Reorganizacja linii KLA

Wszystko o naszych lokalnych przewoźnikach.
Awatar użytkownika
jasiek20
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 7136
Rejestracja: 3 kwie 2009, o 13:08
Lokalizacja: Kalisz/Wrocław/Warszawa

Re: Reorganizacja linii KLA

Nieprzeczytany post autor: jasiek20 » 19 gru 2022, o 08:49

Z esesji:
1. W wyniku optymalizacji sieci komunikacyjnej, dbając o zapewnienie optymalnego poziomu skomunikowania
miasta Kalisz, liczba wykonywanych przez operatora kaliskiej komunikacji miejskiej wozokilometrów na
terenach gmin ościennych zostanie ograniczona od stycznia 2023 r.
W uzgodnieniu z Prezydentem Miasta Ostrowa Wielkopolskiego od 1 stycznia 2023 r. połączenie między
Kaliszem a Ostrowem Wielkopolskim będzie wykonywane wyłącznie przez ostrowskiego operatora tj. Miejski
Zakład Komunikacyjny S.A. w Ostrowie Wielkopolskim. Część kursów obsługiwanych przez autobusy linii nr
19E kaliskiego operatora zostanie obsłużona dodatkowymi kursami linii nr M. Wraz z likwidacją linii 19E
zwiększona zostanie częstotliwość linii nr 15 obecnie kursującej wyłącznie w dni robocze do miejscowości
Skalmierzyce. Od 1 stycznia 2023 r. linia nr 15 kursować będzie również w weekendy, zapewniając
mieszkańcom Nowych Skalmierzyc zbieżną do obecnego rozkładu jazdy dostępność do połączeń autobusowych
do Kalisza.
Należy nadmienić, że w ramach przeprowadzonej optymalizacji oferty przewozowej kaliskiej komunikacji
miejskiej przewidziane jest zlikwidowanie linii nr 3D i skrócenie linii nr 17 do miejscowości Biskupice. Od
1 stycznia 2023r. Gmina i Miasto Nowe Skalmierzyce uruchamia linie autobusów z Kotowiecka do Kalisza
przez Nowe Skalmierzyce. Zgodnie z dokonanym uzgodnieniem z Burmistrzem Gminy i Miasto Nowe
Skalmierzyce w ramach nowego porozumienia Miasto Kalisz zachowa możliwość wjazdu na teren gminy
w celu zawrócenia autobusów kursujących na linii nr 17 do miejscowości Biskupice.

2.
Przeprowadzone jesienią 2021 r. badania wykazały niską frekwencję pasażerów korzystających z linii 3D, co
jest wynikową braku uzasadnienia ponoszenia dalszych kosztów na utrzymanie linii w relacji Kalisz – Żydów.
Drugim powodem jest niewystarczający poziom dotacji przekazywanej przez gminy Opatówek i Godziesze
Wielkie na utrzymanie linii 3B do Chełmc przez Wolicę. W wyniku rozmów przeprowadzonych na początku
grudnia br. uzgodniono, że ze względu na konieczność zapewnienia przez Miasto Kalisz mieszkańcom miasta
dojazdu do Szpitala Chorób Płuc i Gruźlicy na Wolicy oraz Poradni Specjalistycznej Chorób Płuc i Gruźlicy,
koszty podmiejskiego odcinka linii 3B do przystanku Wolica Szpital ponoszone będą po 50% przez Miasto
Kalisz i Gminę Godziesze Wielkie.
W celu podpisania kolejnego porozumienia między wyżej wymienionymi gminami konieczne jest
udzielenie zgody przez Radę Miasta Kalisza. W związku z powyższym zasadne jest podjęcie przedmiotowej
uchwały.


3.
Celem utworzenia Związku Powiatowo-Gminnego pod nazwą „Komunalny Związek Transportu
Publicznego” jest wspólna organizacja publicznego transportu zbiorowego na obszarze gmin i powiatów
tworzących związek powiatowo-gminny. Podejmowane w ramach związku działania będą obejmowały zarówno
planowanie rozwoju transportu, jak i zarządzanie istniejącymi liniami komunikacyjnymi poprzez uzupełnienie
kaliskiej komunikacji miejskiej i stworzenie dodatkowej równolegle działającej komunikacji o charakterze
komunikacji podmiejskiej. Zgodnie z przedłożonym projektem uchwały w skład związku mają wejść: Powiat
Kaliski, okoliczne Gminy oraz Miasto Kalisz. Możliwość utworzenia przedmiotowego związku reguluje
art. 7 ust. 1 pkt 4a ustawy z dn. 16.12.2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (tj. Dz. U. z 2022 r.
poz. 1343), zgodnie z którym organizatorem publicznego transportu zbiorowego przy uwzględnieniu
właściwego obszaru działania może być związek powiatowo-gminny.
Miasto Kalisz przekaże część kompetencji związkowi komunalnemu związanych z organizacją przewozów
pasażerskich, zachowując jednocześnie prawo organizacji linii autobusowych komunikacji miejskiej na swoim
terenie.
Działalność Związku Powiatowo-Gminnego wpłynie korzystnie na rozwój publicznego transportu
zbiorowego, zwiększając płynność komunikacyjną między lokalnymi miastami. Stworzenie spójnego systemu
komunikacji wpłynie na poprawę komfortu życia lokalnej społeczności, umożliwiając szybsze przemieszczanie
się między pobliskimi ośrodkami. Polepszenie standardów łączności przyczyni się do intensyfikacji
komunikacji, przyczyniając się do rozwijania przyjaznych relacji wśród lokalnej społeczności.
W dobie pogarszającej się jakości powietrza niezbędnym jest podejmowanie czynności, które ograniczą ruch
samochodowy oraz obniżą emisję gazów cieplarnianych. Nie ulega wątpliwości, że utworzenie Związku
Powiatowo-Gminnego, dzięki usprawnieniu łączności między Miastem Kaliszem a pobliskimi gminami, stanie
się czynnikiem popularyzującym transport publiczny, który w obliczu wysokich kosztów oleju napędowego
i benzyny może stać się alternatywą transportu.
Perspektywa utworzenia przedmiotowego związku wiąże się również z potencjalnymi korzyściami natury
finansowej. W ramach Związku Powiatowo-Gminnego podmioty zainteresowane mogą składać do Wojewody
Wielkopolskiego wnioski o dopłatę do organizowanej przez związek komunikacji autobusowej, a uzyskane
środki pozwolą na poszerzenie obecnie funkcjonującej liczby połączeń autobusowych.
Prezydent
"To pięknie, gdy człowiek jest dumny ze swego miasta, lecz jeszcze piękniej, gdy miasto może być z niego dumne".

