Rozszerzenie granic Kalisza - Wielki Kalisz

Główne forum, poświęcone wątkom dotyczących Kalisza.
kaliszanin2
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 3623
Rejestracja: 20 kwie 2006, o 12:47

Re: Rozszerzenie granic Kalisza - Wielki Kalisz

Nieprzeczytany post autor: kaliszanin2 » 10 maja 2022, o 12:05

Może chociaż zgodzi się na przemianowanie Kalisza na Kalimundżon, co lepiej oddawałoby charakter tutejszych rządów?

Awatar użytkownika
jasiek20
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 7136
Rejestracja: 3 kwie 2009, o 13:08
Lokalizacja: Kalisz/Wrocław/Warszawa

Re: Rozszerzenie granic Kalisza - Wielki Kalisz

Nieprzeczytany post autor: jasiek20 » 24 cze 2022, o 15:57

Gdybyśmy zrealizowali pomysł Sapińskiego, tzw."obwarzankę" bylibyśmy w chwili obecnej 33 miastem w Polsce (przy założeniu, że Koszalin się nie powiększy od nowego roku). Kalisz liczyłby około 107, 9 - 108, 5 tys.mieszkańców i był większy niż Wałbrzych, Włocławek, Tarnów i Chorzów (plus ewentualnie Koszalin).
"To pięknie, gdy człowiek jest dumny ze swego miasta, lecz jeszcze piękniej, gdy miasto może być z niego dumne".

— Abraham Lincoln

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1745
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Rozszerzenie granic Kalisza - Wielki Kalisz

Nieprzeczytany post autor: filip » 25 cze 2022, o 00:25

Tyle mieszkańców długo byśmy nie mieli, góra 10 lat i jesteśmy tu gdzie teraz, ale z dużo większą infrastukturą do utrzymania. Jak chcemy sobie "nabić" statystyki to najlepiej sięgnąć po Kościelną Wieś, Wolice, Borek, Żydów, Szałe, Warszówkę, Pruszków. Jeżeli chcemy pozyskać potencjalne tereny pod inwestycje to warto sięgnąć po Dębe (trochę pokracznie by to wyglądało, ale 400ha do wykorzystania, to potężny potencjał) i kawałek Boczkowa, aby powiększyć w przyszłości strefę Dobrzec-Zachód. Jeżeli chcemy "wyrównać granice" to wtedy sięgamy po północne przedmieścia.
Ciekawe ile podatków przynoszą poszczególne wsie. To przy takim potencjalnym powiększeniu miasta trzeba też rozważyć, aby jak najbardziej podnieść potencjał budżetowy miasta.
Poza tym trzeba wziąć pod uwagę, że takie powiększenie może się nie udać. Już niektóre miasta próbowały i im nie wyszło. Tak naprawdę to głównie Rzeszowowi, Zielonej Górze i Opolu, które są miastami wojewódzkimi się to udało.
Zresztą co możemy zaoferować mieszkańcom włączanych miejscowości? No chyba im nie powiemy, że chcemy tylko ich podatków. :wink: :lol:

Szczerze nie wiem co myśleć o tym, bo z jednej strony ma to swoje plusy, a z drugiej dużo zagrożeń. Też ciężko byłoby mi patrzeć na tą skrajnie niską gęstość zaludnienia, jako fanowi miast zwartych z małą, gęsto zabudowaną powierzchnią.

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2506
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Re: Rozszerzenie granic Kalisza - Wielki Kalisz

Nieprzeczytany post autor: jp » 25 cze 2022, o 12:21

Filipie, w dużym stopniu zgadzam się z Tobą. No może poza jednym, ale jest to bardziej życzeniowe myślenie. Myślę, że rozsądna korekta granic powstrzymałaby tempo spadku ludności. Podkreślam słowo KOREKTA, bo jestem przeciwnikiem powiększania miasta do monstrualnych rozmiarów. Dodałbym jeszcze Zduny. Można też pomyśleć o podziale Zdun pomiędzy Kalisz i Opatówek. Chodzi o to, żeby sąsiadujące ze sobą jednostki były miastami. Taka struktura nosiłaby już miano zespołu miejskiego (Kalisz- NS -Opatówek) Szczerze mówiąc nie wiem w jaki sposób można by to wykorzystać w ramach obecnego systemu administracyjnego. Jakieś programy dla sąsiadujących jednostek będących miastami? Może w przyszłości?

