Strona 33 z 37

Re: Rozszerzenie granic Kalisza - Wielki Kalisz

: 14 lip 2022, o 19:51
autor: filip
jp pisze:
14 lip 2022, o 13:48
Filip, dużo racji masz, ale widzę, że bardzo teoretyzujesz i generalizujesz a przecież forum dotyczy konkretnego miasta ;-) (...)
Wiem, ale ciężko mi swoje myśli przerzucić na tekst. Nie chce mi się pisać elaboratów, łatwiej byłoby mi opowiedzieć z głowy co mam na myśli.
jp pisze:
14 lip 2022, o 13:48
(...)
Rozszerzać czy nie?
Rozszerzanie miasta nie jest receptą ani na suburbanizację ani na wyludnianie, ale w przypadku Kalisza przydałaby się niewielka KOREKTA granic. Bezdyskusyjna powinna być miejska część Kościelnej Wsi. Tereny na wschód i północ w celu zrównoważenia asymetrycznego położenia śródmieścia względem granic. Pozwoliłoby to też lepiej kształtować politykę przestrzenną na terenach, które znajdują się blisko śródmieścia a należą do odrębnych jednostek administracyjnych. Chodzi o spójność w systemie dokumentów planistycznych.
Jeśli chodzi o inne tereny, to sprawa nie jest już tak oczywista, przynajmniej dla mnie. Na razie nie chce się rozwodzić.
W pełni zgoda, ale dorzuciłbym część Boczkowa (mogą być nawet same pola) ze względu na strefę Dobrzec-Zachód.
jp pisze:
14 lip 2022, o 13:48
(...) Zwężanie jezdni.
Na temat zwężania najwięcej do powiedzenia mają ludzie, którzy często nie odróżniają nawet kategorii dróg ;-)
Najczęściej jest tak, że ktoś coś przeczyta bez dogłębnego zrozumienia poruszanych zagadnień i potem przywołuje modelowe przykłady wyrwane z akademickich dyskusji ni przypiął ni przyłatał.
Każde miasto, każdy przypadek należy rozpatrywać indywidualnie. Są jezdnie wymagające zwężenia, uspokojenia ruchu, są też takie które wymagają rozbudowy. Nie ma jednej recepty na wszystko. W jednym przypadku po zwężeniu, ruch się zmniejszy, czyli zakładany efekt zostanie osiągnięty, a w innym nie, bo nie będzie alternatywy dla kierowców i będą korki lub co gorsza strumień pojazdów zostanie przekierowany tam, gdzie tym bardziej byśmy sobie tego nie życzyli. Pozostaje jeszcze kwestia rozwoju, gdzie bez rozbudowy infry drogowej, aktywizacja nowych terenów nie byłaby możliwa. I nie mam tu na myśli tylko nowych dróg na dziewiczych terenach, lecz także konieczność rozbudowy, dostosowania już istniejących. (...)
To dobrze, że ja chociaż odróżniam te kategorię dróg. :lol:
Wiem, że każde miasto ma indywidualną specyfikę, ale nie uważam, żeby jakakolwiek z istniejących w Kaliszu dróg wymagała rozbudowy. Za to sądzę, że Kalisz bardziej potrzebuję nowych dróg, które wyprowadzą ruch z miasta. Wtedy będzie można zacząć zwężać niektóre z jezdni.
To jest bardziej recepta na suburbanizację (przynajmniej jeden ze składników) - po prostu po mieście ma być jak najciężej poruszać się samochodem, bo to szkodliwy, niewydajny środek transportu. Ktoś kto ma zamiar wyprowadzić się pod miasto i męczyć z dojazdami zastanowi się kilka razy nad tym.
Ale dla kierowców alternatywą ma być zbiorkom, nogi albo rower (zależy od sytuacji). To są środki transportu, które powinny mieć absolutny priorytet przy planowaniu miasta, a nie samochody (nie żyjemy w latach 50 XX wieku).
Ale rozbudowa infrastruktury samochodowej to nie jest żaden rozwój tylko cofanie się mentalnie do zamierzchłych czasów, dzisiaj się inaczej buduje miasta.
Ja uważam, że zanim cokolwiek zaczniemy zwężać musimy mieć obwodnicę zachodnią (DK25) i południową (łącznik Wrocławskiej z Łódzką). Wtedy ruch na wielu ulicach będzie mniejszy i trzeba będzie tą przestrzeń oddać ludziom, aby żyła, a nie straszyła.
jp pisze:
14 lip 2022, o 13:48
(...)
Czy jest miejsce na tramwaj?
Nikt jeszcze nie przedstawił sensownej, podkreślam sensownej propozycji chociażby jednej trasy tramwajowej. Jasiek słusznie zauważył, że tramwaj rację bytu ma wtedy, kiedy możliwie w jak najmniejszym stopniu koliduje z ruchem samochodowym. Dlatego ten brak wieloletniego przygotowania (dotychczasowe koncepcje planistyczne niestety nie zakładały tramwaju) jest trudny do przeskoczenia.
Teoretycznie można zacząć kształtować miasto pod tramwaj planując nowe dzielnice, ale przecież nie w oderwaniu od obecnej rzeczywistości. Oczywiście, chciałbym ujrzeć koncepcję linii tramwajowej dla Kalisza, która nie byłaby tylko fanaberią. Sam na razie przedstawić takiej nie potrafię, a przedstawiona przez Jacka Kłokockiego na stronie "Mój Kalisz", chyba jedyna tak szczegółowo opisana i przez autora uzasadniona, nie przypadła mi do gustu.
Przecież w Kaliszu nie brakuję szerokich jezdni, które można w lepszy sposób zagospodarować, niż jako ściek komunikacyjny.
W Olsztynie też nie przygotowywano miasta pod to, a jakoś dali radę. :wink:
Ja osobiście uważam, że tramwaj powinien jeździć od Dobrzeca, przez ul. Górnoślaską do Śródmieścia. Miejsce, które idealnie się pod to sprawdzi, jeździ tam najwięcej linii, potoki pasażerskie na pewno będą, więc tramwaj nie będzie tylko "drogą fanaberią", ale przy okazji będzie pełnił w jakimś stopniu funkcję komunikacyjną (oczywiście nie będzie eksploatowany na 100%).

