Ostatnio miałem chwilkę czasu i przysiadłem nad jednym projektem w paincie by coś zmienić.
Nawiązuję tu do pomysłu użytkownika jp w sprawie stworzenia wspólnego przystanku w śródmieściu dla autobusów jadących przez planty oraz pl.Jana Pawła 2/Sukienniczą.
Użytkownik jp zaproponował stworzenie kontrapasu na Al. Wolności następnie autobusy miałyby jechać przez Most Kamienny i w ul. Narutowicza docierając do plant dzięki czemu 2 warianty tras autobusowych obsługiwały by przystanki na plantach.
Za docelowe rozwiązanie użytkownik jp podał fakt rozbudowy ul. Mostowej oraz stworzenie mostu między ul. Mostową a plantami.
Odnosiłem się już raz do tego ale co do rozbudowanej wersji tego pomysłu idea słuszna chodź zdecydowanie bez budowy jeszcze jednego mostu by połączyć ul.Kopernika z Plantami nie widzę większego sensu jej budowy ponad to u nas na pewno się nie da, wybieramy tanie projekty rewitalizacji śródmieścia , odsuwamy obwodnice za granice miasta by nie płacić za jej utrzymanie to wszystko pokazuje że z taką władzą na taką rozbudowaną wersje szans niema,
Co do wersji podstawowej podałem już raz dla tej trasy mój odpowiednik, mianowicie zamiast Al. Wolności z mostem kamiennym proponuję stworzyć kontrapas dla autobusów na ul Kazimierzowskiej.
Dlaczego nie przez Al. Wolności oraz most kamienny?
Al. Wolności to część dawnego ringu śródmiejskiego (tzw. obwodnicy śródmiejskiej) myślę że to co zrobiono z ul. Śródmiejską od Rogatki do mostu kamiennego pokazuje dlaczego stronię od zmniejsza przepustowości na Al. Wolności jednym słowem jeden wielki paraliż śródmieścia na szczęście istnieje już projekt przywrócenia dawnej przepustowości na Śródmiejskiej.
Więc raz że zmniejszając przepustowość sporawego odcinka (Obowdnicy śródmiejskiej) Al. Wolności, paraliżujemy gwarantujemy korki na obwodnicy śródmiejskiej.
Kolejnym problem jest most Kamienny jego prześwit jest za mały przez co pojazdy jadące od którejś strony musiałyby mieć pierwszeństwo co raczej w tak ścisłym centrum przy drodze o dużym natężeniu wprowadza niemałe zamieszanie.
Ja zamiast tego proponuję Kazimierzowską.
Dlaczego?
Po pierwsze na ul. Kazimierzowskiej niema tak wielkiego natężenia ruchu.
Ponadto moja koncepcja zakłada przebudowę ul Kazimierzowskiej wręcz powiększa przepustowość tej drogi o pas w odwrotnym kierunku oczywiście wraz z moda na oczyszczanie samochodów z śródmieścia miałby być to kontrapas dla autobusów oraz Taxi.
Cóż ale ktoś musi stracić by móc tam zmieścić jeden pas.
Tak owszem ale nie celujemy w zmniejszanie przepustowości a jedynie zmniejszamy ilość miejsc parkingowych, co z resztą idealnie wprasowuje się w plan oczyszczania ŚĆ z nadmiernej ilości samochodów.
Ul. Kazimierzowska na tym odcinku na szczęście jest dość szeroka dzięki czemu wystarczy zmienić parking równorzędny na równoległy oczywiście wykonując taki zabieg zmniejszy się trochę ilość miejsc parkingowych.
Oczywiście nie jest tak kolorowo tutaj punktem zapalnym, a raczej korkującym jest skrzyżowanie, Mostu Trybunalskiego z Kazimierzowską oraz Sukienniczą.
Nie jest mi do końca znany system świetlny jednak zakładając to że Kazimierzowska jest jedno kierunkowa ponadto jadą mostem nie możemy bezpośrednio skręcić w Kazimierzowską tak że zakłada są 2 fale 1 to zielone dla mostu i sukienniczej a 2 zielone jest dla Kazimierzowskiej.
Autobusy jadące tą koncepcją już od plant w godzinach szczytu powinny nawet zyskać ponieważ sam pamiętam jeszcze za czasów jazdy KLA w godzinach szczytu w dzień w dzień ul. Sukiennicza w stronę sądu od pl. Kilińskiego stała w korku a Babina była pusta.
Tak że jadąc kontrapasem dla autobusów,taxi nakaz skrętu w prawo na most (przy zielonym świetle na ul. Kazimierzowskiej).
Komplikacja jest jednak w drugą stronę czyli autobusy które miałby dojechać do Plant/Pl.Jana Pawła.
Aktualnie nie można bezpośrednio wykonać skrętu w ul. Kazimierzowską by nią pojechać musimy pierw jechać prosto ul Sukienniczą skręcając w Browarną by następnie skręcić w Kazimierzowską i znów stać na tych światłach.
Oczywiście problem jest mała przepustowość brak miejsca na lewo skręt.
Tutaj jednak zastosowałbym wyjątek dla lewoskrętu bezpośredniego ale tylko dla autobusów.
Tak wiem że w godzinach szczytu z naprzeciwka panuje gigantyczny korek zresztą pisałem o nim minimalnie wyjże jednak pragnę przypomnieć że remont AWP od Serbinowskiej do Ronda Westrpllate trwał dojść długo natężenie które tam panuje jest o wiele większe, mimo to autobusów KLA nie obowiązywał zakaz skrętu w lewo i jakoś sobie radziły więc tutaj też powinny dać sobie rade.
Chodź oczywiście na dłuższą mete wypadałoby poszukać jakiś innowacyjnych rozwiązań w większych miastach bądź zachodnich państwach jakieś śluzy autobusowe na tym skrzyżowaniu?
Zająłem się tym przeróbką Kazimierzowskiej ponieważ na krótki odcinku Śródmiejskiej co najwyżej należy wymalować pas, a na Narutowicza usunąć parking na rzecz kontra pasu.
Tak się ulica Kazimierzowska prezentuje dziś:
A tak z kontrapasem:
Oczywiście przypominam przy skrzyżowaniu Kazimierzowskiej z Śródmiejską jest postój Taxi.
Ul. Kazimierzowska przy moście trybunalskim jest trochę szersza dzięki czemu zmieścił się tam chodnik z fajnym widokiem na rzekę.
Myślę że też ciekawą alternatywą zamiast parkingu w okolicy przejścia dla pieszych które wkleiłem byłoby fajnie zlokalizować tam przystanek byłby to najbliższy przystanek względem nowego rynku.