Kalisz - co nam brakuje do wielkomiejskości. Urbanistyka.

Wszystko to, co chcielibyśmy zobaczyć w naszym mieście.
Awatar użytkownika
wollny
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1367
Rejestracja: 11 gru 2007, o 11:30
Lokalizacja: Kalisz

Re: Kalisz - co nam brakuje do wielkomiejskości. Urbanistyka.

Nieprzeczytany post autor: wollny » 9 sty 2023, o 07:56

jp pisze:
7 sty 2023, o 23:38
No przecież takie ulice (po dwa pasy dla samochodów) plus jeszcze nieraz torowiska masz w każdym dużym mieście i przy takich ulicach powstaje mieszkaniówka. W tym przypadku izolacją może być zieleń i większa odległość, jeżeli inwestorowi będzie na tym zależało.
Żeby zieleń faktycznie pełniła funkcję izolacyjną, to musi mieć kilkanaście(-dziesiąt) metrów szerokości :wink: nie wiem czy tam byłoby miejsce na taki kawał zieleni, tzn. czy inwestor aż tyle by tam wyznaczył.
jp pisze:
8 sty 2023, o 22:49
W Kaliszu właściwie tylko Górnośląska jest "autostradą" w negatywnym znaczeniu tego słowa, ale buspasy w tym przypadku byłyby dyskusyjne. Górnoślaska wymaga bowiem odrębnego potraktowania. Mnie marzy się zazieleniona aleja z szerokimi chodnikami, a buspasy wykluczałyby zwężenie jezdni. Dlatego jeszcze nie wiem jak tę ulicę ugryzć.
Zupełnie bezcelowe w tej chwili byłyby z kolei buspasy w przypadku takich ulic jak TB, Podmiejska, czy nawet al.WP. Chociaż w przypadku tej ostatniej, w przyszłości, na pewnym odcinku, pod pewnymi warunkami, nie wykluczam. Dlatego dobrze byłoby zabudowę nieco odsunąć, pozostawiając szansę np. tramwajowi. Buspasy widziałbym za to w zupełnie innych miejscach a problem braku szerokich ulic w centrum można próbować rozwiązywać reorganizacją ruchu, np. dwukierunkowy buspas.
Trudno się nie zgodzić. Tym bardziej, że na Górnośląskiej zwężenie jezdni i pozostawienie intensywnego zbiorkomu zdecydowanie zmniejszy prędkość - co jest w tym miejscu pożądane.
Pytanie czy Podmiejska/Stanczukowskiego nie przejmuje funkcji AWP i wtedy ewentualne zmiany na AWP byłyby uzasadnione.
Niepusta separacja między dwoma rzeczami podstawowymi jest homomorficzna z trójwymiarową przestrzenią euklidesową, a więc pozwala określić odległości przestrzenne.

Awatar użytkownika
Cristof
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3258
Rejestracja: 7 wrz 2013, o 20:42

Re: Kalisz - co nam brakuje do wielkomiejskości. Urbanistyka.

Nieprzeczytany post autor: Cristof » 9 sty 2023, o 09:57

wollny pisze:
9 sty 2023, o 07:56
Pytanie czy Podmiejska/Stanczukowskiego nie przejmuje funkcji AWP i wtedy ewentualne zmiany na AWP byłyby uzasadnione.
Panowie przestańcie kombinować z AWP. Nie wiem czy jeździliście Podmiejska/Stanczukowskiego jak był remont AWP. Był zakaz jazdy dla ciężarówek AWP. W godzinach szczytu rondo Westerplatte było całkowicie zakorkowane. Korki były na dojazdach już od świateł na Serbinowskiej czy Podmiejska od Kauflanda. Nawet bez remontów na AWP Podmiejska/Stanczukowskiego korkuje się . Mści się brak dwupasmówki w tym miejscu. Ta droga w awaryjnych sytuacjach przejmuje ruch z AWP.
Przecież wszelkie korki generują tony zanieczyszczeń powietrza których w Kaliszu nie brakuje.

