Strona 28 z 34

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

: 16 cze 2021, o 11:35
autor: milo
ww pisze:
14 cze 2021, o 17:44
jasiek20 pisze:
14 cze 2021, o 11:01
(...) szkoda, że w Kaliszu nie tworzy się nowych przystanków.
Myślę, że nie tworzy się, bo 1/ nie ma możliwości logistycznych (ale może się mylę), i 2/ z punktu widzenia urzędu wojewódzkiego w Poznaniu nie ma takiej potrzeby (a nie ma jej, bo z tego samego punktu widzenia jest np. potrzeba budowy Poznańskiej Kolei Metropolitalnej). W Poznaniu sądzi się, że Kalisz to taka sama powiatowa mieścina jak wszystkie inne (w dodatku gdzieś tam na rubieży, hen pod Łodzią czy może nawet Warszawą), tylko jej się coś w głowie poprzewracało. Brak jakiejkolwiek polityki regionalnej Kinasa i jego poprzedników tylko w tym osądzie poznanian utwierdza.
http://www.kolej.metropoliapoznan.pl/
Może odpowiedzią jest liczba pasażerów korzystająca dobowo z dotychczasowych przystanków ( dane z 2017 r)
Kalisz Winiary 0-9 pasażerów wsiadających lub wysiadających
Kalisz Szczypiorno 0-9
Opatówek 20-49
Nowe Skalmierzyce 20-49
Radliczyce 20-49
Skalmierz 20-49

Czy przyczyną tego jest brak połączeń? Nie bardzo. Z Opatówka, Winiar i Szczypiorna do Kalisza jest dobowo 7 połączeń. z NS nawet 9.
Z przystanków w Winiarach i Szczypiornie po prostu nikt nie korzysta, niewiele lepiej jest na innych stacjach.

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

: 16 cze 2021, o 11:39
autor: jasiek20
Nasze przystanki są niefortunnie ulokowane. Daleko od wszystkiego z kiepskim dojściem/ dojazdem.
Gdybyśmy mieli linię w kierunku Konina, przechodzącą np. przez Dobrzec z przystankiem Kalisz-Dobrzec to na pewno frekwencja byłaby spora.

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

: 16 cze 2021, o 23:40
autor: Vocatont
Czy naprawdę satysfakcjonuje cię taka ilość połączeń?
Przytoczę tutaj małą Niemiecką mieścinę Schwedt/Oder to 30 tysięczna mieścina będąca zarazem stacją końcową nie leżąca na żadnym ważnym szlaku do której dociera tylko jedna linia kolejowa mimo to jej rozkład jazdy wygląda tak
Obrazek
No ale dobra niema do końca sensu porównywać, Europy do Afryki bo przy tej mieścinie niby nic nie znaczącej nawet Ostrowski węzeł niema podjazdu.
Według mnie w każdym bądź razie ilość połączeń nawet jak na warunki Polskie nie powinna nas satysfakcjonować.
Według mnie oczywiście problemów jest wiele, pierwsza sprawa to lokacja tych przystanków, ten w Szczypiornie poprawi się wraz z rewitalizacją linii kolejowej i przenosinami, przystanku.
Kolejny natomiast powstanie w Piwonicach i właściwie będzie to najsensowniejszy z Kaliskich przystanków stosunkowo ekspresowe połączenie Piwonic z amber, pytanie jak ludzie się do niego ustosunkują czy będą woleli tłuc się przez centrum na około KLA czy wybiorą PKP, problem PKP jest jednak mała ilość połączeń oraz brak systematycznych godzin.
Moim zdaniem w AKO komunikacje zbiorczą przejęli miejscy przewoźnicy widać to świetnie po frekwencjach
Obrazek
Biniew typowa wioska, nawet problemem jest tam internet mobilny mimo to posiada frekwencje 69 osób a miasta typu Opatówek, Nowe Skalmierzyce nawet nie 30.

