Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Już niedługo zobaczymy w Kaliszu...
Awatar użytkownika
jasiek20
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 7360
Rejestracja: 3 kwie 2009, o 13:08
Lokalizacja: Kalisz/Wrocław/Warszawa

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: jasiek20 » 8 maja 2025, o 10:23

Tak CPK traktuje kaliszan. Ten Pan z maila chyba nazwał mieszkańców Kalisza osobami niezwiązanymi z tą inwestycją.

SKAN - Radny M.Antczak
Załączniki
495347813_122193557300269142_4600797968301025990_n.jpg
495347813_122193557300269142_4600797968301025990_n.jpg (80.2 KiB) Przejrzano 3985 razy
"To pięknie, gdy człowiek jest dumny ze swego miasta, lecz jeszcze piękniej, gdy miasto może być z niego dumne".

— Abraham Lincoln

satori
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 416
Rejestracja: 11 sty 2009, o 20:11

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: satori » 9 maja 2025, o 22:46

wollny pisze:
8 maja 2025, o 08:39
mrczeslaw pisze:
7 maja 2025, o 19:42
Czy obudzimy się pewnego dnia z infomacją że wariant projektowany przez CPK to jednak taki na którego konsensusu społecznego nie było?
W jakim sensie?
W takim sensie ze uśmiechnięta koalicja PO PL2050 PSL i Lewicy ma głęboko w pi**zie konsultacje społeczne i szykuje się do postawienia przed faktem dokonanym społeczność robiąc dokumenty bez tych konsultacji. W sumie to jest KOLEJNY raz bo przecież jaśnie pan hrabia Malepszak przyjechał by obwieścić ze bypass bedzie bo tak zdecydował i już i tak się buduje (to w ramach ograniczania wydatków i megalomani). Wiec po co ma się z motłochem ma konsultować? Wybrali ich przecież ludzie wykształceni, w rekordowej liczbie wiec na uj podważasz ich mandat do władania??

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2534
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: jp » 11 maja 2025, o 15:43

Dwie kwestie chciałbym poruszyć. Pierwsza to lokalizacja stacji. Obawiam się, że obecne zamieszanie może zrodzić pomysły szukania innych lokalizacji dla stacji KDP, np. na bajpasie. Jestem zdecydowanym przeciwnikiem zmiany lokalizacji stacji. Główna stacja powinna znajdować się jak najbliżej centrum i w pieszym zasięgu jak największej liczby ludzi.
Trzeba było aż wieku, ale udało się zabliznić odległość stacji od historycznego centrum. Powstała główna oś miasta na linii dworzec-śródmieście. Dzisiaj można już nawet powiedzieć, że stacja znajduje się w szeroko rozumianym centrum. Do tego tereny w bliskiej odległosci mają jeszcze duży potencjał wzrostu ludności. Ważne jest też najbliższe otoczenie stacji. Wizja przeobrażenia terenów przydworcowych w bramę miasta, która wraz z opadającą ku śródmieciu ul. Górnosląską byłaby wizytówką miasta, wydaje się bardzo realną, przynajmniej teoretycznie.
Nie widzę natomiast najmniejszych szans na wykreowanie podobnej przestrzeni w innej lokalizacji. Gdziekolwiek na południe czy zachód od obecnej miałaby powstać, zawsze będzie to położenie peryferyjne. Poza tym nie ma gwarancji, że na bajpasie zatrzymywałoby się więcej pociągów.
Konkludując, jeśli bajpas okaże się nieunikniony, wraz z nim powinien powstać łącznik W9 do obecnej stacji. Chodzi przede wszystkim o przebudowę infrastruktury w mieście. Łącznica do stacji nie może polegać na obecnej serpentynie. Projekt musi uwzględniać przebudowę wiaduktów oraz budowę nowych wraz z niezbędną infrą drogową.

Druga kwestia. W Kaliszu bardzo popularne stało się określanie planowanej stacji mianem przystanku. Doszło już do tego, że pojawiają się nawet komentarze typu: "po co w ogóle szybka kolej przez Kalisz skoro nie będzie przystanku." Nie irytuje Was taka narracja? Mnie czasem tak, szczególnie kiedy autorami tego typu wypowiedzi są nie tylko hejterzy ale także np. politycy, dziennikarze... Szanujmy się, przecież przystanki na linii KDP będą nawet w takich miejscowościach jak np. Nowe Miasto n/Wartą czy Błaszki. Podobnie na odnodze wrocławskiej, tam też jest planowanych kilka przystanków.
Nie o taki przystanek chodzi przecież w przypadku Kalisza. Koncepcja węzła musi uwzględniać przynajmniej odgałęzienie do Ostrowa. Na obecnym etapie jest to absolutne minimum i plany rozbudowy stacji muszą to uwzględniać. Docelowo powinny uwzględniać także inne odgałęzienia, np. do Konina.
Stacja wraz z otoczeniem, to powinna być przestrzeń godna miasta regionalnych ambicji.

