A gdzie Kalisz

Główne forum, poświęcone wątkom dotyczących Kalisza.
Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1744
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: A gdzie Kalisz

Nieprzeczytany post autor: filip » 30 paź 2022, o 21:09


Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1744
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: A gdzie Kalisz

Nieprzeczytany post autor: filip » 1 lis 2022, o 21:18


K-man
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 10958
Rejestracja: 5 lis 2007, o 21:17
Lokalizacja: Rypinek Kalisz Wielkopolska Wschodnia

Re: A gdzie Kalisz

Nieprzeczytany post autor: K-man » 5 lis 2022, o 22:09

Kalisz mimo wszystko chyba nie należy do najbardziej wykluczonych komunikacyjnie.
https://next.gazeta.pl/next/7,151003,29 ... #s=BoxOpMT
Wolne Miasto Jego Królewskiej Mości i Rzeczypospolitej Kalisz

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1744
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: A gdzie Kalisz

Nieprzeczytany post autor: filip » 5 lis 2022, o 22:32

W Polsce zdecydowanie najmocniejszy węzeł ma Poznań.
Kalisz nie jest wykluczony komunikacyjnie? W Kaliszu jest żałosna liczba szybkich, międzymiastowych pociągów (IC), a regio (PR) jest równie żałosne. Patrząc jeszcze na wojewódzkie regio (KW, ŁKA) to jest jeszcze gorzej. TLK nie istnieję. Kalisz jak na swoją wielkość jest zdecydowanie wykluczony komunikacyjnie.
Wiadomo, że Kalisz nie ma węzła, więc na cuda nie ma co liczyć, ale ilość kursów dziennych jest dramatycznie niska.

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1744
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: A gdzie Kalisz

Nieprzeczytany post autor: filip » 6 lis 2022, o 12:43

GDZIE PARKOWAĆ?
https://rc.fm/news/kalisz-gdzie-parkowa ... vVPKV9BjZo#

Kalisz przebił już wszelkie możliwe standardy - 900 samochodów na 1000 mieszkańców. Nawet w USA nie są tacy bogaci jak w Kaliszu. Proponuję wyburzyć Nowe Miasto pod parking, bo na komu ch*j to coś. Jeszcze te głupie lewaki chcą wprowadzić SPP. To zamach na wolność! Parking prawem nie towarem!

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2506
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Re: A gdzie Kalisz

Nieprzeczytany post autor: jp » 6 lis 2022, o 13:32

Wskaznik miejsc postojowych w Kaliszu różni się bardzo mocno w poszczególnych częściach miasta. W nowo powstających osiedlach ilość miejsc postojowych wynosi zwykle ponad 100 miejsc na 100 mieszkań. A ile miejsc postojowych na 100 mieszkań może być np. na terenie Nowego Miasta? W Kaliszu, nie tylko zresztą w Kaliszu, występują bardzo duże dysproporcje i mieszkańcy niektórych części miasta mają prawo czuć się pokrzywdzeni. Tym bardziej, że drastycznie mniejsza ilość miejsc postojowych nie jest rekompensowana sprawnie funkcjonującym transportem zbiorowym. Dlatego oprócz usprawnienia zbiorkomu potrzebna jest także budowa nowych parkingów, jak chociażby ten planowany pod Nowym Rynkiem. Nowe parkingi (najlepiej podziemne lub wielopoziomowe) są też potrzebne, jeśli chcemy pozbyć się autek z niektórych ulic Nowego Miasta.

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1744
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: A gdzie Kalisz

Nieprzeczytany post autor: filip » 6 lis 2022, o 14:28

Czyli sposobem na nadmiar samochodów jest więcej parkingów? To trochę tak jak na przeciekający dach sposobem jest większa dziura. Nieźle, nie spodziewałem się tego.
Mieszkańcy mają prawo czuć się pokrzywdzeni przez brak parkingów samochodowych? W takim razie współczuję tym biednym mieszkańcom miast na północy i zachodzie Europy.

Tu problem nie jest z ilością miejsc parkingowych tylko z nawykami transportowymi. Nikt za samochodami płakać nie będzie jeżeli dostanie dobry zbiorkom i infrastrukturę rowerową, które realizują jego potrzeby transportowe.
Miasta są pewnego rodzaju inżynierią społeczną, jeżeli zaprojektujesz miasto pro-samochodowo to taką mentalność i nawyki będą mieli mieszkańcy. Myślę, że dobrym obrazem tego są miasta na zachodzie Europy, które potrafiono równać z ziemią pod drogi i mieszkańcy też byli przyklejeni do samochodów jak obecnie Polacy, czy Amerykanie. Wraz z przemianami miast od lat 80-tych podejście ludzi też się zmieniało. Tylko, że te przemiany, które odwracały negatywne skutki były jeszcze droższe, niż rujnowanie tych miast wcześniej.

