Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Już niedługo zobaczymy w Kaliszu...
LOOK
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 306
Rejestracja: 2 lut 2009, o 09:41
Lokalizacja: centrum

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: LOOK » 31 gru 2024, o 18:07

"Rada Ministrów zmieniła program wieloletni CPK. Program zwiększa o 15 mld finansowanie Y-Igreka, czyli szybkiej kolei między metropoliami, a o 9 mld zmniejsza inwestycje w kolej subregionalną" - zwróciła uwagę minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz we wpisie na portalu X.

Szefowa resortu funduszy zwróciła uwagę, że zgodnie z nowym programem szybka kolej ominie Kalisz, co podniesie koszty budowy o 3 mld zł. Wykluczy to również 400-tys. aglomerację kalisko-ostrowską z dostępu do kolei dużej prędkości - dodała. Przekazała też, że inwestycje w ramach CPK, takie jak połączenie Płock-Warszawa-Grudziądz-Gdańsk, zostały odłożone na okres po 2032 r.

https://www.money.pl/gospodarka/cpk-po- ... 2880a.html

alco
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 11
Rejestracja: 12 lis 2022, o 06:14

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: alco » 1 sty 2025, o 23:47

Takiego burdelu i chaosu jaki prezentuje ten rząd to jeszcze po upadku komuny nie było. Miejmy tylko nadzieję, że Trzaskowski przegra prezydenturę i ta zbieranina co zwie siebie rządem upadnie. Oni planują przez następne 3 lata tak robić CPK, żeby nic nie robić. W tym są najlepsi. Już to przerabialiśmy. Na Tusku się poznałem po roku jego pierwszych rządów. Od tego czasu się nic nie zmieniło.

kaliszanin2
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3852
Rejestracja: 20 kwie 2006, o 12:47

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: kaliszanin2 » 2 sty 2025, o 11:06

Z agitacją wyborczą, to może na inne, inaczej wyspecjalizowane forum? W przeciwnym wypadku to miejsce zamieni się w paskudną jatkę. Administrację prosiłbym o usunięcie mojego oraz poprzedzającego wpisu.

K-man
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 11155
Rejestracja: 5 lis 2007, o 21:17
Lokalizacja: Rypinek Kalisz Wielkopolska Wschodnia

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: K-man » 2 sty 2025, o 14:52

kaliszanin2 pisze:
2 sty 2025, o 11:06
Z agitacją wyborczą, to może na inne, inaczej wyspecjalizowane forum? W przeciwnym wypadku to miejsce zamieni się w paskudną jatkę. Administrację prosiłbym o usunięcie mojego oraz poprzedzającego wpisu.
Nie wiem, czy to agitacja wyborcza. Raczej podsumowanie ponad rocznych rządów, które na tę chwilę wyglądają dość słabo.
Wolne Miasto Jego Królewskiej Mości i Rzeczypospolitej Kalisz

kaliszanin2
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3852
Rejestracja: 20 kwie 2006, o 12:47

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: kaliszanin2 » 2 sty 2025, o 15:11

Życzenie takich czy innych rozstrzygnięć wyborczych to agitacja. Nic nie wnosi do wątku.

alco
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 11
Rejestracja: 12 lis 2022, o 06:14

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: alco » 2 sty 2025, o 17:26

To nie jest agitacja wyborcza tylko świadomy wybór nie oddawania głosu na formacje która się zwie Platforma Obywatelska i niszczy nasze miasto od kiedy zaczęły się ich rządy. Nie nawołuje żeby głosować na lewicę czy prawicę tylko podkreślam, że są ludzie w tym kraju którym się ubzdurało, ze w Polsce istnie tylko kilka miast wartych uwagi, które biorą wszystko, a dla reszty może spadną jakieś odpady. Jest to taktyka która niszczy polska prowincje od 20 lat. Nie wiem co powoduje ludźmi którzy na nich głosują, ale jest mi tym bardziej przykro, że w Kaliszu dostają tyle głosów. Pomijając już poziom merytoryczny tych posłów i posłanek. W szczególności jednej. Wszyscy wiedzą o kim mówię. ;-)

