A gdzie Kalisz

Główne forum, poświęcone wątkom dotyczących Kalisza.
kaliszanin2
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3623
Rejestracja: 20 kwie 2006, o 12:47

Re: A gdzie Kalisz

Nieprzeczytany post autor: kaliszanin2 » 8 mar 2019, o 13:20

Skoro według tego rządowego opracowania o potencjale rozwojowym decydują także drogi, to jest to argument dla GDDKiA za podniesieniem klasy obwodnicy północno-zachodniej Kalisza do S i przeprowadzeniem jej od węzła Castorama. Dzięki temu miasto nie musiałoby wyszarpywać własnej deficytowej kasy na połączenie Inwestorskiej z Poznańską, a jednocześnie miałoby szybkie, dwujezdniowe połączenie z Ostrowem. Dlaczego te argumenty nie trafiają do kaliskich władz? Tutejsi decydenci bezczelnie narażają miasto na takie uszczerbki jak konieczność samodzielnego sfinansowania ulicy Inwestorska-Poznańska i budowy drugiej jezdni od Castoramy w kierunku Ostrowa, a robią to wszystko pod głupią publiczkę, w dodatku, jak wykazały ankiety, mniejszościową! Podobno na promocję potencjału opisanego w opracowaniu ma iść 100 mln. No to niech w tym się zmieści różnica między kosztem obwodnicy GP poza miastem, a ceną obwodnicy S na skraju miasta (w wariancie bardziej oddalonym od kościoła). Nie chodzi o całą trasę Ostrów-Konin, tylko o odcinek przez miasto.

Awatar użytkownika
jasiek20
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 7136
Rejestracja: 3 kwie 2009, o 13:08
Lokalizacja: Kalisz/Wrocław/Warszawa

Re: A gdzie Kalisz

Nieprzeczytany post autor: jasiek20 » 20 mar 2019, o 18:30

"To pięknie, gdy człowiek jest dumny ze swego miasta, lecz jeszcze piękniej, gdy miasto może być z niego dumne".

— Abraham Lincoln

K-man
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 10958
Rejestracja: 5 lis 2007, o 21:17
Lokalizacja: Rypinek Kalisz Wielkopolska Wschodnia

Re: A gdzie Kalisz

Nieprzeczytany post autor: K-man » 25 mar 2019, o 13:26

Czyli pan Kinastowski c chce tego samego co pan Sapiński? http://www.faktykaliskie.pl/wiadomosci/ ... ,1324.html
Wolne Miasto Jego Królewskiej Mości i Rzeczypospolitej Kalisz

kaliszanin2
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3623
Rejestracja: 20 kwie 2006, o 12:47

Re: A gdzie Kalisz

Nieprzeczytany post autor: kaliszanin2 » 25 mar 2019, o 13:44

K-man pisze:
25 mar 2019, o 13:26
Czyli pan Kinastowski c chce tego samego co pan Sapiński? http://www.faktykaliskie.pl/wiadomosci/ ... ,1324.html
Jakie niby korzyści miałyby wynikać z wyprowadzenia tych dróg poza miasto? DK25 poza miastem to konieczność wywalenia ciężkiej kasy na połączenie Castorama-Poznańska własnymi siłami, odcięcie terenów inwestycyjnych od drogi krajowej, brak dwujezdniowej osi komunikacyjnej aglomeracji, innymi słowy katastrofa. Także DK12 powinna zapewniać szybki dojazd dwujezdniową drogą do Sobótki. Istotny interes miasta to więc nie wypychanie komunikacji z miasta, tylko bardzo stanowcze starania o podniesienie miejskich odcinków 25 i 12 do klasy S. Wyprowadzanie tych dróg to głupia gra pod jeszcze głupszą publiczkę.

Tomek
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 215
Rejestracja: 19 kwie 2007, o 12:35
Lokalizacja: Kalisz

