Szynobus na trasie KALISZ-OSTRÓW

Inwestycje które nie zostały zrealizowane.
matteo94
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 149
Rejestracja: 5 paź 2011, o 19:42
Lokalizacja: Dobrzec

Re: Kaliskie Linie Autobusowe

Post autor: matteo94 » 29 lis 2022, o 12:01

filip pisze:
28 lis 2022, o 15:36
matteo94 pisze:
28 lis 2022, o 10:46
W planach PLK jest modernizacja LK14 od Zduńskiej Woli do Ostrowa Wielkopolskiego. Może do tego czasu uda się ustalić szczegóły kolei AKO i wraz z przebudową linii powstaną nowe przystanki :roll:
Z tymi modernizacjami to jest tak, że nie zdziwiłaby mnie mniejsza liczba przystanków. Poza tym ile już czekamy na tą modernizację?
PLK poinformowało, że modernizacja ma się odbyć w ramach unijnej perspektywy 2021-2027
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosc ... 01087.html
Życie to gra w której jesteś tylko pionkiem

Awatar użytkownika
jasiek20
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6645
Rejestracja: 3 kwie 2009, o 13:08
Lokalizacja: Kalisz/Wrocław/Warszawa

Re: Szynobus na trasie KALISZ-OSTRÓW

Post autor: jasiek20 » 2 sty 2023, o 09:10

Artykuł bardzo stronniczy, jak to portal rc ma w zwyczaju, ale tak wygląda sprawa z szynobusami:

""Są pewne problemy z wykorzystaniem infrastruktury kolejowej. Z informacji, które posiadamy, najlepiej byłoby, aby organizatorem takiego transportu był marszałek województwa wielkopolskiego. Będziemy gotowi co do zakresu liczby połączeń. Mam też zaplanowane w pierwszym tygodniu Nowego Roku spotkanie z wiceprezydentem Ostrowa, Mikołajem Kostką oraz ekspertami. Będziemy starać się przedstawić gotową koncepcję marszałkowi i zainteresować go, aby w ramach Kolei Wielkopolskich takie połączenie zrealizować" - powiedział Krystian Kinastowski, prezydent Kalisza.



Włodarz miasta zakłada, że szynobusy powinny kursować z częstotliwością co 20-30 minut. Pytanie tylko, czy założenia Kinastowskiego są możliwe do zrealizowania, bo jak sam przyznał, kompletnie nie ma o tym pojęcia:

"Ja nie jestem ekspertem kolejowym. Nie ukrywam te, że my kaliszanie nie mamy w ogóle tradycji kolejowych. Dlatego poprosiłem o wsparcie stronę ostrowską i wspólnie, w oparciu o ich kompetencje i doświadczenie, również infrastrukturę, ponieważ w Ostrowie istnieje możliwość serwisowania szynobusów, pracujemy nad tym. Myślę, że jest to bardzo dobry pomysł, który wymaga opracowania. Pewnie nie tak szybko te szynobusy pojadą, natomiast docelowo musimy o takim połączeniu kolejowym myśleć" - dodał prezydent Kalisza.



Pieniędzy na ten cel Kinastowski szuka w Programie Operacyjnym Funduszu Europejskiego na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-2027 (FEnIKS). Według jego założeń na zakup zeroemisyjnego taboru kolejowego do realizacji przewozów pasażerskich o charakterze aglomeracyjnym można liczyć maksymalnie na 85% dofinansowanie.

Jeżeli nie uda się pozyskać pieniędzy z programu, dopiero wówczas - jak przyznał Kinastowski - planuje rozpocząć prace nad planem "B", który na razie nie istnieje."

https://rc.fm/news/kalisz-w-powijakach.html
"To pięknie, gdy człowiek jest dumny ze swego miasta, lecz jeszcze piękniej, gdy miasto może być z niego dumne".

— Abraham Lincoln

Awatar użytkownika
jasiek20
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6645
Rejestracja: 3 kwie 2009, o 13:08
Lokalizacja: Kalisz/Wrocław/Warszawa

Re: Szynobus na trasie KALISZ-OSTRÓW

Post autor: jasiek20 » 5 sty 2023, o 13:27

POSZYNOBUSIONY POMYSŁ

Prezydent Kinastowski przyznaje, że nie zna się na kolejnictwie, mimo to prze ku uruchomieniu szynobusów, które miałyby kursować pomiędzy Kaliszem a Ostrowem Wielkopolskim. "Jak o tym usłyszałem, to się złapałem za głowę" - powiedział podczas ostatniej sesji rady powiatu ostrowskiego Roman Pacholczyk - wicestarosta powiatu ostrowskiego.

