Kalisz - co nam brakuje do wielkomiejskości. Urbanistyka.

Wszystko to, co chcielibyśmy zobaczyć w naszym mieście.
Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1744
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Kalisz - co nam brakuje do wielkomiejskości. Urbanistyka.

Nieprzeczytany post autor: filip » 30 gru 2022, o 14:23

Kalisz – jak Pontevedra?
https://latarnikkaliski.pl/kalisz-jak-p ... xO5XtJqI_I

O i proszę, ten artykuł to mi jak z nieba spadł.

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2506
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Re: Kalisz - co nam brakuje do wielkomiejskości. Urbanistyka.

Nieprzeczytany post autor: jp » 1 sty 2023, o 13:37

jasiek20 pisze:
29 gru 2022, o 19:16
U nas takie coś powinno powstać przy Majkowskiej/Długosza. Jako naturalne przedłużenie centrum. Lokalizacja przy Wrocławskiej zabiłaby ledwo dyszące Śródmieście.
Moim zdaniem Wrocławska również się nadaje. Kluczowe jest tutaj położenie dworca oraz właśnie to przedłużenie śródmieścia. Taki charakter śródmieścia, pomiędzy Gł. Rynkiem a dworcem, wzdłuż ul. Śródmiejskiej, Górnośląskiej i Wrocławskiej ma swoje zalety.
Czy byłby to cios w historyczne śródmieście? To zależy od samych zmian na "starówce". Wysokich budynków w sąsiedztwie historycznego śródmieścia raczej nie postawimy, choćby ze względu na konserwatorską ochronę sylwety miasta. Pozostają więc tereny bardziej odległe od ratusza, a więc np. Górnośląska, Wrocławska.
Idealnym miejscem pod tzw. City byłby teren po Tekni, pomiędzy ul. Wojska Polskiego, Złotą i Chopina, ale tam trzeba liczyć się z ograniczeniem wysokości.
Pomysł ten zresztą pojawiał się już po wyprowadzce Tekni poza miasto i wraz z inwestycją Calisia One.
Materiał z 18 pazdziernika 2018

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2506
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Re: Kalisz - co nam brakuje do wielkomiejskości. Urbanistyka.

Nieprzeczytany post autor: jp » 7 sty 2023, o 17:05

Wojska Polskiego - wielkomiejska ulica?
Po wyprowadzce Tekni, od razu wyobraziłem sobie w tym kwartale zabudowę pierzejową. Przy ulicy Złotej, na wys. Hiltona dobrze byłoby cofnąć linię zabudowy, podobnie jak np. cofnięty jest dom Kowalskiego przy ul. Śródmiejskiej. Cofnięcie mogłoby być nawet większe. Powstały w ten sposób plac pozwoliłby lepiej wyeksponować Calisię i nadać ul. Złotej oddechu. Budynek na przeciwko Hiltona, podobnie jak dom Kowalskiego też mógłby być nieco wyższy.
Dowiedziałem się, że tak właśnie ma wyglądać ten kwartał. Miasto zatrzymało plany budowy Kauflanda przeznaczając teren pod pierzejową mieszkaniówkę. Uważam, że to świetna wiadomość i mam nadzieję dopiero pierwszy krok w kierunku dalszego przekształcania krajobrazu wzdłuż i pobliżu śródmiejskiego odcinka al. Wojska Polskiego.

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1744
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Kalisz - co nam brakuje do wielkomiejskości. Urbanistyka.