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2506
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Re: A gdzie Kalisz

Nieprzeczytany post autor: jp » 6 lis 2022, o 15:22

Pisałem o ogromnych dysproporcjach między częściami miasta. Jeżeli w Kaliszu mieszkaniec jednej części miasta ma aż 20 razy więcej miejsc postojowych od mieszkańca innej części miasta, to ten pozbawiony miejsc parkingowych chyba może czuć się poszkodowany? A Ty znowu wyjeżdżasz z twierdzeniami wyrażającymi banalną treść. Skupmy się na rozwiązywaniu konkretnych problemów. W śródmieściu Kalisza ilość miejsc parkingowych w stosunku do ilości mieszkań jest dużo niższa od średniej. Jeśli chcemy pozbywać się samochodów z ulic, tworzyć deptaki, woonerfy, to musimy zapewnić mieszkańcom śródmieścia alternatywne miejsca postojowe. Chyba, że tak ogromną dysproporcję uważasz za sprawiedliwą i chcesz ją jeszcze pogłębić? Tylko miej świadomość, że może to jeszcze bardziej zniechęcić do zamieszkania w śródmieściu.

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1744
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: A gdzie Kalisz

Nieprzeczytany post autor: filip » 6 lis 2022, o 16:54

Jeśli zwiększymy liczbę miejsc to wzrośnie średnia. :wink:
A z jakimi mam wyjeżdżać? W tym co mówię nie ma nic szczególnego. Co ja mam tu wypisywać, opracowania nt. jak pozbyć się nadmiaru samochodów? W tym nie ma specjalnej filozofii. Robiono to już w tylu miejscach na świecie i o dziwo wszędzie działa.
Za to samochodowe pomysły nigdzie nie działają i przyczyniają się do wielu problemów społecznych i zdrowotnych.
jp pisze:
6 lis 2022, o 15:22
Skupmy się na rozwiązywaniu konkretnych problemów.
Świetne rozwiązanie problemu, tak nie za bardzo rozwiązuję problem. Rozwiązanie przyczyniające się do promowania transportu samochodowego, będące bodźcem do rozlewania się miasta. Przecież i tak przy takiej liczbie samochodów tych miejsc będzie za mało. Nie da się zrobić tak, żeby każdy miał miejsce parkingowe.
jp pisze:
6 lis 2022, o 15:22
Jeśli chcemy pozbywać się samochodów z ulic, tworzyć deptaki, woonerfy, to musimy zapewnić mieszkańcom śródmieścia alternatywne miejsca postojowe.
Faktycznie przyczyni się to do pozbycia samochodów. Wiesz co to indukowanie popytu?
jp pisze:
6 lis 2022, o 15:22
Chyba, że tak ogromną dysproporcję uważasz za sprawiedliwą i chcesz ją jeszcze pogłębić? Tylko miej świadomość, że może to jeszcze bardziej zniechęcić do zamieszkania w śródmieściu.
Jeżeli miejsce parkingowe ma być argumentem (czy tam zniechęceniem) do mieszkania w Śródmieściu to co jest za śródmieście? Śródmieście Stawiszyna, a może Koźminka? Jeżeli idziemy takim tokiem rozumowania to nie rozumiem jak ludzie w innych miastach chcą żyć w Śródmieściach bez samochodów.

Tak jak wcześniej (w innym wątku) pisałem, że jestem fanem działań jaworznickich. Przynajmniej jeżeli chodzi o Polskę.
Zadowoleni są wszyscy, kierowcy też. Na dodatek Kalisz ma znacznie większy potencjał do takich działań przez w miarę zwartą zabudowę.

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2506
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Re: A gdzie Kalisz

Nieprzeczytany post autor: jp » 6 lis 2022, o 17:12

Masz jakieś konkretne propozycje odnośnie Kalisza, czy tylko potrafisz teoretyzować? Czy mieszkańcy śródmieścia Kalisza powinni być całkowicie pozbawieni miejsc parkingowych? A jeśli na terenie lub w sąsiedztwie Nowego Miasta miałaby pozostać jakaś ilość miejsc postojowych, to w których miejscach? Jeśli nie pod powierzchnią placów (np. Nowy Rynek), to gdzie?

