Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Już niedługo zobaczymy w Kaliszu...
Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1897
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: filip » 7 sie 2024, o 23:29

Jeżeli jest to prawda (a jest taka możliwość, Wild może mieć jakieś przecieki z CPK, zresztą łączyłoby się to z tym co podesłał Robert AB) to jest to wielki zwrot akcji. W życiu bym się nie spodziewał, że taki mają plan. Logiczne wydawało się, że wykastrowali W9 po to, żeby nie był konkurencyjny i W4 wygrał w studium.
tomash pisze:
7 sie 2024, o 22:51
ponieważ czas przejazdu przez zmienioną trasę wydłuży się o kilka minut.
Podziwiam optymizm. Na tych łukach o parametrach kolei górskiej to prawdopodobnie znacznie więcej. W W9 już na wysokości Częstochowskiej mógłby zacząć rozpędzać się do prędkości maksymalnej. W uciętym wariancie dopiero na wysokości Szałe.
tomash pisze:
7 sie 2024, o 22:12
Jak powiedziało się A to trzeba powiedzieć B.
https://latarnikkaliski.pl/szybka-kolej ... kosztowac/
Tomasz Chajduk z portalu Inwestycje Kaliskie poinformował o uruchomieniu strony internetowej poświęconej tej sprawie:

„Uruchomiliśmy stronę internetową szybkakolejdlakalisza.pl, gdzie możecie Państwo zobaczyć, dlaczego wariant kompromisowy, zaakceptowany przez większość mieszkańców Kalisza jest dla naszego miasta najlepszy oraz możecie zobaczyć potencjalne warianty bypassu, które mają przebiegać w postaci tunelu pod naszym miastem.”
www.szybkakolejdlakalisza.pl
Dobra inicjatywa.

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1897
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: filip » 8 sie 2024, o 12:32

Mam pytanie, kto to robi? Dobra, nieważne kto, ważne żeby tego nie robił. Już kiedyś pisałem, że osoby z tego forum (z Poznania) robiły spotkania z posłami i lobbowali na rzecz omijania Kalisza. W ten sposób tylko ich podburzamy i mobilizujemy.
Załączniki
IMG_3595.jpeg
IMG_3595.jpeg (409.16 KiB) Przejrzano 3146 razy

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1897
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: filip » 14 sie 2024, o 15:09

Przystanki Kolei Dużych Prędkości w Poznaniu i Kaliszu mogą być poza centrami miast
https://radiopoznan.fm/informacje/pozos ... rami-miast

Komuś chyba za mocno słońce przygrzało w głowę na wakacjach.

kaliszanin2
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3768
Rejestracja: 20 kwie 2006, o 12:47

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: kaliszanin2 » 14 sie 2024, o 16:55

Waaadzunia wyznacza ludności coraz to nowe zadania. Najpierw gawiedzi kaliskiej wydano pozwolenie i zlecono stanie za parkanem kaliskiego bypassa i podziwianie: o, pan posener jedzie, o, i państwo lodzermenschowie, ooo, jak szybkooo! Pomysł tak się spodobał, że teraz gawiedzi poznańskiej projektuje się zezwolić i zlecić stanie za parkanem poznańskiego bypassa i podziwianie: o, pan berliner jedzie, o, i państwo warschauerowie, ooo, jak szybkooo!

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1897
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: filip » 14 sie 2024, o 20:41

Według mnie jest jeszcze lepszy pomysł. Trzeba wrócić do świetnego pomysłu obwodnicy Łodzi ze stacją w Strykowie i coś czego jeszcze nikt nie proponował - stacja w Modlinie, można z tunelem pod Międzygalaktycznym Portem Lotniczym Modlin im. Marszałka Struzika (ewentualnie im. Michaela O’Leary'ego). Alternatywa to stacja w stanie Piaseczusets. Centra miast ze stacjami zepniemy wąskotorówkami o rozstawie 750mm, które będą sunęły po torach z zawrotną prędkością 20 km/h. Zrobimy takie KDP jakiego jeszcze nikt nigdy nie zrobił.

