Usprawienie komunikacji w Kaliszu "Caspress"

Wszystko to, co chcielibyśmy zobaczyć w naszym mieście.
Awatar użytkownika
Vocatont
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4821
Rejestracja: 22 cze 2010, o 12:38
GG: 24732954
Lokalizacja: WDK

Usprawienie komunikacji w Kaliszu "Caspress"

Post autor: Vocatont » 20 mar 2017, o 19:52

Witam
Jak zapewne zauważyliście od czasu do czasu lubię sobie przerobić jakąś ulice bądź skrzyżowanie w naszym pięknym mieście.
Niestety wraz z czasem pewne koncepcje bym zmienił bądź odświeżył, a czasem po prostu nie mogę odnaleźć pewnych projektów na naszym forum które z dnia na dzień się coraz bardziej się powiększa :D

Tak że spytałem tomash czy bym mógł sobie utworzyć jakiś temat poniekąd dla mnie jako notatnik, zgodę oczywiście dostałem za co wielkie dzięki :mrgreen:

Nazwa wątku jest "robocza" także mogą znaleźć się tutaj również inne projekty.

Projekt nr1 Budowa ronda na aktualnym skrzyżowaniu Wojska Polskiego/Widok/Kielecka

Myślę że jest to aktualnie najgorsze skrzyżowanie w Kaliszu często dochodzi tam do wielu kolizji i potrąceń pieszych.
Pierwsza sprawa to że kierowcy lubią sobie tam dodać gazu ponieważ do najbliższych świateł jest kawałek, problem wydaje się być zauważalny przez co często drogówka sprawdza prędkość ustawiając się na tamtejszym przystanku jednak jak widać to nie wystarcza wcześniej pan Gałka zauważył problem i wraz z budowa tego całego inteligentnego systemu postawił tam odcinkowy pomiar jednak my z regionu wiemy że on po prostu nie działa bądź na jego podstawie nie możemy otrzymać kary.

Kolejna sprawa to gigantyczny ruch przy tym prędkość przez co w godzinach szczytu naprawdę z ul. Widok z góry ciężko skręcić w centrum przez co często dochodzi do wymuszeń i innych kuriozalnych sytuacji...

Samo skrzyżowanie jest również dojść niepraktyczne posiada wiele zakazów skrętów w dane ul. na tym skrzyżowaniu.
Warto również wspomnieć o bardzo wąskim chodniku na przejściu dla pieszych miedzy jedną a 2 jezdnią na Wojska
Polskiego.

Mój projekt zakładałby po pierwsze zakładałby zdecydowanie szersze wysepki na Wojska Polskiego po 2 stawiając tam rondo w końcu znikają wszelakie zakazy skrętów przez co wjeżdżając na to rondo możemy zjechać w każda uliczkę na tym rondzie.

No i poniekąd rondo wymuszałoby zmniejszenie prędkości przed rondem bo jak wiemy pierwszeństwo mają samochody znajdujące się na rondzie...
Obrazek

Pomysł udostępniony w wątku roboczym:
http://www.inwestycje.kalisz.pl/viewtop ... &start=680" onclick="window.open(this.href);return false;
"Cały Ostrów się z was śmieje, gdzie są drogi i koleje?"
autor anonimowy
Kalisz w Budowie

Awatar użytkownika
Vocatont
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4821
Rejestracja: 22 cze 2010, o 12:38
GG: 24732954
Lokalizacja: WDK

Re: Usprawienie komunikacji w Kaliszu "Caspress"

Post autor: Vocatont » 5 gru 2020, o 16:24

Dawno na forum się nie udzielałem, jednak podczas covidovej izolacji wypaintowałem sobie jeden projekt jednak sam nie jestem z niego docelowo zadowolony, ciężko powiedzieć czemu może 3 pasy nie pasują do Kalisza a może po prostu prestiżowy charakter placu do niego nie pasuje jednak postanowiłem się nim z wami podzielić...

Jednak od początku, geneza jest dojść prosta i często przewijana w tym wątku, czyli stworzenie przebiegów/przystanków tak by umożliwić konsolidacje/scalić przebieg autobusów kursujących przez pl. Kilinskiego oraz przez planty (Parczewskiego/Babina).

Powstało sporo propozycji, sam zresztą nie jedną proponowałem z perspektywy czasu jednak wstydzę się że nie które opublikowałem :lol: .

Ta jak twierdzę jest niestety przesadzona no ale to efekt końcowy.

