Rozbudowa drogi wojewódzkiej nr 450
Przebudowa skrzyżowania ul. Legionow, Nowy Świat i Ułańskiej
Przebudowa skrzyżowania ul. Legionow, Nowy Świat i Ułańskiej ma kosztpwac 2,5 mln. zl. Powstanie tam rondo , zakladany okres realizacji to 2009-2010 , w przyszlym roku ma byc opracowana dokumentacja i przewidziano na ten cel 200 tys zl.
To jest w projekcie budzetu na przyszly rok ,
ta inforamcja podana jest w ŻK
bardzo dobry pomysl , bo jest tam bardzo duzo kolizji samochodowych
To jest w projekcie budzetu na przyszly rok ,
ta inforamcja podana jest w ŻK
bardzo dobry pomysl , bo jest tam bardzo duzo kolizji samochodowych
Ostatnio zmieniony 26 lis 2008, o 15:23 przez andrzej, łącznie zmieniany 1 raz.
Andrzej
-
- Użytkownik
- Posty: 1879
- Rejestracja: 29 mar 2007, o 16:59
Szymek tam nie ma zbyt wiele miejsca jak ci się wydaje,popatrz w kierunku Legionów,po lewej stronie kamienica i pawilon handlowy zaś po prawej blok.Jak będą chcieli zrobić to rondo to podejrzewam że przesuną się w kierunku skweru z pomnikiem Konopnickiej.A jeżeli nie będą się przesuwać to znaczy że rondo może nie być pokażnych rozmiarów.
Gumiś
Bez historii jesteśmy nikim,nikt o nas nie będzie pamiętał,przeminiemy jak pora roku........
Bez historii jesteśmy nikim,nikt o nas nie będzie pamiętał,przeminiemy jak pora roku........
Tak tylko ułatwienie w postaci ronda nie byłoby korzystne dla straży i karetek pogotowia,jak Wam wiadomo karetki i straż przejeżdżają przez to skrzyżowanie kilkanaście razy dziennie.Ja ze swoich obserwacji zauważyłem że skrzyżowanie w obecnej postaci jest okej a sprawa wypadków no cóż ludzie jeżdżą jak jeżdżą wszystko zależy od kultury i wiedzy,a z tą wiedzą różnie bywa w dzisiejszych czasach.
Gumiś
Bez historii jesteśmy nikim,nikt o nas nie będzie pamiętał,przeminiemy jak pora roku........
Bez historii jesteśmy nikim,nikt o nas nie będzie pamiętał,przeminiemy jak pora roku........
Dokładnie Paweł tak jak piszesz,pisałem wcześniej w innym temacie na ten temat.Na NS porobione są lewoskręty wcześniej z lewego pasa jechało się na wprost i skręcało w lewo a teraz skręca się w lewo tak samo jest na Legionów i Ułańskiej.A tą kase można wydatkować na bardziej pożyteczne inwestycje.
Gumiś
Bez historii jesteśmy nikim,nikt o nas nie będzie pamiętał,przeminiemy jak pora roku........
Bez historii jesteśmy nikim,nikt o nas nie będzie pamiętał,przeminiemy jak pora roku........
Andrzej z tą prędkością nie zgadzam się z Tobą zauważyłem po ostatnim pobycie że ludzie jeżdżą wolniej bynajmniej na tym skrzyżowaniu.Co do ilości miejsca pod budowe ronda to rondo to będzie małych rozmiarów.Zaś co do przejść dla pieszych to poprzesuwają się do tyłu w każdym kierunku,co się z tym wiąże przesunięciu ulegnie sygnalizacja.Co do zielonego światła to nawet dobrze że pali się w nocy.Miałem okazję ostatnio doświadczyc na własnej skórze jak kierowcy traktują znak USTĄP PIERWSZEŃSTWA gdy wyłączona jest sygnalizacja,przed kolizją uchroniło mnie doświadczenie i zasada ograniczonego zaufania.Także jeżeli nie nastąpią znaczące zmiany w edukacji kierowców to żadne udogodnienia i uspokajanie ruchu nie pomogą w tym temacie.
Gumiś
Bez historii jesteśmy nikim,nikt o nas nie będzie pamiętał,przeminiemy jak pora roku........