Awatar użytkownika
Robert AB
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 158
Rejestracja: 12 maja 2022, o 17:48

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: Robert AB » 17 sie 2024, o 16:13

Pierwszy materiał o KDP w Kaliszu i wizycie Wilda.
Środkowopolska = Śródpolska = ziemia łęczycko-sieradzka:
https://pl.wikipedia.org/w/index.php?ti ... d=73561623

KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962

Awatar użytkownika
Robert AB
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 158
Rejestracja: 12 maja 2022, o 17:48

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: Robert AB » 17 sie 2024, o 17:20

Massel: Komponent kolejowy CPK wymaga sprawdzenia w modelu ruchu
Dr hab. inż. Andrzej Massel, dyrektor Instytutu Kolejnictwa

O KDP-Y, tunelu KDP na zachód od Warszawy Zach., węźle CPK, miejscu rozgałęzienia (AKO vs Sieradz), KDP Wrocław-AKO-Poznań.

Rynek Kolejowy: Czy niedawna decyzja o projektowaniu od nowa wszystkich szprych poza linią Y nie będzie oznaczała zmarnowania prac przygotowawczych wykonanych przez ostatnie kilka lat?

Dr hab. inż. Andrzej Massel, dyrektor Instytutu Kolejnictwa: Zakładam, że program wymaga weryfikacji. Koncepcja piasty i szprych, przyjęta uchwałą Rady Ministrów z listopada 2017 roku, nie była dokładnie weryfikowana za pomocą odpowiednich narzędzi, w tym zwłaszcza modeli ruchu. Zaplanowane linie muszą przejść taki test – da to nam wiedzę, jakiego rzędu potoków pasażerów i ewentualnie ładunków możemy się na nich spodziewać. Stąd konieczność spojrzenia na poszczególne przedsięwzięcia jeszcze raz.

Są też jednak wśród nich takie, które nie budzą kontrowersji, bo są przedmiotem studiów od wielu lat. Należy do nich oczywiście linia „Y” Warszawa – Łódź – Wrocław/Poznań, której zaawansowanie jest znacznie większe: wstępne studium wykonalności przygotował nasz Instytut, potem właściwe studium wykonała spółka Idom. Pewne analizy wykonała też spółka CPK. Są też już gotowe inwentaryzacje przyrodnicze. Powinniśmy więc wykorzystać to, co jest już zaprojektowane – w przypadku linii „Y” jest to dorobek już 19 lat – i nie zaczynać od czystej kartki. Wiemy, że ta linia jest potrzebna, starajmy się więc jak najszybciej ją zrealizować. Nie oznacza to, że nie ma w jej przypadku ważnych kwestii do rozstrzygnięcia. Należy do nich sposób wyjścia linii z Warszawy Zachodniej: przewidziany w koncepcji bardzo długi tunel będzie niezwykle drogi – być może na okres przejściowy warto rozważyć wyprowadzenie jej z Pruszkowa.
Czy taką kwestią do rozstrzygnięcia jest też prędkość maksymalna?

Linia została zaprojektowana z założeniem znacznie większej prędkości niż przewidywana w początkowej fazie eksploatacji. To dobrze: układ geometryczny, jako najtrudniejszy do zmiany, trzeba projektować z pewnym zapasem, pozwalającym na przyszłe zwiększenie prędkości. Postępowali tak przy budowie swoich linii zarówno Francuzi, jak i Japończycy. Nie oznacza to jednak, że od razu trzeba wdrażać docelową prędkość. Jazda z prędkością 350 km/h wymagałaby nawierzchni bezpodsypkowej, z którą nie mamy w kraju większych doświadczeń – a tor podsypkowy oznacza mniej ryzyk technicznych. Doświadczenia francuskie, włoskie i hiszpańskie wskazują, że na torze podsypkowym można bezproblemowo jeździć z prędkością 300 lub nawet 320 kilometrów na godzinę.
Jednym z powodów krytyki komponentu kolejowego było omijanie przez niektóre szprychy dużych generatorów ruchu, na przykład aglomeracji kalisko-ostrowskiej na trasie do Wrocławia. Czy zgadza się pan z tym zarzutem?