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1744
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: A gdzie Kalisz

Nieprzeczytany post autor: filip » 6 lis 2022, o 18:29

jp pisze:
6 lis 2022, o 17:12
Masz jakieś konkretne propozycje odnośnie Kalisza, czy tylko potrafisz teoretyzować?
Mam. :)
Rozumiem, że chodzi o propozycje o komunikacyjne. Tylko z góry mówię, że nie są to rozwiązania, które zrobi się od razu, a raczej w perspektywie 10 lat.

Samochody.
1. Miasto powinno wybudować ring 1x2 tak, aby ruch samochodowy wyrzucić poza obszar gdzie mieszkają ludzie (w większości da się to zrobić). Szerzej nie ma potrzeby robić (to też kosztuję), bo to na DK25 będzie ciążył tranzyt. Ograniczenie prędkości wynosiłoby 70 km/h (tam gdzie przechodzi blisko zabudowań można pomyśleć o 50 km/h). Byłaby to droga kategorii Z. Uprzedzam pytanie po co taka droga. Ma ona wyseparować ruch samochodowy od całej reszty, aby nie kolidowały ze sobą i samochody miały komfortową alternatywę.
Przebieg mniej więcej wyglądałby tak, przynajmniej ja tak to widzę.
sfsdfsfsafasdfsdfdf.png
sfsdfsfsafasdfsdfdf.png (731.4 KiB) Przejrzano 1288 razy
2. Zwężanie jezdni. Tylko nie zmniejszanie liczby pasów (w większości przypadków), a zmniejszanie szerokości pasa. Ma to na celu uspokoić ruch i go upłynnić. Samochody by jechały powoli, ale płynnie. Myślę, że to lepsze rozwiązanie, niż agresywne "żabie skoki".

3. Budowa małych rond, które tak jak punkt 2. mają na celu ruch uspokoić, ale upłynnić.

4. Ograniczenie prędkości w całym mieście do 50 km/h. Z wyjątkiem tego nowego ringu i stref tempo 30.

Transport publiczny.
1. Zakup długich, 18 metrowych autobusów. Nawet przy obecnej, kulawej siatce połączeń autobusy jeżdżą zapchane i rodzice z dziećmi (często na wózku), osoby niepełnosprawne nie mieszczą się do autobusu, a przecież jeszcze reszta pasażerów gdzieś musi stać/siedzieć. Bez tego nie ma co nawet dyskutować nt. ulepszania siatki połączeń.

2. Po uzupełnieniu braków taborowych można myśleć o przeprojektowaniu sieci.
Osobiście zrobiłbym to inspirując się Barceloną, czyli system linii północ-południe i wschód-zachód oparty na przesiadkach i bardzo wysokiej częstotliwości.
Kalisz co prawda nie ma takiego układu urbanistycznego, ale próbowałem ostatnio coś takiego zrobić i się da.

3. Priorytet dla autobusów, czyli buspasy, światła z priorytetem, a może nawet trasy dedykowane autobusom (BRT).

4. Usunięcie zatok autobusowych, które spowalniają ruch autobusów.

Rowery.
1. Stworzenie planu rozwoju sieci DDR-ów i realizowanie go.

2. Tak jak to się robi w miastach zachodnich testowo utworzyć DDR-y i zobaczyć jakie będą efekty. Nie ma przebudowywać niektórych ulic nie będąc pewnym skutków. Na pierwszy rzut - ul. Górnośląska.

3. Budowa stojaków, parkingów rowerowych, kładek, śluz etc.

4. Rozwój roweru miejskiego - nowe stację, rowery elektryczne etc.


To chyba na tyle jeżeli chodzi o samchody/transport publiczny/rowery. To dotyczy całego miasta.
O organizacji Śródmieścia nie piszę, bo to znacznie bardziej złożony wątek, na który trzeba poświęcić więcej czasu.
Co do parkingów to nie wiem. Wiem, że potrzebna jest większa SPP, ale co do budowy parkingów nie jestem pewien.
No, ale niech będzie że ma być. W Śródmieściu można wybudować jeden parking na 300 pojazdów, ale płatny parking. Bo miejsce parkingowe to nie jest jakieś prawo, a budowa takiego parkingu to też nie są "grosze". A gdzie? Nie wiem, ale tak żeby nie tworzył zbędnego ruchu samochodowego w jakimś miejscu.

