Sieć tramwajowa w Kaliszu

Wszystko to, co chcielibyśmy zobaczyć w naszym mieście.
ww
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1723
Rejestracja: 1 sty 2006, o 11:21
Lokalizacja: Rypinek/Pomorzany/Wilda

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: ww » 5 gru 2022, o 01:05

Robert AB pisze:
5 gru 2022, o 00:02
Chyba nie ma potrzeby ładowania tramwaju na Stare Miasto w Kaliszu.
Z pewnością. ;)
https://pl.wikipedia.org/wiki/Stare_Miasto_(Kalisz)
Robert AB pisze:
5 gru 2022, o 00:02
W Warszawie czy w Krakowie tramwaje nie mają wstępu w taką zabudowę.
Kalisz to nie Warszawa przecież. Urbanistyczne plany Franciszka Reinsteina, by centrum miasta przesunąć na Piskorzewskie Przedmieście, nie powiodły się (z wielu powodów). W Kaliszu śródmieście to Nowe Miasto i Wrocławskie Przedmieście, w Warszawie śródmieście to wielkie Śródmieście Północne i Śródmieście Południowe, historyczne Stare Miasto i Nowe Miasto położone są na północnym skraju Śródmieścia Północnego i nie pełnią żadnych funkcji śródmiejskich, są turystycznym skansenem (w najlepszym tego słowa znaczeniu). Nie wiem zatem, czemu zestawiasz Kalisz i Warszawę i urbanistyczny kształt obu tych miast.
Mam dosyć tego miasta, Czerwono-czarnej mafii. (T.Love, „King”, 1992)
Tu są wInwestycje.pl, heheszki się skończyły. (14 czerwca 2020)

Awatar użytkownika
Martius777
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 24
Rejestracja: 29 lip 2020, o 11:58

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: Martius777 » 5 gru 2022, o 13:20

Klasyczny tramwaj ma wady:

- jeden tramwaj się zepsuje - cała linia leży
- bardzo długie czasy remontów torowisk
- brak elastyczności w wydłużaniu/zmianie trasy
- duże koszty zakupu taboru
- mała pojemność, zazwyczaj ma po jednym rzędzie siedzeń po bokach

Mieszkałem w Szczecinie i Łodzi :)

Lepiej i efektywniej jest przeorganizować linie autobusowe na wzór zachodu.

Idealnym przykładem jest Oslo, byłem zachwycony ich komunikacją. Gdyby Kalisz brał przykład od niego to mielibyśmy tak:

Co 5 min - prametro -trzy główne linie autobusowe średnicowe na wzór praskiego metra - 3 linie dają aż 6 kierunków, wykonalne patrząc na kształt Kalisza, który jest dosłownie rozgwiazdą
Co 10 min linie osiedlowe - reszta linii
Co 15 min linie podmiejskie - wybrane kursy wydłużane do Skalmierzyc/Opatówka/Kościelnej Wsi/ Pólko/do wsi Dobrzec
Co 20 min międzymiastowe - Kalisz - Ostrów Wlkp., Kalisz - Pleszew

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1744
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: filip » 5 gru 2022, o 16:57

Martius777 pisze:
5 gru 2022, o 13:20
Klasyczny tramwaj ma wady:

- jeden tramwaj się zepsuje - cała linia leży
- bardzo długie czasy remontów torowisk
- brak elastyczności w wydłużaniu/zmianie trasy
- duże koszty zakupu taboru
- mała pojemność, zazwyczaj ma po jednym rzędzie siedzeń po bokach

Mieszkałem w Szczecinie i Łodzi :)
System w Łodzi jest wybitnie archaiczny i zapuszczony. W Szczecinie już trochę mniej, ale i tak nie jest to nic specjalnie nowoczesnego.
Nie ma co się dziwić, że po takich miastach masz wyrobioną złą opinię o tramwajach.
Przejedź się do miast gdzie powstały nowoczesne systemy tramwajowe, masz do wyboru prawie całą Francję. Możesz się nawet przejechać na Google Street View, wystarczy.

