Dalsza modernizacja dworca kolejowego
Okres wstępnego planowania KDP z łącznikiem do kaliskiej stacji to najlepszy czas dla wystąpienia do kolei z postulatem dalszej modernizacji kaliskiego dworca kolejowego.
Mi to bardziej pachnie rozbudową jak dalszą modernizacją.
Jak mniemam mówisz o CPK bo temat KDP już dawno umarł.
Nie do końca śledzę temat CPK, więc nie wiem za wiele wybrano już jakiś wariant? a może stworzono nowe?
Były trzy warianty, dwa biegły wzdłuż Szlaku Bursztynowego oraz jeszcze wariant trzeci mniej kontrowersyjny czyli linia przez Sulisławice z odnogą do Kaliskiego dworca przez Piwonice. (W sumie nie do końca rozumiem wariant przez Sulisławice, oczywiście odbicie na Kaliski dworzec jak najbardziej rozumiem, ale po co ta linia powiedzmy że prosta przez Sulisławice?
Skoro pociągi w ramach CPK zjeżdżałyby na Kaliski dworzec to co miałoby jeździć ta linią? Pociągi towarowe raczej odpadają bo w pobliżu niema możliwości zjazdu na starą 14 więc obwodnica kolejowa Kalisza w takim wypadku odpada a wątpię by powolne pociągi mogłyby się od tak poruszać takimi liniami dziesiątki kilometrów)
Kaliszanie bardzo tragicznie odnieśli się do wariantów przez Szlak Bursztynowy,(Może niektórzy pamiętają ale kilka lat przed pomysłem CPK właśnie wyrysowałem sam taką opcję), oczywiście nie znamy szczegółów czy linia miałby iść wzdłuż drogi czy może miała by zastąpić zastąpić drogę pominę już tych co piszą o różnicy terenów bo czy wy tak serio?
W okolicy 1850r w Europie ludy zachodnie nie takie cuda budowały
Ktoś powie o jak wysoko więc żeby było ciekawiej kawałek dalej ta linia kolejowa biegnie pod ziemią żeby było lepiej pod miastem.
Nie rozumiem krytyki tego wariantu no może po za tamtejszymi mieszkańcami bo to zrozumiałe.
Ale tak to na lewo na prawo piszecie a bo źli Rosjanie wybudowali linię kolejową (dworzec) daleko od centrum.
No to macie dwa warianty CPK biegnące wzdłuż Szlaku Bursztynowego wystarczy zlokalizować dworzec przy rondzie Ptolemeusza no i dworzec będzie prawie o połowę bliżej względem Ratusza.
Ponadto tworzy to jakieś podwaliny do ewentualnej linii do Konina mam tu namyśli problematyczne przebicie się linii na południe Kalisza. (Wariant Sulisławicki ani nie daje centrum ani przebicia przez Prosnę na południe Kalisza)
Jak dla mnie najlepsza opcja to wariant przez Winiary-Rajsków-Trasę Bursztynową , wariant ten w lesie Winiarskim krzyżuję się z aktualną linią, dzięki czemu pociągi regionalne mogłyby wjeżdżać na miejski odcinek CPK tworzą główny dworzec przy rondzie Ptolemeusza jest oczywiście więcej plusów chociażby przybliżenie przystanku Winiarskiego do os.Winiary/Rajsków.
Ten drugi wariant TB jest gorszy czyli przebicie przez Tyniec ponieważ tam linia daleko wybiega od starej linii i niema mowy o ewentualnym łączniku no chyba że taki by doprojektowano jednak aktualnie takiego niema co za tym idzie przystanek przy rondzie w tym wariancie niemiałby większego sensu.
Jednak odnosząc się do ewentualnej rozbudowy aktualnego dworca.
Szczerze mówiąc nie zdziwię się jeżeli taka nastąpi podczas nawet remontu kolejowej 14. (Oczywiście nie taka jak zaproponował kaliszanin2)
Ale pragnę zwrócić uwagę że w ramach tego remontu planowany jest nowy przystanek w Piwonicach a w Szczypiornie ma być przeniesiony.
Nasz perony drugi nie został wyremontowany do aktualny standardów PKP tylko został poddany estetyzacji, myślę przynajmniej jestem takiej nadziei że w ramach remontu 14 doczekamy się prawdziwego peronu wyspowego.
Bo już dziś jest to uciążliwe chociażby to że pociągi kończące/zaczynające bieg u nas na dworcu muszą uciekać na boczne tory.
W ramach węzła czyli chociażby od nogi CPK na Poznań zapewne też by jakiś peron powstał.
należałoby też wrócić do projektu wiaduktu Podmiejska-Piwonicka
Remont 14 niestety zapewne nie jest tak priorytetowy by to wymusić.
Bo warto dodać że niektóre linie PKP, traktuje dojść poważnie i stawia tunele ewentualnie wiadukty przykład z Dębicy
link do street viev:
https://www.google.com/maps/@50.052059, ... 312!8i6656
Przełączcie na widok z satelity jest już tunel.
Natomiast budowa CPK już jak najbardziej powinna to wymusić ponadto większy ruch pociągów co za tym idzie częściej opadające rogatki paraliżowałby tą część miasta.