Bez historii jesteśmy nikim,nikt o nas nie będzie pamiętał,przeminiemy jak pora roku........
ostatnio jeżdża wolniej bo nasza policja temperuje szalonych kierowcow , a od piątku trzeba bedzie baczniej uważac bo mandaty poszly duzo do góry np: za parkowanie na miejscu dla niepełnosprawnych bedzie to kosztować 500 zł
http://forumsamochodowe.com/nieoznakowane.php
a tutaj jest flota kaliskiej policji
http://forumsamochodowe.com/nieoznakowane.php
a tutaj jest flota kaliskiej policji
Andrzej
Hehe, kiedyś chciałem w zakładce "pomysły" załozyc taki temat, oczywiscie nie wiedząc nic o planach miasta. Miałem nawet pomysł na nazwę - Rondo Uniwersyteckie.
Po zastanowieniu odpusciłem temat, doszedłem do wniosku, ze są wazniejsze potrzeby. Drugi dylemat to piesi, swiatła ułatwiają przejscie pieszym. Rondo na pewno usprawniłoby ruch kołowy.
Po zastanowieniu odpusciłem temat, doszedłem do wniosku, ze są wazniejsze potrzeby. Drugi dylemat to piesi, swiatła ułatwiają przejscie pieszym. Rondo na pewno usprawniłoby ruch kołowy.
jedno jest pewne, warto zainwestować w jakąkolwiek modyfikację skrzyzowania. skręt w lewo z Nowego Światu to faktycznie czasem tragedia.
a i gdyby powstało tam rondo (oczywiście odpowiednich rozmiarów) to nie miałbym nic przeciwko
warunek: rozwiązac jakoś problem samochodów parkujących po prawej stronie NS ( jadąc do Częstochowskiej )
pamiętam że kiedy można było jechać prosto do Częstochowskiej z obu pasów to zawsze był wyścig z przed świateł żeby zdążyć zmienić pas na lewy
a i gdyby powstało tam rondo (oczywiście odpowiednich rozmiarów) to nie miałbym nic przeciwko
warunek: rozwiązac jakoś problem samochodów parkujących po prawej stronie NS ( jadąc do Częstochowskiej )
pamiętam że kiedy można było jechać prosto do Częstochowskiej z obu pasów to zawsze był wyścig z przed świateł żeby zdążyć zmienić pas na lewy
"szanuj innego forumowicza...
...bo będziesz pisał sam do siebie"
~autor nieznany
Warto inwestować ale trzeba pieniądze wydawać z głową a nie na niepotrzebne pomysły.
Modernizacja oprogramowania sygnalizacji wyjdzie dużo taniej niż budowa ronda.Na tym skrzyżowaniu nie ma aż takich korków aby na siłę je upłynniać.
Są pilniejsze sprawy jak chocby skrzyżowanie Serbinowskiej z Alejami czy Podmiejskiej z Sawickiej i dalej z Dobrzecką.Tam się stoi w korkach i tam należy sie modernizacja w pierwszej kolejności.
Modernizacja oprogramowania sygnalizacji wyjdzie dużo taniej niż budowa ronda.Na tym skrzyżowaniu nie ma aż takich korków aby na siłę je upłynniać.
Są pilniejsze sprawy jak chocby skrzyżowanie Serbinowskiej z Alejami czy Podmiejskiej z Sawickiej i dalej z Dobrzecką.Tam się stoi w korkach i tam należy sie modernizacja w pierwszej kolejności.
-
- Użytkownik
- Posty: 1879
- Rejestracja: 29 mar 2007, o 16:59
Westerplatte, a skrzyżowanie NS-Buczka
Nie jest aż tak żle. Bieg ulic rzeczywiście można trochę zmienić w stronę pomnika, jednak sądzę, że nie jest to najważniejsza inwestycja na Nowym Świecie i Legionów. Są ważniejsze i też takie, które powinny być zrealizowane (np. skrzyżowanie Legionów - Polna, rondo Częstochowska-TB-Nw Świat)
Nie jest aż tak żle. Bieg ulic rzeczywiście można trochę zmienić w stronę pomnika, jednak sądzę, że nie jest to najważniejsza inwestycja na Nowym Świecie i Legionów. Są ważniejsze i też takie, które powinny być zrealizowane (np. skrzyżowanie Legionów - Polna, rondo Częstochowska-TB-Nw Świat)
Ze zdjęć Szymka widać jakiej wielkości byłoby to rondo.Jak pisałem w innym temacie rondo w pierwszej kolejności powinni wybudować na Podmiejskiej i jak dodał Paweł na Serbinowskiej i AWP,tam gdzie będzie przebiegał tranzyt,w tych miejscach jest potrzebne upłynnienie ruchu.Na Nowym Świecie sytuacja jest spokojna a jak wybudują 3-ci etap TB to uspokoi się jeszcze bardziej.