Jak wymieniłeś wady to ja wymienię zalety:

-> Pojemność tramwaju (to bzdura co napisałeś, chyba że jeździłeś jakimiś Konstalami to może i tak), nawet do kilkuset miejsc.
-> Czynnik miastotwórczy
-> Jazda jest przyjemniejsza
-> Dłuższa żywotność tramwaju
-> Działanie psychologiczne, tzw. efekt pendolino. Po pojawieniu się nowego środka transportu w danym miejscu pojawia się zainteresowanie, a nie ukrywajmy, że szyna lepiej się kojarzy od gumy.
-> Tramwaj poprawia jakość każdej przestrzeni publicznej. Żaden inny środek transportu tego w stanie nie jest zrobić.
-> Zajmują mniej miejsca
-> 100% ekologii
-> Mniejsze zużycie energii

ww
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1723
Rejestracja: 1 sty 2006, o 11:21
Lokalizacja: Rypinek/Pomorzany/Wilda

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: ww » 6 gru 2022, o 17:30

Martius777 pisze:
5 gru 2022, o 13:20
(...) mała pojemność, zazwyczaj ma po jednym rzędzie siedzeń po bokach
To ja nie wiem, jakimi ty tramwajami jeździłeś, jakimiś konnymi? ;)
Martius777 pisze:
5 gru 2022, o 13:20
Mieszkałem w Szczecinie i Łodzi :)
Mieszkałem w Szczecinie przez kilkanaście lat i kilkanaście lat temu, nie wiem zatem, czy coś się zmieniło. Czasem kłopot był jedynie w ciągu pl. Tadeusza Kościuszki – ul. Bolesława Krzywoustego – pl. Zwycięstwa – Brama Portowa – ul. Wielka – most Długi, ale to z tego względu, że do mostu zjeżdżają tamtędy wszystkie tramwaje jadące na Prawobrzeże, na Basen Górniczy, od 2015 na ul. Truskawkową (na Trasie Zamkowej nie ma tramwaju, a szkoda).

Proszę, nie porównujmy Kalisza do Warszawy ani Oslo.
Do Dubaju też nie. ;)
Mam dosyć tego miasta, Czerwono-czarnej mafii. (T.Love, „King”, 1992)
Tu są wInwestycje.pl, heheszki się skończyły. (14 czerwca 2020)

Awatar użytkownika
Cristof
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3258
Rejestracja: 7 wrz 2013, o 20:42

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: Cristof » 28 gru 2022, o 22:18

Kraków rezygnuje z linii tramwajowej. Koszty są ogromne
https://wiadomosci.wp.pl/koniec-sporu-w ... 292618080a

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1744
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: filip » 30 gru 2022, o 21:22

Tramwajem do Swarzędza? Trwają rozmowy, będzie list intencyjny
https://epoznan.pl/news-news-135593-tra ... mbOopyor80

Awatar użytkownika
jasiek20
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 7136
Rejestracja: 3 kwie 2009, o 13:08
Lokalizacja: Kalisz/Wrocław/Warszawa

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: jasiek20 » 13 sty 2023, o 16:21

"To pięknie, gdy człowiek jest dumny ze swego miasta, lecz jeszcze piękniej, gdy miasto może być z niego dumne".

— Abraham Lincoln

K-man
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 10958
Rejestracja: 5 lis 2007, o 21:17
Lokalizacja: Rypinek Kalisz Wielkopolska Wschodnia

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: K-man » 18 sty 2023, o 23:30

Wolne Miasto Jego Królewskiej Mości i Rzeczypospolitej Kalisz

Awatar użytkownika
Cristof
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3258
Rejestracja: 7 wrz 2013, o 20:42

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: Cristof » 19 sty 2023, o 00:10

Nadziemna kolejka zamiast tramwajów? Prawo ułatwi budowę
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/nazie ... 36042.html

Trzeba iść z postępem bo przecież mamy XXI wiek.

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1744
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: filip » 31 sty 2023, o 20:38

Rumunia: Do Reșițy dotarł pierwszy nowy tramwaj
https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... 76999.html

Proszę, da się. W 61 tys. rumuńskim mieście (https://worldpopulationreview.com/world ... population; w latach 90-tych, w peaku mieli 95 tys.) da się wybudować linie tramwajową. W Kaliszewie niedasię, bo nie, a tak w ogóle to po co lewaku skoro mamy samochody i walić tam jakiś transport zbiorowy.

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2506
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: jp » 31 sty 2023, o 21:06

Miasto znakomicie ukształtowane pod jedną linię.

