DK25 Ostrów-Kalisz-Konin
Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin
Nie ukrywam, że to trochę zabawne, że im szybciej miasto się zwija tym więcej nowych pomysłów na kolejne lanie asfaltu.
Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin
Należało by budować drogę przyszłościowo dwujezdniową. Będzie ona przecież służyć następnym pokoleniom tworząc następną ramę wokół Miasta. Później jak obrośnie zabudową mieszkalną , wszelkie próby poszerzenia będą rodziły protesty niezadowolonych. Dobrze to znamy.tomash pisze: ↑26 sty 2025, o 21:01bardzo dobrze, że zaczynamy o tym rozmawiać.matteo94 pisze: ↑26 sty 2025, o 19:37Poprowadzenie obwodnicy poza granicami miasta pozwoli na przygotowanie i realizację przez Miasto Kalisz dalszego odcinka drogi na odcinku od istniejącego węzła drogowego (w rejonie Castoramy) do połączenia z ul. Dobrzecką i docelowo z ul. Poznańską (DK12), co z pewnością przyczyni się do aktywizacji przyległych terenów – informuje Ciupek.
https://www.rynekinfrastruktury.pl/wiad ... 94031.html
Dobrze rozumiem, że miasto planuje przedłużenie niedoszłej obwodnicy Kalisza, która obecnie kończy się za Castoramy?
Inwestycja jak najbardziej potrzebna. (chociaż najpierw należy przebić Wyspiańskiego do Stawiszyńskiej i wykonać ten ostatni fragment od Włókniarzy do Alei Sikorskiego.
Odległość od Inwestorskiej do Poznańskiej to 3,3 km plus do wybudowania dwa ronda (przy ulicy Dobrzeckiej oraz przy Poznańskiej).
Skoro Trasa przy Polnej do Księżnej Jolanty kosztowała 22 mln zł, gdzie było do wybudowania 3 ronda a długość to 1,4 km to idąc tym tropem w 45mln zł byśmy się zmieścili. (znając życie podzielą tą budowę na dwa etapy).
-
- Użytkownik
- Posty: 3923
- Rejestracja: 20 kwie 2006, o 12:47
Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin
Skoro nie będzie to obwodnica, to połączenie Poznańska-Castorama może być jednojezdniowe. Nie sądzę, żeby bardzo obciążone. Jest potrzebne raczej jako ulica lokalna stymulująca rozwój obsługiwanej dzielnicy oraz jako uzupełniająca dojazdówka do terenów inwestycyjnych pozwalająca omijać śródmieście.
Bardziej potrzebna jest druga jezdnia obwodnicy Skalmierzyc, czyli połączenia z Ostrowem i naszej wylotówki na Wrocław, która powinna być bezpieczna i szybka. Trzeba się o to starać. Podobnie dwujezdniowa powinna być Poznańska od ronda Solidarności do węzła DK25 i połączenie tego węzła z Sobótką.
Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin
W tym mieście panuje dyktatura betonu i samochodu. Prognoza ludności na 2050 rok mówi, że będzie tutaj mieszkać 70 327 mieszkańców (i to jest prognoza BARDZO optymistyczna). I będą płacić horrendalne podatki żeby utrzymać drogi, którymi nikt nie będzie jeździć.
Niepusta separacja między dwoma rzeczami podstawowymi jest homomorficzna z trójwymiarową przestrzenią euklidesową, a więc pozwala określić odległości przestrzenne.
- jasiek20
- Użytkownik
- Posty: 7308
- Rejestracja: 3 kwie 2009, o 13:08
- Lokalizacja: Kalisz/Wrocław/Warszawa
Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin
Tak, powinni już postawić krzyżyk na mieście i zasiać trawę...