— Abraham Lincoln

Awatar użytkownika
jasiek20
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 7136
Rejestracja: 3 kwie 2009, o 13:08
Lokalizacja: Kalisz/Wrocław/Warszawa

Re: Reorganizacja linii KLA

Nieprzeczytany post autor: jasiek20 » 19 gru 2022, o 09:49

A tu spis wszystkich przystanków, z uwzględnieniem tych nowych:
https://kalisz.esesja.pl/zalaczniki/215 ... 044333.pdf


i takie info:

Na początku roku 2022 wraz z rozpoczęciem prac związanych z opracowaniem koncepcji optymalizacji
oferty przewozowej kaliskiej komunikacji miejskiej wyznaczony został wstępnie termin wprowadzenia zmiany
rozkładu jazdy na początek roku 2023. W związku z niewypracowaniem ze wszystkimi włodarzami sąsiednich
gmin uzgodnień zmian funkcjonowania linii podmiejskich, konieczne jest przesunięcie terminu wprowadzenia
części zaplanowanych zmian rozkładów jazdy autobusów.
Częściowy zakres zmiany rozkładu jazdy, który został przyjęty do wprowadzenia od nowego roku dotyczy:
·skrócenia niektórych tras linii podmiejskich,
·zmiany przebiegu trasy linii nr 6,
·uruchomienie nowej linii nr 21, która zapewni połączenie autobusowe miedzy osiedlem Rajsków a centrum
Kalisza.


I chyba większość zmian dokona się dopiero od marca...


W celu umożliwienia wprowadzenia powyższej części zmiany rozkładu jazdy oraz pozostałej części zmiany,
planowanej obecnie do wprowadzenia od dnia 1 marca 2023 r. konieczne jest utworzenie niżej wymienionych
przystanków na terenie miasta Kalisza:
"To pięknie, gdy człowiek jest dumny ze swego miasta, lecz jeszcze piękniej, gdy miasto może być z niego dumne".

— Abraham Lincoln

rym-ek
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 865
Rejestracja: 30 gru 2005, o 11:51
Lokalizacja: Kalisz - Dobrzec

Re: Reorganizacja linii KLA

Nieprzeczytany post autor: rym-ek » 19 gru 2022, o 18:14

Zameldowanie na pobyt tymczasowy powinno również uprawniać do "darmowych" przejazdów KLA. Nowa weryfikacja powinna się odbywać np. co 3 miesiące.
Przywróćmy godność prawu i Kaliszowi!!!!

Awatar użytkownika
Achudy
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 117
Rejestracja: 1 sty 2007, o 12:04

Re: Reorganizacja linii KLA

Nieprzeczytany post autor: Achudy » 19 gru 2022, o 18:29

Kiedy nowy rozkład jazdy autobusów KLA? Miał być z początkiem nowego roku, ale nastąpiła zmiana planów!
https://calisia.pl/kiedy-nowy-rozklad-j ... anow,60070

Awatar użytkownika
jasiek20
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 7136
Rejestracja: 3 kwie 2009, o 13:08
Lokalizacja: Kalisz/Wrocław/Warszawa

Re: Reorganizacja linii KLA

Nieprzeczytany post autor: jasiek20 » 20 gru 2022, o 10:27

Od Nowego Roku zmieni się rozkład jazdy części autobusów. Wprowadzona zostanie również nowa linia nr 21.
W okresie styczeń – luty 2023 roku będą obowiązywały następujące zmiany w rozkładzie jazdy:
1) linia 1B skrócona zostaje do przystanku Łódzka Okrąglicka,
2) linia 3B kończyć będzie swój bieg na przystanku Wolica Szpital,
3) linia 3D skrócona zostaje do przystanku Rzymska Romańska,
4) linia 17 skrócona zostaje do przystanku w Biskupicach,
5) linia 19E skrócona zostaje do przystanku w Nowych Skalmierzycach,
6) dla linii nr: 13, 15, 18, których trasa przebiega ulicą Długą, przystankiem końcowym będzie przystanek tymczasowy zlokalizowany przy ulicy Długiej przed skrzyżowaniem z ulicą Borkowską. Przystankiem początkowym dla tych linii będzie przystanek Długa 04,
7) linia nr 6 ulega modyfikacji - od placu Jana Pawła II autobusy pojadą ulicami: Warszawską, Botaniczną, Borkowską, Skarszewską, kończąc bieg na pętli przy ulicy Puckiej (przy szpitalu). Ze względu na objęcie obsługą komunikacyjną ulicy Botanicznej zmianie ulegnie godzina odjazdu autobusu z przystanku Babina z godziny 7:31 na godzinę 7:35,
8 ) wprowadzona zostaje nowa linia nr 21, która będzie kursować w godzinach 6:00 – 18:00 ulicami: Rajskowską – Łódzką – pl. Jana Pawła II – Bankową – Nowy Świat – Śródmiejską – Sukienniczą – pl. Jana Pawła II – Łódzką – Rajskowską.

Nowy rozkład jazdy dostępny będzie wkrótce na stronie internetowej www.kla.com.pl w zakładce: Rozkład Jazdy.


kalisz.pl
"To pięknie, gdy człowiek jest dumny ze swego miasta, lecz jeszcze piękniej, gdy miasto może być z niego dumne".