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1745
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Rozszerzenie granic Kalisza - Wielki Kalisz

Nieprzeczytany post autor: filip » 25 cze 2022, o 13:28

jp pisze:
25 cze 2022, o 12:21
(...) No może poza jednym, ale jest to bardziej życzeniowe myślenie. (...)
A z czym się nie zgadzasz?
jp pisze:
25 cze 2022, o 12:21
(...) Dodałbym jeszcze Zduny. Można też pomyśleć o podziale Zdun pomiędzy Kalisz i Opatówek. Chodzi o to, żeby sąsiadujące ze sobą jednostki były miastami. (...)

Ja bym wziął całe Zduny i tak byśmy graniczyli z Opatówkiem.
jp pisze:
25 cze 2022, o 12:21
Taka struktura nosiłaby już miano zespołu miejskiego (Kalisz- NS -Opatówek) Szczerze mówiąc nie wiem w jaki sposób można by to wykorzystać w ramach obecnego systemu administracyjnego. Jakieś programy dla sąsiadujących jednostek będących miastami? Może w przyszłości?
Podejrzewam, że nie doczekamy się nigdy czegoś takiego. Prędzej doczekamy się ustawy metropolitalnej, która nas nie dotyczy.

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2506
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Re: Rozszerzenie granic Kalisza - Wielki Kalisz

Nieprzeczytany post autor: jp » 25 cze 2022, o 13:49

Filip, napisałem, że rozsądna korekta granic powstrzymałaby tempo spadku ludności, tzn. istnieje szansa, że przez 10 lat nie stracilibyśmy tego co zyskalibyśmy z ramach rozszerzenia. Zaznaczyłem przy tym, że jest to z mojej strony życzeniowe myślenie.

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1745
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Rozszerzenie granic Kalisza - Wielki Kalisz

Nieprzeczytany post autor: filip » 25 cze 2022, o 14:27

Możliwe, że nie wrócilibyśmy do punktu wyjścia przez 10 lat. Tylko problem jest taki, że Kalisz ma bardzo słabą demografię. To można było zmienić, ale z 15 lat temu. Teraz jest za późno, żeby to zrobić w szybki i "prosty" sposób. Migracje można poprawić, to nie jest niemożliwe.

Ja bym osobiście wchłonął takie sołectwa: Żydów, Wolica, Borek, Szałe, Zduny, Tłokinia Kościelna, Nędzerzew, Dębe, Szosa Turecka, Pólko, Wojciechówka, Pawłówek, Pruszków, Warszówka oraz części danych sołectw: Mączniki (to nowe osiedle), Skarszew (łącznik pomiędzy Dębe, a Pólkiem), Kol. Skarszewek (bez tego wystającego, rolniczego kawałka), Niedźwiady, Kościelna Wieś.

Taki Kalisz miałby ok. 130km kw. (to bardzo dużo, ale niestety tak nam się miasto rozlało). Pozyskalibyśmy młodszych mieszkańców, odzyskali podatki, poprawili nieco demografię, pozyskali bardzo dużo terenów inwestycyjnych i przy dobrych wiatrach pozbyli się w dużym stopniu suburbanizacji tak jak to miało miejsce w Zielonej Górze i Opolu. Mieszkańców nie wiem ile miałby, po spisie będzie można policzyć.
Jakbyśmy zadbali o te tereny to zyskalibyśmy zadowolonych mieszkańców tak jak to miało miejsce w Zielonej Górze, której mieszkańcy są bardzo zadowoleni, a byli bardzo na nie.

satori
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 385
Rejestracja: 11 sty 2009, o 20:11

Re: Rozszerzenie granic Kalisza - Wielki Kalisz

Nieprzeczytany post autor: satori » 5 lip 2022, o 20:22

wincy wsi włączyć!
Kalisz zajmuje powierzchnię 6 942 ha, z czego około 61 % stanowią grunty rolne
https://www.bip.kalisz.pl/ogloszenia/ko ... agnoza.pdf strona 158
TAK DLA Szybkiej Kolei w Kaliszu i CPK!
Mapka DK25 + KDP