Najbardziej podoba mi się oczywiście docelowa koncepcja JP, z przebudową Al. Wolności, budową ul. Mostowej oraz budowy mostu.
Jednak no właśnie by to powstało koszty wydają się być bardzo bardzo nad Kaliskie możliwości.

A więc zacząłem szukać inspiracji, porzuciłem też Nowy Rynek ponieważ jest on zbyt daleko względem autobusów jedzących przez pl. Kilińskiego.

No i oczywiście szybko doszedłem do wniosku że jedyną możliwością bez przebudowy ciągów ulic, budowy nowych dróg oraz mostów, ponadto nie wydłużając już wy długawych okólnych relacji KLA jedyną opcją jest pl. Jana Pawła 2.
Jednak co tu stworzyć temat już nie raz był wałkowany i bynajmniej nie chciałem tutaj wkładać znów jakiś stanowisk autobusowych.
No i pomyślałem rondo!

Zacząłem szukać ronda które zbytnio nie zmienia charakteru aktualnego stylu tego placu.
No i trafiłem na nowe rondo w Lublinie rondo Biszkopt.
https://www.dziennikwschodni.pl/lublin/ ... 47258.html
Obrazek

Stwierdziłem to jest to!
Szybko je przebudowałem tak by pasowało na pl. Jana Pawła 2 dodałem zatoki no i mówię w sumie jest okej.
Linie typu 1 jadąc od Winiar robią rundkę w okuł ronda wjeżdżając na przystanek przy dawnym zamku no i mamy to warianty autobusowe scalone w centrum na placu.

Czyli geneza scalenia udała jednak zacząłem brać inne aspekty pod uwagę, czyli czy te rondo nie zakorkuje centrum?
Że tak powiem korzystałem kilka lat z tych przystanków i wiem mnie więcej jaki ruch tam panuje, zazwyczaj ten plac jest przejezdny ponadto zazwyczaj ronda pomagają rozładować korek gorzej jest jeżeli coś je jednak blokuje.
No i niestety czasem w godzinach szczytu wąskie gardło jakim jest ul. Sukiennicza się tamuje i w stronę sądu jest korek czasem nawet aż na pl. Kilińskiego.

A jeżeli weźmiemy pod uwagę że byłoby to rondo to powstawała by tam jeszcze większa tama, chociażby za sprawą że dziś istnieje lewoskręt z parczewskiego a tak owego by na rondzie nie było tylko cały ruch pakowany by był tam.

Więc szybko zaświtała mi idea 3 pasa z początku tylko od parczewskiego tak by był nazwijmy to pas taki no ala zawrotny/lewo skrętny, no ale potem mówię no jeżeli ktoś by chciał tam jeszcze zawrócić no to jak zmieniałby pas na wewnętrzy na rondzie ? nie do końca wiem czy tak można :lol:
Bo chociażby dziś na skrzyżowaniu z placem Kilińskiego samochody mogą zawrócić oraz skręcić w Niecałą a tak już musiałby jechać przez rondo więc jednak 3 pas po całej jednej stronie jak już jest po tej to i przydał się by i po 2.

Więc no po prostu wąskie gardło na sukienniczej wymusiło 3 pas.
Kolejną kwestią są jeszcze przystanki wyspowe to znaczy jest jeden miały być 2 dlaczego wyspowe?

Jeżeli się przyjrzymy mojemu projektowi (Który będzie poniżej) szybko dojdziemy do wniosku że zewnętrzny pas prowadzi do uliczek o stosunkowo małym natężeniu ponadto do ulic z których komunikacja miejska nie korzysta.

(Według mnie główny ruch formuje się na Placu Kilińskiego - Pl. Świętego Józefa - Sukienniczej oraz Plantach (Babina/Parczewskiego)
Z kolei jadąc od skrz. 3maja/Stawiszyńska/Warszawska zewnętrzny pas służy do zjazdu w Babina,Zamkową, oraz pl. Św. Józefa ale za pomnikiem.

Zaś jadąc od Sukienniczej można zjechać do szkoły muzycznej oraz w ul. Niecałą.

Czyli oznacza to tylko cięższe bardziej kolizyjne włączanie się do ruchu autobusom dlatego powstał przystanek wyspowy.