Gumiś
Bez historii jesteśmy nikim,nikt o nas nie będzie pamiętał,przeminiemy jak pora roku........
Bez historii jesteśmy nikim,nikt o nas nie będzie pamiętał,przeminiemy jak pora roku........
to czy sie uspokoi ruch po wybudowaniu TB no to nie wiem, też tak mialo byc w innych miejscach Kalisza, a co widzimy gigantyczne korki , rondo to jest potrzebne jeszcze na skrzyżowaniu ul. Złotej i Piłsudckiego dodajac.
Po wybudowaniu tych wielkich centrów handlowych i aquaparku w Kaliszu to ja nie wiem czy ruch z maleje chyba bedzie odwrotnie
Jestem za tym rondem, ale zeby te rondo mialo prawoskrety i wieżdżali tylko na rondo co beda jechac na wprost i w lewo to bylo najlepsze rozwiazanie tego skrzyzowania
Po wybudowaniu tych wielkich centrów handlowych i aquaparku w Kaliszu to ja nie wiem czy ruch z maleje chyba bedzie odwrotnie
Jestem za tym rondem, ale zeby te rondo mialo prawoskrety i wieżdżali tylko na rondo co beda jechac na wprost i w lewo to bylo najlepsze rozwiazanie tego skrzyzowania
Andrzej
Andrzej nie wiem czy pamiętasz czasy jakieś 15 lat do tyłu jak nie było żadnej obwodnicy w Kaliszu większość tranzytu przebiegała właśnie przez Nowy Świat wtedy to były kolejki do świateł kończyły się na wysokości straży pożarnej.A dzisiaj???Nowy Świat stracił na znaczeniu.Co do korków w innych częściach miasta to cóż mogę napisać...ronda potrzebne są tam gdzie jest największe natężenie ruchu,Podmiejska,Poznańska,AWP w miejscach największej koncentracji przepływu samochodów.Nie zaprzeczam też że na skrzyżowaniu NS i Częstochowskiej panują trudne warunki drogowe ale spowodowane jest to brakiem dalszego ciągu TB,także uważam że jak wybudują dalszy ciąg to sytuacja odmieni się diametralnie.
Gumiś
Bez historii jesteśmy nikim,nikt o nas nie będzie pamiętał,przeminiemy jak pora roku........
Bez historii jesteśmy nikim,nikt o nas nie będzie pamiętał,przeminiemy jak pora roku........
--------------------------------------------------------------------------------
ZDM.341-12/I/09
przetarg nieograniczony na: Opracowanie projektu budowlano- wykonawczego na przebudowę skrzyżowania ulic Nowy Świat, Legionów, Ułańska w Kaliszu
SIWZ (Plik ZIP)
Numer ogłoszenia: 35871 - 2009; data zamieszczenia: 10.02.2009
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - usługi
Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.
Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES: Zarząd Dróg Miejskich , ul. Piskorzewska 17, 62-800 Kalisz, woj. wielkopolskie, tel. 062 5049709, faks 062 5049701.
Adres strony internetowej zamawiającego: www.zdm.kalisz.pl
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA
II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Opracowanie projektu budowlano- wykonawczego na przebudowę skrzyżowania ulic Nowy Świat, Legionów, Ułańska w Kaliszu..
II.1.2) Rodzaj zamówienia: usługi.