Do rozgałęzienia linii „Y” w okolicach Kalisza bym nie wracał. Już w studium wstępnym z 2005 roku analizy wykazały, że korzyści z obu wariantów (z rozgałęzieniem linii w rejonie Kalisza oraz w rejonie Sieradza) są porównywalne. Rozgałęzienie w Sieradzu zapewnia połączenie Warszawa – Wrocław, możliwie bliskie linii prostej. Wadą jest nieco większa łączna długość linii, podobnie jak słabsza obsługa Kalisza i Ostrowa.
Z argumentem co do szybkiego połączenia Wrocław – Poznań się nie zgadzam: połączenie takie byłoby i tak wydłużone w stosunku do linii prostej, a po modernizacji obecnej linii do prędkości 160 km/h i tak można pokonać tę trasę w 1 godzinę i 20 minut. Wątpię, czy przewoźnicy chcieliby inwestować w znacznie droższy tabor dużych prędkości po to, by jechać tylko minimalnie szybciej.
W jaki sposób i w jakiej kolejności powinno się budować nowe linie, by zmaksymalizować korzyści dla społeczeństwa?

Jak już zaznaczyłem, należy zacząć od linii „Y”. Łączy ona cztery wielkie ośrodki miejskie i jest niezbędna dla zachowania spójności terytorialnej kraju. CMK Północ włącza do sieci kolejowych połączeń dalekobieżnych Płock i Grudziądz. W następnej kolejności trzeba zadbać o sprawne połączenia międzynarodowe.

Należy dać szansę stacjom w takich miejscowościach, jak podłódzkie Brzeziny. Jeszcze gdy przebieg szybkiej linii Warszawa – Łódź miał być nieco inny, istniał pomysł budowy odgałęzienia. To miasto powiatowe skorzystałoby na połączeniu z Łodzią i z Warszawą. Pamiętajmy, że liniami KDP będą kursowały pociągi różnych kategorii – w Brzezinach będą zatrzymywać się ekspresy regionalne. Protesty społeczne to przejaw syndromu NIMB (Not In My Backyard); większość lokalnej społeczności skorzysta jednak na inwestycji, choć być może dokładną lokalizację stacji trzeba przemyśleć. Powinna ona w naturalny sposób zachęcać do skorzystania z usług kolei. Istnieją pozytywne przykłady zagraniczne: choćby w Niemczech na linii dużych prędkości Monachium – Norymberga są dwie stacje pośrednie dla ekspresów regionalnych: Allersberg i Kinding, cieszące się dużym zainteresowaniem pasażerów. W miejscowościach takich jak Jarocin i Pleszew można rozważyć budowę stacji bezpośrednio na nowej linii lub łącznice do istniejących stacji, jak we Francji na linii do Bordeaux. Istniejące stacje są naturalnymi węzłami komunikacyjnymi.
Jakie jeszcze wyzwania dla sektora kolejowego – infrastrukturalne, taborowe i organizacyjne – wiążą się z integracją kolei dużych prędkości z istniejącą siecią?

Główny problem organizacyjny to współpraca między organizatorem krajowym i organizatorami regionalnymi. Usługi transportowe zamawiane przez ministra i marszałków województw muszą być spójne i komplementarne. Drugie wyzwanie ma charakter finansowy: większa liczba połączeń wiąże się z wyższymi kosztami. Finansowanie musi być więc pewne i stabilne. Trzeba tworzyć zachęty do zamawiania większej liczby połączeń – doświadczenie wskazuje, że nie wszystkie województwa będą robiły to z własnej inicjatywy. Być może potrzebne są „znaczone” pieniądze z budżetu państwa na finansowanie przewozów. Dziś regiony finansują to z dochodów własnych – a przydałoby się dodatkowe źródło na wzór niemieckich „środków regionalizacyjnych” dla landów z budżetu centralnego.
(Przedałyby się znaczone pieniądze na transport szynowy dla AKO)


Więcej:
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -189655771

.
Środkowopolska = Śródpolska = ziemia łęczycko-sieradzka:
https://pl.wikipedia.org/w/index.php?ti ... d=73561623

KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962

satori
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 396
Rejestracja: 11 sty 2009, o 20:11

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: satori » 23 sie 2024, o 16:22

W ramach walki z megalomanią... Obwodnica za 2-3mld przez co nieliczne pociag będą realnie obsugiwać Aglo Kalisz-Ostrow z 420 tys mieszkańców żeby do Poznania mozna bylo dojechac 8 kilka minut wcześniej.