"To pięknie, gdy człowiek jest dumny ze swego miasta, lecz jeszcze piękniej, gdy miasto może być z niego dumne".
— Abraham Lincoln
— Abraham Lincoln
Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin
W jakim stanie są budynki komunalne? W jakim stanie jest zieleń? W jakim stanie jest aktywizacja społeczna? Odpowiedz sobie na te pytania zamiast pisać dyrdymały.
Niepusta separacja między dwoma rzeczami podstawowymi jest homomorficzna z trójwymiarową przestrzenią euklidesową, a więc pozwala określić odległości przestrzenne.
- jasiek20
- Użytkownik
- Posty: 7308
- Rejestracja: 3 kwie 2009, o 13:08
- Lokalizacja: Kalisz/Wrocław/Warszawa
Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin
Co ma piernik do wiatraka? Drogi to drogi, budynki komunalne to budynki komunalne, a zieleń to zieleń.
Dyrdymały to akurat tego typu wpisy jak Twoje.
Wszystko wymienione jest ważne, ale temat dotyczy budowy nowej drogi, która jest bardzo istotna z punktu widzenia aktywizacji terenów gospodarczych. To właśnie nowe firmy będą właśnie zasilały budżet miasta i dzięki temu będzie ono funkcjonowało. Nie sądziłem, że na tym forum, które dotyczy stricte inwestycji, trzeba komuś to tłumaczyć.
Pozostając jednak w toku rozumowania Twojego komentarza, to w sumie dla kogo te budynki, dla kogo ta zieleń? skoro nikt nie będzie w nich mieszkał i z nich korzystał, skoro ponoć drogami ma nikt nie jeździć.

"To pięknie, gdy człowiek jest dumny ze swego miasta, lecz jeszcze piękniej, gdy miasto może być z niego dumne".
— Abraham Lincoln
— Abraham Lincoln
Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin
To ma piernik do wiatraka, że budżet nie jest z gumy. Jak wydasz kasę na drogę w polu, to nie wydasz na remont kamienicy. Tyle się mówi o rewitalizacji, a zasób komunalny jest w opłakanym stanie.
Akurat mieszkanie ma szansę przyciągnąć nowych mieszkańców. A na drodze nikt nie zamieszka. To jest tak bardzo ważna droga dla aktywizacji gospodarczej, że w studium o tym zapomnieli i są dookoła tej drogi wyznaczone tereny mieszkaniowe i rolniczejasiek20 pisze: ↑27 sty 2025, o 10:15Wszystko wymienione jest ważne, ale temat dotyczy budowy nowej drogi, która jest bardzo istotna z punktu widzenia aktywizacji terenów gospodarczych. To właśnie nowe firmy będą właśnie zasilały budżet miasta i dzięki temu będzie ono funkcjonowało. Nie sądziłem, że na tym forum, które dotyczy stricte inwestycji, trzeba komuś to tłumaczyć.
Pozostając jednak w toku rozumowania Twojego komentarza, to w sumie dla kogo te budynki, dla kogo ta zieleń? skoro nikt nie będzie w nich mieszkał i z nich korzystał, skoro ponoć drogami ma nikt nie jeździć.![]()

Niepusta separacja między dwoma rzeczami podstawowymi jest homomorficzna z trójwymiarową przestrzenią euklidesową, a więc pozwala określić odległości przestrzenne.
Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin
Większość budowanych i planowanych dróg, to nie są żadne nowe pomysły. Są to drogi, których koncepcje powstawały wieki

W planowaniu przestrzennym musi być usystematyzowanie. Nie da się wszystkiego wywrócić ze względu na prognozy demograficzne. Korytarze drogowe, które kiedyś zostały wytyczone, pozostawiły konsekwencje w postaci zabudowy (istniejącej bądz planowanej) wokół i pomiędzy nimi i zmieniać tego nie ma sensu. Chyba, że będziemy uprawiać populizm