II.1.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: 2.Określenie przedmiotu zamówienia: Wykonanie projektu budowlano - wykonawczego na przebudowę skrzyżowania ulic: Nowy Świat, Legionów, Ułańska w Kaliszu. 2.1.Zakres opracowania obejmuje w szczególności: 1/ dane wyjściowe do projektowania, które zostaną spisane w terminie 14 dni od dnia podpisania umowy 2/ geotechniczne warunki posadowienia obiektu zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami 3/ projekt drogowy wraz z odwodnieniem 4/ projekt oświetlenia 5/ informację do planu BIOZ 6/ projekty usunięcia ewentualnych kolizji 7/ kolorową planszę uzbrojenia podziemnego 8/ projekt w zakresie stałej organizacji ruchu wraz z planem sytuacyjnym określającym projektowaną geometrię ulicy, które wymagają na etapie opracowywania akceptacji Zarządu Dróg Miejskich w Kaliszu 9/ przedmiar robót, ślepy kosztorys 10/ kosztorys inwestorski sporządzony na podstawie obowiązujących w tym zakresie przepisów wszystkie niezbędne uzgodnienia branżowe 11/ opinię Zespołu Uzgadniania Dokumentacji Projektowych; w przypadku gdy inwestycja nie wymaga pozwolenia na budowę, do wniosku o opinię ZUDP należy dołączyć sporządzoną przez projektanta notatkę, zaakceptowaną przez Zarząd Dróg Miejskich w Kaliszu, informującą o nie wymaganiu pozwolenia na budowę 12/ decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację inwestycji 13/ przygotowanie załączników niezbędnych do zgłoszenia robót nie wymagających pozwolenia na budowę w przypadku gdy zakres opracowania projektowego nie wykracza poza pas drogowy, będący własnością Miasta Kalisza 14/ przygotowanie wniosku o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (SPEC USTAWA) w przypadku gdy rozwiązanie wykracza poza pas drogowy będący własnością Miasta; niezbędne załączniki w tym projekt podziału terenu. 15/ szczegółową specyfikację techniczną wykonania i odbioru robót 16/ opracowanie przedmiotu zamówienia w formie papierowej oraz elektronicznej (format PDF) 17/ uzyskanie opinii Konserwatora Zabytków w przypadku zgłoszenia; w przypadku pozwolenia, opinia taka będzie załącznikiem do wniosku o ZRID. 2.2. Podkład geodezyjny niezbędny do opracowania zapewnia Wykonawca we własnym zakresie. 2.3. Wykonawca jest zobowiązany do przekazania podkładu geodezyjnego wraz przedmiotowym opracowaniem. 2.4. Wykonawca jest zobowiązany dostarczyć dokumentację projektową zweryfikowaną przez inną jednostkę projektową posiadającą stosowne uprawnienia, bądż przez innego projektanta. Koszty weryfikacji ponosi Wykonawca. 3.Opracowanie należy wykonać zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami: w szczególności: -wymogami ustawy Prawo Budowlane (Dz. U. z 2006 r. 156 poz. 1118 z póżn. zm.) -ustawą z dnia 10 kwietnia 2003r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz. U. z 2003r. Nr 80 poz. 721 z póżn. zm.) -Rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30 maja 2000r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie - Dz. U. Nr 63, poz. 735 z 2000r. § 40.2 -Rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 02.03.1999r. w sprawie warunków technicznym, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. nr 43 poz. 430), -obowiązującymi normami, -wymogami Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 2 września 2004r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno - użytkowego, - z wymogami ustawy Prawo Ochrony Środowiska (Dz. U. z 2005r. Nr 113 poz. 954). - Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz. U. nr 170 poz. 1393), - Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003r w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonania nadzoru nad tym zarządzaniem (Dz. U. Nr. 177 poz. 1729). - Szczegółowymi warunkami technicznymi dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunki ich umieszczania na drogach (9 Załącznik do Dz. U. Nr 220 poz. 2181 z dnia 23 grudnia 2003 r.) 4. Przedmiot zamówienia należy wykonać zgodnie ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia, 5.Wszystkie koszty związane ze sporządzeniem i przedłożeniem oferty ponosi oferent niezależnie od wyniku postępowania przetargowego..
Ogłoszono juz przetarg na projekt
ZDM.341-12/I/09
przetarg nieograniczony na: Opracowanie projektu budowlano- wykonawczego na przebudowę skrzyżowania ulic Nowy Świat, Legionów, Ułańska w Kaliszu
SIWZ (Plik ZIP)
Numer ogłoszenia: 35871 - 2009; data zamieszczenia: 10.02.2009
OGŁOSZENIE O ZAMÓWIENIU - usługi
Zamieszczanie ogłoszenia: obowiązkowe.
Ogłoszenie dotyczy: zamówienia publicznego.
SEKCJA I: ZAMAWIAJĄCY
I. 1) NAZWA I ADRES: Zarząd Dróg Miejskich , ul. Piskorzewska 17, 62-800 Kalisz, woj. wielkopolskie, tel. 062 5049709, faks 062 5049701.
Adres strony internetowej zamawiającego: www.zdm.kalisz.pl
I. 2) RODZAJ ZAMAWIAJĄCEGO: Administracja samorządowa.
SEKCJA II: PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
II.1) OKREŚLENIE PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA
II.1.1) Nazwa nadana zamówieniu przez zamawiającego: Opracowanie projektu budowlano- wykonawczego na przebudowę skrzyżowania ulic Nowy Świat, Legionów, Ułańska w Kaliszu..