Awatar użytkownika
jasiek20
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 7136
Rejestracja: 3 kwie 2009, o 13:08
Lokalizacja: Kalisz/Wrocław/Warszawa

Re: Rozszerzenie granic Kalisza - Wielki Kalisz

Nieprzeczytany post autor: jasiek20 » 5 lip 2022, o 20:46

satori pisze:
5 lip 2022, o 20:22
wincy wsi włączyć!
Kalisz zajmuje powierzchnię 6 942 ha, z czego około 61 % stanowią grunty rolne
https://www.bip.kalisz.pl/ogloszenia/ko ... agnoza.pdf strona 158
Podrzuć dane z Zielonej Góry, Koszalina, Opola, Jaworzna, Konina, Dąbrowy Górniczej, Lublińca etc.
"To pięknie, gdy człowiek jest dumny ze swego miasta, lecz jeszcze piękniej, gdy miasto może być z niego dumne".

— Abraham Lincoln

Awatar użytkownika
jasiek20
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 7136
Rejestracja: 3 kwie 2009, o 13:08
Lokalizacja: Kalisz/Wrocław/Warszawa

Re: Rozszerzenie granic Kalisza - Wielki Kalisz

Nieprzeczytany post autor: jasiek20 » 13 lip 2022, o 12:52

Słupsk będzie większy?

https://prk24.pl/61249490/wiekszy-slups ... mozliwosci


Koszalin będzie większy?
https://prk24.pl/61171623/jest-projekt- ... iny-sianow


A Kalisz nadal w tyle :?
"To pięknie, gdy człowiek jest dumny ze swego miasta, lecz jeszcze piękniej, gdy miasto może być z niego dumne".

— Abraham Lincoln

Awatar użytkownika
milo
Moderator
Moderator
Posty: 5400
Rejestracja: 24 lis 2008, o 02:30

Re: Rozszerzenie granic Kalisza - Wielki Kalisz

Nieprzeczytany post autor: milo » 13 lip 2022, o 21:46

Słupsk będzie większy ale nadal mniejszy niż Kalisz - po powiększeniu będzie miał ca 93 tyś. mieszkańców, przy niewiele mniejszej od Kalisza powierzchni 65 km/2.
Inna sprawa, że powiększanie wciąga jak narkotyk, a wniosek Slupska był znacznie dalej idący. Można się spodziewać, że w kolejnych latach wnioski będą ponawiane.
Dodatkowo Słupsk ma łatwiej niz Kalisz, bo otacza go gmina wiejska Słupsk.
"Ani chwili przerwy w rozwoju Ostrowa."
autor anonimowy

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1745
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Rozszerzenie granic Kalisza - Wielki Kalisz

Nieprzeczytany post autor: filip » 13 lip 2022, o 22:21

Słupsk będzie bardzo dobrym sprawdzaniem, czy to działa. Miasto niewojewódzkie, któremu regularnie spada liczba mieszkańców. W przypadku Rzeszowa i Zielonej Góry się to sprawdziło, ale te miasta miały korzystne statystyki już przed powiększeniem się. Zresztą myślę, że w Kaliszu raczej terenów inwestycyjnych nie brakuję. Bardziej brakuję ich dobrego zagospodarowania. W Kaliszu prócz części Boczkowa, Kościelnej Wsi i kilku sołectw na północy raczej nie ma sensu nic włączać więcej. No chyba, że chcemy się puszyć jakim to my wielkim miastem nie jesteśmy z gęstością zaludnienia 600 osób/km2. :lol:
De facto to polskim miastom wystarczyłyby do rozwoju sporo mniejsze powierzchnie niż mają, żeby się rozwijać i nieważne, czy mówimy o Warszawie, czy o Kraśniku. Problemem bardziej jest brak mądrego planowania.