Re: A gdzie Kalisz

Nieprzeczytany post autor: Tomek » 25 mar 2019, o 17:34

Głosowałem na PiS, i o ile jako Polak nie mam z tym problemu, to jako kaliszanin uważam, że był to zły wybór. Dziś popadłem jeszcze w większą złość czytając informacje na temat CPK link. Co tacy ludzie jak Jan Mosiński, czy Piotr Kaleta zrobili dla Kalisza? Pytam o konkrety. W opozycji nie było, ani nie jest lepiej. Grodziński? Witczak? Śmiem twierdzić, że oni wszyscy poza hucznymi zapowiedziami i medialnym biciem piany nie zrobili NIC, absolutnie NIC. Za Kinastowskiego (czyt. Pęcherza) uważam, że nie będzie lepiej. To podobna mentalność. Nie chodzi mi tutaj o rzeczy typu fontanna, czy ścieżka rowerowa. Chodzi mi o rzeczy w skali regionu lub kraju. A czy jeżeli ktoś pobiera publiczne pieniądze, nie czyniąc nic w zamian, nie powinno określać się go darmozjadem? Kalisz jak i Ostrów od kilkudziesięciu lat niestety wpadają do czarnej dziury i chyba już nic nie jest w stanie ich z tego wyciągnąć.
© Tomek

Awatar użytkownika
jasiek20
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 7136
Rejestracja: 3 kwie 2009, o 13:08
Lokalizacja: Kalisz/Wrocław/Warszawa

Re: A gdzie Kalisz

Nieprzeczytany post autor: jasiek20 » 15 kwie 2019, o 13:20

https://www.portalsamorzadowy.pl/konkur ... e-2019,48/ wygrać nie wygramy z taką inwestycją, ale fajnie jak Kalisz nie będzie ostatni. Poprzyjmy kaliski projekt.
"To pięknie, gdy człowiek jest dumny ze swego miasta, lecz jeszcze piękniej, gdy miasto może być z niego dumne".

— Abraham Lincoln

K-man
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 10958
Rejestracja: 5 lis 2007, o 21:17
Lokalizacja: Rypinek Kalisz Wielkopolska Wschodnia

Re: A gdzie Kalisz

Nieprzeczytany post autor: K-man » 15 kwie 2019, o 22:17

Wolne Miasto Jego Królewskiej Mości i Rzeczypospolitej Kalisz

Awatar użytkownika
Vocatont
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4995
Rejestracja: 22 cze 2010, o 12:38
GG: 24732954
Lokalizacja: WDK

Re: A gdzie Kalisz

Nieprzeczytany post autor: Vocatont » 2 maja 2019, o 13:35

"Cały Ostrów się z was śmieje, gdzie są drogi i koleje?"
autor anonimowy
Kalisz w Budowie

rym-ek
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 865
Rejestracja: 30 gru 2005, o 11:51
Lokalizacja: Kalisz - Dobrzec

Re: A gdzie Kalisz

Nieprzeczytany post autor: rym-ek » 2 maja 2019, o 14:18

Taka jest prawda. Jeśli w porę nie zastopuje się tego trendu poprzez poprawę komunikacji miejskiej i poprawę komunikacji PKP i PKS to będzie jeszcze gorzej.
Przywróćmy godność prawu i Kaliszowi!!!!

Awatar użytkownika
Mariusz
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2300
Rejestracja: 29 lis 2005, o 11:26

Re: A gdzie Kalisz

Nieprzeczytany post autor: Mariusz » 2 maja 2019, o 22:11

"[...] liczba zarejestrowanych w Kaliszu aut osobowych znowu wzrosła i w dniu 31 grudnia 2017 roku wynosiła 648 na 1000 mieszkańców. To ciężka cywilizacyjna patologia."
Wzrosło też statystyczne spożycie jaj kurzych, masła i ryb śródziemnomorskich, a liczba rowerzystów już dawno przekroczyła liczbę ścieżek rowerowych. To jest dopiero patologia!

Awatar użytkownika
Vocatont
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4995
Rejestracja: 22 cze 2010, o 12:38
GG: 24732954
Lokalizacja: WDK

Re: A gdzie Kalisz

Nieprzeczytany post autor: Vocatont » 3 maja 2019, o 11:12

Tyle samochodów a infrastrukturę kurczą :lol: :lol:
"Cały Ostrów się z was śmieje, gdzie są drogi i koleje?"
autor anonimowy
Kalisz w Budowie

K-man
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 10958
Rejestracja: 5 lis 2007, o 21:17
Lokalizacja: Rypinek Kalisz Wielkopolska Wschodnia

Re: A gdzie Kalisz

Nieprzeczytany post autor: K-man » 3 maja 2019, o 14:07

A co mają robić? Cały Kalisz pod parkingi drogi?
Wolne Miasto Jego Królewskiej Mości i Rzeczypospolitej Kalisz

Awatar użytkownika
Vocatont
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4995
Rejestracja: 22 cze 2010, o 12:38
GG: 24732954
Lokalizacja: WDK