II.1.2) Rodzaj zamówienia: usługi.
II.1.3) Określenie przedmiotu oraz wielkości lub zakresu zamówienia: 2.Określenie przedmiotu zamówienia: Wykonanie projektu budowlano - wykonawczego na przebudowę skrzyżowania ulic: Nowy Świat, Legionów, Ułańska w Kaliszu. 2.1.Zakres opracowania obejmuje w szczególności: 1/ dane wyjściowe do projektowania, które zostaną spisane w terminie 14 dni od dnia podpisania umowy 2/ geotechniczne warunki posadowienia obiektu zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami 3/ projekt drogowy wraz z odwodnieniem 4/ projekt oświetlenia 5/ informację do planu BIOZ 6/ projekty usunięcia ewentualnych kolizji 7/ kolorową planszę uzbrojenia podziemnego 8/ projekt w zakresie stałej organizacji ruchu wraz z planem sytuacyjnym określającym projektowaną geometrię ulicy, które wymagają na etapie opracowywania akceptacji Zarządu Dróg Miejskich w Kaliszu 9/ przedmiar robót, ślepy kosztorys 10/ kosztorys inwestorski sporządzony na podstawie obowiązujących w tym zakresie przepisów wszystkie niezbędne uzgodnienia branżowe 11/ opinię Zespołu Uzgadniania Dokumentacji Projektowych; w przypadku gdy inwestycja nie wymaga pozwolenia na budowę, do wniosku o opinię ZUDP należy dołączyć sporządzoną przez projektanta notatkę, zaakceptowaną przez Zarząd Dróg Miejskich w Kaliszu, informującą o nie wymaganiu pozwolenia na budowę 12/ decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację inwestycji 13/ przygotowanie załączników niezbędnych do zgłoszenia robót nie wymagających pozwolenia na budowę w przypadku gdy zakres opracowania projektowego nie wykracza poza pas drogowy, będący własnością Miasta Kalisza 14/ przygotowanie wniosku o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (SPEC USTAWA) w przypadku gdy rozwiązanie wykracza poza pas drogowy będący własnością Miasta; niezbędne załączniki w tym projekt podziału terenu. 15/ szczegółową specyfikację techniczną wykonania i odbioru robót 16/ opracowanie przedmiotu zamówienia w formie papierowej oraz elektronicznej (format PDF) 17/ uzyskanie opinii Konserwatora Zabytków w przypadku zgłoszenia; w przypadku pozwolenia, opinia taka będzie załącznikiem do wniosku o ZRID. 2.2. Podkład geodezyjny niezbędny do opracowania zapewnia Wykonawca we własnym zakresie. 2.3. Wykonawca jest zobowiązany do przekazania podkładu geodezyjnego wraz przedmiotowym opracowaniem. 2.4. Wykonawca jest zobowiązany dostarczyć dokumentację projektową zweryfikowaną przez inną jednostkę projektową posiadającą stosowne uprawnienia, bądż przez innego projektanta. Koszty weryfikacji ponosi Wykonawca. 3.Opracowanie należy wykonać zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami: w szczególności: -wymogami ustawy Prawo Budowlane (Dz. U. z 2006 r. 156 poz. 1118 z póżn. zm.) -ustawą z dnia 10 kwietnia 2003r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz. U. z 2003r. Nr 80 poz. 721 z póżn. zm.) -Rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 30 maja 2000r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie - Dz. U. Nr 63, poz. 735 z 2000r. § 40.2 -Rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 02.03.1999r. w sprawie warunków technicznym, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie (Dz. U. nr 43 poz. 430), -obowiązującymi normami, -wymogami Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 2 września 2004r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych oraz programu funkcjonalno - użytkowego, - z wymogami ustawy Prawo Ochrony Środowiska (Dz. U. z 2005r. Nr 113 poz. 954). - Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz. U. nr 170 poz. 1393), - Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003r w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonania nadzoru nad tym zarządzaniem (Dz. U. Nr. 177 poz. 1729). - Szczegółowymi warunkami technicznymi dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunki ich umieszczania na drogach (9 Załącznik do Dz. U. Nr 220 poz. 2181 z dnia 23 grudnia 2003 r.) 4. Przedmiot zamówienia należy wykonać zgodnie ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia, 5.Wszystkie koszty związane ze sporządzeniem i przedłożeniem oferty ponosi oferent niezależnie od wyniku postępowania przetargowego..
Ogłoszono juz przetarg na projekt
Andrzej