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1999
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: filip » 2 sty 2025, o 18:01

alco pisze:
2 sty 2025, o 17:26
(...) tylko podkreślam, że są ludzie w tym kraju którym się ubzdurało, ze w Polsce istnie tylko kilka miast wartych uwagi, które biorą wszystko, a dla reszty może spadną jakieś odpady.
Przecież metropolizacja jest zupełnie świadomą polityką każdego rządu. Co chyba ostatnio wymsknęło się Katarzynie Pełczyńskiej-Nałęcz.

A to nie jest tak, że im się ubzdurało. Oni mają swoje interesy. Duża część polityków to również landlordzi. Strumyczek ludzi dopływający każdego roku zapewnia im zabezpieczenie ich interesów. I też trzeba pamiętać o tym, że duży odsetek osób wybieranych z okręgów "prowincjonalnych" nawet tam nie mieszka (nawet jak są zameldowani w tych okręgach). Mieszkają w dużych miastach, najczęściej w Warszawie. Więc nie dostrzegają tego problemu albo go nie rozumieją.

kaliszanin2
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3852
Rejestracja: 20 kwie 2006, o 12:47

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: kaliszanin2 » 2 sty 2025, o 18:10

alco pisze:
2 sty 2025, o 17:26
To nie jest agitacja wyborcza tylko świadomy wybór nie oddawania głosu na formacje która się zwie Platforma Obywatelska
Agitacja może być za albo przeciw. Przeciw to też jak najbardziej agitacja.

Awatar użytkownika
gawronik13kalisz
Moderator
Moderator
Posty: 9065
Rejestracja: 4 lis 2009, o 17:24

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: gawronik13kalisz » 2 sty 2025, o 19:04

Proszę o powrót do tematu i zakończenie OT 😊
g13k

LOOK
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 306
Rejestracja: 2 lut 2009, o 09:41
Lokalizacja: centrum

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: LOOK » 4 sty 2025, o 22:04

A to nie jest tak, że prowincjonalni pieniacze nie potrafią dźwignąć faktu, że Kalisz to prowincja i nie musi być brany pod uwagę przy projektowaniu strategicznych osi komunikacji. Czy myślicie, że Kaliszem zajmują się na szczeblu centralnym? Nie. Każdy rząd ma go w 4 literach. Pis olewał obecny tez olewa, bo nikt z tego rejonu się nie liczy. Nie uprawiajcie więc demagogicznej polityki, że rząd jest zły. To lokalni politycy są do bani, dlatego jest do bani. Dotyczy to wszystkich, w tym tych co przez poprzednie 2 kadencje puszyli pióra, a gówno zrobili

kaliszanin2
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3852
Rejestracja: 20 kwie 2006, o 12:47

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: kaliszanin2 » 6 sty 2025, o 09:25

LOOK pisze:
4 sty 2025, o 22:04
Nie uprawiajcie więc demagogicznej polityki, że rząd jest zły. To lokalni politycy są do bani, dlatego jest do bani.
Niezależnie od jakości kaliskiej polityki odgrzanie przez rząd nieświeżego PiSowskiego kotleta, pomysłu dewastującego miasto nieszczęsnego bypassa, jest wyjątkowo głupim krokiem. PiS jednak wykazał tyle przezorności, żeby pod naciskiem społecznym wycofać się (chociaż na chwilę, potem wznowił prace na bypassem) z tego idiotyzmu i zaproponować bardzo korzystny dla miasta wariant W9. Nie wiem dlaczego obecny rząd przyswoił sobie najgorszy z wariantów proponowanych przez PiS (lekko zmienił tylko lokalizację bypassa), ale podejrzewam poznańską intrygę Malepszaka, czyli tradycyjne wdeptywanie Kalisza w glebę, w celu zapewnienia absolutnej dominacji Poznania w Wielkopolsce NA ZAWSZE. Pomijając aglomerację, która nie wiadomo czy istnieje jako twór przestrzenny, to układ Kalisz-Ostrów jest jednak rzeczywistym 200 tys. zespołem miejskim, w dodatku skomunikowanym z Zieloną Górą perspektywicznie dość szybką koleją, więc pomijanie go to absurd bez żadnego uzasadnienia poza względami politycznymi i to raczej nie rządowymi.