Po 2 stronie też miał być ale miejsca zabrakło oczywiście, dałoby się go się tam zrobić jednak jest to już ten moment w którym stwierdzam że no projekt na Kaliskie realia jest za gruby.
Wystarczyłoby oczywiście zagospodarować część wyspy (środka ronda) asfaltem ewentualnie zmienić nieco całe rondo.
Jednak koniec końców ten przystanek jest na prostej, ponadto ten pas na tym odcinku służy tylko i wyłącznie zjazdu w ul. Niecałą więc jest o małym natężeniu zaś samo włączenie autobusów do środkowego pasa odbywałoby się poprzez śluzę autobusową.

Myślę że to tyle z wyjaśnień łapcie moją sklejkę pointową
Obrazek

Oczywiście tak jak sam mówię projekt niestety gdzieś jak dla mnie samego niestety przez te 3 pas jest jakiś no taki przesadzony.
Jednak no izolacja covidova robi swoje zarazem mogłem odświeżyć swoje zdolności paintowe :lol:

Pomysł udostępniony w wątku roboczym:
viewtopic.php?f=36&p=143384#p143384
"Cały Ostrów się z was śmieje, gdzie są drogi i koleje?"
autor anonimowy
Kalisz w Budowie

K-man
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 10501
Rejestracja: 5 lis 2007, o 21:17
Lokalizacja: Rypinek Kalisz Wielkopolska Wschodnia

Re: Usprawienie komunikacji w Kaliszu "Caspress"

Post autor: K-man » 6 gru 2020, o 15:08

Nie obraź się. Ale to jest STRASZNE. Nie wyobrażam sobie czegoś takiego w zabytkowym centrum. W czasach, gdy nowoczesne miasta starają się ograniczać liczbę aut w centrum.
Wolne Miasto Jego Królewskiej Mości i Rzeczypospolitej Kalisz

Gajusz
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 206
Rejestracja: 22 paź 2020, o 18:30

Re: Usprawienie komunikacji w Kaliszu "Caspress"

Post autor: Gajusz » 2 sty 2021, o 20:56

Możemy sobie porównać powyższą propozycję z wypowiedzią Gałki:
Będą zmiany geometrii – jezdni i chodników. Pojawią się nowe miejsca postojowe o nawierzchni z kamienia, elementy małej architektury oraz infrastruktura rowerowa. Poza tym zmodernizowane będzie odwodnienie oraz oświetlenie uliczne. W części środkowej będzie więcej miejsca na zieleń. Nie będzie, tak jak obecnie, wyjazdu z ulicy Parczewskiego w lewo. To dość niebezpieczne rozwiązanie a poza tym w tym miejscu jest zbyt wiele skrzyżowań
https://zyciekalisza.pl/artykul/plac-ki ... na/1119360

Awatar użytkownika
Vocatont
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4821
Rejestracja: 22 cze 2010, o 12:38
GG: 24732954
Lokalizacja: WDK

Re: Usprawienie komunikacji w Kaliszu "Caspress"

Post autor: Vocatont » 5 mar 2021, o 22:18

Dawno nic nie było więc trzeba sprawdzić czy nie wypadłem trochę z formy paintowania. (Część bliżej wiaduktu robiona na szybko)
A więc pomysł przebudowy skrzyżowania Wojska Polskiego/Wrocławska / (Zachodnia).

Dla nie wtajemniczonych w planach Kalisza istnieje coś takiego jak południowa obwodnica Kalisza.
Przebiegać miała by ona właśnie od Wojska Polskiego przez skrzyżowanie z Wrocławską droga jednak by miała iść dalej prosto czyli miałby powstać nowy wiadukt, i dalej droga docelowo wpada do Zachodniej dalej już by miała skręcać w Metalowców.

Ja w projekcie skupiłem się głównie na przebudowaniu, skrzyżowania Wojska Polskiego/Wrocławska / (Zachodnia).
Oczywiście nie mam informacji w jakim standardzie ta droga miałaby być więc założyłem że 1x1.

Mój plan jest dojść prosty, tworzymy skrzyżowanie z przebiciem drogi prosto od Wojska Polskiego w stronę planowanego wiaduktu.
Jednak plan nie jest tak ambitny i nie zakłada budowy wiaduktu JESZCZE, przy nasypie kolejowym, wykorzystujemy polną drogę którą pokrywamy asfaltem w standardzie 1x1.
Skrzyżowanie Wrocławskiej z Zachodnią zaślepiamy.

Jaki jest efekt?
Tworzymy małą część wielkiego projektu!
(Dzięki czemu w przyszłości przy budowie tej ważnej drogi pominiemy utrudnienia na skrzyżowaniu Wojska Polskiego - Wrocławska.
Rozwiązujemy również problematyczne skrzyżowanie, ponieważ te skrzyżowania są tak blisko siebie oba wyposażone w światła, więc siłą rzeczy muszą się korkować.