— Abraham Lincoln

Awatar użytkownika
jasiek20
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 7136
Rejestracja: 3 kwie 2009, o 13:08
Lokalizacja: Kalisz/Wrocław/Warszawa

Re: Reorganizacja linii KLA

Nieprzeczytany post autor: jasiek20 » 21 gru 2022, o 10:29

" dla linii nr: 13, 15, 18, których trasa przebiega ulicą Długą, przystankiem końcowym będzie przystanek tymczasowy zlokalizowany przy ulicy Długiej przed skrzyżowaniem z ulicą Borkowską. Przystankiem początkowym dla tych linii będzie przystanek Długa 04"

Widać tu doskonale to kuriozum z granicami administracyjnymi miasta Kalisza. Parę metrów dalej, teren innej gminy i bez porozumienia z nią ws. komunikacji miejskiej, autobusy tam nie wjeżdżają.
Myślę, że kwestie reorganizacji KLA to już najwyższy czas na reorganizacje granic Kalisza.
"To pięknie, gdy człowiek jest dumny ze swego miasta, lecz jeszcze piękniej, gdy miasto może być z niego dumne".

— Abraham Lincoln

Awatar użytkownika
wollny
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1368
Rejestracja: 11 gru 2007, o 11:30
Lokalizacja: Kalisz

Re: Reorganizacja linii KLA

Nieprzeczytany post autor: wollny » 21 gru 2022, o 12:25

Czyli w końcu od Nowego Roku czy od 1 marca?
Niepusta separacja między dwoma rzeczami podstawowymi jest homomorficzna z trójwymiarową przestrzenią euklidesową, a więc pozwala określić odległości przestrzenne.

Piotr4
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 7
Rejestracja: 11 gru 2022, o 10:25

Re: Reorganizacja linii KLA

Nieprzeczytany post autor: Piotr4 » 1 sty 2023, o 18:53

Cześć,
Założyłem ponownie konto na forum, do starego nie umiem się dostać, może zostało usunięte po tym jak nie było logowania przez 10 lat. Nie mieszkam już w Kaliszu 12 lat, zawsze jednak śledziłem co się dzieje w naszym małym grajdołku. Tematy w których wcześniej się udzielałem to komunikacja zbiorowa i KLA. Do ponownego włączenia się w dyskusję skłoniło mnie to, co nasi włodarze próbują zrobić z rewolucją-ewolucją rozkładu jazdy. Te dwie analizy systemu połączeń w Kaliszu analizowałem dłuższy czas i teraz po kilku miesiącach chciałbym Wam zaprezentować moją koncepcję. Jeżeli ktoś stwierdzi, że jakiekolwiek moje uwagi są logicznie, warto je wdrożyć i macie kontakty z osobami decyzyjnymi, śmiało wykorzystajcie to i przekażcie dalej. A na pewno ktoś decyzyjny z Miasta wchodzi też na forum i czyta niektóre rzeczy. 😉
Wg mnie to co zostało zaprezentowane przy wsparciu firmy konsultingowej ma wiele zalet (zwłaszcza pierwsza koncepcja), tamtą wersję trzeba było lekko dostosować. Później pojawiła się druga wersja, nielogiczna, z liniami okólnymi, nieczytelna dla pasażerów. Poprawki i przekierowanie linii między pętlami robione na szybko, byle by autobus gdzieś jeździł.
Jeżeli nie jest jeszcze za późno, aby od 1 marca 2023 wdrożyć coś sensownego, zapraszam do dyskusji i tak jak wskazałem wcześniej – wykorzystujcie mój pomysł, zależy mi głównie na tym, aby nowy system transportu w Kaliszu był poukładany, zrobiony z głową i służył mieszkańcom. Takie moje małe hobby, przy pracy zawodowej jako księgowy.
Nowy schemat komunikacyjny trzeba wykonać w oparciu o analizę funkcjonalną i nadać każdej linii jakiś cel, poukładać to w grupy, które będą się przy wspólnym takcie na kluczowych trasach synchronizować w określoną częstotliwość.