Nieprzeczytany post autor: filip » 7 sty 2023, o 18:13

jp pisze:
7 sty 2023, o 17:05
Wojska Polskiego - wielkomiejska ulica?
Po wyprowadzce Tekni, od razu wyobraziłem sobie w tym kwartale zabudowę pierzejową. Przy ulicy Złotej, na wys. Hiltona dobrze byłoby cofnąć linię zabudowy, podobnie jak np. cofnięty jest dom Kowalskiego przy ul. Śródmiejskiej. Cofnięcie mogłoby być nawet większe. Powstały w ten sposób plac pozwoliłby lepiej wyeksponować Calisię i nadać ul. Złotej oddechu. Budynek na przeciwko Hiltona, podobnie jak dom Kowalskiego też mógłby być nieco wyższy.
Dowiedziałem się, że tak właśnie ma wyglądać ten kwartał. Miasto zatrzymało plany budowy Kauflanda przeznaczając teren pod pierzejową mieszkaniówkę. Uważam, że to świetna wiadomość i mam nadzieję dopiero pierwszy krok w kierunku dalszego przekształcania krajobrazu wzdłuż i pobliżu śródmiejskiego odcinka al. Wojska Polskiego.
Żeby Al. Wojska Polskiego była wielkomiejską aleją, a nie wsiowym ściekiem komunikacyjnym to należałoby ją gruntownie przebudować. A przecież niedawno był robiony remont, czyli zostało to odsunięte do nie wiadomo kiedy.
Zresztą, żeby ucywilizować tą "ulicę" chociaż na odcinku Śródmiejskim to trzeba byłoby wydać sporo pieniędzy. Wykup stacji, dziadoparkingu, nieruchomości; remonty okolicznych ulic i kamienic, uzupełnienie luk w zabudowie; ogarnięcie tego terenu gdzie znajduję się V LO, Gastronomik i Podstawówka; wyburzenie Lidla i ogarnięcie kwartału, na którym się znajduję; odmiana Prosny i zabudowa jej okolic.
Jakby to połączyć z rewitalizacją (ale taką na serio) reszty Przedmieścia Piskorzewskiego to mógłby być to najlepsza nowoczesna przestrzeń miejska w średniaku w Polsce, a być może jedna z lepszych w Polsce.

Jednak nie wierzę, żeby ktokolwiek z "ratusza" byłby w stanie udźwignąć tak ambitny projekt. Ale gdyby jednak dał radę to byłaby to zupełna odmiana oblicza Śródmieścia, w szczególności tej części. Mogłoby to też przesunąć ciążenie miasta lekko na północ.

Imho założenie powinno być takie, żeby budować pierzejowo (tak jak napisałeś), jak najbardziej zwartą zabudowę. Obowiązkowe powinny być lokale usługowe w parterach, bez tego nie da się budować miasta, szczególnie wygodnego i żywego miasta. Zabudowa mogłaby mieć z 4-5 pięter, z dopuszczalnymi dominantami piętro wyższymi (np. na Złotej, tak jak proponowałeś). Ruch powinien być uspokojony, a miejscami wyłączony. Należałoby dobrze skomunikować ten teren komunikacją miejską.
Przede wszystkim to nie powinna być tam tylko zabudowa mieszkaniowa, budujmy miasto a nie strefujmy. Powinna znaleźć się tam jakaś kultura i być może jakiś biurowiec (a na Przedmieściu Piskorzewskim by pasował), a może nawet ze dwa. Tylko, że ten biurowiec to nie mógłby być jakiś kloc, a coś co szanuję resztę budynków i historię tego miejsca. Reszta architektury też powinna podkreślać historię tego miejsca. Jak znajdę jakieś niezłe przykłady to mogę coś tu wkleić.

Coś takiego bym zrobił z Aleją Wojska Polskiego, przy założeniu że ogarnęlibyśmy tam dobry zbiorkom.
al-wojska-polskiego.png
al-wojska-polskiego.png (120.03 KiB) Przejrzano 1256 razy

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2506
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Re: Kalisz - co nam brakuje do wielkomiejskości. Urbanistyka.

Nieprzeczytany post autor: jp » 7 sty 2023, o 20:00

filip pisze:
7 sty 2023, o 18:13
Żeby Al. Wojska Polskiego była wielkomiejską aleją, a nie wsiowym ściekiem komunikacyjnym to należałoby ją gruntownie przebudować. A przecież niedawno był robiony remont, czyli zostało to odsunięte do nie wiadomo kiedy.
Pisałem o zabudowie kwartałów wzdłuż "śródmiejskiego" odcinka ul.Wojska Polskiego a nie o przebudowie samej ulicy.

