Dziękuję Rym-ku. Znalazłem zdjęcia też tutaj (powyżej).
Zaryzykuję tezę. Opieram ją na tym, co dzisiaj dojrzałem na swoim planie Bukowińskiego (1907, może on jest identyczny z tym z 1905, ale nie mam z czym porównać). Przed budową Trasy Bursztynowej mieliśmy trzy budynki siedmioosiowe (od strony przejazdu kolejowego) i jeden pięcioosiowy (od strony ul. Górnośląskiej). Na wspomnianym planie przy ul. Dworcowej oznaczono trzy działki (licząc od przejazdu kolejowego), jedna zabudowana domami długimi (7-osiowymi?), druga wolna (domy 7-osiowe? wzniesiono w 1910?; link poniżej), na trzeciej działce stoi dom o innych wymiarach boków, jest krótszy, ale szerszy); wątpię, żeby geometra (czyli geodeta) pomylił się i narysował ten ostatni budynek od czapy. Jeśli przyjmiemy, że zdjęcie wykonano od podwórza, gdzie teren się obniżał, kamienne? wysokie fundameny są zrozumiałe, bo potem prawdopodobnie nawieziono ziemię, by wyrównać niwelowany teren, który (o ile dobrze pamiętam) obniża się tam. Trzy (lub cztery?) budynki mieszkalne, jeden administracyjny, który mógł ulec zniszczeniu, kiedy w 1914 odpalono ładunki wybuchowe (o silnych eksplozjach pisze Szczepankiewicz). (Nie wiem czy jasno to napisałem). Proszę o krytykę tezy.
Dom z 1910?:
https://gratka.pl/nieruchomosci/mieszka ... b/11549615
Poza tym: podobny dom stoi po drugiej stronie przejazdu kolejowego, jest tam bar (lub był), podobne domy stały po drugiej stronie torowiska, na przeciwko dworca.