Awatar użytkownika
Robert AB
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 257
Rejestracja: 12 maja 2022, o 17:48

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: Robert AB » 12 maja 2025, o 00:18

^^^ I koniecznie powinno być prostowanie serpentyny LK14.
Środkowopolska = Śródpolska = ziemia łęczycko-sieradzka:
https://pl.wikipedia.org/w/index.php?ti ... d=73561623

KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962

Awatar użytkownika
Vocatont
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 5125
Rejestracja: 22 cze 2010, o 12:38
GG: 24732954
Lokalizacja: WDK

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: Vocatont » 12 maja 2025, o 21:46

Tak się zastanawiam jak to jest kiedyś Niemcy naprawdę umieli dobrze planować kolej jak i całe miasto.
Mieli już kiedyś plan na przeniesienie dworca kolejowego w Kaliszu i to całkiem sensowny wykraczał dalej niż aktualna siatka drogowa naszego miasta.

A ty czasem aktualna władza PRO Niemiecka proponuje taki absurd Kaliszowi?
Może kiedyś planowali te miasto pod siebie a nie tylko jako krainę kolonialną...
A może po prostu ówczesne elity miały pomysł na wszystko :twisted: bo w sumie ci to i nawet swój przemysł motoryzacyjny zaraz zajadą :roll:

Ale gdyby nieco oddalić tą linie kolejową trochę dalej od miasta uważam że byłoby to sensowne.
Obrazek

Przebicie Łódzkiej do Stawiszyńskiej...
Obwodnica współczesnego os. Chmielnik od Sikorskiego no mieli plany ci Niemcy.
A teraz?
"Cały Ostrów się z was śmieje, gdzie są drogi i koleje?"
autor anonimowy
Kalisz w Budowie

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2051
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: filip » 13 maja 2025, o 08:10

To nie wygląda na plany niemieckie, a PRL-owskie z okresu Bieruta. Bodajże w ramach pierwszej sześciolatki.

Plany niemieckie, co prawda może nie dotyczące kolei, a urbanizmu, szczególnie po zburzeniu Kalisza były ambitne, ale to wynikało z zamierzeń wobec Kalisza. Kalisz był częścią tzw. Polskiego pasa granicznego (Polnischer Grenzstreifen) mającego znaleźć się w granicach Cesarstwa. Ludność polska i żydowska miała zostać wysiedlona, a jej miejsce mieli zająć koloniści niemieccy. Po prostu Kalisz miał zostać wzorcowym niemieckim miastem, z niemiecką ludnością i najlepszymi rozwiązaniami ówczesnej niemieckiej urbanistyki.

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2534
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: jp » 13 maja 2025, o 14:39

Tak, to są plany PRL-owskie z połowy ubiegłego wieku. Też były ambitne. Urbaniści widzieli Kalisz przyszłości dużo większy niż późniejsza rzeczywistość. Widać nowe centrum na prawym brzegu Prosny, z dworcem głównym. Miała to być stacja węzłowa. Wtedy jeszcze była możliwość budowy nowej stacji blisko centrum, po prawej stronie Prosny.

Awatar użytkownika
milo
Moderator
Moderator
Posty: 5411
Rejestracja: 24 lis 2008, o 02:30

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: milo » 14 maja 2025, o 12:46

jp pisze:
13 maja 2025, o 14:39
Tak, to są plany PRL-owskie z połowy ubiegłego wieku. Też były ambitne. Urbaniści widzieli Kalisz przyszłości dużo większy niż późniejsza rzeczywistość.
Na pocieszenie.

Jeżeli ktoś widział/czytał plany urbanistów - każde większe miasto ma takie, dość dobrze miałem okazję poznać te z Warszawy i Gdyni -
to urbaniści często tworzą odjechane plany, a rzeczywistość sprowadza ich na ziemię a ich rysunki do archiwów.
Brak realizacji to nie jest to jakaś przypadłość Kalisza i jest efektem ignorowania finansów, spraw własnościowych, społecznych a nawet technicznych.