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1744
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Kalisz - co nam brakuje do wielkomiejskości. Urbanistyka.

Nieprzeczytany post autor: filip » 9 sty 2023, o 13:46

jp,
nie każdą. Nie pisałem nic o Łódzkiej, Wrocławskiej, Szlaku Bursztynowym, Nowym Świecie, 3-ego Maja, Majkowskiej. Nie piszę o ulicach, które nic i tak nie zmienią w funkcjonowaniu miasta (chociaż te trzy ostatnie też są do przebudowy, ale to dopiero później). AWP taką jaką jest jest zdecydowanie zbyt blisko Śródmieścia, więc jej przemiana się jak najbardziej należy. Nie mówię, że już, ale powinna być do tego stopniowo przygotowywana.

No nie wiem, czy pod tym względem Opole to taki świetny przykład. ;) Opole jest przepełnione rozwiązaniami typu "Sto Lat Planowania" i świętej Przepustowości.
"plac" Konstytucji 3 Maja
opole rondo.png
opole rondo.png (781.69 KiB) Przejrzano 1753 razy
Nowo otwarta święta przepustowość obok centrum (jak wpiszecie sobie "buspas" na profilu prezydenta Opola i zjedziecie na dół to będzie tego więcej).
Zanim ktoś powie, że tam są buspasy. Zlewaczała Łunia kazała im te buspasy tam zrobić, normalnie komunis.


Patrząc na to co wysłałem (szczególnie na to ostatnie) to chyba jednak to są dyletanci.
W Warszawie też planują wyznaczanie buspasów, planują i analizują już -nasty rok. Ruchy miejskie zrobiły to za nich, ale oni nadal planują i analizują. Myślę, że podobnie to planowanie idzie w Opolu.

Wiem, że trzeba zaplanować resztę układu drogowego. Tylko, że (pisałem to nieraz) obciążenie dróg samochodami można minimalizować. W Kaliszu mamy je zmaksymalizowane, ze względu na brak wyboru środka transportu i bycie skazanym na autko oraz ruch tranzytowy przez miasto.
W Kaliszu mogłyby być (mam na myśli dla samochodów, bo pasów mogłoby być więcej np. pod buspas) same drogi 1x2. Ale tylko jeżeli byśmy mieli ring miejski zaplanowany w studium (też 1x2, ale wyseparowany od zabudowy i innego ruchu), choć go trzeba byłoby "złączyć" ze sobą (np. dawny przebieg obwodnicy DK25 z drogą przez Majków) i ring pozamiejski lub przynajmniej obwodnicę południową lub północną i zachodnią.
Oczywiście to wszystko z dobrze zaplanowanym transportem publicznym i rozbudowaną siecią DDR. Inaczej będą korki.
A o Studium wtedy nie wiedziałem, teraz już wiem. :lol:

Przecież mam świadomość, że często moje pomysły są "niedopowiedziane". Wynika to z tego, że jakbym miał pisać to co mam w głowie podczas pisania to by mi to zajęło 5x tyle co normalnie. Nikomu by się tego nie chciało czytać, a mi pisać.

No była lepiej rozwinięta, tylko trzeba mieć świadomość, że miasta zachodnie wcześniej przechodziły pewne etapy. U nas do okresu gierkowskiego nie budowano jakoś bardzo ścieków komunikacyjnych, bo poprzednie władze niezbyt lubiły samochody. Więc, gdy u nich zaczynały się lekkie przemiany to u nas zaczynała się samochodoza (oczywiście wtedy jeszcze jej nie było, ale wszystko do tego zmierzało).
Jeszcze, w niektórych miastach szerokie ulice determinowały kiedyś tramwaje, które później zlikwidowano (np. Salzburg, o którym pisałeś).
Kalisz nie nadrabia zaległości tylko robi sobie tą samą krzywdę co inne miasta kiedyś. Ja nie mam problemu z budowaniem nowych dróg (przecież sam je postuluję), a z ich standardem. Standardem, który mentalnie cofa nas do lat 50/60-tych.