GŁÓWNE ZAŁOŻENIA:
1. Wiemy, że dzięki zastosowaniu aktualnego oprogramowania do tablic kierunkowych linie okólne w Kaliszu nie mają sensu. Linia 3D startując z os. Dobrzec miała na tablicy, że jedzie na os. Dobrzec. Autobus ten dla pasażerów mógł jechać nigdzie. Rezygnuję z linii okólnych, a dzięki temu eliminujemy ryzyko opóźnień. Postoje wyrównawcze na pętlach są potrzebne, linie krążące przez 120 minut to zbędne ryzyko.
2. Kończymy z oznaczeniami literowymi przy numerach linii. Kursy wariantowe da się odpowiednie oznaczyć w rozkładzie, a inną krańcówkę pokazać na wyświetlaczu. Zaproponowałem układ oparty na liniach od 1 do 18.
3. Pierwsza koncepcja firmy konsultingowej proponowała linię 5 oraz linię 5A (jako wariant wydłużony linii 5). Rezygnacja z tego typu oznaczeń – powinna być jedna dominująca linia 5, które będzie miała w rozkładzie oznaczone kursy wariantowe – wydłużone lub skrócone.
4. Zastosować model kursów wariantowych jak we Wrocławiu, oznaczenie w rozkładzie np. linia 17, kurs do os. Dobrzec przez ul. Szapocznikow (do przyst. Dobrzecka Polifarb po trasie) – pasażer ma wiedzieć do jakiego przystanku na rozkładzie dany autobus jedzie trasą podstawową.
5. NAJWAŻNIEJSZE ZAŁOŻENIE: Wszystkie przystanki mają status „na życzenie z autobusu”, tzn. za każdym razem kiedy kierowca widzi kogoś oczekującego na przystanku – kierowca ma obowiązek zatrzymać się na tym przystanku. Jeżeli nikogo nie ma na przystanku, a pasażer, który jest w pojeździe chce wysiąść, pasażer ma obowiązek wcisnąć przycisk przystanku na życzenie. Jeżeli na przystanku nie stoi żaden oczekujący pasażer oraz nikt z podróżujących pasażerów nie wciśnie przycisku, autobus nie zatrzymuje się na przystanku. Korzyści: mniejsze zużycie paliwa, autobus płynnie przejeżdża obok przystanku z prędkością 20-30 km/h; możliwość skrócenia czasu przejazdu między przystankami, a tym samym krótsze obiegi na danej linii – jeden autobus jest w stanie wykonać więcej kursów, potrzeba mniej brygad – ważne zwłaszcza w porach wieczornych i weekendy, a dodatkowo kończymy z horrendalnie długimi postojami na pętlach (przerwy ustawowe – wiadomo, muszą się odbyć, ale nie co każde kółko autobus czeka 30-50 minut). Dzięki optymalizacji zużycia paliwa, za te same pieniądze jesteśmy w stanie wykonać więcej kursów, a wiemy, że największą bolączką naszej komunikacji jest mała częstotliwość kursów. Wymaga systemu Kaizen – ciągłego doskonalenia i sprawdzanie, gdzie można skracać czasu przejazdu, a gdzie wydłużać – eliminacja zbyt szybkich odjazdów. Lepiej, żeby autobus spóźnił się do 7-8 minut, niż odjechał 5 przed czasem. Trzeba jakoś sprawić, aby pasażerowie korzystali z dynamicznej informacji pasażerskiej i umieli w telefonach sprawdzać, gdzie jest aktualnie ich autobus.
6. Nie potrzebujemy osobnej numeracji dla linii nocnych i nie mówię tu o proponowanym N1, tylko nie potrzebujemy osobnej linii nocnej 10. Dobrze ułożone linie dzienne mogą mieć po prostu wykonany kurs na trasie podstawowej lub skróconej w porach nocnych. Nie wiem jak z frekwencją aktualnie na 10, ale w wielu przypadkach wystarczy, żeby taka 3 do Elektrycznej czy 12 na Poznańską wykonała jeszcze jeden kurs w okolicach godz. 0-1 w weekendy. Taborem małopojemnym. Nie wiem czy w Kaliszu kursy między 1:30 a 4:00 są potrzebne.
7. Zmieniamy trochę numerację linii. System musi być logiczny, ale nie na siłę. Nie da się zrobić systemu w oparciu o dawne założenia, czyt. wszystko co przez Górnośląską jest jednocyfrowe, a wszystko co przez Legionów dwucyfrowe. Ja proponuję linie w tandemach, obsługujące dane ciągi komunikacyjne, które razem tworzą spójną częstotliwość (w zależności jaki to obszar miasta, czasem będzie to wspólny takt co 10 minut, czasem co 30 minut, a w weekendy nawet i co 60 minut) – tu drobna dygresja, miasto nasze jest za malutkie, skończmy off-top o tramwaju, czy o autobusach co 15 minut na Zagorzynku. Proponowane pary linii:
• 1 i 11 – ul. Łódzka, cmentarz tyniecki i os. Winiary
• 2 i 12 – ul. Poznańska, nowy szpital i cmentarz komunalny
• 3 i 13 – ul. Częstochowska, os. Rypinek i os. Piwonice
• 4 i 14 – os. Zagorzynek i okolice Parku Przyjaźni
• 5 i 15 – ul. Pucka, stary szpital i os. Chmielnik
• 6 i 16 – ul. Polna i ul. Budowlanych
• 7 i 17 – ul. Dobrzecka i os. Widok
• 8 i 18 – ul. Tuwima, ul. Staffa i os. Majków
Linie 9 i 10 – nie mają pary.
8. Trzeba dostosować rozkład jazdy na liniach o małej częstotliwości, aby zapewnić przesiadki.
9. Złoty Róg – kompletnie mi ten przystanek nie pasuje. I jest bez sensu. Centrum będzie miało nowe przystanki na Sukienniczej i mam nadzieję, że jeszcze na Wodnej.
10. Przydałyby się nowe przystanki na wysokości Makro.
11. Mam nadzieję, że się dogadają w sprawie obsługi pętli na Długiej.
12. Większość linii ma pętlę lub kursy wariantowe na os. Dobrzec – wygodne odpoczynki. Pozostałe linie mają pętlę wraz z inną linią, gdzie po przebierance można dostać się na os. Dobrzec.
13. Brak pustych przejazdów technicznych. Dzięki temu, że większość linii przejeżdża przez okolice Galerii Amber, wyjazdy z zajezdni i zjazdy do zajezdni mogą się odbywać z tego przystanku. Kursy skrócone do przystanku Galeria Amber.
14. Nie wiem czy jest sens obsługiwać przystanek Dworzec PKP – z Amber jest naprawdę blisko. Nie osiągniemy zadowalającej częstotliwości z PKP i synchronizacji z pociągami – układ drogowy nie pozwala na przetrasowanie niektórych linii, a zajazd kieszeniowy na PKP wydłuża czas przejazdu i komplikuje trasę linii.
15. Likwidacja przejazdów dla linii, które w zależności od kierunku kursują różnymi ulicami (tam gdzie nie ma dróg jednokierunkowych).
16. Rozkład jazdy w podziale na 4 tabele: dzień roboczy, sobota, niedziela i święto oraz specjalny – dni takie jak Wielkanoc, boże narodzenie, nowy rok, itp.
17. Niektóre wyjazdy poza granice miasta do skontrolowania – nie wiem gdzie się dogadali, a gdzie nie. Nie śledzę tego aż tak bardzo.

SCHEMAT LINII
Tu wklejam link, na mapie każdy lepiej to zobaczy o co mi chodzi. Poniżej opisuję każdą linię jaka jest jej funkcja przewozowa. Linie opisuję parami.
https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... sp=sharing
Jeżeli będzie problem z otwarciem linka, proszę dajcie znać.

