Planowany węzeł kolejowy w Kaliszu.

Awatar użytkownika
Robert AB
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 223
Rejestracja: 12 maja 2022, o 17:48

Re: Planowany węzeł kolejowy w Kaliszu.

Nieprzeczytany post autor: Robert AB » 3 gru 2024, o 21:36

To spotkanie, o którym mówił Malepszak w Kaliszu. Na nim też rozmawiali nad Zintegrowaną Siecią Kolejową (ZSK). Efektem tych działań będzie rozporządzenie Rady Ministrów o długoterminowym planie rozwoju sieci kolejowej w Polsce.
W rozmowach biorą przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, CPK, PLK i marszałkowie województw.

To jest okazja, aby dodać linię kolejową Kalisz-Konin i aby kaliski węzeł kolejowy był w pełni funkcjonalny. Kalisz, OstrówW, AKO, Konin i inne samorządy muszą zacząć do tego przekonywać.
W województwie łódzkim na różnym etapie projektowania są brakujące odcinki między Wieluniem i Bełchatowem (a więc w miejscu pozbawionym linii kolejowej). Linia Bełchatów-Piotrków Tryb. będzie modernizowana. Są też wstępne plany na inne linie kolejowe.
Podobnie może być we Wschodniej Wielkopolsce, gdzie też brakuje linii kolejowej między AKO i Koninem.


Zintegrowana Sieć Kolejowa. Nowe podejście do planowania rozwoju kolei w Polsce
03.12.2024

Centralny Port Komunikacyjny wraz z partnerami – PKP Polskimi Liniami Kolejowymi oraz Instytutem Rozwoju Miast i Regionów – rozpoczęli prace nad Zintegrowaną Siecią Kolejową (ZSK) pod patronatem Ministerstwa Infrastruktury. Efektem tych działań będzie rozporządzenie Rady Ministrów o długoterminowym planie rozwoju sieci kolejowej w Polsce. Podczas spotkania w siedzibie resortu infrastruktury reprezentanci marszałków województw zapoznali się m.in. z planem konsultacji dotyczącym ZSK.

To pierwsze tak szerokie spotkanie, podczas którego przedstawione zostały założenia nowego, długoterminowego podejścia do rozwoju kolei w obszarze infrastruktury. Planowane prace będą opierały się o policentryczny model rozmieszczenia ośrodków miejskich w Polsce, co w powiązaniu z danymi o potokach pasażerskich w skali kraju przełoży się na kształtowanie równomiernego rozwoju sieci transportowej również w regionach. Rozwój kolei, w tym Zintegrowanej Sieci Kolejowej, zgodnie z przedstawionymi założeniami oraz bazując na liczbach i analizach, dostosuje układ sieci do rzeczywistych potrzeb mieszkańców. W skali makro i mikro, zdecydowanie usprawni również transport publiczny przeciwdziałając wykluczeniu komunikacyjnemu.

Obrazek
https://www.cpk.pl/wp-content/uploads/o ... 0x1350.png


Podczas spotkania z przedstawicielami urzędów marszałkowskich z 16 województw, które są organizatorami komunikacji na swoich terenach, zaprezentowano potencjalne korzyści płynące z dostępności do kolejowych połączeń dalekobieżnych w każdym powiecie oraz wpływu na rozwój i codzienną mobilność mieszkańców.

– Projekt CPK jest jednym z priorytetów polskiego rządu w zakresie rozwoju infrastruktury. Zarówno lotnisko CPK, jak i pierwsza linia kolejowa w standardzie KDP, czyli „Y”, która połączy Warszawę, Łódź, Wrocław i Poznań powstają we współpracy z licznymi interesariuszami. Realizując nasze inwestycje, staramy się dostrzegać potrzeby transportowe wielu regionów – mówi Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.

– Prezentujemy nowe podejście do rozwoju kolei dalekobieżnej powiązanej z transportem regionalnym kolejowym i autobusowym. Przede wszystkim zmieniamy punkt ciężkości z Warszawy i Lotniska CPK na układ policentryczny. Chcemy, by kolej odpowiadała na potrzeby transportowe mieszkańców – mówi Piotr Malepszak, podsekretarz stanu ds. kolei w Ministerstwie Infrastruktury.