Akurat Górnośląska ze wszystkich czteropasmówek jest najmniej autostradowa. Fakt, jej standard w tym miejscu jest niedorzeczny, ale i tak lepsze to niż AWP.
Rozumiem twoją wizję, ale ja bym ten buspas jednak tam zrobił. To główny autobusowy szlak komunikacyjny, przechodzący przez gęsto zaludnioną część miasta (a takich dużo w Kaliszu nie mamy), więc nie ma czym tego zastąpić.
Na tramy bym nie liczył, przynajmniej nie przez najbliższe 20-30 lat. Póki co trzeba uporać się z problemami miasta, nie obciążając go tak drogą, jedną inwestycją. Bo jeżeli się z problemami nie uporamy to obciążymy sporo mniejszą liczbę mieszkańców utrzymaniem tramwaju. Na razie bym się skupił na inwestycjach i działaniach, które ten trend mogą odkręcić. Tramy można zaplanować.

Ulice w Kaliszu nie są szerokie, to jezdnie są szerokie w stosunku do wielkości miasta. W 20x razy większej Warszawie mają max 2x3, które i tak bardzo ślamazarnie (żeby nie obrazić kierowców) zmieniają się na buspasy.
W Kaliszu każdy kto może to porusza się własnym samochodem. W takim stanie poprzednie pokolenia zostawiły miasto, a obecne próbują to tylko cementować. Następne (o ile tu zostaną) będą to wszystko musiały odkręcać. A przypominam, że Łunia dała jasne wymagania, które mogą zmniejszyć liczbę samochodów, a miasto zostanie w tak fatalnym stanie, bez transportu publicznego, bez DDR. Po prostu wspaniale.

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2506
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Re: Kalisz - co nam brakuje do wielkomiejskości. Urbanistyka.

Nieprzeczytany post autor: jp » 9 sty 2023, o 18:25

Uwziąłeś się na te Wojska Polskiego. AWP jest ściekiem komunikacyjnym i z tym trzeba się pogodzić. Kanały ściekowe też są w miastach potrzebne. Na tym Twoim obrazku przekroju AWP szer. pasa wynosi 2,5 metra. To jest minimalna szer. pasa drogi klasy D. Chcesz z głównej arterii zrobić sięgacz, dojazdówkę, czy żeby autka ocierały się o autobusy i tym sposobem zniechęcić kierowców do korzystania z drogi? :-)

Z pozostałymi ściekami też niewiele można zrobić lub ma to niewielki sens.
Łódzka jest drogą krajową. Kalisz nie ma niestety obwodnicy DK12 i mieć nie będzie w najbliższej perspektywie. Przynajmniej ja nic nie słyszałem o konkretnych planach typu program budowy dróg krajowych etc.
Wrocławska dałaby radę okrojona, z lewoskrętami. Podobnie przerobiono Wrocławską w Ostrowie, ale nic by to nie zmieniło w funkcjonowaniu miasta.
Szlak Bursztynowy- jest tam gdzie być powinien
Nowy Świat? Pasy dedykowane autobusom w pierwszej kolejności należałoby stosować tam, gdzie ruch autobusowy należy do największych oraz tam gdzie tworzą się zatory.
Majkowska jest częścią miejskiego ringu i pozostanie dopóki ring nie zostanie domknięty od północy śródmieścia (połądczenie TB z TS) Niewykluczone też, że ring nie zostanie domknięty wg pierwotnej koncepcji i Majkowska pozostanie drogą główną, częścią obwodnicy śródmieścia.
3Maja dawno została nieco uspokojona. 4 pasy są w obrębie skrzyżowań i lewoskrętów. Zresztą możesz sobie z nią robić co chcesz. Bylebyś tylko zachował przejazd w obu kierunkach większy niż 2,5 metra :-)

A co do buspasów, to jestem zwolennikiem ich wprowadzania ale nie od dupy strony. Najpierw trzeba ustalić przebieg głównych priorytetowych tras komunikacji zbiorowej a następnie sukcesywnie wdrażać rozwiązania w zakresie organizacji ruchu, które ułatwią poruszanie autobusom.