O docelowym przekroju ulicy można rozmawiać dopiero po ustaleniu jej funkcji i organizacji komunikacji w całym mieście. Należy pamiętać, że al. WP pozostaje głównym tranzytem (w sensie międzydzielnicowym) Międzydzielnicowy ruch nie został przekierowany na śródmiejską ramę (Stanczukowskiego).
Co do zbiorkomu, to należy ustalić ciągi priorytetowe i tam przede wszystkim usprawniać ruch pod kątem autobusów a nie tam gdzie najłatwiej, bo pozwala na to przekrój, a potem autobusy będą tam kursowały od święta.
W tej chwili ciąg priorytetowy przebiega przez planty i ul. Chopina. Rozbicie ciągu w tak bliskiej odległości wiązałoby się ze zmniejszeniem częstotliwości, a tego powinniśmy się wystrzegać. Można pomyśleć o wytrasowaniu kolejnego priorytetowego ciągu przez śródmiejski odcinek al.WP ale musiałoby to się wiązać ze zmianą organizacji zbiorkomu w mieście. Można o tym pomyśleć w niedalekiej przyszłości jeśli scenariusz intensywnej zabudowy będzie się urzeczywistniał

K-man
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 10958
Rejestracja: 5 lis 2007, o 21:17
Lokalizacja: Rypinek Kalisz Wielkopolska Wschodnia

Re: Kalisz - co nam brakuje do wielkomiejskości. Urbanistyka.

Nieprzeczytany post autor: K-man » 7 sty 2023, o 21:17

Kalisz ma sporo terenów rolniczych na obrzeżu że tak powiem. Za to śródmieście można jeszcze dużo bardziej zagęścić. Burzyć stare rudery. Nie pojedyncze domy ale jak napisał JP plany dla całych kwartałów. Nie stawiać żadnych marketów jak już tylko na parterze w budynkach. Usuwać gdzieś na obrzeża hurtownie, jakieś małe firemki zajmujące w śródmieściu cenny teren. Tu budować domy, centra kultury, czy wydziały uniwerku. Nie robić tego błędu co UAM w Poznaniu, gdzie budują campus na północy. Czytałem ze ubywanie studentów w centrum dla wielu biznesów jest zauważalne w Poznaniu.
Wolne Miasto Jego Królewskiej Mości i Rzeczypospolitej Kalisz

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1744
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Kalisz - co nam brakuje do wielkomiejskości. Urbanistyka.

Nieprzeczytany post autor: filip » 7 sty 2023, o 21:53

jp pisze:
7 sty 2023, o 20:00
filip pisze:
7 sty 2023, o 18:13
Żeby Al. Wojska Polskiego była wielkomiejską aleją, a nie wsiowym ściekiem komunikacyjnym to należałoby ją gruntownie przebudować. A przecież niedawno był robiony remont, czyli zostało to odsunięte do nie wiadomo kiedy.
Pisałem o zabudowie kwartałów wzdłuż "śródmiejskiego" odcinka ul.Wojska Polskiego a nie o przebudowie samej ulicy.

O docelowym przekroju ulicy można rozmawiać dopiero po ustaleniu jej funkcji i organizacji komunikacji w całym mieście. Należy pamiętać, że al. WP pozostaje głównym tranzytem (w sensie międzydzielnicowym) Międzydzielnicowy ruch nie został przekierowany na śródmiejską ramę (Stanczukowskiego).
Co do zbiorkomu, to należy ustalić ciągi priorytetowe i tam przede wszystkim usprawniać ruch pod kątem autobusów a nie tam gdzie najłatwiej, bo pozwala na to przekrój, a potem autobusy będą tam kursowały od święta.
W tej chwili ciąg priorytetowy przebiega przez planty i ul. Chopina. Rozbicie ciągu w tak bliskiej odległości wiązałoby się ze zmniejszeniem częstotliwości, a tego powinniśmy się wystrzegać. Można pomyśleć o wytrasowaniu kolejnego priorytetowego ciągu przez śródmiejski odcinek al.WP ale musiałoby to się wiązać ze zmianą organizacji zbiorkomu w mieście. Można o tym pomyśleć w niedalekiej przyszłości jeśli scenariusz intensywnej zabudowy będzie się urzeczywistniał
A ja pisałem o okolicach Al. Wojska Polskiego i jej samej. Zresztą bez przebudowy tej "ulicy" nie ma co zaczynać nawet myśleć o zabudowie tych terenów. Bo kto by chciał mieszkać obok hałaśliwej drogi i wdychać przy tym spaliny?