Można się zastanawiać czy ten PRL-owski plan nie jest kontynuacją planów niemieckich z II wojny, które z kolei mogą być kontynuacją planów międzywojennych, a które nawiązują do planów z I wojny. :lol:

Tak czasami bywa - np. w swej monografii Turku Makary pisał, że Niemcy w czasie II wojny wytyczyli teren pod bloki i zaczęli nawet ich budowę, a PRL dokończył plany.
"Ani chwili przerwy w rozwoju Ostrowa."
autor anonimowy

K-man
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 11266
Rejestracja: 5 lis 2007, o 21:17
Lokalizacja: Rypinek Kalisz Wielkopolska Wschodnia

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: K-man » 21 maja 2025, o 23:36

Wolne Miasto Jego Królewskiej Mości i Rzeczypospolitej Kalisz

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2051
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: filip » 22 maja 2025, o 21:27

Troszkę rozmazany HRJ ze zdjęcia
Załączniki
499487620_722660593451389_5727054127612824493_n.jpg
499487620_722660593451389_5727054127612824493_n.jpg (127.06 KiB) Przejrzano 1888 razy


Awatar użytkownika
Robert AB
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 257
Rejestracja: 12 maja 2022, o 17:48

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: Robert AB » 24 maja 2025, o 00:38

Spółka CPK jest w stałym kontakcie z władzami miasta, a na początku czerwca zorganizuje spotkania dla mieszkańców. Szczegółowe informacje w tej sprawie zostaną opublikowane odpowiednio wcześniej. Każdy zainteresowany będzie miał możliwość wzięcia udziału w indywidualnej rozmowie z ekspertami i uzyskania informacji odnośnie przebiegu nowej linii kolejowej.
Planowany układ torowy wokół Kalisza będzie umożliwiał najszybszym pociągom zarówno przejazd obwodnicą kolejową miasta, jak i wjazd do stacji położonej w centrum. Składy przejeżdżające przez Kalisz, jak i te zatrzymujące się w nim, do momentu wjechania na łącznicę będą bowiem korzystały z tej samej infrastruktury. Dodać należy, że na terenie Kalisza zmodernizowana zostanie tzw. „serpentyna” (obecny przebieg linii nr 14 położony pomiędzy Piwonicami, Rypinkiem i Zagorzynkiem), a parametr prędkości zostanie podwyższony do 110 km/h. Kolizyjne i dezorganizujące ruch przejazdy kolejowe zastąpione zostaną przejazdami bezkolizyjnymi, dwupoziomowymi.
Po linii KDP planowany jest również przejazd ekspresów regionalnych, które będą najatrakcyjniejszą cenowo opcją dla codziennych dojazdów z Kalisza do Poznania. Zakładany czas przejazdu takiego pociągu będzie o około 40 minut krótszy niż obecnie. Kursowanie ekspresów regionalnych będzie zależało od organizatora przewozów wojewódzkich, czyli urzędu marszałkowskiego.
https://www.cpk.pl/pl/aktualnosci-2/cpk ... ow-kalisza



Skoro ma być 110 km/h na wschodnim wjeżdzie na kaliską stację, to wygląda na to, że będą tą serpentynę nieco prostować.

.
Środkowopolska = Śródpolska = ziemia łęczycko-sieradzka:
https://pl.wikipedia.org/w/index.php?ti ... d=73561623

KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2534
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: jp » 24 maja 2025, o 12:51

Robert AB pisze:
24 maja 2025, o 00:38
Skoro ma być 110 km/h na wschodnim wjeżdzie na kaliską stację, to wygląda na to, że będą tą serpentynę nieco prostować.
"Dodać należy, że na terenie Kalisza zmodernizowana zostanie tzw. serpentyna”
Poprzez modernizację rozumiem przebudowę polegającą na likwidacji kolizji. Czy to wystarczy żeby uzyskać 110 km/h? Nie wydaje mi się to możliwe. O prostowaniu, czyli de facto zmianie przebiegu nic nie piszą. Można skrócić czas przejazdu na wschodnim wjezdzie do stacji np. poprzez łącznicę wg wariantu W9 albo realizując Twój pomysł (mapki na str.189) ale skąd te tajemnicze 110 km/h po "modernizacji" nie mam pojęcia.

rym-ek
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 877
Rejestracja: 30 gru 2005, o 11:51
Lokalizacja: Kalisz - Dobrzec

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: rym-ek » 24 maja 2025, o 16:14

Na wczorajszej debacie Nawrocki wspomniał o CPK i stracie dla Kalisza.
Przywróćmy godność prawu i Kaliszowi!!!!