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

: 6 kwie 2022, o 03:04
autor: ww
filip pisze:
4 kwie 2022, o 23:40
(...) czy tramwaje w Kaliszu miałyby sens i czy zdałyby egzamin (rozwiązałyby komunikacyjne problemy Kalisza), czy to raczej tylko taka droga zabawka?
To pytanie nie było skierowane do mnie, tylko do jp, ale mnie, podobnie jak jp, marzy się tramwaj w Kaliszu, i to nie ze względu na kaliszakowe końpleksy (Co to za miasto bez tramwajów!?), lecz ze względu na jego osiową rolę w procesie kształtowania tkanki miejskiej, a nawet miasta w ogóle. Już niebawem rozpoczyna się 2. ćw. 21. stulecia, a myślenie kaliszan o Kaliszu wciąż tkwi w klimacie lat 90. ub. stulecia. Bo czy 30 lat temu ktoś w Kaliszu odważyłby się mówić o Grammy dla filharmonii, o linii szybkiej kolei, o uniwersytecie? Przypomnę, że KTPN zostało założone raptem w 1987, a dziś prof. Walczak jest członkiem Rady Towarzystw Naukowych przy prezydium PAN-u, a prof. Wojtyła otwiera na akademii medycynę. A kaliszoki wciąż widzą Kalisz tylko jak przydużawe powiatowe miasto (w dodatku z upierdliwym Ostrowem za miedzą) w dziurze pośrodku trójkąta Ł-W-P i tylko sadzą wioskowe dowcipy na Calisia.pl. Chłopcy, przestańcie [w końcu], bo się źle bawicie. Bo albo zaczniemy myśleć w naszym mieście o naszym mieście prorozwojowo (jp często mawia, że „wizjonersko”), albo wizję naszego miasta będzie kształtować biuro rozwoju regionalnego w Pyrkowie, które widzi Kalisz jak przydużawe powiatowe miasto właśnie, niefartownie dla Ostrowa położone, bo za blisko, żeby Ostrów mógł pełnić właściwą sobie rolę miasta powiatowego jak Krotoszyn czy Leszno, miasto, któremu w dodatku zachciewa się jakiejś aglomeracji, co przecież burzy rzeczonemu biuru spokój w pełnej zaangażowania pracy nad planowaniem metropolii poznańskiej, ciut tylko ustępującej warszawskiej (tym ciutem jest oczywiście niedobry rząd, który kosztem biednego Poznania faworyzuje złą Warszawę, bo gdyby nie rząd i ta Warszawa, to wiecie co i gdzie by było). Bo albo zdołamy do połowy wieku doszlusować do drugiej czy choćby trzeciej ligi miast, albo stoczymy się do roli Pleszczynów (czym burmistrz Arkadiusz Ptak byłby zapewne ukontentowany) i nastąpi prawdziwy finis Calisiae, prawdziwy. (Ja o tym wszystkim zupełnie na poważnie piszę).

Ale o tym tramwaju miało być. Chciałbym was zachęcić do przeczytania artykułu w „Rzeczpospolitej” Czy w Polsce tramwaje mają pod górkę? z 2019, czyli trochę out-of-date, bo perspektywa, bo inflacja, bo wojna, lecz godnego, jak mi się wydaje, chwili uwagi (choć pisanego z punktu widzenia Warszawy). Nie ma w nim wiele faktów (co, gdzie, kiedy), ale jest wiele spostrzeżeń natury ogólnej, choćby wspomnianej przeze mnie na samym początku miastotwórczej roli tramwaju, a to w skali Kalisza jest (i byłoby) najważniejsze. Artykuł jest pod linkiem, ale też skopiowałem, więc jeśli ktoś nie da rady przeczytać (limit), proszę o cynk na priv.

Czy w Polsce tramwaje mają pod górkę?: https://www.rp.pl/biznes/art975011-czy- ... -pod-gorke

Fragment o roli miastotwórczej:
„Eksperci wskazywali także na widoczną, szczególnie w ośrodkach zachodnioeuropejskich, miastotwórczą, a nie tylko czysto komunikacyjną rolę tramwajów. Wojciech Bartelski [prezes spółki Tramwaje Warszawskie] zaznaczył, że wraz z budową linii tramwajowych zmienia się filozofia funkcjonowania obszarów miejskich. I, co za tym idzie, przyjmują one formę bardziej przyjazną pieszym, bo wiąże się to zazwyczaj ze znacznym ograniczeniem ruchu samochodowego”.

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

: 6 kwie 2022, o 08:29
autor: jp
Ww jak zwykle mądrze i fajnie prawi ale jak przejść od słów do czynów, kiedy sami kaliszanie chcą widzieć Kalisz jako powiatowa miescine?
Ps. Chciałbym się mylić co do kaliszan

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

: 6 kwie 2022, o 08:59
autor: jasiek20
jp pisze:
6 kwie 2022, o 08:29
Ww jak zwykle mądrze i fajnie prawi ale jak przejść od słów do czynów, kiedy sami kaliszanie chcą widzieć Kalisz jako powiatowa miescine?
Ps. Chciałbym się mylić co do kaliszan
Odnoszę nieodparte wrażenie, że przecież sam Pan Kinastowski tak właśnie widzi Kalisz.

