Chyba w CPK dostali za dużo uwag do HRJ z Kalisza i Ostrowa i sieją propagandę co do tego, ile to Kalisz i Sieradz zyskają na szprysze w takim wydaniu.
https://www.cpk.pl/pl/aktualnosci-2/lin ... -i-kalisza
LINIA „Y” W KONSULTACJACH HRJ. IMPULS RÓWNIEŻ DLA SIERADZA I KALISZA
Ponad 150 wniosków dotyczących przyszłego rozkładu jazdy wpłynęło do spółki CPK od mieszkańców, samorządowców oraz organizacji społecznych i branżowych w ramach konsultacji Horyzontalnego Rozkładu Jazdy (HRJ), które rozpoczęły się w ostatnią środę.
Wśród nich te dotyczące, leżących na projektowanej linii „Y”, Sieradza i Kalisza. Oba miasta zyskają połączenie z Koleją Dużych Prędkości.
Sieradz znajduje się w miejscu, gdzie linia Kolei Dużych Prędkości będzie się rozgałęziać – z Łodzi w kierunku Wrocławia i Poznania. Linia KDP będzie poprowadzona obrzeżami Sieradza i Kalisza, natomiast do centrów miast prowadzić będą łącznice kolejowe, dzięki którym istniejące stacje staną się nowoczesnymi węzłami przesiadkowymi.
Rozwiązanie sprawdzone w praktyce
Taka organizacja ruchu zapewni optymalne wykorzystanie potencjału Kolei Dużych Prędkości – najszybsze pociągi bez zatrzymań obsłużą największą liczbę pasażerów, ale jednocześnie część pociągów będzie mogła wjechać do mniejszych, ale istotnych ośrodków. Takie rozwiązanie jest typowe dla nowoczesnych systemów kolejowych w Europie. Według tego modelu realizowana jest obsługa kolejowa m.in. hiszpańskiej Saragossy, francuskich Lyonu, Le Mans, Tours, Poitiers czy lotniska Kolonia-Bonn w Niemczech. Najszybsze pociągi poruszają się z maksymalną dopuszczalną prędkością między dużymi miastami zapewniając najkrótsze czasy przejazdu między nimi. Pociągi innej kategorii, nieco wolniejsze, ale też wykorzystujące infrastrukturę KDP,
dzięki układowi łącznic wjeżdżają do centrów mniejszych miejscowości, gdzie zatrzymując się na istniejących stacjach kolejowych, zapewniają skomunikowanie z pociągami regionalnymi i lokalną komunikacją. Takie podejście, zgodne z najnowszymi światowymi trendami, CPK zastosowało w Sieradzu i
planowane jest ono do wdrożenia również w Kaliszu.
KDP na stacji w Sieradzu
Zgodnie z aktualnymi założeniami, docelowo obsługę Sieradza liniami KDP powinny zapewniać pociągi poruszające się z prędkością do 250 km/h, które zatrzymają się na stacji Sieradz.
Przedmiotem obecnie prowadzonych konsultacji HRJ jest rozkład jazdy pociągów, który wejdzie w życie w 2035 roku, czyli po otwarciu linii Y i obecnie podlega szerokim konsultacjom z podróżnymi, lokalnymi władzami, przewoźnikami i organizacjami branżowymi. Przedstawiony na stronie
www.hrj.gov.pl układ komunikacyjny będzie więc podlegał modyfikacjom w odpowiedzi na zgłaszane uwagi. Uwzględni on różnorodne perspektywy – zarówno pasażerów, jak i przewoźników, którzy pociągi będą uruchamiali na własny rachunek ekonomiczny.
Przewidywany obecnie plan postojów może ulec zmianie i docelowo niewykluczona jest obsługa Sieradza również którąś z linii KDP:
Warszawa – Łódź – Poznań – Berlin,
Wrocław – Łódź – CPK – Warszawa – Białystok,
Kraków – Łódź – Kalisz – Poznań – Szczecin,
Warszawa – CPK – Łódź – Poznań – Szczecin,
Jelenia Góra – Wałbrzych – Wrocław – Łódź – CPK – Warszawa – Lublin.
Oprócz tych połączeń, planowane są również przejeżdżające po obwodnicy Sieradza pociągi KDP poruszające się z prędkością 300-320 km/h, które zapewnią najszybsze połączenia między Warszawą a Poznaniem lub Wrocławiem.