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1999
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: filip » 6 sty 2025, o 10:27

Kolejne „ścięcie” prognozy wzrostu liczby pasażerów w Kaliszu. Zapewne jest to spodowane gorszą, niż wcześniej zakładana ofertą. Pierwotnie było to ponad 500%.
https://x.com/piotrmalepszak/status/187 ... 93195?s=46
IMG_4731.jpeg
IMG_4731.jpeg (377.93 KiB) Przejrzano 893 razy

tomash
Site Admin
Site Admin
Posty: 2005
Rejestracja: 25 lis 2005, o 17:23
Lokalizacja: Kalisz

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: tomash » 6 sty 2025, o 20:54

🎯 🧐 💪 Mówiliśmy prawdę… Czas przejazdu w wariancie W9 jest dłuższy od przejazdu po by-pass (kosztującym 3 mld zł) o jedynie o 3,5 minuty!
(wszystkich proszę o udostępnienie tego postu, jest to ostatni moment na zmianę tej szkodliwej decyzji! 🙏🙏🙏).
🚧🚧🚧 Nie boimy się tego powiedzieć – wszyscy zwolennicy by-passu w Kaliszu działają na niekorzyść rozwoju naszego miasta.⛔️⛔️⛔️ Nie ma żadnych merytorycznych argumentów przemawiających za budową by-pass’u.
Kluczowe punkty ze spotkania w sprawie Szybkiej Kolei i by-passa z Panem Piotrem Malepszakiem:
📍 Pan Malepszak rozpoczął spotkanie, podając różnicę czasową wynoszącą aż 10 minut między wariantami trasy.
📍 Nie wyjaśnił jednak, że porównywał wariant "by-pass" bez zatrzymań z wariantem po serpentynie z postojem. 🙈🙈🙈
📍 Po naszych pytaniach Pan Malepszak obniżył różnicę czasową najpierw do 8 minut (po serpentynie bez zatrzymywania), a następnie do 6 minut, gdy porównano by-pass z W9. Gdybyśmy nie dopytali co Pan porównuje pozostała by różnica 10 minut.
📍 Pan Malepszak poinformował, że uwzględniliśmy cięższe pociągi, zamiast lżejszych jednostek, które według niego miałyby kursować na tej trasie.
📍Jednocześnie nie zakwestionował rzetelności analizy ani kompetencji autora analizy, Pana Szymona Haładyna.
👨‍💼 Na sugestię ministra przeprowadzono nową analizę (przez Pana Szymona Haładyna), uwzględniając lżejsze pociągi.
Wynik? Różnica czasowa między wariantem "by-pass" a wariantem W9 wynosi jedynie 3 minuty i 35 sekund❗️❗️❗️
Budowa "by-passu" za 3 miliardy złotych, aby skrócić czas przejazdu o niecałe 3,5 minuty, to ekonomiczny i społeczny absurd. Projekt skutkowałby odcięciem Kalisza od najszybszych połączeń kolejowych, hamując rozwój miasta.
Wnioski są jasne – decyzje w sprawie szybkiej kolei muszą być podejmowane w oparciu o fakty, a nie manipulacje czy nieprzemyślane pomysły.
🙏Chciałbym podziękować Panu Szymonowi Haładynowi za nową analizę. Link do niej znajdziecie w komentarzu!
Tomasz Chajduk
🧐Poniżej przedstawiamy kluczowe wnioski z analizy Pana Szymona Haładyna, uwzględniającej lżejsze pociągi, zgodnie z sugestiami Pana Malepszaka:
🎯🎯🎯 CPK podaje brak konieczności budowy mostu na Prośnie jako argument za by-passem przy przemilczeniu faktu, że by-pass też musi pokonywać rzekę. I zrobi to albo mostem, albo tunelem (długim na obszarze miasta na ok. 6 km);