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1744
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Kalisz - co nam brakuje do wielkomiejskości. Urbanistyka.

Nieprzeczytany post autor: filip » 9 sty 2023, o 22:11

^^
Jak piszę o jakiejkolwiek ulicy to piszesz, że się uwziąłem. :lol: Ta argumentacja jest bez sensu. Kanał ściekowy jest pod ziemią i przede wszystkim nie jest szkodliwy dla miasta tylko mu niezbędny. Ściek komunikacyjny (w tym przypadku AWP) w niczym miastu potrzebny nie jest, ba nawet mu szkodzi, szczególnie Śródmieściu. Nie trzeba się z niczym godzić, jeżeli coś jest złe to trzeba to zmienić i tyle.
Przecież 2,5 m to wystarczająca szerokość dla samochodów. Autobus by się nie zmieścił, ale samochód już tak. Przecież pisałem, że ruch ma być uspokojony. Zresztą wszędzie tam gdzie ludzie mieszkają powinien właśnie taki być.

Przecież pisałem, że z tymi drogami póki co nie ma co robić, bo i tak przemiana tych ulic nie zmieni za wiele w funkcjonowaniu miasta.
Nie pisałem nic, że koniecznie na Nowym Świecie ma być buspas. Jeżeli zmieniamy ulicę to niekoniecznie musi na niej buspas.
Jak kiedyś myślałem o systemie komunikacji miejskiej to właśnie miała iść tam jedna z magistralnych linii, więc tam buspas by pasował. Ale to tylko w mojej głowie, bo realnie sieć jest inna.
Zresztą o ile pamiętam to dla Nowego Światu komitet rewitalizacji miał gotowe jakieś rozwiązanie.

No właśnie takiego wprowadzania buspasów jestem zwolennikiem.

K-man
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 10958
Rejestracja: 5 lis 2007, o 21:17
Lokalizacja: Rypinek Kalisz Wielkopolska Wschodnia

Re: Kalisz - co nam brakuje do wielkomiejskości. Urbanistyka.

Nieprzeczytany post autor: K-man » 19 lut 2023, o 10:17

Miasto La Plata pięknie rozplanowane prawie milionowe miasto.
Wolne Miasto Jego Królewskiej Mości i Rzeczypospolitej Kalisz

K-man
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 10958
Rejestracja: 5 lis 2007, o 21:17
Lokalizacja: Rypinek Kalisz Wielkopolska Wschodnia

Re: Kalisz - co nam brakuje do wielkomiejskości. Urbanistyka.

Nieprzeczytany post autor: K-man » 19 lut 2023, o 10:56

Ciekawy budynek w Kaliszu poza zasięgiem.
https://www.architectmagazine.com/proje ... ite-tree_o
Wolne Miasto Jego Królewskiej Mości i Rzeczypospolitej Kalisz

Awatar użytkownika
Cristof
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3258
Rejestracja: 7 wrz 2013, o 20:42

Re: Kalisz - co nam brakuje do wielkomiejskości. Urbanistyka.

Nieprzeczytany post autor: Cristof » 19 lut 2023, o 19:45

Ten budynek owszem jest ciekawy, ale nie sprawdziłby się w naszym klimacie.
Sam architekt tak charakteryzuje budynek:
Zaprojektowałem ten kompleks apartamentów, składający się z około 100 jednostek, w Montpellier na południu Francji. W tym mieście o śródziemnomorskim klimacie nawet zimą jest wystarczająco ciepło, by jeść na zewnątrz, więc okoliczni mieszkańcy spędzają dużo czasu na swoich balkonach i tarasach.

barnaba422
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 20
Rejestracja: 5 gru 2022, o 11:40

Re: Kalisz - co nam brakuje do wielkomiejskości. Urbanistyka.