Przecież przekrój zostaję ten sam. Po prostu z czysto blaszanego ścieku dokładamy inne środki transportu - rowery, zbiorkom i poszerzamy chodnik. Jezdnie samochodowe zwężamy (w sensie pas), aby uspokoić ruch. To Śródmieście.
AWP to przede wszystkim pełni obecnie funkcję głównej obwodnicy. To głównie po niej leci tranzyt. Jak będziemy mieli obwodnicę to zrobi się tam znacznie luźniej. Zresztą Al. Wojska Polskiego taka jaką jest to jedna z większych krzywd wyrządzanych Śródmieściu przez urbanistów, którzy ją tam zaplanowali. Tam nigdy nie powinna pójść taka droga. Dlatego zamiast ją burzyć (bo po co jak i tak już zepsuli) to trzeba ją ucywilizować.

Co do ruchu (samochodowego) międzydzielnicowego. Ten można minimalizować na wiele sposobów. Przede wszystkim wzmacnianie osiedli/dzielnic tak, aby większość spraw życia codziennego można było załatwić właśnie tam (miasto 15 minutowe itp.).
Stworzenie spójnej sieci DDR, która będzie budowana tam gdzie rzeczywiście ludzie jeżdżą, a nie tam gdzie nie będzie przeszkadzała autkowcom. Polecam zobaczyć Seville, która wybudowała 80 km DDR w 2 lata i podróże na rowerach im skoczyły z 0,5% do 6%. To skutecznie odkorkowałoby jezdnie. Zresztą Kalisz jest tak kompaktowy, że rower to bardzo dobry środek transportu i mógłby pełnić jeszcze większą rolę.
Zbudowanie porządnego transportu publicznego, którym ludzie będą chcieli podróżować. Taki, który jest tani (a nie darmowy) i pozwala na szybkie i komfortowe przemieszczanie się.
Tworzenie stref pieszych.
Wiem, że to co napisałem to nic specjalnego, ale prawda jest taka, że Kalisz nie ma ubogiego układu drogowego, a jest skupiony na jednym środku transportu, który jest korkotwórczy i nie pozwala na szybkie przemieszczanie się, przynajmniej nie przy takim udziale w modal splicie jaki ma w Kaliszu.

Co do zbiorkomu i zabudowy. Imho najpierw powinniśmy zaplanować wszystko co tam powinno się znajdować, utworzyć sieć transportową, a dopiero później zabudowywać. Tak jak to się robi w cywilizowanych miastach i państwach.
A zbiorkom to i tak trzeba cały przeorganizować i zbudować zupełnie na nowo, bo to co teraz mamy to i tak nigdy nie będzie pełniło ważnej roli w mieście i na dodatek jest nieefektywne.

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1744
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Kalisz - co nam brakuje do wielkomiejskości. Urbanistyka.

Nieprzeczytany post autor: filip » 7 sty 2023, o 22:08

K-man pisze:
7 sty 2023, o 21:17
Kalisz ma sporo terenów rolniczych na obrzeżu że tak powiem. Za to śródmieście można jeszcze dużo bardziej zagęścić. Burzyć stare rudery. Nie pojedyncze domy ale jak napisał JP plany dla całych kwartałów. Nie stawiać żadnych marketów jak już tylko na parterze w budynkach. Usuwać gdzieś na obrzeża hurtownie, jakieś małe firemki zajmujące w śródmieściu cenny teren. Tu budować domy, centra kultury, czy wydziały uniwerku. Nie robić tego błędu co UAM w Poznaniu, gdzie budują campus na północy. Czytałem ze ubywanie studentów w centrum dla wielu biznesów jest zauważalne w Poznaniu.
I tych terenów to bym nie tykał dopóki nie ogarniemy Śródmieścia. Trzeba dogęścić Śródmieście, ale też tereny okalające je (np. Przedmieście Stawiszyńskie) i tereny na południe od Śródmieścia, które mogłyby pełnić jego naturalne przedłużenie (np. os. Rogatka). Stoją tam domy jednorodzinne co jest niedopuszczalne w centrum (i jego okolicach) miasta. Można byłoby je wykupić i zabudować jakąś zabudową wielorodzinną.
Pisałem o usługach w parterze. Tylko, czy w Kaliszu do tego dojrzeliśmy by nie marnować przestrzeni? A kampusy/wydziały to na początku bym ogarnął w ścisłym centrum (miasto w dawnych murach), mamy tam do zagospodarowania np. kompleks pojezuicki. W razie czego to można zaplanować i zostawić wolną przestrzeń w innych miejscach.