1 - Dobrzec (Wyszyńskiego) – Winiary przez Górnośląską i Chopina. Linia dobrze wytrasowana – bez zmian. Potoki pasażerskie: Dobrzec-Górnośląska-Centrum oraz Górnośląska-Centrum-Winiary są dobre, bo to najkrótsze trasy na tych relacjach. Linia bezpośrednio z Dobrzeca na Winiary przez Szlak nie ma sensu – zbyt małe napełnienia. Kursy wariantowe do Opatówka bez wjeżdżania do serca osiedla Winiary. Absolutnie nie przedłużać linii 1 z Dobrzeca do cmentarza komunalnego. Szybkie połączenie wybranych osiedli ze szpitalem na Poznańskiej i cmentarzem komunalnym zaproponowano w innych liniach.
11 – Dobrzec (Wyszyńskiego) – Winiary przez Legionów Bankową. Linia dobrze wytrasowana – bez zmian. Potoki pasażerskie: Dobrzec-Legionów-Centrum oraz Legionów-Centrum-Winiary są dobre.
2 – Dobrzec (Wyszyńskiego) – Kampus przez Serbinowską i Rogatkę. Skrócenie czasu przejazdu z okolic Widoku i Kalinca do szpitala i cmentarza. Połączenie ul. Serbinowskiej i Młynarskiej z Dobrzecem i Rogatką.
12 – Dobrzec (Armii Krajowej) – Cmentarz komunalny przez Legionów, Bankową, 3-go Maja i Wojska Polskiego. Potoki pasażerskie: Dobrzec-Legionów-Centrum oraz Centrum-Szpital-Cmentarz. Linia nie ma za zadanie dowozić pasażerów z Dobrzeca do szpitala i cmentarza. Włączenie do stałej obsługi okolic ul. Wojska Polskiego przy Mazurskiej, Złotej i Runotexie. Przejazd przez Kościuszki (z Wojska Polskiego autobus nie skręci w prawo w Poznańską).
3 – Dobrzec (Wyszyńskiego) – Elektryczna. Praktycznie bez zmian. Wariant podstawowy do Elektrycznej, warianty do Szałego i szpitala w Wolicy.
13 – Dobrzec (Wyszyńskiego) – Sulisławice – Majkowska. Zapewnienie odlegle położonym Sulisławicom możliwości wyboru, w którym kierunku chce się podróżować – do Amber i na Dobrzec czy do Centrum, bez wycieczek krajoznawczych. Włączenie do obsługi ul. Zachodniej i możliwość wygodnych przesiadek na Galerii Amber.
4 – Dobrzec (Wyszyńskiego) – Zagorzynek – Majków. Dojazd z Zagorzynka do centrum od strony ul. Sukienniczej. Szybkie skomunikowanie ul. Kordeckiego i Częstochowskiej z Dobrzecem. Szybkie połączenie północnego Majkowa z Centrum. Dojazd z Zagorzynka na Dobrzec.
14 – Dobrzec (Wyszyńskiego) – Zagorzynek – Bażancia. Dojazd z Zagorzynka do centrum od strony ul. Chopina. Linia przez Skalmierzycką. Skomunikowanie ul. Bażanciej z Centrum. Zajazd kieszeniowy przez Metalowców lub skrócony kurs wariantowy do Metalowców. Wariantowe kursy wydłużone do cmentarza komunalnego – zapewnienie szybkiego dojazdu okolic Galerii Amber (zamiast linii 2), Dobrzeca (Wyszyńskiego) (też zamiast linii 2) przez Szapocznikow, Korczak do szpitala i cmentarza.
5 – Dobrzec (Wyszyńskiego) – Długa. Bez zmian. Kursy skrócone do Puckiej. Zapewnienie dojazdu z Majkowa do szpitala przy Puckiej.
15 – Długa – Borkowska – Nowe Skalmierzyce. Obsługa ul. Wrocławskiej i Borkowskiej. Wybrane kursy skrócone do Puckiej lub do Majkowskiej.
6 – Elektryczna – Dobrzec (Armii Krajowej) – Cmentarza Komunalny. Zapewnienie szybkiego dojazdu okolic Galerii Amber (zamiast linii 2), Dobrzeca (Armii Krajowej) (zamiast linii 12) przez Szapocznikow, Korczak do szpitala i cmentarza. Zachowanie relacji z ul. Polnej do szpitala, wydłużenie do cmentarza. Do zastanowienia kursy wariantowe wydłużone do Rzymskiej – lepsza obsługa Piwonic w godzinach szczytu.
16 – Elektryczna – Borkowska. Zapewnienie relacji z ul. Polnej do Centrum. Obsługa ul. Warszawskiej.
7 – Dobrzec (Armii Krajowej) – Owsiana. Dojazd ul. Serbinowskiej, Młynarskiej, Widok i Dobrzeckiej do Centrum. Skomunikowanie osiedla Wzgórza Kalisza i ul. Niemojowskich.
17 – Majkowska – Biskupice. Wydłużenie linii o Parczewskiego/Babina, Stawiszyńską (zabrana linia 15), Wojska Polskiego. Skomunikowanie nowego przyszłego osiedla po Wistilu, targowiska od strony Wojska Polskiego z centrum. Kursy wariantowe skrócone do Dobrzeca.
8 – Dobrzec (Armii Krajowej) – Majków, przez Serbinowską. Zmodyfikowana linia 19. Trasa przez Górnośląską ze względu na zabrane 19E. Relację Dobrzec (Armii Krajowej) – Galeria Amber przejmuje linia 6, więc 8 może jeździć Serbinowską obsługując spore blokowisko przy Wojska Polskiego SuperSam (razem z linią 2).
18 – Dobrzec (Armii Krajowej) – Wrocławska – Długa. Bez zmian.
9 – Inwestorska – Dobrzec (Armii Krajowej, Wyszyńskiego) – Bażancia. Zmodyfikowana linia 8, przetrasowana przez Chopina, aby nie był to aż taki muchowóz (dzięki temu linia 9 wspiera przy rozwożeniu uczniów ze szkół przy Chopina). Wybrane kursy skrócone do Dobrzec. Linia typowo pracownicza.
10 – Rajsków – Majkowska. Przez Trasę Bursztynową. Można pomyśleć o zmianie przez Łódzką, Jana Pawła II, Bankową. Myślałem też o przetrasowaniu 17 na Rajsków przez Częstochowską i TB zamiast do Majkowskiej. Nie wiem tylko czy to wtedy będzie ta sama wielkość taboru.
Kursy późnowieczorne (okolice godz. 23:30-1:30) wykonać liniami:
• 1 (do os. Winiary, bez wjazdu w Okrąglicką)
• 3 (do Elektrycznej lub Rzymskiej)
• 5 (do Morelowej, bez wjazdu w Żołnierską)
• 12 (do szpitala)

