz (stacja kolejowa) -> Górnośląska Serbinowska -> Górnośląska Legionów -> Górnośląska Staszica -> Górnośląska Rogatka -> (dalsza część zależy od tego jak kto widzi) -> Śródmiejska Złoty Róg -> Sukiennicza Piekarska (ew. można poprowadzić Głównym Rynkiem, ale to już na dłuższą dyskusję)-> Plac JP2.
Jednak ja bym się bardziej skłaniał ku opcji szynobus międzymiastowy + tramwaj w mieście. Wymagałoby to przesiadki, ale tabor były bardziej przystosowany do warunków, a i sklejenie sensownej sieci (z większą ilością kierunków podróży) byłoby łatwiejsze.

ww
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1723
Rejestracja: 1 sty 2006, o 11:21
Lokalizacja: Rypinek/Pomorzany/Wilda

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: ww » 4 gru 2022, o 02:56

glootech pisze:
23 lis 2022, o 13:07
(...) Zawsze jestem zdziwiony (i trochę dumny!) jak to możliwe, że w Poznaniu tramwaje są czyste, zadbane, a tabor jest na bieżąco wymieniany, a w takim Wrocławiu, Łodzi, czy nawet Warszawie jeżdżą na regularnych liniach okazy, które można już uznać za zabytkowe. Natomiast faktycznie kosztuje to spore pieniądze, co przekłada się na koszt biletu - jeżeli do Poznania przyjeżdża jakiś turysta i nie ma PEKI, to ceny biletów papierowych powalają na kolana.
Tramwajami jeżdżę po Poznaniu codziennie, po Warszawie średnio raz w miesiącu. Tramwaje w Poznaniu nie są ani czyste, ani zadbane, nie mówiąc już o tym, że wiecznie wypadają z rozkładu jazdy albo się makabrycznie spóźniają. Że remonty krótkich odcinków torowisk trwają całymi miesiącami, to już nawet nie ma co gadać. W Warszawie tramwaje nie są takie wypasione, jak niektóre w Poznaniu, ale jakoś nie uważam, że transport publiczny musi mieć klasę limuzyny. Są dobrze skomunikowane z metrem, bilet można kupić w automatach prawie wszędzie, jeżdżą często, a przystanki zapowiada Tomasz Knapik (heh), który jakoś nie musi upominać warszawian, żeby „jeździli z kulturą” i zdejmowali plecak w tramwaju (poznanian jakoś nikt tego nauczyć nie jest w stanie). No i w Warszawie bilety są chyba o 1/3 tańsze niż w Poznaniu.
filip pisze:
3 gru 2022, o 17:06
(...) Śródmiejska Złoty Róg -> Sukiennicza Piekarska (ew. można poprowadzić Głównym Rynkiem, ale to już na dłuższą dyskusję)
Chyba od zawsze tutaj pisałem, że tramwaj z Wrocławskiego Przedmieścia powinien iść przez Nowe Miasto i Główny Rynek i dalej placami wytyczonymi przez Sylwestra Szpilowskiego na Warszawskim Przedmieściu. Tylko że przekonać do tego ludzi (pomijam ludzi ratuszowych, którzy w ogóle tramwaju w Kaliszu nie chcą) byłoby niezmiernie trudno. Oczywiście na tym odcinku tramwaj musiałby korzystać z akumulatorowego zasobnika energii. (Ale od razu mówię, że nie wiem, jakie jest dopuszczalne obciążenie mostu Kamiennego, heh).
Mam dosyć tego miasta, Czerwono-czarnej mafii. (T.Love, „King”, 1992)
Tu są wInwestycje.pl, heheszki się skończyły. (14 czerwca 2020)

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1744
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: filip » 4 gru 2022, o 15:01

ww pisze:
4 gru 2022, o 02:56
Chyba od zawsze tutaj pisałem, że tramwaj z Wrocławskiego Przedmieścia powinien iść przez Nowe Miasto i Główny Rynek i dalej placami wytyczonymi przez Sylwestra Szpilowskiego na Warszawskim Przedmieściu. Tylko że przekonać do tego ludzi (pomijam ludzi ratuszowych, którzy w ogóle tramwaju w Kaliszu nie chcą) byłoby niezmiernie trudno.
Też jestem fanem tego rozwiązania. Tylko cały czas mam rozterki, czy oddać tą przestrzeń w 100% pieszym, czy jednak puścić tam tramwaj.
ww pisze:
4 gru 2022, o 02:56
(...) Oczywiście na tym odcinku tramwaj musiałby korzystać z akumulatorowego zasobnika energii.
Zawsze można z trzeciej szyny, ale nie wiem, czy w polskich warunkach pogodowych by to przeszło.

