Strona 1 z 34

Sieć tramwajowa w Kaliszu

: 26 lis 2005, o 12:43
autor: mlody
Wybiegamy Troche w Przyszłość no ale ....

Janusz Pęcherz Prezydent Miasta Kalisza o Powstaniu w mieście sieci tramwajowych:


"Galopujące ceny paliw wskazują, że warto zastanowić się nad wprowadzeniem nowych rozwiązań komunikacyjnych, w tym również nad uruchomieniem linii tramwajowych. Jest to ciekawy pomysł i pewnie zyskałby akceptację większości mieszkańców Kalisza. Wielkie znaczenie mają tutaj nie tylko niskie koszty eksploatacji, ale również zminimalizowanie emisji szkodliwych substancji do atmosfery. Myśle że byłoby to korzystne rozwiązanie dla Miasta. Jednak przypadek Kalisza jest dość specyficzny i budowa linii tramwajowych, choćby dwóch napotkałaby wiele trudności technicznych. prawdopodobnie nowo wybudowane linie tramwajowe utrudniałyby ruch samochodowy w Centrum, gdyż właśnie w centrum trudno byłoby zbudować linie, które funkcjonowałyby bezkolizyjnie z ruchem samochodowym. Mimo tych oczywistych trudności uważam, że ten pomysł jest godny rozważenia, a przede wszystkim wymaga odpowiednich analiz ekonomicznych. Specjaliści powinni wyliczyć czy i kiedy taka inwestycja przyniosłaby oczekiwany skutek w postaci zmniejszenia natężenia ruchu i skrócenia czasu podróży. Warto sprawdzić także sugestię dotyczącą skorzystania z dofinansowania ze środków unijnych przeznaczonych na tego typu cele.

W sferze naszych zainteresowań pozostaje również wprowadzenie na linii Ostrów-Kalisz-Sieradz szynobusu (z duża częstotliwością przyjazdów), którego utrzymanie byłoby znacznie tańsze niż tradycyjne lokalne połączenie kolejowe. Wstępna propozycja w tej sprawie została zgłoszona przez Marszałka Województwa Wielkopolskiego".

: 29 lis 2005, o 21:13
autor: imigas
Ja uważam, że nie powinni robić tramwajów!

: 30 lis 2005, o 10:49
autor: mlody
a ja uważam że powinni

: 30 lis 2005, o 19:47
autor: Tom
a jakie miałyby być te trasy. słyszalem ze dwie.

: 1 gru 2005, o 17:14
autor: mlody
coś gdzieś tam czytałem ze wojska polskiego/ podmiejska, gornoslaska i chyba do srodmeiscia a druga chyba tak samo tylko ze do czestochowskiej na przeciwko wsk...

no ale to sa tylko plany z ktorych pewnie beda nici... moze nasze prawnuki sie tego doczekają

: 8 gru 2005, o 11:56
autor: Mariusz
myślę, że z uwagi na stan zagospodarowania Kalisza i ukształtowanie terenu jest to pomysł z gatunku fantastyki naukowej :shock: . Jeżeli mimo wszystko doszło by do budowy takich linii to skłaniam się ku opcji szybkiego tramwaju bez zbytniej ingerencji w tkankę śródmiejską i wąskie ulice miasta (koszmarny widok trakcji elektrycznej!) - 2,3 linie łączące najodleglejsze dzielnice miasta z wykorzystaniem linii kolejowej(np. na odcinku Szczypiorno-dworzec PKP i dalej przy Bursztynowym Szlaku na Pólko/Majków, od Dobrzeca do Majkowa wzdłuż krajówki; czy będzie to rentowne, teraz na pewno nie, ale może za 30-50lat, kiedy to zachodnia część miasta się rozwinie...Pozostaje jeszcze kwestia zasadnicza - gdzie w śródmieściu lub jego pobliżu wykonać przystanek lub choćby pętlę?

