Przebudowa węzła drogi nr 25 (obok Castoramy)
: 10 gru 2010, o 21:35
Była już o tym mowa w wątkach dotyczących planowanego przedłużenia obwodnicy Skalmierzyc do ul.Poznanskiej. Jednak ze względu na wagę problemu, pozwoliłem sobie wyodrębnić temat samego węzła.
Wybudowany węzeł typu trąbka (klasyczne i bardzo często stosowane rozwiązanie), bezkolizyjnie łączy al.WP z obwodnicą Skalmierzyc i przyszłą obwodnicą Kalisza w ciągu drogi krajowej nr 25.
Rozwiązanie to, chociaż prawidłowe, nie jest wystarczające. Przygotowywane tereny inwestycyjne po północno-zachodniej stronie obwodnicy (strefa gospodarcza Dobrzec-Zachód) póki co nie będą dostępne komunikacyjnie. Dlatego pojawiają się pomysły przebudowy węzła.
Koncepcja przebudowy węzła wg ZDM Kalisz:
Jak widać na powyższym rysunku, na łącznicy węzła pojawia się rondo. Rondo pozwoliłoby na połączenie terenów inwestycyjnych z miastem poprzez istniejący wiadukt. Rozwiązanie nie jest doskonałe, ponieważ brak jest zjazdu z obwodnicy (od strony Ostrowa) na tereny inwestycyjne po półn.-zach. stronie obw., oraz brak wjazdu z tych terenów na obwodnicę w kier. ul. Poznańskiej. Ponadto rozwiązanie to ogranicza możliwości rozwoju Kalisza w kier. zachodnim, a więc w dotychczasowym zasadniczym kier.rozbudowy miasta - na osi aglomeracji. Wraz z aktywizacją terenów po półn.-zach. stronie obw., jednojezdniowy wiadukt z rondem na łącznicy stałby się wąskim gardłem. W końcu został zaprojektowany wyłącznie w celu bezkolizyjnego połączenia obwodnicy z Al.WP, a nie dwóch części miasta rozdzielonych przez drogę szybkiego ruchu.
GDDKiA zaleca pozostawienie węzła bez zmian i wykonanie w pobliżu odrębnego przecięcia wiaduktem (docelowo 2 jezdniowym) z połączeniem poprzez obecne skrzyżowanie AL.WP czwartym wlotem.
Jest to rozwiązanie bardzo prorozwojowe i przyszłościowe. Tereny po płn-zach stronie obwodnicy zyskują dogodne (docelowo dwujezdniowe) połączenie z centrum poprzez al.WP. Wariant ten nie "psuje" obecnego węzła typu trąbka.
Można też w przyszłości rozbudować węzeł do pełnej koniczynki, ale w tym celu, podobnie jak w przypadku propozycji GDDKiA, konieczne jest
zabezpieczenie w mpzp terenu pod rozbudowę węzła.
Dlatego myśląc o przyszłości, rozwoju miasta i aglomeracji kalisko-ostrowskiej, należy zabezpieczyć teren pod rozbudowę węzła do pełnej koniczynki lub teren pod budowę wiaduktu wg koncepcji GDDKiA
Poniższy rysunek przedstawiający ofertę inwestycyjną miasta, pokazuje wyraznie, że takiego terenu nie zabezpieczono !!!
Wybudowany węzeł typu trąbka (klasyczne i bardzo często stosowane rozwiązanie), bezkolizyjnie łączy al.WP z obwodnicą Skalmierzyc i przyszłą obwodnicą Kalisza w ciągu drogi krajowej nr 25.
Rozwiązanie to, chociaż prawidłowe, nie jest wystarczające. Przygotowywane tereny inwestycyjne po północno-zachodniej stronie obwodnicy (strefa gospodarcza Dobrzec-Zachód) póki co nie będą dostępne komunikacyjnie. Dlatego pojawiają się pomysły przebudowy węzła.
Koncepcja przebudowy węzła wg ZDM Kalisz:
Jak widać na powyższym rysunku, na łącznicy węzła pojawia się rondo. Rondo pozwoliłoby na połączenie terenów inwestycyjnych z miastem poprzez istniejący wiadukt. Rozwiązanie nie jest doskonałe, ponieważ brak jest zjazdu z obwodnicy (od strony Ostrowa) na tereny inwestycyjne po półn.-zach. stronie obw., oraz brak wjazdu z tych terenów na obwodnicę w kier. ul. Poznańskiej. Ponadto rozwiązanie to ogranicza możliwości rozwoju Kalisza w kier. zachodnim, a więc w dotychczasowym zasadniczym kier.rozbudowy miasta - na osi aglomeracji. Wraz z aktywizacją terenów po półn.-zach. stronie obw., jednojezdniowy wiadukt z rondem na łącznicy stałby się wąskim gardłem. W końcu został zaprojektowany wyłącznie w celu bezkolizyjnego połączenia obwodnicy z Al.WP, a nie dwóch części miasta rozdzielonych przez drogę szybkiego ruchu.
GDDKiA zaleca pozostawienie węzła bez zmian i wykonanie w pobliżu odrębnego przecięcia wiaduktem (docelowo 2 jezdniowym) z połączeniem poprzez obecne skrzyżowanie AL.WP czwartym wlotem.
Jest to rozwiązanie bardzo prorozwojowe i przyszłościowe. Tereny po płn-zach stronie obwodnicy zyskują dogodne (docelowo dwujezdniowe) połączenie z centrum poprzez al.WP. Wariant ten nie "psuje" obecnego węzła typu trąbka.
Można też w przyszłości rozbudować węzeł do pełnej koniczynki, ale w tym celu, podobnie jak w przypadku propozycji GDDKiA, konieczne jest
zabezpieczenie w mpzp terenu pod rozbudowę węzła.
Dlatego myśląc o przyszłości, rozwoju miasta i aglomeracji kalisko-ostrowskiej, należy zabezpieczyć teren pod rozbudowę węzła do pełnej koniczynki lub teren pod budowę wiaduktu wg koncepcji GDDKiA
Poniższy rysunek przedstawiający ofertę inwestycyjną miasta, pokazuje wyraznie, że takiego terenu nie zabezpieczono !!!