kaliszanin2
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3622
Rejestracja: 20 kwie 2006, o 12:47

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: kaliszanin2 » 4 gru 2022, o 18:57

ww pisze:
4 gru 2022, o 02:56
tramwaj z Wrocławskiego Przedmieścia powinien iść przez Nowe Miasto i Główny Rynek i dalej placami wytyczonymi przez Sylwestra Szpilowskiego na Warszawskim Przedmieściu. (...) na tym odcinku tramwaj musiałby korzystać z akumulatorowego zasobnika energii. (Ale od razu mówię, że nie wiem, jakie jest dopuszczalne obciążenie mostu Kamiennego, heh).
Strach obciążać Most Kamienny, ale przez Nowe Miasto tramwaj powinien przejeżdżać, tylko niekoniecznie przez Główny Rynek. O rzut beretem od niego jest nieobciążony komunikacyjnie ciąg Targowa-Garbarska-Grodzka w sam raz na przeprowadzenie tamtędy linii śródmiejskiej (akumulatory nie byłyby tam konieczne). Mogłoby to wyglądać tak:
Tram.jpg
Tram.jpg (177.94 KiB) Przejrzano 1709 razy
Wymagałoby to wybudowania na Towarowej nowego mostu tramwajowego, najlepiej z kładką pieszo-rowerową i z usytuowanym na nim przystankiem, żeby nie obciążać przystankiem Wodnej. Oprócz tego pomiędzy Rogatką a Towarową linia byłaby rozdzielona na przebiegi jednotorowe Śródmiejska-Kościuszki oraz Kopernika-Harcerska.
Wada trasy to o 800 m większa długość niż przez Most Kamienny, strzeżony jednak przez konserwatora.
Linia 1000 mm/ 600 V.

ww
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1723
Rejestracja: 1 sty 2006, o 11:21
Lokalizacja: Rypinek/Pomorzany/Wilda

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: ww » 4 gru 2022, o 23:26

K2, uważam, że na całym obszarze Nowego Miasta powinno się zrezygnować z trakcji napowietrznej, zatem poprowadzenie tramwaju z trakcją przez ul. Grodzką do ul. Narutowicza mija się z tym założeniem.

Myśmy z jp kombinowali kiedyś wciśnięcie tramwaju z al. Wolności w ul. Wodną obok Belwederu, tak żeby udało się wycyrklować pół ringu od Złotego Rogu przez ul. Wodną i potem mostem przez Prosnę do Plant, czyli trochę jak w Krakowie, ale pod względem architektonicznym i urbanizacyjnym nie wyglądałoby to chyba porządnie, tym bardziej, że w Krakowie na Plantach jest inna geometria ulic (u nas dwie ulice, tam jedna, u nas splantowano tylko część północno-zachodnią fosy, tam całość, z udanym z przebiciem tramwaju przez pl. Wszystkich Świętych między Starym Miastem i Okołem).
Mam dosyć tego miasta, Czerwono-czarnej mafii. (T.Love, „King”, 1992)
Tu są wInwestycje.pl, heheszki się skończyły. (14 czerwca 2020)

Awatar użytkownika
Robert AB
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 119
Rejestracja: 12 maja 2022, o 17:48

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: Robert AB » 5 gru 2022, o 00:02

Chyba nie ma potrzeby ładowania tramwaju na Stare Miasto w Kaliszu.
Nie będzie wówczas problemów z trakcją napowietrzną na Starym Mieście i jego ulice będą mogłby być wykorzystane w pełni przez pieszych.
W Warszawie czy w Krakowie tramwaje nie mają wstępu w taką zabudowę.
Zainteresowani sobie przejdą te kilka przecznic od Chopina/3 Maja, czy z Wojska Polskiego.

Z drugiej strony zasięg dla największej liczby pasażerów byłby chyba idealny gdzieś z Chopina.
Dojście z Górnośląskiej na Chopina/3 Maja mogłoby być przez Harcerską, Kopernika i Kościuszki.
Ostatnio zmieniony 5 gru 2022, o 18:23 przez Robert AB, łącznie zmieniany 1 raz.
Środkowopolska = ziemia łęczycko-sieradzka (kraina historyczna położona w środkowej Polsce między Wielkopolską, Kujawami, Mazowszem, Małopolską i Śląskiem)

KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962

ODPOWIEDZ