Tu fajne opracowanie o tramwajach w PL https://www.sobieski.org.pl/wp-content/ ... st-PDF.pdf

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

: 6 kwie 2022, o 19:29
autor: kaliszanin2
Może na początek powołać lobby, Kaliskie Towarzystwo Tramwaju Kaliskiego (KTTK)? Prezesem mógłby zostać p. inż. Gałka, najwybitniejszy kaliski ekspert drogownictwa i komunikacji. Gwarantowałoby to najszybszy możliwy w Kaliszu termin realizacji pomysłu. Warto przypomnieć, że wszelkie próby zastąpienia tego fachowca innymi specjalistami kończyły się katastrofalnym wydłużeniem procesów inwestycyjnych.

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

: 6 kwie 2022, o 22:46
autor: filip
Będę część cytowanych tekstów usuwał, żeby nie usuwało mi reszty mojej odpowiedzi.
ww pisze:
6 kwie 2022, o 03:04
filip pisze:
4 kwie 2022, o 23:40
(...) czy tramwaje w Kaliszu miałyby sens i czy zdałyby egzamin (rozwiązałyby komunikacyjne problemy Kalisza), czy to raczej tylko taka droga zabawka?
To pytanie nie było skierowane do mnie, tylko do jp, ale mnie, podobnie jak jp, marzy się tramwaj w Kaliszu, i to nie ze względu na kaliszakowe końpleksy (Co to za miasto bez tramwajów!?) a dziś prof. Walczak jest członkiem Rady Towarzystw Naukowych przy prezydium PAN-u, a prof. Wojtyła otwiera na akademii medycynę. (...)
Kaliszanie to generalnie bardzo małomiasteczkowi ludzie i zaściankowi, ale to już przypadłość miast średniej wielkości. Ciekawe co jest przyczyną tego.
ww pisze:
6 kwie 2022, o 03:04
Bo albo zaczniemy myśleć w naszym mieście o naszym mieście prorozwojowo (jp często mawia, że „wizjonersko”), albo wizję naszego miasta będzie kształtować biuro rozwoju regionalnego w Pyrkowie, które widzi Kalisz jak przydużawe powiatowe miasto właśnie, niefartownie dla Ostrowa położone, bo za blisko, żeby Ostrów mógł pełnić właściwą sobie rolę miasta powiatowego jak Krotoszyn czy Leszno, miasto, któremu w dodatku zachciewa się jakiejś aglomeracji, co przecież burzy rzeczonemu biuru spokój w pełnej zaangażowania pracy nad planowaniem metropolii poznańskiej, ciut tylko ustępującej warszawskiej (tym ciutem jest oczywiście niedobry rząd, który kosztem biednego Poznania faworyzuje złą Warszawę, bo gdyby nie rząd i ta Warszawa, to wiecie co i gdzie by było). Bo albo zdołamy do połowy wieku doszlusować do drugiej czy choćby trzeciej ligi miast, albo stoczymy się do roli Pleszczynów (czym burmistrz Arkadiusz Ptak byłby zapewne ukontentowany) i nastąpi prawdziwy finis Calisiae, prawdziwy. (Ja o tym wszystkim zupełnie na poważnie piszę).
Czyli wizję rozwoju naszego miasta będzie kształtowało biuro rozwoju regionalnego w jedynej, prawdziwej stolicy Wielkopolski, czyli Pyrkowie, bo nie zanosi się na to, żeby Kaliszem rządził ktoś z pomysłami, ale dobrymi pomysłami i miał zamiar to realizować. Odnoszę wrażenie, że większe chęci i lepsze pomysły (zdecydowanie lepsze) to mają forumowicze niż władza.
Niestety te nasze pomysły są nic niewarte, bo nawet najlepszy pomysł, który nie jest realizowany nie ma najmniejszej wartości.
Jeżeli mamy wbić się do drugiej ligi to trzeba już teraz zacząć działać, bo czasu coraz mniej, a z czasem Kalisz będzie tracił swój potencjał i możliwości, w skrócie: skończy jak średnie miasta byłego NRD - zdegradowany, wyludniony i z wieloma problemami.
Co do poznania to oni ogólnie mają wybujałe ego, a przy tym wielkie kompleksy do Wrocławia, czy Drezna (z którym lubią się porównywać).
ww pisze:
6 kwie 2022, o 03:04
(...) A kaliszoki wciąż widzą Kalisz tylko jak przydużawe powiatowe miasto (w dodatku z upierdliwym Ostrowem za miedzą) w dziurze pośrodku trójkąta Ł-W-P i tylko sadzą wioskowe dowcipy na Calisia.pl. Chłopcy, przestańcie [w końcu], bo się źle bawicie. (...)
Ja bym nawet powiedział, że nie upierdliwym, ale lepszym niż Kalisz. :lol: To jest całkiem zabawne, ale jak się na to tak patrzy to po chwili robi się smutne.
ww pisze:
6 kwie 2022, o 03:04
(...) Nie ma w nim wiele faktów (co, gdzie, kiedy), ale jest wiele spostrzeżeń natury ogólnej, choćby wspomnianej przeze mnie na samym początku miastotwórczej roli tramwaju, a to w skali Kalisza jest (i byłoby) najważniejsze. (...)
Myślę, że funkcja transportowa też byłaby ważna ze względu na naprawdę duże natężenie ruchu jak na wielkość Kalisza.
jp pisze:
6 kwie 2022, o 08:29
Ww jak zwykle mądrze i fajnie prawi ale jak przejść od słów do czynów, kiedy sami kaliszanie chcą widzieć Kalisz jako powiatowa miescine?
Ps. Chciałbym się mylić co do kaliszan
Ja jeszcze dwa inne ciekawe artykuły dorzucę od siebie:
Zgodzę się.
A co do Kaliszan to się nie mylisz. Problem taki, że oni go tak nie chcą widzieć. Oni go tak widzą, przynajmniej zdecydowana większość.
jasiek20 pisze:
6 kwie 2022, o 08:59
jp pisze:
6 kwie 2022, o 08:29
Ww jak zwykle mądrze i fajnie prawi ale jak przejść od słów do czynów, kiedy sami kaliszanie chcą widzieć Kalisz jako powiatowa miescine?
Ps. Chciałbym się mylić co do kaliszan
Odnoszę nieodparte wrażenie, że przecież sam Pan Kinastowski tak właśnie widzi Kalisz. (...)
O, czyli nie jestem sam z takim poglądem. :D
kaliszanin2 pisze:
6 kwie 2022, o 19:29
(...) Prezesem mógłby zostać p. inż. Gałka, najwybitniejszy kaliski ekspert drogownictwa i komunikacji. (...)
Najwybitniejszy, bo innego nie mamy. :lol:

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

: 27 kwie 2022, o 01:52
autor: ww
Takie tam, z Berlina. :?
Na górze Berlin Friedrichstraße z pociągamy, na dole Friedrichstraße z tramwajamy: https://c7.alamy.com/comp/PDEMMH/berlin ... PDEMMH.jpg

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

: 27 kwie 2022, o 08:41
autor: filip
I tak wygląda prawdziwe miasto.

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

: 27 kwie 2022, o 22:17
autor: ww
Nie za bardzo. Wydaje mi się, że chodniki są za szerokie, no i brak miejsc parkingowych. Poza tym wszystkie budynki są takie szare, smutne.

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

: 28 kwie 2022, o 02:12
autor: filip
To ja mam lepszy pomysł. Usunąć tramwaje i chodnik, a dać tam jezdnię. Jeszcze tą kolej, bo na co to komu skoro Polak ma własny samochód. Naszym rodakom wtedy by się podobało pewnie. 8)

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

: 13 maja 2022, o 09:23
autor: wollny
ww pisze:
27 kwie 2022, o 22:17
filip pisze:
27 kwie 2022, o 08:41
I tak wygląda prawdziwe miasto.
Nie za bardzo. Wydaje mi się, że chodniki są za szerokie, no i brak miejsc parkingowych. Poza tym wszystkie budynki są takie szare, smutne.
Dobrze, że jest choć trochę reklam, ale zdecydowanie za mało. Poza tym przejścia dla pieszych na wprost są zachęcające do przebiegania biedoty przed samochodem, należy zrobić esowanie. No ale najgorsze te chodniki, przecież tam się zmieści parkowanie prostopadłe, po co bidokom tyle miejsca?

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

: 13 maja 2022, o 10:38
autor: filip
Mam nadzieję, że to tylko żart. :roll:

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

: 13 cze 2022, o 19:47
autor: ww
filip pisze:
13 cze 2022, o 17:57
Więc mój pomysł wygląda następująco.
Jeżeliby kiedyś tam powstałby tramwaj to powinna być to linia łącząca Dobrzec ze Śródmieściem, która kursowałaby z częstotliwością 10 minut.
Filip, to znaczy, że proponujesz jedną linię tramwajową Dobrzec – Śródmieście?
Jeśli tak, to napisz proszę dokładnie skąd dokąd i którędy.