A większe prędkości wykluczą PL tabor a więc to wypływ pieniędzy za granicę... za części serwis... tam będą mieli pracę przy produkcji czy projektowaniu... Tabor droższy i droższe utrzymanie i droższe bilety bo większe zużycie energii elektrycznej.

A kaliszanie będą patrzeć jak suną po obwodnicy zagraniczne pociągi... Zeby byc kilka minut wcześniej w Poznaniu...
https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosc ... 20249.html

I stacja w polu. Stacja Obywatelka-Ekspercka!
Uprzedzony (bo głupi?) jak liberał
TAK DLA Szybkiej Kolei w Kaliszu i CPK!
Mapka DK25 + KDP

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1897
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: filip » 23 sie 2024, o 16:57

satori pisze:
23 sie 2024, o 16:22
W ramach walki z megalomanią... Obwodnica za 2-3mld przez co nieliczne pociag będą realnie obsugiwać Aglo Kalisz-Ostrow z 420 tys mieszkańców żeby do Poznania mozna bylo dojechac 8 kilka minut wcześniej.
A to jakaś nowość?
satori pisze:
23 sie 2024, o 16:22
A większe prędkości wykluczą PL tabor a więc to wypływ pieniędzy za granicę... za części serwis... tam będą mieli pracę przy produkcji czy projektowaniu... Tabor droższy i droższe utrzymanie i droższe bilety bo większe zużycie energii elektrycznej.
Jakie znaczenie ma dla kaliszanina, czy pociąg zostanie wyprodukowany w Polsce, Francji, Niemczech, czy Hiszpanii? Żadne. I tak nie byłoby u nas produkcji. Dla nas znaczenie ma tylko i wyłącznie przebieg przez miasto i oferta.

Zresztą proszę mi pokazać modele pociągów PESY lub Newagu, które mogą pojechać 250 km/h. Ja takich nie znam. (spoiler: nie mają w ofercie pociągów nawet na 200 km/h, tylko 160 km/h)
Jedyna opcja to zakup jakieś firmy, która ma już w ofercie pociągi KDP oraz fuzja z PESĄ i Newagiem. Ostatnio mówiło się coś o hiszpańskim Talgo.
satori pisze:
23 sie 2024, o 16:22
I stacja w polu. Stacja Obywatelka-Ekspercka!
To w końcu obwodnica, czy stacja w polu? Chyba lepiej się zdecydować (albo czytać to co się wysyła).

Awatar użytkownika
Robert AB
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 158
Rejestracja: 12 maja 2022, o 17:48

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: Robert AB » 24 sie 2024, o 00:18

satori pisze:
23 sie 2024, o 16:22
W ramach walki z megalomanią... Obwodnica za 2-3mld przez co nieliczne pociag będą realnie obsugiwać Aglo Kalisz-Ostrow z 420 tys mieszkańców żeby do Poznania mozna bylo dojechac 8 kilka minut wcześniej.
AKO nie ma 420 tys. mieszkańców, ani 400 tys. tylko wyraźnie mniej:

viewtopic.php?t=1159&start=1460#p158432
(wpis powyżej i kilka kolejnych z lipca 2024)

Używacie włącznie z prezydentem Kalisza i dziennikarzami starych danych sprzed ponad 20 lat i przez to ośmieszacie się w Polsce (w międzyczasie ludność spadła i dotyczy to przede wszystkim Kalisza). Tym bardziej, że liczba ludności razem z powiatami (nawet z częścią powiatu Pleszew) nie przekracza 375 tys. mieszkańców.
Doliczanie Pleszewa do aglomeracji jest kontrowersyjne, z uwagi na 26 km między Kaliszem i Pleszewem oraz między OstrowemW i Pleszewem. Między Pleszewem i dwoma głównymi miastami AKO są głównie pola.

Bezpiecznie jest powiedzieć, że AKO ma 240-300 tys. mieszkańców. Ostatnio Wild wspominał, że AKO ma 300 tys.