Obrazek
https://www.cpk.pl/wp-content/uploads/o ... 0x1350.png


– Celem jest wypracowanie spójnego i długoterminowego podejścia do inwestycji kolejowych, czyli Zintegrowanej Sieci Kolejowej. Będzie ona tworzona na wzór podejścia GDDKiA, która od wielu lat konsekwentnie realizuje rządowy Program Budowy Dróg Krajowych. CPK ma odpowiedni zespół ekspertów i wypracowane narzędzia analityczne, aby skutecznie we współpracy z partnerami zrealizować ten projekt – powiedział Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK, odpowiedzialny za komponent kolejowy spółki.

Spotkanie było okazją do pierwszej wymiany spostrzeżeń i podkreślenia znaczenia regionalnych ośrodków wzrostu gospodarczego oraz zasygnalizowania związanych z nimi potrzeb z zakresu publicznego transportu zbiorowego. Na początku 2025 roku organizatorzy prac nad ZSK planują spotkania merytoryczne w ramach Regionalnych Paneli Eksperckich w każdym z województw. Taka forma współpracy umożliwi pozyskanie wiedzy o lokalnych uwarunkowaniach i oczekiwaniach w obszarze transportu, zagospodarowania przestrzennego i kierunków zrównoważonego rozwoju poszczególnych regionów.

Zgodnie z zapowiedziami i wnioskami płynącymi ze spotkania w Ministerstwie Infrastruktury docelowa Zintegrowana Sieć Kolejowa w Polsce powstanie z uwzględnieniem:
* istniejących powiązań gospodarczych i potrzeb rozwojowych regionów zdefiniowanych w ramach Regionalnych Panelów Eksperckich;
* analizy obecnej sieci kolejowej oraz infrastrukturalnych priorytetów inwestycyjnych CPK i PKP PLK do roku 2035 r.;
* wykorzystania zaawansowanych metod i narzędzi analitycznych CPK (m.in. Pasażerski Model Transportowy, /Towarowy Model Transportowy i Horyzontalny Rozkład Jazdy).

Zakończenie prac analitycznych nad ZSK planowane jest na I kwartał 2026 roku.
https://www.cpk.pl/pl/aktualnosci-2/zin ... i-w-polsce


Zintegrowana Sieć Kolejowa – nowe podejście do planowania rozwoju kolei w Polsce
03.12.2024

Spółka Centralny Port Komunikacyjny wraz z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi i Instytutem Rozwoju Miast i Regionów rozpoczęły prace nad projektem integracji sieci kolejowej. Efektem wspólnych działań będzie opracowanie długoterminowego, stabilnego planu rozwoju infrastruktury i tras kolejowych w Polsce. Prace prowadzone są pod patronatem Ministerstwa Infrastruktury.

Zintegrowana Sieć Kolejowa – nowe podejście do planowania rozwoju kolei w Polsce
Podczas spotkania, które odbyło się 3 grudnia 2024 r. w Ministerstwie Infrastruktury z marszałkami województw - organizatorami komunikacji publicznej w województwach przedstawione zostały założenia nowego, długoterminowego podejścia do rozwoju kolei w obszarze infrastruktury. Opierają się one na modelu równomiernego rozwoju sieci transportowej w regionach, w połączeniu z ośrodkami miejskimi generującymi największe potoki pasażerskie. Zaprezentowano również, jak kolej regionalna wraz z połączeniami dalekobieżnymi dostępnymi w każdym powiecie może korzystnie wpływać na ich rozwój i codzienną mobilność mieszkańców. Reprezentanci urzędów marszałkowskich mogli zapoznać się z planem konsultacji oraz fazami pracy nad koncepcją Zintegrowanej Sieci Kolejowej.

— Projekt CPK jest jednym z priorytetów polskiego rządu w zakresie rozwoju infrastruktury. Zarówno lotnisko CPK, jak i pierwsza linia kolejowa w standardzie kolei dużych prędkości, tzw. „Y”, która połączy Warszawę – Łódź – Wrocław i Poznań, powstają we współpracy z przedstawicielami regionów naszego kraju. Podejmujemy duży wysiłek, żeby patrzeć nie tylko przed siebie, ale także wokół siebie, tak by inwestycje oddziaływały możliwie szeroko — powiedział wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.