Czyli mieszkańcy Sieradza zdążyli już zjeść HRJ za brak jakiegokolwiek szybkiego pociągu. Cóż, okazuje się, że nie dość, że Sieradz nie zyskuje na przeniesieniu rozjazdu, to w sumie wszyscy tracą.
Sieradz może liczyć na gęstą siatkę pociągów różnorodnych kategorii. W horyzoncie roku 2040, gdy zrealizowane zostaną również dalsze inwestycje na sieci kolejowej analizowana lista pociągów: Kolei Dużych Prędkości (KDP), dalekobieżnych konwencjonalnych (P), regionalnych expresów (RE) przedstawia się następująco:
KDP: Zielona Góra – Leszno – Kalisz – Sieradz – Łódź – CPK – Warszawa,
Dalekobieżny w relacji: Wrocław – Ostrów Wielkopolski – Kalisz – Sieradz – Łódź – Skierniewice – Warszawa – Siedlce – Terespol,
Regionalny expres: w relacji Kalisz – Sieradz – Łódź – Brzeziny – Skierniewice
Regionalny expres: w relacji Kalisz – Sieradz – Łódź – Brzeziny – Łowicz,
Regionalny expres: Sieradz – Wieruszów – Kępno – Syców – Oleśnica – Wrocław.
Uruchomienie regionalnych ekspresów w proponowanej relacji (lub zmodyfikowanej w wyniku konsultacji HRJ) zależne będzie od zapewnienia finansowania przez urzędy marszałkowskie.
Czyli nie wiemy nic nowego ponad to, co dowiedzieliśmy się z interpelacji. No może poza tym zastrzeżeniem, że w sumie to może nawet i RE nie będzie. Więc Sieradz to już w ogóle tylko sobie popatrzy na pociągi...
W ramach prac realizowanych przez CPK stacja kolejowa w Sieradzu zostanie całkowicie przebudowana. Inwestycja będzie podstawą do stworzenia multimodalnego węzła przesiadkowego, w którym pociągi stanowić będą przedłużenie lokalnych środków transportu takich jak autobusy czy samochody. Przygotowywane inwestycje CPK w Sieradzu całkowicie odmienią okolice dworca przekształcając je w nowoczesne centrum przesiadkowe.
Planowana jest integracja dworca kolejowego i autobusowego, a także zwiększenie dostępności do stacji kolejowej od północnej strony miasta, dzięki rozbudowie sieci dróg dojazdowych, parkingów i dróg rowerowych. Powstać ma szerokie przejście podziemne z drogą rowerową będące nowym połączeniem pieszo-rowerowym w mieście.
Ta koncepcja węzła przesiadkowego została wypracowana podczas warsztatu kreatywnego, w którym udział wzięli m.in. przedstawiciele lokalnego samorządu, spółek kolejowych PKP SA i PKP PLK, PKS Sieradz, projektanci linii LK 85 oraz planiści transportu i urbaniści CPK.
Szybkim pociągiem do Kalisza
Na inwestycjach CPK zyskają również mieszkańcy Kalisza. W wyniku realizacji inwestycji kolejowych spółka dąży do tego, żeby w pełnym wariancie rozwoju sieci kolejowej (od 2040 r.) Kalisz był skomunikowany z Warszawą, Poznaniem, Krakowem, Łodzią i lotniskiem CPK pociągami kursującymi po linii KDP.
Znowu nic nowego. Niepokazywanie HRJ na 2040 sprawia, że to jest totalnie niewiarygodne.
Zgodnie z prowadzonymi analizami, obsługę Kalisza liniami KDP powinny zapewniać pociągi poruszające się z prędkością 250 km/h, które zatrzymają się w tym mieście. W perspektywie 2040 r. planowane jest zatrzymywanie się w Kaliszu łącznie dwóch linii KDP:
– w relacji Kraków – Łódź – Poznań – Szczecin,
– w relacji Zielona Góra – Leszno – Ostrów Wlkp. – Kalisz – Sieradz – Łódź – CPK – Warszawa
Oprócz nich planowane są pociągi, poruszające się z prędkością 300-320 km/h, które zapewnią najszybsze połączenia między Warszawą a Poznaniem bez zatrzymywania się w Kaliszu.