"Jako kolejarz zastanowiłem się nad tym, jak miałaby wyglądać w takim przypadku moja droga do Kalisza. Mieszkam około 6 km za Ostrowem. Musiałbym dojechać najpierw do Ostrowa samochodem. Ewentualnie mógłbym pojechać autobusem, to jest koszt około 5 zł, przy czym autobus nie jest najpewniejszym i najbardziej dopasowanym do potrzeb jednorazowych środkiem komunikacji. Wracając do kwestii wybrania auta, musiałbym je gdzieś zaparkować, następnie przesiąść się do szynobusu, dojechać do Kalisza, gdzie musiałabym szukać znów autobusu, by dostać się do miejsca docelowego" - dodaje Pacholczyk.

Według prezydenta Kinasowskiego szynobusy powinny kursować z częstotliwością co ok. 20-30 minut. Biorąc pod uwagę, że obecnie pociąg PKP Regio, który na trasie Kalisz - Ostrów Wielkopolski zatrzymuje się na 6 stacjach, trasę w jedną stronę pokonuje w około 22 minut, niezbędne byłoby zakupienie co najmniej dwóch takich zespołów trakcyjnych.

"Na lata 2021-2027 Aglomeracja Kalisko-Ostrowska będzie miała około 270 000 000 zł funduszy do podziału na wszystkie samorządy. To w ogólnym rozrachunku nawet te środki mogą nie wystarczyć na zakup takiej jednostki osobowej, jeżeli chodzi o pociąg" - Podlicza Pacholczyk.

Koleje Wielkopolskie w grudniu 2022 odebrały dwa spalinowe zespoły trakcyjne, gdzie każdy z nich kosztował 23 739 000 zł. Koszt hybrydowego zespołu trakcyjnego Newag Impuls 2, który wykorzystywany jest m.in. przez Koleje Dolnośląskie to już 28 167 000. Warto podkreślić, że są to jedynie koszty zakupu pociągu, do których dochodzą jeszcze koszty eksploatacyjne.


rc.fm


Jak we władzy taki beton jak pan Pacholczyk to jak ma się cokolwiek rozwijać i iść do przodu? I tym razem ja się za głowę łapię.
"To pięknie, gdy człowiek jest dumny ze swego miasta, lecz jeszcze piękniej, gdy miasto może być z niego dumne".

— Abraham Lincoln

Awatar użytkownika
milo
Moderator
Moderator
Posty: 5239
Rejestracja: 24 lis 2008, o 02:30
Lokalizacja: Kondominium rosyjsko-niemieckie pod żydowskim zarządem powierniczym :-)

Re: Szynobus na trasie KALISZ-OSTRÓW

Post autor: milo » 5 sty 2023, o 13:56

jasiek20 pisze:
5 sty 2023, o 13:27
Jak we władzy taki beton jak pan Pacholczyk to jak ma się cokolwiek rozwijać i iść do przodu? I tym razem ja się za głowę łapię.
Oooo..
Pan wicestarosta Roman Pacholczyk wypowiadał się też w sprawie obwodnicy.
Widzę wchodzimy w nowy etap odwiecznej wojny kalisko-ostrowskiej, i to w ramach tego samego obozu rządzącego...
"Ani chwili przerwy w rozwoju Ostrowa."
autor anonimowy

Awatar użytkownika
jasiek20
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6645
Rejestracja: 3 kwie 2009, o 13:08
Lokalizacja: Kalisz/Wrocław/Warszawa

Re: Szynobus na trasie KALISZ-OSTRÓW

Post autor: jasiek20 » 5 sty 2023, o 14:17

"To pięknie, gdy człowiek jest dumny ze swego miasta, lecz jeszcze piękniej, gdy miasto może być z niego dumne".