— Prezentujemy nowe podejście do rozwoju kolei. Przede wszystkim zmieniamy punkt ciężkości z Warszawy i lotniska CPK na układ policentryczny. Chcemy, by kolej odpowiadała na trzy główne potrzeby: skomunikowała wszystkie powiaty połączeniami dalekobieżnymi, była w stanie zrealizować idee Polski trzech godzin, która zapewni możliwość przejechania całego kraju koleją właśnie w tym czasie i Polski w 100 minut, czyli dostępnych połączeń szybką koleją pomiędzy największymi miastami kraju — powiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.

W spotkaniu uczestniczył również wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Stanisław Bukowiec, który zarysował koncepcję zmiany obecnie funkcjonujących przepisów dotyczących Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.

— Z inicjatywy ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka został utworzony zespół ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu. Jego członkowie dostrzegają potrzebę reformy obecnie funkcjonującej ustawy o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Chcemy utworzyć nową strukturę organizacyjną transportu zbiorowego, w której widzimy bardzo ważną rolę województw — powiedział wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.

Spotkanie było okazją do wymiany spostrzeżeń i zasygnalizowania białych plam na mapie publicznego transportu zbiorowego. Na początku 2025 r. planowane są spotkania w ramach regionalnych paneli eksperckich, czyli cyklu spotkań w każdym z województw.

Docelowa Zintegrowana Sieć Kolejowa w Polsce powstanie w oparciu o analizy:
* Strategicznego Studium Lokalizacyjnego korytarzy CPK i obecnej sieci kolejowej;
* analizę sieciową z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi CPK;
* infrastrukturalnych priorytetów inwestycyjnych CPK i PKP PLK do 2035 r.;
* wniosków płynących z regionalnych paneli eksperckich.

Zakończenie prac analitycznych nad ZSK planowane jest w 2026 r.
https://www.gov.pl/web/infrastruktura/z ... i-w-polsce



Obrazek

Obrazek


https://x.com/CPK_PL/status/1863987213869941016

.
Ostatnio zmieniony 4 gru 2024, o 02:07 przez Robert AB, łącznie zmieniany 2 razy.
Środkowopolska = Śródpolska = ziemia łęczycko-sieradzka:
https://pl.wikipedia.org/w/index.php?ti ... d=73561623

KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962

K-man
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 11166
Rejestracja: 5 lis 2007, o 21:17
Lokalizacja: Rypinek Kalisz Wielkopolska Wschodnia

Re: Planowany węzeł kolejowy w Kaliszu.

Nieprzeczytany post autor: K-man » 3 gru 2024, o 21:53

W starych planach była jeszcze linia do Wielunia, a stamtąd do Częstochowa. Chyba dopiero wtedy węzeł kolejowy AKO byłby kompletny.
Wolne Miasto Jego Królewskiej Mości i Rzeczypospolitej Kalisz

Awatar użytkownika
Robert AB
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 223
Rejestracja: 12 maja 2022, o 17:48

Re: Planowany węzeł kolejowy w Kaliszu.

Nieprzeczytany post autor: Robert AB » 3 gru 2024, o 22:14

K-man pisze:
3 gru 2024, o 21:53
W starych planach była jeszcze linia do Wielunia, a stamtąd do Częstochowa. Chyba dopiero wtedy węzeł kolejowy AKO byłby kompletny.
Przecież już teraz jest:
(1) linia Kalisz–Ostrów Wlkp.–Ostrzeszów–Kępno–Wieruszów–Wieluń–Herby Nowe–Częstochowa.
(2) linia Kalisz–Sieradz–Zduńska Wola–LK131–Chorzew Siemkowice–LK146–Częstochowa.

Wkrótce też powstanie LK648 z Wielunia do Chorzewa Siemkowic, dzięki czemu będzie dodatkowa możliwość jazdy do Częstochowy przez LK146:
(3) linia Kalisz–Ostrów Wlkp.–Ostrzeszów–Kępno–Wieruszów–Wieluń–LK648–Chorzew Siemkowice–LK146–Częstochowa.

.
Środkowopolska = Śródpolska = ziemia łęczycko-sieradzka:
https://pl.wikipedia.org/w/index.php?ti ... d=73561623

KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2008
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Planowany węzeł kolejowy w Kaliszu.

Nieprzeczytany post autor: filip » 3 gru 2024, o 22:26

Myślę, że linia do Wielunia to absolutne sci-fi. Zaraz ktoś powie, że jest linia przez Ostrów.

Jednak myślę, że linia do Konina ma większe szanse powodzenia. Pytanie co zrobić, aby wpisali tą linię do programu.

