Dawno na forum się nie udzielałem, jednak podczas covidovej izolacji wypaintowałem sobie jeden projekt jednak sam nie jestem z niego docelowo zadowolony, ciężko powiedzieć czemu może 3 pasy nie pasują do Kalisza a może po prostu prestiżowy charakter placu do niego nie pasuje jednak postanowiłem się nim z wami podzielić...
Jednak od początku, geneza jest dojść prosta i często przewijana w tym wątku, czyli stworzenie przebiegów/przystanków tak by umożliwić konsolidacje/scalić przebieg autobusów kursujących przez pl. Kilinskiego oraz przez planty (Parczewskiego/Babina).
Powstało sporo propozycji, sam zresztą nie jedną proponowałem z perspektywy czasu jednak wstydzę się że nie które opublikowałem

.
Ta jak twierdzę jest niestety przesadzona no ale to efekt końcowy.
Najbardziej podoba mi się oczywiście docelowa koncepcja JP, z przebudową Al. Wolności, budową ul. Mostowej oraz budowy mostu.
Jednak no właśnie by to powstało koszty wydają się być bardzo bardzo nad Kaliskie możliwości.
A więc zacząłem szukać inspiracji, porzuciłem też Nowy Rynek ponieważ jest on zbyt daleko względem autobusów jedzących przez pl. Kilińskiego.
No i oczywiście szybko doszedłem do wniosku że jedyną możliwością bez przebudowy ciągów ulic, budowy nowych dróg oraz mostów, ponadto nie wydłużając już wy długawych okólnych relacji KLA jedyną opcją jest pl. Jana Pawła 2.
Jednak co tu stworzyć temat już nie raz był wałkowany i bynajmniej nie chciałem tutaj wkładać znów jakiś stanowisk autobusowych.
No i pomyślałem rondo!
Zacząłem szukać ronda które zbytnio nie zmienia charakteru aktualnego stylu tego placu.
No i trafiłem na nowe rondo w Lublinie rondo Biszkopt.
https://www.dziennikwschodni.pl/lublin/ ... 47258.html
Stwierdziłem to jest to!
Szybko je przebudowałem tak by pasowało na pl. Jana Pawła 2 dodałem zatoki no i mówię w sumie jest okej.
Linie typu 1 jadąc od Winiar robią rundkę w okuł ronda wjeżdżając na przystanek przy dawnym zamku no i mamy to warianty autobusowe scalone w centrum na placu.
Czyli geneza scalenia udała jednak zacząłem brać inne aspekty pod uwagę, czyli czy te rondo nie zakorkuje centrum?
Że tak powiem korzystałem kilka lat z tych przystanków i wiem mnie więcej jaki ruch tam panuje, zazwyczaj ten plac jest przejezdny ponadto zazwyczaj ronda pomagają rozładować korek gorzej jest jeżeli coś je jednak blokuje.
No i niestety czasem w godzinach szczytu wąskie gardło jakim jest ul. Sukiennicza się tamuje i w stronę sądu jest korek czasem nawet aż na pl. Kilińskiego.
A jeżeli weźmiemy pod uwagę że byłoby to rondo to powstawała by tam jeszcze większa tama, chociażby za sprawą że dziś istnieje lewoskręt z parczewskiego a tak owego by na rondzie nie było tylko cały ruch pakowany by był tam.
Więc szybko zaświtała mi idea 3 pasa z początku tylko od parczewskiego tak by był nazwijmy to pas taki no ala zawrotny/lewo skrętny, no ale potem mówię no jeżeli ktoś by chciał tam jeszcze zawrócić no to jak zmieniałby pas na wewnętrzy na rondzie ? nie do końca wiem czy tak można
Bo chociażby dziś na skrzyżowaniu z placem Kilińskiego samochody mogą zawrócić oraz skręcić w Niecałą a tak już musiałby jechać przez rondo więc jednak 3 pas po całej jednej stronie jak już jest po tej to i przydał się by i po 2.
Więc no po prostu wąskie gardło na sukienniczej wymusiło 3 pas.
Kolejną kwestią są jeszcze przystanki wyspowe to znaczy jest jeden miały być 2 dlaczego wyspowe?
Jeżeli się przyjrzymy mojemu projektowi (Który będzie poniżej) szybko dojdziemy do wniosku że zewnętrzny pas prowadzi do uliczek o stosunkowo małym natężeniu ponadto do ulic z których komunikacja miejska nie korzysta.
(Według mnie główny ruch formuje się na Placu Kilińskiego - Pl. Świętego Józefa - Sukienniczej oraz Plantach (Babina/Parczewskiego)
Z kolei jadąc od skrz. 3maja/Stawiszyńska/Warszawska zewnętrzny pas służy do zjazdu w Babina,Zamkową, oraz pl. Św. Józefa ale za pomnikiem.
Zaś jadąc od Sukienniczej można zjechać do szkoły muzycznej oraz w ul. Niecałą.
Czyli oznacza to tylko cięższe bardziej kolizyjne włączanie się do ruchu autobusom dlatego powstał przystanek wyspowy.
Po 2 stronie też miał być ale miejsca zabrakło oczywiście, dałoby się go się tam zrobić jednak jest to już ten moment w którym stwierdzam że no projekt na Kaliskie realia jest za gruby.
Wystarczyłoby oczywiście zagospodarować część wyspy (środka ronda) asfaltem ewentualnie zmienić nieco całe rondo.
Jednak koniec końców ten przystanek jest na prostej, ponadto ten pas na tym odcinku służy tylko i wyłącznie zjazdu w ul. Niecałą więc jest o małym natężeniu zaś samo włączenie autobusów do środkowego pasa odbywałoby się poprzez śluzę autobusową.
Myślę że to tyle z wyjaśnień łapcie moją sklejkę pointową
Oczywiście tak jak sam mówię projekt niestety gdzieś jak dla mnie samego niestety przez te 3 pas jest jakiś no taki przesadzony.
Jednak no izolacja covidova robi swoje zarazem mogłem odświeżyć swoje zdolności paintowe
Pomysł udostępniony w wątku roboczym:
viewtopic.php?f=36&p=143384#p143384