Re: Reorganizacja linii KLA
: 19 gru 2022, o 08:49
Z esesji:
1. W wyniku optymalizacji sieci komunikacyjnej, dbając o zapewnienie optymalnego poziomu skomunikowania
miasta Kalisz, liczba wykonywanych przez operatora kaliskiej komunikacji miejskiej wozokilometrów na
terenach gmin ościennych zostanie ograniczona od stycznia 2023 r.
W uzgodnieniu z Prezydentem Miasta Ostrowa Wielkopolskiego od 1 stycznia 2023 r. połączenie między
Kaliszem a Ostrowem Wielkopolskim będzie wykonywane wyłącznie przez ostrowskiego operatora tj. Miejski
Zakład Komunikacyjny S.A. w Ostrowie Wielkopolskim. Część kursów obsługiwanych przez autobusy linii nr
19E kaliskiego operatora zostanie obsłużona dodatkowymi kursami linii nr M. Wraz z likwidacją linii 19E
zwiększona zostanie częstotliwość linii nr 15 obecnie kursującej wyłącznie w dni robocze do miejscowości
Skalmierzyce. Od 1 stycznia 2023 r. linia nr 15 kursować będzie również w weekendy, zapewniając
mieszkańcom Nowych Skalmierzyc zbieżną do obecnego rozkładu jazdy dostępność do połączeń autobusowych
do Kalisza.
Należy nadmienić, że w ramach przeprowadzonej optymalizacji oferty przewozowej kaliskiej komunikacji
miejskiej przewidziane jest zlikwidowanie linii nr 3D i skrócenie linii nr 17 do miejscowości Biskupice. Od
1 stycznia 2023r. Gmina i Miasto Nowe Skalmierzyce uruchamia linie autobusów z Kotowiecka do Kalisza
przez Nowe Skalmierzyce. Zgodnie z dokonanym uzgodnieniem z Burmistrzem Gminy i Miasto Nowe
Skalmierzyce w ramach nowego porozumienia Miasto Kalisz zachowa możliwość wjazdu na teren gminy
w celu zawrócenia autobusów kursujących na linii nr 17 do miejscowości Biskupice.
2.
Przeprowadzone jesienią 2021 r. badania wykazały niską frekwencję pasażerów korzystających z linii 3D, co
jest wynikową braku uzasadnienia ponoszenia dalszych kosztów na utrzymanie linii w relacji Kalisz – Żydów.
Drugim powodem jest niewystarczający poziom dotacji przekazywanej przez gminy Opatówek i Godziesze
Wielkie na utrzymanie linii 3B do Chełmc przez Wolicę. W wyniku rozmów przeprowadzonych na początku
grudnia br. uzgodniono, że ze względu na konieczność zapewnienia przez Miasto Kalisz mieszkańcom miasta
dojazdu do Szpitala Chorób Płuc i Gruźlicy na Wolicy oraz Poradni Specjalistycznej Chorób Płuc i Gruźlicy,
koszty podmiejskiego odcinka linii 3B do przystanku Wolica Szpital ponoszone będą po 50% przez Miasto
Kalisz i Gminę Godziesze Wielkie.
W celu podpisania kolejnego porozumienia między wyżej wymienionymi gminami konieczne jest
udzielenie zgody przez Radę Miasta Kalisza. W związku z powyższym zasadne jest podjęcie przedmiotowej
uchwały.
3.
Celem utworzenia Związku Powiatowo-Gminnego pod nazwą „Komunalny Związek Transportu
Publicznego” jest wspólna organizacja publicznego transportu zbiorowego na obszarze gmin i powiatów
tworzących związek powiatowo-gminny. Podejmowane w ramach związku działania będą obejmowały zarówno
planowanie rozwoju transportu, jak i zarządzanie istniejącymi liniami komunikacyjnymi poprzez uzupełnienie
kaliskiej komunikacji miejskiej i stworzenie dodatkowej równolegle działającej komunikacji o charakterze
komunikacji podmiejskiej. Zgodnie z przedłożonym projektem uchwały w skład związku mają wejść: Powiat
Kaliski, okoliczne Gminy oraz Miasto Kalisz. Możliwość utworzenia przedmiotowego związku reguluje
art. 7 ust. 1 pkt 4a ustawy z dn. 16.12.2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (tj. Dz. U. z 2022 r.
poz. 1343), zgodnie z którym organizatorem publicznego transportu zbiorowego przy uwzględnieniu
właściwego obszaru działania może być związek powiatowo-gminny.