* Kalisz + Ostrów Wlkp. to ~163 tys.;
* rdzeń AKO to ~240 tys. mieszkańców;
* rdzeń+ AKO (rdzeń + mieszkańcy w umiarkowanej odległości) to ~280 tys.-300 tys. mieszkańców;
* całkowita liczba w powiatach (bez gm. Gołuchów i m./gm. Pleszew) to ~335 tys.
* całkowita liczba w powiatach (z gm. Gołuchów i m./gm. Pleszew) to ~375 tys.

(dane z 2023-12 na podstawie https://www.polskawliczbach.pl/)

.
Środkowopolska = Śródpolska = ziemia łęczycko-sieradzka:
https://pl.wikipedia.org/w/index.php?ti ... d=73561623

KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962

kaliszanin2
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3768
Rejestracja: 20 kwie 2006, o 12:47

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: kaliszanin2 » 3 wrz 2024, o 14:15

Malepszak rozpędza się. Światłe, metropolitalne media (nie daję linku, bo pełno tego wszędzie) wprost pieją z zachwytu dla pomysłu prawej ręki Malepszaka, żeby pociąg do (samej) Warszawy z Białegostoku nie zatrzymywał się po drodze. Łomża trochę z boku, ale gdyby tak była na tej trasie, to zrobiłoby się jej bypass przez środek miasta.

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1897
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: filip » 4 wrz 2024, o 00:58

No, ale gwoli ścisłości to wykluczając miasta aglomeracji Warszawskiej (Wołomin, Ząbki) to największym miastem są Łapy (15 tys.). Żadne inne miasto na trasie nie liczy nawet 10 tys. mieszkańców co wynika z tego, że linie puszczono „w polu” omijając wszystkie ważniejsze ośrodki na trasie (polecam zobaczyć na mapie jak bardzo ta LK jest narysowana „od linijki”).
W sprinterach nie ma nic złego pod warunkiem, że już istniejąca oferta jest na bardzo wysokim poziomie (np. pociąg co 1h). Problem w tym, że nie jest, a Malepszak puszcza takie wyrywkowe pociągi po to, żeby bić rekordy, a nie tworzyć spójny, taktowany system transportowy. Podobnie jest na wielu innych liniach, np. do Szczecina.

Stanis
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 222
Rejestracja: 8 lis 2008, o 23:46
Lokalizacja: Środkowopolskie

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: Stanis » 4 wrz 2024, o 12:01

Te nowe pomysły połączeń linii kolejowych, to komu mają służyć, polskiej gospodarce czy tylko rządzącym.
Więcej myśleć, a mniej słuchać.

K-man
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 11042
Rejestracja: 5 lis 2007, o 21:17
Lokalizacja: Rypinek Kalisz Wielkopolska Wschodnia

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: K-man » 4 wrz 2024, o 13:11

Nie wiem, czy to tu pasuje. Jak nie to niech moderator to usunie.
https://www.ostrow24.tv/news/207413-moz ... 1#comments
Wolne Miasto Jego Królewskiej Mości i Rzeczypospolitej Kalisz

Awatar użytkownika
Robert AB
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 158
Rejestracja: 12 maja 2022, o 17:48

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: Robert AB » 4 wrz 2024, o 20:42


W OstrowieW chcą nowych połączeń, wszystko tylko nie do Kalisza:
– Uruchomienie bezpośredniego połączenia do Trójmiasta-Zwiększenie liczby połączeń regionalnych (zwłaszcza w weekendy) w kierunku Kępna, Wrocławia, Krotoszyna, Leszna),

– Wydłużenie połączeń Poznań – Ostrów Wielkopolski do stacji Krotoszyn – czytamy w petycji.
Chcą też, aby pociągi jadące przez Kalisz też witały do OstrowaW.
.
Środkowopolska = Śródpolska = ziemia łęczycko-sieradzka:
https://pl.wikipedia.org/w/index.php?ti ... d=73561623

KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1897
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: filip » 4 wrz 2024, o 20:59

Mamy nowe informacje z interpelacji poselskich. Wklejam tylko wycinki, reszta w linkach.