A o to efekt painta:
Obrazek
"Cały Ostrów się z was śmieje, gdzie są drogi i koleje?"
autor anonimowy
Kalisz w Budowie

Awatar użytkownika
Vocatont
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4821
Rejestracja: 22 cze 2010, o 12:38
GG: 24732954
Lokalizacja: WDK

Re: Usprawienie komunikacji w Kaliszu "Caspress"

Post autor: Vocatont » 17 gru 2021, o 18:43

Troszkę z nudów, chyba każdy domyśla się o co chodzi
Załączniki
logo.png
logo.png (1.38 MiB) Przejrzano 1279 razy
"Cały Ostrów się z was śmieje, gdzie są drogi i koleje?"
autor anonimowy
Kalisz w Budowie

Awatar użytkownika
Vocatont
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4821
Rejestracja: 22 cze 2010, o 12:38
GG: 24732954
Lokalizacja: WDK

Re: Usprawienie komunikacji w Kaliszu "Caspress"

Post autor: Vocatont » 18 sty 2023, o 00:16

Co prawda nie w temacie usprawnienia komunikacji w Kaliszu.
Ale jednak dawno nie bawiłem się moim paintowaniem tak tez spłodziłem coś w godzinkę.

Na naszym forum była gorąca dyskusja odnośnie tramwaj że to teraz w modzie że eko że dofinasowania itd.

W ostatnim czasie w modzie również odkopywanie dawnych koryt rzek.
Przykład z Poznania:
https://tvn24.pl/poznan/odkopia-stare-k ... 34-3425105

Pieniądze sypie im nawet Holandia
Wsparcie z Holandii

Przygotowanie "Strategii na rzecz rozwoju rzeki Warty" kosztowało 400 tys. euro. Blisko połowę tej kwoty pokryła dotacja z Programu Rządu Holenderskiego „Partners for water”. Reszta sfinansowana została przez holenderskie firmy KuiperCompagnons i DHV oraz SwedeCenter. W przygotowanie dokumentu zaangażowani byli także poznańscy urzędnicy. Podczas opracowywania strategii korzystano z doświadczeń holenderskich miast: Breda, Rheden i Nijmegen.
Skoro Poznań może to czemu nie my?
Oczywiście komentarz w formie żartu :wink:
Tak na szybko spłodziłem jakby mógł wyglądać dawny kanał babinka przy aktualnej zabudowie
Załączniki
1772.jpg
1772.jpg (291.54 KiB) Przejrzano 467 razy
"Cały Ostrów się z was śmieje, gdzie są drogi i koleje?"
autor anonimowy
Kalisz w Budowie

Awatar użytkownika
gawronik13kalisz
Moderator
Moderator
Posty: 8612
Rejestracja: 4 lis 2009, o 17:24

Re: Usprawienie komunikacji w Kaliszu "Caspress"

Post autor: gawronik13kalisz » 18 sty 2023, o 08:49

A wodę do tego kanału to by trzeba było chyba beczkowozami dolewać 🤣
g13k

Awatar użytkownika
jasiek20
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 6640
Rejestracja: 3 kwie 2009, o 13:08
Lokalizacja: Kalisz/Wrocław/Warszawa

Re: Usprawienie komunikacji w Kaliszu "Caspress"

Post autor: jasiek20 » 18 sty 2023, o 09:01

Prosna wygląda jak ściek, jej dopływy podobnie... już wolę planty w obecnej formie. ;)
"To pięknie, gdy człowiek jest dumny ze swego miasta, lecz jeszcze piękniej, gdy miasto może być z niego dumne".

— Abraham Lincoln

K-man
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 10501
Rejestracja: 5 lis 2007, o 21:17
Lokalizacja: Rypinek Kalisz Wielkopolska Wschodnia

Re: Usprawienie komunikacji w Kaliszu "Caspress"

Post autor: K-man » 18 sty 2023, o 18:56

Gawronik i Jasiek nie piszcie panowie głupot. Wystarczy likwidacja jazów przy KTW i przy foluszu. Zamiast tego jeden jaz dajmy w okolicach McD i wody powyżej byłoby pełno. Nawet w kanale babinka. Tylko ewentualnie można by wcześniej pomyśleć o wzmocnieniu i naprawie brzegów, aby wyższy poziom wody nie wywoła jakiś osunięć. Ja uważam, że Kalisz stracił na zasypaniu tego kanału.
Wolne Miasto Jego Królewskiej Mości i Rzeczypospolitej Kalisz