Re: Rozszerzenie granic Kalisza - Wielki Kalisz

: 14 lip 2022, o 21:03
autor: jp
Nie wiem czy powinienem dalej ciągnąć wątek dróg w temacie rozszerzenia granic, ale postaram się krótko :wink:. W Kaliszu dróg, których jezdnie możnaby zwęzić nie ma za wiele. Nie mieliśmy szczęścia w PRL jak inne podobne wielkością miasta, gdzie zbudowano "pełną" infrastrukturę drogową, tj. zbudowano śródmiejskie obwodnice i inne wielopasmowe drogi, których dzisiejsze funkcje nie wymagają takiej przepustowości a wręcz wymagają uspokojenia ruchu. Te miasta, kiedyś równe Kaliszowi, teraz są dużo większe od kalisza. Tam można kombinować. Nawet w mniejszym Piotrkowie zbudowano na wyrost w centrum drogę 2x3. Kalisz nie doczekał się jeszcze nawet planowanej pełnej obwodnicy śródmieścia, która wymaga dokończenia i rozbudowy. Piszesz "Kalisz potrzebuje dróg, które wyprowadzą ruch z miasta". Z miasta można wyprowadzić jedynie tranzyt, który w Kaliszu stanowi zaledwie "promil" całego ruchu. Ruch wewnątrzmiejski, międzyosiedlowy można jedynie, a nawet trzeba, próbować zastąpić zbiorowym ale wyprowadzić się nie da. Wyprowadzić można mieszkańców :wink:

Re: Rozszerzenie granic Kalisza - Wielki Kalisz

: 14 lip 2022, o 21:30
autor: jp
filip pisze:
14 lip 2022, o 19:51
Ja uważam, że zanim cokolwiek zaczniemy zwężać musimy mieć obwodnicę zachodnią (DK25) i południową (łącznik Wrocławskiej z Łódzką). Wtedy ruch na wielu ulicach będzie mniejszy i trzeba będzie tą przestrzeń oddać ludziom, aby żyła, a nie straszyła.
filip pisze:
14 lip 2022, o 19:51
Przecież w Kaliszu nie brakuję szerokich jezdni, które można w lepszy sposób zagospodarować, niż jako ściek komunikacyjny.
1. Zewnętrzna obwodnica GP25 niewiele zmieni. Zapewniam Cie, że ruch na ulicach Kalisza z powodu wybudowania tej drogi niewiele się zmieni, nie na tyle żebyś to zauważył.
2. Pokaż mi te ścieki komunikacyjne, które można zwęzić. Może Górnośląska, którą można zagospodarować w lepszy sposób ale ta ma osobny wątek i to tam można podyskutować. Który jeszcze, Wojska Polskiego? A może Trasa Bursztynowa? :lol:
Nie mogłem się powstrzymać :wink:

Re: Rozszerzenie granic Kalisza - Wielki Kalisz

: 15 lip 2022, o 07:34
autor: filip
jp pisze:
14 lip 2022, o 21:30
filip pisze:
14 lip 2022, o 19:51
Ja uważam, że zanim cokolwiek zaczniemy zwężać musimy mieć obwodnicę zachodnią (DK25) i południową (łącznik Wrocławskiej z Łódzką). Wtedy ruch na wielu ulicach będzie mniejszy i trzeba będzie tą przestrzeń oddać ludziom, aby żyła, a nie straszyła.
filip pisze:
14 lip 2022, o 19:51
Przecież w Kaliszu nie brakuję szerokich jezdni, które można w lepszy sposób zagospodarować, niż jako ściek komunikacyjny.
1. Zewnętrzna obwodnica GP25 niewiele zmieni. Zapewniam Cie, że ruch na ulicach Kalisza z powodu wybudowania tej drogi niewiele się zmieni, nie na tyle żebyś to zauważył.
2. Pokaż mi te ścieki komunikacyjne, które można zwęzić. Może Górnośląska, którą można zagospodarować w lepszy sposób ale ta ma osobny wątek i to tam można podyskutować. Który jeszcze, Wojska Polskiego? A może Trasa Bursztynowa? :lol:
Nie mogłem się powstrzymać :wink:
1. W przypadku "Alei" Wojska Polskiego na pewno bardzo dużo może zmienić, ponieważ tam akurat tranzyt jest bardzo duży.
2. No właśnie ul. Górnośląska (nie wiedziałem, że jest wątek), myślałem też nad krótkim odcinkiem dwujezdniowym odcinkiem ul. Podmiejskiej, ale tutaj nie jestem pewien (choć ta ulica nie wymaga takiej szerokości jezdni).
AWP, czy TB to nie są miejsca, w których coś obecnie można zwężać i przyniosłoby to pożądany skutek. Jedynie zagwarantowałoby to wielkie korki w tamtym rejonie. Może kiedyś jeżeli oblicze tych ulic się zmieni, ale jakoś tego nie widzę.
Wiem, że z moich wypowiedzi może wynikać, że zwęzimy wszystko i rozwiążą się wszystkie problemy tego świata. :wink:
Ale w niektórych miejscach nie ma to sensu (przynajmniej w obecnych realiach) i nic to nie zmieni.

No i już nie zaśmiecajmy więcej tego wątku, bo on jest o "wielkim Kaliszu". :lol:

Re: Rozszerzenie granic Kalisza - Wielki Kalisz

: 15 lip 2022, o 14:54
autor: jp
filip pisze:
15 lip 2022, o 07:34
2. No właśnie ul. Górnośląska (nie wiedziałem, że jest wątek),
viewtopic.php?t=1004&start=40

Re: Rozszerzenie granic Kalisza - Wielki Kalisz

: 25 lip 2022, o 22:54
autor: filip
Słupsk będzie większy o 22%. Powierzchnia miasta zwiększy się o 9,56km2 (z obecnych 43,15km2 na 52,71 km2). Zmiana granic administracyjnych nastąpi 1 stycznia 2023 roku.
Większość terenów, które włączyli to lasy i pola. :lol:

Re: Rozszerzenie granic Kalisza - Wielki Kalisz

: 26 lip 2022, o 08:33
autor: jasiek20
Koszalin też dostał pozytywną dezycję:
https://gk24.pl/koszalin-i-gmina-sianow ... 1-16523363

Re: Rozszerzenie granic Kalisza - Wielki Kalisz

: 26 lip 2022, o 10:59
autor: gawronik13kalisz
Cześć na południowym wschodzie Słupska wygląda logicznie. Ta druga część już niekoniecznie

Re: Rozszerzenie granic Kalisza - Wielki Kalisz

: 26 lip 2022, o 11:18
autor: jasiek20
U nas by wystarczyło tyle, ale to przerasta naszą, kolejną, władzę.

Re: Rozszerzenie granic Kalisza - Wielki Kalisz

: 26 lip 2022, o 13:46
autor: filip
jasiek20 pisze:
26 lip 2022, o 11:18
U nas by wystarczyło tyle, ale to przerasta naszą, kolejną, władzę.
O ile KW i Boczków, Zduny wydają się być zrozumiałe to Szałe, a szczególnie Trojanów już nie. Po co nam te tereny?

Re: Rozszerzenie granic Kalisza - Wielki Kalisz

: 27 lip 2022, o 14:47
autor: thorinek
Sądzę że po to, by w końcu Kalisz miał zbiornik rekreacyjny. Opatówek, pod który podlega obecnie, traktuje Szałe jako retencyjny

Re: Rozszerzenie granic Kalisza - Wielki Kalisz

: 30 lip 2022, o 11:06
autor: jasiek20
Koszalin zyska 1,8 tys.nowych mieszkańców więc nie tylko jeszcze bardziej odskoczy Kaliszowi, ale dodatkowo, w statystykach, prześcignie i Chorzów i Tarnów. Na najbliższe 15- 20 lat mogą być spokojni, że będą miastem ponad 100-tysięcznym.