Zapraszam do rozmowy. Spróbujmy to naprawić. :)
Ostatnio zmieniony 1 sty 2023, o 19:42 przez Piotr4, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1744
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Reorganizacja linii KLA

Nieprzeczytany post autor: filip » 1 sty 2023, o 19:32

Piotr4 pisze:
1 sty 2023, o 18:53
(...) tu drobna dygresja, miasto nasze jest za malutkie, skończmy off-top o tramwaju, czy o autobusach co 15 minut na Zagorzynku.
A w czym Kalisz jest "za malutki" na posiadanie tramwaju? Może to niektóre umysły są "za malutkie"? Jest wiele mniejszych lub tej samej wielkości miast, które posiadają ten środek transportu. W Kaliszu oprócz jednej poważnej przesłanki* nie ma żadnych powodów, aby nie budować. Zresztą nie trzeba nic teraz budować, wystarczy przeprowadzić stosowne badania, wyznaczyć trasę/y tak, aby móc planować miasto w tym kierunku. Przecież miasto planować można nawet na kilkadziesiąt lat do przodu.

A tak a propos tego "za malutkiego" Kalisza. W austriackim St. Pölten (56 tys. mieszkańców) chcą budować linie trolejbusowe. Niby to tylko trolejbus (ja i tak bym nie narzekał :P), ale podobne pieniądze kosztowałaby linia tramwajowa w Kaliszu.
https://noe.orf.at/stories/3187175/

* miasto się szybko wyludnia, więc mieszkańcy za 50 lat mogą nie udźwignąć kosztów remontu. Więc trzeba robić tak, żeby się nie wyludniało, a zaludniało. :wink:
Piotr4 pisze:
1 sty 2023, o 18:53
SCHEMAT LINII
Tu wklejam link, na mapie każdy lepiej to zobaczy o co mi chodzi. Poniżej opisuję każdą linię jaka jest jej funkcja przewozowa. Linie opisuję parami.
https://www.google.com/maps/d/embed?mid ... hbc=2E312F
Jeżeli będzie problem z otwarciem linka, proszę dajcie znać.
Nie ma dostępu. Nie ocenię dopóki nie zobaczę, bo jestem wzrokowcem. :wink:

Piotr4
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 7
Rejestracja: 11 gru 2022, o 10:25

Re: Reorganizacja linii KLA

Nieprzeczytany post autor: Piotr4 » 1 sty 2023, o 19:41

Ten link powinien być już poprawny:

https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... sp=sharing

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1744
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Reorganizacja linii KLA

Nieprzeczytany post autor: filip » 1 sty 2023, o 20:06

^^
Imho zupełny socjal. Co prawda nie wiem jakie miałyby być takty na poszczególnych liniach, ale trasy dobrze nie wróżą. Podejrzewam, że twoja opcja jest "pragmatyczna" i wpisuję się w obecne założenia. Ja mam jednak inną wizję. ;p

Ja tam kiedyś coś główkowałem i wymyśliłem pewne założenia, ale dokładnych przebiegów nie wymyśliłem (nie chciało mi się siedzieć na tym tak długo).

LINIE:
Główne - kilka magistralnych linii z taktem 10 minut. Linie tam gdzie się da miałyby wydzielone buspasy.
Uzupełniające - linie z taktem 10-30 minut.
Dojazdowe - linie z taktem 30-60 minut.

Inspirowałem się system z Barcelony. Zanim mi ktoś powie, że przecież Barcelona ma inny układ urbanistyczny to spokojnie. Chodzi o trasy N-S i W-E z przesiadkami (nie wszędzie się da, ale próbowałem i da się w wielu miejscach). Takie rozwiązanie pozwoli zredukować koszty utrzymania sieci, a umożliwi szybkie przemieszczanie się po mieście bez wycieczek krajoznawczych oraz wysokie częstotliwości kursowania. Co prawda to sporo trudniejsze do wprowadzenia rozwiązanie, bo wymaga zakupów większego taboru i budowy specjalnych przystanków, na których mogłyby się odbywać przesiadki (tam gdzie linie by się krzyżowały) oraz wyznaczenia buspasów. Problematyczne też byłoby ułożenie rozkładów tak, aby zapewniać natychmiastowe przesiadki. Ale na pewno byłoby skuteczne i mieszkańcy chętnie by korzystali z takiej sieci.

Do tego porzucenie pomysłu bezpłatnej komunikacji miejskiej na rzecz tanich biletów okresowych.

Jednak podejrzewam, że mój pomysł za bardzo naruszałby "wolność" (bo przecież buspasy to zamach na wolność i własność prywatną) i byłby za bardzo "rewolucyjny" (a przecież nasi włodarze nie lubią zmian. Lubią, a wręcz uwielbiają pcimski Kalisz), więc szanse na jego wprowadzenie oceniam na ok. 0,1%. ;)
Oceńcie moje fantasmagoria. ;)

Piotr4
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 7
Rejestracja: 11 gru 2022, o 10:25