Awatar użytkownika
Robert AB
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 223
Rejestracja: 12 maja 2022, o 17:48

Re: Planowany węzeł kolejowy w Kaliszu.

Nieprzeczytany post autor: Robert AB » 3 gru 2024, o 22:44

filip pisze:
3 gru 2024, o 22:26
Jednak myślę, że linia do Konina ma większe szanse powodzenia. Pytanie co zrobić, aby wpisali tą linię do programu.
Myślę, że trzeba podpatrzeć co robi województwo łęczycko-sieradzkie. Linia Wieluń-Bełchatów-Piotrków jest w dokumentach planistycznych województwa od conajmniej 10 lat. Również posłowie z województwa (szczególnie z południa województwa) cały czas przypominali o tej linii.

Kalisz powinien przekonać OstrówW, Konin oraz powiaty kaliski i koniński do tego (poprzedni starosta kaliski dużo mówił o transporcie publicznym). OstrówW można wziąść w ten sposób, że to będzie rozbudowa węzła ostrowskiego i pozwoli na połączenie OstrowaW z Koninem :)
Następnie samorządy grupą powinny napierać jednocześnie na marszałka wielkopolskiego i wysyłać sygnały przez posłów do Malepszaka.

Zaangażujcie radnych kaliskich (np. Macieja Antczaka) oraz ludzi z Latarnika Kaliskiego i innych kaliskich mediów.
Może też posłankę Barbarę Oliwiecką i posłankę Paulinę Matysiak (reprezentuje okręg z Sieradzem i Kutnem)?
Może ekspert kolejowy Szymon Haładyn coś skrobnie, przygotuje jakąś propozycję linii Kalisz-Konin. Taka propozycja mogłaby zostać opublikowana np. w Rynku Kolejowym, albo innych mediach branżowych.
.
Środkowopolska = Śródpolska = ziemia łęczycko-sieradzka:
https://pl.wikipedia.org/w/index.php?ti ... d=73561623

KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962

Awatar użytkownika
Robert AB
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 223
Rejestracja: 12 maja 2022, o 17:48

Re: Planowany węzeł kolejowy w Kaliszu.

Nieprzeczytany post autor: Robert AB » 3 gru 2024, o 23:18

Proponowany PRZEBIEG LINII KALISZ – KONIN

Wyjście na Kalisz mogłoby być też z Opatówka.
* w Opatówku można byłoby zbudować (lub przenieść) stację między lesem i ul. Św. Jana; na stacji zaczynałaby się linia do Konina
* linia dalej przez pola i w pobliżu szkółki krzewów aż do wąskotorówki
* prawie 2 km wzdłuż wąskotorówki, a następnie nowym przebiegiem do Stawiszyna
* między Stawiszynem i Koninem wzdłuż DK25
* linia kolejowa wchodziłaby do Konina od zachodu
Taki przebieg dawałby możliwość jeszcze lepszego skomunikowania Opatówka z Kaliszem.

Jeżeli byłaby to trasa przez Kalisz na północ (jak zaproponowano przez mojego przedmówcę), to dawałaby możliwość dodatkowych przystanku(ów) kolejowego(ych) w północno-wschodniej części Kalisza.

Na początek powinna to być linia jednotorowa zelektryfikowana na 160 km/h. Z rezerwą na drugi tor.

Powinno się zaprojektować i wykupić rezerwę (lub zarezerwować w planie). Przy DK25 powinno się już teraz rezerwować teren na linię kolejową. Trzeba się zabezpieczyć przez NIMBY.

Nie ma na razie potrzeby budowy LK do Inowrocławia. Ruch na linii między Kaliszem i Koninem nie będzie aż taki duży. Pociągi z Konina do Inowrocławia mogą przejechać LK3 i LK131. Na tym odcinku LK3 jest mniejszy ruch niż między Poznaniem i Koninem.


DODATEK

AKO i Konin mogliby sfinansować wstępne badanie, gdzie linia miałaby iść. Wg zasad analogicznych jak dla programu Kolej+.
Ekspert kolejowy Szymon Haładyn też może coś skrobnąć, przygotuje jakąś propozycję linii Kalisz-Konin. Taka propozycja mogłaby zostać opublikowana np. w Rynku Kolejowym, albo innych mediach branżowych.