🎯🎯🎯 Spółka CPK podnosi argument o mniejszym zakresie robót o 2,2 km linii kolejowej podczas gdy konieczne będzie wybudowanie ponad 7 km by-passa;
🎯🎯🎯 Nie jest prawdą, że pociągi towarowe muszą jeździć serpentyną ze względu na zbyt duże pochylenie linii według W9 i że kursowanie pociągów po takich wzniesieniach powoduje rozrywanie sprzęgów. Nachylenie W9 to maks. ok. 7 promili. Większe pochylenia są m.in. na liniach: 273 (Niedoradz – Nowy Kisielin; 10,2 promila; na dobę przejeżdża tamtędy 25-30 poc. towarowych), 274 (Świebodzice – Wałbrzych Szczawienko, 12 promili, 15-20 poc. tow./doba), 276 (Ziębice – Starczów, 9,6 promila, 15-20 poc. tow./doba);
🎯🎯🎯 Minister Malepszak w trakcie spotkania w Kaliszu zapewniał o tym, że pociągi relacji Warszawa – Łódź – Poznań będą się zatrzymywały w Kaliszu co 60 minut; brak jednak dostępnych dokumentów potwierdzających te informacje;
🎯🎯🎯Spółka CPK zapewnia, że w Kaliszu będzie zatrzymywać się 50% pociągów przejeżdżających przez miasto. Nie podano jednak siatki zatrzymań, brak informacji o tym, czy wliczone są w to planowane do uruchamiania ekspresy regionalne – jeśli tak to nie ma żadnych dowodów na to, że Marszałek Województwa Wielkopolskiego będzie chciał uruchamiać pociągi do Łodzi czy do Wrocławia – zwłaszcza mając na względzie aktualną ofertę przewozową i marginalizowanie Kalisza w województwie;
🎯🎯🎯 Spółka CPK stawia Kalisz na równi z Pleszewem i Sieradzem, wymieniając te trzy ośrodki jednym tchem jako „mniejsze miasta, które również zyskają na budowie linii kolejowej”. Kalisz i cała aglomeracja Kalisko-Ostrowska to przecież 400tys. mieszkańców!;
🎯🎯🎯 Nawet zatrzymywanie pociągów kursujących z prędkością 320 km/h byłoby możliwe – pociąg mógłby między Kaliszem a Łodzią i Poznaniem osiągać maksymalne prędkości jazdy;
🎯🎯🎯Pewną manipulacją jest mówienie, że rozpędzanie zajmuje pociągowi drogę 50 km i obrazowanie tym, dlaczego kategorycznie nie można zatrzymywać pociągów kursujących z prędkością 320 km/h w Kaliszu. Prędkości bliskie 320 km/h osiąga pociąg dużo szybciej, a różnica czasu przejazdu odcinka o długości 10 km z prędkością 300km/h a z prędkością 320 km/h to tylko 7,5 sekundy! Różnica między jazdą z prędkością 320 km/h a 250 km/h to 31,5 sekundy na 10 km trasy.
🎯🎯🎯 Wjazd do miasta będzie z pewnością realizowany z obecnymi prędkościami (80-90 km/h) – jest to celowe działanie mające na celu sztuczne poprawie efektów przy zestawieniu wariantu z by-passem względem wariantu bez by-passa;

https://szybkakolejdlakalisza.pl/?page_id=994
Załączniki
By-pass_20250106_190608_0000.png
By-pass_20250106_190608_0000.png (945.23 KiB) Przejrzano 810 razy

www.kaldron.pl - Film i fotografia z lotu ptaka
www.kameranabudowie.pl - Filmy z budowy

tomash
Site Admin
Site Admin
Posty: 2005
Rejestracja: 25 lis 2005, o 17:23
Lokalizacja: Kalisz