K-man
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 10958
Rejestracja: 5 lis 2007, o 21:17
Lokalizacja: Rypinek Kalisz Wielkopolska Wschodnia

Re: Kalisz - co nam brakuje do wielkomiejskości. Urbanistyka.

Nieprzeczytany post autor: K-man » 7 sty 2023, o 22:58

Przynajmniej tu się Filip zgadzamy. haha
Wolne Miasto Jego Królewskiej Mości i Rzeczypospolitej Kalisz

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2506
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Re: Kalisz - co nam brakuje do wielkomiejskości. Urbanistyka.

Nieprzeczytany post autor: jp » 7 sty 2023, o 23:20

filip pisze:
7 sty 2023, o 21:53
A ja pisałem o okolicach Al. Wojska Polskiego i jej samej. Zresztą bez przebudowy tej "ulicy" nie ma co zaczynać nawet myśleć o zabudowie tych terenów. Bo kto by chciał mieszkać obok hałaśliwej drogi i wdychać przy tym spaliny?
Przez najbliższe kilkanaście lat (co najmniej) zapomnij o przebudowie ulicy. Dopiero została przebudowana. A zabudowa kwartałów, przede wszystkich ich planowanie jest konieczne bez względu na to ile pasów pozostawimy samochodom na al.WP. Kwartał po Tekni jest pusty, oczyszczony i prawdopodobnie pójdzie na pierwszy ogień. Dlatego w tej chwili ustalane są warunki zabudowy. Rozpoczęcie inwestycji na tym terenie będzie zależało przede wszystkim od koniunktury na rynku mieszkaniowym. Kwartał po Tekni to nie tylko Wojska Polskiego, to spory obszar ograniczony ulicami Złotą, Piskorzewie i Chopina.
Al.WP jest tam gdzie jest i w tej chwili nie ma co rozkminiać czy została zaprojektowana przez urbanistów we własciwym miejscu. W tej chwili nie chodzi o przesuwanie, przebudowywanie, zmienianie Wojska Polskiego, która jest główną arterią miasta, tylko o zabudowę terenu przy ulicy. Pojawia się szansa na zwartą, pierzejową zabudowę i to jest istotne.

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1744
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Kalisz - co nam brakuje do wielkomiejskości. Urbanistyka.

Nieprzeczytany post autor: filip » 7 sty 2023, o 23:28

jp pisze:
7 sty 2023, o 23:20
filip pisze:
7 sty 2023, o 21:53
A ja pisałem o okolicach Al. Wojska Polskiego i jej samej. Zresztą bez przebudowy tej "ulicy" nie ma co zaczynać nawet myśleć o zabudowie tych terenów. Bo kto by chciał mieszkać obok hałaśliwej drogi i wdychać przy tym spaliny?
Przez najbliższe kilkanaście lat (co najmniej) zapomnij o przebudowie ulicy. Dopiero została przebudowana. A zabudowa kwartałów, przede wszystkich ich planowanie jest konieczne bez względu na to ile pasów pozostawimy samochodom na al.WP. Kwartał po Tekni jest pusty, oczyszczony i prawdopodobnie pójdzie na pierwszy ogień. Dlatego w tej chwili ustalane są warunki zabudowy. Rozpoczęcie inwestycji na tym terenie będzie zależało przede wszystkim od koniunktury na rynku mieszkaniowym. Kwartał po Tekni to nie tylko Wojska Polskiego, to spory obszar ograniczony ulicami Złotą, Piskorzewie i Chopina.
Koniunktura koniunkturą, ale ktoś to jeszcze musi kupić. Już widzę kolejkę chętnych na zakup mieszkania z widokiem na AWP. Ale mówiąc szczerze jestem ciekawy co by tam mogło powstać. I czy byłyby to tylko mieszkania, a może coś więcej, np. kawałek zupełnie nowej, wielofunkcyjnej przestrzeni miejskiej.