Re: Reorganizacja linii KLA

Nieprzeczytany post autor: Piotr4 » 1 sty 2023, o 21:59

Niestety Filipie nie wróżę sukcesu w Twoje założenia. Wzorujesz się na miastach zagranicznych, a musimy zejść na ziemię i wrócić do polskich realiów. "Pragmatyczny"? Być może, ale chyba użyłbym tutaj słowa "realistyczny". Pieniędzy nie wytrzaśnie się znikąd, chyba, że chcesz to finansować z własnej kieszeni. ;) Bardzo bym chciał, aby Twoja wizja się kiedyś spełniła, ale to nie jest na teraz. Nie mamy dobrej infrastruktury, żeby to wykonać (centrum przesiadkowe - naturalnym miejscem wydawałby się Plac Kilińskiego i Jana Pawła II) oraz układ Kalisza wymusza swoje. Wszystko wygląda pięknie do czasu aż nie zacznie się robić flamasterplan i nie dochodzi się do wniosku, że się tak przedobrzyło, że trzeba 3x więcej nakładów finansowych, aby to zrealizować. Autobus chociażby co 15 minut poza szczytem na Zagorzynku czy ul. Wrocławskiej to byłby faktycznie skok rewolucyjny dla tych obszarów, ale tutaj wchodzi moje myślenie jako finansista i wiem, że trzeba dokonać odpowiedniej "optymalizacji". I wiem, że to słowo zazwyczaj kojarzy się z cięciami, ale tutaj powinno to oznaczać, wprowadzenie takich zabiegów, aby z tego co mamy wycisnąć najwięcej - a da się to zrobić na podstawie założenia opisanego przeze mnie w pkt. 5 - "przystanki na życzenie z autobusu". Dzięki temu powinno się udać:

(roboczy szczyt / roboczy międzyszczyt / roboczy wieczór / weekend dzień / weekend wieczór)

1 + 11 ... (10 / 10 / 20 / 15 / 20)
2 + 12 ... (10 / 15 / 30 / 15 / 30)
3 + 13 ... (10 / 15 / 20 / 20 / 30)
4 + 14 ... (20 / 30 / 45 / 30 / 45)
5 ............. (15 / 15 / 30 / 30 / 45)
6 + 16 ... (20 / 30 / 45 / 30 / 45)
7 ............. (20 / 30 / 60 / 30 / 60)
8 + 18 ... (20 / 30 / 60 / 30 / 60)
9 ............. (60 / 60 / --- / 60 / --- )
10 .......... (30 / 60 / --- / 120 / --)
15 .......... (30 / 60 / 60 / 60 / 60)
17 .......... (60 / 60 / --- / 120 / --)

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1744
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Reorganizacja linii KLA

Nieprzeczytany post autor: filip » 1 sty 2023, o 23:15

Ale dlaczego mamy się nie wzorować na założeniach zachodnich i "wracać do polskich realiów"? W ogóle nie rozumiem sensu tego zdania. Jeżeli coś jest wujowe to należy to zmienić, a jak jest z czego brać wzorce to się je bierze i tyle. A powinniśmy je czerpać z zachodu, bo tam ludzie chcą jeździć transportem publicznym, a u nas jakoś nie i zbiorkom traktuję się jako socjal dla "motłochu" (ja tego nie wymyśliłem, to ludzie tak twierdzą).

Faktycznie, może nie o to słowo mi chodziło, ale zrozumiałeś. ;)

Budżet miejski ma odpowiednią ilość pieniędzy, aby sfinansować lepszy transport publiczny. Ja wymyśliłem model (a bardziej podpatrzyłem z Berlina i Wiednia) biletu rocznego za 365 zł (tam mają w euro :P). Jakby taki bilet okresowy miało sporo osób to wtedy komunikacja w jakieś części by się finansowała.
Zresztą system, który proponuję przecież redukuję koszty (nie dublujemy linii i nie robimy wycieczek) i przez to za te same pieniądze oferujemy lepszą usługę. Choć i tak podejrzewam, że koszty obsługi by wzrosły, ale korzyści z dobrze funkcjonującego transportu miejskiego są ogromne i długoterminowo dają oszczędności.

Nikt nie powiedział, że na teraz. Powiedziałem, że potrzeba byłoby zrobić pewne inwestycję. To co ja opisałem (np. buspasy) to byłoby zadanie rozłożone na jedną, a może nawet część drugiej kadencji. W Kaliszu nie da się wprowadzać rewolucyjnych zmian, bo mentalność mieszkańców na to nie pozwala. Ludzie by takich prezydentów odsyłali do domu i wracałby poprzedni stan. Ale stopniową ewolucją da się to zrobić.
Jakieś dedykowane centrum przesiadkowe nie jest potrzebne. Do mojej koncepcji wystarczyłyby "mini centra przesiadkowe" w miejscach, w których krzyżują się linię - po prostu specjalne przystanki do obsługi większej liczby podróżnych itd.
To fakt, że układ urbanistyczny Kalisza nie jest łatwy, ale da się zaprojektować dobrą sieć, która będzie efektywna.
Nie przesadzajmy, w Kaliszu za trzy razy tyle ile wydajemy to można byłoby robić cuda.

A co do twojej wizji. Nie jest źle, szczególnie w szczytach. Ale patrząc jakie wycieczki robią twoje linie to na pewno da się zrobić za tyle samo lepszą częstotliwość, ale w systemie który opisałem.

Awatar użytkownika
jasiek20
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 7136
Rejestracja: 3 kwie 2009, o 13:08
Lokalizacja: Kalisz/Wrocław/Warszawa

Re: Kaliskie Linie Autobusowe

Nieprzeczytany post autor: jasiek20 » 2 sty 2023, o 18:32

Tak jak myślałem. Ta linia obsługiwana jest tymi małymi autobusami.
Mogliby zmienić na os.Rajsków na wyświetlaczu.


Foto:Ania, instagram
Załączniki
Screenshot_20230102-182903_Instagram.jpg
Screenshot_20230102-182903_Instagram.jpg (164.07 KiB) Przejrzano 2650 razy
"To pięknie, gdy człowiek jest dumny ze swego miasta, lecz jeszcze piękniej, gdy miasto może być z niego dumne".