— Abraham Lincoln

MIKI
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 320
Rejestracja: 15 sty 2010, o 11:30
Lokalizacja: Kaliniec

Re: Szynobus na trasie KALISZ-OSTRÓW

Post autor: MIKI » 5 sty 2023, o 17:14

milo pisze:
5 sty 2023, o 13:56
jasiek20 pisze:
5 sty 2023, o 13:27
Jak we władzy taki beton jak pan Pacholczyk to jak ma się cokolwiek rozwijać i iść do przodu? I tym razem ja się za głowę łapię.
Oooo..
Pan wicestarosta Roman Pacholczyk wypowiadał się też w sprawie obwodnicy.
Widzę wchodzimy w nowy etap odwiecznej wojny kalisko-ostrowskiej, i to w ramach tego samego obozu rządzącego...
Wojny odwiecznie na tym forum kultywowanej. :wink:

Taka jest prawda, że ten pomysł z szynobusami w obecnych realiach jest tak durny i odrealniony, że Pacholczyk po prostu ma rację. Na jakiej zasadzie miałoby to wyglądać, kto miałby te pociągi obsługiwać, utrzymywać? Kto wyłożyłby pieniądze na ich zakup? Jaki ma sens wahadłowy pociąg kursujący z Ostrowa do Kalisza zatrzymujący się po drodze na 3 stacjach, dodatkowo dwóch położonych już na terenie Kalisza, ale wciąż po środku niczego? Jak wyglądałaby dalej moja podróż po opuszczeniu pociągu na stacji w Kaliszu? Konieczna byłaby przesiadka. Kto z Ostrowa do Kalisza chciałby jeździć z przesiadką? No trzymajcie mnie. Kinastowski nie ma pojęcia o transporcie, co najlepiej dowodzą takie stwierdzenia jak "likwidacja 19E to rzecz korzystna dla pasażerów, ponieważ miejskie autobusy stwarzają niebezpieczeństwo na drodze krajowej". Zdezorganizowano transport w tym mieście do potęgi (przepraszam, stanie się to w marcu), rozwalono nie najgorzej funkcjonujący system autobusów podmiejskich, zlikwidowano linię-szkielet szumnie nazywanej aglomeracji, która już dawno aglomeracją jest tylko z nazwy i propaguje się idiotyczny pomysł szynobusów, tak samo idiotyczny jak pomysł tramwajów. Ehh.

Zaraz ktoś napisze, dlaczego Kalisz ma finansować kursy autobusów poza miastem? No może dlatego, że w tym kraju nie istnieje coś takiego jak dobrze funkcjonująca ustawa o transporcie publicznym. Każdy zrzuca tylko z siebie odpowiedzialność, a komunikacja to taki gorący kartofel. Nikt nie chce, ale ktoś musi? Efekt? Brak jakiejkolwiek integracji taryfowej, rozkładowej. Milion przewoźników, busików, zatrzymujących się na 5 przystankach na krzyż. To jest efekt całej tej rewolucji. Likwidując 19E nie dojedziemy już na przykład pociągiem po 20 z Wrocławia, z którego można byłoby się przesiąść na autobus, tak aby można było dalej dojechać do Kalisza. Tutaj przydałby się lobbing miasta na rzecz powrotu bezpośrednich regio na trasie Łódź - Wrocław, zwiększenie ilości połączeń KW do Kalisza, a nie utopijne pomysły z szynobusami. Kinastowskiego zaraz pewnie już nie będzie, pomysł zniknie, a my zostaniemy z parodią darmowej komunikacji. Populizm ma się dobrze i niech żyje dalej.

Awatar użytkownika
Cristof
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2898
Rejestracja: 7 wrz 2013, o 20:42

Re: Szynobus na trasie KALISZ-OSTRÓW

Post autor: Cristof » 5 sty 2023, o 17:19

jasiek20 pisze:
5 sty 2023, o 13:27
POSZYNOBUSIONY POMYSŁ
Prezydent Kinastowski przyznaje, że nie zna się na kolejnictwie, mimo to prze ku uruchomieniu szynobusów, które miałyby kursować pomiędzy Kaliszem a Ostrowem Wielkopolskim.
rc.fm
Ja ten pomysł odbieram jako fantasmagorie naszego Prezydenta.
Nie zna się na kolejnictwie, zresztą nie wiem na czym się dobrze zna a rzuca takim pomysłem . Chyba tylko aby rozmyć temat 19 - tki do Ostrowa.
Nawet gdyby chcieć go zrealizować to trzeba na to kilku lat. O kosztach można poczytać wyżej. Kto to miał by finansować zwłaszcza z taką częstotliwością przejazdów. Dochodzą koszty jazdy po torowiskach, prądu i wiele innych.
Gminy po trasie jakoś nie chciały dorzucać się do przejazdów autobusów to czy Poznań się dołoży wątpię.