Awatar użytkownika
jasiek20
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 7136
Rejestracja: 3 kwie 2009, o 13:08
Lokalizacja: Kalisz/Wrocław/Warszawa

Re: Rozszerzenie granic Kalisza - Wielki Kalisz

Nieprzeczytany post autor: jasiek20 » 14 lip 2022, o 06:33

filip pisze:
13 lip 2022, o 22:21
Słupsk będzie bardzo dobrym sprawdzaniem, czy to działa. Miasto niewojewódzkie, któremu regularnie spada liczba mieszkańców.
Koszalin też nie jest wojewódzki. Przyłączyli wioski w 2010 roku i nadal są ponad 100 tys.miastem, a byli wtedy mniejsi od Kalisza.
"To pięknie, gdy człowiek jest dumny ze swego miasta, lecz jeszcze piękniej, gdy miasto może być z niego dumne".

— Abraham Lincoln

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1745
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Rozszerzenie granic Kalisza - Wielki Kalisz

Nieprzeczytany post autor: filip » 14 lip 2022, o 08:22

jasiek20 pisze:
14 lip 2022, o 06:33
(...)
Koszalin też nie jest wojewódzki. Przyłączyli wioski w 2010 roku i nadal są ponad 100 tys.miastem, a byli wtedy mniejsi od Kalisza.
No i co z tego, że jest? Chwila moment i nie będzie tym 100 tyś. miastem, po 10 latach mają mniej niż przed włączeniem okolicznych miejscowości. To włączanie wiosek im zapewnia rozwój? Nie! Jedynie kładzie obciążenie na przyszłe pokolenia, które będą musiały to miasto-wieś utrzymywać.
Miasta, które włączają wsie na prawo i lewo po prostu nie mają koncepcji na własny rozwój, nie radzą sobie z suburbanizacją, odpływem ludzi do większych miast itd.
A sposób na walkę z suburbanizacją jest wbrew pozorom całkiem prosty i już sprawdzony na zachodzie. Po prostu trzeba naprawić miasta. Co mam na myśli przez naprawianie miasta? Chodzi mi o przywrócenie miastu miejskości, tworzenie miasta przyjaznego ludziom. Trzeba zwężać jezdnie (w tym polskim samochodowym betonie na pewno bez oporu by się to nie obeszło, ale z czasem ludziom się spodoba), budować porządną sieć ścieżek rowerowych, stworzyć porządny transport publiczny, zadbać o planowanie przestrzenne, budować mieszkania komunalne i socjalne, tworzyć szerokie chodniki, wyłączać niektóre ulice z ruchu samochodowego, tworzyć nowe parki, sadzić drzewa przy ulicach. Oczywiście to wymaga czasu, porządnych koncepcji, ale to działa w przeciwieństwie do rozpasania miasta o kolejne wsie.
Myślę, że w Kaliszu takim elementem odnowy miasta mógłby być tramwaj. Nie chodzi mi tu o funkcję stricte transportową, bo Kalisz na spokojnie by obsłużyły autobusy przegubowe. Tu chodzi o podniesienie rangi miasta, zachęcenia ludzi do zbiorkomu, powiewu świeżości. Więc nie chodzi o to, żeby wybudować tylko linie tramwajową i się cieszyć, ale żeby też zająć się całą przestrzenią dookoła tak jak to robią we Francji.
Link do artykułu jak to robią u nich: https://www.transport-publiczny.pl/wiad ... 59608.html

Z odpływem ludzi do większych miast jest ciężej, bo tu już potrzeba solidnej uczelni, zachęcania inwestorów do inwestowania, budowania tożsamości lokalnej, ale to też da się zrobić. To nie jest niemożliwe.

Ps. żeby ktoś mi nie zarzucił hipokryzji. Tak w ostatnim czasie dałem pomysł na bardzo duże powiększenie miasta, ale po przeanalizowaniu i poczytaniu trochę na ten temat zdałem sobie sprawę, że to nie jest zbyt mądre. Więc zostaję przy tym, aby powiększyć się tylko o część Boczkowa (strefa Dobrzec-Zachód), osiedle Panorama w Kościelnej Wsi i sołectwa północne (Warszówka, Pruszków, Pawłówek, Wojciechówka, Szosa Turecka, Pólko).

Awatar użytkownika
jasiek20
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 7136
Rejestracja: 3 kwie 2009, o 13:08
Lokalizacja: Kalisz/Wrocław/Warszawa

Re: Rozszerzenie granic Kalisza - Wielki Kalisz

Nieprzeczytany post autor: jasiek20 » 14 lip 2022, o 08:37

1. Po 12 latach od przyłączenia okolicznych miejscowości, dziś mają 105 tys. mieszkańców, a od 2023 przybędzie im około 3 tys mieszkańców. Gdzie Kalisz w chwili obecnej ma ledwie 93 tys.