Awatar użytkownika
Cristof
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2895
Rejestracja: 7 wrz 2013, o 20:42

Re: Usprawienie komunikacji w Kaliszu "Caspress"

Post autor: Cristof » 18 sty 2023, o 20:19

K-man pisze:
18 sty 2023, o 18:56
Gawronik i Jasiek nie piszcie panowie głupot. Wystarczy likwidacja jazów przy KTW i przy foluszu. Zamiast tego jeden jaz dajmy w okolicach McD i wody powyżej byłoby pełno. Nawet w kanale babinka. Tylko ewentualnie można by wcześniej pomyśleć o wzmocnieniu i naprawie brzegów, aby wyższy poziom wody nie wywoła jakiś osunięć. Ja uważam, że Kalisz stracił na zasypaniu tego kanału.
Od wielu lat nie ma pieniędzy na utrzymanie brzegów Prosny i kanałów w obrębie miasta. Doszedł by następny problem nie do rozwiązania. Najpierw niech Wody Polskie zadbają o to co już jest. Miasto natomiast stworzy prawdziwe bulwary nadrzeczne. Co do jazów te powinny pozostać bo regulują przepływ wody w poszczególnych odnogach. Dodać natomiast jeszcze jeden jaz za miastem. Co by nie capiło pod RiverSide czy Tarasami Bernardyńskimi.

K-man
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 10501
Rejestracja: 5 lis 2007, o 21:17
Lokalizacja: Rypinek Kalisz Wielkopolska Wschodnia

Re: Usprawienie komunikacji w Kaliszu "Caspress"

Post autor: K-man » 18 sty 2023, o 21:55

Jaki znów problem nie do rozwiązania? Bez przesady. Ściany kanałów i tak w większości w fatalnym stanie i będą musiały być naprawione. A co za problem zastąpić dwa jazy jednym? Przecież on też by regulował poziom wody. Pod miastem już jest w Kościelnej wsi. To jest za daleko, aby jaz mógł podnieść wody przy RiverSide. Dlatego napisałem Mcd.
Czyli co najpierw robimy bulwary nadrzeczne, a później remontujemy ściany kanałów? To rzeczywiście super pomysł. Ale obawiam się, że w czasie remontu ścian kanałów bulwary mogłyby też lekko ucierpieć. A czy władze Kalisza naciskają na Wody Polskie w sprawie złego stanu kanałów jak i koryta Prosny w Śródmieściu. Wątpię. Kalisz pod względem lobbowania to mizeria totalna.
Wolne Miasto Jego Królewskiej Mości i Rzeczypospolitej Kalisz

Awatar użytkownika
Cristof
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2895
Rejestracja: 7 wrz 2013, o 20:42

Re: Usprawienie komunikacji w Kaliszu "Caspress"

Post autor: Cristof » 18 sty 2023, o 23:55

Napiszę jeszcze raz ale odkopanie tego koryta to niedorzeczny pomysł. Niemcy bez powodu go nie zasypali.
Co do jazów jestem za wybudowaniem następnego za centrum miasta. O lokalizacji musieliby się wypowiedzieć hydrolodzy. Nie jestem fachowcem w tej dziedzinie, ale wydaje mi się że trzy obecne jazy regulują przepływ wody w Prośnie i kanałach na bezpiecznych poziomach. Przy suszy to niewiele daje ale przy podwyższonym poziomie wód można sterować tak by nie było na którymś kanale zagrożenia wylaniem. Można też nimi obniżać poziom wody np. w przypadku umacniania brzegów czy innych prac wodnych prac wodnych.
Co do remontu ścian kanałów obecnie odchodzi od ich betonowania. Umacnia się je faszyną i ekologicznymi metodami.
Co do nacisku na Wody Polskie jest to instytucja zbiurokratyzowana i mało podatna na wszelkie sugestie.