1. Interpelacja poselska Pauliny Matysiak dot. Sieradza.

(...) W segmencie pociągów regionalnych osobną podgrupę stanowią szybkie
pociągi RE (Regionalne Expresy), które kursując z prędkością do 200 km/h będą mogły
wykorzystywać infrastrukturę linii Kolei Dużych Prędkości (KDP).

Zgodnie z aktualnymi założeniami, obsługę Sieradza liniami KDP powinny zapewniać
pociągi poruszające się z prędkością 250 km/h, które zatrzymają się na stacji Sieradz.
W horyzoncie 2040 roku, szczegółowa lista planowanych obecnie w HRJ i przedkładanych
do konsultacji pociągów: Kolei Dużych Prędkości (KDP), dalekobieżnych
konwencjonalnych (P), regionalnych expresów (RE), przedstawia się następująco:
1. KDP24 - w relacji Zielona Góra – Leszno – Kalisz – Sieradz – Łódź – CPK – Warszawa,
o częstotliwości kursowania co 2 h,

2. P15 – w relacji Wrocław – Ostrów Wielkopolski – Kalisz – Sieradz – Łódź –
Skierniewice – Warszawa – Siedlce – Terespol, o częstotliwości kursowania co 2 h,

3. RE14 – w relacji Kalisz – Sieradz – Łódź – Brzeziny – Skierniewice, o częstotliwości
kursowania co 2 h (tworząc cykl co 1h razem z RE15),

4. RE15 – w relacji Kalisz – Sieradz – Łódź – Brzeziny – Łowicz, o częstotliwości
kursowania co 2 h (tworząc cykl co 1 h razem z RE14),

5. RE17 – w relacji Sieradz – Wieruszów – Kępno – Syców – Oleśnica – Wrocław,
o częstotliwości kursowania co 1 h,


Należy zaznaczyć, że ważnym czynnikiem wpływającym na ujętą w HRJ siatkę połączeń
obsługujących Sieradz będzie rozwój infrastruktury istniejącej, w tym m.in. modernizacja
linii kolejowej nr 14 na odc. Ostrów Wielkopolski – Leszno – Głogów (i dalej do Zielonej
Góry), która po podniesieniu prędkości i elektryfikacji powinna stanowić znaczący ciąg
komunikacyjny z Zielonej Góry przez Głogów, Leszno, Kalisz, Sieradz i Łódź w kierunku
Warszawy i CPK po linii KDP. W sposób istotny wpłynie ona na możliwość uruchomienia
połączenia oznaczonego KDP24. Obecnie zakłada się w HRJ zakończenie prac
modernizacyjnych na tej linii do roku 2040. Ewentualne przyspieszenie tej inwestycji
(z zakończeniem prac przed 2035 r.) pozwoliłoby na negocjacje z przewoźnikami
w sprawie uruchomienia linii KDP24 wraz z pierwszym dniem funkcjonowania linii Y
w pełnym jej zakresie tj. z odnogami w stronę Wrocławia i Poznania.

Oprócz wymienionych powyżej połączeń, planowane są również przejeżdżające
po obwodnicy Sieradza pociągi poruszające się z prędkością 300-320 km/h, które
zapewnią najszybsze połączenia między Warszawą a Poznaniem lub Wrocławiem.
Aktualne wyniki prac analitycznych, a także charakter segmentu przewozów, nie wskazują
potrzeby zatrzymywania się tych pociągów na stacji w Sieradzu, jednak należy pamiętać,
że obecnie wypracowane założenia HRJ będą podlegać wielostronnemu procesowi
konsultacyjnemu. Oznacza to,że planowany obecnie wzorzec postojów może ulec zmianie
i niewykluczona jest obsługa Sieradza również którąś z poniższych linii komunikacyjnych:
1. KDP 01 (Warszawa – Łódź – Poznań – Berlin)
2. KDP 02 (Wrocław – Łódź – CPK – Warszawa – Białystok – Ryga)
3. KDP 10 (Kraków – Łódź – Kalisz – Poznań – Szczecin)
4. KDP 11 (Warszawa – CPK – Łódź – Poznań – Szczecin)
5. KDP 25 (Warszawa – Łódź – Wrocław)
6. KDP 26 (Jelenia Góra – Wałbrzych – Wrocław – Łódź – CPK – Warszawa – Lublin)
7. KDP 33 (Warszawa – Łódź – Poznań)