2. Skąd ta pewność, że będą utrzymywać miasto/wieś? Gdyby w Kaliszu w 2000 roku nie przyłączono Sołectwa Dobrzec to dziś inwestycje przy Inwestorskiej czy Rozwojowej byłyby w powiecie ostrowskim. Podatki od tych zakładów zasilają jednak budżet Kalisza i to one poniekąd do niego dokładają więc te wsie partycypują w rozwoju miasta.

3. "Miasta, które włączają wsie na prawo i lewo po prostu nie mają koncepcji na własny rozwój, nie radzą sobie z suburbanizacją, odpływem ludzi do większych miast itd. " Jakieś przykłady, dowody na takie słowa? Rzeszów nie ma koncepcji na własny rozwój? No ciekawe stwierdzenie, nie poparte zupełnie niczym.

4. "Myślę, że w Kaliszu takim elementem odnowy miasta mógłby być tramwaj." serio? :lol:

5. O sposobie suburbanizacji się nie wypowiem bo jednak on dotyczy praktycznie każdego miasta w Polsce i jak widać u nas mentalność jest zupełnie inna, a miasta muszą być silnymi ośrodkami.
"To pięknie, gdy człowiek jest dumny ze swego miasta, lecz jeszcze piękniej, gdy miasto może być z niego dumne".

— Abraham Lincoln

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1745
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Rozszerzenie granic Kalisza - Wielki Kalisz

Nieprzeczytany post autor: filip » 14 lip 2022, o 09:04

jasiek20 pisze:
14 lip 2022, o 08:37
1. Po 12 latach od przyłączenia okolicznych miejscowości, dziś mają 105 tys. mieszkańców, a od 2023 przybędzie im około 3 tys mieszkańców. Gdzie Kalisz w chwili obecnej ma ledwie 93 tys.
Tyle Kalisz ma zameldowanych na pobyt stały. :wink: Idąc tą logiką Koszalin też już jest poniżej 100 tysięcy mieszkańców.
jasiek20 pisze:
14 lip 2022, o 08:37
2. Skąd ta pewność, że będą utrzymywać miasto/wieś? Gdyby w Kaliszu w 2000 roku nie przyłączono Sołectwa Dobrzec to dziś inwestycje przy Inwestorskiej czy Rozwojowej byłyby w powiecie ostrowskim. Podatki od tych zakładów zasilają jednak budżet Kalisza i to one poniekąd do niego dokładają więc te wsie partycypują w rozwoju miasta.
Sołectwo Dobrzec to wręcz idealne miejsce pod rozwój przemysłowo-magazynowy, masa wolnej przestrzeni, w której nie przeszkadzają zabudowania. Pamiętaj, że wchłonęliśmy też Sulisławice i Sulisławice-Kolonię, które są zupełnie bezużyteczne, zabudowania idą przez środek sołectwa uniemożliwiając zrobienie tam czegokolwiek.
jasiek20 pisze:
14 lip 2022, o 08:37
3. "Miasta, które włączają wsie na prawo i lewo po prostu nie mają koncepcji na własny rozwój, nie radzą sobie z suburbanizacją, odpływem ludzi do większych miast itd. " Jakieś przykłady, dowody na takie słowa? Rzeszów nie ma koncepcji na własny rozwój? No ciekawe stwierdzenie, nie poparte zupełnie niczym.
No choćby ten Koszalin wokół którego toczy się rozmowa. :wink:
jasiek20 pisze:
14 lip 2022, o 08:37
4. "Myślę, że w Kaliszu takim elementem odnowy miasta mógłby być tramwaj." serio? :lol:
Nie rozumiem o co ci chodzi.
jasiek20 pisze:
14 lip 2022, o 08:37
5. O sposobie suburbanizacji się nie wypowiem bo jednak on dotyczy praktycznie każdego miasta w Polsce i jak widać u nas mentalność jest zupełnie inna, a miasta muszą być silnymi ośrodkami.
Dotyczy, bo żadne miasto nie spełnia wszystkich wymienionych przeze mnie punktów powyżej, miasta są nieprzyjazne przez co ludzie wybierają przedmieścia, w przypadku większych miast większą rolę odgrywa też jedno kryterium - cena. Polecam zerknąć na zachód Europy, oni to co my przerabiali 50-60 lat temu. :lol:

Awatar użytkownika
jasiek20
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 7136
Rejestracja: 3 kwie 2009, o 13:08
Lokalizacja: Kalisz/Wrocław/Warszawa

Re: Rozszerzenie granic Kalisza - Wielki Kalisz

Nieprzeczytany post autor: jasiek20 » 14 lip 2022, o 09:40

Tramwaj w Kaliszu to droga i niepotrzebna fanaberia.

1. Koszt budowy tramwaju - nawet z dofinansowaniem zewnętrznym znacznie przekracza możliwości finansowe miasta.

2. Brak miejsca na taki tramwaj. Pisałem ostatnio w wątku o "tramwajach w Kaliszu", że tego typu inwestycja nigdy nie była tak naprawdę u nas planowana. Przykład - budowa nowych dróg w mieście. Weźmy na tapet każdy z odcinków Trasy Bursztynowej. Tu nigdzie nie pozostawiono miejsca na ewentualną budowę tramwajów, ani teraz ani za 50 lat.
Do tego typu inwestycji miasto powinno się przygotowywać od kilkudziesięciu lat. Nowe, miejskie arterie powinny mieć miejsce na ewentualną budowę i późniejszą rozbudowę systemu tramwajowego bo tak naprawdę tylko tramwaj, który nie koliduje z ruchem samochodowym ma racje bytu.

3. Mentalność ludzi i ich przyzwyczajenia. Wiadomo jak to jest w Kaliszu. Fakt, że mamy średnią alternatywę dla auta w naszym mieście. Na ten moment autobusy jeżdżą jak jeżdżą , ale lata przyzwyczajeń kaliszan do jazdy samochodem, raczej nie spowodują tego, że przesiądą się oni do tramwaju gdyby taki został wybudowany.

Ciekawe były koncepcje linii trolejbusowej, zawsze byłoby to jakieś uatrakcyjnienie miejskiej infrastruktury, ale fakt powstania autobusów elektrycznych i tych na wodór, chyba definitywnie przekreślił tego typu inwestycje, nie tylko w Kaliszu, ale w jakimkolwiek innym mieście w Polsce.

Dlatego uważam, że trzeba być realistą i mierzyć siły na zamiary. W Kaliszu powinno się inwestować w komunikacje autobusową. Unowocześniać tabor, zwiększać liczbę pojazdów, częstotliwość ich kursowania, stworzyć nowe linie, zakupić więcej autobusów przegubowych, wyposażać je w biletomaty (pomysł "darmowej" komunikacji to już nawet nie strzał w kolano, a w głowę), a tam gdzie się da, robić bus pasy.
"To pięknie, gdy człowiek jest dumny ze swego miasta, lecz jeszcze piękniej, gdy miasto może być z niego dumne".

— Abraham Lincoln

Awatar użytkownika
filip
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 1745
Rejestracja: 27 paź 2021, o 19:50

