http://www.sump.sako-info.pl/
Jestem bardzo ciekawy jak będzie wyglądał ten SUMP.
Szybkie wytłumaczenie jakby ktoś nie wiedział czym są SUMP-y (Sustainable Urban Mobility Plan) to Plany Zrównoważonej Mobilności Miejskiej. Na czym to polega? Miejskie obszary funkcjonalne tworzą takie plany, które dotyczą transportu i urbanistyki i tak naprawdę to głównie od nich będą uzależnione środki unijne na inwestycję. Jeżeli ktoś chce dowiedzieć się trochę więcej to polecam przesłuchać podcast o SUMP-ach na Spotify lub Youtube - kanał Węzeł Przesiadkowy.
Co mi się rzuciło w oczy podczas czytania tego w co chcieliby inwestować:
"Utworzenie aglomeracyjnego systemu transportu publicznego (...) Kolejnym aspektem, który poruszamy podczas tworzeniu PZMM jest kwestia związana z budowaniem struktur zarządzania mobilnością i relacjami z mieszkańcami. Stworzenie spójnego systemu zarządzania transportem na terenie aglomeracji przyczyniłby się do zwiększenia dostępności transportu publicznego oraz poprawy infrastruktury.".
Czyżby w grę wchodził duży przewoźnik aglomeracyjny jak ma to miejsce we Francji? Byłoby to bardzo dobre rozwiązanie jeżeli chodzi o redukcję kosztów i wygodę użytkowania. Niestety bałbym się, że w takiej opcji animozję kalisko-ostrowskie mogłyby wziąć górę.
A drugi problem to prawny, bo u nas nie ma związków aglomeracyjnych, więc zapewne ciężko będzie się dogadać.
"Rower i kolej (...) Nie zapominamy również o transporcie kolejowym oraz rowerowym. Analizujemy istniejące drogi rowerowe, nieprzyjazne miejsca dla pieszych oraz rowerzystów oraz wskazujemy dobre praktyki, które sprawiły, że infrastruktura drogowa stała się bezpieczna i przyjazna dla mieszkańców. Stawiamy również na kolej, poprzez analizowanie i wskazywanie koniecznych działań infrastrukturalnych i organizacyjnych, jak również kwestii związanych z finansowaniem transportu kolejowego.", czyżby chcieli utworzyć S-Bahna pomiędzy Kaliszem i Ostrowem? Jeżeli tak to jest to bardzo ambitny projekt, ale możliwy przy SUMP-ach. Ja bardziej problem upatruję w tym, że o ile do centrum Ostrowa pociągiem dojedziemy to do Kalisza już nie. Jeżeli byśmy chcieli wprowadzić kolej do centrum to potrzebna byłaby budowa tunelu, a raczej jest to bez sensu. No chyba, że kiedyś miałaby powstać kolej na północ. To tak, ale finansowo nie jest to do udźwignięcia dla Kalisza.
Myślę, że zdecydowanie lepszym rozwiązaniem byłby tramwaj dwusystemowy. Przynajmniej jeżeli mają w planach inwestować w szyny.
"Odciążenie sieci dróg, zmniejszanie potrzeb transportowych i budowa centrów lokalnych oraz przesiadkowych" - o ile odciążanie dróg uważam za słuszne to zmniejszanie potrzeb transportowych? Zakażą się ludziom przemieszczać, czy co? No chyba, że chodzi o mądrą urbanistykę to wtedy rozumiem. Ale nadal brzmi to mocno zastanawiająco.

Budowa lokalnych centrów przesiadkowych - jak najbardziej na tak. Tylko, że nie tak jak z centrum przesiadkowym przy Majkowskiej, że dostosowujemy komunikację pod centrum przesiadkowe.
Ja osobiście bym wykonał takie działania jeżeli chodzi o zrównoważoną mobilność na ternie Kalisza.
1. Mądra urbanistyka, czyli taka która stawia na człowieka i małe odległości do pokonywania. Zwarta zabudowa, z mocnym natężeniem usług i ludzką skalą zabudowy. Myślę, że tutaj moglibyśmy zacząć od dogęszczania Śródmieścia, co w sumie już powoli zaczęło mieć miejsce.
2. Pełny priorytet dla komunikacji, bez żadnych kompromisów. Buspasy, światła dające priorytet itp.
3. Stworzenie systemu komunikacji miejskiej opartego o przesiadki. Kilka mocnych ciągów z taktem 10 minut, kilka z 20/30-minutowym, a pozostałe to jakieś słabe z 1 h lub gorzej (jakaś linia na Sulisławice, czy coś w tym stylu).
4. Bogata sieć DDR-ów łączących każde osiedle w mieście, m.in budowa bardzo ważnego DDR-u na ul. Górnośląskiej tworzącego ciąg rowerowy na osi Dobrzec-Śródmieście. Myślę, że dobrym pomysłem byłaby budowa velostrady w mieście. Tylko nie wiem gdzie dokładnie mogłaby taka biec. Dużo zależy od ilości wolnego terenu w strefie zurbanizowanej.
5. Utworzenie stref 30 w Śródmieściu.
6. Utworzenie przynajmniej jednego wolnego od autek ciągu pieszego. Myślę, że dobrym ciągiem na początek byłaby od Mostu Kamiennego Śródmiejska-Zamkowa. W pozostałych częściach Śródmieścia utworzenie woonerfów. Dopuszczają one ruch samochodowy, a są przyjazne dla ludzi i mają pozytywny wpływ na przestrzeń miejską.
7. Utworzenie SPP przynajmniej na obszarze "śródmiejskim", czyli od os. Śródmieście, aż do dworca.
8. Budowa tramwaju. To byłoby zdecydowanie najcięższe i najdroższe zadanie. Dużym problemem byłoby finansowanie takiej inwestycji, bo RPO jest tylko dla miast wojewódzkich. Może przez SUMP-y jest to możliwe, ale takie coś musiałoby zostać umieszczone w planach.
To chyba tyle. Zapraszam do dyskusji.