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: tomash » 6 sty 2025, o 21:58

mam prośbę. Udostępnijcie proszę ten post (jeśli się zgadzasz)

Ważne aby zrobić to dzisiaj

www.kaldron.pl - Film i fotografia z lotu ptaka
www.kameranabudowie.pl - Filmy z budowy

kaliszanin2
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3852
Rejestracja: 20 kwie 2006, o 12:47

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: kaliszanin2 » 7 sty 2025, o 15:54

Tematyka wizyty marszałka Hołowni w Kaliszu w dużym stopniu poświęcona była KDP (opowiedział się za kaliskim dworcem jako miejscem przejazdu wszystkich pociągów, za wariantem W9):
https://radiopoznan.fm/informacje/pozos ... n-holownia
https://calisia.pl/szymon-holownia-za-k ... ideo,70273
https://zyciekalisza.pl/artykul/marszal ... a-n1661647
https://tvn24.pl/go/programy,7/opinie-i ... 94,1545831
Czy nie dałoby się pożenić W9 i sposobu prostowania serpentyny proponowanego przez Roberta AB? To by zwiększyło promień pierwszego zakrętu w kierunku dworca i dzięki temu być może dałoby jeszcze korzyść czasową (choćby minutę) w porównaniu z oryginalnym W9.

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1999
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: filip » 7 sty 2025, o 21:11

tomash pisze:
6 sty 2025, o 20:54
🎯 🧐 💪 Mówiliśmy prawdę… Czas przejazdu w wariancie W9 jest dłuższy od przejazdu po by-pass (kosztującym 3 mld zł) o jedynie o 3,5 minuty! [ciach]
Bardzo solidna analiza, jak zawsze. Dobrze, że uwzględniono ETCS i lżejszy skład. Piotr Malepszak chyba jeszcze nie czytał nowej analizy, bo twierdził, że nie uwzględniono ETCS. ;)
kaliszanin2 pisze:
7 sty 2025, o 15:54
Tematyka wizyty marszałka Hołowni w Kaliszu w dużym stopniu poświęcona była KDP (opowiedział się za kaliskim dworcem jako miejscem przejazdu wszystkich pociągów, za wariantem W9):
https://radiopoznan.fm/informacje/pozos ... n-holownia
https://calisia.pl/szymon-holownia-za-k ... ideo,70273
https://zyciekalisza.pl/artykul/marszal ... a-n1661647
https://tvn24.pl/go/programy,7/opinie-i ... 94,1545831
Oczywiście wszyscy wiemy, że jest kampania wyborcza, ale mimo wszystko ten gest jest cenny (podobnie jak wcześniejszy od Katarzyny Pełczyńskiej-Nałęcz). Buduję rozgłos, który buduję wywiera jakąś presję na decydentów (czyli Piotra Malepszaka).
kaliszanin2 pisze:
7 sty 2025, o 15:54
Czy nie dałoby się pożenić W9 i sposobu prostowania serpentyny proponowanego przez Roberta AB? To by zwiększyło promień pierwszego zakrętu w kierunku dworca i dzięki temu być może dałoby jeszcze korzyść czasową (choćby minutę) w porównaniu z oryginalnym W9.
Minutę? Góra kilkanaście sekund (o ile da jakieś korzyści czasowe). Wariant W9N ma łuki pozwalające na poruszanie się z prędkością v=130 km/h, nie pamiętam ile to było dla łącznicy. Łącznica proponowana przez Roberta AB to dobra "plomba" na bypassa, ale niekoniecznie najlepsze rozwiązanie dla wariantu bez niego.

