Filipie widzę, że chciałbyś każdą ulicę w mieście "cywilizować"
Pokażę Tobie przykład z Opola, abstrahując od tego czy rozwiązanie mi się podoba, czy nie. Akurat Opole niedawno miałem na tapecie. W Opolu poszerzono do 4 pasów ulicę Niemodlińską i nie myśl, że w Opolu drogami i urbanistyką zajmują się dyletanci. Ci co zdecydowali o poszerzeniu Niemodlińskiej, planują też wytyczać buspasy, ale na innych ulicach. Bo widzisz, rozpatrując przebudowę jakiejś ulicy, trzeba brać pod uwagę nie tylko zabudowę wokół, lecz także kontekst całego układu drogowego miasta. Przewidzieć funkcję dla tej ulicy w drogowej układance. Od razu przypomina mi się nasza dyskusja o Podmiejskiej/Stanczukowskiego, kiedy się przyznałeś, że nawet nie zapoznałeś się ze Studium i nie wiedziałeś jaką rolę dla tej ulicy przewidziano
Nie przeszkadzało Ci to jednak wcześniej kontestować moich wypocin
No ale ok, młodość ma swoje prawa
W Opolu planowana jest też trasa średnicowa (nazwa trochę myląca, mniejsza o to). Droga ta będzie miała tylko jedną jezdnię i w tym przypadku, analizując układ drogowy miasta, jest to uzasadnione. W tym miejscu taka powinna wystarczyć.
Co do buspasów. Lubisz teoretyzować, pokazujesz przykłady Salzburga lub inne podobne. Nie wiem czy zwróciłeś uwagę, ale tam, na "zachodzie", w miastach infrastruktura drogowa przed wprowadzaniem buspasów była znacznie bardziej rozwinięta niż u nas. Tam, gdzie wytyczano buspasy często były to szerokie jezdnie śródmiejskich ulic, które nie pełniły funkcji obwodnic śródmieść czy dużych dzielnic. Często nie były nawet głównymi arteriami. Gdyby w Kaliszu było tyle niepotrzebnie szerokich jezdni wewnątrz śródmieścia czy osiedli, pierwszy bym krzyczał, że należy je zwęzić lub wprowadzić buspasy. Kalisz dopiero nadrabia zaległości i nie może dokończyć nawet śródmiejskiej ramy. Tego typu ulic raczej się nie zwęża. Gdyby taka np. Sukiennicza czy al. Wolności były 4 pasmowe, wtedy porównywanie i wytykanie błędów byłoby uczciwe i wówczas wzorem miast zachodnich należałoby je zmienić lub wytyczać buspasy. Kalisz nie miał "szczęścia" do szerokich ulic nawet w nowo projektowanych dzielnicach. Taka np. ul. Wyszyńskiego jest jednopasmowa i słusznie. Gdyby była szersza, twierdziłbym, że to idiotyzm. Ale w niektórych miastach tego typu ulice (wewnątrz osiedli) projektowano jako 2-jezdniowe lub 4 pasmowe. Patrz np. Płock(Armii Krajowej wewnątrz os. Podolszyce). I teraz można te ulice zwężać, cywilizować, ewentualnie wprowadzać buspasy, tam gdzie jest to uzasadnione.
W Kaliszu właściwie tylko Górnośląska jest "autostradą" w negatywnym znaczeniu tego słowa, ale buspasy w tym przypadku byłyby dyskusyjne. Górnoślaska wymaga bowiem odrębnego potraktowania. Mnie marzy się zazieleniona aleja z szerokimi chodnikami, a buspasy wykluczałyby zwężenie jezdni. Dlatego jeszcze nie wiem jak tę ulicę ugryzć.
Zupełnie bezcelowe w tej chwili byłyby z kolei buspasy w przypadku takich ulic jak TB, Podmiejska, czy nawet al.WP. Chociaż w przypadku tej ostatniej, w przyszłości, na pewnym odcinku, pod pewnymi warunkami, nie wykluczam. Dlatego dobrze byłoby zabudowę nieco odsunąć, pozostawiając szansę np. tramwajowi. Buspasy widziałbym za to w zupełnie innych miejscach a problem braku szerokich ulic w centrum można próbować rozwiązywać reorganizacją ruchu, np. dwukierunkowy buspas.
Tak się zastanawiam skąd wziął się mit szerokich ulic w Kaliszu? Podobnie było swego czasu z galeriami handlowymi. Mawiano o Kaliszu "miasto galerii i marketów" Tymczasem powstały aż dwie, Amber i niewielka Tęcza. Ilość i powierzchnia marketów też raczej nie odbiega znacząco od średniej.
Kalisz jest zawalony samochodami, brakuje deptaków. Nagminnie łamane są przepisy (nieprawidłowe parkowanie, w niedozwolonych miejscach, na chodnikach etc.) Myślę, że ten fakt plus ilość zarejestrowanych pojazdów uruchamia wyobraznię. A przecież posiadanie kilku pojazdów przez jedną osobę nie oznacza, że będzie ona poruszała się nimi jednocześnie
Tak naprawdę, to tylko jezdnia wspomnianej Górnośląskiej odbiega szerokością od pełniących podobne funkcje ulic w miastach podobnej wielkości. Pod względem ilości/długości ulic dwujezdniowych jesteśmy średniakiem. A biorąc pod uwagę całość infrastruktury drogowej, to chyba nawet poniżej średniej...