— Abraham Lincoln

Awatar użytkownika
gawronik13kalisz
Moderator
Moderator
Posty: 8993
Rejestracja: 4 lis 2009, o 17:24

Re: Kaliskie Linie Autobusowe

Nieprzeczytany post autor: gawronik13kalisz » 2 sty 2023, o 19:42

SDIP niezaktualizowany. Tutaj nic nie jest przygotowane do takiej zmiany. Nie ogarniają zmian dynamicznej informacji pasażerskiej w autobusach w czasie remontów i objazdów (w autobusach lektor mówi inne przystanki niż tymczasowo, rzeczywiście zahacza autobus) więc nie dziwię się, że nikt nie wpadł na pomysł by na tej stronie zmienić dane...
Załączniki
kla.jpg
kla.jpg (114.71 KiB) Przejrzano 2622 razy
g13k

Awatar użytkownika
jasiek20
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 7136
Rejestracja: 3 kwie 2009, o 13:08
Lokalizacja: Kalisz/Wrocław/Warszawa

Re: Reorganizacja linii KLA

Nieprzeczytany post autor: jasiek20 » 4 sty 2023, o 13:03

W komentarzach, ludzie pisali, że poranne kursy linii M z Ostrowa do Kalisza są tak przepełnione, że autobusy nie zatrzymują się np. w Ociążu, Fabianowie itd.
Gdzie są te szynobusy? ;)
"To pięknie, gdy człowiek jest dumny ze swego miasta, lecz jeszcze piękniej, gdy miasto może być z niego dumne".

— Abraham Lincoln

Awatar użytkownika
Cristof
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3258
Rejestracja: 7 wrz 2013, o 20:42

Re: Reorganizacja linii KLA

Nieprzeczytany post autor: Cristof » 10 sty 2023, o 21:32

Autobusy nowej linii nr 21 w Kaliszu manewrują po ścieżce pieszo-rowerowej ZDJĘCIA
Od Nowego Roku zmienił się rozkład jazdy części autobusów Kaliskich Linii Autobusowych. Wprowadzona została również nowa linia nr 21. Autobus nie ma jednak pętli przy ulicy Rajskowskiej i musi manewrować na ścieżce pieszo-rowerowej na wale Matejki.

Obrazek

...Tymczasem Krzysztof Gałka, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich w Kaliszu, również nie kryje zaskoczenia, że on jest obarczany odpowiedzialnością za tę sytuację. Podkreśla, że to nie jego decyzja, a organizatorem transportu publicznego w imieniu prezydenta jest Wydział Spraw Obywatelskim UM Kalisza.
- Ulica Rajskowska jest ślepa. Nie było możliwości wyznaczenia pętli, bo są tam tereny prywatne. Przygotowanie pętli wymaga czasu i środków. To rozwiązanie tymczasowe. ZDM podejmuje działania, aby wyznaczyć pętlę autobusową z prawdziwego zdarzenia - mówi Krzysztof Gałka, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich w Kaliszu. ...
posting.php?mode=reply&t=2908&sid=993f3 ... dd7166eb87

Przecież niedawno był remont tej ulicy i chyba można było pomyśleć o pętli dla KLA. To nie było już planów puszczenia tam autobusów. Jakoś w to nie wierzę.
A Gałka jak zwykle zdziwiony, o niczym, nie wie. To kto te znaki ostrzegawcze o zawracającym autobusie stawiał ZDM czy Ratusz. Ktoś się tu mija z prawdą.

matteo94
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 183
Rejestracja: 5 paź 2011, o 19:42
Lokalizacja: Dobrzec

Re: Reorganizacja linii KLA

Nieprzeczytany post autor: matteo94 » 10 sty 2023, o 21:57

Aglomeracja Kalisko-Ostrowska w praktyce. W normalnie funkcjonującej aglomeracji już dawno istniałaby wspólna linia obsługująca komunikację pomiędzy Kaliszem a Ostrowem Wielkopolski. Jednolity tabor, jednolity cennik, kursy dostosowane do potrzeb. Słabość "aglomeracji" została brutalnie obnażona wraz z reorganizacją linii autobusowych, a warto dodać, że prawdziwe zmiany przyjdą w marcu. Wolę nie wiedzieć, co się będzie działo...
Życie to gra w której jesteś tylko pionkiem

kaliszanin2
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3622
Rejestracja: 20 kwie 2006, o 12:47

Re: Reorganizacja linii KLA

Nieprzeczytany post autor: kaliszanin2 » 11 sty 2023, o 00:02

Cristof pisze:
10 sty 2023, o 21:32
Autobusy nowej linii nr 21 w Kaliszu manewrują po ścieżce pieszo-rowerowej (...)
- Ulica Rajskowska jest ślepa. Nie było możliwości wyznaczenia pętli, bo są tam tereny prywatne. Przygotowanie pętli wymaga czasu i środków.
To może zamienić na tramwaj? Tramwaje mogą być dwukierunkowe. Albo lepiej zamówić dwukierunkowy autobus, specjalnie dla tej linii. Nawet jeżeli zamówienie nie zostanie zrealizowane, to można dostać premię za wniosek racjonalizatorski.

Awatar użytkownika
Cristof
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3258
Rejestracja: 7 wrz 2013, o 20:42

Re: Reorganizacja linii KLA

Nieprzeczytany post autor: Cristof » 11 sty 2023, o 09:09

kaliszanin2 pisze:
11 sty 2023, o 00:02
Cristof pisze:
10 sty 2023, o 21:32
Autobusy nowej linii nr 21 w Kaliszu manewrują po ścieżce pieszo-rowerowej (...)
- Ulica Rajskowska jest ślepa. Nie było możliwości wyznaczenia pętli, bo są tam tereny prywatne. Przygotowanie pętli wymaga czasu i środków.
To może zamienić na tramwaj? Tramwaje mogą być dwukierunkowe. Albo lepiej zamówić dwukierunkowy autobus, specjalnie dla tej linii. Nawet jeżeli zamówienie nie zostanie zrealizowane, to można dostać premię za wniosek racjonalizatorski.
Ciekawe jak długo kolega myślał nad tym postem, nic nie wnoszącym do sprawy. Ala ja będę oryginalniejszy i proponuję obrotnicę taką jak w lokomotywowni.

ODPOWIEDZ