Awatar użytkownika
Robert AB
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 216
Rejestracja: 12 maja 2022, o 17:48

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: Robert AB » 7 sty 2025, o 22:02

filip pisze:
7 sty 2025, o 21:11
kaliszanin2 pisze:
7 sty 2025, o 15:54
Czy nie dałoby się pożenić W9 i sposobu prostowania serpentyny proponowanego przez Roberta AB? To by zwiększyło promień pierwszego zakrętu w kierunku dworca i dzięki temu być może dałoby jeszcze korzyść czasową (choćby minutę) w porównaniu z oryginalnym W9.
Minutę? Góra kilkanaście sekund (o ile da jakieś korzyści czasowe). Wariant W9N ma łuki pozwalające na poruszanie się z prędkością v=130 km/h, nie pamiętam ile to było dla łącznicy. Łącznica proponowana przez Roberta AB to dobra "plomba" na bypassa, ale niekoniecznie najlepsze rozwiązanie dla wariantu bez niego.
W przypadku wariantu W9N warto dać dwa tory LK14 równolegle do dwóch torów LK85 (aby uzyskać cztery tory idące obok siebie między stacją w Kaliszu i rzeką Prosną).
Dzięki temu przyspieszą pociągi aglomeracyjne, ale przede wszystkim zostanie uporządkowany przebieg linii kolejowych między stacją w Kaliszu i rzeką Prosną. Dzięki temu teren będzie mniej pocięty przez linie kolejowe i łatwiej będzie integrować teren. Będzie potrzeba mniej skrzyżowań wielopoziomowych kolej-drogi.
Jeżeli będzie zbyt mało miejsca na cztery tory koło mleczarni, to można je przeprowadzić przez Elektryczną. Ale te tory muszą iść razem między zachodnim brzegiem doliny Prosny, a stacją.
Trzeba koniecznie zlikwidować serpentynę LK14. Nachylenie podłużne torów będzie wynosić maks. 10 promili, a więc jest do przyjęcia również dla pociągów towarowych (granica tolerowana w przepisach to 15 promili).

.
Środkowopolska = Śródpolska = ziemia łęczycko-sieradzka:
https://pl.wikipedia.org/w/index.php?ti ... d=73561623

KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1999
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: filip » 9 sty 2025, o 21:55

Już teraz mogę powiedzieć, że nic z tego nie będzie.