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2506
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Re: Kalisz - co nam brakuje do wielkomiejskości. Urbanistyka.

Nieprzeczytany post autor: jp » 7 sty 2023, o 23:38

filip pisze:
7 sty 2023, o 23:28
Koniunktura koniunkturą, ale ktoś to jeszcze musi kupić. Już widzę kolejkę chętnych na zakup mieszkania z widokiem na AWP. Ale mówiąc szczerze jestem ciekawy co by tam mogło powstać. I czy byłyby to tylko mieszkania, a może coś więcej, np. kawałek zupełnie nowej, wielofunkcyjnej przestrzeni miejskiej.
No przecież takie ulice (po dwa pasy dla samochodów) plus jeszcze nieraz torowiska masz w każdym dużym mieście i przy takich ulicach powstaje mieszkaniówka. W tym przypadku izolacją może być zieleń i większa odległość, jeżeli inwestorowi będzie na tym zależało.

Awatar użytkownika
gawronik13kalisz
Moderator
Moderator
Posty: 8992
Rejestracja: 4 lis 2009, o 17:24

Re: Kalisz - co nam brakuje do wielkomiejskości. Urbanistyka.

Nieprzeczytany post autor: gawronik13kalisz » 8 sty 2023, o 10:30

jp pisze:
7 sty 2023, o 23:20
Pojawia się szansa na zwartą, pierzejową zabudowę i to jest istotne.
To jakiś konkret, ktoś tam będzie działał czy po prostu piszesz o szansie, jako takiej, bo jest wolne miejsce w przestrzeni? 😀
g13k

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1744
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Kalisz - co nam brakuje do wielkomiejskości. Urbanistyka.

Nieprzeczytany post autor: filip » 8 sty 2023, o 10:46

jp pisze:
7 sty 2023, o 23:38
filip pisze:
7 sty 2023, o 23:28
Koniunktura koniunkturą, ale ktoś to jeszcze musi kupić. Już widzę kolejkę chętnych na zakup mieszkania z widokiem na AWP. Ale mówiąc szczerze jestem ciekawy co by tam mogło powstać. I czy byłyby to tylko mieszkania, a może coś więcej, np. kawałek zupełnie nowej, wielofunkcyjnej przestrzeni miejskiej.
No przecież takie ulice (po dwa pasy dla samochodów) plus jeszcze nieraz torowiska masz w każdym dużym mieście i przy takich ulicach powstaje mieszkaniówka. W tym przypadku izolacją może być zieleń i większa odległość, jeżeli inwestorowi będzie na tym zależało.
Tylko, że to będzie wymagało odsunięcia zabudowy. Jeden deweloper odsunie, drogi zostawi normalnie, bo PUMizm i będziemy mieli coś w stylu Riverside.

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2506
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Re: Kalisz - co nam brakuje do wielkomiejskości. Urbanistyka.

Nieprzeczytany post autor: jp » 8 sty 2023, o 12:54

gawronik13kalisz pisze:
8 sty 2023, o 10:30
jp pisze:
7 sty 2023, o 23:20
Pojawia się szansa na zwartą, pierzejową zabudowę i to jest istotne.
To jakiś konkret, ktoś tam będzie działał czy po prostu piszesz o szansie, jako takiej, bo jest wolne miejsce w przestrzeni? 😀
Konkret, ale kto aktualnie jest właścicielem, czy będzie inwestorem nie wiem. Wiem tylko, że miasto zatrzymało wcześniejsze plany umożliwiające budowanie tam marketów, czy innej zabudowy niż zwarta pierzejowa. Jest to także wymóg Pani Konserwator, więc wszystko zmierza w dobrym kierunku.
filip pisze:
8 sty 2023, o 10:46

Tylko, że to będzie wymagało odsunięcia zabudowy. Jeden deweloper odsunie, drogi zostawi normalnie, bo PUMizm i będziemy mieli coś w stylu Riverside.
Akurat RiverSide uważam, że wpisało się bardzo dobrze. Domyślam się, że masz na myśli zbyt bliską odległość od rzeki, ale tam nie ma wielopasmowej ulicy ;-)

barnaba422
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 20
Rejestracja: 5 gru 2022, o 11:40

Re: Kalisz - co nam brakuje do wielkomiejskości. Urbanistyka.