Moim zdaniem najlepiej byłoby po drugiej stronie torów, od Obozowej, zbudować obiekt symetryczny do obecnego dworca (na miejscu istniejących tam magazynów)
Tęsknota za Niemcami? Historia kołem się toczy
(Nie no taki żarcik)
Ale faktem jest to że istnieje mapa Niemiecka z 1939r gdzie właśnie taka sytuacja ma miejsce
https://stareplanymiast.pl/PM/KALISZ/1939/
Tory pomiędzy peronem 1 i 2 służyłyby głównie pociągom KDP zatrzymującym się w Kaliszu, pomiędzy 2 i 3 byłyby dla połączeń lokalnych (Sieradz, Ostrów, KDP do Jarocina i Poznania), a pomiędzy 3 i4 dla dalekobieżnych Łódź-Wrocław/Zielona Góra po dotychczasowych liniach.
Nie za dużo tych peronów?
Jako Kaliszacy, mamy kompleks małego dworca to fakt.
Jadąc ulicą Dworcową przez przejazd kolejowy zerkając co tam na naszym dworcu głównym się dzieje a tam 2 małe perony, pusto jak w naszym centrum, no to serce się kroi w centrum, chociaż kamienice wielkomiejskie wysokie , a tu kompletnie nic myślisz o jakiś wielkich metropoliach chociażby miastach o populacji 25 tysięcznej no i co?
Do głowy przychodzi ci chociażby Żagań i widzisz te 5 Peronów wyspowych a więc przysłowiowych 10
Stwierdzasz no więcej peronów niż w takich Katowicach tam to mają dobrobyt
I szukasz jak wybrnąć z tej sytuacji i stwierdzasz w sumie nie ilość peronów świadczy o stacji, bo przecież taka Warszawa Śródmieście posiada aż 2 tory na stacji a nie raz bywała top 1 w kraju pod względem przewiezionych pasażerów w ciągu roku.
Jednak po chwili stwierdzasz ale to w Warszawie a nie u nas. Myślisz potem o Nowych Skalmierzycach i widzisz ten wielki piękny dworzec, z większą ilością peronów od naszego, ponadto wielki piękny wysoki wiadukt, a po drugiej stronie osiedle mieszkalne zerkasz jeszcze w stare fotografie dworca i dostrzegasz że kiedyś jeszcze mieli przejście nadziemne no i jak wybrnąć no jak?
Nie no a teraz już tak na poważnie osobiście wyznaje zasadę najlepiej 1 krawędź na 1 wylot.
Tak jak w Ostrowie mamy 3 perony z czego 2 wyspowe czyli 5, no i mamy wylot na Krotoszyn,Poznań,Łodź,Katowice,Wrocław.
Oczywiście wiem że formalnie CPK oznacza totalnie nową linię na Łódź jednak kierunek ten sam.
Czyli Peron 1 - Poznań, 2A -Zielona Góra, 2B Łódź, 3 dodatkowy na Wrocław.
Wiem że Zielona Góra oraz Wrocław to formalnie to samo a właściwie kierunek na Ostrów i tam dopiero rozdzielenie.
Jednak żeby niebyło problemu jak dziś z tymi podstawiającymi i kończącymi składami można by się pokusić o ten dodatkowy peron.
Zabrakło mi wzmianki o dodatkowych torach dla przelatujących pociągów towarowych, oczywiście teoretycznie mogą przejeżdżać przez tory dworcowe mam namyśli tory przyległe do peronów jednak to troszkę niebezpieczne.
W większych miastach ten problem rozwiązują kompleksowo obwodnicami towarowymi, jednak w Kaliszu w zupełności wystarczyłby dodatkowe tory.
Jeżeli już plany takie ambitne że budujemy nowy dworzec to szczerze zabrakło mi wzmianki o ZCP czyli włączeniu dworca autobusowego do dworca kolejowego.
A jaką masz wizję na pokrycie przestrzeni między nowy a starym dworcem?
Zwykłe perony z wiatami takie jakie jak w Ostrowie Wlkp., Żaganiu no ogólnie na większości stacji to w sumie przeżytek.
Teraz jest moda na zabudowę przestrzeni nad peronami (Szczególnie w bogatych krajach) oczywiście takowa powstała już za czasów kiedy budowano kolej na początku przykładem mogą być hale w wielu Polskich miastach chociażby Legnicy, Bytomiu czy Lwowie chodź najbardziej znany dla nas pewnie będzie Wrocław Główny.
Dla przykładu to hala w Legnicy czyli mieście wielkości naszego
Oczywiście u nas za dużo od czasów Pruskich się nie zmieniło.
O to przykład z Belgi 21 wiek.
Generalnie jest moda na wykorzystywanie przestrzeni nad peronami dworców, a to galerie, a to parkingi nadziemne a to dworce autobusowe.
Wizualizacja takiego przedsięwzięcia
Google Street viev uwieczniło fotki z realizacji tego projektu
https://www.google.com/maps/@50.4687318 ... 384!8i8192
Tutaj ładnie perony dworca wkomponowały się w autobusowe
Wracając jednak jeszcze do tematu nowego dworca to zamiast za nim to już chyba lepiej przed nim. (Przy ul. Miast Partnerskich)
Bliżej do miasta, komunikacji miejskiej itd.
Tak jak ma to miejsce w Bydgoszczy co prawda tam nowy szklany dworzec zakrył stary piękny.
I znów nawiązanie do historii i powrotu do dworca wyspowego
Ale osobiście stwierdzam że pierw to wykorzystajmy aktualny dworzec i potem dopiero myślmy o nowy a na to się nie zanosi.