: 9 gru 2005, o 10:15
autor: Gość
Mariusz pisze:myślę, że z uwagi na stan zagospodarowania Kalisza i ukształtowanie terenu jest to pomysł z gatunku fantastyki naukowej :shock: . Jeżeli mimo wszystko doszło by do budowy takich linii to skłaniam się ku opcji szybkiego tramwaju bez zbytniej ingerencji w tkankę śródmiejską i wąskie ulice miasta (koszmarny widok trakcji elektrycznej!) - 2,3 linie łączące najodleglejsze dzielnice miasta z wykorzystaniem linii kolejowej(np. na odcinku Szczypiorno-dworzec PKP i dalej przy Bursztynowym Szlaku na Pólko/Majków, od Dobrzeca do Majkowa wzdłuż krajówki; czy będzie to rentowne, teraz na pewno nie, ale może za 30-50lat, kiedy to zachodnia część miasta się rozwinie...Pozostaje jeszcze kwestia zasadnicza - gdzie w śródmieściu lub jego pobliżu wykonać przystanek lub choćby pętlę?
sa miasta ktore maja zdecydowanie wezsze ulice a trajtki mają

: 9 gru 2005, o 13:20
autor: target
wg mnie powinna powstać przynajmniej jedna linia tramwajowa. proponowałbym ostrów-kalisz-opatówek! na pewno taka opcja jest godna uwagi :)

: 18 gru 2005, o 17:50
autor: mlody
Dodam jeszcze że Szerokość ulic nie ma aż tak wielkiego znaczenia...
oto przykłady:
Obrazek Chorzów...

Obrazek GrudzIądz....

Obrazek Grudziądz ponownie

Obrazek Grudziądz po raz 3

Obrazek Grudziądz po raz 4

Obrazek Grudziądz po raz 5

Obrazek Elbląg

Obrazek Gorzów Wlkp.

Czyli jak widać szerokość ulic w tych miastach jest zdecydowanie węższa niż w Kaliszforni 8)

: 18 gru 2005, o 17:56
autor: mlody
Zalety i wady tramwaju w porównaniu z innymi środkami miejskiego transportu publicznego:

Zalety
Linie tramwajowe mogą przebiegać niezależnie od dróg, np. na pasach zieleni lub na wyłączonych z pozostałego ruchu częściach jezdni, dzięki czemu tramwaje nie stoją w korkach


Tramwaj jest bardziej ekonomiczny i dynamiczny niż autobus

Tramwaj praktycznie nie emituje zanieczyszczeń - autobus w rocznej eksploatacji emituje kilka ton trujących gazów i pyłów

Tramwaj może mieć nawet kilkakrotnie większą pojemność przewozową od autobusu, wagony można łączyć w pociągi


Tramwaj jest mało wrażliwy na niekorzystne warunki atmosferyczne (gołoledż, opady) dzięki indywidualnym rozwiązaniom poprawiającym rozruch i hamowanie (ham. elektromagnetyczny, piasecznice) oraz prowadzeniu po szynach


Praca silników elektrycznych jest cichsza od spalinowych, dzięki czemu uzyskuje się większy komfort akustyczny wnętrza.


Tramwaj ma przewidziany nawet trzykrotnie dłuższy od autobusu okres eksploatacji.


Dzięki prowadzeniu po szynach możliwa jest budowa peronów dokładnie dopasowanych do wejść, dzięki czemu można osiągnąć całkowite przystosowanie dla potrzeb osób niepełnosprawnych.


--------------------------------------
Wady
Trakcja elektryczna i szynowa wymagają budowy dość kosztownej infrastruktury


Koszt jednostkowy nowego pojazdu jest stosunkowo wysoki, jednak amortyzacja przewidziana jest na dłuższy okres niż w przypadku autobusu
W razie wypadku z udziałem tramwaju lub jego awarii zatrzymaniu ulegają kolejne pociągi na tej samej linii, więc organizacja objazdu na słabo rozwiniętych sieciach tramwajowych jest trudna
Źle utrzymane torowiska powodują duży hałas podczas przejazdu wagonów.
Szyny rowkowe wbudowane w jezdnię stanowią niebezpieczeństwo dla rowerzystów.


-----------
Wiecej Zalet niż wad...
fakt nie jest to tania inwestycja,..
aczkolwiek UE znaczną częśc dofinansowuje..

: 18 gru 2005, o 19:08
autor: pejol
Mimo przewagi zalet, ja jestem przeciwny budowy lini tramwajowej w Kaliszu, przedewszystkim sa to ogromne koszty! Sadze ze lepiej bylo by te pieniadze wydac na dofinansowanie KLA, oraz na rozbudowe drog w miescie.