Nieprzeczytany post autor: barnaba422 » 8 sty 2023, o 14:54

Po co buspasy na AWP jak nie kursują nią autobusy. Te buspasy to jakiś fetysz, jak będą to Kalisz będzie metropolią? Zabranie jednego pasa zablokuje AWP.

K-man
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 10958
Rejestracja: 5 lis 2007, o 21:17
Lokalizacja: Rypinek Kalisz Wielkopolska Wschodnia

Re: Kalisz - co nam brakuje do wielkomiejskości. Urbanistyka.

Nieprzeczytany post autor: K-man » 8 sty 2023, o 15:02

To teren po Teknii ktoś jednak kupił?
Wolne Miasto Jego Królewskiej Mości i Rzeczypospolitej Kalisz

Awatar użytkownika
jasiek20
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 7136
Rejestracja: 3 kwie 2009, o 13:08
Lokalizacja: Kalisz/Wrocław/Warszawa

Re: Kalisz - co nam brakuje do wielkomiejskości. Urbanistyka.

Nieprzeczytany post autor: jasiek20 » 8 sty 2023, o 19:39

Byłaby to bardzo dobra wiadomość.
Tak teren wygląda z lotu drona

Foto: Kalisz by drone.
Załączniki
FB_IMG_1672955354148.jpg
FB_IMG_1672955354148.jpg (355.66 KiB) Przejrzano 960 razy
"To pięknie, gdy człowiek jest dumny ze swego miasta, lecz jeszcze piękniej, gdy miasto może być z niego dumne".

— Abraham Lincoln

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1744
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Kalisz - co nam brakuje do wielkomiejskości. Urbanistyka.

Nieprzeczytany post autor: filip » 8 sty 2023, o 20:42

barnaba422 pisze:
8 sty 2023, o 14:54
Po co buspasy na AWP jak nie kursują nią autobusy. Te buspasy to jakiś fetysz, jak będą to Kalisz będzie metropolią? Zabranie jednego pasa zablokuje AWP.
Nie czytałeś tego co pisałem, co nie?

A buspasy to są w mniejszych miastach od Kalisza, to pewnie też metropolie. :lol: Poza tym to nie jest "zabranie jednego pasa".

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2506
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Re: Kalisz - co nam brakuje do wielkomiejskości. Urbanistyka.

Nieprzeczytany post autor: jp » 8 sty 2023, o 22:49

Filipie widzę, że chciałbyś każdą ulicę w mieście "cywilizować" ;-)
Pokażę Tobie przykład z Opola, abstrahując od tego czy rozwiązanie mi się podoba, czy nie. Akurat Opole niedawno miałem na tapecie. W Opolu poszerzono do 4 pasów ulicę Niemodlińską i nie myśl, że w Opolu drogami i urbanistyką zajmują się dyletanci. Ci co zdecydowali o poszerzeniu Niemodlińskiej, planują też wytyczać buspasy, ale na innych ulicach. Bo widzisz, rozpatrując przebudowę jakiejś ulicy, trzeba brać pod uwagę nie tylko zabudowę wokół, lecz także kontekst całego układu drogowego miasta. Przewidzieć funkcję dla tej ulicy w drogowej układance. Od razu przypomina mi się nasza dyskusja o Podmiejskiej/Stanczukowskiego, kiedy się przyznałeś, że nawet nie zapoznałeś się ze Studium i nie wiedziałeś jaką rolę dla tej ulicy przewidziano ;-) Nie przeszkadzało Ci to jednak wcześniej kontestować moich wypocin ;-) No ale ok, młodość ma swoje prawa ;-)
W Opolu planowana jest też trasa średnicowa (nazwa trochę myląca, mniejsza o to). Droga ta będzie miała tylko jedną jezdnię i w tym przypadku, analizując układ drogowy miasta, jest to uzasadnione. W tym miejscu taka powinna wystarczyć.