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1744
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: filip » 31 sty 2023, o 21:30

^^
Płock też ma świetny układ urbanistyczny pod tramwaje, ale tam wygrały samochody. A dzisiaj mogliby mieć fajną linie tramwajową... Zresztą nie uciekając od nazwy wątku to w Kaliszu też więcej niż jedna, porządna linia tramwajowa nie ma sensu. Na pozostałych szlakach komunikacyjnych byłyby za małe potoki pasażerskie. Można je skomunikować za pomocą autobusów przegubowych i zintegrować, aby możliwe były szybkie przesiadki. Mi do głowy przychodzi wybudowanie linii tramwajowej od Dobrzeca (przez dworzec) do Śródmieścia (i być może do Wzgórz Kalisza) jako kręgosłup i np. linia autobusowa WSK-Nowy Świat-Harcerska-Harcerska-Kampus. Analogiczne rozwiązanie można zastosować do linii autobusowej Majków-Winiary. Oczywiście te dwie linie autobusowe byłby magistralnymi, więc musiałyby jeździć częściej. Dzięki temu można byłoby w łatwy sposób skomunikować całkiem sporą część miasta. Dorzucić do tego linie uzupełniające i dojazdowe i mamy spoko system.

Awatar użytkownika
jasiek20
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 7136
Rejestracja: 3 kwie 2009, o 13:08
Lokalizacja: Kalisz/Wrocław/Warszawa

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: jasiek20 » 31 sty 2023, o 21:58

A jak konkretnie taka linia tramwajowa miałaby być poprowadzona na Dobrzecu żeby były te potoki pasażerskie? Tory na Wyszyńskiego?

Kalisz w ogóle nie jest przygotowany na taką inwestycje, która w 100% spełniałaby taką rolę jaką powinien spełniać tramwaj, aby był rzeczywiście alternatywą dla aut.

Tak naprawdę jedyne ulice w mieście, które na ten moment nadawałyby się pod tramwaj to Podmiejska i Wojska Polskiego. Do rozważenia Górnośląska, zwężona do 1 pasa dla aut i ze zmienionym sposobem parkowania.
Śródmiescie to z kolei inna bajka.
"To pięknie, gdy człowiek jest dumny ze swego miasta, lecz jeszcze piękniej, gdy miasto może być z niego dumne".

— Abraham Lincoln

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1744
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: filip » 31 sty 2023, o 22:28

jasiek20 pisze:
31 sty 2023, o 21:58
A jak konkretnie taka linia tramwajowa miałaby być poprowadzona na Dobrzecu żeby były te potoki pasażerskie? Tory na Wyszyńskiego?

Kalisz w ogóle nie jest przygotowany na taką inwestycje, która w 100% spełniałaby taką rolę jaką powinien spełniać tramwaj, aby był rzeczywiście alternatywą dla aut.

Tak naprawdę jedyne ulice w mieście, które na ten moment nadawałyby się pod tramwaj to Podmiejska i Wojska Polskiego. Do rozważenia Górnośląska, zwężona do 1 pasa dla aut i ze zmienionym sposobem parkowania.
Śródmiescie to z kolei inna bajka.
No normalnie. :lol: Tak serio to można na wiele sposobów. Wzdłuż ulicy, przez środek osiedla (kiedyś bazgrałem jakby mogła przebiegać), może jest jeszcze jakiś inny pomysł, o którym ja nie wiem.
Niby dlaczego na Wyszyńskiego? Dlaczego u nas przyjęło się, że linia koniecznie musi być we wnętrzu urbanistycznym danej ulicy? A później wychodzą takie kwiatki jak w Sosnowcu, że linia idzie wszędzie tylko tam gdzie nie mieszkają ludzie albo pośrodku miejskiej autostrady (albo dwa 2w1).

Pod jakim względem nie jest przygotowany? Mentalnie? To na pewno, bo obecnie jesteśmy w 63', więc żeby dojrzeć do poważnego patrzenia na transport zbiorowy potrzeba jeszcze trochę czasu. Urbanistycznie? Nie ma żadnych większych przeszkód, miejsce jest.
Alternatywą dla samochodu byłby dobrze skonstruowany system oparty na autobusach i dobrze rozbudowana sieć DDR, a co dopiero jakby była linia tramwajowa (większa pojemność + wygodniej i przyjemniej się jedzie, a na dodatek pozytywnie się kojarzy).

Przecież Wojska Polskiego zupełnie się nie nadaję póki co. To droga, na której ciąży większość tranzytu. Zrobilibyśmy sobie duże kuku zwężając ją. Po wybudowaniu DK25 będzie można się bawić z tą "ulicą".
Górnośląską trzeba zupełnie przebudować nawet jak tam linii nie będzie.