Awatar użytkownika
Robert AB
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 257
Rejestracja: 12 maja 2022, o 17:48

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: Robert AB » 24 maja 2025, o 19:33

jp pisze:
24 maja 2025, o 12:51
Robert AB pisze:
24 maja 2025, o 00:38
Skoro ma być 110 km/h na wschodnim wjeżdzie na kaliską stację, to wygląda na to, że będą tą serpentynę nieco prostować.
"Dodać należy, że na terenie Kalisza zmodernizowana zostanie tzw. serpentyna”
Poprzez modernizację rozumiem przebudowę polegającą na likwidacji kolizji. Czy to wystarczy żeby uzyskać 110 km/h? Nie wydaje mi się to możliwe. O prostowaniu, czyli de facto zmianie przebiegu nic nie piszą. Można skrócić czas przejazdu na wschodnim wjezdzie do stacji np. poprzez łącznicę wg wariantu W9 albo realizując Twój pomysł (mapki na str.189) ale skąd te tajemnicze 110 km/h po "modernizacji" nie mam pojęcia.

W innym fagmencie artykułu CPK, którego nie zacytowałem wyżej, napisali tak:
Nieprawdziwe są informacje, jakoby analizowany wariant W9 był najkorzystniejszym rozwiązaniem poprowadzenia Kolei Dużych Prędkości z Warszawy do Poznania. Wspomniany przebieg oznaczał radykalne ograniczenie prędkości pociągów do 100 km/h, a zwiększenie jej oznaczałoby ingerencję w lokalne zakłady pracy tj. mleczarnia Mlekovita czy Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego PZL. Poprowadzenie nowej linii kolejowej przez tereny tych przedsiębiorstw byłoby jednoznaczne z likwidacją części miejsc pracy, które mieszkańcy regionu wskazywali jako ważne i potrzebne. Aby podnieść komfort jazdy przyszłych pasażerów przy zachowaniu kluczowych dla miasta zakładów pracy, zdecydowano o budowie tzw. bypassu – gwarantującego osiąganie najwyższych parametrów (do 350 km/h) i istotne skróceniu czasów przejazdu między Warszawą, a Poznaniem.
To by oznaczało, że nie rozważają W9, ani zmiany lokalizacji LK14 w to miejsce ze względu na oddziaływanie na wymienione zakłady.

Zatem pozostaje nowy odcinek LK14 (?) w zbliżonym śladzie do mojego pomysłu, albo jakim innym.
Przy moim pomyśle łuk ulega znacznemu skróceniu, ale dalej będzie choć łagodniejszy. I te 110 km/h wydaje się być możliwe, tym bardziej, że przy wyjściu ze wschodniej głowicy będą dwa tory, a nie cztery jak w W9, a więc odrobinę więcej miejsca na zrobienie łuku o nieco większym promieniu i przystosowanym do nieco większej prędkości.

Mam nadzieję, że wkrótce dowiemy się co w CPK planują.

.
Ostatnio zmieniony 24 maja 2025, o 19:41 przez Robert AB, łącznie zmieniany 1 raz.
Środkowopolska = Śródpolska = ziemia łęczycko-sieradzka:
https://pl.wikipedia.org/w/index.php?ti ... d=73561623

KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962

Awatar użytkownika
Robert AB
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 257
Rejestracja: 12 maja 2022, o 17:48

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: Robert AB » 24 maja 2025, o 19:39

rym-ek pisze:
24 maja 2025, o 16:14
Na wczorajszej debacie Nawrocki wspomniał o CPK i stracie dla Kalisza.
Coś w podobnym stylu było na początku maja w Sieradzu:
https://www.sieradztomy.pl/2025/05/konf ... i-pis.html
https://drive.google.com/file/d/1qOFgSE ... jvaiz/view

.
Środkowopolska = Śródpolska = ziemia łęczycko-sieradzka:
https://pl.wikipedia.org/w/index.php?ti ... d=73561623

KDP w Polsce: www.skyscrapercity.com/threads/KDP.1193 ... -177787962

Awatar użytkownika
jasiek20
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 7360
Rejestracja: 3 kwie 2009, o 13:08
Lokalizacja: Kalisz/Wrocław/Warszawa

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: jasiek20 » 2 cze 2025, o 15:50

Szybka Kolej przez Kalisz. CPK ujawniło mapę

Obrazek
CPK publikuje mapę przebiegu torów szybkiej kolei przez Kalisz. Domy przy ul. Elektrycznej będą musiały być wyburzone.