Co do buspasów. Lubisz teoretyzować, pokazujesz przykłady Salzburga lub inne podobne. Nie wiem czy zwróciłeś uwagę, ale tam, na "zachodzie", w miastach infrastruktura drogowa przed wprowadzaniem buspasów była znacznie bardziej rozwinięta niż u nas. Tam, gdzie wytyczano buspasy często były to szerokie jezdnie śródmiejskich ulic, które nie pełniły funkcji obwodnic śródmieść czy dużych dzielnic. Często nie były nawet głównymi arteriami. Gdyby w Kaliszu było tyle niepotrzebnie szerokich jezdni wewnątrz śródmieścia czy osiedli, pierwszy bym krzyczał, że należy je zwęzić lub wprowadzić buspasy. Kalisz dopiero nadrabia zaległości i nie może dokończyć nawet śródmiejskiej ramy. Tego typu ulic raczej się nie zwęża. Gdyby taka np. Sukiennicza czy al. Wolności były 4 pasmowe, wtedy porównywanie i wytykanie błędów byłoby uczciwe i wówczas wzorem miast zachodnich należałoby je zmienić lub wytyczać buspasy. Kalisz nie miał "szczęścia" do szerokich ulic nawet w nowo projektowanych dzielnicach. Taka np. ul. Wyszyńskiego jest jednopasmowa i słusznie. Gdyby była szersza, twierdziłbym, że to idiotyzm. Ale w niektórych miastach tego typu ulice (wewnątrz osiedli) projektowano jako 2-jezdniowe lub 4 pasmowe. Patrz np. Płock(Armii Krajowej wewnątrz os. Podolszyce). I teraz można te ulice zwężać, cywilizować, ewentualnie wprowadzać buspasy, tam gdzie jest to uzasadnione.
W Kaliszu właściwie tylko Górnośląska jest "autostradą" w negatywnym znaczeniu tego słowa, ale buspasy w tym przypadku byłyby dyskusyjne. Górnoślaska wymaga bowiem odrębnego potraktowania. Mnie marzy się zazieleniona aleja z szerokimi chodnikami, a buspasy wykluczałyby zwężenie jezdni. Dlatego jeszcze nie wiem jak tę ulicę ugryzć.
Zupełnie bezcelowe w tej chwili byłyby z kolei buspasy w przypadku takich ulic jak TB, Podmiejska, czy nawet al.WP. Chociaż w przypadku tej ostatniej, w przyszłości, na pewnym odcinku, pod pewnymi warunkami, nie wykluczam. Dlatego dobrze byłoby zabudowę nieco odsunąć, pozostawiając szansę np. tramwajowi. Buspasy widziałbym za to w zupełnie innych miejscach a problem braku szerokich ulic w centrum można próbować rozwiązywać reorganizacją ruchu, np. dwukierunkowy buspas.

Tak się zastanawiam skąd wziął się mit szerokich ulic w Kaliszu? Podobnie było swego czasu z galeriami handlowymi. Mawiano o Kaliszu "miasto galerii i marketów" Tymczasem powstały aż dwie, Amber i niewielka Tęcza. Ilość i powierzchnia marketów też raczej nie odbiega znacząco od średniej.
Kalisz jest zawalony samochodami, brakuje deptaków. Nagminnie łamane są przepisy (nieprawidłowe parkowanie, w niedozwolonych miejscach, na chodnikach etc.) Myślę, że ten fakt plus ilość zarejestrowanych pojazdów uruchamia wyobraznię. A przecież posiadanie kilku pojazdów przez jedną osobę nie oznacza, że będzie ona poruszała się nimi jednocześnie :-) Tak naprawdę, to tylko jezdnia wspomnianej Górnośląskiej odbiega szerokością od pełniących podobne funkcje ulic w miastach podobnej wielkości. Pod względem ilości/długości ulic dwujezdniowych jesteśmy średniakiem. A biorąc pod uwagę całość infrastruktury drogowej, to chyba nawet poniżej średniej...

ODPOWIEDZ