Co do przedłużenia obw. Skalmierzyc w kier. Poznańskiej i dalej, to zawsze byłem zwolennikiem starej koncepcji, w której droga ta jako jedyna w granicach miasta miała mieć parametry zbliżone do GP. Arteria miała być kręgosłupem AKO i zespołu miejskiego Kalisza. Piszę parametry zbliżone do GP, ponieważ zasadne byłyby liczne węzły, nie wykluczając jakiegoś skrzyżowania np. z sygnalizacją.
Czy dzisiaj budowanie takiej drogi jest zasadne? To zależy jak spojrzymy na Kalisz i aglomerację. Jedno jest IMHO pewne, zagraniczna;-) DK 25 nie wyprowadzi ruchu z takich ulic jak Wojska Polskiego, Podmiejska czy Stanczukowskiego. I nie chodzi bynajmniej o to, że jest poza granicami, tylko o brak dogodnych powiązań z siecią dróg miejskich, żeby mogła służyć nie tylko jako obwodnica ale także właśnie jako ten aglomeracyjny kręgosłup. Jakieś 80-85 % pojazdów na kaliskim odcinku 25-ki, to PK, PKA i POS...
Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin
Prognozy GUS (i bazujące na ich danych) są ekstremalnie optymistyczne. Często okazuję się, że ich prognozy (i to w wariancie niskim) już na drugi rok się zupełnie rozjeżdżają z rzeczywistością. Choć jest jakaś nadzieja na zmianę. Ostatnio była Rządowa Rada Ludnościowa GUS (i to już 50-ta, czyli okrągła rocznica) i jest ciśnienie demografów (i części samorządowców) na urealnienie danych.
A horrendalnych podatków płacić nie będą. JST mają bardzo ograniczone możliwości fiskalne. Po prostu cała infrastruktura miejska będzie w fatalnym stanie, bo będzie jej zdecydowanie za dużo w porównaniu do potrzeb i możliwości finansowych samorządu.
Ahh.. ta prowincjonalna wiara w inwestora co przyjdzie i zbawi.jasiek20 pisze: ↑27 sty 2025, o 10:15Wszystko wymienione jest ważne, ale temat dotyczy budowy nowej drogi, która jest bardzo istotna z punktu widzenia aktywizacji terenów gospodarczych. To właśnie nowe firmy będą właśnie zasilały budżet miasta i dzięki temu będzie ono funkcjonowało. Nie sądziłem, że na tym forum, które dotyczy stricte inwestycji, trzeba komuś to tłumaczyć.

A dojazd do terenów inwestycyjnych jest i to nienajgorszy.
Ahh.. no tak. Kiedyś ktoś tak wymyślił i tak musi zostać już na wieki wieków. I wuj.jp pisze: ↑27 sty 2025, o 12:07W planowaniu przestrzennym musi być usystematyzowanie. Nie da się wszystkiego wywrócić ze względu na prognozy demograficzne. Korytarze drogowe, które kiedyś zostały wytyczone, pozostawiły konsekwencje w postaci zabudowy (istniejącej bądz planowanej) wokół i pomiędzy nimi i zmieniać tego nie ma sensu.
Podstawą dobrego planowania przestrzennego (i nie tylko) jest bazowanie na danych, w tym demograficznych. W końcu miast nie buduję się, żeby hulał tam wiatr tylko dla ludzi. Dlatego dobrą praktyką jest rewidowanie planów przestrzennych w związku z prognozami demograficznymi. I robi się to również w miejscach, które notują przyrost ludności.
- jasiek20
- Użytkownik
- Posty: 7308
- Rejestracja: 3 kwie 2009, o 13:08
- Lokalizacja: Kalisz/Wrocław/Warszawa
Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin
Nie rozumiem tego komentarza. Czy w strefie gospodarczej Dobrzec Zachód (szczęśliwie przyłączonej w granice Kalisza w 2000 roku) nie powstały nowe zakłady i miejsca pracy?filip pisze: ↑27 sty 2025, o 17:58Ahh.. ta prowincjonalna wiara w inwestora co przyjdzie i zbawi.jasiek20 pisze: ↑27 sty 2025, o 10:15Wszystko wymienione jest ważne, ale temat dotyczy budowy nowej drogi, która jest bardzo istotna z punktu widzenia aktywizacji terenów gospodarczych. To właśnie nowe firmy będą właśnie zasilały budżet miasta i dzięki temu będzie ono funkcjonowało. Nie sądziłem, że na tym forum, które dotyczy stricte inwestycji, trzeba komuś to tłumaczyć.Chciałbym być taki naiwny, życie byłoby łatwiejsze.
A dojazd do terenów inwestycyjnych jest i to nienajgorszy.
Panattoni, Meyer,Autoport itd.
To chyba ty masz, po raz kolejny, prownicjonalne myślenie, pisząc takie bzdury. Uważając, że dojazd do tych terenów jest nienajgorszy. Rozszerz swoje horyzonty. Czasem to nie zaszkodzi