Ta linia kolejowa jest istotna do tego, aby zintegrować Wielkopolskę Wschodnią i uczynić z Kalisza bardziej liczącą stolicę subregionalną.
Eurostat dla niektórych aglomeracji podaje bardzo duże obszary. Np. Berlin metro area obejmuje cały Berlin oraz... całą Branderburgię (to tak jakby do metro warszawskiego wliczać całe woj. mazowieckie :) ). A to tylko dlatego, że w Niemczech jest świetna komunikacja kolejowa.
Więc w przypadku Kalisza obszar ten mógłby obejmować nie tylko OstrówW, ale również... Konin. Tylko trzeba się dobrze skomunikować.
.
Środkowopolska = Śródpolska = ziemia łęczycko-sieradzka:
https://pl.wikipedia.org/w/index.php?ti ... d=73561623

KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962

Awatar użytkownika
Robert AB
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 223
Rejestracja: 12 maja 2022, o 17:48

Re: Planowany węzeł kolejowy w Kaliszu.

Nieprzeczytany post autor: Robert AB » 29 sty 2025, o 12:45

Niedługo konsultacje w woj. wielkopolskim. Warto postarać się o rozbudowę kaliskiego węzła kolejowego. Trzeba zadbać o to, aby stacja w Kaliszu miała odpowiednią przepustowość, LK14 w Kaliszu (między stacją i rzeką Prosną) była wyprostowana, należy się też upomnieć o linię Kalisz – Konin.

https://www.cpk.pl/pl/aktualnosci-2/kon ... a-podlasiu

zsk_poziom1-2400x1255.png
zsk_poziom1-2400x1255.png (636.96 KiB) Przejrzano 1699 razy
https://www.skyscrapercity.com/attachme ... g.8642025/
https://www.cpk.pl/wp-content/uploads/z ... 0x1255.png


.
Środkowopolska = Śródpolska = ziemia łęczycko-sieradzka:
https://pl.wikipedia.org/w/index.php?ti ... d=73561623

KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962

Awatar użytkownika
jasiek20
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 7238
Rejestracja: 3 kwie 2009, o 13:08
Lokalizacja: Kalisz/Wrocław/Warszawa

Re: Planowany węzeł kolejowy w Kaliszu.

Nieprzeczytany post autor: jasiek20 » 29 sty 2025, o 18:56

Nie rozumiem dlaczego Koszalin zaliczany jest do aglomeracji lokalnych, a Kalisz zaledwie do ośrodków subregionalnych. Nigdy bym na taki podział nie wpadł.
Czasami bywam w Koszalinie i śmiało mogę stwierdzić, że do Kalisza się to miasto nie umywa. Fakt, jest nieco większe poprzez słuszny kierunek jakim było poszerzenie granic, ale innych "wyższości" nad Kaliszem i aglomeracją Kalisko-Ostrowską nigdy nie dostrzegłem.
"To pięknie, gdy człowiek jest dumny ze swego miasta, lecz jeszcze piękniej, gdy miasto może być z niego dumne".

— Abraham Lincoln

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2008
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Planowany węzeł kolejowy w Kaliszu.

Nieprzeczytany post autor: filip » 29 sty 2025, o 20:14

Przecież już nieraz było o opracowaniu IRMiRu na tym forum. I wszystko było wyjaśnione.
Koszalin po prostu załapał się na dolne widełki dla aglomeracji regionalnych. Punktacja dla każdego ośrodka była obliczana na podstawie konkretnych wskaźników.

Odsyłam do opracowania IRMiRu, wszystko jest wyjaśnione co i jak, o AKO też jest: https://obserwatorium.miasta.pl/wp-cont ... 932020.pdf

Awatar użytkownika
wollny
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1443
Rejestracja: 11 gru 2007, o 11:30
Lokalizacja: Kalisz

Re: Planowany węzeł kolejowy w Kaliszu.

Nieprzeczytany post autor: wollny » 30 sty 2025, o 07:01

Koszalin po prostu zyskuje na bardzo słabo rozwiniętej sieci osadniczej na Pomorzu Zachodnim. Jest jedynym dużym miastem poza Szczecinem, więc jest zapleczem dla dość dużego obszaru.
Niepusta separacja między dwoma rzeczami podstawowymi jest homomorficzna z trójwymiarową przestrzenią euklidesową, a więc pozwala określić odległości przestrzenne.

ODPOWIEDZ