Re: Rozszerzenie granic Kalisza - Wielki Kalisz

Nieprzeczytany post autor: filip » 14 lip 2022, o 10:08

jasiek20 pisze:
14 lip 2022, o 09:40
(...)
1. Koszt budowy tramwaju - nawet z dofinansowaniem zewnętrznym znacznie przekracza możliwości finansowe miasta.
Niczego nie przewyższa, Kalisz z dofinansowaniem stać na linie tramwajową.
jasiek20 pisze:
14 lip 2022, o 09:40
2. Brak miejsca na taki tramwaj. Pisałem ostatnio w wątku o "tramwajach w Kaliszu", że tego typu inwestycja nigdy nie była tak naprawdę u nas planowana. Przykład - budowa nowych dróg w mieście. Weźmy na tapet każdy z odcinków Trasy Bursztynowej. Tu nigdzie nie pozostawiono miejsca na ewentualną budowę tramwajów, ani teraz ani za 50 lat.
Do tego typu inwestycji miasto powinno się przygotowywać od kilkudziesięciu lat. Nowe, miejskie arterie powinny mieć miejsce na ewentualną budowę i późniejszą rozbudowę systemu tramwajowego bo tak naprawdę tylko tramwaj, który nie koliduje z ruchem samochodowym ma racje bytu.
Gdzie ci brak miejsca? Miejsca jest naprawdę dużo, na spokojnie starczy. Poza tym jakoś nie widzę tego, żeby w naszych realiach tramwaj chociaż "zahaczył" o TB. "Miejskie arterie" przecież to oksymoron, arteria nie może być miejska. To bardzo antymiejska rzecz, zabijająca jakiekolwiek życie w okolicy. Właśnie z tramwajem chodzi o to, żeby kolidował, spowalniał ruch samochodowy (np. zabierając część jezdni), to tramwaj ma mieć pierwszeństwo.
jasiek20 pisze:
14 lip 2022, o 09:40
3. Mentalność ludzi i ich przyzwyczajenia. Wiadomo jak to jest w Kaliszu. Fakt, że mamy średnią alternatywę dla auta w naszym mieście. Na ten moment autobusy jeżdżą jak jeżdżą , ale lata przyzwyczajeń kaliszan do jazdy samochodem, raczej nie spowodują tego, że przesiądą się oni do tramwaju gdyby taki został wybudowany.
No przecież własnie taki tramwaj miałby powstać po to, żeby zmienić nawyki. Wiem, że w Polsce samochód to świętość, ale na zachodzie też tak było. Jeżeli nie będziemy podejmować odważnych, niepopularnych decyzji to będziemy w tym samym miejscu, gdy inni pójdą daleko do przodu
jasiek20 pisze:
14 lip 2022, o 09:40
Ciekawe były koncepcje linii trolejbusowej, zawsze byłoby to jakieś uatrakcyjnienie miejskiej infrastruktury, ale fakt powstania autobusów elektrycznych i tych na wodór, chyba definitywnie przekreślił tego typu inwestycje, nie tylko w Kaliszu, ale w jakimkolwiek innym mieście w Polsce.
Myślałem o trolejbusie, ale trolejbus nie pełni żadnych funkcji miastotwórczych, a to dla Kalisza powinno być bardzo ważne, żeby nowy środek lokomocji je pełnił. Trolejbus jest lepszy od elektryków i wodoru, ale jest brzydszy. Generalnie to ja od elektryków bym się trzymał z daleka, bo to nie jest zbyt przyszłościowy środek transportu. Za to wodór to ciekawe paliwo, ale na razie wytwarzanie jest szkodliwe. Trzeba trochę poczekać, ale myślę, że warto w przyszłości zainwestować w takie autobusy. Co nie zmienia faktu, że Kaliszowi tramwaj jest potrzebny i bardzo odmieniłby przestrzeń publiczną. Polecam poczytać o korzyściach płynących z uruchomienia takiego środku transportu. :wink:
jasiek20 pisze:
14 lip 2022, o 09:40
Dlatego uważam, że trzeba być realistą i mierzyć siły na zamiary. W Kaliszu powinno się inwestować w komunikacje autobusową. Unowocześniać tabor, zwiększać liczbę pojazdów, częstotliwość ich kursowania, stworzyć nowe linie, zakupić więcej autobusów przegubowych, wyposażać je w biletomaty (pomysł "darmowej" komunikacji to już nawet nie strzał w kolano, a w głowę), a tam gdzie się da, robić bus pasy.
Oczywiście, trzeba inwestować w kom. autobusową, ale tramwaj uważam, że tramwaj też jest potrzebny. Bezpłatny (bo nie darmowy) zbiorkom to głównie ze względów politycznych zostanie wprowadzony. Dla przeciętnego pasażera najważniejszy jest czas przejazdu i częstotliwość, później tabor, a na samym końcu cena.