: 18 gru 2005, o 22:22
autor: TomusR
może nie wiem jaka jest sytuacja w Kaliszu, bo tam nie mieszkam, ale i w Bydgoszczy i Poznaniu korzystam głownie z tramwajów. Autobusy nie mogą się równac - są wolniejsze i mniej wygodne. Myśle że uruchomienie sieci trawajów znacząco zmiejszy korki w mieście - dużo bardziej niż jakakolwiek rozbudowa dróg.

: 19 gru 2005, o 10:20
autor: Tom
Ja po Łodzi poruszam sie w zalezności od potrezby. Raz jade tramwajem, a raz autobusem. Na uczelnie moge dojechac i tram i busem, ale wybieram busa bo - blizej mam do przystanku, szybciej jedzie od tramwaju (bus-18 min, tram-23 min), no i tak nie trezsie jak po łódzkich szynach :D

: 21 gru 2005, o 14:35
autor: mlody
Wg mnie to w każdym mieście ponad 100 tys. czyli zaczynając od Legnicy (104 tys) a skończywszy na Białymstoku powinny być tramwaje ewentualnie trolejbusy...

z tego co wiem to w Olsztynie planują budowe linii trolejbusowych.. pozyjemy zobaczycmy

: 21 gru 2005, o 15:49
autor: imigas
A ja jestem przeciw! Wprost nie moge patrzeć jak nad głową mam pełno kabli, a niebo widzę w kratke :/ Gdyby prad był pobierany od strony ziemi w jakiś sposób, to oczywiście tak. Po prostu nie podoba mi się perspektywa rozwieszania wszędzie kabli!

: 21 gru 2005, o 18:56
autor: mlody
imigas pisze:A ja jestem przeciw! Wprost nie moge patrzeć jak nad głową mam pełno kabli, a niebo widzę w kratke :/ Gdyby prad był pobierany od strony ziemi w jakiś sposób, to oczywiście tak. Po prostu nie podoba mi się perspektywa rozwieszania wszędzie kabli!
Fakt niekiedy wygląda to strasznie... zależy też w jakim mieście i na jakiej ulicy....

: 22 gru 2005, o 14:04
autor: TomS
Tramwaje można robić, o ile trakcje będą przebiegały wyłącznie między jednym a drugim torem. Największą tragedią dla naszego miasto byłoby oszpecenie go kablami. Mieszkałem w Łodzi, bywam często w różnych wielkich miastach i chociaż tramwaje to zajebista sprawa,cieszę się, że przez centrum nie jeżdzi u nas nic takiego. Co innego puścić tramwaj po obrzeżach Kalisza, łącząc duże dzielnice ze zobą.

: 29 gru 2005, o 17:23
autor: mlody
Rozmawiałem z Panem Ryszaredm Bienieckim z Kanceralii RM Kalisza o tramwajach w Kaliszu:
R.Bieniecki o tramwajach :

" W istocie, propozycja wybudowania w Kalisz linii tramwajowej jest
ciekawa.Najpewniej musiałaby biec wzdłuż al. Wojska Polskiego. Potrzebne
jest opracowanie studium (koncepcji) i policzenie kosztów. Z pewnością
propozycja warta jest rozważenia "


Wcześniej jak już tu napisałem co sądzi prezydent Janusz Pęcherz o Tramwajach w Kaliszu. Z tego co wiem to są już nie oficjalne plany co to tramwajów w Kaliszu. I trwają wyliczenia jednakże to jeszcze za wcześnie żeby cookolwiek powiedzieć...

jednakże jak sami widzicie zainteresowanie władz miasta i ludzi którzy również w jakims stopniu zarządzają miastem w sprawie tramwajów jest!:)

: 29 gru 2005, o 17:54
autor: mlody
Przykładowe Mapki

Czerwony Kolor Trasa 1 (bardziej prawdopodobny)
Zielony Trasa 2

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Tramwaj skręcałby albo w ul. Kościuszki albo Poznańską i tam gdzieś by musiałabyć pętla żeby nie wjeżdzał do ścisłego Śródmieścia.

: 29 gru 2005, o 18:09
autor: tomash
Najlepiej tramwaj puscic przez planty :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: