W rozmowach biorą przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, CPK, PLK i marszałkowie województw.
To jest okazja, aby dodać linię kolejową Kalisz-Konin i aby kaliski węzeł kolejowy był w pełni funkcjonalny. Kalisz, OstrówW, AKO, Konin i inne samorządy muszą zacząć do tego przekonywać.
W województwie łódzkim na różnym etapie projektowania są brakujące odcinki między Wieluniem i Bełchatowem (a więc w miejscu pozbawionym linii kolejowej). Linia Bełchatów-Piotrków Tryb. będzie modernizowana. Są też wstępne plany na inne linie kolejowe.
Podobnie może być we Wschodniej Wielkopolsce, gdzie też brakuje linii kolejowej między AKO i Koninem.
https://www.cpk.pl/pl/aktualnosci-2/zin ... i-w-polsceZintegrowana Sieć Kolejowa. Nowe podejście do planowania rozwoju kolei w Polsce
03.12.2024
Centralny Port Komunikacyjny wraz z partnerami – PKP Polskimi Liniami Kolejowymi oraz Instytutem Rozwoju Miast i Regionów – rozpoczęli prace nad Zintegrowaną Siecią Kolejową (ZSK) pod patronatem Ministerstwa Infrastruktury. Efektem tych działań będzie rozporządzenie Rady Ministrów o długoterminowym planie rozwoju sieci kolejowej w Polsce. Podczas spotkania w siedzibie resortu infrastruktury reprezentanci marszałków województw zapoznali się m.in. z planem konsultacji dotyczącym ZSK.
To pierwsze tak szerokie spotkanie, podczas którego przedstawione zostały założenia nowego, długoterminowego podejścia do rozwoju kolei w obszarze infrastruktury. Planowane prace będą opierały się o policentryczny model rozmieszczenia ośrodków miejskich w Polsce, co w powiązaniu z danymi o potokach pasażerskich w skali kraju przełoży się na kształtowanie równomiernego rozwoju sieci transportowej również w regionach. Rozwój kolei, w tym Zintegrowanej Sieci Kolejowej, zgodnie z przedstawionymi założeniami oraz bazując na liczbach i analizach, dostosuje układ sieci do rzeczywistych potrzeb mieszkańców. W skali makro i mikro, zdecydowanie usprawni również transport publiczny przeciwdziałając wykluczeniu komunikacyjnemu.
https://www.cpk.pl/wp-content/uploads/o ... 0x1350.png
Podczas spotkania z przedstawicielami urzędów marszałkowskich z 16 województw, które są organizatorami komunikacji na swoich terenach, zaprezentowano potencjalne korzyści płynące z dostępności do kolejowych połączeń dalekobieżnych w każdym powiecie oraz wpływu na rozwój i codzienną mobilność mieszkańców.
– Projekt CPK jest jednym z priorytetów polskiego rządu w zakresie rozwoju infrastruktury. Zarówno lotnisko CPK, jak i pierwsza linia kolejowa w standardzie KDP, czyli „Y”, która połączy Warszawę, Łódź, Wrocław i Poznań powstają we współpracy z licznymi interesariuszami. Realizując nasze inwestycje, staramy się dostrzegać potrzeby transportowe wielu regionów – mówi Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.
– Prezentujemy nowe podejście do rozwoju kolei dalekobieżnej powiązanej z transportem regionalnym kolejowym i autobusowym. Przede wszystkim zmieniamy punkt ciężkości z Warszawy i Lotniska CPK na układ policentryczny. Chcemy, by kolej odpowiadała na potrzeby transportowe mieszkańców – mówi Piotr Malepszak, podsekretarz stanu ds. kolei w Ministerstwie Infrastruktury.
https://www.cpk.pl/wp-content/uploads/o ... 0x1350.png
– Celem jest wypracowanie spójnego i długoterminowego podejścia do inwestycji kolejowych, czyli Zintegrowanej Sieci Kolejowej. Będzie ona tworzona na wzór podejścia GDDKiA, która od wielu lat konsekwentnie realizuje rządowy Program Budowy Dróg Krajowych. CPK ma odpowiedni zespół ekspertów i wypracowane narzędzia analityczne, aby skutecznie we współpracy z partnerami zrealizować ten projekt – powiedział Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK, odpowiedzialny za komponent kolejowy spółki.
Spotkanie było okazją do pierwszej wymiany spostrzeżeń i podkreślenia znaczenia regionalnych ośrodków wzrostu gospodarczego oraz zasygnalizowania związanych z nimi potrzeb z zakresu publicznego transportu zbiorowego. Na początku 2025 roku organizatorzy prac nad ZSK planują spotkania merytoryczne w ramach Regionalnych Paneli Eksperckich w każdym z województw. Taka forma współpracy umożliwi pozyskanie wiedzy o lokalnych uwarunkowaniach i oczekiwaniach w obszarze transportu, zagospodarowania przestrzennego i kierunków zrównoważonego rozwoju poszczególnych regionów.
Zgodnie z zapowiedziami i wnioskami płynącymi ze spotkania w Ministerstwie Infrastruktury docelowa Zintegrowana Sieć Kolejowa w Polsce powstanie z uwzględnieniem:
* istniejących powiązań gospodarczych i potrzeb rozwojowych regionów zdefiniowanych w ramach Regionalnych Panelów Eksperckich;
* analizy obecnej sieci kolejowej oraz infrastrukturalnych priorytetów inwestycyjnych CPK i PKP PLK do roku 2035 r.;
* wykorzystania zaawansowanych metod i narzędzi analitycznych CPK (m.in. Pasażerski Model Transportowy, /Towarowy Model Transportowy i Horyzontalny Rozkład Jazdy).
Zakończenie prac analitycznych nad ZSK planowane jest na I kwartał 2026 roku.
https://www.gov.pl/web/infrastruktura/z ... i-w-polsceZintegrowana Sieć Kolejowa – nowe podejście do planowania rozwoju kolei w Polsce
03.12.2024
Spółka Centralny Port Komunikacyjny wraz z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi i Instytutem Rozwoju Miast i Regionów rozpoczęły prace nad projektem integracji sieci kolejowej. Efektem wspólnych działań będzie opracowanie długoterminowego, stabilnego planu rozwoju infrastruktury i tras kolejowych w Polsce. Prace prowadzone są pod patronatem Ministerstwa Infrastruktury.
Zintegrowana Sieć Kolejowa – nowe podejście do planowania rozwoju kolei w Polsce
Podczas spotkania, które odbyło się 3 grudnia 2024 r. w Ministerstwie Infrastruktury z marszałkami województw - organizatorami komunikacji publicznej w województwach przedstawione zostały założenia nowego, długoterminowego podejścia do rozwoju kolei w obszarze infrastruktury. Opierają się one na modelu równomiernego rozwoju sieci transportowej w regionach, w połączeniu z ośrodkami miejskimi generującymi największe potoki pasażerskie. Zaprezentowano również, jak kolej regionalna wraz z połączeniami dalekobieżnymi dostępnymi w każdym powiecie może korzystnie wpływać na ich rozwój i codzienną mobilność mieszkańców. Reprezentanci urzędów marszałkowskich mogli zapoznać się z planem konsultacji oraz fazami pracy nad koncepcją Zintegrowanej Sieci Kolejowej.
— Projekt CPK jest jednym z priorytetów polskiego rządu w zakresie rozwoju infrastruktury. Zarówno lotnisko CPK, jak i pierwsza linia kolejowa w standardzie kolei dużych prędkości, tzw. „Y”, która połączy Warszawę – Łódź – Wrocław i Poznań, powstają we współpracy z przedstawicielami regionów naszego kraju. Podejmujemy duży wysiłek, żeby patrzeć nie tylko przed siebie, ale także wokół siebie, tak by inwestycje oddziaływały możliwie szeroko — powiedział wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.
— Prezentujemy nowe podejście do rozwoju kolei. Przede wszystkim zmieniamy punkt ciężkości z Warszawy i lotniska CPK na układ policentryczny. Chcemy, by kolej odpowiadała na trzy główne potrzeby: skomunikowała wszystkie powiaty połączeniami dalekobieżnymi, była w stanie zrealizować idee Polski trzech godzin, która zapewni możliwość przejechania całego kraju koleją właśnie w tym czasie i Polski w 100 minut, czyli dostępnych połączeń szybką koleją pomiędzy największymi miastami kraju — powiedział wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
W spotkaniu uczestniczył również wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Stanisław Bukowiec, który zarysował koncepcję zmiany obecnie funkcjonujących przepisów dotyczących Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.
— Z inicjatywy ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka został utworzony zespół ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu. Jego członkowie dostrzegają potrzebę reformy obecnie funkcjonującej ustawy o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Chcemy utworzyć nową strukturę organizacyjną transportu zbiorowego, w której widzimy bardzo ważną rolę województw — powiedział wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.
Spotkanie było okazją do wymiany spostrzeżeń i zasygnalizowania białych plam na mapie publicznego transportu zbiorowego. Na początku 2025 r. planowane są spotkania w ramach regionalnych paneli eksperckich, czyli cyklu spotkań w każdym z województw.
Docelowa Zintegrowana Sieć Kolejowa w Polsce powstanie w oparciu o analizy:
* Strategicznego Studium Lokalizacyjnego korytarzy CPK i obecnej sieci kolejowej;
* analizę sieciową z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi CPK;
* infrastrukturalnych priorytetów inwestycyjnych CPK i PKP PLK do 2035 r.;
* wniosków płynących z regionalnych paneli eksperckich.
Zakończenie prac analitycznych nad ZSK planowane jest w 2026 r.
https://x.com/CPK_PL/status/1863987213869941016
.