Re: A gdzie Kalisz

Nieprzeczytany post autor: Vocatont » 3 maja 2019, o 17:59

K-man pisze:
3 maja 2019, o 14:07
A co mają robić? Cały Kalisz pod parkingi drogi?
No na prawdę z Kalisza to takie samochodowe miasto wystarczy spojrzeć na wielopasmową obwodnicę :lol: :lol: :lol:
"Cały Ostrów się z was śmieje, gdzie są drogi i koleje?"
autor anonimowy
Kalisz w Budowie

rym-ek
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 865
Rejestracja: 30 gru 2005, o 11:51
Lokalizacja: Kalisz - Dobrzec

Re: A gdzie Kalisz

Nieprzeczytany post autor: rym-ek » 3 maja 2019, o 19:45

Z centrum bym wyrzucił wszystkie samochody. Wystarczy spojrzeć na stare fotografie przedstawiające różne fragmenty miasta. Był klimat bo nie było tylu samochodów, a przestrzeń miejska była w 100% dostępna dla ludzi. Wiadomo, że jeśli nie dostosuje się komunikacji miejskiej do bieżących potrzeb to sytuacja się nie poprawi.
Przywróćmy godność prawu i Kaliszowi!!!!

Pawel
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2938
Rejestracja: 13 kwie 2006, o 21:48

Re: A gdzie Kalisz

Nieprzeczytany post autor: Pawel » 3 maja 2019, o 21:43

Powiedz to mieszkańcom centrum ;)
Trzeba mieć je gdzie "wyrzucić".To nie jest takie proste.Pomijam już kwestię, że problem samochodów dotyczy całego miasta a nie tylko centrum.Wszędzie jest ich za dużo.Na drogach osiedlowych również.

rym-ek
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 865
Rejestracja: 30 gru 2005, o 11:51
Lokalizacja: Kalisz - Dobrzec

Re: A gdzie Kalisz

Nieprzeczytany post autor: rym-ek » 3 maja 2019, o 22:10

Czasami potrzebne są radykalne kroki. Jak będziemy się zawsze oglądali na to co ludzie powiedzą to nic nie zdzialamy. Parkingi zbiorcze są potrzebne to fakt i po ich wyznaczenie powinno się stopniowo usuwać auta z centrum. To jest jedyna słuszna droga. Odwiedziłem ostatnio sporo miast i w każdym z nich, nawet najmniejszym są deptak i place tworzące przestrzeń dla ludzi.
Przywróćmy godność prawu i Kaliszowi!!!!

Awatar użytkownika
Vocatont
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 4995
Rejestracja: 22 cze 2010, o 12:38
GG: 24732954
Lokalizacja: WDK

Re: A gdzie Kalisz

Nieprzeczytany post autor: Vocatont » 4 maja 2019, o 12:11

Według mnie pierw to trzeba zastanowić się dlaczego taki problem jest a później go próbować rozwiązać.
Jak chcieć mniej samochodów w Kaliszu skoro każda alternatywę dla nich się usuwa?
Samochodów przybywa? A PKS ubywa?

Ja i tak osobiście jestem zdziwiony że ruch samochodowy w Kaliszu jest taki mały, niby samochodów przybywa ale tak jakby ludzi, nie było na nie stać i tylko stoją.

Przez lata usuwano komunikację zbiorczą, a teraz wielki płacz.
Nie chcieli inwestować w autobusy to niech teraz inwestują miliardy w drogi.

Swoją droga to też jakiś absurd w latach 70 zrobili AWP(Obwodnice) natężenie samochodów kilkanaście razy mniejsze a ma standardy 2x2.
Teraz niby jesteśmy w topce z ilością samochodów na mieszkańca a mamy pseudo obwodnice w mieście i to nawet nie o standardach 2x2.

Ja osobiście jestem na prawdę za alternatywami dla samochodów ale trzeba to robić z głową a nie jak jest to robione teraz.
Bo teraz to się raczej walczy z kierowcami a nie tworzy się dla nich alternatywy.

Stworzono kontrapas na śródmiejskiej co on dał?
- Więcej smogu, więcej spalin, większe zanieczyszczenie większe korki to jest naprawdę alternatywa?
Pieniądze w błoto bo przecież pierw likwidacje progów a teraz jak wiemy wraz z remontem drogi ma zniknąć kontrapas.