https://sejm.gov.pl/INT10.nsf/0/BD9BCC0 ... 174-o1.pdf


2. Interpelacja poselska Witolda Tumanowicza i Michała Wawra dot. Kalisza.

Ad 1. Czy planowane jest istnienie przystanku KDP w Kaliszu zgodnie z pierwotnym
planem? Czy będzie to nowy dworzec (odbyły się warsztaty dot. budowy nowego
dworca i zagospodarowania okolicznego terenu, które prowadziła spółka CPK
w ub. roku) czy wykorzystany będzie dotychczasowy dworzec?


Uprzejmie informuję, że układ stacji będzie dostosowany do prognozowanego ruchu
pociągów. Planowana jest m.in. rozbudowa stacji o nowe perony i elementy infrastruktury
pasażerskiej. Rozwiązania funkcjonalne powiązania stacji kolejowej z otoczeniem oraz
dostęp do usług węzła przesiadkowego w Kaliszu zostały wypracowane wspólnie
z licznymi interesariuszami projektu budowy linii kolejowej nr 85 w ramach warsztatów
przeprowadzonych w listopadzie 2023 r.
W gronie planistów transportu, urbanistów ispecjalistów branżowych ze strony spółki CPK
oraz przedstawicieli Urzędu Miasta w Kaliszu, Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej,
przedstawiciela Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków, przedstawicieli
przewoźników autobusowych oraz spółki PKP S.A. wypracowano wielofunkcyjną
koncepcję powiązania obszaru kolejowego z miastem.
Na obecnym etapie prac projektowych, tj. Koncepcji Programowo – Przestrzennej,
uszczegóławiane są wypracowane rozwiązania. W związku z tym planowana jest kolejna
seria warsztatów z zainteresowanymi interesariuszami projektu.

Ad 2. Czy planowane jest stworzenie by-passa pozwalającego na omijanie Kalisza przez
niektóre pociągi? Dotychczas nie było go w planach.


Prowadzone są analizy, które pozwolą na podjęcie decyzji w zakresie realizacji obwodnicy
Kalisza.

Ad 3. Ile dziennie pociągów Kolei Dużych Prędkości będzie zatrzymywać się w Kaliszu,
zgodnie z nową koncepcją? Proszę o wyszczególnienie częstotliwości zatrzymywania się
pociągów na stacji w Kaliszu wraz z ich prędkościami. Jakie występują różnice
w porównaniu do wcześniejszej koncepcji?

oraz
Ad 6. Na jakich stacjach będą zatrzymywać się pociągi Kolei Dużych Prędkości,
poruszające się na trasie Poznań - Warszawa i zatrzymujące się w Kaliszu? Proszę
wymienić wszystkie planowane rozkłady komunikacyjne.


W perspektywie 2040 r. planowane jest zatrzymywanie się w Kaliszu łącznie dwóch linii
Kolei Dużych Prędkości:
KDP10 – relacja Kraków – Łódź – Poznań – Szczecin, o częstotliwości kursowania
co 2 godziny, z liczbą kursów w ciągu doby wynoszącą łącznie 20, po 10 kursów
w każdym z kierunków. Na obecnym etapie przyjmuje się prędkość 250 km/h dla
pociągów kursujących na tej linii,
KDP24 – relacja Zielona Góra – Leszno – Ostrów Wlkp. – Łódź – CPK – Warszawa,
o częstotliwości kursowania co 2 godziny,zliczbą kursów w ciągu doby wynoszącą
18, po 9 kursów w każdym kierunku. Na obecnym etapie przyjmuje się prędkość
250 km/h dla pociągów kursujących na tej linii.
Uruchomienie linii KDP24 jest uzależnione od ukończenia modernizacji linii kolejowej
nr 14 na odcinku Kalisz - Ostrów Wlkp. - Leszno – Głogów.

Ad 4. Czy pociągi poruszające się z prędkością ponad 300 km/h również będą
zatrzymywać się w Kaliszu?