Michał Tusk:
https://www.facebook.com/permalink.php? ... 0026811997

Piotr Rachwalski (tutaj przeklejam tekst, bo link nie działa):
KALISZ czyli prawda w czasie fake newsów. Jedna z większych inb internetowo politycznych w dziedzinie komunikacji: rzekome "pomijanie Kalisza" - nie mające nic wspólnego z rzeczywistością fake newsy rozpowszechniane przez ludzi, którzy generalnie nie jeżdżą pociagami.
Typowe pomieszanie prawdy (będzie bypass, tak jak są obwodnice drogowe i autostrady nie biegną przez miasta), półprawdy ("ominą nas pociągi!" Tak, część ominie bo nie ma potencjału, potrzeby etc by w Kaliszu który ma wymianę na poziomie 1800 pas w dobie stawały wszystkie pociągi między Warszawą a Poznaniem, wystarczy że stanie co drugi czy co trzeci czyli 1 x na godzinę PLUS pociagi Regio Express) i tzw. g...prawdy (czyli cała reszta, że koszty, że niby wyburzenia etc).
Zacznijmy od tego o czym się nie mówi: tego typu by passy są wszędzie, na każdym KDP w świecie. Niemcy tego robili mniej, teraz żałują i dobudowywują, bo efekt i atrakcyjność KDP w głównej relacji nie są wystarczające. No właśnie, no do czego służy KDP? Do przemieszczania szybkiego dużych mas pasażerów między dużymi aglomeracjami. To podstawowy sens i cel KDP na całym świecie, inaczej to jest za drogi system by się utrzymał i działał prawidłowo zatrzymujac sie wszedzie by dozowic ludzi z wiosek czy małych miast do pracy. KDP to nie jest narzędzie do walki z wykluczeniem komunikacyjnym, to można zrobić taniej i lepiej innymi sposobami. Choć oczywiście sam jestem osobistym wrogiem tzw efektu tunelowego, dlatego na KDP gdzie się da planujemy stacje by mógłby z nich korzystać NIEKTÓRE pociągi KDP (np Kalisz, Sieradz - który jest w tej samej sytuacji ale inby nie robi) lub tylko szybkie (200km/h) pociągi RegioExpress (np Pleszew, Brzeziny, Kępno, czy np ...Golub Dobrzyń, który NIE CHCE stacji KDP, ale to osobny temat). Kalisz jak pokazywałem dane jest miastem które na KDP zyska najwięcej (no, może poza Łodzią ale.to inna liga). Jako ośrodek subregionalny zyska dojazd co najmniej raz na godzinę w czasie 40-50 min do Poznania i Łodzi, w czasie mniej niż 1,5h do Warszawy. To będzie rewolucja.
Jasne że fajnie byłoby mieć pociągi co 15 min do stolicy, ale czy jest taka potrzeba i sens, gdy na głównych liniach autobusowych komunikacji miejskiej w tym najstarszym polskim mieście mamy autobusy raz na godzinę lub rzadziej? Naprawdę do Warszawy co kwadrans a na Winiary czy do Centrum co godzinę lub rzadziej? To jest absurd. Każde zatrzymanie Pendolino wg IC to koszt około 1100zł. Policzmy, czy z biletów pokryjemy choć koszty samego zatrzymania... Nie mówiąc o zmniejszeniu atrakcyjności przejazdu dla 99% pasażerów którzy wybrali KDP by szybko dojechać między dużymi miastami.
Już teraz, gdy maszynista Piotr z IC przed Sylwestrem pojechał z Poznania do Warszawy w 123 minuty, widać że sens budowy odnogi KDP na Poznań zaczyna być wątpliwy. Bo trasa dłuższa, a wydać 20 mld na skrócenie o kilka minut czasu przejazdu nie jest uzasadnione i taki projekt nie otrzyma dofinansowania. Mówiąc krótko: Kalisz kołysze łodzią i wcale nie wykluczam że przy takim postawieniu sprawy ta odnoga tzw Yka może mieć kłopoty z realizacją czy finansowaniem. Bo czas przejazdu, główny element atrakcyjności KDP, przy zatrzymaniach w Kaliszu i Sieradzu spadnie poniżej czasu jazdy starą trasą przez Konin...
Znajomy proporcje, mocium panie!
Fajnie to opisał Michał, choć i tak nie dodał że politycy grający Kaliszem nie mówią mieszkańcom wszystkiego. Np. tego że brak bypass skazuje mieszkańców na przejazd przez miasto wszystkich pociągów, w tym wojskowych, towarowych , z materiałami niebezpiecznymi etc.
Tyle o tym.
Uwielbiam Kalisz, ma szansę na mega zmianę, da się z niego dojeżdżać i wracać co dzień z Łodzi czy z Poznania bez wyprowadzania się, może stać się sypialnią tych miast, rozwinąć budownictwo etc. Ale może też wypaść albo nie wsiąść zupełnie do tego pociągu. Bo niektórym tam ewidentnie peron odjechał...

tomash
Site Admin
Site Admin
Posty: 2005
Rejestracja: 25 lis 2005, o 17:23
Lokalizacja: Kalisz

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: tomash » 9 sty 2025, o 22:31

filip pisze:
9 sty 2025, o 21:55
Już teraz mogę powiedzieć, że nic z tego nie będzie.
Idąc twoim tokiem najlepiej nie robić nic i tak to nie da :wink:

Mówi o kilkunastu minutach, skoro nawet pan Malepszak pisze o 6 minutach, ale tylko w przypadku, gdy pociąg się nie będzie zatrzymywał. A znając 'kunszt' manipulowania danymi, te 6 minut dotyczą jakiegoś wyjątkowo optymistycznego (w jego mniemaniu) scenariusza, podczas gdy w rzeczywistości, jak wskazuje w swojej analizie Szymon, czas wydłuży się o około 3 minuty.