PS
Fantasmagoria to fantastyczne, urojone obrazy, nierzeczywista wizja.

 

Awatar użytkownika
milo
Moderator
Moderator
Posty: 5239
Rejestracja: 24 lis 2008, o 02:30
Lokalizacja: Kondominium rosyjsko-niemieckie pod żydowskim zarządem powierniczym :-)

Re: Szynobus na trasie KALISZ-OSTRÓW

Post autor: milo » 5 sty 2023, o 17:45

To by mogły robić Koleje Wielkopolskie, które są w całości finansowane przez budżet województwa, który co prawda nie jest z gumy...
Bo inna sprawa, że PKP PLK właśnie "zmusiły" województwo do współfinansowania budowy linii kolejowej Konin-Turek, co jest swoistym kuriozum. To tak jakby zmuszać samorządy do finansowania ekspresówek...
"Ani chwili przerwy w rozwoju Ostrowa."
autor anonimowy

rym-ek
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 836
Rejestracja: 30 gru 2005, o 11:51
Lokalizacja: Kalisz - Dobrzec

Re: Szynobus na trasie KALISZ-OSTRÓW

Post autor: rym-ek » 5 sty 2023, o 19:24

Z Ostrowem się nie dogadamy. Nic na sile. Lepiej starać się o dofinansowanie budowy linii tramwajowej z Opatówka przez Kalisz do Nowych Skalmierzyc.
Przywróćmy godność prawu i Kaliszowi!!!!

Awatar użytkownika
jasiek20
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6645
Rejestracja: 3 kwie 2009, o 13:08
Lokalizacja: Kalisz/Wrocław/Warszawa

Re: Szynobus na trasie KALISZ-OSTRÓW

Post autor: jasiek20 » 5 sty 2023, o 19:47

A ja bym bronił koncepcji szynobusu, choć biorąc pod uwagę przebieg torów przez Kalisz, zastanowiłbym się nad tramwajem dwusystemowym, tak aby zaliczał także okolice centrum czy os.Dobrzec.

Jeśli sam szynobus na trasie Opatówek-Kalisz-Skalmierzyce-Ostrów to trzeba stworzyć choćby przystanek Kalisz-Piwonice z dobrym połączeniem autobusowym z Sulisławicami.
"To pięknie, gdy człowiek jest dumny ze swego miasta, lecz jeszcze piękniej, gdy miasto może być z niego dumne".

— Abraham Lincoln

Awatar użytkownika
wollny
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1163
Rejestracja: 11 gru 2007, o 11:30
Lokalizacja: Kalisz

Re: Szynobus na trasie KALISZ-OSTRÓW

Post autor: wollny » 5 sty 2023, o 20:15

Środków będzie tyle, że może by wystarczyło na jedną jednostkę. A trzeba jeszcze to utrzymaćz zapewnić infrastrukturę (chociażby bilety). Szynobus to sci-fi. Z resztą szynobus w obecnym kształcie infrastruktury nie jest w stanie w żadnym stopniu zapewnić realizacji potrzeb transportowych mieszkańców.
Niepusta separacja między dwoma rzeczami podstawowymi jest homomorficzna z trójwymiarową przestrzenią euklidesową, a więc pozwala określić odległości przestrzenne.

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1177
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Szynobus na trasie KALISZ-OSTRÓW

Post autor: filip » 5 sty 2023, o 20:23

rym-ek pisze:
5 sty 2023, o 19:24
Z Ostrowem się nie dogadamy. Nic na sile. Lepiej starać się o dofinansowanie budowy linii tramwajowej z Opatówka przez Kalisz do Nowych Skalmierzyc.
To nie jest kwestia dogadywania się. Dopóki żadne z miast nie stanie się dominującym to oba będą kłady sobie kłody pod nogi. AKO to przykład GZM tylko w sporo mniejszej skali.

Kalisz to się może starać, ale o dofinansowanie budowy makiety tej linii. Przypominam, że fundusze na budowę linii tramwajowych są dla miast wojewódzkich.
Ważniejsze jest jednak to, że taka linia to absurd. W większości przechodziłaby przez tereny o bardzo niskiej intensywności zabudowy. Tramwaje buduję się tam gdzie mogą być możliwie jak najbardziej efektywne, bo to drogi środek transportu.
Dochodzi do tego fakt, że tramwaj przechodziłby przez granice państwowe (gminy), więc dogadanie się graniczyłoby z cudem.