Miasto Kalisz przekaże część kompetencji związkowi komunalnemu związanych z organizacją przewozów
pasażerskich, zachowując jednocześnie prawo organizacji linii autobusowych komunikacji miejskiej na swoim
terenie.
Działalność Związku Powiatowo-Gminnego wpłynie korzystnie na rozwój publicznego transportu
zbiorowego, zwiększając płynność komunikacyjną między lokalnymi miastami. Stworzenie spójnego systemu
komunikacji wpłynie na poprawę komfortu życia lokalnej społeczności, umożliwiając szybsze przemieszczanie
się między pobliskimi ośrodkami. Polepszenie standardów łączności przyczyni się do intensyfikacji
komunikacji, przyczyniając się do rozwijania przyjaznych relacji wśród lokalnej społeczności.
W dobie pogarszającej się jakości powietrza niezbędnym jest podejmowanie czynności, które ograniczą ruch
samochodowy oraz obniżą emisję gazów cieplarnianych. Nie ulega wątpliwości, że utworzenie Związku
Powiatowo-Gminnego, dzięki usprawnieniu łączności między Miastem Kaliszem a pobliskimi gminami, stanie
się czynnikiem popularyzującym transport publiczny, który w obliczu wysokich kosztów oleju napędowego
i benzyny może stać się alternatywą transportu.
Perspektywa utworzenia przedmiotowego związku wiąże się również z potencjalnymi korzyściami natury
finansowej. W ramach Związku Powiatowo-Gminnego podmioty zainteresowane mogą składać do Wojewody
Wielkopolskiego wnioski o dopłatę do organizowanej przez związek komunikacji autobusowej, a uzyskane
środki pozwolą na poszerzenie obecnie funkcjonującej liczby połączeń autobusowych.
Prezydent
1. W wyniku optymalizacji sieci komunikacyjnej, dbając o zapewnienie optymalnego poziomu skomunikowania
miasta Kalisz, liczba wykonywanych przez operatora kaliskiej komunikacji miejskiej wozokilometrów na
terenach gmin ościennych zostanie ograniczona od stycznia 2023 r.
W uzgodnieniu z Prezydentem Miasta Ostrowa Wielkopolskiego od 1 stycznia 2023 r. połączenie między
Kaliszem a Ostrowem Wielkopolskim będzie wykonywane wyłącznie przez ostrowskiego operatora tj. Miejski
Zakład Komunikacyjny S.A. w Ostrowie Wielkopolskim. Część kursów obsługiwanych przez autobusy linii nr
19E kaliskiego operatora zostanie obsłużona dodatkowymi kursami linii nr M. Wraz z likwidacją linii 19E
zwiększona zostanie częstotliwość linii nr 15 obecnie kursującej wyłącznie w dni robocze do miejscowości
Skalmierzyce. Od 1 stycznia 2023 r. linia nr 15 kursować będzie również w weekendy, zapewniając
mieszkańcom Nowych Skalmierzyc zbieżną do obecnego rozkładu jazdy dostępność do połączeń autobusowych
do Kalisza.
Należy nadmienić, że w ramach przeprowadzonej optymalizacji oferty przewozowej kaliskiej komunikacji
miejskiej przewidziane jest zlikwidowanie linii nr 3D i skrócenie linii nr 17 do miejscowości Biskupice. Od
1 stycznia 2023r. Gmina i Miasto Nowe Skalmierzyce uruchamia linie autobusów z Kotowiecka do Kalisza
przez Nowe Skalmierzyce. Zgodnie z dokonanym uzgodnieniem z Burmistrzem Gminy i Miasto Nowe
Skalmierzyce w ramach nowego porozumienia Miasto Kalisz zachowa możliwość wjazdu na teren gminy
w celu zawrócenia autobusów kursujących na linii nr 17 do miejscowości Biskupice.