Re: Rozszerzenie granic Kalisza - Wielki Kalisz

: 30 lip 2022, o 12:27
autor: filip
Tylko co z tego, że przyłączy sobie kilka wiosek i będzie miał trochę więcej mieszkańców skoro mimo powiększania nadal ma starszych mieszkańców niż Kalisz. Ważniejszy jest średni wiek mieszkańców, niż ich ilość. Przyszłość mamy taką samą przed sobą - upadek. Kalisz ma o tyle dobrze, że jego przedmieścia są w miarę młode w przeciwieństwie do tych Koszalińskich, a więc mamy trochę więcej czasu.

Re: Rozszerzenie granic Kalisza - Wielki Kalisz

: 30 lip 2022, o 12:44
autor: milo
Różnica w średnim wieku mieszkańców pomiędzy 44, 1 lat ( Kalisz) a 44,4 lat ( Koszalin) to żadna różnica.

O jakim upadku piszesz, a raczej jak definiujesz ten upadek? Decyduje o nim wyłącznie spadek liczby mieszkańców?

Re: Rozszerzenie granic Kalisza - Wielki Kalisz

: 30 lip 2022, o 12:57
autor: filip
milo pisze:
30 lip 2022, o 12:44
Różnica w średnim wieku mieszkańców pomiędzy 44, 1 lat ( Kalisz) a 44,4 lat ( Koszalin) to żadna różnica. (...)
Różnica jednak jest i widać, że na korzyść Kalisza (wiek poprodukcyjny). Zresztą trzeba poczekać na Spis Powszechny, bo się jeszcze okaże, że Kalisz jest poniżej 90 tys. i średni wiek mieszkańców to 47 lat.
milo pisze:
30 lip 2022, o 12:44
(...) O jakim upadku piszesz, a raczej jak definiujesz ten upadek? Decyduje o nim wyłącznie spadek liczby mieszkańców?
Spadek liczby mieszkańców (drastyczny), brak możliwości rozwoju miasta, stracenie swoich funkcji, zapomnienie, brak perspektyw rozwoju osobistego itp. Po prostu jak tak dalej pójdzie to będziemy jednym z większych w kraju ośrodków geriatrycznych bez szans na wygrzebanie się z tego. Teraz jeszcze da się to odkręcić w jakimś stopniu, ale za 10-15 lat to już może być niemożliwe.

Re: Rozszerzenie granic Kalisza - Wielki Kalisz

: 1 sie 2022, o 08:36
autor: wollny
Włożę kij w mrowisko i zapytam: jakie miałyby być cele powiększenia Kalisza? Co miasto miałoby na tym zyskać?

Re: Rozszerzenie granic Kalisza - Wielki Kalisz

: 1 sie 2022, o 09:01
autor: jp
To ja włożę drugi kij. Przyjmując założenie (teoretyczne), że powiększenie granic byłoby niekorzystne, to może warto rozważyć okrojenie miasta ? :wink:

Re: Rozszerzenie granic Kalisza - Wielki Kalisz

: 1 sie 2022, o 09:15
autor: jasiek20
wollny pisze:
1 sie 2022, o 08:36
Włożę kij w mrowisko i zapytam: jakie miałyby być cele powiększenia Kalisza? Co miasto miałoby na tym zyskać?
Może wystarczy poczytać wpisy w tym wątku?

Re: Rozszerzenie granic Kalisza - Wielki Kalisz

: 1 sie 2022, o 09:24
autor: wollny
jp pisze:
1 sie 2022, o 09:01
To ja włożę drugi kij. Przyjmując założenie (teoretyczne), że powiększenie granic byłoby niekorzystne, to może warto rozważyć okrojenie miasta ? :wink:
Nie zadałem pytania pod konkretną tezę, chcę poznać Wasze opinie po prostu.

Re: Rozszerzenie granic Kalisza - Wielki Kalisz

: 1 sie 2022, o 09:28
autor: filip
wollny pisze:
1 sie 2022, o 08:36
Włożę kij w mrowisko i zapytam: jakie miałyby być cele powiększenia Kalisza? Co miasto miałoby na tym zyskać?
Cel: zwiększyć bazę podatkową. Korzyści: trochę młodszej populacji w mieście, większa baza podatkowa i osłabienie gmin podmiejskich. Ot tyle i, aż tyle.
jp pisze:
1 sie 2022, o 09:01
To ja włożę drugi kij. Przyjmując założenie (teoretyczne), że powiększenie granic byłoby niekorzystne, to może warto rozważyć okrojenie miasta ? :wink:
Jakbyśmy żyli w normalnym kraju to w ciemno bym to brał. Tylko problem jest taki, że wtedy okroimy znacząco wpływy podatkowe, pozbawiamy się możliwości planistycznych na tych terenach i pozbawimy się dużych połaci wolnych terenów pod inwestycje przemysłowo-logistyczne (co dla tej wielkości miasta jest ważne). W Niemczech jest chyba coś takiego, że gminy satelickie dorzucają się do finansowania miasta głównego.