(Dunkierka to też gruszkowate miasto, w dodatku z portem przyklejonym do tej gruszki; w latach 1880–1952 działał tam tramwaj).

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

: 13 cze 2022, o 20:15
autor: filip
ww pisze:
13 cze 2022, o 19:47
filip pisze:
13 cze 2022, o 17:57
Więc mój pomysł wygląda następująco.
Jeżeliby kiedyś tam powstałby tramwaj to powinna być to linia łącząca Dobrzec ze Śródmieściem, która kursowałaby z częstotliwością 10 minut.
Filip, to znaczy, że proponujesz jedną linię tramwajową Dobrzec – Śródmieście?
(...)
Tak, co prawda może lepiej nie budować w tych inflacyjnych czasach, bo to może się skończyć bardzo źle.
ww pisze:
13 cze 2022, o 19:47
(...)
Jeśli tak, to napisz proszę dokładnie skąd dokąd i którędy.
(...)
Opcje są dwie: krótka (ale pomija zbyt dużo punktów. Generalnie to jest pomysł z facebooka "Mój Kalisz", od ul. Wyszyńskiego przez ul. Widok, ul. Chopina do Nowego Rynku. Niestety z tego ciężko zrobić kręgosłup komunikacji miejskiej) i dłuższa (moja), którą tutaj przedstawię.

Byłaby to linia z krańcówkami, więc byłby potrzebny tabor dwukierunkowy (pod przyszła rozbudowę).

Linia zaczynałaby się na skrzyżowaniu Armii Krajowej z Marii Skłodowskiej-Curie, a kończyłaby się przy pl. JP2 lub pl. Kilińskiego.
Jest to wersja dość ekonomiczna. Ciężko coś innego stworzyć, żeby nie kosztowało to nie wiadomo ile, a nie pomijało Górnośląskiej. Myślałem nad innymi opcjami, ale jednak ta wygrała.

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

: 13 cze 2022, o 21:02
autor: rym-ek
Przedłużyłbym ta linię do ul. Warszawskiej. Powstają tam nowe osiedla i taka komunikacja byłaby przydatna.

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

: 13 cze 2022, o 21:23
autor: faust
Ciekawe wejście z Wyszyńskiego w Podmiejską, po prostu można nanieść linię i gotowe :)
Jest alternatywna propozycja pewnego jegomościa, mającego się za specjalistę w tym temacie, który wyburzyłby kilka wieżowców przy Podmiejskiej, aby linia wiodła Widokiem :)

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

: 13 cze 2022, o 21:31
autor: filip
rym-ek pisze:
13 cze 2022, o 21:02
Przedłużyłbym ta linię do ul. Warszawskiej. Powstają tam nowe osiedla i taka komunikacja byłaby przydatna.
Taki był jeden z moich pomysłów, ale postanowiłem sobie go darować. Być może jednak warto od razu dorzucić ten odcinek. Myślałem jeszcze nad sensownym skomunikowaniem tramwajami Wzgórz Kalisza i wymyśliłem coś takiego, żeby przy TBS-ach tramwaj skręcał w stronę Wzgórz. W taki sposób mielibyśmy gotową pierwszą linię Północ-Południe.
faust pisze:
13 cze 2022, o 21:23
Ciekawe wejście z Wyszyńskiego w Podmiejską, po prostu można nanieść linię i gotowe :)
(...)
Nie, trzeba byłoby tam wyrównać teren. Nie wiem czy nie jest to za mocne wzniesienie. Jednak myślę, że dałoby radę jakoś to zrobić. Jeszcze można przed Biedronką to zrobić, ale pewna część Dobrzeca kawałek miałaby dalej.

Re: Sieć tramwajowa w Kaliszu

: 13 cze 2022, o 21:41
autor: ww
faust pisze:
13 cze 2022, o 21:23
Jest alternatywna propozycja pewnego jegomościa, mającego się za specjalistę w tym temacie, który wyburzyłby kilka wieżowców przy Podmiejskiej, aby linia wiodła Widokiem :)
Chodzi ci o Jacka Kłokockigo?
No właśnie nie wiem, jak on by chciał poprowadzić tramwaj przez Widok, zygzakiem obok nowego cmentarza żydowskiego czy prosto w linii ul. Widok, trawnikiem między wieżowcami?