Awatar użytkownika
jasiek20
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6645
Rejestracja: 3 kwie 2009, o 13:08
Lokalizacja: Kalisz/Wrocław/Warszawa

Re: Szynobus na trasie KALISZ-OSTRÓW

Post autor: jasiek20 » 12 sty 2023, o 08:54

Szynobusy – marzenie czy plan?
Prezydent Krystian Kinastowski wspomniał również, że odbył pierwsze rozmowy z wiceprezydentem Ostrowa Mikołajem Kostką.
– Rozmawiamy już z projektantami oraz z osobami, które mają pełną wiedzę na ten temat. Wystosowaliśmy również pismo do marszałka Wojciecha Jankowiaka. Myślę, że najlepszym rozwiązaniem byłoby, żeby to marszałek został organizatorem tak, jak to robi chociażby w ramach kolei wojewódzkich. Miasto Kalisz może partycypować w kosztach czy zakupie szynobusów. Taką propozycję chcielibyśmy marszałkowi przedstawić – zakończył włodarz miasta. Miasto Kalisz ma w tej chwili dostępne 180 mln zł, gdzie priorytetem tego programu jest rozwój kolejnictwa. Prezydent podkreślił, że chciałby, aby te pieniądze zostały przeznaczone na ten cel.

latarnikkaliski


Z czego ma to 180 mln? z ZITów?
"To pięknie, gdy człowiek jest dumny ze swego miasta, lecz jeszcze piękniej, gdy miasto może być z niego dumne".

— Abraham Lincoln

Awatar użytkownika
jasiek20
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6645
Rejestracja: 3 kwie 2009, o 13:08
Lokalizacja: Kalisz/Wrocław/Warszawa

Re: Szynobus na trasie KALISZ-OSTRÓW

Post autor: jasiek20 » 16 sty 2023, o 09:15

Wraca temat szynobusów, które miałyby połączyć Kalisz i Ostrów i nie jako zastąpić usuniętą linię autobusową KLA nr 19E. Prezydent Kalisza Krystian Kinastowski poinformował, że miasto podejmuje starania, by planowane połączenie zostało zorganizowane przez władze Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu.

"W tej chwili kończymy koncepcję. Jestem po pierwszych rozmowach z wiceprezydentem Kostką z Ostrowa. Rozmawiamy z projektantami, z osobami, które mają pewną wiedzę. Napisaliśmy też pismo do Urzędu Marszałkowskiego. Idziemy do wicemarszałka Jankowiaka, który jest odpowiedzialny za rozwój kolejnictwa. Liczymy, że również w Wielkopolsce Południowej. Myślę, że byłaby to najlepsza formuła, żeby organizatorem był samorząd wojewódzki. Tak jak jest to m. in. w ramach Kolei Wielkopolskich. Mają doświadczenie, ta kolej jest bardzo dobrze zorganizowana. Miasto Kalisz może partycypować w kosztach i w zakupie szynobusów"-powiedział radiuCENTRUM Krystian Kinastowski, prezydent Kalisza.

Jak już wcześniej informowaliśmy, zakup szynobusów wiązałby się z kilkudziesięciu milionowymi wydatkami na sam pociąg, o eksploatacji nie wspominając. Lekiem na to ma być wynajem taboru od specjalistycznych firm.

"Można to zorganizować w różny sposób. Nie trzeba kupować szynobusów. Można zamówić usługę, są takie firmy, m.in. jedna taka firma w Ostrowie, która ma szynobusy i w całej Polsce organizuje transport, taki powiedzmy aglomeracyjno-lokalny, na zlecenie, chociażby właśnie Urzędu Marszałkowskiego. Także to wszystko wymaga, że tak powiem ustaleń, bo funkcjonowanie takiej kolei nie musi się sprowadzać do tego, że my takie szynobusy będziemy musieli kupić"-dodał Kianastowski.

Miejski włodarz optymistycznie zakłada, że szynobusy mogłyby jeździć nawet w tym roku, ale przyznał, że bardziej realny wydaje się rok 2024.

rc.fm
"To pięknie, gdy człowiek jest dumny ze swego miasta, lecz jeszcze piękniej, gdy miasto może być z niego dumne".

— Abraham Lincoln

ODPOWIEDZ