Polityczni komentatorzy głosili, że konsultacje w sprawie przebiegu szybkiej kolei przez Kalisz, a właściwe kolejowego bypassa, jako kontrowersyjne zostały przesunięte w czasie, na okres po wyborach. I oto dzisiaj, dzień po wyborach, CPK na swej internetowej stronie opublikowało komunikat zapraszający mieszkańców Kalisza na spotkanie z inwestorem oraz wreszcie pokazało mapę.

Jak wynika z mapy, domy jednorodzinne przy ul. Elektrycznej będą musiały być rozebrane. Wiele innych domów znajdzie się w bardzo bliskim sąsiedztwie torów, tym samym tracąc na swej wartości. Znamienne, że mieszkańcy ze wspomnianej ulicy nie otrzymali żadnego oficjalnego powiadomienia o konsultacjach, które zaplanowano już na środę.

Dobrą wiadomością jest planowanie bezkolizyjnych wiaduktów kolejowych na ulicach które przetną nowe tory. Przewidziano również wiadukt na istniejących torach przy ul. Księżej Jolanty.

Spotkania zaplanowano na 4 czerwca (środa) w godz. 11-18 i 5 czerwca w godz. 9-15 w sali konferencyjnej hotelu Hampton by Hilton przy ul. Fryderyka Chopina 9 w Kaliszu.





https://zyciekalisza.pl/artykul/szybka- ... z-n1709687
"To pięknie, gdy człowiek jest dumny ze swego miasta, lecz jeszcze piękniej, gdy miasto może być z niego dumne".

— Abraham Lincoln

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2051
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: filip » 2 cze 2025, o 17:00

Budowa linii kolejowej nr 85 na odc. Sieradz-Kalisz-Pleszew (Część 1) oraz Budowa linii kolejowej nr 85 na odc. Pleszew-Poznań (Część 2)
https://www.arcgis.com/apps/mapviewer/i ... bccff56306

Awatar użytkownika
wollny
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1459
Rejestracja: 11 gru 2007, o 11:30
Lokalizacja: Kalisz

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: wollny » 2 cze 2025, o 21:30

Ciekawe co kolega satori ma do powiedzenia na ten fragment:
"Powyższe rozwiązania były już szeroko dyskutowane, ale co kluczowe, będą jeszcze szczegółowo analizowane. W tym kontekście warto przypomnieć, że aneks na opracowanie studium wykonalności dla kolejowej obwodnicy Kalisza został podpisany w czerwcu 2023 r., czyli jeszcze przez poprzedni zarząd spółki CPK."
Niepusta separacja między dwoma rzeczami podstawowymi jest homomorficzna z trójwymiarową przestrzenią euklidesową, a więc pozwala określić odległości przestrzenne.

kaliszanin2
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3955
Rejestracja: 20 kwie 2006, o 12:47

Re: Superszybka kolej z Kalisza do Wrocławia, Poznania, Łodzi - Y

Nieprzeczytany post autor: kaliszanin2 » 2 cze 2025, o 23:03

wollny pisze:
2 cze 2025, o 21:30
Ciekawe co kolega satori ma do powiedzenia na ten fragment:
"[...]aneks na opracowanie studium wykonalności dla kolejowej obwodnicy Kalisza został podpisany w czerwcu 2023 r., czyli jeszcze przez poprzedni zarząd spółki CPK."
Nic, wygodny młotek mógłby się popsuć. Nie pamiętam, czy było to poruszane na forum, ale z pewnością rozmawialiśmy o tym jeszcze za rządów PiS, kiedy po widowiskowych konsultacjach, wybraniu wariantu W9 i dokonaniu na jego podstawie imponujących uzgodnień pomiędzy miastem a CPK nagle okazało się, że bypass jest nadal opracowywany, mimo że nie było wtedy mowy o prędkości ponad 300 km/h. Mentalny poznaniak Malepszak chętnie tylko skorzystał z dewastującego gotowca.
Ostatnio zmieniony 2 cze 2025, o 23:10 przez kaliszanin2, łącznie zmieniany 1 raz.

ODPOWIEDZ