"To pięknie, gdy człowiek jest dumny ze swego miasta, lecz jeszcze piękniej, gdy miasto może być z niego dumne".
— Abraham Lincoln
— Abraham Lincoln
Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin
na obwodnice pieniedzy nie bylo a na nieobwodnice nagle beda? zmiana nazwy duzo nie zmienia.......
Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin
Nie dlatego, że ktoś tak wymyslił i wuj, tylko dlatego, że wymyślono dobrze. Co lepszego można wymyślić w przypadku drogi, która się urywa, bo jest niedokończona, niż jej przedłużenie? Tym bardziej, że ma wyznaczony korytarz. Można zostawić tak jak jest ale to będzie niedokończone i wujfilip pisze: ↑27 sty 2025, o 17:58Ahh.. no tak. Kiedyś ktoś tak wymyślił i tak musi zostać już na wieki wieków. I wuj.jp pisze: ↑27 sty 2025, o 12:07W planowaniu przestrzennym musi być usystematyzowanie. Nie da się wszystkiego wywrócić ze względu na prognozy demograficzne. Korytarze drogowe, które kiedyś zostały wytyczone, pozostawiły konsekwencje w postaci zabudowy (istniejącej bądz planowanej) wokół i pomiędzy nimi i zmieniać tego nie ma sensu.
Podstawą dobrego planowania przestrzennego (i nie tylko) jest bazowanie na danych, w tym demograficznych. W końcu miast nie buduję się, żeby hulał tam wiatr tylko dla ludzi. Dlatego dobrą praktyką jest rewidowanie planów przestrzennych w związku z prognozami demograficznymi. I robi się to również w miejscach, które notują przyrost ludności.

Zauważ, że nie pisałem, że ta droga to sprawa życia i śmierci dla Kalisza. Uważam, że nawet w hierarchi inwestycji drogowych nie jest w tej chwili najważniejsza. Byłaby gdyby nie nowy, pozamiejski przebieg 25-tki. Można tylko żałować, że nie powstanie w wariancie przedłużającym obwodnicę Skalmierzyc. Wiele by to rozwiązało, wyprowadziło z miasta tranzyt w ciągu DK 25 a jednocześnie także sporą część ruchu lokalnego z głównych ulic miasta. No ale jak wszyscy wiemy było to rozwiązanie dobre tylko z inżynierskiego punktu widzenia, bo np. z politycznego nie do sprzedania

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin
Nikt nie twierdzi, że nie powstały. Jak już to, że nie zmieniły one sytuacji Kalisza. Zresztą zdecydowana większość działała już na terenie miasta lub w okolicach tylko po prostu się przeniosły do nowej lokalizacji.
Rozumiem, że Intel, który chciał postawić inwestycję za 5 mld dolarów przy najzwyklejszej w świecie drodze krajowej z drogami takimi samymi jak w naszej strefie czegoś nie rozumie?
Oczywiście, że byłoby niekorzystne finansowo. Pieniądze na budowę pewnie byśmy dostali, ale utrzymanie zostałoby już w gestii miasta.
Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin
Czyli klasyczne horror vacui?jp pisze: ↑27 sty 2025, o 22:50Nie dlatego, że ktoś tak wymyslił i wuj, tylko dlatego, że wymyślono dobrze. Co lepszego można wymyślić w przypadku drogi, która się urywa, bo jest niedokończona, niż jej przedłużenie? Tym bardziej, że ma wyznaczony korytarz. Można zostawić tak jak jest ale to będzie niedokończone i wuj![]()
Jak można planować w oderwaniu od prognoz demograficznych?jp pisze: ↑27 sty 2025, o 12:07W planowaniu przestrzennym musi być usystematyzowanie. Nie da się wszystkiego wywrócić ze względu na prognozy demograficzne. Korytarze drogowe, które kiedyś zostały wytyczone, pozostawiły konsekwencje w postaci zabudowy (istniejącej bądz planowanej) wokół i pomiędzy nimi i zmieniać tego nie ma sensu. Chyba, że będziemy uprawiać populizm![]()

Niepusta separacja między dwoma rzeczami podstawowymi jest homomorficzna z trójwymiarową przestrzenią euklidesową, a więc pozwala określić odległości przestrzenne.
- jasiek20
- Użytkownik
- Posty: 7308
- Rejestracja: 3 kwie 2009, o 13:08
- Lokalizacja: Kalisz/Wrocław/Warszawa
Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin
Proponuję zbadać wzrok w takim układzie. Jak można proponować wprowadzać ruch "przelotowy" na największe miejskie osiedle.