Nieprzeczytany post autor: barnaba422 » 20 lut 2023, o 15:28

Co pewien czas ktoś chrzani o buspasach. Są one po to aby ułatwić orzejazd dla zbiokom. W Kaliszu nie ms takiej potrzeby bo korki są znikome i to na ulicach w centrum tj. Al. Wolności, Sukiennicza gdzie nie ma miejsca na jego wydzielenie. Buspasy jako miernik wieljlkomiejskości? Na Nowym Świecie gdzie auobus jedzie raz na godzinę i nie ma tam korków , na AWP to samo jedna linia kilka kursów na dobę i tylko w dni robocze? Przestańcie już bredzić.

Awatar użytkownika
jasiek20
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 7136
Rejestracja: 3 kwie 2009, o 13:08
Lokalizacja: Kalisz/Wrocław/Warszawa

Re: Kalisz - co nam brakuje do wielkomiejskości. Urbanistyka.

Nieprzeczytany post autor: jasiek20 » 20 lut 2023, o 15:40

Uważam, że koniecznie poszerzone powinny być ulice takie jak Podmiejska-Stanczukowskiego oraz Poznańska (odcinek od ronda do Kościelnej Wsi).
W godzinach porannego i popołudniowego szczytu (a Poznańska w okresie wszystkich świętych) te dodatkowe pasy mogłyby służyć np. tylko autobusom (Odcinek Podmiejska-Stanczukowskiego obsługiwać mają linie: 1,5,6,19).
"To pięknie, gdy człowiek jest dumny ze swego miasta, lecz jeszcze piękniej, gdy miasto może być z niego dumne".

— Abraham Lincoln

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1744
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Kalisz - co nam brakuje do wielkomiejskości. Urbanistyka.

Nieprzeczytany post autor: filip » 20 lut 2023, o 16:47

barnaba422 pisze:
20 lut 2023, o 15:28
Co pewien czas ktoś chrzani o buspasach. Są one po to aby ułatwić orzejazd dla zbiokom. W Kaliszu nie ms takiej potrzeby bo korki są znikome i to na ulicach w centrum tj. Al. Wolności, Sukiennicza gdzie nie ma miejsca na jego wydzielenie. Buspasy jako miernik wieljlkomiejskości? Na Nowym Świecie gdzie auobus jedzie raz na godzinę i nie ma tam korków , na AWP to samo jedna linia kilka kursów na dobę i tylko w dni robocze? Przestańcie już bredzić.
:lol: :lol: :lol:
jasiek20 pisze:
20 lut 2023, o 15:40
Uważam, że koniecznie poszerzone powinny być ulice takie jak Podmiejska-Stanczukowskiego oraz Poznańska (odcinek od ronda do Kościelnej Wsi).
W godzinach porannego i popołudniowego szczytu (a Poznańska w okresie wszystkich świętych) te dodatkowe pasy mogłyby służyć np. tylko autobusom (Odcinek Podmiejska-Stanczukowskiego obsługiwać mają linie: 1,5,6,19).
Dodawanie pasów tylko na części jezdni to proszenie się o większe korki. Ruch wzrośnie na całej (z różnych powodów, przynajmniej co do zasady tak jest), a szersza będzie tylko część.

Zanim weźmiemy farbę i zaczniemy malować buspasy powinniśmy przede wszystkim przebudować sieć transportu publicznego. Wątpię, aby przy obecnej namalowanie pasa zwiększyło liczbę pasażerów skoro kursów jest zbyt mało.

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2506
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Re: Kalisz - co nam brakuje do wielkomiejskości. Urbanistyka.