Pociągi dużych prędkości, analogicznie jak ma to miejsce w innych krajach europejskich,
będą funkcjonowały jako połączenia komercyjne, tj. uruchamiane na ryzyko danego
przewoźnika. Oznacza to, że ostateczny kształt tras, postoje, prędkość maksymalna będą
ustalane przez przewoźnika w granicach dostępnej przepustowości ustalonej w ramach
projektu Horyzontalnego Rozkładu Jazdy (dalej: HRJ). Połączenia komercyjne tworzą
system z pozostałymi pociągami (dotowanymi dalekobieżnymi oraz regionalnymi),
dlatego trwają prace, aby system ten był ze sobą skoordynowany.
W ramach projektu HRJ przewidziano konsultacje z potencjalnymi przewoźnikami
obsługującymi linie dużych prędkości, mające na celu ustalenie m.in. kwestii
maksymalnych prędkości pociągów oraz postojów. Do dnia 31 sierpnia 2024 r. trwa nabór
zgłoszeń do konsultacji. Konsultacje potrwają do I kw. 2025 r. włącznie. Oznacza to, że
proponowane obecnie w HRJ rozwiązania mogą ulec modyfikacjom. Proces konsultacyjny
da możliwość określenia warunków jakie powinny być spełnione od strony systemu
kolejowego (zarządcy infrastruktury, rozkładu jazdy konkurencyjnych pociągów), tak aby
obsługa danego połączenia lub stacji kolejowej była dla przewoźnika atrakcyjna.
Obecnie w ramach HRJ spółka CPK dąży do tego, aby w pełnym wariancie rozwoju sieci
kolejowej, Kalisz posiadał skomunikowanie z Warszawą, Poznaniem, Krakowem i Łodzią
pociągami kursującymi po linii dużych prędkości w cyklu co 2 godziny. Oprócz
wspomnianej wyżej kwestii - związanej z decyzją przewoźników - zależy to również od
rozwoju infrastruktury istniejącej, np. modernizacji LK14 na odc. Ostrów Wielkopolski –
Leszno – Głogów, która po podniesieniu prędkości i elektryfikacji może stanowić mocny
ciąg komunikacyjny przedłużany przez Kalisz, Sieradz i Łódź w kierunku Warszawy po linii
KDP.

Ad 5. Czy pociągi KDP zatrzymujące się w Kaliszu będą zatrzymywać się w Baranowie?
Jaki jest przewidywany czas przejazdu dla poszczególnych pociągów z Kalisza do
Baranowa?


Analogicznie jak w przypadku odpowiedzi na pytanie nr 4, należy zaznaczyć, że ostateczna
oferta przewozowa w segmencie przewozów Kolei Dużych Prędkości będzie zależała
od przewoźnika. Na ten moment w ramach HRJ spółka CPK dąży do tego, aby w pełnym
wariancie rozwoju sieci kolejowej, Kalisz posiadał skomunikowanie z lotniskiem CPK
w cyklu dwugodzinnym.

Ad 7. Czy rozważane jest stworzenie rozwidlenia Y nie w Sieradzu, lecz w Kaliszu, tak jak
planowano to wcześniej? Jeśli tak, to czy przystanek funkcjonowałby wówczas w Kaliszu
czy pod Kaliszem?


Nie jest rozważane relokowanie rozwidlenia Y z Sieradza do Kalisza.

Ad 8. Jakie jeszcze inne zmiany dla Kalisza niesie za sobą nowa koncepcja CPK-KDP?
Projekt budowy linii kolejowej nr 85 jest na etapie opracowywania Koncepcji
Programowo-Przestrzennej (KPP). W ramach KPP uszczegółowiane są rozwiązania
techniczne wypracowane w trakcie prac nad Studium Techniczno-EkonomicznoŚrodowiskowym. Należy jednak podkreślić, że projektowana infrastruktura Kolei Dużych
Prędkości umożliwia wjazd oraz zatrzymywanie się pociągów na stacji Kalisz.


https://sejm.gov.pl/INT10.nsf/0/23ABD75 ... 881-o1.pdf

ODPOWIEDZ