Gdyby robiono takie rewolucje w kontekście samochodów to już byśmy mieli drogi 3x3 w Kaliszu :wink:

Ja jestem jak najbardziej za rowerami niech budują ścieżki rowerowe ale pierw to trzeba naprawdę wypromować ten środek transportu, wyrównać troszkę proporcję między ilością rowerów a samochodów.
A nie korkować miasto.

Dlaczego powstało coś takiego jak kontrapas na śródmiejskiej.
A nie potrafią połączyć ścieżki rowerowej na Młynarskiej z rondem Westerplatte?

Jak wiemy na rondzie Westerplatte mamy główną sieć ścieżek rowerowych.
Następnie stworzono ścieżkę rowerową na młynarskiej pamiętam to jak dziś, kolejna ścieżka z znikąd do donikąd.
Następnie w ramach projektu "Centrum Sterowania Ruchem" zmodernizowano skrzyżowanie AWP z Serbinowską wtedy też w okolicach przejścia dla pieszych na AWP powstała ścieżka rowerowa aż do przystanku Supersam.
Potem powstała Kalinka no i wydłużyła ścieżkę na Młynarskiej w okolice skrzyżowania z AWP.

No i jakiś czas temu dodano oznaczenia na chodniku od przystanku Supersam do ronda że jest tam ścieżka rowerowa :lol:
No na prawdę świetnie w centrum stać ich na przebudowanie całej ulicy pod kontrapas a tutaj nie stać ich na przebudowę 70m chodnika.

No ale dobra bo będzie że się czepiam :lol:
Jednak w całej tej układance nadal brakuje ścieżki rowerowej czy tam przejścia (przejazdu) na skrzyżowaniu przez ulicę Serbinowską :lol: :lol:

To jest dopiero ciężka cywilizacyjna patologia
Dlaczego w ramach:
-Centrum Sterowania Ruchem
-Przebudowy infrastruktury pod Kalinkę
-Modernizacje AWP od Skrzyżowania od Serbinowskiej do Staszica
Nikt nie przewidział tego przejścia/przejazdu :?: :?: :?:

Jeżeliby iść dalej (Co prawda nie znam docelowego planu ścieżek rowerowych w Kaliszu)
Ale dlaczego w ramach Kalinki nie zlecili wybudowania ścieżki rowerowej wzdłuż AWP?
Następnie dalej dlaczego w ramach modernizacji AWP od Serbinowskiej do Staszica nie wybudowano ścieżki rowerowej chociaż do skrzyżowania z Widokiem bo przecież tam jest dużo miejsca i spokojnie by się zmieściła.

O PKSie niema co mówić bo jak wiemy umiera choć w ramach ZCP buduje się na dworcu kolejne stanowiska :cry:

A w KLA po za taborem to od 1995r nic się nie zmieniło :lol:
Chociaż nie, kiedyś było lepiej bo by dojechać chociażby na Szałe nie musiałem jechać przez Centrum z osiedla Widok. :wink:

Sytuacja z życia wzięta :)
Kilka lat temu, upał ponad 30 stopni z Amber chciałem dostać się pod WSK patrze podjeżdża magiczna 7 badam rozkład jazdy widzę że śmiga przez Częstochowska a więc pasuje, wsiadam w ten magiczny wehikuł czasu (Volvo) przypominam ponad 30 stopni brak klimy jakby tego było mało na następnym przystanku wsiada bezdomny.
Ale to już nie o to chodzi oczywiście musieliśmy zwiedzić kaliskie centrum autobusem no i dobra po około 15 minutach w tych fajnych warunkach przejeżdżamy pod wiaduktem na Kresowej czyli praktycznie znajduję się tam gdzie wsiadłem pieszo z Amber na Kresową bym doszedł szybciej :roll:

No i jak to ma zachęcić do podróżowania autobusami?

Generalnie to mam wrażenie że ten cały problem z samochodami skupiacie tylko na centrum chodź to problem przecież całego miasta.