Nieprzeczytany post autor: jp » 20 lut 2023, o 17:59

filip pisze:
20 lut 2023, o 16:47
jasiek20 pisze:
20 lut 2023, o 15:40
Uważam, że koniecznie poszerzone powinny być ulice takie jak Podmiejska-Stanczukowskiego oraz Poznańska (odcinek od ronda do Kościelnej Wsi).
W godzinach porannego i popołudniowego szczytu (a Poznańska w okresie wszystkich świętych) te dodatkowe pasy mogłyby służyć np. tylko autobusom (Odcinek Podmiejska-Stanczukowskiego obsługiwać mają linie: 1,5,6,19).
Dodawanie pasów tylko na części jezdni to proszenie się o większe korki. Ruch wzrośnie na całej (z różnych powodów, przynajmniej co do zasady tak jest), a szersza będzie tylko część.
Nie wiem co miałeś na myśli pisząc o "dodawaniu pasów tylko na części jezdni". Może chodziło o okresowe wykorzystywanie buspasów w godzinach szczytu?
Jeśli chodzi o ulice Podmiejską i Stanczukowskiego, to dodanie pasów nie zwiększyłoby ruchu. a przynajmniej nie na tyle, żeby był to argument przeciwko zwiększaniu przepustowości. Wielokrotnie tłumaczyłem dlaczego.
filip pisze:
20 lut 2023, o 16:47
Zanim weźmiemy farbę i zaczniemy malować buspasy powinniśmy przede wszystkim przebudować sieć transportu publicznego. Wątpię, aby przy obecnej namalowanie pasa zwiększyło liczbę pasażerów skoro kursów jest zbyt mało.
Masz rację, bo rozprawianie o buspasach tylko w kontekście szerokości ulic jest działaniem od dupy strony. Sam fakt, że jakaś ulica jest wielopasmowa nie powinien przesądzać o jej przydatności pod kątem zbiorkomu. Najpierw należałoby tak jak piszesz zacząć od koncepcji przebudowy sieci zbiorkomu.

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1744
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Kalisz - co nam brakuje do wielkomiejskości. Urbanistyka.

Nieprzeczytany post autor: filip » 20 lut 2023, o 18:30

jp pisze:
20 lut 2023, o 17:59
Nie wiem co miałeś na myśli pisząc o "dodawaniu pasów tylko na części jezdni". Może chodziło o okresowe wykorzystywanie buspasów w godzinach szczytu?
Trochę źle się wyraziłem. Miałem na myśli poszerzanie jezdni tylko na jej części co będzie prowadziło do efektu "lejka" (nazwa robocza), czyli wzrostu przepustowości (liczonej w puszkach) na krótkim odcinku, a później nagłego jej spadku co doprowadzi do korków.

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2506
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Re: Kalisz - co nam brakuje do wielkomiejskości. Urbanistyka.

Nieprzeczytany post autor: jp » 20 lut 2023, o 19:27

Chodziło Tobie o efekt lejka na Poznańskiej? Jasiek pisał o konieczności rozbudowy Poznańskiej na odcinku od KW do Ronda Solidarności. Dalej główny ruch przebiegałby śródmiejską ramą (Stanczukowskiego) Stąd pozostawienie jednojezdniowej Poznańskiej na odcinku od ronda do al.WP.

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1744
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Kalisz - co nam brakuje do wielkomiejskości. Urbanistyka.

Nieprzeczytany post autor: filip » 20 lut 2023, o 19:32

jp pisze:
20 lut 2023, o 19:27
Chodziło Tobie o efekt lejka na Poznańskiej? Jasiek pisał o konieczności rozbudowy Poznańskiej na odcinku od KW do Ronda Solidarności. Dalej główny ruch przebiegałby śródmiejską ramą (Stanczukowskiego) Stąd pozostawienie jednojezdniowej Poznańskiej na odcinku od ronda do al.WP.
Znając mentalność Kaliszan ruch szedłby po Poznańskiej. Tak samo jak po Śródmiejskiej, mimo że nie jest celem podróży.

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2506
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Re: Kalisz - co nam brakuje do wielkomiejskości. Urbanistyka.

Nieprzeczytany post autor: jp » 20 lut 2023, o 20:00

filip pisze:
20 lut 2023, o 19:32
Znając mentalność Kaliszan ruch szedłby po Poznańskiej. Tak samo jak po Śródmiejskiej, mimo że nie jest celem podróży.
Mając do dyspozycji 2jezdniową Stanczukowskiego, większość wybierałaby śródmiejską ramę.

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1744
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Kalisz - co nam brakuje do wielkomiejskości. Urbanistyka.