Awatar użytkownika
jasiek20
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 7136
Rejestracja: 3 kwie 2009, o 13:08
Lokalizacja: Kalisz/Wrocław/Warszawa

Re: Rozszerzenie granic Kalisza - Wielki Kalisz

Nieprzeczytany post autor: jasiek20 » 14 lip 2022, o 10:29

A czy ktoś z forumowiczów w ogóle wysłał zapytanie do prezydenta miasta (najlepiej mailowo) odnośnie choćby przeprowadzenia analizy możliwości budowy linii tramwajowej w mieście? Jakie jest stanowisko włodarzy miasta?
Bo odnośnie powiększenia granic miasta jest negatywne. Prezydent woli rozwijać miasto jakoś(ciowo) :roll:
"To pięknie, gdy człowiek jest dumny ze swego miasta, lecz jeszcze piękniej, gdy miasto może być z niego dumne".

— Abraham Lincoln

jp
Użytkownik
Użytkownik
Posty: 2506
Rejestracja: 25 lip 2008, o 23:51
Lokalizacja: Kalisz

Re: Rozszerzenie granic Kalisza - Wielki Kalisz

Nieprzeczytany post autor: jp » 14 lip 2022, o 13:48

Filip, dużo racji masz, ale widzę, że bardzo teoretyzujesz i generalizujesz a przecież forum dotyczy konkretnego miasta ;-)
Ale po kolei:
Rozszerzać czy nie?
Rozszerzanie miasta nie jest receptą ani na suburbanizację ani na wyludnianie, ale w przypadku Kalisza przydałaby się niewielka KOREKTA granic. Bezdyskusyjna powinna być miejska część Kościelnej Wsi. Tereny na wschód i północ w celu zrównoważenia asymetrycznego położenia śródmieścia względem granic. Pozwoliłoby to też lepiej kształtować politykę przestrzenną na terenach, które znajdują się blisko śródmieścia a należą do odrębnych jednostek administracyjnych. Chodzi o spójność w systemie dokumentów planistycznych.
Jeśli chodzi o inne tereny, to sprawa nie jest już tak oczywista, przynajmniej dla mnie. Na razie nie chce się rozwodzić.

Zwężanie jezdni.
Na temat zwężania najwięcej do powiedzenia mają ludzie, którzy często nie odróżniają nawet kategorii dróg ;-)
Najczęściej jest tak, że ktoś coś przeczyta bez dogłębnego zrozumienia poruszanych zagadnień i potem przywołuje modelowe przykłady wyrwane z akademickich dyskusji ni przypiął ni przyłatał.
Każde miasto, każdy przypadek należy rozpatrywać indywidualnie. Są jezdnie wymagające zwężenia, uspokojenia ruchu, są też takie które wymagają rozbudowy. Nie ma jednej recepty na wszystko. W jednym przypadku po zwężeniu, ruch się zmniejszy, czyli zakładany efekt zostanie osiągnięty, a w innym nie, bo nie będzie alternatywy dla kierowców i będą korki lub co gorsza strumień pojazdów zostanie przekierowany tam, gdzie tym bardziej byśmy sobie tego nie życzyli. Pozostaje jeszcze kwestia rozwoju, gdzie bez rozbudowy infry drogowej, aktywizacja nowych terenów nie byłaby możliwa. I nie mam tu na myśli tylko nowych dróg na dziewiczych terenach, lecz także konieczność rozbudowy, dostosowania już istniejących.

Czy jest miejsce na tramwaj?
Nikt jeszcze nie przedstawił sensownej, podkreślam sensownej propozycji chociażby jednej trasy tramwajowej. Jasiek słusznie zauważył, że tramwaj rację bytu ma wtedy, kiedy możliwie w jak najmniejszym stopniu koliduje z ruchem samochodowym. Dlatego ten brak wieloletniego przygotowania (dotychczasowe koncepcje planistyczne niestety nie zakładały tramwaju) jest trudny do przeskoczenia.
Teoretycznie można zacząć kształtować miasto pod tramwaj planując nowe dzielnice, ale przecież nie w oderwaniu od obecnej rzeczywistości. Oczywiście, chciałbym ujrzeć koncepcję linii tramwajowej dla Kalisza, która nie byłaby tylko fanaberią. Sam na razie przedstawić takiej nie potrafię, a przedstawiona przez Jacka Kłokockiego na stronie "Mój Kalisz", chyba jedyna tak szczegółowo opisana i przez autora uzasadniona, nie przypadła mi do gustu.

ODPOWIEDZ