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2506
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Re: A gdzie Kalisz

Nieprzeczytany post autor: jp » 6 lis 2022, o 20:05

filip pisze:
6 lis 2022, o 18:29
O organizacji Śródmieścia nie piszę, bo to znacznie bardziej złożony wątek, na który trzeba poświęcić więcej czasu.
Co do parkingów to nie wiem. Wiem, że potrzebna jest większa SPP, ale co do budowy parkingów nie jestem pewien.
No, ale niech będzie że ma być. W Śródmieściu można wybudować jeden parking na 300 pojazdów, ale płatny parking. Bo miejsce parkingowe to nie jest jakieś prawo, a budowa takiego parkingu to też nie są "grosze". A gdzie? Nie wiem, ale tak żeby nie tworzył zbędnego ruchu samochodowego w jakimś miejscu.
No właśnie, jak przychodzi do konkretów, to zaczynają się schody. A przecież ja właśnie odniosłem się do Twojego wpisu "Gdzie parkować" i od tego się zaczęło... :wink: Co mi po przykładach Barcelony, Jaworzna i teoretyzowaniu skoro nie potrafisz się zdecydować czy parking pod Nowym Rynkiem jest dobrym czy złym rozwiązaniem i czy mieszkańcy śródmieścia powinni mieć możliwość bezpłatnego parkowaniu w pobliżu domu podobnie jak mieszkańcy innych części miasta, czy być pozbawieni tej możliwości.

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1744
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: A gdzie Kalisz

Nieprzeczytany post autor: filip » 6 lis 2022, o 20:16

jp pisze:
6 lis 2022, o 20:05
filip pisze:
6 lis 2022, o 18:29
O organizacji Śródmieścia nie piszę, bo to znacznie bardziej złożony wątek, na który trzeba poświęcić więcej czasu.
Co do parkingów to nie wiem. Wiem, że potrzebna jest większa SPP, ale co do budowy parkingów nie jestem pewien.
No, ale niech będzie że ma być. W Śródmieściu można wybudować jeden parking na 300 pojazdów, ale płatny parking. Bo miejsce parkingowe to nie jest jakieś prawo, a budowa takiego parkingu to też nie są "grosze". A gdzie? Nie wiem, ale tak żeby nie tworzył zbędnego ruchu samochodowego w jakimś miejscu.
No właśnie, jak przychodzi do konkretów, to zaczynają się schody. A przecież ja właśnie odniosłem się do Twojego wpisu "Gdzie parkować" i od tego się zaczęło... :wink:
Bo nie do każdego tematu jest prosta i jednoznaczna odpowiedź. Dużo zależy od kontekstu.
jp pisze:
6 lis 2022, o 20:05
Co mi po przykładach Barcelony, Jaworzna i teoretyzowaniu skoro nie potrafisz się zdecydować czy parking pod Nowym Rynkiem jest dobrym czy złym rozwiązaniem i czy mieszkańcy śródmieścia powinni mieć możliwość bezpłatnego parkowaniu w pobliżu domu podobnie jak mieszkańcy innych części miasta, czy być pozbawieni tej możliwości.
Ciężko powiedzieć, czy jest dobrym rozwiązaniem, bo NR powinien być woonerfem, a w takich miejscach ruch samochodowy powinien być jak najmniejszy, a parking to będzie generator ruchu samochodowego.
Bezpłatnego parkowania? Co to jest, jakieś prawo, czy socjal? Każdy powinien płacić za parking, bez znaczenia gdzie mieszka. No chyba, że sobie go sam wybudujesz i go będziesz utrzymywał, ale to i tak kosztuję. :wink: W innych miastach do tego dojrzeli, ale jak widać nie w Kaliszu.
Jesteś bardzo samochodocentryczny, ale nie chcesz tego powiedzieć wprost.

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2506
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Re: A gdzie Kalisz

Nieprzeczytany post autor: jp » 6 lis 2022, o 20:27

Nie jestem zwolennikiem żadnej doktryny. Zadałem Tobie konkretne pytanie. Czy uważasz, że mieszkańcy śródmieścia powinni mieć możliwość bezpłatnego parkowaniu w pobliżu domu podobnie jak mieszkańcy innych części miasta, czy powinni być pozbawieni tej możliwości?