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2506
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: jp » 31 sty 2023, o 22:49

jasiek20 pisze:
31 sty 2023, o 21:58
A jak konkretnie taka linia tramwajowa miałaby być poprowadzona na Dobrzecu żeby były te potoki pasażerskie? Tory na Wyszyńskiego?
To jest bardzo dobry przykład. Ul. Wyszyńskiego została zaprojektowana w taki sposób właśnie pod kątem komunikacji zbiorowej. Wykorzystano też ukształtowanie terenu i jeden ciąg obejmuje wiekszość osiedla. Mamy więc dużą częstotliwość wraz z niezłą dostępnośćią i nie ma sensu tego psuć. Dlatego nie mam innego, lepszego pomysłu na linię, czy to tramwajową, czy autobusową.

Awatar użytkownika
Vocatont
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4995
Rejestracja: 22 cze 2010, o 12:38
GG: 24732954
Lokalizacja: WDK

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: Vocatont » 31 sty 2023, o 23:20

jasiek20 pisze:
31 sty 2023, o 21:58
A jak konkretnie taka linia tramwajowa miałaby być poprowadzona na Dobrzecu żeby były te potoki pasażerskie? Tory na Wyszyńskiego?

Kalisz w ogóle nie jest przygotowany na taką inwestycje, która w 100% spełniałaby taką rolę jaką powinien spełniać tramwaj, aby był rzeczywiście alternatywą dla aut.

Tak naprawdę jedyne ulice w mieście, które na ten moment nadawałyby się pod tramwaj to Podmiejska i Wojska Polskiego. Do rozważenia Górnośląska, zwężona do 1 pasa dla aut i ze zmienionym sposobem parkowania.
Śródmiescie to z kolei inna bajka.
Ostatnio będąc na długim weekendzie w Toruniu, mieszkałem w hotelu przy jednej z ulic z tramwajami.
Która mogłaby spokojnie obrazować Górnośląską z tramwajami ponadto ścieżką rowerową.

Plan drogi jest tam prosty, 4 pasy z czego 2 wewnętrze dla tramwajów, wzdłuż pasa drogowego po bokach ścieżka rowerowa no i chodnik.

gdzieniegdzie parking wzdłuż drogi, w naszym wypadku mógłby być oczywiście na większości górnośląskiej w Toruniu jednak na tej ulicy bardzo mało miejsca więc nie uświadczymy tam za dużo parkingów.
Obrazek

Jeszcze mniej dodatkowy pasów lewo skrętu, a na dodatek na skrzyżowaniach śluzy dla rowerów.
Na zdjęciu akurat widoczny jest jeden z nielicznych lewoskrętów, który jak widać powstał kosztem wąskiego chodnika oraz brakiem wydzielonej ścieżki rowerowej na skrzyżowaniu.
Obrazek

Dodam tylko że Górnośląska w Kaliszu jako cała ulica wraz z chodnikiem jest szersza niż ta w Toruniu.
Jednak czy zmotoryzowani Kaliszanie są w stanie wytrzymać z wszechobecną ROWEROZĄ?
Ponadto brakiem dodatkowych pasów?
Zmniejszą ilością parkingów?
No i to nie koniec malinka na torcie przed nami, mamy jeden pas i przystanki wiedeńskie
Obrazek

I żeby była jasność nie jest to jakaś uliczka na końcu Torunia
Obrazek
Ulica ta tworzy raczej ring starówki, coś jak u nas ul. Sukiennicza z tą różnicą że mówimy o 2 razy większym mieście a o życiu starówki już nie wspomnę bo przykrywa nawet 300 tysięczną Bydgoszcz.

Tak że czy Kaliszanie są w stanie poświęcić 2x2 Górnośląską na coś w tym stylu skoro przystanek na Sukienniczej wprowadził bunt społeczny.
"Cały Ostrów się z was śmieje, gdzie są drogi i koleje?"
autor anonimowy
Kalisz w Budowie

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1744
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: filip » 1 lut 2023, o 00:05

Vocatont pisze:
31 sty 2023, o 23:20
Dodam tylko że Górnośląska w Kaliszu jako cała ulica wraz z chodnikiem jest szersza niż ta w Toruniu.
Jednak czy zmotoryzowani Kaliszanie są w stanie wytrzymać z wszechobecną ROWEROZĄ?
Ponadto brakiem dodatkowych pasów?
Zmniejszą ilością parkingów?
No i to nie koniec malinka na torcie przed nami, mamy jeden pas i przystanki wiedeńskie
Obrazek

I żeby była jasność nie jest to jakaś uliczka na końcu Torunia
Obrazek
Ulica ta tworzy raczej ring starówki, coś jak u nas ul. Sukiennicza z tą różnicą że mówimy o 2 razy większym mieście a o życiu starówki już nie wspomnę bo przykrywa nawet 300 tysięczną Bydgoszcz.