K-man
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 10501
Rejestracja: 5 lis 2007, o 21:17
Lokalizacja: Rypinek Kalisz Wielkopolska Wschodnia

Re: Usprawienie komunikacji w Kaliszu "Caspress"

Post autor: K-man » 19 sty 2023, o 18:33

Niemcy zakopali go z powodu smrodu i zanieczyszczeń . To był główny powód dziś mamy oczyszczalnie ścieków z kanalizacją.
Nie odkopiemy kanału ponieważ koszty byłyby ogromne. Innego przeciw nie widzę.
Faszyna i ekologiczne umocnienie są dobre w Piwonicach, czy Kościelnej Wsi. W centrum musi być beton, który przecież mocna ładnie obłożyć odpowiednim gatunkiem kamienia.
Wody Polskie to biurokracja, ale mówimy tu nie o jakimś panu Kowalskim. A bezpieczeństwie mieszkańców miasta i myślę ze ciągła presja zrobiłaby swoje. Gdyby miasto zleciło ekspertyzę stanu kanałów fachowcom to myślę, że też byłyby ważny argument w dyskusji z WP.
Wolne Miasto Jego Królewskiej Mości i Rzeczypospolitej Kalisz

Awatar użytkownika
Cristof
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2895
Rejestracja: 7 wrz 2013, o 20:42

Re: Usprawienie komunikacji w Kaliszu "Caspress"

Post autor: Cristof » 20 sty 2023, o 10:16

K-man pisze:
19 sty 2023, o 18:33

Faszyna i ekologiczne umocnienie są dobre w Piwonicach, czy Kościelnej Wsi. W centrum musi być beton, który przecież mocna ładnie obłożyć odpowiednim gatunkiem kamienia.
Chcemy dać rzekom jak najwięcej miejsca, tak, aby ich retencja dolinowa była większa. Są oczywiście miejsca, np. w miastach, gdzie nie jest to możliwe, bo rzeka została już uregulowana wcześniej (nawet 200 lat temu). Ale tam, gdzie tylko jest to możliwe, zwiększamy biologiczny przepływ rzek. Pracujemy m.in. nad renaturyzacją rzek, czyli przywracaniem im ich naturalnego, pierwotnego charakteru. Dziś już nie betonuje się i nie „prostuje” rzek. Opieramy się na rozwiązaniach, często starych i sprawdzonych, które są przyjazne środowisku naturalnemu. W pracach zabezpieczeniowych stosujemy materiały ekologiczne, czyli narzut kamienny i faszynę – jest to rodzaj wikliny pochodzącej z dolin rzecznych. Wykonuje się z niej wiązki, które układa się naprzemiennie z kamieniem, co wzmacnia brzegi rzek. Taka konstrukcja z czasem obrasta roślinnością. Dzięki tego typu działaniom przepływ wody w rzece wraca do swojego pierwotnego stanu. Równie ważna w tym procesie jest możliwość odtwarzania w rzekach tzw. bystrzy, gdzie woda się naturalnie zatrzymuje, co umożliwia m.in. przepływ powodziowy. Odtworzenie koryta, naturalnych przegród regulowanych sprzyja faunie i florze wodnej oraz retencjonowaniu wody. Takie prace trzeba po prostu robić, w przeciwnym wypadku woda przestanie płynąć lub – w gdy przyjdą obfite opady – może pojawić się ryzyko powodziowe.
Weryfikujemy również sprawę prac utrzymaniowych. W tym roku nie wszędzie np. kosimy koryta rzek. Zachowanie trawy i innej roślinności w okresie suszy wydłuża retencję, więc np. zwierzęta, które żyją w rzece mają szansę przetrwać trudny okres. Trawa nie wysycha i nie niszczeje, retencjonuje wodę i ją oddaje, chociażby przez odparowanie, co jest bardzo korzystne dla całego ekosystemu. Dlatego analizujemy konieczność prowadzenia prac utrzymaniowych na rzekach, potokach i rowach melioracyjnych. To jest zupełnie nowe podejście. Dotychczas obowiązywał harmonogram i niezależnie od tego co się działo, prace utrzymaniowe były wykonywane. Będziemy uwzględniali warunki pogodowe i hydrologiczne tak, żeby nie doprowadzić do dodatkowego, niepotrzebnego wysuszania koryt rzek. Nasze służby, Nadzory Wodne w Zarządach Zlewni monitorują na bieżąco sytuację. Edukujemy naszych pracowników, aby nie podejmowali niekorzystnych (w danym okresie) działań. Podczas suszy trzeba pozostawić koryto wody brzegowej, a porządkować wyższe partie, żeby ewentualnie przygotować się na nadejście wielkiej wody.
Wojciech Skowyrski - Zastępca Dyrektora Departamentu Ochrony przed Powodzią i Suszą w Wodach Polskich

https://www.wody.gov.pl/aktualnosci/619 ... d-polskich

ODPOWIEDZ