Nieprzeczytany post autor: filip » 20 lut 2023, o 20:31

Za bardzo wierzysz w racjonalność ludzi. Dzisiaj mamy cztery pasy na AWP i Szlaku Bursztynowym, a ludzie i tak tłuką się przez centrum.

damianero
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 8
Rejestracja: 11 cze 2021, o 13:55

Re: Kalisz - co nam brakuje do wielkomiejskości. Urbanistyka.

Nieprzeczytany post autor: damianero » 28 cze 2023, o 10:40

Jako osoba z zewnątrz - W centrum Kalisza, nawet w obrębie plant, jest trochę pustych dzialek, luk w zabudowie, których sensowna i spójna z otoczeniem zabudowa mogłaby znacznie poprawić odbiór miasta.

Jakiś czas temu w ramach ćwiczeń narysowałem dwie plomby przy ul. Garbarskiej, nawiązując do zabudowy kaliskiej z lat 20.
https://rekonstrukcjeiodbudowy.pl/kalis ... rbarskiej/

Obrazek
Obrazek

Na samym tym fragmencie, najbliższym starego miasta (nie wiem jak nazywacie coś, co ja bym nazwał starówką, wybaczcie;)) widać mnóstwo luk.
Przechwytywanie.JPG
Przechwytywanie.JPG (205.71 KiB) Przejrzano 700 razy
Ale uzdrawianie miast zabudową jest najdroższe i najtrudniejsze. Powinno zacząć się od poprawy przestrzeni publicznych - czyli koniec z popękanym asfaltem, wymiana płyt chodnikowych na nowe i równe, usunięcie biało-czerwonych słupków, ostre regulacje dotyczące witryn w parterach, nasadzenia drzew. To może i musi robić miasto, i uporządkowanie kilku ulic kosztuje mniej niż budowa jednej plomby.

Niecierpliwie czekam na koniec przebudowy rynku i od razu wpadam z wizytą aby odświeżyć sobie Kalisz ;) Szokujące jest to, jak bardzo nieznane są walory tego miasta, że przez całą swoją urbanistyczną edukację nie usłyszałem na wykładach o międzywojennej budowie wzorowej polskiej starówki.

Awatar użytkownika
jasiek20
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 7136
Rejestracja: 3 kwie 2009, o 13:08
Lokalizacja: Kalisz/Wrocław/Warszawa

Re: Kalisz - co nam brakuje do wielkomiejskości. Urbanistyka.

Nieprzeczytany post autor: jasiek20 » 28 cze 2023, o 11:23

damianero pisze:
28 cze 2023, o 10:40
Jako osoba z zewnątrz - W centrum Kalisza, nawet w obrębie plant, jest trochę pustych dzialek, luk w zabudowie, których sensowna i spójna z otoczeniem zabudowa mogłaby znacznie poprawić odbiór miasta.

Jakiś czas temu w ramach ćwiczeń narysowałem dwie plomby przy ul. Garbarskiej, nawiązując do zabudowy kaliskiej z lat 20.
Bardzo dobry projekt. Jakiś czas temu na niego natrafiłem i wrzuciłem już na forum ;)
"To pięknie, gdy człowiek jest dumny ze swego miasta, lecz jeszcze piękniej, gdy miasto może być z niego dumne".

— Abraham Lincoln

K-man
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 10958
Rejestracja: 5 lis 2007, o 21:17
Lokalizacja: Rypinek Kalisz Wielkopolska Wschodnia

Re: Kalisz - co nam brakuje do wielkomiejskości. Urbanistyka.

Nieprzeczytany post autor: K-man » 28 cze 2023, o 13:47

Wielu miłośników Kalisza marzy, aby zniknęły te dziury w zabudowie. Sam uważam, że ścisłym centrum mogłyby powstawać kamienice nawiązujące wyglądem do kamienic budowanych w latach odbudowy Kalisza po zniszczeniach z 1914 roku. Z tych dwóch kamienic wolę te po lewej. Ma bogatszą fasadę.
Wolne Miasto Jego Królewskiej Mości i Rzeczypospolitej Kalisz

ODPOWIEDZ