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1744
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: A gdzie Kalisz

Nieprzeczytany post autor: filip » 6 lis 2022, o 20:33

Przecież wyraźnie napisałem, że nie. Tyczy się to całego miasta. Nie rozciągniemy miasta pod setki parkingów, przestrzeń miejska jest cenna, jedno miejsce parkingowe zajmuję minimalnie (!) ponad 10 m2. Budowa zwykłych parkingów tanie nie jest, a co dopiero wielopoziomowych lub podziemnych.

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2506
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Re: A gdzie Kalisz

Nieprzeczytany post autor: jp » 6 lis 2022, o 20:48

Czyli uważasz, że mieszkańcy śródmieścia powinni zostać pozbawieni możliwości bezpłatnego parkowania, podobnie jak i całego miasta? Tak mam rozumieć odpowiedz? bo znowu odpowiedziałeś wymijająco pisząc ogólnie o rozciąganiu miasta, kosztach, ile to miejsca zajmują parkingi

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1744
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: A gdzie Kalisz

Nieprzeczytany post autor: filip » 6 lis 2022, o 20:52

Ja piszę niewystarczająco dosadnie? "Przecież wyraźnie napisałem, że nie. Tyczy się to całego miasta."; "Bezpłatnego parkowania? Co to jest, jakieś prawo, czy socjal? Każdy powinien płacić za parking, bez znaczenia gdzie mieszka. No chyba, że sobie go sam wybudujesz i go będziesz utrzymywał, ale to i tak kosztuję. :wink:"
Tak, powinni płacić za parking.

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2506
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Re: A gdzie Kalisz

Nieprzeczytany post autor: jp » 6 lis 2022, o 21:11

Czyli w całym mieście tylko płatne miejsca postojowe? To teraz jeszcze pozostaje kwestia ilości tych płatnych miejsc. Ile wg Ciebie powinno ich być w całym mieście? Ile na 100 mieszkań?

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1744
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: A gdzie Kalisz

Nieprzeczytany post autor: filip » 6 lis 2022, o 21:28

jp pisze:
6 lis 2022, o 21:11
Czyli w całym mieście tylko płatne miejsca postojowe?
Tak. Pod pewnymi warunkami jest to bardzo dobre rozwiązanie.
jp pisze:
6 lis 2022, o 21:11
To teraz jeszcze pozostaje kwestia ilości tych płatnych miejsc. Ile wg Ciebie powinno ich być w całym mieście? Ile na 100 mieszkań?
Nie da się przeliczyć tego dokładnie per mieszkanie, bo mieszkanie mieszkaniu jest nierówne. Co innego dom rodzinny, a co innego mieszkanie w bloku/kamienicy. Zakładając, że większe skupiska ludzi są lepiej skomunikowane to miejsc powinno być mniej, a w tych mniejszych skupiskach nieco więcej.
Tylko, że to nie są łatwe odpowiedzi, bo jednak trzeba patrzeć na obecną sytuację transportową, a ta w Kaliszu jest wyjątkowo niekorzystna (słaby zbiorkom etc.).

A teraz przejdźmy do cen, bo pewnie też Cię to interesuję. Śródmieście powinno być najdroższe (z wielu powodów) i stopniowo oddalając się od centrum ceny by spadały. Można byłoby stworzyć całkiem korzystne cenowo pakiety dla mieszkańców miasta, aby nie było tak, że mieszkańcy płacą nie wiadomo ile. Przede wszystkim ceny powinny być wysokie dla przyjezdnych.

Jak kiedyś coś takiego miałoby zostać wprowadzone to zdecydowanie wtedy kiedy mieszkańcy będą znali inny środek transportu, niż samochód. Obecnie wywołałby to lawinę niezadowolonych, a to nie o to w tym chodzi.

Rysiek55
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 41
Rejestracja: 28 kwie 2022, o 16:06

Re: A gdzie Kalisz

Nieprzeczytany post autor: Rysiek55 » 6 lis 2022, o 22:20

Prawdziwy Filip z Konopi oderwany od rzeczywistości. Oby nigdy twoje pomysłu nie weszły w życie. Dzisiaj centrum miasta to już jest pustynia. Strach pomyśleć co by było realizując utopijne pomysły.
Poczekajmy jeszcze kilka miesięcy. Myśłę, że już w czerwcu zobaczymy pierwsze efekty bądź ich brak po wprowadzeniu darmowej komunikacji.

ODPOWIEDZ