Już w horyzoncie 2035 r. będącym obecnie przedmiotem konsultacji HRJ zakładane jest, że w Kaliszu pojawią się pociągi KDP – do Poznania, Łodzi, Krakowa.
Efektem warsztatów planistycznych, które odbyły się w Kaliszu z udziałem m.in. przedstawicieli władz miasta, przewoźników autobusowych, PKP S.A. i PKP PLK, było wypracowanie rozwiązań, które pozwolą na stworzenie multimodalnego węzła przesiadkowego.
Konsultacje w ramach HRJ
Pociągi KDP – podobnie jak w innych krajach europejskich – będą funkcjonowały jako połączenia komercyjne, czyli uruchamiane decyzją danego przewoźnika kolejowego. Ostateczny kształt tras, liczba postojów i prędkość maksymalna będą zależały od poszczególnych przewoźników. W projekcie HRJ przepustowość planowana jest globalnie, biorąc pod uwagę wszystkie rodzaje połączeń. Połączenia komercyjne tworzą spójny system z pozostałymi pociągami (dotowanymi dalekobieżnymi i regionalnymi), dlatego muszą być ze sobą skoordynowane.
Oba miasta – Sieradz i Kalisz – mogą więc zostać bezpośrednio połączone z siecią KDP w przypadku przygotowania przez przewoźników kolejowych takiej oferty. Niezależnie od planów ujętych w HRJ, istnieje możliwość uruchomienia dowolnej trasy, jeśli dany przewoźnik uzna to za uzasadnione.
Znaczącym czynnikiem wpływającym na ujętą w HRJ siatkę połączeń obsługujących zarówno Sieradz jak i Kalisz będzie rozwój istniejącej infrastruktury, w tym m.in. modernizacja linii kolejowej nr 14 na odc. Ostrów Wielkopolski – Leszno – Głogów (i dalej do Zielonej Góry), której modernizacja wraz z elektryfikacją pozwoliłaby stworzyć ciąg komunikacyjny z Zielonej Góry przez Kalisz, Sieradz i Łódź w kierunku Warszawy i CPK po linii KDP. Możliwy termin przeprowadzenia takich prac jest przedmiotem analiz.
Budowa siatki połączeń, które zapewnią odpowiednie skomunikowanie w skali kraju, jest zadaniem realizowanym w ramach projektu Horyzontalnego Rozkładu Jazdy. Jego szeroko zakrojone konsultacje – m.in. z podróżnymi, ale i z władzami samorządowymi, przewoźnikami i organizacjami branżowymi mają na celu wypracowanie ostatecznego kształtu połączeń kolejowych w latach 2031- 2040. Przedstawiony na stronie
www.hrj.gov.pl układ komunikacyjny będzie więc podlegał modyfikacjom w odpowiedzi na zgłaszane uwagi. Konsultacje społeczne HRJ rozpoczęły się 10 września i potrwają do 13 października.
Okropne pitu-pitu. Totalnie to niewiarygodny komunikat.
Ja pozwoliłem sobie napisać już w ramach konsultacji. Możecie się oczywiście ze mną nie zgadać, ale jeśli to kogoś zainspiruje to wklejam to, co wysłałem.
Wprowadzenie postoju pociągów linii KDP01 i KDP11 albo KDP33 w Kaliszu. Założenia Ministerstwa wskazują na to, że linie KDP01, KDP11 i KDP33 będą kursowały w ciągu Warszawa – Poznań w takcie 30-minutowym. Nie będzie to jednak prawda ze względu na fakt, że linie: KDP01 i KDP11 będą zatrzymywać się dodatkowo w CPK, a linia KDP33 – nie. W związku z tym wnoszę o niewprowadzanie w błąd co do stałego taktu 30-minutowego na trasie Warszawa – Poznań wg obecnych założeń oraz:
- W W1: Wprowadzenie postoju dla linii KDP01 i KDP11 w Kaliszu (będzie wówczas funkcjonowała linia ultraszybka KDP33 i b. szybka KDP01+11), co pozwoli na skomunikowanie Kalisza szybką koleją z CPK i Warszawą;
- W W2: Wprowadzenie postoju dla linii KDP33 w Kaliszu (wówczas liczba postojów na ciągu KDP01+11 będzie taka sama jak KDP33, zatem KDP01+11 miałoby dodatkowy postój w CPK, a KDP33 w Kaliszu); dzięki takiemu rozwiązaniu będzie faktycznie istniał interwał przyjazdów i odjazdów z/do Poznania i Warszawy;
Należy zwrócić uwagę na fakt, iż część pociągów kursujących z v>=320 km/h będzie zatrzymywało się na odcinku Warszawa – Łódź w CPK, co sprawia, że pociągi na tej trasie tylko na niewielkiej długości (jeśli w ogóle) osiągną prędkość maksymalną. Kalisz leży ok. 110 km od Łodzi i Poznania. Wprowadzenie dodatkowego postoju w dalszym ciągu pozwoli więc – inaczej niż postój w CPK – na osiągnięcie najwyższych prędkości kursowania.