Tak że czy Kaliszanie są w stanie poświęcić 2x2 Górnośląską na coś w tym stylu skoro przystanek na Sukienniczej wprowadził bunt społeczny.
Ta ulica nie jest wzorem dla ul. Górnośląskiej. Jest ona przede wszystkim węższa i nie ma takiego znaczenia dla Torunia jak dla Kalisza Górnośląska.

W takich miastach jak Kalisz gdzie panuję mentalność wolnościowo-grajdołkowa (nie mylić z prawdziwą wolnością, chodzi o autka) wszystko trzeba robić metodą faktów dokonanych. Ludzie muszą zobaczyć, że DA SIĘ inaczej i nawet jest lepiej, niż wcześniej. Przypominam, że na zachodzie też to przechodzili i na początku ludzie też nie byli zbyt zadowoleni i protestowali (chociaż pod przecinaniem połowy miasta pod autostrady też protestowali).
Oczywiście wszelkie zmiany powinno zacząć się od transportu publicznego, bo trochę nieładnie wyciąć wszystkie miejsca parkingowe i zwęzić ulicę mając wujowy zbiorkom. Do tego dorzucić rozbudowę DDR tam gdzie ludzie rzeczywiście się przemieszczają, a nie tam gdzie można podpieprzyć chodnik pieszym i nie przeszkadza to autkowcom.
Takie działania powinny mieć miejsce na początku kadencji (żeby ludzie mieli okazję skorzystać i się przyzwyczaić), a nie na końcu kadencji.

Tej ulicy nie można porównać do Sukienniczej. Co najwyżej do Babinej.
Co ma k*źwa życie starówki do przebudowy ulicy i budowy linii tramwajowej? :lol:

Niezły bunt, kilka komentarzy na fb. Zmiany są potrzebne, bo bez tych zmian Kalisz będzie się uwsteczniał w stosunku do innych miast. A to jest niedopuszczalne, bo Kalisz musi czymś przyciągać. Zarobkami i ogólnymi perspektywami pracy nie przyciąga, więc chociaż mógłby tym, że się tu fajnie żyje.

Awatar użytkownika
Vocatont
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4995
Rejestracja: 22 cze 2010, o 12:38
GG: 24732954
Lokalizacja: WDK

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: Vocatont » 1 lut 2023, o 10:19

Tej ulicy nie można porównać do Sukienniczej. Co najwyżej do Babinej.
Co ma k*źwa życie starówki do przebudowy ulicy i budowy linii tramwajowej? :lol:
Nawiązywałem tym raczej do SAMOCHODOZY w naszym mieście, w kontekście, tego że starówka która generuje większe życie generuje również większy ruch na pasach dla pieszych.
W Toruniu nikt z tym problemu niema, pytanie jak Kaliskie Orły wytrzymałyby z tyloma niedogodnościami dla ich samochodów.
"Cały Ostrów się z was śmieje, gdzie są drogi i koleje?"
autor anonimowy
Kalisz w Budowie

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1744
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: filip » 13 lip 2023, o 13:23

https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... Nv3XzeLU3Y

Niedługo to nas jeszcze Zamość zawstydzi. ;)

Awatar użytkownika
Robert AB
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 119
Rejestracja: 12 maja 2022, o 17:48

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

Nieprzeczytany post autor: Robert AB » 16 lip 2023, o 21:47

filip pisze:
13 lip 2023, o 13:23
https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... Nv3XzeLU3Y

Niedługo to nas jeszcze Zamość zawstydzi. ;)
Ciąg dalszy tej przedziwnej historii :)
https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... 79259.html
Środkowopolska = ziemia łęczycko-sieradzka (kraina historyczna położona w środkowej Polsce między Wielkopolską, Kujawami, Mazowszem, Małopolską i Śląskiem)

KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962

ODPOWIEDZ