2.
Przeprowadzone jesienią 2021 r. badania wykazały niską frekwencję pasażerów korzystających z linii 3D, co
jest wynikową braku uzasadnienia ponoszenia dalszych kosztów na utrzymanie linii w relacji Kalisz – Żydów.
Drugim powodem jest niewystarczający poziom dotacji przekazywanej przez gminy Opatówek i Godziesze
Wielkie na utrzymanie linii 3B do Chełmc przez Wolicę. W wyniku rozmów przeprowadzonych na początku
grudnia br. uzgodniono, że ze względu na konieczność zapewnienia przez Miasto Kalisz mieszkańcom miasta
dojazdu do Szpitala Chorób Płuc i Gruźlicy na Wolicy oraz Poradni Specjalistycznej Chorób Płuc i Gruźlicy,
koszty podmiejskiego odcinka linii 3B do przystanku Wolica Szpital ponoszone będą po 50% przez Miasto
Kalisz i Gminę Godziesze Wielkie.
W celu podpisania kolejnego porozumienia między wyżej wymienionymi gminami konieczne jest
udzielenie zgody przez Radę Miasta Kalisza. W związku z powyższym zasadne jest podjęcie przedmiotowej
uchwały.
3.
Celem utworzenia Związku Powiatowo-Gminnego pod nazwą „Komunalny Związek Transportu
Publicznego” jest wspólna organizacja publicznego transportu zbiorowego na obszarze gmin i powiatów
tworzących związek powiatowo-gminny. Podejmowane w ramach związku działania będą obejmowały zarówno
planowanie rozwoju transportu, jak i zarządzanie istniejącymi liniami komunikacyjnymi poprzez uzupełnienie
kaliskiej komunikacji miejskiej i stworzenie dodatkowej równolegle działającej komunikacji o charakterze
komunikacji podmiejskiej. Zgodnie z przedłożonym projektem uchwały w skład związku mają wejść: Powiat
Kaliski, okoliczne Gminy oraz Miasto Kalisz. Możliwość utworzenia przedmiotowego związku reguluje
art. 7 ust. 1 pkt 4a ustawy z dn. 16.12.2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (tj. Dz. U. z 2022 r.
poz. 1343), zgodnie z którym organizatorem publicznego transportu zbiorowego przy uwzględnieniu
właściwego obszaru działania może być związek powiatowo-gminny.
Miasto Kalisz przekaże część kompetencji związkowi komunalnemu związanych z organizacją przewozów
pasażerskich, zachowując jednocześnie prawo organizacji linii autobusowych komunikacji miejskiej na swoim
terenie.
Działalność Związku Powiatowo-Gminnego wpłynie korzystnie na rozwój publicznego transportu
zbiorowego, zwiększając płynność komunikacyjną między lokalnymi miastami. Stworzenie spójnego systemu
komunikacji wpłynie na poprawę komfortu życia lokalnej społeczności, umożliwiając szybsze przemieszczanie
się między pobliskimi ośrodkami. Polepszenie standardów łączności przyczyni się do intensyfikacji
komunikacji, przyczyniając się do rozwijania przyjaznych relacji wśród lokalnej społeczności.
W dobie pogarszającej się jakości powietrza niezbędnym jest podejmowanie czynności, które ograniczą ruch
samochodowy oraz obniżą emisję gazów cieplarnianych. Nie ulega wątpliwości, że utworzenie Związku
Powiatowo-Gminnego, dzięki usprawnieniu łączności między Miastem Kaliszem a pobliskimi gminami, stanie
się czynnikiem popularyzującym transport publiczny, który w obliczu wysokich kosztów oleju napędowego
i benzyny może stać się alternatywą transportu.
Perspektywa utworzenia przedmiotowego związku wiąże się również z potencjalnymi korzyściami natury
finansowej. W ramach Związku Powiatowo-Gminnego podmioty zainteresowane mogą składać do Wojewody
Wielkopolskiego wnioski o dopłatę do organizowanej przez związek komunikacji autobusowej, a uzyskane
środki pozwolą na poszerzenie obecnie funkcjonującej liczby połączeń autobusowych.
Prezydent