Tutaj zgadzam się w 100% z Pawłem
Powiedz to mieszkańcom centrum ;)
Trzeba mieć je gdzie "wyrzucić".To nie jest takie proste.
Pierw trzeba jakiś alternatyw.
No chyba że chcemy już totalnie pustą starówkę i robimy z tego rezerwat jak na zawodziu.
Chociaż powiem wam ostatnio jak byłem w centrum to mam wrażenie że troszkę populacji tam przebyło oczywiście Ukraińskiej.
W pierwszej kolejności trzeba stworzyć sensowną komunikacje miejską a nie taką jak jest teraz.
Jeżeli jesteśmy przy centrum to przecież od lat piszemy że jest problem z komunikacją w centrum viewtopic.php?f=6&t=2692&start=40

Jednak żadna władza Kaliska nie próbowała rozwiązać tego problemu, zamiast coś wymyślić wolą stękać że mamy smog i samochody :lol:
Mi to już ręce opadają za komuny to podobno budowano tak że nie wyglądało ale było funkcjonalne.
Teraz ani nie jest coś ładne ani funkcjonalne patrząc na kontrapasy czy centra przesiadkowe :wink:
Z centrum bym wyrzucił wszystkie samochody
To dopiero będzie miasto widmo tak wygląda nasza starówka nocą.
Foto z 2 Maja okolice godziny 00:00 mnóstwo imprezowiczów
Obrazek
Normalnie więcej ludzi spotkałem na osiedlu Widok o 3 rano niż w naszym pięknym imprezowym kulturowym centrum.

Do jednego gościa podchodzimy gdzie tu można się pobawić czy też napić.
Powiedział tak w Kaliszu to tylko rozgrzewka.
Najlepiej do północy posiedzieć w Warce i tutaj są 2 opcje.
Pierwsza jest taka że po Warce lecicie do Kaliszforni tam wzywacie sobie Taxi tak żeby było o 2 i jedziecie na dworzec wsiadacie w pociąg Karkonosze i wysiadacie w Ostrowie i tam idziecie się bawić się dalej.
2 Opcja jest taka że jakoś po 1:10 macie nocny jedziecie pod amber idziecie do nocnego na dworcowej tam się czym zaopatrujecie i czekacie godzinkę za pociągiem do Ostrowa :?
"Cały Ostrów się z was śmieje, gdzie są drogi i koleje?"
autor anonimowy
Kalisz w Budowie

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2506
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Re: A gdzie Kalisz

Nieprzeczytany post autor: jp » 4 maja 2019, o 13:46

Vocatont pisze:
4 maja 2019, o 12:11
Ja i tak osobiście jestem zdziwiony że ruch samochodowy w Kaliszu jest taki mały, niby samochodów przybywa ale tak jakby ludzi, nie było na nie stać i tylko stoją
Samochodów przybywa, ale ludzi nie przybywa. Niektórzy posiadają więcej niż jeden i pewnie stąd ten wzrost. Dopóki samochody nie zaczną jezdzić same, bez ludzi ;-) ruch samochodowy w Kaliszu już nie wzrośnie. Możemy więc spokojnie rozwijać, usprawniać infrastrukturę drogową bez obaw, że ruch samochodowy wzrośnie jeszcze bardziej.
A usuwanie, ograniczanie ilości samochodów z zabytkowych uliczek śródmieścia i tworzenie deptaków/ woonerfów czy parkletów wskazanie jest ze względów estetycznych.

Awatar użytkownika
jasiek20
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 7136
Rejestracja: 3 kwie 2009, o 13:08
Lokalizacja: Kalisz/Wrocław/Warszawa

Re: A gdzie Kalisz

Nieprzeczytany post autor: jasiek20 » 10 maja 2019, o 10:40

Kalisz - niewykorzystany potencjał. Coś ciągnie nas w dół


Portal zyciekalisza.pl

Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju zamówiło niedawno raport o stanie i szansach rozwoju polskich miast średniej wielkości. Pod uwagę wzięto 35 ośrodków różnej wielkości, od 25-tysięcznego Wałcza do 128-tysięcznego Opola. W tym gronie znalazł się też Kalisz. Sprawdźmy, jak nas widzą inni