"To pięknie, gdy człowiek jest dumny ze swego miasta, lecz jeszcze piękniej, gdy miasto może być z niego dumne".
— Abraham Lincoln
— Abraham Lincoln
Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin
Tam nie będzie żadnego ruchu przelotowego. Po to chyba się buduje obwodnicę, żeby nie trzeba było kanalizować ruchu przelotowego w mieście? Poza tym ul. Szapocznikow to ulica obwodowa a nie wewnętrzna na osiedlu. Tam samo musisz się oburzać na ul. Podmiejską

Niepusta separacja między dwoma rzeczami podstawowymi jest homomorficzna z trójwymiarową przestrzenią euklidesową, a więc pozwala określić odległości przestrzenne.
Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin
Tak to możesz sobie planować nowe miasto/dzielnicę, jak miałbyś czystą kartkę.
Przerażająca wizja wyludniajacego się Kalisza jest całkiem realna, chociaż nie można wykluczać zmiany tendencji.
Przyjmując pesymistyczne prognozy, tym bardziej należało zmierzyć się z przeprowadzeniem DK 25 śladem wyznaczonym w Studium. Bliskość miasta i odpowiednie powiązania z siecią dróg miejskich sprawiłyby, że droga służyłaby także mieszkańcom miasta i aglomeracji. Byłby to ukłon w stronę miasta kompaktowego. Takie rozwiązania znajdziesz w większości średniej wielkości miast na zachodzie.
Szczerze mówiąc, to nie wiem co teraz zrobić z tą niedokonczoną drogą. Doprowadzienie jej tylko do ulicy Dobrzeckiej, to byłoby własnie coś w rodzaju horror vacuiwollny pisze: ↑28 sty 2025, o 08:52W każdym razie po zmianach ustawy o planowaniu na szczęście nie można już tak planować. Więc przy opracowaniu planu ogólnego na pewno zmniejszy się powierzchnia wyznaczonych terenów pod zabudowę mieszkaniową. I wtedy poza wrażeniami estetycznymi na mapie (zamknięcie ramy komunikacyjnej) ta droga zupełnie straci swój sens. Jedyną opcję jaką widzę, to poprowadzenie tej drogi do ulicy Szapocznikow i później włączenie do ronda dobrzeckiego, może pozwoliłoby to trochę odciążyć AWP z ruchu lokalnego.

Radykalne zmiany planów w zależności od prognoz i wizji, bez racjonalnego wykorzystania tego co istnieje najlepiej wychodzą w komedii "Jezioro damy tutaj, a ten niech sobie stoi w zieleni"

Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin
Tak to się robi wszędzie tam, gdzie jest to robione zgodnie ze sztuką.
Dokładnie tak, dlatego już jeden stworzony plan nie pozostaję z nami na wieki wieków. Jeżeli sytuacja się zmieni to wtedy zmienia się plan.
Radykalne zmiany to dostosowanie planów i infrastruktury do tego ile ma mieszkać ludzi? Ja myślałem, że to podstawa efektywnego wydawania pieniędzy publicznych.
-
- Użytkownik
- Posty: 3923
- Rejestracja: 20 kwie 2006, o 12:47
Re: DK25 Ostrów-Kalisz-Konin
Takie systemy drogowe, o jakich przebąkuje kaliska waaadzunia, to w trochę bogatszych krajach mają miasta 40-50-tysięczne. Może jednak kiedyś będziemy trochę bogatsi. Trzeba jeszcze zauważyć, że przy zmniejszonym ruchu te zmodernizowane, wygodne drogi da się utrzymać taniej. Nie warto przesadzać, ale kaliski układ drogowy byłby niepełny nawet dla mniejszego miasta, wymaga w szczególności uzupełnień racjonalizujących połączenia międzydzielnicowe oraz rozbudowy wylotówek. Jeśli do połączeń międzymiastowych trzeba się będzie przedzierać przez wąskie, kręte uliczki, to te połączenia będą o wiele mniej warte.