Należy zwrócić uwagę na fakt, że – wbrew podawanym informacjom – obsługa Kalisza tylko linią KDP10 nie będzie stanowić istotnego skoku jakościowego. W zamyśle HRJ Kalisz z Warszawą będzie połączony linią P15, kursującą przez m.in. Sieradz i Skierniewice, zatem dokładnie taką samą trasą jak obecnie. Wobec braku planów remontów na tej trasie, czas przejazdu z Kalisza do Warszawy w dalszym ciągu będzie wynosił ok. 2 godz. 40 min. Od grudnia 2024 roku trasę będzie pokonywać 8 par pociągów IC – nie poprawi się zatem dzięki HRJ znacznie liczba połączeń z Warszawą.
Ad. 1. Poprowadzenie linii komunikacyjnej P15 Wrocław – Terespol na odc. Wrocław – Ostrów Wlkp. przez lk86, st. Oleśnica i lk355 (z pominięciem Milicza). Propozycja prowadzenia ruchu między Wrocławiem a Ostrowem Wlkp. p. Milicz wydłuża czas przejazdu względem obecnej oferty o kwadrans. Prowadzenie pociągów przez przyst. Oleśnica Rataje zamiast trasą przez lk86 i st. Oleśnica zachowuje obecny model obsługi Oleśnicy przez peryferyjny przyst. Ol. Rataje. Przesunięcie linii P15 na lk 86 zwolni przepustowość na ciągu Wr. Główny – Wr. Nadodrze – Oleśnica dla dodatkowych pociągów aglomeracyjnych i pozwoli na prowadzenie ruchu lokalnego w takcie.
Ad. 2a. Podzielenie ciągu linii P15 na dwa: P15a Terespol – Siedlce – Warszawa – Skierniewice – Łódź Kaliska oraz P15b Łódź Widzew – Sieradz – Kalisz – Ostrów Wlkp. – Wrocław. Struktura relacji wskazuje na duże rozdrobnienie (na TOP5 relacji podróżuje wg analizy tylko 1/3 pas.), co więcej – wszystkie TOP5 znajdują się we wschodniej części. Brak więc uzasadnienia dla tworzenia tak długiego, niepowiązanego ze sobą ciągu, zwłaszcza w kontekście KDP między Wrocławiem a Łodzią i Warszawą (oraz postulowanym postojem KDP umożliwiającym odbywanie podróży relacji Kalisz – Warszawa). Ponadto podróż z przesiadką z P15 na pociągi KDP w relacjach z obszaru między Oleśnicą a Kaliszem lub Pabianicami w Łodzi będzie krótsza niż jazda bezpośrednia.
Ad 2b. Przyłączenie linii P15b do linii P20 celem utworzenia ciągu Łódź – Kalisz – Ostrów Wlkp. – Wrocław – Legnica – Görlitz (– Lipsk). Zapewni to przelotowe wykorzystanie st. Wrocław Gł. (trasowanie wg ad. 1) oraz dałoby, szczególnie Łodzi, dodatkowe połączenie międzynarodowe. Nowa P20 lepiej komunikowałoby zagrożony peryferyzacją obszar przygraniczny z Polską Centralną.
Ad. 3. Uruchomienie ciągu P15c co 4 godz. w rel. Radom – Łódź – Krotoszyn – Leszno – Zielona Góra dla zapewnienia skomunikowania poc. dalekobieżnymi Krotoszyna i obsługiwania istotnego ciągu Łódź – Radom.