Raport pt. „Potencjał miast średnich w Polsce dla lokalizacji inwestycji” został przygotowany przez zespół pod kierownictwem dra Janusza Góreckiego. Wydawnictwo jest świeże i opatrzone datą 2019. Dowiadujemy się z niego, że jednym z największych problemów Kalisza są trendy demograficzne. Według ekspertyzy prof. P. Śleszyńskiego z 2016 r., uwzględniającej nierejestrowane migracje zagraniczne, do roku 2035 tylko jedno z analizowanych miast, Gniezno, utrzyma aktualną liczbę mieszkańców. W połowie miast ubytek może sięgnąć 10% i więcej, a niektóre zagrożone są utratą nawet 1/5 dzisiejszej populacji.
Głównym procesem, mającym wpływ na zmniejszanie się liczby mieszkańców naszego miasta, jest tzw. suburbanizacja. Co to takiego? – Obszary wiejskie są dominującym kierunkiem odpływu mieszkańców. Spośród badanego zbioru miast, aż w 4/5 co najmniej połowa osób, które wyprowadziły się na stałe, osiadła na terenach wiejskich, głównie w gminach sąsiadujących z miastem. W największym stopniu dotyczyło to miast wielkopolskich (Gniezna, Kalisza i Leszna), relatywnie najmniejszy był udział przenosin na tereny wiejskie w Elblągu, Tarnobrzegu i Wałbrzychu (ale i tak ten kierunek odpowiadał za co najmniej 1/3 migracji. Proces suburbanizacji niesie wprawdzie ze sobą niekorzystne konsekwencje dla niektórych sfer funkcjonowania miasta (np. zmniejszenie bazy podatkowej), niemniej jednak osoby pozostają w obszarze funkcjonalnym miasta, nie osłabiając silnie lokalnego popytu na usługi publiczne i rynkowe (zwłaszcza średniego i wyższego rzędu) w mieście oraz nie zmniejszają podaży na rynku pracy – pocieszają nas autorzy opracowania.

Firm ci u nas dostatek
Jednym z głównych wskaźników badania potencjału gospodarczego miast jest liczba zarejestrowanych firm na 1000 mieszkańców. Kalisz w tej statystyce nie wypada najgorzej. W 2017 r. wskaźnik ten wynosił 196. Dla porównania - w Chełmie było to 151, w Głogowie 161, w Łomży 158, w Przemyślu i Tarnowie po 175, w niedalekim Koninie 184, a w Pile 190. Ale za to w Gnieźnie zarejestrowanych firm na 1000 mieszkańców było 211, w Gorzowie Wlkp. 242, w Jeleniej Górze 270, a w Koszalinie 285. Nawet w niewielkim i raczej niezamożnym Wałczu wskaźnik ten był wyższy niż w Kaliszu i wynosił 213.
Z konieczności nie przeanalizujemy tu wszystkich kryteriów i wskaźników, które wzięli pod uwagę autorzy. „Potencjał miast średnich w Polsce...” to książka licząca blisko 200 stron. Niektóre dane są jednak tak wymowne, a przy tym mało znane, że warto je tu zacytować. Dotyczy to np. dochodów własnych jednostek samorządu terytorialnego w przeliczeniu na jednego mieszkańca. W tej klasyfikacji znów jesteśmy w środku stawki, trzeba jednak pamiętać, że rywalizujemy w niej z miastami często mniejszymi niż Kalisz albo takimi, które położone są na obszarach gospodarczo słabiej rozwiniętych niż Wielkopolska. Wspomniany wskaźnik dla Kalisza w roku 2017 wynosił 2932 zł. W Białej Podlaskiej było to 2101 zł, w Gnieźnie 2114 zł, w Pile 2523 zł, a w Wałbrzychu 2880 zł. Ale za to w Tarnowie 2999 zł, w Koninie 3244 zł, w Opolu 4073 zł, a w Płocku nawet 4820 zł. Można oczywiście powiedzieć, że na dochody Konina rzutują kopalnie i elektrownie, Opole obroniło swój status miasta wojewódzkiego, a Płock zarabia na przemyśle naftowym. Ale wskaźniki pozostają wskaźnikami.