Przecież wszyscy wiedzą, że połowa tych składów będzie przejeżdżać przez Kalisz bez zatrzymywania się. Tymczasem ten pan, nie znając tematu, pisze, że my, Kaliszanie, chcemy, aby każdy pociąg się tutaj zatrzymywał. 😉

Eksperci od obliczeń trakcyjnych? Spoko, ale dlaczego nikt jeszcze nie zakwestionował obliczeń pana Szymona Haładyna, naszego kolegi z forum? Może ci eksperci pokażą swoje obliczenia? Czy mamy wierzyć im na słowo? W stylu: 'Kalisz zyska najbardziej', rzecz jasna, porównując do Sieradza i Pleszewa. 😉

Czy ten pan widział, jak pociąg ma wjeżdżać do Kalisza od strony Łodzi? Chyba nie...

www.kaldron.pl - Film i fotografia z lotu ptaka
www.kameranabudowie.pl - Filmy z budowy

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1999
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: filip » 9 sty 2025, o 23:01

tomash pisze:
9 sty 2025, o 22:31
Idąc twoim tokiem najlepiej nie robić nic i tak to nie da :wink:
Cytując klasyka. ;)


Oczywiście, że nie twierdzę, że najlepiej nic nie robić, ale uważam, że szanse powodzenia są znikome. Ludzie, którzy odpowiadają za ten projekt (tzn. KDP w ramach CPK) wydają się być bardzo zdeterminowani w budowie tej obwodnicy. Zresztą sam Piotr Malepszak (a myślę, że to on tutaj ma najwięcej do gadania) ma bardzo wybujałe ego i to nie jest tylko moja obserwacja. Kto śledzi jego wypowiedzi, czy wpisy wie o co chodzi. A przyznał się, że pomysł bypassa jest jego. Więc chyba więcej nie muszę tłumaczyć.
tomash pisze:
9 sty 2025, o 22:31
Eksperci od obliczeń trakcyjnych? Spoko, ale dlaczego nikt jeszcze nie zakwestionował obliczeń pana Szymona Haładyna, naszego kolegi z forum? Może ci eksperci pokażą swoje obliczenia? Czy mamy wierzyć im na słowo? W stylu: 'Kalisz zyska najbardziej', rzecz jasna, porównując do Sieradza i Pleszewa. 😉
PM zakwestionował. Pewnie dlatego, że nie przeczytał jeszcze nowej wersji (twierdził, że nie uwzględniono ETCS). :lol:

A z Sieradza to bym się nie śmiał, bo został również po traktowany "z buta" przez CPK. Nie planuję się tam postoju żadnego KDP, przynajmniej tak wynika z dokumentów planistycznych (tj. HRJ), bo to, że do zaklęć ministra trzeba podchodzić z dystansem to chyba już wiemy.
tomash pisze:
9 sty 2025, o 22:31
Czy ten pan widział, jak pociąg ma wjeżdżać do Kalisza od strony Łodzi? Chyba nie...
Nie wiem o kim konkretnie mówisz, ale myślę, że obie osoby projekt znają co najmniej bardzo dobrze. Piotr Rachwalski przecież pracuję w CPK. Za to Michał Tusk (tak, to syn Donalda Tuska) bodajże ma wykształcenie związane z transportem publicznym i w CPK też pewnie pracuję. Zakładając, że pracuję w CPK to na stronie się do tego nie przyznają, bo zaraz poszłaby fala oskarżeń o nepotyzm.

ODPOWIEDZ