Jedziemy na pożyczkach, ale inni też
Kolejną ciekawostką jest zadłużenie ogółem do dochodów ogółem. W przypadku Kalisza w roku 2016 było to 32,4%. Ale w Nowym Sączu było to 18,3%, w Gnieźnie 21,1%, a w Koninie 26,4%. Co prawda był też Wałbrzych, który zadłużył się rekordowo, bo do poziomu 94,1%, a obok niego Elbląg - 54,2%, Płock - 56,9% czy Koszalin - 55,9%. Tak więc znów wylądowaliśmy gdzieś pośrodku stawki.
A może prawda o Kaliszu tkwi gdzie indziej niż we wskaźnikach gospodarczych czy finansowych. „Potencjał miast średnich...” bierze pod uwagę np. aktywność stowarzyszeń. W tej statystyce nie ma nas w pierwszej dziesiątce. Prowadzi Opole przed Przemyślem i Nowym Sączem. Nieraz szczycimy się kaliską kulturą i sportem. W dziedzinie zaangażowania w kulturę i sport w stawce 35 miast też nie ma nas w pierwszej dziesiątce. Prowadzi nieduży Sanok przed niedużymi Skierniewicami i trochę większym Oświęcimiem, a w pierwszej dziesiątce zmieściły się jeszcze m.in. Krosno i Racibórz. Autorzy opracowania wzięli też pod uwagę frekwencję wyborczą. I to tylko niewielka pociecha - Kalisz jest na dziesiątym miejscu. Prowadzi Nowy Sącz przed Skierniewicami i Oświęcimiem, a przed nami są jeszcze m.in. Biała Podlaska, Krosno i Ciechanów. Mimo dobrego wskaźnika wykształcenia, tu mierzonego odsetkiem mieszkańców z wykształceniem wyższym, gubi nas niska aktywność społeczna. Ale nie tylko ona. Kolejnym mankamentem jest niska dostępność transportowa Kalisza. Liczba osób mieszkających w odległości do 60 minut jazdy od Kalisza to blisko milion w przypadku transportu indywidualnego i ponad 400 tysięcy w przypadku transportu zbiorowego. Autorzy opracowania sugerują, że w ciągu godziny do Kalisza da się dojechać pociągiem z Sieradza (co jest prawdą) i z Międzyborza (z czym bym polemizował). Jednak tak czy owak sytuacja komunikacyjna Kalisza jest gorsza niż większości pozostałych analizowanych tu miast, a potrzeby mierzone liczbą potencjalnie zainteresowanych mieszkańców są dużo większe.

Słabo skomunikowani i sfrustrowani
Potwierdza to kolejna statystyka. W dziedzinie kapitału ludzkiego Kalisz jest na niezłym siódmym miejscu, za Opolem, Tarnowem, Nowym Sączem, Koszalinem, Płockiem i Gorzowem, ale przed Elblągiem, Lesznem i Legnicą. W dziedzinie polityki proinwestycyjnej jesteśmy na miejscu dziewiątym. Prowadzi Tarnów przed Opolem i Wałbrzychem, ale wyprzedza nas nawet Racibórz. W dziedzinie infrastruktury dla sektora inwestycji przypada nam miejsce szóste. Prowadzi Opole przed Nowym Sączem i Elblągiem, ale udało nam się wyprzedzić Jelenią Górę, Koszalin, Tarnów i Wałbrzych. Jednak co z tego, skoro w dziedzinie dostępności transportowej nie ma nas w pierwszej dziesiątce (czołówkę tworzą Oświęcim, Skierniewice i Tarnów). Potwierdza to tezę, głoszoną w ŻK od lat do znudzenia - jesteśmy „daleko od szosy”, a i z koleją nie jest najlepiej. I ten fakt grzebie nasze atuty, których dopracowaliśmy się w innych dziedzinach. Ale nie tylko ten fakt. Coś złego dzieje się również z szeroko pojętą i wspomnianą już aktywnością ludzką. Bo to ona jest psychologiczną bazą dla wszelkiej innowacyjności. A liderem w dziedzinie innowacyjności jest Płock. Wśród „silnych innowatorów” autorzy wymieniają jeszcze Opole, Wałbrzych, Tarnów i Piłę. Ale o Kaliszu w tym kontekście nawet nie wspominają.
Potrzebny byłby jeszcze jeden ranking. Należałoby zmierzyć poziom frustracji mieszkańców poszczególnych miast. Nie bardzo wiadomo, jakimi jednostkami go mierzyć i dlatego nie przeprowadza się takich badań. A może szkoda, bo akurat w tej dziedzinie mielibyśmy szanse na pierwsze miejsce.

Robert Kordes
"To pięknie, gdy człowiek jest dumny ze swego miasta, lecz jeszcze piękniej, gdy miasto może być z niego dumne".

— Abraham Lincoln

rym-ek
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 865
Rejestracja: 30 gru 2005, o 11:51
Lokalizacja: Kalisz - Dobrzec

Re: A gdzie Kalisz

Nieprzeczytany post autor: rym-ek » 18 maja 2019, o 21:47

Muzeum Osiakowskich najpopularniejsze w Wielkopolsce wg Tripadvisor. http://kalisz.naszemiasto.pl/artykul/mu ... id,tm.html
Przywróćmy godność prawu i Kaliszowi!!!!

ODPOWIEDZ